
Seernes redaktør:  
Beretning for perioden 1. januar – 31. december 2017  
___  
 
Hermed fremsendes beretning fra seernes redaktør til TV 2s bestyrelse. Beretningen gør i hovedtræk rede 
for:  
 
1. Principielle og væsentlige temaer  
2. Pressenævnskendelser vedrørende TV 2  
3. Udsnit af øvrige sager indbragt for seernes redaktør. 
 

1. Principielle og væsentlige temaer 

Partiskhed og fake news. Opfattelsen af, at medierne vælger side og desuden kolporterer ”fake news”, var 
også tema for en række seerhenvendelser i 2017.  

Selv om Danmark ligger i den lavere ende, viser en ny undersøgelse fra Reuters Institute, ’Bias, Bullshit and 
Lies’, at 57 procent af danske mediebrugere opfatter, at medierne i deres journalistik har valgt side som følge 
af politisk, kommerciel eller anden påvirkning. Når det gælder direkte politisk partiskhed, mener 23 procent 
af de danske deltagere i undersøgelsen, at medier i Danmark har valgt politisk side. I USA er det tilsvarende 
tal 34 procent. 

Resultaterne i Reuters Institutes undersøgelse ligger på linje med tendensen i en del seerhenvendelser til TV 
2 og seernes redaktør. 

En række seere har således i årets løb klaget over sammensætningen af gæstepanelerne i News & Co. Der 
savnes især debattører fra højre side af det politiske spektrum.  

En seer karakteriserede således 31. marts programmet som et ”opkog på gamle nyheder fra det seneste døgn 
suppleret med ligegyldige og kedelige kommentarer - ren pølsesnak - fra et panel, som sædvanlig sammensat 
med en stærk overrepræsentation af stærkt venstreorienterede personer suppleret med den sædvanlige 
kulturelite. Så kan det ikke blive meget værre”, som han skrev. 

En anden fandt, at objektiviteten hos TV 2 og især i News & Co. kan ligge et meget lille sted. 

”Hvorfor er der altid overrepræsentation fra venstrefløjen og ofte de samme? Hvorfor afspejler man ikke 
befolkningen politisk? Hvorfor ser man aldrig repræsentanter fra Danmarks næststørste parti DF”, spurgte 
en anden seer 29. august, mens en seer i november var ”overrasket over, at man ikke har mere forskellige 
holdninger/ideologier repræsenteret”.  

Redaktionen bag News & Co. har i sine svar via seernes redaktør pointeret, at man går efter medvirkende, 
som har markeret sig i den offentlige debat – men som ikke er politiske aktører.  

Min egen vurdering er, at paneldeltagerne ikke tegner et entydigt billede for så vidt angår politiske og 
samfundsmæssige holdninger – men det ændrer ikke på, at en del af seerne opfatter det sådan. Efter min 



opfattelse er det derfor altid værd at overveje, om alle seere kan føle sig repræsenteret – ikke i den enkelte 
udsendelse, men set over en periode. 

I en anden rapport fra Reuters Institute – “News you don’t believe: Audience perspectives on fake news” – 
fra oktober svarede brugere i en meningsmåling, at de opfatter fake news som enten ”dårlig” eller ”partisk” 
journalistik med utroværdige politikere og politisk ensidigt præget indhold.   

Den samme tendens kan ses i nogle af seerhenvendelserne til TV 2 og seernes redaktør, selv om ”fake news”-
prædikatet også ofte bliver sat på nyheder, som de pågældende måske i virkeligheden blot ikke ønsker at 
høre om. 

Det gjaldt for eksempel en henvendelse i slutningen af maj, hvor en seer mente, at det var udtryk for “fake 
news”, når man på TV 2 NEWS dækkede et samråd med integrationsminister Inger Støjberg i Folketinget. 

I mit svar skrev jeg, at selv om man altid kan diskutere omfanget af en dækning, var det et faktum, at 
integrationsministeren blandt andet måtte erkende, at det var i strid med loven at beordre alle mindreårige 
asylansøgere adskilt fra deres ældre ægtefæller på landets asylcentre. 

”Der er derfor en helt reel, politisk sag, og det afgørende spørgsmål er, om hun på forhånd var advaret om, 
at en sådan praksis var i strid med loven – eller om hun først blev bekendt med det senere og derefter rettede 
ministeriets praksis ind efter reglerne”, skrev jeg. 

En væsentlig del af opgaven som seernes redaktør er således at forklare, at det for eksempel ikke er udtryk 
for ”røde rovdyrs jagt”, som det hed i en seerklage, men et led i det demokratiske system, når borgmestre 
og ministre må svare på spørgsmål i sager, som i nogle tilfælde kan ende med at koste dem deres politiske 
tillidsposter.  

I andre sager med påstande om ”fake news” kan opgaven være dels at finde ud af og fastslå, hvad TV 2 har 
bragt af faktuelle oplysninger – dels at oplyse de pågældende klagere om, at debattørers vurderinger og 
synspunkter, som man ikke selv er enig i, ikke nødvendigvis er udtryk for ”fake news”. Generelt er det i den 
type sager afgørende at skelne mellem faktuelle informationer og så de medvirkendes holdninger og 
udlægninger, som hører under ytringsfriheden og den frie kommentar.  

Klart færre sprog- og stavefejl. Ved hjælp af systematisk korrekturlæsning er det i løbet af 2017 lykkedes at 
nedbringe antallet af sproglige fejl på tv2.dk til ca. en fjerdedel af det oprindelige niveau. Ud over stave- og 
slåfejl, drejer det sig endvidere om kommafejl samt grammatiske fejl.  

Funktionen med korrekturlæsning på tv2.dk blev indført som konsekvens af de seneste års debat om sprog- 
og stavefejl på TV 2, blandt andet som omtalt i seernes redaktørs beretning til TV 2s bestyrelse for 2014, 2015 
og 2016.  

