Retsinformation
Udskriftsdato: 22. februar 2021

KEN nr 9771 af 13/10/2014 (G=ldende)

Pressenavnets kendelse i sag nr. 14-70-00700

Ministerium: Justitsministeriet Journalnummer: 13-70-00700



Pressenavnets kendelse 1 sag nr. 14-70-00700

Resumé
Indslag om institution bliver ikke behandlet igen

TV 2 omtalte institutionen Lyngbo. Pressenzvnet udtalte kritik af TV 2. TV 2 mente, at der
var forskel pa den tekst, TV 2 skulle offentliggore og Pressenavnets begrundelse. Neevnet finder ik-
ke, at de to adskiller sig og afviser at genoptage sagen. Heller ikke socialtilsynets nye afgerelser fo-
rer til genoptagelse.

Pressenzvnets begrundelse og afgorelse:

Efter § 14, stk. 1, i bekendtgerelse nr. 86 af 9. februar 1998 om forretningsordenen for Presse-
nzevnet treeffer de medlemmer, der har afgjort en sag, ogsa afgerelse vedrorende spoergsmilet om
eventuel genoptagelse af sagen. Pressenzvnet vil kunne genoptage behandlingen af en sag, hvis der
fremkommer nye oplysninger af betydning for sagens afgerelse. Naevnet kan tillige have pligt til at
genoptage en sag, hvis der foreligger ikke uvasentlige sagsbehandlingsfejl.

Af Pressenzevnets kendelse fremgar det, at TV 2 burde have kontrolleret kilden [Medarbejde-
ren|s oplysninger yderligere. Der er siledes tale om, at nzevnet i kendelsen kritiserer TV 2 for ikke
at sikre, at oplysningerne fra kilden var korrekte. Pressenzvnet Kkritiserede den ukritiske tilgang til
[Medarbejderen]s oplysninger, dvs. TV 2’s manglende kildekritik, herunder ved mangelfuld fore-
leeggelse for Lyngbo, da de fornedne fuldmagter ikke var til stede. Neaevnet finder herefter ikke, at
der er forskelligt indhold i den tekst, TV 2 skulle offentliggere og Pressenzvnets begrundelse og af-
gorelse (punkt 3 i kendelsen).

TV 2 er fremkommet med nye oplysninger om, at Socialtilsyn Ost ved afgerelse af 18. juni og
19. september 2014 har sat Lyngbo under skarpet tilsyn og udstedt en raekke pidbud mod institutio-
nen. Da de nye oplysninger ikke har vasentlig betydning for Pressenavnets afgorelse, kan de ikke
fore til en genoptagelse af sagen.

Under henvisning til parternes korrespondance forud for klagen til Pressenzevnet i marts 2014
og de efterfelgende henvisninger til denne korrespondance, navnlig i Lyngbos klage af 10. april
2014 til Pressenzevnet og TV 2’s svar af 7. maj 2014 til nzevnet, finder Pressenzevnet heller ikke, at
der er begiet sagsbehandlingsfejl ved, at nzevnet den 21. august 2014 tog stilling til spergsmalet om
Lyngbos krav pa genmzele.

Anmodningen om genoptagelse afvises.

TV 2 har anmodet om genoptagelse af Pressenavnets sag nr. 14-70-00640, som naevnet traf afgerelse 1
den 21. august 2014. Afgerelsen vedrorte en klage fra institutionen Lyngbo, der havde klaget over TV 2’s
omtale af institutionen.

1 Sagsfremstilling
I kendelsen hedder det:

”Pressen@vnet bemerker indledningsvis, at den tidligere beboer pa Lyngbo, [Beboeren], efter sit ophold
pa institutionen er blevet anbragt sammen med andre. Spergsmélet om, hvorvidt han var visiteret i over-
ensstemmelse med sine behov under opholdet pa Lyngbo, henherer under forvaltningen og falder uden for



Pressenavnets kompetence. Navnet tager stilling til, hvorvidt god presseskik er tilsidesat, og hvorvidt
Lyngbo er berettiget til at fa bragt et genmeele i relation til omtalen 1 TV 2 og pa tv2.dk.

