

Seernes redaktør:

Beretning for perioden 1. marts – 31. oktober 2009

Efter knap halvandet år på posten som seernes redaktør er det mit indtryk, at funktionen er kommet godt i vej. Flere seere henvender sig, og det er også min klare fornemmelse, at mine kommentarer vedrørende TV 2s virksomhed giver anledning til en vis intern debat – jeg får i hvert fald mange tilbagemeldinger fra kolleger på mange niveauer i huset, når jeg f.eks. offentliggør en klumme. Desuden har jeg lavet intern efterkritik på "Go' morgen Danmark" og "Go' aften Danmark" samt morgenfladen på TV 2|NEWS, ligesom jeg har gennemført interne kurser i journalistisk etik på TV 2|SPORTEN. I november har jeg yderligere tre af denne type kurser for henholdsvis TV 2|SPORTEN og TV 2 NET.

Jeg har endvidere deltaget i flere arrangementer og foredrag, blandt andet for master-studerende i journalistik på Syddansk Universitet, for chefer i Region Syddanmark samt for diverse grupper af besøgende på TV 2, ligesom jeg har deltaget i det halvårige dialogmøde med Samarbejdsforum for danske Lytter- og Seerorganisationer (SLS) i juni. Endelig var jeg med som deltager i debatprogrammet "NEWS XPRES" om den såkaldte minksag.

I samarbejde med advokat Pernille Stærke fra TV 2|JURA og redaktør Lasse Bjerre fra Programafdelingen har jeg desuden udarbejdet et forslag til etiske retningslinjer for dokumentarprogrammer på TV 2. Forslaget er fremsendt til endelig vurdering hos TV 2s direktion.

Jeg har i perioden i en række tilfælde rettet kritik mod TV 2, enten af egen drift eller efter henvendelse fra seere, mens jeg i andre tilfælde har givet TV 2 medhold i den anvendte praksis. I et tilfælde – en klage vedrørende programmet "Brian Mørk Show – med løg på!" – valgte jeg således at rette kritik mod TV 2 Zulu og TV 2 for uetisk praksis. Sagen er omtalt nedenfor under klummen om "grænser for humor". Jeg har også i denne sag bestræbt mig på at vurdere sagen ud fra de etiske krav, en virksomhed som TV 2 efter min opfattelse bør leve op til, frem for at lade mig styre af min egen personlige smag.

Omkring 2.200 seere og brugere har i perioden henvendt sig til seernes redaktør via den offentlige mailadresse med klager, kritik, spørgsmål og kommentarer til programmer og artikler. Dertil kommer nogle hundrede direkte henvendelser, primært via mail, men også pr. telefon og enkelte som breve. En række af disse henvendelser er sendt videre til besvarelse i TV 2s afdelinger, hvorefter nogle af dem er vendt tilbage til undertegnede, idet de pågældende seere og brugere har ønsket at få min vurdering. I andre tilfælde har seere stilet deres henvendelse direkte til mig.

Under afsnittet "sager indbragt for seernes redaktør" følger en beskrivelse af nogle af de mere principielle sager.

Henvendelser til TV 2

En særlig udfordring er arbejdet med at "foretage en løbende registrering af henvendelser til TV 2|DANMARK A/S, herunder klager over TV 2|DANMARK A/S' virksomhed", som anført i forbindelse med Mediaaftalen for 2007-2010.

Hovedparten af alle henvendelser fra seere og brugere til TV 2 foregår i dag via mails. TV 2s kanaler modtager således – anslået - omkring 150.000 mails om året. En betydelig del af disse henvendelser er dog såkaldte spam-mails og pressemeddelelser. Hertil kommer omkring 75.000 mails om året til kundeservice på TV 2 NET - vedrørende især spil.tv2.dk, TV 2 Sputnik samt blogs og andet indhold på tv2.dk.

TV 2 har imidlertid ingen central registrering af henvendelser til selskabets offentlige mailadresser, og efter et fejlslagent forsøg med en såkaldt elektronisk "journal" over henvendelser pr. mail sidste efterår er jeg i samarbejde med Teknisk afdeling i færd med at afprøve et nyt Outlook-baseret system, som skulle være lettere at arbejde med.