Selv om der ikke nødvendigvis er nogen klar årsagssammenhæng, har TV 2 og seernes redaktør også 
registreret en nedgang i antallet af henvendelser om sproglige fejl. 

Ifølge den elektroniske registrering har 117 seere i 2017 klaget over dårlig sprogbrug, mens der kun er 
registreret 14 klager over stavefejl.   



Det er en nedgang i forhold til 2016, hvor TV 2 og seernes redaktør via de vigtigste mailadresser i 2016 
modtog 279 klager i kategorien ”dårlig sprogbrug” mod 389 i 2015. Mails med klager over stavefejl blev i 
2016 opgjort til 22 mod 49 i 2015. 

I sin rapport til undertegnede oplyser tv2.dk’s korrekturlæser Marie Ulrich Østergaard, at hun i tre perioder 
i foråret, sommeren og efteråret systematisk har gennemgået knap 2.000 artikler for sproglige fejl af enhver 
art.  

”Mit arbejde har bestået af to primære opgaver; at lokalisere og rette fejl direkte i artiklerne med henblik på 
en øjeblikkelig optimering af indholdet samt at registrere og kategorisere samtlige fejl for hver enkelt artikel 
og journalist”, skriver Marie Ulrich Østergaard i sin rapport.  

”Denne indsamling af empiri har givet overblik over fejltyperne på tv2.dk, samt over hvilke journalister der 
laver dem. På baggrund af fejlregistreringen har jeg rådgivet journalisterne med henblik på at styrke deres 
sproglige kompetencer og i sidste ende eliminere fejlene på tv2.dk, hvilket giver en mere langsigtet 
kvalitetssikring af artiklerne”, tilføjer hun. 

I rapporten hedder det endvidere, at fejlkvoten for artiklerne igennem forløbet har været støt nedadgående 
med de mest markante dyk først i perioden. Alle fire redaktioner – Nyhederne, Underholdning/Livsstil, Vejret 
og Sporten – har forbedret deres fejlsnit fra periode til periode.  

Som led i sit arbejde med at mindske antallet af sprogfejl har Marie Ulrich Østergaard udarbejdet en 
kortfattet og overskuelig skriveguide til medarbejderne, hvor de vigtigste problemstillinger er beskrevet, 
herunder også regler for kommatering. 

Skønt fejlene er blevet færre, og journalisterne har fået styrket deres sproglige kompetencer, vil det 
imidlertid fortsat være en udfordring at holde fejlsnittet nede. På et onlinemedie med så høj 
udgivelsesfrekvens og så mange hænder og hoveder i spil som tv2.dk vil der uundgåeligt snige sig fejl ind, og 
journalisterne har løbende selv italesat, at det høje arbejdstempo kan påvirke kvalitetsniveauet. Mange 
efterspørger fortsat sparring og rådgivning, og udfordringerne bliver forstærket af, at der løbende sker 
udskiftninger i journaliststaben, skriver Marie Ulrich Østergaard i sin konklusion. 

Klager over lyd og livetekstning. Et tilbagevendende tema for henvendelser fra TV 2s seere er problemer 
med lyd og livetekstning. 

Seernes redaktør modtog i 2017 omkring 100 mails fra seere, som beklagede sig over høj lyd i reklamer, 
underlægningsmusik og lydeffekter i blandt andet dokumentarer og fiktionsserier samt jingler i 
nyhedsudsendelser. 

”Som hørehæmmet er jinglerne i Nyhederne meget generende, idet de er meget højere end den talte lyd. 
Man kan ikke nå og skrue op ned, og må derfor vælge om man vil have trommehinderne "blæst ud" af jingler, 
og dermed høre hvad der bliver sagt, eller man vil fravælge at høre Nyhederne, og nøjes med tekst-tv uden 
lyd. Jeg har valgt det sidste, men kunne da godt tænke mig at se billeder engang imellem”, skrev en seer i 
september. 



”Ofte er lyden meget svingende på NEWS’ udsendelser. De værste er kvinderne, de får alt for megen 
mikrofon. For eksempel i ’Tirsdagsanalysen’ hvor Anne Vig lyder som Anders And. Det er jo virkelig synd for 
hende”, skrev en anden i november. 

En del seere klager over, at de oplever lydniveauet i reklamerne som højere end resten af fladen. 

”Jeg vil rigtig gerne vide, hvorfor I chikanerer jeres kunder med at skrue op for lyden, når der er reklamer. 
Det er virkelig irriterende - og resultatet er, at man skruer ekstra ned for lyden”, skrev en seer i november. 

”Julekalenderen i dag er sikkert god, men musikken er så høj, at man ikke kan høre, hvad nisserne siger. Det 
er også galt med jeres serier”, skrev en seer, som tilføjede, at hun er mormor, i december. 

TV 2 producerer lyd i professionel standard i henhold til den europæiske tv-sammenslutning EBU’s normer. 

Mens man tidligere målte lyd i decibel, arbejder EBU’s lydstandard R128 med loudness, som giver en bedre 
kontrol med, hvordan lydniveauet opleves af brugerne. Lydstandarderne gælder også for lyd i reklamer, som 
skal holde sig inden for de samme fastlagte grænser. 

Problemet er imidlertid, at TV 2 blandt andet ikke har fuldt overblik over, hvad der sker med lyden, når den 
skal gennem mange led på vejen ud til forbrugerne. 

I et forsøg på at afdække problemerne har jeg derfor i samarbejde med TV 2s lydteknikere samt TV 2s 
kundecenter aftalt at samle alle klager over lydproblemer frem til 1. maj 2018 for at kortlægge, om der er et 
mønster i nogle af klagerne – og vurdere om der eventuelt er noget, der skal rettes op. 

