
Side 1 
 

Seernes redaktør:  

Beretning for perioden 1. marts – 31. oktober 2012  
___  

 

Hermed fremsendes den halvårlige beretning fra seernes redaktør til TV 2s bestyrelse. Beretningen gør i 

hovedtræk rede for:  

 

1. Nylige opgaver og principielle temaer  

2. Klummer fra seernes redaktør  

3. Pressenævnskendelser vedrørende TV 2   

 

Bilag:  

 

1. Omfang af seerhenvendelser  

2. Temaer for seerhenvendelser  

3. Udsnit af sager indbragt for seernes redaktør. 

 

1. Nylige opgaver og principielle temaer  

 

Public service-høring 2012. Som noget nyt gennemførte TV 2 onsdag den 14. november 2012 en public 

service-høring som direkte udsendelse på tv2.dk, hvor administrerende direktør Merete Eldrup, 

nyhedsdirektør Michael Dyrby og programdirektør Palle Strøm med nyhedsvært Peter Grønborg som 

udspørger besvarede spørgsmål og kommentarer fra seerne. En traditionel høring på TV 2 i Odense tirsdag 

den 13. november blev til gengæld aflyst på grund af lav tilslutning til trods for en omfattende kampagne 

med trailere på TV 2 og TV 2 NEWS samt på tv2.dk, i aviser og lokale medier.  

TV 2 har siden 2010 gennemført de årlige public service-høringer, som i 2011 blev en del af Medieaftalen 

for 2011-2014. 

Høringen på tv2.dk blev sendt fra kl. 19.30 til 21.00. Sitet blev i dette tidsrum besøgt 557 gange. 256 

brugere så med i gennemsnitligt 21 minutter ad gangen. Udsendelsen kan nu ses på seernes redaktørs 

hjemmeside. 

Seerne kunne både før og under udsendelsen indsende kommentarer og spørgsmål via mail og Facebook. 

TV 2 og seernes redaktør modtog i forbindelse med høringen omkring 70 kommentarer og spørgsmål på 

mail, mens andre godt 160 kommentarer og spørgsmål blev modtaget via Facebook. Et enkelt spørgsmål 

blev indsendt som videofil.  

En række spørgsmål kredsede om de samme temaer. Blandt emnerne kan nævnes spørgsmål om TV 2s 

betalingsordning, genudsendelser, stavefejl, bandeord, ’Go’ morgen Danmark’, ungdomsfiksering, dækning 

af kristendom, valg i USA og sport. I alt lykkedes det at besvare 32 spørgsmål og kommentarer i løbet af den 

halvanden time lange høring. 



Side 2 
 

Min konklusion er, at det med video-høringen lykkedes at nå ud til et bredere udsnit af danskerne end ved 

de traditionelle høringer, som ved tidligere lejligheder har tiltrukket op til 50 deltagere pr. møde. Spørgsmål 

og kommentarer kom fra seere over hele landet, og der blev også sendt både mails og kommentarer på 

Facebook under udsendelsen. Til gengæld savnede man den direkte kontakt, men det kunne eventuelt 

løses ved også at have publikum i studiet med mulighed for at stille spørgsmål og fremsætte kommentarer 

under udsendelsen. 

Fejl i medierne. En videnskabelig undersøgelse af etik og troværdighed i danske nyhedsmedier viser, at der 

er relativt flere kilder, der oplever faktuelle fejl i forbindelse med deres udtalelser til TV 2 og DR end til 

nyhedsmedierne generelt. Ud over TV 2 og DR indgår Politiken, Berlingske, Jyllands-Posten, Folketidende og 

Nordvestnyt i analysen, som er del af en større undersøgelse af troværdighed i dansk journalistik. 

Projektet blev i 2010 sat i værk af studieleder, lektor Mark Blach Ørsten fra Center for Nyhedsforskning på 

RUC og professor Anker Brink Lund fra CBS i København i samarbejde med seer- og læserredaktørerne fra 

TV 2, DR og Politiken. TV 2 har ligesom DR, Politiken og Danske Medier bidraget til finansiering af 

undersøgelsen. 

Analysen bygger på svar fra 596 kilder til nyhedsindslag og artikler i uge 46 i 2011. Omkring 6 procent af 

kilderne har udtalt sig i et indslag i TV 2|NYHEDERNE kl. 19 eller 22 i den pågældende uge.  

Resultaterne er endnu ikke færdiganalyseret, men tendensen er klart, at kilderne oplever flere fejl i tv-

indslag end i artikler i aviser og net.  

Mens 84,3% af samtlige kilder ikke mener, at der er konkrete og faktuelle fejl i det indslag eller den artikel, 

de har medvirket i, svarer kun 61,8% af TV 2s kilder nej til dette spørgsmål. På DR er tallet 70,8%.  

Kilderne er især utilfredse med fejl i navn og titel. Knap 15% af TV 2s kilder angiver således, at deres navn er 

stavet forkert eller at oplysninger om titel, arbejde, alder eller andre personoplysninger er forkerte. Det 

tilsvarende tal for DR er knap 19%. Omkring 9% af både TV 2s og DR’s kilder angiver desuden, at de også har 

fundet fejl i andre faktuelle oplysninger i de indslag, de medvirkede i. 

I forhold til aviser og net føler flere kilder til indslag på tv desuden, at det indslag, de medvirkede i, havde 

væsentlige mangler.  