God presseskik

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at det er massemediernes opgave at bringe korrekt
og hurtig information. S& langt det er muligt, ber det kontrolleres, om de oplysninger, der gives, er kor-
rekte. Kritik ber udvises over for nyhedskilderne, i s@erdeleshed nar disses udsagn kan vere farvet af per-
sonlig interesse eller skadevoldende hensigt. Oplysninger, som kan vare skadelige, kraenkende eller virke
agtelsesforringende for nogen, skal efterpraoves i s@rlig grad, inden de bringes, forst og fremmest ved
foreleggelse for den pigeldende. Foreleggelse ber ske séledes, at der gives den adspurgte rimelig tid til
at svare. Det folger af punkterne A.1 — A.3.

Kildekritik og kontrol af oplysninger

En del af TV 2s oplysninger hidrerer fra den tidligere medarbejder pa Lyngbo, [Medarbejderen]. [Med-
arbejderen] blev afskediget fra Lyngbo i1 oktober 2013. Uanset, det blev oplyst i indslageti TV 2, at der
var tale om en afskediget medarbejder, gav forholdet TV 2 anledning til at veare kritisk over for hans op-
lysninger. Det samme galder, nar institutionen Lyngbo ikke kunne udtale sig om de konkrete beboere el-
ler personalemaessige forhold som folge af tavshedspligt.

I artiklen og indslaget den 11. marts 2014 beskyldes Lyngbo for udadtil, herunder over for kommunen at
give indtryk af, at beboeren [Beboeren] var mere behandlingskravende, end hvad beboeren ifelge TV 2s
oplysninger var. En opretholdelse af [Beboeren]s plejeniveau indebar blandt andet, at den samme perso-
nalebemanding fortsat var nedvendig.

Som eneste konkrete eksempel pa den pastdede praksis, henvises til et dokument, TV 2 har faet af
[Medarbejderen], og som [Medarbejderen] leser op fra i tv-indslaget. Det oplyses, at dokumentet er en
statusrapport for [Beboeren]. TV 2 har imidlertid ikke efterfolgende dokumenteret, at dette dokument fra
15. juni 2011 er anvendt som statusrapport eller som dokumentation over for kommunen. Rapporten er
ikke underskrevet, men alene pafert [Medarbejderen]s navn. Ifelge Lyngbo underskrives statusrapporter
af institutionens leder eller souschef. [Medarbejderen] havde som teamleder ifalge Lyngbo ikke kompe-
tence til at underskrive statusrapporter.

[Side 27 i kendelsen]

TV 2 har ikke fremvist en fuldmagt fra [Medarbejderen] eller [Beboeren], der gav Lyngbo tilladelse til
at udtale sig om deres forhold. TV 2 maétte 1 hvert fald pé baggrund af fuldmagten fra [Beboeren] til Ko-
benhavns Kommune have varet klar over, at forholdene var omfattet af tavshedspligt. TV 2 var ogsa af
Lyngbo den 11. marts 2014 kl. 15.01 gjort opmarksom p4a, at de som privatejet institution ikke var omfat-
tet af fuldmagten til kommunen. Det forhold, at fuldmagterne ikke fremskaftes forveerres af, at [Medar-
bejderen]s dokument er anvendt til at underbygge beskyldningerne, der ikke er dokumenteret pa anden vis
end gennem unavngivne kilders mundtlige udsagn.

Selvom privatejede institutioners forvaltning af offentlige tilskud har klar almen interesse, finder Pres-
senavnet, at TV 2 burde have sikret, at de fornedne fuldmagter fra [Medarbejderen] og [Beboeren] forela,
sa Lyngbo kunne have udtalt sig om de konkrete forhold inden offentliggerelsen.