TV 2s lydteknikere gennemfører jævnligt kampagner for at sikre, at det materiale, som indleveres til 
udsendelse, overholder de tekniske standarder. 

En kampagne over to uger sidst i maj afslørede således lydtekniske fejl i 83 indslag til Nyhederne, men da 
kampagnen blev gentaget i eftersommeren, var antallet af fejl faldet til 12. 

Tilsvarende gennemførte man i december en kampagne for at sikre, at lyden i alle sponsorskilte inden 
udsendelse var sænket til det tilladte niveau. 

En særlig udfordring er live-tekstningen af især Nyhederne og Go’ morgen Danmark. TV 2 tekster i henhold 
til sin public service-tilladelse direkte udsendelser på hovedkanalen, hvor det er muligt. Det fremgår dog også 
af tilladelsen, at TV 2 ikke skal tekste direkte debatudsendelser, hvis der på grund af dialogens karakter ikke 
kan opnås en acceptabel kvalitet af tekstningen. Det samme gælder blandt andet for direkte 
sportstransmissioner, koncertoptagelser, trailere og reklamer. 

Det kan dog også være problematisk at tekste direkte udsendelser hovedsageligt med almindelig tale som 
for eksempel nyhedsudsendelser.  

Det hedder således i TV 2s Public Service-redegørelse, at det aldrig helt vil kunne undgås, at livetekstnings-
systemet baseret på talegenkendelse vil have vanskeligt ved at genkende visse ord, ligesom ord, der ligner 
hinanden meget, kan være svære at skelne. Det danske sprog indeholder et stort antal fonemer, der betyder, 
at mange danske ord lyder ens, men staves forskelligt. Disse vil systemet aldrig kunne lære at sortere i. 



Derudover lider systemet under en uundgåelig forsinkelse, før ordene kommer på skærmen. Forsinkelsen 
ligger typisk på fire-seks sekunder og vil aldrig kunne elimineres. 

Forsinkelsen på tekstning i TV 2s nyhedsudsendelser om eftermiddagen og om aftenen – klokken 17.00, 
18.00, 19.00 og 22.00 på hverdage – er dog reduceret væsentligt, da det til disse udsendelser er muligt på 
forhånd at klargøre studieværternes op- og nedlæg samt speak til de fleste indslag, således at teksterne kan 
trykkes på samtidig med det sagte. Dette er også blevet muligt ved nyhedsudsendelserne i morgenfladen, 
hvor op- og nedlæg – i det omfang, det er muligt – redigeres på forhånd. 

Forsinkelser og misforståelser giver dog med mellemrum anledning til kritik fra brugere af systemet. 

En seer med et ”middelsvært hørehandicap” beklagede sig således i begyndelsen af november over, at han 
ind i mellem ”bliver totalt hægtet af, fordi teksten udarter til det rene volapyk”. 

”I et indslag om Katalonien bliver "katalonierne" til "kan tage lagnerne". I et indslag om Matas bliver ”Matas” 
til "Malta", skrev han og tilføjede, at nogle gange bliver hele sætningen så forvansket, at det ikke giver 
mening. 

”Jeg har heldigvis humor og kan godt grine af nogle af fejlene. Men ind i mellem kan jeg også føle mig lidt til 
nar som hørehæmmet - som om man over for os ikke behøver at gøre sig for meget umage. Men det er vel 
blot, hvad jeg føler”, skrev han. 

Andre seere undrer sig over, at der kun er live-tekstning på Go’ morgen Danmark i den direkte udsendelse – 
men ingen tekster på genudsendelsen få timer senere. 

Forklaringen er, at live-tekst og ttv-tekst er teknisk set to helt forskellige tekstningsformer, og det er ikke 
umiddelbart muligt at genbruge live-teksterne fra den første sending.  

Nye regler for afindeksering, anonymisering og rettelse af fejl. Efter grundigt forarbejde har redaktionen på 
tv2.dk vedtaget interne retningslinjer for behandling af anmodninger om anonymisering og afindeksering af 
artikler. Samtidig har man vedtaget interne procedurer for rettelse af fejl. Begge sæt praktiske anvisninger 
følger Pressenævnets regler samt TV 2s programetik. 

TV 2 sletter i henhold til sine etiske retningslinjer som hovedregel ikke materiale, der har været udsendt, 
hvad enten det er på tv eller nettet.  

Personer, som har været omtalt på tv2.dk, kan i særlige tilfælde anmode om at få en artikel anonymiseret 
eller afindekseret, så den ikke kommer frem ved almindelig søgning på nettet. TV 2 følger Pressenævnets 
praksis, og det indebærer, at tilgængeligheden af tidligere offentliggjorte følsomme eller private oplysninger 
efter anmodning til mediet kan hindres, i det omfang det er muligt og skønnes rimeligt. 

Det må konkret afgøres, om der er tale om ”følsomme eller private oplysninger”. Sådanne oplysninger kan 
for eksempel vedrøre alkohol- eller stofmisbrug, fysiske og psykiske lidelser, kriminelle forhold og andre 
dadelværdige forhold.  



TV 2 foretager som udgangspunkt hverken afindeksering eller anonymisering af egen drift. Som 
udgangspunkt bliver personer efterlyst for kriminelle forhold dog anonymiseret, når og hvis de anholdes eller 
melder sig selv. Det gælder navn samt foto og video i det omfang, det er teknisk muligt. 

I sager om artikler, der omtaler klagerens strafbare forhold, bør den idømte straf være udstået, og forholdet 
bør ikke længere fremgå af vedkommendes straffeattest, før TV 2 imødekommer en anmodning om at 
afindeksere eller anonymisere offentliggjort materiale. I vurderingen af, hvorvidt der skal ske afindeksering 
eller anonymisering kan indgå forhold som vedkommendes alder på gerningstidspunktet, forbrydelsens 
alvor, om vedkommende måtte have begået tilsvarende forhold på et senere tidspunkt samt hvor lang tid, 
der er gået, siden artiklen blev offentliggjort. 