Generelt mener 11,6% af kilderne i undersøgelsen således, at der manglede informationer eller citater i 

artikel eller indslag. For TV 2 er det samme tal 21,9%, mens det for DR er 16,4%.  

9,1% af TV 2s kilder er desuden helt eller delvist af den opfattelse, at deres citater er sat ind i en 

sammenhæng, der fordrejer deres indhold. Det tilsvarende tal for DR er her 19,7%. 

Samtidig tyder resultaterne på, at kilderne også oplever, at tv-indslag er skarpere vinklet og prioriteret end 

artikler i skriftlige medier. Et godt råd til journalisterne kunne derfor være i højere grad at gøre kilderne 

mere opmærksomme på den sammenhæng de indgår i, og hvad de vil blive citeret for. 

Forskerne er for øjeblikket i færd med at interviewe kilder og journalister i forbindelse med udvalgte sager 

fra den pågældende uge. Ifølge Mark Ørsten fra RUC er det væsentligt ikke kun at få kildernes kritik, men 



Side 3 
 

også journalisternes vurdering, så der bliver tale om en afbalanceret fremstilling af de enkelte sager. 

Rapporten ventes udgivet i foråret 2013.  

Klager over form. En række seere har i perioden klaget til seernes redaktør over formen på visse meget 

skarpe interviews på såvel TV 2|NYHEDERNE som TV 2 NEWS. En seer kaldte således værten på NEWS for 

et ”tårn af forargelse, af stærk forargelse over gæsten” i forbindelse med et interview om optøjerne på 

Odense Universitets Hospitals skadestue i august.   

En anden seer foreslog efter et interview i NYHEDERNE, at TV 2 får ”lidt styr på de ubehagelige damer, der 

udspørger gæster, der jo ikke er under anklage”. Endnu en seer opfordrede efter et andet interview værten 

til at ”tale ordentligt til folk og lære at lade være med at afbryde og lade folk tale ud”.  

En anden seer skrev efter et interview, at ”det, der burde have været objektivt søgende, belysende og 

undersøgende, kom til at fremstå som et personligt felttog”. 

Og i endnu en sag anførte en seer, at ”det virker som journalisten er ude efter et bestemt svar uden at tage 

hensyn til de faktiske forhold”. 

Jeg har i hver enkelt sag vurderet, at der faktisk blev stillet journalistisk relevante spørgsmål. Jeg mener dog 

samtidig, at der i den type meget skarpe interviews er en risiko for, at seere kommer til at føle modvilje 

mod værten, ligesom det på nogle kan virke, som om TV 2 er part i sagen. Det er til enhver tid journalistens 

opgave at fremskaffe klare svar, men jeg synes, at det er værd at overveje, om formen med ”indignerede” 

spørgsmål og gentagne afbrydelser skader mere end den gavner.  

Sletning fra nettet. Flere personer har henvendt sig til TV 2 og seernes redaktør med anmodning om at få 

slettet artikler på nettet. TV 2s politik er, at man ikke sletter materiale, der har været offentliggjort, men at 

man undtagelsesvis kan fjerne for eksempel navne, hvis særlige forhold taler for det. 

I en sag afviste redaktøren på nyhederne.tv2.dk at fjerne en artikel, hvor en gæst på Skanderborg Festival 

udtalte sig kritisk om festivalens teltby. Hun fortrød efterfølgende sine udtalelser, og mente, at de var til 

gene for hende. Journalisten fastholdt, at udtalelserne var korrekt citeret. Jeg var derfor enig med 

redaktøren i beslutningen om ikke at fjerne hverken navn eller artikel. 

En anden sag endte med, at redaktionen på nyhederne.tv2.dk valgte at fjerne navnet i en artikel om en 

kvinde, der blev efterlyst af politiet, da hun i nedtrykt tilstand forlod sit bosted. Hun dukkede senere op i 

god behold, og hendes værneplejer anmodede derefter TV 2 om at få fjernet artiklen. Redaktøren på 

nyhederne.tv2.dk afviste at slette artiklen, men valgte at fjerne navnet. Artiklen blev samtidig af-indekseret 

fra Google og andre søgemaskiner. Den kan dog stadig findes på tv2.dk, hvor det fremgår, at artiklen er 

ændret. Jeg var enig i denne beslutning. 

2. Klummer fra seernes redaktør  

 

Sproglig armod på TV 2. Seere klager jævnligt over sprog- og stavefejl på TV 2 og tv2.dk. Det skete også i 

oktober, hvor en række seere beklagede sig over, at flere af TV 2s medarbejdere – særligt i en uge med 

Knæk Cancer – ikke er i stand til at udtale ordet ”kræft” korrekt. Seernes redaktør er enig i kritikken – både 

af udtale- og stavefejl. ”Vi kan ikke løbe fra, at medierne har et stort ansvar for at vedligeholde sproget. 



Side 4 
 

Journalister er professionelle formidlere. Derfor kan man også forvente, at vi forstår at bruge sproget på en 

ordentlig og opfindsom måde”, hed det i konklusionen.  

Når NYHEDERNE taber perspektivet. Nære historier om menneskelige dramaer er i høj kurs blandt 

redaktører på tv. Det gælder også på TV 2, hvor tophistorien i 22-NYHEDERNE 30. maj handlede om en 

kvinde, som måtte betale Ryanair 60 euro eller omkring 450 kroner for at få sin afdøde kærestes kuffert 

med hjem fra Spanien. Der var på alle måder tale om en sørgelig historie, men spørgsmålet er, om den 

kunne bære top-indslaget i en landsdækkende nyhedsudsendelse. Jeg synes det ikke. Historien om 

kufferten er – hvor sørgeligt det end er for kvinden, der har mistet sin kæreste på en ferierejse – ikke af 

principiel karakter. Den savner perspektiv og almen væsentlighed, hvis den skal placeres som tophistorie. 

