

Seernes redaktør:

Beretning for perioden 1. november 2012 – 28. februar 2013

Hermed fremsendes den halvårslige beretning fra seernes redaktør til TV 2s bestyrelse. Beretningen gør i hovedtræk rede for:

1. Nylige opgaver og principielle temaer
2. Klummer fra seernes redaktør
3. Pressenævnskendelser vedrørende TV 2

Bilag:

1. Omfang af seerhenvendelser
2. Temaer for seerhenvendelser
3. Udsnit af sager indbragt for seernes redaktør

1. Nylige opgaver og principielle temaer

Etiske retningslinjer 2013. I samarbejde med repræsentanter for Programafdelingen, NYHEDERNE, SPORTEEN, TV 2|Digital og TV 2|Jura har seernes redaktør udarbejdet et nyt, samlet sæt etiske retningslinjer for TV 2s programvirksomhed. Retningslinjerne dækker i modsætning til tidligere ikke kun journalistisk indhold, men alle programmer og artikler på tv og web.

Justeringen af TV 2s etiske retningslinjer flugter på afgørende punkter med det udkast til nye "Vejledende regler for god presseskik", som et udvalg under Danske Medier og Dansk Journalistforbund har udarbejdet i kølvandet på Folketingets høring om medieansvar i maj 2012.

Oplysninger spredes hurtigere i en digital tidsalder. Som noget nyt fremgår det derfor af TV 2s nye etiske retningslinjer, at TV 2 blandt andet ved forelæggelse af belastende og krænkende oplysninger for den angrebne part selv skal sikre, at de vejledende regler for god presseskik er overholdt i sager, hvor man viderebringer oplysninger fra andre medier. Et eksempel på en sådan sag kan ses under 'Udsnit af sager indbragt for seernes redaktør', hvor jeg valgte at give en journalist fra BT medhold i hans klage over en artikel på nyhederne.tv2.dk

I det nye regelsæt er der endvidere indført mere detaljerede retningslinjer vedrørende rettelser, af-indeksering og sletning. Udgangspunktet er, at TV 2 ikke sletter materiale. I særlige tilfælde kan man anonymisere personer og/eller af-indeksere materiale, så det, i det omfang det er muligt, ikke længere er tilgængeligt på internettets søgemaskiner, men kun kan findes ved specifik søgning på tv2.dk.

Det fremgår desuden, at TV 2s etiske retningslinjer også gælder for de sider, TV 2 driver på sociale medier som Facebook og Twitter, hvor man ligesom på tv2.dk modererer debatter og blandt andet fjerner stødende indlæg i det omfang, man måtte blive opmærksom på dem.

Det er værd at notere, at de nye etiske retningslinjer ikke kun er begrænsende, men også tager højde for, at TV 2 har vide rammer for humor og satire, ligesom det understreges, at for eksempel bandeord kan forekomme i tilfælde, hvor det er redaktionelt begrundet.

Øget kvalitet i behandlingen af seerhenvendelser. Seersekretariatet overtager i løbet af foråret 2013 opgaven med at behandle almindelige seerhenvendelser til TV 2 og tilføres i den forbindelse en projektmedarbejder. Seernes redaktør vil fortsat have til opgave at overvåge klagebehandlingen som TV 2s uafhængige ankeinstans, mens den nye medarbejder primært skal besvare forespørgsler samt videreformidle henvendelser til TV 2s afdelinger og redaktioner – en opgave som hidtil har sorteret under TV 2|Kommunikation.

TV 2 har generelt en høj grad af besvarelse af relevante seerhenvendelser. Målet med omlægningen er at styrke denne politik, efter at et internt projekt har vist, at ikke alle mailadresser blev overvåget på daglig basis. I forbindelse med den nye forside på tv2.dk bliver der oprettet en ny kontaktformular, som gør det lettere for seere og brugere at komme i kontakt med TV 2.

2. Klummer fra seernes redaktør

Qvortrups tavshed i Khader-sagen. Selv om sagen blev dækket med piber og trommer i valgkampen i 2007, blev det ikke lanceret som nogen stor historie i nyhedsudsendelserne på TV 2s hovedkanal, da Ny Alliances tidligere leder Naser Khader i slutningen af december fik Københavns Byrets ord for, at der ikke var belæg for Se & Hørs påstande om, at der i sin tid blev udført sort arbejde på hans bopæl. Den opsigtsvækkende dom blev ikke nævnt med et ord i NYHEDERNE kl. 16, 18 og 19. Først kl. 22 blev afgørelsen omtalt med en kort notits i en af de store nyhedsudsendelser.