Ifølge de nye interne retningslinjer for rettelse af fejl retter TV 2 fejl af egen drift eller på grund af 
henvendelser fra læsere eller ved afgørelse fra Pressenævnet. 

Mindre fejl – som for eksempel slå- eller stavefejl – rettes straks uden nærmere angivelse. 

Ved betydelige fejl anføres det med kursiv i toppen af artiklen, hvad der er rettet og hvorfor. Der oprettes 
endvidere en ny artikel med rubrikken ”Rettelse”, og i brødteksten forklares rettelsen. Jura får forelagt 
rettelsen og den nye artikel med henblik på at sikre, at rettelsen sker i overensstemmelse med god presseskik 
og Pressenævnets praksis. ”Rettelsen” indgår i seneste nyt og som link i den oprindelige artikel. Samtidig 
lægges rettelsen under ”Fejl og rettelser” på sr.tv2.dk.  

Fejl, der hverken er mindre eller betydelige, rettes så snart, de opdages. Det gælder blandt andet 
meningsforstyrrende fejl, som ikke har skadevoldende betydning for personer eller virksomheder. Også i 
disse tilfældes beskrives det i kursiv øverst i artiklen, hvad der er rettet og hvorfor. Rettelsen indgår i seneste 
nyt på tv2.dk og som link i den oprindelige artikel. 

Eksperter på TV 2. Både seernes redaktør og TV 2 modtager fra tid til anden klager over såkaldt faste 
eksperter i stationens programmer. Medvirkende specialisters faglige og uddannelsesmæssige baggrund 
udfordres – som regel af fagfolk, blandt andet fra forskningsmiljøet. I nogle tilfælde har jeg selv kunnet 
konstatere, at det har været vanskeligt at finde ud af, hvilken baggrund de pågældende TV 2-eksperter har 
for at udtale sig om bestemte emner – i nogle tilfælde endda på særdeles kontant måde.  

Min anbefaling er derfor, at TV 2 bestræber sig på at tydeliggøre, hvad der kvalificerer de pågældende som 
eksperter på området - herunder også for eksempel hvilken erhvervsmæssig erfaring og uddannelse de har 
– således at seerne selv kan vurdere på hvilken baggrund og med hvilken vægt, de udtaler sig. 

  



2. Pressenævnskendelser vedrørende TV 2 

Pressenævnet traf i 2017 afgørelse i ni sager mod TV 2. I to sager fik TV 2 kritik, mens seks andre sager ikke 
medførte kritik. En enkelt sag var en såkaldt formalitetskendelse, hvor nævnets formand fastslog, at en klage 
var indgivet rettidigt inden for klagefristen på 12 uger. Der er således tale om en stigning i forhold til 2016, 
hvor Pressenævnet ikke udtalte kritik i nogen af de otte sager, der var rejst mod TV 2 ved nævnet. Antallet 
af fældende kendelser ligger dog væsentligt lavere end i 2015, hvor Pressenævnet rettede kritik mod TV 2 i 
fem ud af 12 sager vedrørende TV 2. I 2014 traf nævnet afgørelse i tre sager mod TV 2, hvoraf en enkelt endte 
med kritik. 

De to sager, hvor Pressenævnet i 2017 fandt anledning til kritik af TV 2, omfatter: 

• TV 2 kritiseres for sin gengivelse af SKAT’s synspunkt. En advokat, som skylder SKAT 196 millioner 
kroner, fik 27. september 2017 medhold i sin kritik af artiklen ’TV 2 finder skatteskyldner i millionvilla i 
Spanien’, som blev offentliggjort på tv2.dk 1. maj 2017. 

I kendelsen fremgår det, at TV 2 i artiklen - hvis overordnede tema er, at 100.000 personer er rejst til 
udlandet med skattegæld – blandt andet omtalte den pågældende advokat, der er bosat i Schweiz. 

Advokaten solgte i 2008 en aktiepost og indberettede salget til SKAT. Han flyttede samme år til Schweiz, 
men efterfølgende opstod der tvivl om, hvorvidt aktieposten var indberettet korrekt og beskattet 
korrekt.  

Sagen verserer ved domstolene og er efter Pressenævnets oplysninger endnu ikke afgjort.  

I 2014 afsagde Østre Landsret en kendelse i forbindelse med SKATs konkursbegæring mod advokaten.  

Over for Østre Landsret havde SKAT i 2014 fremført det synspunkt, at advokaten flyttede sine midler til 
Schweiz på et tidspunkt, hvor han havde forstået, at der var en skattekontrol undervejs.   

SKATs synspunkt er imidlertid ikke gengivet i landsrettens begrundelse i kendelsen, og synspunktet må 
ifølge Pressenævnet derfor alene anses for SKATs holdning.   

I artiklen på tv2.dk hed det, at ”advokaten valgte ifølge SKAT at flytte alle sine aktiver fra Danmark til 
Schweiz, da han anede, at en skattekontrol var undervejs. En påstand, som [advokaten] dog senere har 
bestredet”. 

Pressenævnet kritiserer TV 2 for ikke at gøre det klart for læserne af artiklen, at der alene var tale om et 
synspunkt fra SKAT fra en tidligere afsagt kendelse, og at landsretten ikke udtrykkeligt tog stilling til 
synspunktet i sin begrundelse.  Ifølge Pressenævnet har advokaten oplyst, at han hverken retsstridigt 
eller bevidst har flyttet sin formue til Schweiz for at undgå at betale skat.  

TV 2 fik derfor kritik for sin omtale af advokatens skattesag. 