Pé baggrund af oplysningernes potentielt skadelige karakter, og da TV 2 heller ikke har anfort drsager
til, at oplysningerne skulle have en sddan nyhedsvardi, at offentliggerelsen ikke kunne afvente kontakt til
navnlig [Beboeren], sd den fornedne fuldmagt kunne indhentes, og TV 2s oplysninger kontrolleres ved
foreleeggelse for Lyngbo, udtaler nevnet kritik af TV 2s foreleggelse. Det forhold, at TV 2 lebende for-
sogte at lave en interviewaftale med Lyngbo inden offentliggarelsen og allerede den 28. februar 2014
gjorde Lyngbo bekendt med den generelle kritik, @endrer ikke herved.

I indslaget og artiklen af 11. marts 2014 gengives Lyngbos mailsvar: “Lyngbo overdriver ikke beboer-
nes problemer bevidst.” Lyngbo havde i mailkorrespondancen med TV 2 besvaret et spergsmal pa to for-



skellige mader. Nevnet finder ikke grundlag for at kritisere, at TV 2 valgte det ene svar frem for det andet
svar. Svarene havde samme mening.

Ifolge parternes oplysninger tog [Beboeren|s moder kontakt til TV 2 for at gare opmerksom pa, at hun
ikke var enig i kritikken af Lyngbo. TV 2 undlod at bringe moderens vurdering. Sddan som sagen forelig-
ger oplyst, er det ikke muligt at se, hvor ofte moderen besggte [Beboeren], og om moderens vurdering
derved kunne vere relevant. Pé det foreliggende grundlag finder navnet derfor ikke grundlag for at fast-
sla, at redakteren af TV 2 har overskredet de vide rammer for at redigere mediet ved at udelade moderens
vurdering. Det samme galder en tidligere ansat i [Beboeren]s team, der ifelge Lyngbo var af en anden
opfattelse end [Medarbejderen]. Naevnet udtaler ikke kritik.

Ifolge indslaget og artiklen af 11. marts 2014 boede [Beboeren] pd en . Uanset, at der var tale om en
grusgrav (med adgangsvej) — og ikke en ¢ — finder navnet ikke, at den upracise betegnelse, er tilstraekke-
lig grundlag til at udtale kritik.

Institutionens ansatte

Pressen@vnet bemerker, at personer, der er idemt straf, har en straffeattest med tilforsler (en ikke ren
straffeattest). Af en privat straffeattest fremgar tilforsler 1 op til fem &r, athengig af forseelsens karakter.

TV 2 siger i indslaget og skriver i artiklen af den 12. marts 2014, at en drabsmand og en bankrgver fik
efter afsoning og uden nogen anden uddannelse job” pa Lyngbo. Udsagnet ma forstds som en oplysning
om, at de kort tid efter endt afsoning blev ansat pad Lyngbo. Lyngbo har oplyst, at de inden februar 2013
havde ansat én medarbejder, der ikke havde en ren straffeattest. Institutionen har ikke praciseret, om
drabsmanden eller bankreveren var identisk med medarbejderen, der ikke havde en ren straffeattest. Det
er heller ikke oplyst, om Lyngbo var bekendt med de tidligere straffedomme.

Sadan som sagen foreligger oplyst, har nevnet ikke mulighed for at vurdere, hvor tet pa afsoningen
drabsmanden og bankrgveren blev ansat. Der foreligger ikke oplysninger om, at de inden ansattelsen
havde en relevant socialpaedagogisk uddannelse, og nevnet finder pa denne baggrund ikke tilstreekkeligt
grundlag for at udtale kritik af udsagnet. Det forhold, at i hvert fald den ene medarbejder efter ansattelsen
modtog padagogisk uddannelse, kan ikke fore til et andet resultat.

Pressen@vnet finder ikke — ud over ovennavnte forhold — i gvrigt grundlag for at fastsla, at god presse-
skik er tilsidesat ved tv-indslagene eller artiklerne.