På fagbladet Journalistens hjemmeside førte dommen til spidse kommentarer mod Se & Hør og Henrik Qvortrup, som desuden på Facebook af flere debattører blev beskyldt for manglende "moral og mandsmod", fordi han ikke ville stille op til interview om sagen. Tavsheden blev også kritiseret af flere seere.

I min konklusion skrev jeg, at Qvortrup efter min opfattelse burde have stillet op i Khader-sagen, som fik store politiske konsekvenser. En sag som han i parentes bemærket havde udtalt sig om i BT, få dage før dommen faldt. Tilsvarende burde TV 2|NYHEDERNE have givet den en mere prominent behandling ikke kun på den smalle NEWS-kanal, men også i NYHEDERNE på hovedkanalen, hvor det store flertal af seerne er.

Adoptionens Pris. Dokumentarfilmen om Masho og Roba, der blev adopteret fra Etiopien, skabte stor debat i november, og samtidig blev TV 2|NYHEDERNE udsat for kritik efter en

reportage med børnenes biologiske forældre. Blandt kritikerne var Journalistens redaktør Øjvind Hesselager, som skrev i en kommentar, at det efter hans opfattelse var i strid med de presseetiske regler at filme det etiopiske forældrepar og interviewe dem, mens og efter de så klip fra dokumentaren 'Adoptionens Pris'.

"Det etiopiske par kan ikke vurdere deres egne udtalelser. Ord og følelser er fremprovokeret gennem et udspekuleret følelseschok - et kalkuleret redaktionelt overgreb", skrev han i kommentaren.

Flere seere kritiserede NYHEDERNEs indslag over for TV 2 og seernes redaktør, og på de sociale medier blev indslaget omtalt med udtryk som "følelsporno" og "klamt".

I min konklusion skrev jeg, at det var journalistisk oplagt at høre de etiopiske forældre om deres syn på sagen. De er både velformulerede og reflekterende, ligesom de efter flere år som hovedpersoner i dokumentar-produktion må siges at være særdeles medievante.

Til gengæld fandt jeg, at det var en fejl, at TV 2 ikke oplyste, at forældrene havde set hele dokumentaren sammen med producenten, allerede inden NYHEDERNEs hold landede i Etiopien.

Det var også en redaktionel fejl, at NYHEDERNE i samme udsendelse lod en psykolog fra Ankestyrelsens Familieretsafdeling hæfte en psykiatrisk diagnose på den danske adoptivmor. Redaktøren for udsendelsen har i begge tilfælde påtaget sig ansvaret.

3. Pressenævnskendelser vedrørende TV 2

Pressenævnet har i perioden fra 1. november 2012 til 28. februar 2013 truffet afgørelse i en sag vedrørende TV 2, som i november modtog kritik, efter at det i Station 2 den 10. september 2012 fremstod som om en dom var endelig, og at klager derfor var i færd med at afsone. Det var ikke korrekt. Klager var ganske vist dømt for i to tilfælde at have udgivet sig for at være politibetjent, forhold som han i øvrigt har tilstået. Dommen, som i alt angår 26 kriminelle forhold, er imidlertid anket og derved ikke endelig.

Nævnet udtalte derfor kritik mod Station 2 for ikke at have kontrolleret oplysningerne yderligere inden offentliggørelse, så de forkerte oplysninger kunne være undgået. TV 2 blev dog ikke pålagt at offentliggøre nævnets kendelse, idet programmet blev rettet inden genudsendelsen 12. september, ligesom Station 2 i et nyt program 24. september berigtigede de kritiserede forhold, således at de oprindelige seere kunne blive bekendt med rettelsen.

LARS BENNIKE, 01.03.2013

Bilag:

1. Omfang af seerhenvendelser
2. Temaer for seerhenvendelser
3. Udsnit af sager indbragt for seernes redaktør

1. Omfang af seerhenvendelser

I overensstemmelse med kravene i Mediaaftalen for 2007-2010 har jeg i samarbejde med TV 2s tekniske afdeling fortsat arbejdet med at "foretage en løbende registrering af henvendelser til TV 2|DANMARK A/S, herunder klager over TV 2|DANMARK A/S' virksomhed". Hovedparten af alle henvendelser foregår via mails.