• TV 2 manglede gyldigt samtykke og burde have afindekseret omtale. TV 2 fik 3. august 2017 kritik på 
flere væsentlige punkter i Pressenævnet, efter at en medvirkende klagede over udsendelsen ’Danmark 
mod Østeuropa’, der blev sendt på TV 2 den 12. januar 2017. Den medvirkende, der er indehaver af et 



håndværksfirma, klagede desuden over en artikel offentliggjort på tv2.dk samme dag, idet han mener, at 
god presseskik er tilsidesat.   

Programmet viser et firma med danske og et med polske medarbejdere, som udfører den samme 
håndværksopgave for en kunde, men den medvirkende mener, at han indvilligede i at lade TV 2 optage 
under falske forudsætninger. I klagen anførte han, at TV 2 har tilsidesat god presseskik ved at præsentere 
ham for forudsætninger i en kontrakt, der ikke stemmer overens med indholdet af den endelige 
udsendelse samt ved at bringe forkerte oplysninger i udsendelsen.    

Programmet er desuden klippet sådan sammen, så det fremstår, som om klager og hans håndværkere 
alene drikker alkohol, og mere end tilfældet var. Som det fremgår af optagelsen, kan man dog også se 
grønne Faxe Kondi-sodavandsdåser på stilladset.   

Samtidig oplyses det i udsendelsen, at den medvirkendes firma holdt pauser i 24 procent af arbejdstiden. 

Det er TV 2s opfattelse, at der har været meget åbenhed om projektet, og at klager har været klar over, 
at alt det arbejde, der blev lavet, og alle de pauser, der blev afholdt, blev filmet. Det forhold, at klager 
ikke blev oplyst om, at hans håndværkerhold blev sammenlignet med et hold af udenlandske 
håndværkere, ligger derfor inden for den redigeringsret, som klager ved sin underskrift på kontrakten 
har accepteret, og den vinkel, som TV 2 har givet programmet, ligger inden for det område, klager som 
følge heraf må tåle. 

Selvom det ikke fremgår tydeligt af kontrakten, at der sker en sammenligning af arbejdslivet på en række 
parametre, må klager som professionel håndværker ifølge TV 2 kunne stå inde for den opgave, han 
leverer til sin kunde.   

I sin kendelse fastslog Pressenævnet imidlertid, at indehaveren af håndværksfirmaet ikke kunne anses 
at have fået tilstrækkelig information til at kunne vurdere, om han ville medvirke. Efter Pressenævnets 
opfattelse skal et samtykke være frivilligt, specifikt og informeret, så personen, der optages, har en klar 
viden om, i hvilken sammenhæng vedkommende medvirker i udsendelsen.   

For så vidt angår spørgsmålet om medarbejdernes alkoholindtag lægger Pressenævnet til grund, at det 
er korrekt, at der blev indtaget alkohol i de viste sekvenser. Nævnet har ikke fundet grundlag for at 
fastslå, at udsendelsen er misvisende på dette punkt.   

Til gengæld får TV 2 kritik for i artiklen på tv2.dk at have omtalt, at kunden på et tidspunkt overvejede 
at anmelde ejeren af håndværksfirmaet til politiet. Det skete imidlertid ikke, og det havde derfor ikke 
almen interesse, vurderer nævnet.  

Efter en samlet vurdering finder nævnet, at der er tale om oplysninger af en sådan særligt belastende 
karakter, at det ville have været rimeligt at hindre tilgængeligheden. Pressenævnet udtaler derfor kritik 
af tv2.dk for ikke at imødekomme anmodningen om at afindeksere udsendelsen og artiklen på TV 2s 
digitale platforme.  

  



De seks sager, hvor Pressenævnet i 2017 ikke fandt anledning til kritik af TV 2, omfatter: 

• Ingen kritik for omtale af to mødres udrejse til Brasilien. To kvinder, som klagede over artiklen ’Danske 
kvinder har bortført deres børn: Nu er de set i Brasilien’, som blev bragt på tv2.dk den 20. marts 2017, 
og artiklen ’To danske kvinder har bortført deres børn: Nu søger de asyl i Brasilien’ samt en tilhørende 
video bragt på tv2.dk den 27. marts 2017, fik ikke medhold i, at TV 2 havde bragt forkerte oplysninger. 
Det fremgår endvidere af Pressenævnets kendelse 5. september 2017, at TV 2 havde gjort forsøg på at 
forelægge oplysningerne for dem og indhente deres kommentarer inden offentliggørelsen. 

• Tysk klinik samt patient får ikke medhold i klage over ’Snyd eller borrelia’. Desuden var klagefrist 
overholdt. En tysk klinik og en patient fik ikke medhold ved Pressenævnet, da de klagede over TV 2s 
udsendelse ’Snyd eller borrelia’, som blev sendt på TV 2 den 29. september 2016. Kendelserne i de to 
sager blev afsagt 23. maj 2017. 

I forbindelse med klagen fra klinikken fandt nævnet, at det måtte anses for meget vanskeligt at 
fremskaffe den fornødne journalistiske dokumentation for klinikkens arbejdsmetoder uden brug af skjult 
kamera. 

Samlet set afviste Pressenævnet klagen fra den tyske klinik. 

I forbindelse med klagen fra en dansk patient fandt Pressenævnet, at TV 2 i tilstrækkelig grad havde gjort 
klager opmærksom på, at TV 2 forholdt sig kritisk over for de tyske klinikkers diagnosticering. Nævnet 
fandt derfor ikke grundlag for at fastslå, at patienten ikke var bekendt med udsendelsens vinkel. 

I en selvstændig kendelse fastslog Pressenævnet 27. februar 2017, at patientens klage som følge af 
forsinkelserne i den nye postaftale var indgivet rettidigt, og at klagen derfor skulle behandles.  