Ledelsen på NYHEDERNE havde i øvrigt selv påpeget nogle af de samme problemer. 

 

Fejl skal rettes tydeligt. Danske medier har pligt til hurtigt at bringe rettelser, hvis de har bragt urigtige 

oplysninger. Det gælder også for TV 2, hvor seerne nu får lettere adgang til at indberette faktuelle fejl samt 

sprog- og stavefejl i NYHEDERNE, SPORTEN, på NEWS og Netnyhederne. En ny rubrik på sr.tv2.dk gør det 

muligt at indberette fejl direkte til TV 2, ligesom væsentlige rettelser vil blive offentliggjort samme sted. 

Fejl, der indberettes til seernes redaktør, vil blive forelagt den relevante redaktion, som derefter får til 

opgave at svare på klagen. Hvis der er tale om en fejl, vil væsentlige rettelser blive offentliggjort på seernes 

redaktørs hjemmeside. TV 2 har i øvrigt en årelang tradition for at bringe rettelser af fejl i samme 

udsendelse eller tidsrum, hvor fejlen blev begået. Det sker for at sikre, at rettelser når ud til så mange af de 

oprindelige seere som muligt. 

3. Pressenævnskendelser vedrørende TV 2 

Pressenævnet har i perioden 1. marts til 31. oktober 2012 truffet afgørelse i to sager vedrørende TV 2. Den 

ene endte uden kritik, mens TV 2 i den anden sag blev pålagt berigtigelse og delvist genmæle.  

I forbindelse med en klage over programmet ”Operation X: De sociale plattenslagere Del 2”, sendt 28. 

november 2011 samt nyhedsudsendelserne og nogle artikler på tv2.dk i perioden 28.-30. november 2011 

blev TV 2 pålagt berigtigelse og delvist genmæle til opholdsstedet Plantagen. Lederen af opholdsstedet 

havde dog fået lejlighed til at fremsætte sine synspunkter i NYHEDERNE, hvorfor TV 2 ikke blev pålagt at 

bringe genmæle, da der så ville være tale om en gentagelse. Af berigtigelsen, som TV 2 blev pålagt at bringe 

på tv2.dk, fremgik, at alle fakturerede personaletimer vedrørende en tidligere beboer på opholdsstedet 

ifølge Plantagens leder blev anvendt til rette formål, ligesom det hed, at håndværksarbejde ifølge lederen 

blev udført af professionelle virksomheder, der har faktureret deres arbejde og fået betaling for det. 

Ikke kritik af ’Helte Galla’. TV 2 kom i forbindelse med programmet ’Helte Galla 2011’ til at forveksle et 

navneskilt i forbindelse med et indslag om en danselærer, der i rosende vendinger blev omtalt af to 

tidligere elever. TV 2 beklagede i januar 2012 fejlen over for klager, som imidlertid fastholdt, at hun følte sig 

krænket, lige som hun fandt, at hendes navn var ”besudlet” som følge af forvekslingen. Pressenævnet fandt 

imidlertid ikke anledning til kritik, idet TV 2 har sikret, at skiltet med navnet er ændret til det korrekte navn, 

således at klagers navn ikke vil fremgå af udsendelsen i forbindelse med en eventuel genudsendelse. 

LARS BENNIKE, 15.11.2012 

 



Side 5 
 

Bilag: 

 

1. Omfang af seerhenvendelser  

2. Temaer for seerhenvendelser  

3. Udsnit af sager indbragt for seernes redaktør. 

1. Omfang af seerhenvendelser  

 

I overensstemmelse med kravene i Medieaftalen for 2007-2010 har jeg i samarbejde med TV 2s tekniske 

afdeling fortsat arbejdet med at ”foretage en løbende registrering af henvendelser til TV 2|DANMARK A/S, 

herunder klager over TV 2|DANMARK A/S’ virksomhed”. Hovedparten af alle henvendelser foregår via 

mails.  

 

TV 2 har således i perioden 1. marts til 31. oktober 2012 modtaget 77.532 mails via stationens offentlige 

mailadresser TV 2, NYHEDERNE, SPORTEN, Zulu, Charlie, FILM og seernes redaktør. Af disse godt 77.500 

mails, som også indeholder et meget stort antal pressemeddelelser, spam-mails o.l., blev 11.239 enten 

besvaret direkte eller sendt videre til besvarelse eller orientering for de relevante redaktioner og 

afdelinger. Antallet af besvarede og videresendte mails ligger på niveau med samme periode i 2011. 

 

TV 2 NETs kundeservice modtog i perioden 28.325 mails. Omkring 60 procent var spørgsmål vedrørende TV 

2 Play. 12 procent handlede om tv2.dk’s mobile tjenester, mens 7 procent henvendte sig vedrørende 

Spilskyen. Andre 7 procent henvendte sig om TV Tid, 4 procent om TV 2|Vejret, mens resten fordeler sig på 

generelle henvendelser til tv2.dk og generelle henvendelser til TV 2.  