TV 2 har således i perioden 1. november 2012 til 28. februar 2013 modtaget godt 20.700 mails via stationens offentlige mailadresser NYHEDERNE, SPORTEN, Zulu, Charlie, FILM og seernes redaktør. På grund af en teknisk fejl har det desværre ikke været muligt at opgøre antallet af mails til TV 2|Kommunikations adresse i samme periode. Af de modtagne og registrerede godt 20.700 mails, som også indeholder et meget stort antal pressemeddelelser, spam-mails o.l., blev knap 4.200 enten besvaret direkte eller sendt videre til besvarelse eller orientering for de relevante redaktioner og afdelinger.

TV 2 NETs kundeservice modtog i perioden omkring 21.500 mails samt godt 6.500 henvendelser via telefon. Omkring 70 procent af henvendelserne drejede sig om TV 2 Play. 12 procent handlede om tv2.dk's mobile tjenester, mens 3 procent drejede sig om Spilskyen. Antallet af henvendelser vedrørende Spilskyen er faldet betydeligt, efter at næsten al support er overgået til Spigo.dk. Andre 3 procent henvendte sig om TV Tid, 1 procent om TV 2|Vejret, mens de resterende 11 procent fordeler sig på generelle henvendelser til tv2.dk og generelle henvendelser til TV 2.

Omkring 825 seere har i perioden henvendt sig til seernes redaktør via den offentlige mailadresse med kritik, spørgsmål og kommentarer til udsendelser og indslag på tv samt artikler på tv2.dk. Dertil kommer mails til min personlige mailadresse, ligesom et mindre antal seere har henvendt sig pr. telefon eller brev. En række af disse henvendelser er i overensstemmelse med proceduren sendt videre til besvarelse i TV 2s afdelinger, og derefter er nogle af dem vendt tilbage til behandling hos undertegnede. I andre tilfælde er henvendelser stilet direkte til mig med anmodning om en vurdering.

Ifølge den elektroniske registrering har TV 2 og seernes redaktør via offentlige adresser modtaget i alt 1.205 mails, der blev kategoriseret som kritik/kommentar, 1.128 som forslag, 931 som spørgsmål, 31 som ros, mens 11 havnede i kategorien "kritik af dårligt sprog". 75 mails blev behandlet som klager.

2. Temaer for seerhenvendelser

Et af de faste temaer for henvendelser er kritik af reklamer på tv og tv2.dk – et spørgsmål som ofte kobles sammen med den nye abonnementsordning, idet en del seere havde en forventning om, at brugerbetalingen ville medføre kortere reklameblokke. Et andet genkommende tema er kritik af genudsendelser – især på TV 2 og TV 2 Charlie.

TV 2|Teknik modtog i perioden knap 70 henvendelser om problemer med at modtage TV 2s signal. En del seere har haft problemer med dette siden overgangen til krypteret signal i januar 2012. Omkring 60 seere har i samme periode klaget over problemer med undertekster.

Årets julekalender affødte traditionen tro en lang række henvendelser til TV 2. Valget af henholdsvis børne- og voksenjulekalender samt sendetider og ikke mindst kritik af, at 'Jul i Valhal' nogle dage blev flyttet på grund af EM i kvindehåndbold, var således emne for op mod 1.200 mails.

Ved hjælp af de månedlige indberetninger fra TV 2|Kommunikation, TV 2|NYHEDERNE og TV 2|SPORTEN kan det endvidere fastslås, at 'Go' morgen Danmark' fortsat er emne for et meget stort antal henvendelser fra seerne med kritik og ros af programmet og værterne. Der kommer også fortsat et stort antal forespørgsler vedrørende tøj, møbler og lignende, ligesom mange sender forslag til indslag både til 'Go' morgen' og 'Go' aften Danmark'.

Dokumentarfilmen 'Adoptionens Pris' om den etiopiske pige Masho og hendes bror Roba affødte en del henvendelser med både ros og ris til TV 2 og seernes redaktør. NYHEDERNE blev i den forbindelse – som omtalt under 'Klummer fra seernes redaktør' – kritiseret for at sende en journalist og en fotograf til Etiopien, hvor de viste forældrene optagelser af, hvordan det er gået deres bortadopterede datter i Danmark.