[Side 30 1 kendelsen]
Genmeele

Det fremgéar af medieansvarslovens § 36, stk. 1, at en anmodning om genmale i massemedierne over for
oplysninger af faktisk karakter, som er egnet til at pafere nogen ekonomisk eller anden skade af betyd-
ning, og som er bragt i et massemedie, skal tages til folge, medmindre oplysningernes rigtighed er utvivl-
som.

Under henvisning til det ovenfor anferte under god presseskikfinder Pressen@vnet, at beskyldningen i
artiklen og udsendelsen den 11. marts 2014 om, at Lyngbo 1 statusrapporter beskrev episoder mere vold-
somme, end de var, ikke er dokumenteret som utvivlsomt rigtige. Da de samtidig er egnet til at pafore
Lyngbo skade af betydning, er Lyngbo berettiget til et genmale over for dette forhold. Det forhold, at
Lyngbos korte kommentar, at institutionen “overdriver ikke beboernes problemer bevidst”, er citeret, kan
ikke fore til et andet resultat.

De ovrige forhold, som anfort 1 genmeleteksterne af 17. og 18. marts 2014 er derimod enten korrekte
eller ikke egnede til at pafere Lyngbo skade af betydning, og institutionen er derfor ikke berettiget til et
genmele over for de udsagn.

I medfer af medieansvarslovens § 49, jf. retningslinjerne i lovens § 39, paleegges den ansvarshavende
redakter af TV 2 at offentliggere folgende:



[Side 31 1 kendelsen]
"Speak:

TV 2 omtalte tilbage i marts forholdene pé institutionen Lyngbo som ligger ved Kalundborg. Omtalen
har faet kritik af Pressenavnet, som har palagt os at oplyse folgende:

En tidligere ansat pd institutionen Lyngbo oplyste i indslagene, at Lyngbo overfor kommunen gav ind-
tryk af, at en beboer var mere plejekraevende, end han reelt var. Det skulle angiveligt vere sket for at
kunne beholde ham og dermed indtegten fra kommunen.

Pressenavnet understreger, at pastandene er af en karakter, sa de burde have varet forelagt Lyngbo til
udtalelse. Det har imidlertid ikke veeret muligt, fordi TV 2 hverken havde indhentet fuldmagter fra beboe-
ren eller den tidligere ansatte. Lyngbo kunne derfor ikke udtale sig om de konkrete forhold pa grund af sin
tavshedspligt.

Pressenavnet fastslar ogsa, at fordi udtalelserne kom fra en medarbejder, der var blevet fyret, skulle TV
2 have veret sarligt kritisk overfor hans oplysninger. I udsendelsen laste den tidligere ansatte op fra et
dokument og fortalte, at det var en statusrapport til kommunen. Men det pageldende dokument har efter-
folgende vist sig ikke at vaere underskrevet. Ifolge Lyngbo havde den fyrede medarbejder heller ikke
kompetence til at underskrive statusrapporter og sende dem til kommunen.

Lyngbo selv afviser, at beboernes problemer er blevet overdrevet for at forlenge beboeres ophold pa
institutionen.”

Den ansvarshavende redakter af tv2.dk pélegges at offentliggere folgende:
’[Rubrik]

Pressen®vnet kritiserer TV 2’s Lyngbo-artikel

[Side 32 1 kendelsen]

[Underrubrik]

Pressenavnet kritiserer TV 2 for ikke at undersege dokumentationen ordentligt 1 nogle indslag og artik-
ler vedrerende institutionen Lyngbo.

[Tekst]

TV 2 omtalte tilbage i marts forholdene pé institutionen Lyngbo. En tidligere ansat pa institutionen
Lyngbo oplyste, at Lyngbo overfor kommunen gav indtryk af, at en beboer var mere plejekravende, end
han reelt var. Det skulle angiveligt vaere sket for at kunne beholde ham og dermed indtegten fra kommu-
nen.