Godt 4.400 seere har i perioden henvendt sig til seernes redaktør via den offentlige mailadresse med kritik, 

spørgsmål og kommentarer til udsendelser og indslag på tv samt artikler på tv2.dk. Dertil kommer mails til 

min personlige mailadresse, ligesom et mindre antal seere har henvendt sig pr. telefon eller brev. En række 

af disse henvendelser er i overensstemmelse med proceduren sendt videre til besvarelse i TV 2s afdelinger, 

og derefter er nogle af dem vendt tilbage til behandling hos undertegnede. I andre tilfælde er henvendelser 

stilet direkte til mig med anmodning om en vurdering.  

 

Ifølge den elektroniske registrering har TV 2 og seernes redaktør via offentlige adresser modtaget i alt 2.868 

mails, der blev kategoriseret som kritik/kommentar, 2.927 som forslag, 2.302 som spørgsmål, 80 som ros, 

mens 42 havnede i kategorien ”kritik af dårligt sprog”. 371 mails blev kategoriseret som klager.  

2. Temaer for seerhenvendelser  

Der har i perioden været problemer med den elektroniske registrering af henvendelser via mail til TV 2s 

offentlige mailadresser. Det er derfor ikke muligt at opgøre antallet af henvendelser vedrørende 

enkeltprogrammer. Blandt de faste temaer for henvendelser er dog især kritik af genudsendelser, reklamer 

på tv og tv2.dk og den nye abonnementsordning. 

TV 2|Teknik modtog i perioden omkring 110 henvendelser vedrørende problemer med at modtage TV 2s 

signal som følge af overgangen til betalings-tv i starten af 2012. Antallet af henvendelser vedrørende 



Side 6 
 

problemer med undertekster lå på samme niveau. En fejl i tekstningsanlægget gav periodiske udfald og en 

stigning i antallet af henvendelser i forsommeren. Samtidig har DR opsat nye DAB-sendere i Jylland, og de 

”støjer” hos en del seere, som modtager analogt signal fra deres udbyder. I de fleste tilfælde kan problemet 

løses ved, at seeren får udskiftet sin antenneinstallation med kabler og stik, som er ordentligt skærmede. 

Ved hjælp af de månedlige indberetninger fra TV 2|Kommunikation, TV 2|NYHEDERNE og TV 2|SPORTEN 

kan det endvidere fastslås, at ’Go’ morgen Danmark’ fortsat er emne for et meget stort antal henvendelser 

fra seerne med kritik og ros af programmet og værterne samt forslag til indslag. Møbler i studiet er ligesom 

værternes påklædning også genstand for en del forespørgsler fra seere af programmet. Tilsvarende er 

livsstilsprogrammer som ’Han, hun og haven’, ’Hjem igen’ og ’Herre i eget hus’ genstand for et betydeligt 

antal henvendelser – især forespørgsler om deltagelse, møbler etc. ’Vild med dans’ får ligesom ’Voice’ også 

en del forespørgsler om kostumer, mulig deltagelse som publikum og lignende. 

På NYHEDERNEs område gav dækningen af retssagen i Norge mod Anders Behring Breivik anledning til en 

del henvendelser, blandt andet fra seere, som var utilfredse med, at gerningsmanden til attentaterne i Oslo 

og på Utøya på denne måde fik ”taletid” i medierne. Andre store emner var SFs formandsvalg, 

skattereformen samt herunder Venstres formand Lars Løkke Rasmussens rejse til Rio, den faglige konflikt 

på Vejlegården, optøjerne på skadestuen på Odense Universitets Hospital samt Knæk Cancer-kampagnen i 

oktober.  

På SPORTENs område har blandt andet doping i professionel cykling fyldt en del – herunder også spørgsmål 

til Rolf Sørensens rolle som kommentator på TV 2. Andre kritikpunkter er afbrydelser af Tour de France til 

fordel for 16-NYHEDERNE, for lille dækning af Le Mans og problemer med kommentatorlyden i EM i 

fodbold. Mange seere henvendte sig i juli og august med spørgsmål til sendeplanerne under OL, ligesom 

der var kritik af afbrydelser til fordel for ’Natholdet’, for meget snak i studiet og for lidt dækning af de 

sportslige begivenheder under OL. 

En fejl i afviklingen af filmen ’Deja Vu’ udløste i marts omkring 175 klager fra utilfredse seere, som blev 

snydt for slutningen. Filmen blev senere på sommeren genudsendt på TV 2 Zulu. En anden stor klagesag var 

dækningen af den britiske dronnings jubilæumsshow, som blev sendt direkte på TV 2 Charlie i juni. Omkring 

150 seere klagede til TV 2 og seernes redaktør, fordi de mente, at kommentatorerne snakkede ind over de 

britiske kunstnere. Showet blev ugen efter genudsendt med danske tekster – og uden kommentatorer. 

3. Udsnit af sager indbragt for seernes redaktør. 

Bubber til SM. En seer klagede 11. oktober over programmet ’Danmark ifølge Bubber’, hvor 

programværten Niels Chr. Meyer var taget på reportage i det sadomasochistiske SM-miljø. 

”Jeg er i chok! I chok over, at I vælger at sende denne udsendelse kl. 20, hvor mange børn ikke er blevet 

puttet endnu, og at den eneste bemærkning før denne udsendelse var, at det ikke var for sarte sjæle. Jeg er 

31 år og er ikke som sådan en sart sjæl, men jeg rystede på hænderne af væmmelse, da jeg så Bubber slå 

den underkastede kvinde til blods. Føj. Jeg slukkede straks for programmet, da jeg fornemmede, at dette 

ikke var det værste, udsendelsen ville byde på”, skrev seeren, som rundede af med en opfordring til at 

overveje hvad tid på aftenen, man sender den type ”voksenudsendelser”.  