På NYHEDERNEs område modtog man i november en del henvendelser fra seere, som fandt, at TV 2 overdækkede det amerikanske præsidentvalg. Til gengæld modtog NYHEDERNE i december en del positive tilkendegivelser i forbindelse med dækningen af problemerne i Sandholmløjren.

SPORTEN har i perioden modtaget en del henvendelser med kritik af dækningen af doping i cykelsporten. I november fandt flere seere således, at TV 2 var for hård i bedømmelsen af Bjarne Riis og hans cykelhold i efterdønningerne af det amerikanske anti-dopingagentur USADA's store rapport, der kom i august. Et gennemgående tema har dog været spørgsmål til Rolf Sørensens rolle som cykelkommentator på TV 2. En stor del af henvendelser er kritiske, men der har også været mails med ros til TV 2 for at stå fast og beholde Rolf Sørensen som kommentator.

To andre store emner var EM i kvindehåndbold i december og VM i håndbold for herrer i januar. Et gennemgående tema var i begge tilfælde, at en del seere fandt TV 2s

kommentatorer for kritiske i forhold til det danske hold. Nogle seere mener også, at TV 2s journalister gik for hårdt til spillerne, umiddelbart efter at herrerne havde vundet sølv ved VM. Atter andre har kritiseret NYHEDERNE og TV 2 for at dække VM.

En del seere klagede i februar til SPORTEM og seernes redaktør over udfald i håndboldopgøret mellem Skjern og Aalborg. Baggrunden var, at fiberforbindelsen røg – og TV 2 havde ingen backup, så seerne fik ikke afslutningen på kampen.

3. Udsnit af sager indbragt for seernes redaktør

Chikane mod jøder. Politikens kommentator Rune Engelbreth Larsen henvendte sig 30. januar til seernes redaktør med kritik af, at redaktionen på TV 2 NEWS aftenen før ikke havde fjernet en såkaldt kravletekst om, at ”jødiske børn frarådes at gå i skole på Nørrebro”.

”På dette tidspunkt var det 13 (tretten) timer siden, Jyllands-Posten havde lagt en historie online, som dementerede det. Det var endvidere 5 timer efter, at den skoleleder, der var ophav til historien, selv fuldkommen afviste den. Hvorfor fastholde en meget gammel nyhed i time efter time - til trods for at den er dementeret”, spurgte Rune Engelbreth Larsen.

I mit svar oplyste jeg, at skoleinspektør Lise Egholm flere gange har oplyst til TV 2, at hun har oplevet jødiske forældre, som har valgt andre skoler end Rådmandsgade, efter at de har talt med hende om de problemer, der nogle gange har været. Hun har desuden oplyst, at hun også har talt med kolleger fra naboskoler, som har oplevet samme forhold – men at det er noget, de ikke har ”lyst” til at tale om.

Lise Egholm fastholdt i et indslag i TV 2|NYHEDERNE 29. januar kl. 19, at der har været enkeltstående episoder med chikane mod jødiske børn på Rådmandsgade Skole. Hun gav i øvrigt udtryk for samme synspunkt i et direkte interview samme formiddag på NEWS.

Hun har i begge udsendelser nævnt en episode fra sommeren 2012, hvor en jødisk pige blev generet i klassen, da hun fortalte, at hun havde været på familibesøg i Israel. På NEWS beskrev hun sagen som ubehagelig, idet hun tilføjede, at det efter samtaler med børnene og deres forældre lykkedes at få sagen til at ”falde ned igen”.

Lise Egholm har ikke over for TV 2 givet udtryk for, at hun ikke stod ved sine udtalelser til NYHEDERNE og NEWS, selv om hun fandt, at sagen var blæst meget op i medierne.

På den baggrund valgte man på redaktionen at fastholde teksten. Jeg finder ikke anledning til kritik.

Påstået politisk slagside på NEWS. En seer, Kell Kristiansen, klagede i slutningen af januar over et indslag på TV 2 NEWS, hvor studievært Janni Pedersen interviewede de konservatives undervisningsordfører Mai Henriksen samt Københavns radikale integrationsborgmester Anna Mee Allerslev om regeringens beslutning om et storstilet forsøg med modersmålsundervisning.

I sin klage henviste Kell Kristiansen til en artikel i 'Den korte avis', hvor redaktør Ralf Pittelkow skriver, at "TV 2 vært politiserer voldsomt".