Siden september er vi begyndt at registrere mails til offentlige mailadresser, men det er endnu for tidligt at vurdere resultaterne i praksis. Teknisk set er der tale om en kompliceret opgave, blandt andet fordi der er tale om meget store mængder data.

TV 2 NET, som registrerer alle kundefølgere, har i perioden modtaget knap 60.000 mails. Lidt under halvdelen af henvendelserne drejede sig om TV 2s net-tv-kanal TV Sputnik, mens knap en fjerdedel drejede sig om spil.tv2.dk.

Temaer for henvendelser

Kategoriseringen af henvendelser til TV 2 er i sagens natur vanskelig. I samarbejde med Dorte Karst fra TV 2|Kommunikation, Birgitte Kobborg fra TV 2|NYHEDERNE, John Hansen fra TV 2|SPORTEN og Thomas Andersen fra TV 2 NETs kundeservice er det imidlertid lykkedes at skabe et rimeligt overblik over hvilke temaer, der har optaget TV 2s seere og brugere i perioden fra marts til oktober 2009.

Blandt de enkeltsager, som har givet anledning til et betydeligt antal henvendelser, er:

- Klager over omlægningen af "Go' morgen Danmark"
- Kritik af stavfejl og dårligt sprog
- Utilfredshed med, at TV 2|SPORTEN har droppet Formel 1-løb
- En del henvendelser om, at Jørgen Leth er tilbage som kommentator på Tour de France. Kun få negative – resten positive
- Klager over, at TV 2 ikke havde rettighederne til at sende det danske landsholds udekampe i VM-kvalifikationen
- Utilfredshed med sommerens mange genudsendelser. Desuden mange forespørgsler vedrørende dato for genudsendelser

- Flere klager i slutningen af juni over den omfattende dækning af popstjernen Michael Jacksons død
- En del klager over interview den 30. juni med rockeren Jørn "Jønke" Nielsen i "Go' morgen Danmark" om bandekrigen
- Mange mails vedrørende Tour de France. Både ris og ros
- Mange klager i august og september over stop for genudsendelse af "Beverly Hills 90210"
- Mange klager over "mobning" af Basim i "Vild med dans"
- En del klager over, at TV 2|NYHEDERNE 19. oktober viste drab for åben skærm i indslag om terror i Iran
- I perioden en del henvendelser vedrørende "Dagens Mand". Mange kvinder vil gerne i kontakt med de unge mænd. Program med bøsser modtog en del kritik, men også megen ros
- En del mails med såvel ros som ris til "Operation X: Pels på vrangen". Kritikken retter sig især mod samarbejdet med dyreaktivist og Ekstra Bladet
- Kritik af sendetidspunktet for programmet om Bubber som pornofilminstruktør
- Kritik af, at TV 2|SPORTEN kun havde afsat fire timer til transmission af finalen i Denmark Open i badminton i oktober. Problemet var, at kampene – med fire danskere i finalen – trak ud.

Sager indbragt for seernes redaktør

Højrentekonto og garantbeviser. Direktør Flemming Hansen fra Sparekassen Sjælland klagede til seernes redaktør over et indslag i "Basta" 19. marts, hvor man efter hans opfattelse fik sammenblandet begreberne "højrente-" og "garantikonti" med "garantbeviser".

I mit svar til Flemming Hansen skrev jeg efter gennemsyn af programmet, at der efter min opfattelse ikke skete en sammenblanding af begreberne, idet det allerede i første indslag blev grundigt forklaret af professor Finn Østrup fra CBS, at "garantbeviser" er et nødvendigt led i tilførslen af kapital i sparekasser. Han tilføjede, at der er tale om en "risikopræget anbringelse", som svarer til køb af aktier. Det blev endvidere forklaret, at køb af "garantbeviser" i mange sparekasser giver adgang til at få højere rente på sine indskud. I et eksempel fra Brørup Sparekasse forklarede en kunde således, at han ved køb af garantbevis fik mulighed for højere rente på en højrentekonto.