Side 7 
 

Jeg har i mit svar til den pågældende skrevet, at jeg er enig med hende i, at emnet af nogle seere kan 

opfattes som stødende. Af samme årsag havde man imidlertid også valgt at bringe en advarsel inden 

programmet, som blev sendt ikke kl. 20.00, men først kl. 20.54. Der blev i programmet ikke vist nærbilleder 

af kønsdele. 

Det fremgik endvidere af programomtalen, som blev bragt på tekst-tv og i aviser og blade, at programmet 

handlede om ”hardcore SM”, ligesom der var tale om en ”grænseoverskridende tur ind i en lukket verden”. 

Trailere for programmet blev først bragt efter kl. 21 af hensyn til de mindste seere.  

Præmissen for ’Danmark ifølge Bubber’ er, at værten opsøger en række mindre kendte miljøer i Danmark – 

herunder også seksuelle subkulturer. 

”Jeg medgiver, at emnet er kontroversielt, men udsendelsen beskrev et fænomen, som findes i Danmark. 

På den baggrund finder jeg ikke anledning til at rette kritik mod TV 2”, anførte jeg i mit svar til den 

pågældende seer. 

Dræbte i Syrien. En seer klagede 15. september over et indslag om konflikten i Syrien i NYHEDERNE kl. 19. 

”Her vises et klip af syriske oprørere, der dræbes for åben skærm af en bombe. Jeg mener, at det er 

uanstændigt at vise situationen. Natasja Crone viser ingen medfølelse, og hun går straks videre til næste 

indslag. Jeg er dybt berørt, og mener, at nyhedsoplæseren som minimum bør advare mod, at mennesker 

dør for åben skærm. Alternativt bør der slet ikke vises sådanne billeder”, skrev hun i sin klage til seernes 

redaktør. 

I mit svar til seeren anførte jeg, at jeg ikke var enig med hende i kritikken, idet indslaget netop bevidst 

undgik at vise klip med dræbte oprørere.  

”Man ser eksplosionen og de overlevende hyllet i røg, men der klippes væk, inden man ser konsekvenserne 

af angrebet. Det fortælles til gengæld i speaken”, skrev jeg i mit svar. 

Jeg er enig med reporteren bag indslaget i, at det er en vigtig journalistisk opgave at forklare seerne om de 

menneskelige konsekvenser af krigen. Det er helt i overensstemmelse med TV 2s etiske retningslinjer, hvor 

det netop hedder, at Nyhederne og NEWS afspejler virkeligheden, også når det handler om krig, terror, 

katastrofer og ulykker. Seerens reaktion rejser dog det principielle spørgsmål, om man mere konsekvent 

bør advare inden den type indslag – også i tilfælde hvor billeder af lig og sårede er sløret elektronisk. 

Klage over ’Presselogen’. En journalist fra ugebladet Her & Nu klagede 12. september til seernes redaktør 

over et indslag i det mediekritiske magasin ’Presselogen’ på TV 2 NEWS, idet hun var utilfreds med, at en af 

gæsterne, Ekstra Bladets nyhedschef Miki Mistrati, i udsendelsen 26. august fremsatte den påstand, at det 

oprindelig var ugebladet, der som de første havde skrevet om ”homorygter” i forbindelse med statsminister 

Helle Thorning-Schmidts mand, Stephen Kinnock. 

”Det var mig, der skrev den historie i HER&NU, som Miki Mistrati henviser til. Men historien handlede 

udelukkende om de skilsmisserygter, der florerede under valgkampen i 2011 – rygter, som Helle Thorning 

overfor mig kommenterede. Jeg berørte meget bevidst ikke homorygterne, som også fandtes dengang, 

fordi der konstant florerer rygter om homoseksualitet blandt kendte, kongelige og politikere. Desuden 

bryder jeg mig ikke om, at homoseksualitet bliver omtalt som en kuriositet eller skandale”, skrev 



Side 8 
 

journalisten i sin klage. 

 Selv om der var tale om en faktuelt fejlagtig påstand, havde redaktøren for ’Presselogen’ afvist at rette 

fejlen, eftersom den var fremsat af en gæst og ikke en af TV 2s medarbejdere. 

”Jeg forstår ikke helt den holdning, når man tager i betragtning, at Presselogen er et program, der netop 

diskuterer mediernes opførsel”, skrev journalisten videre i sin klage til seernes redaktør. 

Undertegnede er i lighed med TV 2s jurister af den opfattelse, at det medieretlige ansvar for at rette 

faktuelle fejl påhviler redaktøren, også når der er tale om en påstand fremsat af en gæst i en direkte 

udsendelse.  Det følger direkte af de ’Vejledende regler for god presseskik’, at man har pligt til at bringe 

korrekt faktuel information. 

Jeg gav journalisten medhold, og enden på sagen blev, at Miki Mistrati selv fik lov at bekende og rette sin 

fejl i en såkaldt ”skriftestol”, da han medvirkede i en ny udgave af ’Presselogen’ på TV 2 NEWS 16. 

september. 