"Jeg kunne ikke skrive det bedre selv. Nu må der strammes op", skrev Kell Kristiansen.

I min gennemgang af sagen, hvor jeg havde vedhæftet en udskrift af det 12 minutter lange dobbeltinterview, anførte jeg, at der gennemgående blev stillet åbne, opklarende spørgsmål. I modsætning til Ralf Pittelkow fandt jeg ikke tonen hverken skarp eller inkvisitorisk over for den konservative politiker, men snarere imødekommende. Værten valgte dog et par steder at afbryde ikke blot Mai Henriksen, men også Anna Mee Allerslev for at holde interviewet på sporet.

Samtidig påpegede jeg, at Ralf Pittelkow i sin kritik havde byttet rundt på kronologien i interviewet, så det kom til at fremstå, som om Janni Pedersen "på et tidspunkt endte i åben agitation", da der blev vist et klip med Dorte Lange, der er næstformand for Danmarks Lærerforening.

Klipet med Dorte Lange blev ikke bragt "på et tidspunkt", men som oplæg til hele diskussionen. Det var med andre ord selve vinklen for interviewet, at politiske beslutninger – efter hendes opfattelse – bør bygge på faktuel viden.

Det var heller ikke korrekt, når Janni Pedersen blev beskyldt for at have fejlfortolket centerleder Niels Egelunds udtalelser. Det fremgik nemlig klart af et interview med Egelund på NEWS tidligere samme dag, at han har skiftet holdning til forsøget med modersmålsundervisning, som han tidligere har været imod.

Det var derfor helt i orden i sammenhængen at henvise til Egelunds udtalelser på NEWS tidligere på dagen.

"Man kan som Pittelkow argumentere for, at det havde været relevant at spørge Anna Mee Allerslev om, hvor mange generationer man skal acceptere, at børn med indvandrerbaggrund ikke har dansk som modersmål. [...] Her havde redaktøren og studieværten imidlertid valgt at fokusere på den kommende forsøgsordning, og det finder jeg ikke anledning til at kritisere", skrev jeg i svaret til Kell Kristiansen.

Klage over 3G-undersøgelse. Journalist Johnny K. Olesen klagede i januar over en artikelserie på tv2.dk samt et indslag i NYHEDERNE om det britiske firma Opensignals undersøgelse af 3G-dækningen i Danmark. Undersøgelsen bygger på flere end 5 millioner målinger og konkluderer, at danske telekunder i mange tilfælde må leve med ingen eller ringe 3G-dækning. Johnny K. Olesen har i flere artikler på mobilside.dk kritiseret TV 2s artikler om undersøgelsen, og har i den forbindelse i første omgang klaget til redaktionen på tv2.dk. I sin klage til seernes redaktør – som han understreger at have indgivet som "privatperson" – anfører han, at det ikke giver mening at bruge -92 dBm som grænseværdi for dårlig dækning, fordi mange brugere vil opleve udmærket dækning ved denne signalstyrke.

Efter at have konfereret med flere tekniske eksperter med speciale i mobiltelefoni svarede jeg, at man ganske rigtigt kan diskutere om -92 dBm er en fornuftig grænseværdi, da kvaliteten af 3G-signalet afhænger af antallet af brugere på et givent tidspunkt. Nogle gange kan man derfor opleve udmærket 3G-dækning ved -92 dbm, mens telefonen til andre tider vil slå over på 2G ved samme signalstyrke, sådan som det i øvrigt også fremgår af TV 2s artikler.

I min konklusion anførte jeg, at der i samtlige artikler er taget en række forbehold. Det fremgår således, at telebranchen ikke er enig i alle undersøgelsens konklusioner, selv om man erkender, at der er huller i 3G-dækningen. Samlet set er jeg derfor ikke enig med Johnny K. Olesen i, at TV 2s udlægning af undersøgelsen skulle være "dybt manipulerende", selv om der er foretaget en række journalistiske forenklinger, og jeg finder derfor ikke anledning til kritik.

Muslimernes trosbekendelse i grafik. En seer, Shoaib Afzal, klagede over et indslag i 22-NYHEDERNE 14. januar, hvor man i en grafik om terroristerne i Mali havde vist et sort flag med den muslimske trosbekendelse. Flaget bruges blandt andet af den algeriske terrorist Mokhtar Belmokhtar, som menes at stå bag en række nylige aktioner i Algeriet og Mali.