Det var til gengæld korrekt, at det i programmet fejlagtigt blev sagt, at alle landets 47 sparekasser har valgt at lukke for indløsning af garantbeviser, hvilket jeg på "Bastas" vegne beklagede over for Flemming Hansen.

Dækning af Fogh Rasmussen til NATO. Flere seere klagede i april over den omfattende dækning af Anders Fogh Rasmussens udnævnelse til generalsekretær i NATO. Det faldt især nogle af seerne for brystet, at man i forbindelse med dækningen afbrød transmissionen af håndboldkampen mellem FCK og Aalborg, fordi den nu tidligere statsminister skulle tale.

Seernes redaktør fandt ikke anledning til at kritisere TV 2|NYHEDERNEs disposition, da det er en væsentlig sag, når landet skal have ny statsminister, og det skal man naturligvis kunne se på TV 2. At journalisterne så måtte bruge en del tid på "at træde vande", inden statsministeren var klar til at tale, er selvfølgelig ærgerligt, men sådan er det ofte med direkte transmissioner. Man ved ikke, præcis hvornår politikerne går på podiet til den slags begivenheder.

Tekst-tv. En lille gruppe faste debattører på TV 2s tekst-tv klagede gentagne gange over at få afvist seerbrev – ofte med stærkt personligt indhold, personangreb etc. Debattørerne indsender som regel flere indlæg om ugen, til tider dagligt, og det er ikke muligt at bringe det hele. Efter min opfattelse heller ikke altid ønskeligt, da debatten i perioder udarter til sekteriske personfejder uden større interesse for andre end debattørerne selv.

Jeg foreslog derfor redaktøren på tekst-tv at tydeliggøre kriterierne for optagelse af seerbrev. Det fremgår derfor nu af tekst-tvs side 459, at "seerbrev udvælges ud fra journalistiske kriterier og bør have et indhold, der er af almen interesse". Det hedder endvidere, at "brevene skal holdes inden for lovgivningen og være uden injurier".

EU-kandidat gjort til nar. Flere seere klagede i juni til seernes redaktør over, at man i "Go' morgen Danmark" havde lavet sjov (sådan må man forstå det) med, at den socialdemokratiske EU-kandidat Britta Thomsen efter studieværtens opfattelse ser lidt mandhaftig ud.

Direktionen og redaktøren var enige i, at det var over grænsen, så det blev beklaget, ligesom Britta Thomsen blev inviteret i studiet den følgende dag.

Reklamer for Venstre. En seer klagede i juni over, at TV 2s hjemmeside var "overdænget" med reklamer for Venstres EU-kandidat Jens Rohde. Han mente dermed at have fundet bevis for, at TV 2 er "officiel reklamehjemmeside for Venstre".

I mit svar fastslog jeg, at der også var reklamer for Socialistisk Folkeparti, Nordea og Danske Bank - for blot at nævne nogle af de partier og firmaer, som reklamerer på TV 2s site. "Og sådan er det - TV 2 er et kommercielt foretagende, som er henvist til at hente hovedparten af sine indtægter fra reklamer. TV 2 redigerer ikke i reklamerne, som kun afvises, hvis juristerne skønner, at de ikke overholder lovgivningens krav", skrev jeg i svaret til den pågældende.

Kritik af tronfølger-afstemning på NEWS. En seer klagede 14. juni over det, han kaldte "TV2 News' ensidige og tendentiøse dækning af tronfølgevalget". "Fra middag frem til valgstedernes lukning kl. 20 fik Anders Fogh, Lars Løkke og Lene Espersen uhindret lov til at gentage deres manipulerende argumenter for at stemme ja. Disse meget lange interviews kørte uimodsagt i

sløjfe hele dagen. Ingen kritikere kom til orde. Ingen modstandere. Ingen tvivlere”, som han skrev i sin mail til seernes redaktør.