Pressen@vnet understreger, at pastandene er af en karakter, s& de burde have veret forelagt Lyngbo til
udtalelse. Det har imidlertid ikke veret muligt, fordi TV 2 hverken havde indhentet fuldmagter fra beboe-
ren eller den tidligere ansatte. Lyngbo kunne derfor ikke udtale sig om de konkrete forhold pé grund af sin
tavshedspligt.

Pressenavnet fastslar ogsa, at fordi udtalelserne kom fra en medarbejder, der var blevet fyret, skulle TV
2 have vearet serligt kritisk overfor hans oplysninger. I udsendelsen laste den tidligere ansatte op fra et
dokument og fortalte, at det var en statusrapport til kommunen. Men det pagaeldende dokument har efter-
folgende vist sig ikke at vaere underskrevet. Ifolge Lyngbo havde den fyrede medarbejder heller ikke
kompetence til at underskrive statusrapporter og sende dem til kommunen.

Lyngbo selv afviser, at beboernes problemer er blevet overdrevet for at forlenge beboeres ophold pa
institutionen.

Pressenavnet har pdlagt os at bringe ovennavnte meddelelse. Hele kendelsen fra Pressenavnet kan lae-
ses pa pressenaevnet.dk”



Pressen@vnet bemarker, at nevnet i sin arsberetning for 2005 praciserede praksis vedrerende offentlig-
gorelse pé internettet. En kendelse ber bringes 1 mediet i en periode, der svarer til den tid, i hvilken den
paklagede artikel har varet bragt, og der ber oprettes et link til kendelsen fra artiklen, hvis denne fortsat
bringes pa hjemmesiden.”

TV 2 offentliggjorde Pressenavnets kendelse pa tv2.dk den 29. august 2014 og oplaste kendelsen pa tv-
kanalen TV 2 den 1. september 2014.

Yderligere oplysninger

Forud for den oprindelige klage til Pressen@vnet skrev Lyngbo og TV 2 sammen. Lyngbo anmodede
saledes ved e-mail af 17. marts 2014 kl. 16.55 og kl. 17.03 samt 18. marts 2014 TV 2 om at f4 “demente-
ret” eller bragt et “genmele” over for to nyhedsindslag og to artikler. I de to e-mails 17. marts 2014 kl.
17.03 og den 18. marts 2014 var formuleret udkast til berigtigelse”.

TV 2 afviste den 20. marts 2014 genmaleanmodningerne. Af TV 2’s svar fremgér folgende afsluttende
bemarkning: P& denne baggrund ma TV 2 Nyhederne afvise kravet om et dementi.”

Lyngbo indbragte herefter TV 2s svar for Pressen@vnet. Af Lyngbos klage af 10. april 2014 til naevnet
fremgar blandt andet folgende:

7]
Lyngbo har tidligere fremsendt klager om disse med krav om genmele til TV 2. TV 2 har den 20. marts
2014 pr. mail afvist alle klager, pa n&r en enkelt, som omtales under punkt 2.

[...]”
Pressen@vnet anmodede ved brev af 23. april 2014 TV 2 om en udtalelse til Lyngbos klage. TV 2 svare-
de ved brev af 7. maj 2014 blandt andet folgende:

?lL.]

TV 2 fastholder i det hele sit svar af 20. marts 2014.

Lyngbos klage til Pressena@vnet giver anledning til folgende yderligere bemarkninger:

[...]”

2 TV 2s synspunkter

TV 2 har ved brev af 17. september 2014 anfort folgende til stotte for anmodningen om genoptagelse:
”TV 2 har modtaget kendelse 1 sagen og har bragt Pressenavnets kritik pd TV 2.

TV 2 finder kendelsen kritisabel og anmoder om, at Pressenavnet genbehandler sagen.