"Det kan godt være, at redaktionen mener, at alle muslimer er terrorister, hvilket I så må angive, så vi ved, hvor TV 2-redaktionen står. Jeg vil ikke sættes i bås med terrorister, blot fordi jeg er muslim, eller I ikke har gjort jeres arbejde, skrev Shoaib Afzal i sin klage.

Efter at have forelagt sagen for NYHEDERNEs udlandsredaktion skrev jeg i mit svar, at jeg har fuld forståelse for, at det kan være generende for muslimer, når den islamiske trosbekendelse afbildes på flag og bruges som illustration for eksempel i forbindelse med indslag om yderligtgående islamister. Samtidig påpegede jeg, at kritikken i virkeligheden bør rettes mod de terror- og oprørsbevægelser, der flittigt bruger trosbekendelsen som symbol, når de står frem i offentligheden.

"På den baggrund finder jeg ikke anledning til at kritisere, at NYHEDERNE brugte Mokhtar Belmokhtars flag i forbindelse med indslaget om kampen mod de yderligtgående islamister i Mali", skrev jeg i svaret til Shoaib Afzal.

Delvist medhold til BT-journalist. Journalist Lars Fogt fra BT klagede i mails af 30. december 2012 og 8. januar 2013 til seernes redaktør over artiklen, "RV-ordfører langer ud efter journalist: Et dumt svin", på nyhederne.tv2.dk den 21. december 2012 samt et indslag om Ellen Trane Nørbys kronik i Go' aften Danmark 8. januar 2013.

I klagen vedrørende artiklen på tv2.dk skrev Lars Fogt, at TV 2s viderebringelse af Zenia Stampes angreb på ham var en overtrædelse af TV 2s egne regler om etik – især fordi ingen TV 2-medarbejder "overhovedet gjorde et forsøg på at indhente en kommentar fra mig". Samtidig klagede han over, at TV 2 i forbindelse med artiklen havde bragt et foto af ham, som ikke er beregnet som pressefoto.

I henvendelsen vedrørende 'Go' aften Danmark' klagede han over at være blevet "hængt ud [...]med meget stærke personangreb på min person af Cecilie Frøkjær den 8. januar, uden at jeg er blevet foreholdt kritikpunkterne", idet han tilføjede, at det er i strid med de presseetiske

regler at lave injurierende angreb mod en person – ”også selv om jeg ikke har ønsket at deltage”.

Efter at have forelagt sagen vedrørende ’Go’ aften Danmark’ for TV 2s redaktør samt redaktionschefen på Nordisk Film konkluderede jeg, at jeg ikke fandt anledning til kritik for ikke at have indhentet hans kommentar til påstandene i programmet, da han selv havde meddelt, at han ikke ønskede at deltage i debatten, hvor chefredaktør Olav Skaaning Andersen i stedet optrådte som repræsentant for BT.

Samtidig understregede jeg, at det er faktisk korrekt, at de radikales Zenia Stampe og Venstres Søren Pind har kaldt ham for henholdsvis ”et bevisligt dumt svin” og en ”uverdighæftig, løgnagtig bedrager”.

”Og du må som professionel journalist have kunnet forudse, at Zenia Stampes angreb på dig i hendes blog på politiken.dk et par uger tidligere kunne blive citeret i sammenhæng med en debat om Ellen Trane Nørby’s kronik. Du kunne have svaret på kritikken, hvis du havde deltaget i programmet, men det valgte du altså bevidst ikke at gøre”, skrev jeg til Lars Fogt.

I sagen vedrørende artiklen på tv2.dk fandt jeg ikke anledning til kritik af det anvendte portrætfoto, der er købt på sædvanlig vis hos Berlingskes billedbureau Scanpix.

Til gengæld var jeg enig med Lars Fogt i, at TV 2 burde have givet ham mulighed for at kommentere de skarpe angreb på hans person i artiklen om Zenia Stampes blog på politiken.dk. Det gælder især påstanden om, at han skulle have ”besluttet” sig for at begå ”karaktermord” på tidligere kulturminister Uffe Elbæk.

TV 2s digitale nyhedschef har oplyst, at man havde forsøgt at kontakte Lars Fogt på mobiltelefon samt ved henvendelse til BT’s redaktion. Han tilføjer dog i sit svar, at journalisten ”burde naturligvis også have forsøgt at fange dig på en mail”. Lars Fogt har selv oplyst, at han ikke bruger de to angivne mobilnumre.