Efter gennemsyn af den samlede dækning på valgdagen frem til lukningen af valgstederne konkluderede jeg, at TV 2|NEWS havde bragt indslag og interviews med såvel tilhængere som modstandere af tronfølge-loven, ligesom man efter min opfattelse havde levet op til gængse journalistiske kriterier om at stille kritiske spørgsmål til såvel tilhængere som modstandere af loven.

Afbrydelser af Tour'en. En seer klagede 17. juli over de mange afbrydelser med Nyheder, Vejret og reklamer i årets dækning af Tour de France. I mit svar til den pågældende anførte jeg, at TV 2s programplanlæggere blandt andet som følge af public service forpligtelsen havde besluttet at fastholde nyhedsudsendelserne kl. 14 og 16 på hovedkanalen, da det langt fra er alle, der har adgang til TV 2|NEWS. Desuden understregede jeg, at den økonomiske fordel ved afbrydelserne er, at man kan lægge reklameblokke rundt om nyhedsudsendelserne - det er med til at sikre, at TV 2 også har råd til at sende Tour de France, som er en forholdsvis dyr produktion.

”Det er en udbredt opfattelse, at TV 2 modtager licens, men det er altså ikke korrekt. TV 2 har ikke modtaget licens siden 2004, så hovedparten af indtægterne skal hentes fra salg af reklameplads”, skrev jeg i mit svar til seeren.

Propaganda for Dansk Folkeparti. En seer kritiserede i august TV 2 NEWS for ”propaganda” til fordel for Dansk Folkeparti, efter at kanalen i flere dage havde bragt tophistorier om partiet.

I mit svar til den pågældende fastslog jeg, at det efter min opfattelse er en journalistisk væsentlig nyhed, når justitsminister Brian Mikkelsen foreslog at gøre Dansk Folkeparti til medlem af regeringen, ligesom jeg også fandt Pia Kjærsgaards kritik af udvalgte ministre journalistisk væsentlig, eftersom partiet sikrer regeringens 90 mandater.

Mand i dametøj til Aukens bisættelse. En seer klagede i august over en artikel på www.nyhederne.tv2.dk, hvoraf det fremgik, at det var lykkedes en mand iført en underkjole at komme gennem kontrollen ind til Svend Aukens bisættelse i Frederiksberg Kirke. ”Nyheden på hjemmesiden bæres af antydningen af, at manden er psykisk syg og iført underkjole. Men det kan lige så vel være en transvestit. Såfremt manden er psykisk syg, er det vel også beklageligt at bringe videooptagelser af ham. Jeg vil gerne høre din vurdering af den historie. Herunder hvilke nyhedskriterier, der ligger til grund for at bringe den”, skrev seeren.

I mit svar oplyste jeg, at netnyhedernes kriterium for at bringe historien var "fascination", idet man opfattede manden som en mulig "Claude X". Min konklusion var, at jeg ikke selv ville have bragt historien i den form, den fik på nettet. Hvis manden er transvestit, er det efter min opfattelse hans frie ret at klæde sig, som han vil - uden at komme i medierne. Hvis der derimod var tale om en slags manifestation - politisk eller på anden måde - synes jeg sagtens, at man

kunne lave en historie om det, men så skulle man selvfølgelig have spurgt ham, hvad det gik ud på. Det skete ikke her - og derfor ville jeg ikke selv have bragt historien i den form.

Helt grundlæggende mener jeg, at man kan behandle alle emner journalistisk - det afgørende er, hvordan man gør det. Men man behøver ikke i alle tilfælde at gøre det.

Minksagen. En række seere har klaget til seernes redaktør i forbindelse med programmet "Operation X: Pels på vrangen", som blev sendt på TV 2 27. oktober. Seerne kritiserer TV 2s brug af optagelser fra dyreværnsgruppen Anima, idet man har svært ved at forstå, at TV 2 vil benytte materiale, som er erhvervet ved indtrængen på privat område. En seer spørger således, "om TV2 finder det acceptabelt at benytte ulovligt fremskaffet billedmateriale fra en partskilde og benytte denne ukritisk som dokumentation for en meget alvorlig historie". En anden spørger om hvilken kildekritik, der er foretaget, "jeg kan nemlig ikke se den", som hun skriver.