• En offentligt kendt person får ikke slettet omtale af syv år gammel bøde. En kendt erhvervskvinde fik 
ikke medhold i, at TV 2 har tilsidesat god presseskik ved at afvise at afpublicere, anonymisere eller 
afindeksere 12 artikler, som blev bragt på tv2.dk i perioden fra den 5. august 2009 til den 4. november 
2010. Kvinden har i 2010 selv udtalt sig om en bøde for overtrædelse af lov om euforiserende stoffer, 
lige som hun i et magasin har fortalt om at have indtaget kokain. I kendelsen 30. marts 2017 fik TV 2 
derfor ikke kritik for ikke at imødekomme anmodningen om at slette, afindeksere eller anonymisere de 
pågældende artikler på tv2.dk. 

• Ingen kritik af sag om metrobyggeriet. Copenhagen Metro Team I/S og Salini Impregilo S.p.A. fik ikke 
medhold i, at TV 2 havde tilsidesat god presseskik i artiklen “3F anmelder mulig metromafia til politiet: 
Vidner fortæller om kokainleverancer” bragt den 30. september 2016 på TV 2s hjemmeside tv2.dk. 
Klagen angik også TV 2s afslag på genmæle. 

Pressenævnet fastslog i sin kendelse 1. februar 2017, at det klart fremgår, at fagforeningen 3F’s 
udtalelser må anses for et partsindlæg i sagen, og at sagen ikke havde været undergivet en politimæssig 
efterforskning. TV 2 havde derfor ikke tilsidesat god presseskik ved ikke at være tilstrækkeligt 
kildekritiske over for 3F eller ved ikke at tale med de fire anonyme arbejdere. Pressenævnet afviste 
samtidig de to selskabers krav om genmæle. 



• Ingen kritik for satiriske kommentarer i ’Natholdet’. En leverandør af nogle tv-optagelser af 
statsminister Lars Løkke Rasmussen fik ikke medhold i, at nogle udsagn om ham selv overskred de vide 
rammer for kommentarer i et satirisk program som TV 2s ’Natholdet’. 

Redaktionen på ’Natholdet’ og klageren havde på forhånd aftalt, at hans optagelser kunne anvendes i 
programmet, men efter han opfattelse overholdt TV 2 ikke den indgåede aftale om, hvordan han kunne 
omtales i udsendelsen. 

Pressenævnet fandt imidlertid, at programmet ’Natholdet’ både i form og indhold klart fremstår som et 
satirisk program, og i kendelsen 24. januar 2017 fik TV 2 derfor ikke kritik, ligesom Pressenævnet afviste 
klagerens krav om genmæle. 

3. Udsnit af øvrige sager indbragt for seernes redaktør 

Seernes redaktør har selv opgjort 55 af årets klage- og kritiksager som værende af mere principiel eller 
karakteristisk karakter. I disse sager blev der givet medhold i fire sager, delvist medhold i tre sager, mens der 
i 39 af disse sager ikke blev givet medhold. Seks sager endte med en beklagelse fra TV 2, mens fire sager 
endte med et opklarende svar. En sag blev henlagt og en afvist som grundløs, og en enkelt er fortsat uafklaret. 
Fire sager havde mere end en klager. 

Her følger i kronologisk rækkefølge et udsnit af principielle eller på anden måde karakteristiske sager, som i 
årets løb blev indbragt for seernes redaktør. 

I orden at nævne religiøst tilhørsforhold. En læser klagede i januar over en artikel på TV 2 Lorrys hjemmeside, 
hvor det blandt andet blev oplyst, at den københavnske lokalpolitiker Finn Rudaizky ud over sine politiske 
tillidshverv er ”jøde og tidligere formand for Det Mosaiske Trossamfund”. 

Samme oplysninger blev imidlertid også bragt på tv2.dk, og i mit svar skrev jeg derfor, at medierne normalt 
er tilbageholdende med at nævne personers religiøse tilhørsforhold, da det kan være i strid med de 
presseetiske regler – med mindre der er en særlig anledning til det. 

I de vejledende regler for god presseskik hedder det således, at ”familiemæssige forhold, race, etnicitet, 
nationalitet, trosbekendelse, seksuel orientering eller organisationsforhold bør alene nævnes, når det er 
relevant for sagen”.   

”I det foreliggende tilfælde mener jeg, at det kan være relevant at nævne Finn Rudaizkys religion og tidligere 
hverv som formand for Mosaisk Trossamfund, eftersom han selv har forklaret, at han måske var særligt rystet 
over terrorsagen i København, fordi han kendte Dan Uzan, der blev dræbt foran synagogen i København. Den 
forklaring har han gentaget i retten i dag. På den baggrund kan det efter min opfattelse være relevant at 
nævne Finn Rudaizkys religiøse tilhørsforhold i forbindelse med denne sag”, skrev jeg i mit svar. 

I en lignende sag fra februar om brandattentatet mod en skoledreng i Ry fandt jeg det ligeledes relevant at 
oplyse, at det var fire etnisk danske drenge, der var sigtet for at have overfaldet deres skolekammerat, som 
er af afghansk oprindelse.  



I mit svar til denne sag skrev jeg 22. februar, at både gerningsmændenes og ofrets etnicitet/nationalitet har 
offentlig relevans, da der netop har været spekuleret i, om overfaldet var etnisk eller racistisk motiveret.  

”Efter min vurdering kunne det i en sag som den fra Ry også have været relevant at oplyse, hvis de fire 
anholdte for eksempel havde ikke-dansk baggrund, og ofret var dansker – hvis der altså var en mistanke om, 
at spørgsmål om etnicitet/nationalitet kunne være motiv i sagen”, skrev jeg i mit svar.  