Jeg er enig med Lars Fogt i, at han ”selvfølgelig skal kunne tåle kritik”, som han skriver i sin klage. Når man som journalist er med til at sætte rammerne for en personorienteret og direkte politisk kritik, må man være klar over, at kritikken kan gå begge veje.

Det fremgår imidlertid af TV 2s etiske retningslinjer, at ”oplysninger, som kan være skadelige, krænkende eller agtelsesforringende for nogen, skal som hovedregel forelægges for den pågældende i rimelig tid inden offentliggørelsen og bør omfatte alle relevante oplysninger”.

Efter min vurdering var det ikke tilstrækkeligt, at tv2.dk to timer efter offentliggørelse af den første artikel i en ny artikel lod BT’s chefredaktør Olav Skaaning Andersen kommentere de fremsatte påstande.

”Historien om Zenia Stampes angreb på dig havde efter min opfattelse ikke uopsættelig karakter, og jeg mener derfor, at tv2.dk burde have sørget for at forelægge dig beskyldningerne, inden man valgte at bringe artiklen. Det skete ikke, og jeg finder derfor anledning til kritik af nyhederne.tv2.dk”, skrev jeg i mit svar til Lars Fogt.

Redaktionen på netnyhederne.tv2.dk har taget kritikken til efterretning.

Firmaet var bare flyttet. En seer, som ønsker at være anonym, klagede i slutningen af november til seernes redaktør, efter at hun havde korresponderet med journalisten bag et indslag i 19-NYHEDERNE 7. november. Indslaget handlede om de fire største låntagere, som var med til at trække Tønder Bank ned, da Finanstilsynet forlangte deres engagementer nedskrevet med omkring 97 millioner kroner ud af en samlet nedskrivning på 292,3 millioner kroner.

I indslaget stod NYHEDERNEs reporter uden for døren til nogle kontorlokaler, som tidligere husede et firma, som i alt har lånt 44,5 millioner kroner i Tønder Bank.

”Og det er så her, at Fondsrådet mener, at banken burde have afskrevet 35,5 millioner kroner. Og ja, der er lukket”, sagde reporteren og tog i døren.

Seeren anfører i sin klage, at journalisten med et klik på Google kunne have set, at virksomheden for længe siden var flyttet til en naboby, ”hvor de i øvrigt har en rigtig fin virksomhed, der vækster og lever op til bankens krav”.

”Dagen efter tager TV 2 NEWS historien op - og indleder deres interview med billedet af journalisten, som tager i døren og konstaterer, at "de" ikke længere er der. Værten i NEWS spørger så ejeren: " ja, I er der ikke mere - er I gået konkurs"? Rent journalistisk tænker jeg, at det er umådeligt dumt, når nu de 1.) bare er flyttet 2.) hvis de var gået konkurs, var de jo en noget anderledes del af Tønder Bank historien”, hed det videre i klagen.

I mit svar skrev jeg, at jeg var enig med klager i, ”at det var en fejl at koble oplysningerne om lånet i Tønder Bank med en oplysning om, at firmaet er flyttet, idet det kunne efterlade det indtryk, at firmaet er i vanskeligheder. Der er tale om en redaktionel fejl, som journalisten beklager”.

Fejlen var også årsagen til, at direktøren for den pågældende virksomhed den følgende dag i Finansudsendelsen kl. 9 på NEWS blev spurgt, om de tomme lokaler var udtryk for, at virksomheden var gået konkurs. Han skulle nemlig oprindeligt have deltaget i 19-NYHEDERNE aftenen før, men hans fly fra Stockholm var forsinket, og det var forklaringen på, at han først var med den følgende morgen.

I min konklusion anførte jeg, at der var tale om et rodet forløb, hvor reporteren ved en fejl blev sendt til en forkert adresse. Man burde have undersøgt sagen en ekstra gang og flyttet optagelsen til den rigtige location, så man ikke efterlod et fejlagtigt indtryk hos seerne.

Redaktionen på NYHEDERNE har efterfølgende taget kritikken til efterretning.

Voldsdomte i underholdningsprogrammer. En række seere klagede i november til TV 2 og seernes redaktør over, at sangeren Liam O'Connor (L.O.C.) fortsat kunne medvirke som coach i underholdningsprogrammet 'Voice', efter at han har fået en betinget dom for vold.