TV 2 laser kendelsen saledes, at TV 2 ikke far selvstaendig kritik for manglende kildekritik overfor
[Medarbejderen], eller for 1 indslaget at bringe ukorrekte oplysninger om den statusrapport, som [Medar-
bejderen] leste op fra i1 indslaget.

TV 2 leser kendelsen saledes, at TV 2 alene far kritik for ... TV 2s foreleggelse” jf. kendelsen side 27
nederst. Pressenavnet begrunder den utilstraekkelige foreleggelse (manglende fuldmagt) med, (1) at der
var tale om oplysninger af potentielt skadelig karakter, (2) at oplysningerne kom fra en tidligere medar-
bejder, og (3) at [Medarbejderen]s dokument, der ikke blev dokumenteret pa anden vis end gennem una-
vngivne kilders udsagn, blev anvendt til at underbygge beskyldningerne.

Den speak og tekst, som TV 2 blev pélagt at offentliggere efterlader imidlertid det indtryk, at TV 2 fik
kritik for flere forhold udover "utilstreekkelig foreleeggelse”.

I kendelsen side 31 og 33 [rettelig side 32] anfores [teksterne TV 2 skal offentliggere henholdsvis i TV
2 og pé tv2.dk]:

“Pressencevnet fastsldar ogsd, at fordi udtalelserne kom fra en medarbejder, der var blevet fyret, skulle
TV 2 have veeret scerligt kritisk overfor hans oplysninger.”



0g

”l udsendelsen lceste den tidligere ansatte op fra et dokument og fortalte, at det var en statusrapport til
kommunen. Men det pageeldende dokument har efterfolgende vist sig ikke at veere underskrevet. Ifolge
Lyngbo havde den fyrede medarbejder heller ikke kompetence til at underskrive statusrapporter og sende
dem til kommunen.”

Det er TV 2s opfattelse, at de to n@vnte citater er overfladige samt unedvendige og uberettiget sar tvivl
om TV 2s kilde [Medarbejderen], da der ikke udtales kritik for utilstreekkelig kildekritik eller for ukorrek-
te oplysninger. TV 2 har endvidere aldrig pastéet, at [Medarbejderen] havde kompetence til at underskrive
statusrapporter. TV 2 pélegges dermed at dementere et forhold, som TV 2 slet ikke var uenig i eller har
pastéet, og TV 2 finder, at formuleringen er forkert.

I gvrigt er TV 2 uforstaende overfor Pressen@vnets bemarkninger i kendelsen side 30 om, at Lyngbo er
berettiget til et genmale, idet Lyngbo i sin klage til Pressenavnet ikke klagede over TV 2s afvisning af at
bringe deres genmale. TV 2 har saledes heller ikke behandlet spergsmalet om genmele 1 klagesagen for
Pressenavnet.

Endelig gor TV 2 Pressenavnet opmarksom p4, at 1 forlengelse af TV 2s dekning af Lyngbo-sagen,
har Socialtilsyn @st den 20. juni 2014 placeret Lyngbo under skerpet tilsyn og rettet en skarp kritik mod
stedet. Tilsynets rapport er vedlagt nervaerende brev.”

Til brug for anmodningen om genoptagelse har TV 2 medsendt Socialtilsyn Osts Afgarelse om pdabud
og skeerpet tilsyn” af 18. juni 2014 vedrerende Lyngbo. Af pabuddet fremgar folgende:

?lL.]

Skcerpet tilsyn

Det skaerpede tilsyn traeder 1 kraft 2 dage efter dateringen af afgerelsen og har udleb 3 méneder senere.
Socialtilsyn Ost kan forleenge det skaerpede tilsyn, hvis betingelserne herfor fortsat er opfyldt.

[...]

Socialtilsyn Ost udsteder folgende pabud.:

- Der skal ske en faglig opkvalificering af Lyngbos personale, saledes, at der er relevant faglig viden og
ekspertise 1 samtlige teams.

- Der skal ske en faglig opkvalificering af Lyngbos ledelse.
- Der skal generelt ansoges om, at tilbuddets fysiske rammer godkendes.