Uheldig tone i interview. En seer klagede i januar over et interview med direktøren for Institut for 
menneskerettigheder, Jonas Christoffersen, på TV 2 NEWS, som efter hendes opfattelse blev afviklet i en 
”nedladende og aggressiv” tone. I sin klage påpegede den pågældende seer, at hun fandt indslaget om en 
flygtning på tålt ophold, som ikke vil rejse hjem, direkte ”misvisende”. 

I mit svar på klagen skrev jeg, at jeg kunne tilslutte mig programvært Jens Gaardbos svar til seeren, hvor han 
understregede, at det som vært er hans opgave ”at være kritisk over for både dem, der sætter disse 
mennesker i lejr – og dem, der er imod det”. 

Jeg medgav dog, at det afsluttende spørgsmål i indslaget på TV 2 NEWS – hvor Jens Gaardbo indledte med 
ordene ”ja, den er feset ind” - efter min opfattelse var uheldigt formuleret, selv om det i sammenhængen 
måtte ses som en reaktion på, at gæsten gentog sit svar fra tidligere i interviewet. På samme måde kom det 
til at virke polemisk, da Jens Gaardbo konstaterende sagde om den libanesiske mand, at han ”nu kan tage 
hjem og spille ludo med konen og børnene”. 

”Det er dog et spørgsmål om form, som ikke i sig selv er i strid med TV 2s etiske retningslinjer. Samlet set 
finder jeg derfor ikke anledning til kritik af det pågældende interview, selv om jeg som sagt synes, at tonen i 
Jens Gaardbos afsluttende spørgsmål var uheldig”, skrev jeg i mit svar. 

Indsættelsen af Trump. En seer klagede 23. januar over, at man i Go’ morgen Danmark samme morgen havde 
sammenlignet fotografierne fra præsident Trumps indsættelse i Washington 20. januar 2017 med det 
tilsvarende foto fra indsættelsen af præsident Barack Obama i 2009. Ud fra billederne at dømme overværede 
færre tilskuere indsættelsesceremonien på The National Mall i 2017 end otte år tidligere. 

”Mit spørgsmål går på: Hvorfor fortalte journalisterne IKKE, at billedet ved Obamas indsættelse var taget 
under selve ceremonien – mens billedet ved Trumps indsættelse var taget 1-2 timer før indsættelses-
ceremonien, og derfor var der endnu ikke kommet ret mange”, spurgte den pågældende seer i sin klage til 
seernes redaktør.  

”I jeres egen udsendelse direkte ved præsident-indsættelsen i fredags – kunne man ved selvsyn – se mange, 
mange flere mennesker end på det billede, I viste i dag! Det kaldes vist ”FAKE NEWS” – eller vildledende 
information – og det burde TV2 da afholde sig fra! Jeg ser frem til en forklaring”, tilføjede hun i sin klage.  

I mit svar anførte jeg, at det fremgår af den officielle redegørelse fra nyhedsbureauet Reuters, som har taget 
begge fotografier, at de to optagelser med en forskel på højst 25 minutter er foretaget i samme tidsrum på 
dagen. 

Ifølge Reuters er billedet fra indsættelsen af Trump taget kl. 12.01, mens billedet fra indsættelsen af Obama 
er taget mellem kl. 12.07 og 12.26. 



”Jeg var ikke selv til stede, men jeg går ud fra, at oplysningerne fra Reuters er korrekte. Reuters havde forud 
for begge optagelser søgt om og fået tilladelse til at kravle op i The Washington Monument af U.S. National 
Park Service”, skrev jeg i mit svar. 

Hvad er ”det populistiske højre”? En seer klagede i februar over, at TV 2s korrespondent Ulla Terkelsen i 
flere indslag havde talt om ”det populistiske højre”. 

”Hvorfor taler Ulla Terkelsen om det populistiske højre. Hvad ligger til grund for denne holdning? Er det igen 
et forsøg fra eliten på at nedgøre, at andre har en anden mening end parnasset”, skrev han i sin mail til 
seernes redaktør 24. februar. 

I sit svar skrev Ulla Terkelsen, at ”højrepopulisme” på mange måder er en misvisende betegnelse, da mange 
af højrepopulisterne på en række punkter politisk set ligger tættere på venstrefløjen end på højrefløjen. 

”Når det er blevet almindeligt at bruge udtrykket højrepopulister, så er det på grund af nationalismen. 
Normalt opfattes nationalismen i dens politiske form som højreorienteret”, skrev Ulla Terkelsen, som 
tilføjede, at man som journalist ofte bruger udtryk, der gør, at seerne ved, hvem og hvad man taler om, også 
selv om betegnelserne ikke altid er helt præcise. 

I mit svar påpegede jeg, at det efter min opfattelse er væsentligt, at man som journalist udtrykker sig klart 
og letforståeligt.  

Populisme – hvad enten den er fra højre eller venstre – er et alment kendt begreb i den politiske sprogbrug, 
og handler i sin kerne om partier og bevægelser, der bestræber sig på ”at vinde den brede befolknings gunst 
ved at forenkle fremstillingen af vanskeligt forståelige samfundsforhold og ved at forholde sig kritisk til 
samfundets etablerede autoriteter”, som det hedder i Den Danske Ordbog.   

”Man kan alt efter temperament opfatte det positivt eller negativt, men det er altså sådan det defineres”, 
skrev jeg i mit svar. 

Beskyldning om ”fake news” i indslag om terror. En seer klagede 3. februar over et indslag på TV 2 NEWS 
om terrorangrebet i Paris tidligere samme dag, efter at han på internetmediet www.uriasposten.net havde 
læst en udlægning af det pågældende indslag.  

I klagen skrev den pågældende, at det er ”ulideligt at se, hvordan TV 2 Nyhederne - og i særdeleshed TV 2 
News - for tiden excellerer i politisk korrekte fordrejninger og fortielser, som SVT ikke kunne have gjort bedre. 
Der må dog være en grænse. Kunne vi få en offentlig berigtigelse af nedenstående - aldeles barokke – 
udtalelse?” 