Jeg har i mine svar understreget, at der er flere problemer forbundet med brug af materiale erhvervet ved indtrængen på privat område, men at jeg også mener, at programmet havde almen, offentlig interesse og derfor burde sendes.

"Ud fra de foreliggende oplysninger agter jeg ikke at rette yderligere kritik mod programmet. Jeg har i min klumme kritiseret den korte svarfrist til pelsavlerne, ligesom jeg har anført, at man efter min opfattelse burde have gjort mere ud af - på skærmen - at dokumentere billedmaterialets autenticitet. Samlet set mener jeg dog, at programmet har været med til at sætte fokus på dyrevelfærd i pelsdyrbranchen, ligesom man har påpeget tilsyneladende huller i det offentlige tilsyn med erhvervet - forhold, som der nu vil blive rettet op på ifølge de seneste meldinger fra fødevareministeren. Jeg mener derfor, at programmet har almen, offentlig interesse - selv om det naturligvis kræver nøje overvejelser at bruge optagelser fra partshavere i en konflikt", skrev jeg i et svar til en af de kritiske seere.

Klummer fra seernes redaktør

Revolverjournalistik på nettet. Kritik af TV 2|NYHEDERNEs netredaktion som 25. maj 2009 offentliggjorde en artikel, hvor en 25-årig mand i malende vendinger fortalte om, hvordan han i halvt bevidstløs tilstand blev udsat for anal voldtægt på et værtshus i Københavns indre by. Man havde ikke forelagt de belastende påstande for værtshusets ansatte, som havde en fuldstændig anden udlægning af sagen. Efter min vurdering havde TV 2 derfor ikke levet op til god presseskik.

Mager EU-valgkamp på TV 2s hovedkanal. Kritik af TV 2s hovedkanal for at svigte sit demokratiske ansvar i forbindelse med EU-valgkampen i juni. Efter min opfattelse levede stationen ikke til fulde op til intentionerne i public service-tilladelsen. På TV 2 NEWS blev valget til gengæld dækket på bedste vis med fynd og klem – der var både engagement og vitaminrige diskussioner. Men TV 2 NEWS er - ligesom Danmarks Radios DR 2 - en nichekanal, som man oven i købet skal betale for, og som kun bliver set af et mindretal.

To "næser" til TV 2 i Pressenævnet. TV 2 fik den 25. juni to påtaler af Pressenævnet. Den ene var fuldt fortjent – det er kun rimeligt, at man får en påtale, hvis man undlader at omtale, når der falder dom i en sag samme dag, som et program går i luften. Men den anden var mere problematisk, eftersom TV 2 i forbindelse med programmet "Operation X: De pumpede kyllinger" 5. februar samt "Go' morgen Danmark" samme dag blev pålagt at give genmæle for noget, som ifølge Pressenævnet ikke var sagt i udsendelsen.

Det hedder således i kendelsen, at "det siges ikke i udsendelserne, at vandlagen i Rose Poultry A/S' kyllingefileter – eller i andre dansk producerede kyllingefileter – indeholder svinehud eller svineprotein". Alligevel blev TV 2 pålagt et delvist genmæle.

Grænser for humor. Kritik af TV 2 Zulu og TV 2 for programmet "Brian Mørk Show – med løg på!", hvor skuespillere og andre gæster skal kommentere værten Brian Mørks verbale, sexistiske udtalelser om kendte personer. De personer, som omtales på denne måde, er ikke selv med i programmet og er heller ikke orienteret på forhånd. Programmet er båndet og godkendt af TV 2 Zulus redaktør.

Uanset at det angiveligt drejer sig om løgnagtige historier, er det efter min opfattelse dårlig programetik at omtale folk, som ikke har mulighed for at frabede sig omtale i denne nedvurderende sammenhæng.