Klage over indslag om kyllinger. Organisationen ’Landbrug & Fødevarer’ klagede over et indslag om 

industrikyllinger i ’Go’ morgen Danmark’ samt en artikel på tv2.dk 3. august. I klagen anførte ”Landbrug & 

Fødevarer’, at TV 2 i forbindelse med indslaget om Kyllingeguiden fra Dyrenes Beskyttelse ikke tog hensyn 

til hverken fødevaresikkerhed, ressourceforbrug eller miljø, ligesom det blev kritiseret, at værten Michèle 

Bellaiche til slut udtalte, at hun ikke ville købe industrikyllinger mere. Organisationen kritiserede endvidere, 

at man på tv2.dk havde benyttet en illustration, som angiveligt viste æglæggende høns, som ikke er fra 

Danmark eller EU.  

I en medfølgende kommentar skrev organisationens kommunikationschef Susanne Hegelund, at 

”grundhistorien fra Dyrenes Beskyttelse er i bedste fald skarpt vinklet fra organisationens side”, idet hun 

samtidig anførte, at TV 2 ikke blot viderebringer, men selv går ind og ”tager parti på en uklædelig og 

desværre også misvisende måde”. 

Redaktionerne på ’Go’ morgen Danmark’ og tv2.dk oplyste, at både indslag og artikel byggede på Dyrenes 

Beskyttelses undersøgelse, der baserer sig på informationer, som organisationen har indhentet fra en 

række producenter i fjerkræbranchen. Den samlede test lå tilgængelig for brugerne i et sideordnet link på 

tv2.dk. 

Kommunikationschef Tina Engberg fra Dyrenes Beskyttelse konkluderede i udsendelsen, at set ”fra vores 

synsvinkel står det skidt til”. Hertil sagde TV 2s vært, Michèle Bellaiche, at ”når du fortæller hvilke forhold, 

de har levet under, får man nærmest en dårlig smag i munden.[…] Nu har du i hvert fald inspireret mig, så 

jeg gider heller ikke længere det her”. 

I mit svar skrev jeg, at Michèle Bellaiches udtalelser efter min vurdering lå inden for rammerne af det 

acceptable i et program af Go’ morgen Danmarks type, idet jeg også fandt, ”at man i journalistisk 

sammenfatning med nogen ret kan argumentere for, at kyllinger, som lever hele deres liv i kunstlys inden 

døre i meget store flokke på et lag af spåner, som med tiden bliver blandet op med dyrenes egen gødning, 

lever et ”skidt liv”. Jeg fandt endvidere ikke, at der var tale om manipulation, da det stod klart for såvel 

seere som læsere, at der var tale om en undersøgelse udarbejdet af Dyrenes Beskyttelse. 



Side 9 
 

Til gengæld mente jeg, det var en fejl, at man i første omgang illustrerede artiklen med et foto, som 

angiveligt viste en flok æglæggende burhøns. Man burde have valgt et foto, der viser hvilke vilkår 

slagtekyllinger opdrættes under.  

”Jeg er også enig med TV 2s redaktør samt redaktørerne på Go’ morgen Danmark og tv2.dk i, at man i 

forbindelse med både indslag og artikel burde have forelagt undersøgelsen for enten producenter eller 

Landbrug & Fødevarer og indhentet en kommentar, så kritikken ikke fik lov at stå uimodsagt. Det skete 

ikke, og det skal jeg beklage på redaktionernes vegne”, skrev jeg i svaret til Landbrug & Fødevarer. 

Brændende bil. En bruger af tv2.dk klagede i juni til seernes redaktør, efter at han i første omgang havde 

klaget til redaktionen på Netnyhederne over et indslag på tv2.dk. Indslaget viste flammer og røg fra en bil, 

som var stødt sammen med en lastbil på Lyngbyvejen ved København. To personer omkom ved ulykken. 

”Jeg ved ikke hvor ellers jeg kan skrive til jer, men hvor er det dog usmageligt at vise en film med den 

brændende bil. Jeg ved godt, at det ikke er filmet meget tæt på, men der sidder altså to mennesker midt i 

flammerne, og kæmper for deres liv”, skrev seeren i sin klage. 

Redaktionschefen på Netnyhederne svarede, at TV 2 ikke bruger ”dramatiske billeder som disse uden 

omtanke. Vi vurderer altid hvert tilfælde nøje, og vi viser aldrig billeder, hvor man kan se ofrene, bilers 

nummerplader eller andet identificerende og krænkende.” 

”Balancegangen er jo at signalere respekt for ofrene og deres pårørende (og brugerne generelt) – og 

samtidig vise virkeligheden, som den er – også når den er ubehageligt dramatisk. Den balance mener jeg, vi 

holder i tilfældet her”, skrev hun i sit svar til brugeren, som valgte at indbringe spørgsmålet for seernes 

redaktør. 

I mit svar til brugeren anførte jeg, at billederne på tv2.dk efter min opfattelse ikke var af høj dokumentarisk 

kvalitet.  Optagelserne viste ikke noget vigtigt om omstændighederne ved ulykken, og de bidrog på ingen 

måde til en forståelse af, hvordan det kunne gå så galt. Der var endvidere ingen speak, som kunne sætte 

dem ind i en forklarende sammenhæng. 

Efter min vurdering var optagelsen imidlertid ikke i strid med TV 2’s etiske retningslinjer. 