- Adressen [vejnavn og husnummer], Svebelle lever ikke op til Tilsynets krav til de fysiske rammer i
forbindelse med et padagogisk botilbud. Der skal findes en bedre egnet fysisk ramme, som ogsa er god-
kendt af andre relevante myndigheder.

- Der skal fremsendes et revideret budget, som er godkendt af bestyrelsen.

[L.]

TV 2 har herudover sendt kopi af Socialtilsyn Qsts “Afgarelse om pdbud og fortsat skeerpet tilsyn” af
19. september 2014. Af afgarelsen fremgar blandt andet folgende:

?lL.]
Afgorelse

Socialtilsynet treeffer afgorelse om, at forlenge det skarpede tilsyn med pabud vedr. flere af Kvalitets-
modellens temaer, idet Socialtilsyn Ost ikke finder at der i de forgangne tre méneder er praesteret resulta-
ter, der kan begrunde ophavelse af det skerpede tilsyn.

Skeerpet tilsyn
[...]



Det skaerpede tilsyn udleber 3 maneder senere dvs. d. 20. december 2014.

Socialtilsyn Ost kan herefter forlenge det skarpede tilsyn, safremt betingelserne herfor fortsat er op-
fyldt.

[...]”
3 Pressenzvnets begrundelse og afgerelse:

I sagens behandling har felgende nevnsmedlemmer deltaget: Martin Lavesen, Inger Bach, Ulrik Holm-
strup og Karsten Kolding.

Efter § 14, stk. 1, i bekendtgerelse nr. 86 af 9. februar 1998 om forretningsordenen for Pressenavnet
treeffer de medlemmer, der har afgjort en sag, ogsa afgerelse vedrerende spergsmélet om eventuel genop-
tagelse af sagen. Pressen@vnet vil kunne genoptage behandlingen af en sag, hvis der fremkommer nye
oplysninger af betydning for sagens afgerelse. Nevnet kan tillige have pligt til at genoptage en sag, hvis
der foreligger ikke uvaesentlige sagsbehandlingsfejl.

Af Pressenavnets kendelse fremgér det, at TV 2 burde have kontrolleret kilden [Medarbejderen]s oplys-
ninger yderligere. Der er séledes tale om, at naevnet i kendelsen kritiserer TV 2 for ikke at sikre, at oplys-
ningerne fra kilden var korrekte. Pressenavnet kritiserede den ukritiske tilgang til [Medarbejderen]s op-
lysninger, dvs. TV 2’s manglende kildekritik, herunder ved mangelfuld foreleeggelse for Lyngbo, da de
fornadne fuldmagter ikke var til stede. Naevnet finder herefter ikke, at der er forskelligt indhold 1 den
tekst, TV 2 skulle offentliggare og Pressen@vnets begrundelse og afgerelse (punkt 3 1 kendelsen).

TV 2 er fremkommet med nye oplysninger om, at Socialtilsyn Ost ved afgerelse af 18. juni og 19. sep-
tember 2014 har sat Lyngbo under skarpet tilsyn og udstedt en reekke pdbud mod institutionen. Da de nye
oplysninger ikke har vasentlig betydning for Pressena@vnets afgerelse, kan de ikke fore til en genoptagel-
se af sagen.

Under henvisning til parternes korrespondance forud for klagen til Pressenavnet 1 marts 2014 og de ef-
terfolgende henvisninger til denne korrespondance, navnlig 1 Lyngbos klage af 10. april 2014 til Presse-
naevnet og TV 2’s svar af 7. maj 2014 til naevnet, finder Pressenavnet heller ikke, at der er begaet sagsbe-
handlingsfejl ved, at nevnet den 21. august 2014 tog stilling til spergsmélet om Lyngbos krav pd genmae-
le.

Anmodningen om genoptagelse afvises.
Afgjort den 13. oktober 2014