"Jeg har svært ved at forstå, hvordan LOC kan fortsætte i Voice, selvom han er dømt for vold. For nogle år siden blev Jørgen Leth frataget sin post som Tour de France kommentator, uden der var tale om kriminelle forhold. Jeg har svært ved at forstå, at moralsk habitus (uden kriminelle forhold) kan være værre end en voldsdom", skrev en seer, mens en anden mente, at det ikke var noget "kønt syn", mens endnu en spurgte, om der slet ikke er nogen etik på dette område.

I mit svar påpegede jeg, at TV 2 havde besluttet at lade Liam O'Connor fortsætte som coach foreløbig i de sidste tre udgaver af musikprogrammet 'Voice', da man ikke ønskede at lade dommen gå ud over de tre deltagere, som han skulle føre videre i programmet. TV 2 har endvidere tilkendegivet, at man klart tager afstand fra episoden, som førte til den betingede dom på 40 dages fængsel for vold i forbindelse med 'Rock under Broen' i Middelfart i juni. Sagen har været dækket i såvel NYHEDERNE som på NEWS samt på tv2.dk.

TV 2 har ikke etiske retningslinjer, der forhindrer folk, der har modtaget en dom, i at medvirke i programmer.

Samtidig anførte jeg, at dommeren ved Retten i Odense i sin afgørelse lagde vægt på, at begrundelsen for at gøre dommen betinget hang sammen med, at offeret før voldsepisoden havde opført sig provokerende, samt at Liam O'Connors tidligere voldsdom er næsten ti år gammel. Det blev desuden betragtet som en formildende omstændighed, at voldsepisoden skete et sted og i en situation, som ifølge dommeren kan sammenlignes med vold uden for et almindeligt værtshus.

"Jeg har som seernes redaktør noteret mig, at der trods den gamle voldsag fra 2003 er tale om en betinget dom efter den såkaldt "milde" § 244 i straffeloven – en dom som statsadvokaten i øvrigt har besluttet ikke at anke. Der var ud fra det oplyste ikke tale om planlagt, forsætlig vold, men snarere en art klammeri, da Liam O'Connors ven blev korporligt angrebet af en festivalgæst", skrev jeg i svaret til de utilfredse seere.

Samlet set fandt jeg derfor ikke anledning til at rette kritik mod TV 2 for beslutningen om at lade Liam O'Connor fortsætte som coach i 'Voice'.

Dagens Mand med sygeplejersker. Formanden for Dansk Sygeplejeråd, Grete Christensen, klagede 30. oktober over et program i serien 'Dagens Mand', hvor deltagerne skulle dyste om at komme på date med to sygeplejersker, som medvirkede i programmet.

"Programmet udstiller en hel faggruppe, nemlig sygeplejersker, som sexobjekter. Det er skadeligt for en profession, som i forvejen kæmper med en meget skæv kønsfordeling. Og det er yderst krænkende for de mange tusinde sygeplejersker, som hver eneste dag gør en stor og vigtig forskel i vores velfærdssamfund", skrev Grete Christensen i sin klage over programmet, som hun også mente "sender nogle meget uheldige signaler til patienter og pårørende i det danske sundhedsvæsen".

Jeg har i mit svar til Grete Christensen oplyst, at jeg har forelagt klagen for TV 2s underholdningschef, Gitte Madsen, som beklager, hvis nogen har følt sig stødt, da det ikke var

meningen. Samtidig skrev jeg, at jeg som seernes redaktør har noteret mig, at de medvirkende i udsendelsen selv havde valgt at deltage, lige som de på forhånd var bekendt med programmets format og forventelige indhold.

Et andet program handlede om at komme på date med en soldat, mens deltagerne i andre programmer har været homoseksuelle, midaldrende, heteroseksuelle etc.

”Et dating-program som ’Dagens Mand’ strider ikke mod TV 2s etiske retningslinjer. Selv om nogle seere kan finde formen stødende, er det forventeligt, at et program af den type også handler om håb og drømme om kærlighed og eventuelt sex i tilfælde af, at det skulle lykkes for deltagerne at komme på date – i dette tilfælde med en sygeplejerske”, skrev jeg i mit svar til formanden for Dansk Sygeplejeråd.

—