”Optagelsen er foretaget på afstand, ligesom man på grund af hegnet ud til Lyngbyvej ikke kan se andet end 

flammer og røg. Det er således ikke muligt at se nærbilleder af personer, nummerplader eller andet, der 

kan bidrage til at identificere ofrene for ulykken.  Det er for mig også væsentligt, at man aktivt skal vælge 

videoen til for at se den. Den popper ikke bare op af sig selv, og man er i den ledsagende billedtekst 

forinden advaret om indholdet af billederne.  Samlet set finder jeg derfor ikke anledning til at rette kritik 

mod nyhederne.tv2.dk for at offentliggøre optagelsen”, skrev jeg i mit svar til brugeren. 

Se og Hør blev ikke krænket. Ugebladet Se og Hørs chefredaktør Kim Henningsen klagede i maj til seernes 

redaktør, fordi han mente, at Se og Hør burde være hørt i forbindelse med ’Go’ aften Danmarks’ interview 

med Oliver Bjerrehuus 19. april 2012. Et interview, som kom i stand i forbindelse med Se og Hørs artikel 

samme dag, hvoraf det fremgik, at Oliver Bjerrehuus skulle være i metadon-behandling på et 

familieambulatorium i Københavns Nordvest-kvarter.  



Side 10 
 

Under forberedelsen af tv-interviewet havde redaktionen på ’Go’ aften Danmark’ talt med Oliver 

Bjerrehuus, som oplyste, at han ikke var i metadonbehandling, men kun kom på familieambulatoriet for at 

aflægge urinprøver, da han i sin nærmeste private sfære var udsat for beskyldninger om stofmisbrug.  

Behandlingscenteret afviste over for Nordisk Film, som for TV 2 producerer ’Go’ aften Danmark’, Se og Hørs 

påstande, som byggede på en anonym kilde. Derfor valgte man på redaktionen kun at invitere Oliver 

Bjerrehuus i studiet i ’Go’ aften Danmark’. 

Hovedpunkterne i bladets artikel blev i udsendelsen loyalt refereret, idet Oliver Bjerrehuus blev bedt om at 

kommentere oplysningerne om, at han skulle være i metadon-behandling, ligesom det klart fremgik, at han 

jævnligt kom på det pågældende ambulatorium som oplyst i bladet.  

 

Det var ifølge det oplyste ikke korrekt, at man ikke kan aflevere urinprøver på familieambulatoriet, ligesom 

centret også afviste oplysningen fra Se og Hørs redaktionschef om, at metadon-behandling og 

urinprøveaflægning foregår på to forskellige etager. 

 

På den baggrund fandt jeg ikke anledning til at rette kritik mod TV 2 for ikke at have inviteret Se og Hør med 

i ’Go’ aften Danmark’ 19. april. 

 

Afbrydelser i interview. Flere seere klagede i maj over et interview i NYHEDERNE med Fredericia 

Kommunes børne- og kulturdirektør i forbindelse med et indslag, hvor en 19-årig stofmisbruger havde 

efterlyst indgriben fra kommunen. 

 

”Interviewet var efter min opfattelse et eksempel på nyhedsjournalistik, når den er allerværst. Ingen 

interesse for substansen overhovedet, kun forsøg på at undergrave myndighedspersonens troværdighed, 

ikke mindst ved talrige afbrydelser, når interview-offeret rent faktisk søgte at give kvalificerede svar på de 

stillede spørgsmål. Hvis myndighedspersoner herefter afstår fra at medvirke i Nyhederne, kan jeg godt 

forstå det - også i de tilfælde hvor myndighederne faktisk har en god sag”, skrev en af seerne. 

 

En anden påpegede, at studieværten stillede seks spørgsmål, hvorefter han afbrød samtlige svar med et nyt 

spørgsmål. 

 

”Lad da være med at få folk til interviews, hvis I alligevel ikke gider vente på svaret”, skrev han i sin klage. 

 

I mit svar oplyste jeg, at jeg var enig i kritikken, fordi der var alt for mange afbrydelser til, at man som seer 

kunne danne sig et indtryk af, hvad børne- og kulturdirektøren egentlig havde at sige til kommunens forsvar 

i den pågældende sag, ligesom det gjorde det vanskeligt at vurdere, i hvilket omfang kommunen havde 

gjort en indsats for at hjælpe den unge pige.  

Den ansvarlige redaktionschef beklagede formen for interviewet, ligesom værten erkendte, at det ikke var 

hans bedste, idet han dog samtidig fastholdt, at det kan være nødvendigt at afbryde, "når folk svarer uklart 

eller taler udenom". 

Beskeden dækning af påsken. En seer klagede i april over, at påsken efter hans opfattelse var ”totalt 

fraværende” på TV 2s sendeflade. 



Side 11 
 

”Ikke et eneste selvstændigt tv-program markerer, at det overhovedet er påske. Jo, på TV2 NEWS bydes 2. 

påskedag på ’Påske Finans’, men det er næppe påskens budskab, der er i centrum her”, skrev han og 

tilføjede, at der i det mindste burde være et enkelt selvstændigt program, der forklarede påsken eller 

havde påsketema, selv om ”ingen forlanger, at TV 2 skal være en kristen kanal, der forkynder religion”. 

I mit svar skrev jeg, at jeg for så vidt var enig med ham i, at dækningen af påsken ikke havde været 

overvældende, men jeg måtte samtidig påpege, at der ikke er noget specifikt krav i TV 2|DANMARKs public 

service-tilladelse om at dække religiøse højtider.  