Drab for åben skærm. Kritik af TV 2 | NYHEDERNE kl. 22 for 19. oktober at vise henrettelse ved nakkeskud af to iranske soldater i forbindelse med et indslag om den væbnede iranske modstandsbevægelse Jundallah, Guds Hær.

NYHEDERNE beklagede efterfølgende at have vist billederne "delvist ukommenterede" og uden foregående advarsel, sådan som de etiske regler foreskriver. I klummen påpeger jeg dog, at der kan være tilfælde, hvor det ikke kun er journalistisk relevant, men måske ligefrem nødvendigt – efter passende advarsler - at vise voldsomme og stødende optagelser som dokumentation, selv om de kan være ubehagelige for seerne. Nyheder på tv afspejler virkeligheden – også når det gælder krig, katastrofer, terror og ulykker.

Lus i skindpelsen. Det var efter min opfattelse en sejr for pressefriheden i Danmark, da fogedretten i Odense 25. oktober afviste at nedlægge forbud mod TV 2s program "Operation X: Pels på vrangen". Dyrevelfærd er et væsentligt samfundsanliggende, og derfor var det godt for debatten, at dommeren så klart sagde nej til et forbud.

Men ingen roser uden torne. Sagen afslørede samtidig, at der er ting, som TV 2 kunne have gjort bedre. Man burde således have gjort sig mere umage med at dokumentere optagelsernes autenticitet over for seerne, da det efter min opfattelse ville have styrket programmets troværdighed i offentligheden.

Klager til Pressenævnet

Pressenævnet har i perioden 1. marts til 31. oktober truffet afgørelse i ni sager anlagt mod TV 2|DANMARK A/S. Derudover blev en sag mod programmet "Operation X: Maskerade for millioner" afvist, fordi fristen for indgivelse af klage var overskredet.

Fem sager – anlagt mod "Basta" (tre sager), "Klamphuggerne" og "Lige på og sport" – endte uden kritik af TV 2. Tre sager – mod "Forbryderjagt", "Basta" og "Alarm 112" - endte til gengæld med kritik af TV 2. En sag – anlagt mod programmet "Operation X: De pumpede kyllinger" – endte med, at TV 2 blev pålagt et delvist genmæle, til trods for, at det som ovenfor omtalt, ikke blev sagt i udsendelsen, at vandlagen i Rose Poultrys kyllingefileter indeholder svinehud og protein.

I sagen vedrørende en udsendelse i programserien "Forbryderjagt" får TV 2 kritik for at krænke privatlivets fred ved at bringe optagelser fra en bolig, hvorfra der angiveligt sælges narkotika. Ifølge nævnet har TV 2 ikke dokumenteret, at der forelå samtykke til at offentliggøre optagelserne. Nævnet finder endvidere, at navnlig udsagnet "kan ikke bevise salg i dag" fejlagtigt giver indtryk af, at klageren ved andre lejligheder har solgt narkotika. Da klager ikke er dømt for salg, og da der heller ikke på anden måde er dokumentation herfor, udtaler nævnet sin kritik af TV 2.

I sagen om "Basta", som blev sendt 8. januar 2009, fik TV 2 - som ovenfor anført - kritik for ikke at have oplyst om, at Københavns kommunes center for parkering vandt tre ud af de fire parkeringssager, som kommunen havde indbragt for Østre Landsret. Afgørelsen faldt samme dag, som programmet gik i luften, så det burde naturligvis være omtalt, hvis man skal leve op til de presseetiske regler om hurtige og korrekte oplysninger.

I sagen om udsendelsen Alarm 112, som blev sendt på TV 2 den 17. marts, udtaler Pressenævnet kritik af TV 2 for at bruge optagelser fra en trafikulykke og i den forbindelse offentliggøre oplysninger om ofrets almene helbredsforhold uden samtykke. I afgørelsen hedder det, at det følger af de vejledende regler for god presseskik, at ofre for ulykker skal vises det størst mulige hensyn. Ved indsamling af og gengivelse af billedmateriale skal vises hensynsfuldhed og takt, jf. punkt B.3. Det følger videre, at meddelelser, der kan krænke privatlivets fred, skal undgås, medmindre klar almen interesse kræver offentlig omtale, jf. punkt B.1. TV 2 fik desuden kritik for ikke at have foretaget tilstrækkelig sløring af klager.

