Savner seriøsitet

En seer, Jesper Jørgensen, kritiserer i en mail 16. september udbuddet af programmer på TV 2:
Jeg savner seriøse udsendelser, frem for "ha-ha"-fjernsyn.

Vi har "Hvem Vil Være Millionær?", men giv os hellere en diskussion, som "Højlunds Forsamlingshus".
Vi har "Vild Med Dans", men vil hellere have en temaaften, som kun DR2 kan levere den.
Vi har "Ole Henriksens Lykkekur", men vi ser hellere en time om livet et andet sted på kloden (fx. "Udefra").

Se fx. top20 for uge 36:

Nr. 20 er "Den Hemmelige Millionær" fra TV2.
Nr. 19 er en dokumentar fra DR.
Nr. 17 og 18 er igen TV2 med Skolen og Alarm 112.
DR er tilbage på 16. pladsen med Horisont.
Vi kunne blive ved.
Fx. ligger TV2's 8. plads med "Hvem Vil Være Millionær?" godt pakket ind af seriøse udsendelser fra DR:
Kontant, 21Søndag, Søren Ryge og Penge.

Michael Hansen fra TV 2s kommunikationsafdeling svarer:

Tak for din henvendelse, som jeg har modtaget til besvarelse fra seernes redaktør på TV 2, Lars Bennike. Også tak for dine kommentarer og for din kritik, som jeg gerne vil besvare bedst muligt, selv om vi ikke bliver enige.

Det er naturligvis helt i orden, at du ikke er så begejstret for TV 2s programmer - sådan må det være ind imellem. Det er umuligt at gøre alle tilfredse på én gang, hvad jo også afspejler sig i seertallene, idet seerne vælger og gør brug af mange forskellige tilbud fra det stigende antal tv-kanaler.

På TV 2 kender vi særdeles godt seertallene, og vi afrapporterer dem hver uge på vores hjemmeside, f.eks. her: http://omtv2.tv2.dk/index.php?no_cache=1&id=1236

På TV 2 er vi interesseret i både de tv-hitlister, som fremgår af aviserne, og som omhandler alle danskere, og de tv-hitlister, som omhandler de 21-50-årige (se ovenstående link). Det skyldes, at TV 2 som en tv-kanal, der alene er finansieret af reklamer, er tvunget til at stå stærkt med tilbud blandt de 21-50-årige, og det har sammenhæng med TV 2s (reklame)finansiering.

Noget af det, som har haft betydning for TV 2 i de seneste ti år, er netop, at mange nye reklamefinansierede kanaler er kommet til, og de går alle efter at tage del i TV 2s reklameindtægter. Som du ved, har TV 2s hovedkanal alene indtægter fra reklamer og sponsorater - det er mere end fire år siden, at TV 2 modtog licens for sidste gang.

TV 2 har altså kun reklamer at leve af, og store reklameindtægter - som er nødvendige for at finansiere TV 2s omfattende programflade - får man kun, hvis man har mange seere (og især seere i alderen 21-50 år, som er en meget efterspurgt aldersgruppe blandt annoncørerne). Og for at sikre sine indtægter, har TV 2 fokus på at have en høj seerandel i denne målgruppe. Og det har vi haft betydeligt held med.

Derfor vil de fleste af TV 2s programmer appellere til en bred målgruppe. Der er altså en grund til, at TV 2 sender "Hvem vil være millionær?" og "Vild med dans". DR har lagt en række seriøse programmer på DR2, f.eks. temaaftener og "Udefra"/DR" Udland på DR2, fordi disse programmer har for lille seertilslutning til at kunne leve op til seertalskravene på DR1. Og der er dermed også en grund til, at det er DR1, der sender "Talent 2008", "X-Factor", "aHA! Award" o.l. - fordi disse programmer ofte har mange seere.

Selv om TV 2s programmer ofte appellerer bredt, udelukker det ikke, at de både er velproducerede, oplysende og seriøse. Det gælder f.eks. NYHEDERNE, "Station 2"-programmerne, "Go' morgen Danmark", sundhedsmagasinet "Praxis", "Dags Dato", "Skolen", forbrugerprogrammet "Basta", "Den hemmelige millionær", "Merethes Mave", det kritiske sportsmagasin "LPS" og forskellige livsstilsprogrammer. Hertil kommer også de regionale programmer, som finansieres af TV 2-regionerne selv

Det er som nævnt umuligt at gøre alle tilfredse på én gang, men vi er glade for at konstatere, at TV 2 er den af de "gamle" hovedkanaler (DR1, TV 2 og TV3), som har klaret sig bedst og har mistet færrest seere i de seneste fem-ti år, da konkurrencen voksede, og mange nye kanaler kom til.

TV 2 er danskernes foretrukne kanal, og det skyldes efter vores mening en varieret programflade bestående af f.eks. 11-12 nyhedsudsendelser på hverdage (om kort op til 14 nyhedsudsendelser på hverdage), danskudviklet underholdning og danske udgaver af de bedste udenlandske underholdningsformater, dansk dramatik, nye danske spillefilm, dansk og international topsport, sportsnyheder, børne- og ungdoms-tv, dokumentar, aktualitet, oplysningsprogrammer, morgen-tv, gode film uden afbrydelser, udenlandske serier m.v.

Det er netop dette programmix, som efter vores mening er årsagen til, at TV 2 er den foretrukne tv-kanal i stort set alle aldersgrupper i det danske samfund.

TV 2 er samtidig den danske tv-kanal, hvis seersammensætning er i bedst overensstemmelse med befolkningssammensætningen. Andre kanaler (især DR) har stor overvægt af ældre seere, mens kommercielle kanaler som TV3 og Kanal 4 og Kanal 5 ikke ønsker at sende udsendelser, som har stor seerappel blandt ældre seere.


Med venlig hilsen

Michael Hansen
R E D A K T Ø R
T V  2 | K o m m u n i k a t i o n

TV 2 | DANMARK A/S