 

”I public service-tilladelsen hedder det blot, at "TV 2/DANMARK A/S skal i det samlede programudbud 

tilbyde en bred samfundsmæssig dækning af Danmark og således afspejle den mangfoldighed af kultur, 

livsopfattelse og levevilkår, der er i de forskellige dele af landet", skrev jeg i mit svar. 

 

Samtidig oplyste jeg, at TV 2 og TV 2 NEWS i påsken 2012 blandt andet sendte indslag i "Go' morgen 

Danmark" om, hvordan påsken skal fejres og markeres hos religiøse unge, bl.a. en mormon, en baptist og et 

Jehovas Vidne.  

 

Herudover blev baggrunden for påsken nævnt kort og i forskellige sammenhænge i en række andre 

programmer på TV 2, især skærtorsdag og langfredag, ligesom der i "Go' aften Danmark" var indslag om 

påsketraditioner. 

 

”Omfanget af dækningen af påsken er udtryk for et redaktionelt valg, som jeg på baggrund af ovenstående 

gennemgang ikke finder anledning til at rette kritik imod”, skrev jeg i mit svar.  

 

Føle-føle-indslag. En seer klagede 30. marts til seernes redaktør over manglende informative indslag især i 

toppen af nyhedsudsendelserne på hovedkanalen. Kritikken faldt efter et besøg på TV 2, hvor han 

mundtligt havde fremført samme synspunkter. 

”Jeg nævnte, at TV 2 bruger de første 10 minutter af især 19-NYHEDERNE til føle-føle indslag - fordi disse 

indslag giver det største seertal. Først kl. ca. 19.10 kommer de informative indslag. Dette er ikke godt nok, 

fordi det ikke opfylder TV 2s public service forpligtelser”, skrev han i sin klage. 

Klagen var ikke specifik, idet han ikke pegede på konkrete eksempler på, hvad kan kaldte ”føle-føle”-

indslag. Som led i behandlingen af klagen valgte jeg derfor at gennemse fem tilfældigt udvalgte udgaver af 

19-NYHEDERNE, således at udvalget dækkede 19-udsendelser på hverdage samt en søndag i Påsken. 

Gennemgangen viste, at de bærende indslag i de fem nyhedsudsendelser i alle tilfælde var det, man kan 

betegne som faktuelle nyhedshistorier, der er udvalgt efter væsentlighedskriteriet.  

”Det kan selvfølgelig være udtryk for netop tilfældigheder, men generelt mener jeg ikke, at der er hold din 

påstand om, at TV 2 ikke lægger informative nyhedsindslag i toppen af udsendelserne. Jeg vil ikke dermed 

sige, at det ikke kan ske, men efter min vurdering er det ikke reglen”, skrev jeg i mit svar til seeren. 



Side 12 
 

Samtidig anførte jeg, at TV 2s public service-kontrakt ikke stiller noget specifikt krav til formen på 

nyhedsudsendelserne, ud over at der skal tilstræbes ”kvalitet, alsidighed og upartiskhed”, ligesom der ved 

informationsformidlingen skal lægges vægt på ”saglighed og upartiskhed”. 

Udfordrende sprogbrug. En seer klagede i begyndelsen af marts over et indslag i ’Go’ morgen Danmark’, 

hvor en gæst brugte udtrykket ”narrefisse”. Umiddelbart derefter blev der vist en reklame for programmet 

"Skriftestolen", hvor to kvinder fik besked på, at de skulle gå hjem og ”knalde” deres mænd. 

 

”Tusindvis af ansatte i børnehaver, daginstitutioner, skoler, klubber mv. yder dagligt en stor indsats for -

 blandt andet - at give vores børn og unge et fornuftigt forhold til sproget. Så er det, man må spørge: Føler 

TV 2 intet som helst ansvar for, hvordan man påvirker ikke mindst børn og unge seere? Har man intet 

ansvar”, spurgte seeren, som opfattede det som udtryk for forfladigelse. 

 

I mit svar anførte jeg, at jeg var enig med ham i, at man skal være på vagt over for forfladigelse af indholdet 

i TV 2s udsendelser, men samtidig må man også til en vis grad acceptere, at sproget udvikler sig. Udtryk, 

som var upassende for nogle år siden, er i dag almindelig sprogbrug hos mange seere.  

 

”Det gælder også udtrykket "narrefisse", som gæsten, Lars Halskov, lidt undskyldende forklarede som 

udtryk for, at man "lover en ting formatmæssigt, som man ikke holder". Jeg synes ikke, at det i 

sammenhængen går over stregen for, hvad der kan gå an i 'Go' morgen Danmark'. Tilsvarende med 

traileren for programmet 'Skriftestolen'. Efter min vurdering er "at knalde" et forholdsvis neutralt udtryk for 

at dyrke sex, og jeg finder det derfor ikke anstødeligt - heller ikke i en trailer”, skrev jeg i mit svar. 

 

TV 2/DANMARK A/S skal, som det hedder i stationens public service tilladelse, i det samlede programudbud 

tilbyde en bred samfundsmæssig dækning af Danmark og således afspejle den mangfoldighed af kultur, 

livsopfattelse og levevilkår, der er i de forskellige dele af landet. 

 

”Det betyder med andre ord, at der ind imellem vil være indslag og udsendelser, som man måske selv synes 

er lidt stødende, mens andre finder dem helt naturlige og i orden. Det må man efter min vurdering leve 

med - så længe det holder sig inden for rimelighedens grænser”, skrev jeg i svaret til den pågældende seer. 

 

 