I sagen om en udsendelse i serien "Klamphuggerne" finder Pressenævnet derimod ikke anledning til kritik mod TV 2 – oven i købet i en sag, som handler om brugen af skjult kamera. Trods sin generelle betænkelighed ved brug af skjult kamera uden efterfølgende samtykke finder Pressenævnet i denne sag, at det kan have samfundsmæssig interesse at belyse, om håndværkere og bygmestre m.v. har de faglige kvalifikationer, som de oplyser og tager sig betalt for at være i besiddelse af. Information om svendebreve og medlemskab af brancheforeninger kan som udgangspunkt tilvejebringes uden brug af skjult kamera. Klageren gav imidlertid urigtige og vildledende oplysninger over for muldvarp A og B under den samtale, der blev optaget med skjult

kamera. På den baggrund finder Pressenævnet ikke tilstrækkeligt grundlag for at kritisere, at TV 2 offentliggjorde de skjulte optagelser. Desuden fastslår nævnet, at der ikke blev bragt ”faktisk forkerte oplysninger”, som kunne have berettiget klageren til genmæle.

Konklusion

TV 2 har i perioden 1. marts til 31. oktober modtaget tre fældende kendelser samt et delvist genmæle i Pressenævnet. Det er en stigning i forhold til perioden 1. juli 2008 til 28. februar 2009, som dækker min forrige beretning til TV 2s bestyrelse. Det er vanskeligt på så spinkelt et grundlag at sige, om der tale om andet end tilfældigheder, men hvis udviklingen fortsætter, vil det efter min opfattelse være fornuftigt at tage forholdet op til nærmere overvejelse.

Det er en stor udfordring at skabe et ordentligt og brugbart system til registrering og kategorisering af henvendelser til TV 2. I praksis er det kun muligt at registrere henvendelser pr. mail – og selv her er det en betragtelig og ressourcekrævende opgave at skabe et egentligt statistisk overblik. Efter min egen vurdering lykkes det dog ved hjælp af de månedlige indrapporteringer fra administratorerne af TV 2s offentlige mailadresser at skabe nogenlunde overblik over hvilke temaer, der optager seere og brugere. Det er mit bestemte håb, at det nye, Outlook-baserede system kan medvirke til at styrke dette overblik.

Med hensyn til besvarelse af henvendelser til TV 2 er det fortsat mit indtryk, at der er en høj grad af besvarelse af forespørgsler, kritik og egentlige klager. Jeg modtager i reglen kopi af svar på henvendelser, som går via seernes redaktør, men også i de tilfælde, hvor seere og bruger skriver direkte til afdelingerne, er det mit indtryk, at der er en høj grad af besvarelse. Kommentarer til programmer og lignende bliver læst, men besvares normalt ikke, med mindre det skønnes nødvendigt.

Personligt så jeg gerne, at der var større synlighed om funktionen ”Seernes redaktør” i den brede offentlighed. Jeg har i perioden deltaget i et TV 2-program om medieforhold – det var i programmet ”NEWS XPRES” på TV 2 NEWS 27. oktober. Jeg er dog begyndt at sende mine klummer til redaktionen på ”Journalisten” samt udvalgte journalister, hvilket i flere tilfælde har ført til, at dagbladene har taget sager op. Jeg er endvidere ved flere lejligheder blevet kontaktet af dagblade, som ønskede min kommentar til en aktuel sag.

Selv om kritikken undertiden kan være generende for de redaktioner, som bliver ramt af den, er det fortsat mit klare indtryk, at denne form for offentlig selvkritik og debat er medvirkende til at styrke TV 2s omdømme og troværdighed udadtil, ligesom det – forhåbentlig – er med til at fremme den interne debat om programetik og TV 2s produkter i al almindelighed.

LARS BENNIKE, 10.11.2009