Ifølge www.uriasposten.net havde TV 2s journalist Frederikke Ingemann udtalt, at ”angrebet indeholder 
forskellige elementer, som til sammen peger på, at det er et terrorangreb. … Så er der det råb, som medierne 
fortæller, at den angivelige formodede terrorist skulle have råbt, nemlig ‘Allahu Akbar’, som jo absolut ikke 
har noget med terror eller islamisme at gøre, nemlig ‘Gud er stor’, men som ved forskellige terrorangreb er 
blevet brugt som – hvad skal man sige – krigsråb, for de her islamistiske terrorister”.   



Seeren tilføjede, at den ”korrekte oversættelse af det islamiske kampråb er i øvrigt ikke ’Gud er stor’ - men 
faktisk noget nær det modsatte: ’Allah er størst’”. 

Han oplyste efterfølgende, at han ikke selv havde set indslaget, da det blev sendt på tv. 

I mit svar anførte jeg, at TV 2s journalist i indslaget på TV 2 NEWS 3. februar oplyste, at angrebet foran Louvre 
indeholdt forskellige elementer, som tilsammen pegede på, at der var tale om et terrorangreb. 

Hun nævnte i den forbindelse, at stedet – Louvre – har symbolsk betydning, og at det samtidig er et sted, 
hvor mange turister samles. Målet var soldater og politifolk – noget der kunne signalere, at terroristen havde 
ramt ind i hjertet af det officielle Frankrig. 

Samtidig sagde hun, at råbet ”Allahu Akbar” ikke i sig selv har noget med terror eller islamisme at gøre, det 
betyder ”Gud er stor”, men at det – som man har set ved en række terrorangreb – er blevet brugt som 
”krigsråbet” for islamistiske terrorister. 

Frederikke Ingemann havde desuden hæftet sig ved, at angrebet fandt sted en fredag – den dag, muslimer 
går til bøn. Man har også tidligere set terrorangreb foretaget om fredagen.  

Forskellige elementer gjorde derfor tilsammen ifølge TV 2s journalist, at den franske indenrigsminister 
Bernard Cazeneuve fandt, at det tydede på et terrorangreb. Sagen blev derfor efterforsket som en terrorsag, 
lød Frederikke Ingemanns konklusion. 

”Jeg er ikke enig med dig i, at Frederikke Ingemanns udtalelser kan forstås som det, du i din mail kalder 
’utallige - stedse mere febrilske - forsøg på at fortie virkeligheden, når den ikke lige flasker sig efter 
Politiken/TV2-skabelonen’. Det fremgår således af interviewet, at hun vurderede angrebet som en 
terrorsag”, skrev jeg i svaret til den pågældende seer. 

Man kan diskutere, om ”Allahu Akbar” skal oversættes som ”Allah er større” eller ”Gud er stor/større/størst”. 

Allahu Akbar bruges ifølge religion.dk inden for islam bl.a. når der kaldes til bøn, men er – som det fremgik 
af Frederikke Ingemanns forklaring - også brugt som ”krigsråb” for islamistiske terrorister ved en række 
terrorangreb. 

På den baggrund fandt jeg ikke, at der var noget at berigtige på TV 2 NEWS. 

Usand redigering af ’Danmark har talent’. En seer, som selv havde været publikum til optagelsen af ’Danmark 
har talent’ i Folketeatret i København, klagede til seernes redaktør over udsendelsen 11. februar, da hun 
fandt, at der var tale om en ”usand og manipulerende sammenklipning”. 

Et af de medvirkende bands fik stor ros under optagelserne, men i den færdige udsendelse var billedet et 
helt andet.  

”I stedet havde I (eller jeres eksterne producent) klippet et utroværdigt, unfair og uredeligt klip sammen, som 
fremstillede bandet latterligt og som nogen, vi alle sammen bare kan more os over og rynke på næsen af. 
Peter Frødin, som under optagelserne næsten dansede med i stolen og altså gav bandet et ja, lignede i 



udsendelsen en, der kedede sig bravt. Derudover var der klippet flere buzzere ind”, skrev den pågældende 
seer i sin klage. 

”Et såkaldt familieprogram som “Danmark har talent” kommer dermed til at ligge i forlængelse af fake news, 
Facebook-mobning og private billeder, som bliver delt på nettet uden tilladelse osv. I kunne vælge at lave et 
sympatisk og underholdende program, som afspejler respekt og god behandling af andre mennesker. I vælger 
det modsatte med dumsmart og manipulerende “humor". Hvilke programetiske overvejelser ligger bag 
sådan en prioritering, hvis nogen overhovedet”, spurgte hun.  

I sin redegørelse om sagen skrev TV 2s redaktør Thomas Strøbech, at han desværre kun kunne give seeren 
ret, idet han havde indskærpet mange af hendes pointer over for produktionsselskabet, efter at han selv blev 
kontaktet af det pågældende orkester efter udsendelsen.  

”Der er sket en yderst beklagelig fejl, en fejl, der bare ikke må ske, i forbindelse med postproduktionen af 
’Danmark har talent’, episode 5, lørdag den 11. februar, hvor dommernes ja’er og nej’er ikke stemmer 
overens med virkeligheden”, skrev redaktør Thomas Strøbech i sit svar til seernes redaktør.  

”Mange indslag bliver klippet til og ned, og kronologien er ikke den samme som på selve optagedagene, det 
er de redaktionelle friheder, vi tager os til at skabe den bedst mulige og mest underholdende dramaturgi, 
men resultaterne skal man selvfølgelig både som seer og som medvirkende kunne stole på. En sådan fejl bør 
slet ikke kunne opstå, og i sidste ende er det jo mit ansvar som programredaktør, at den alligevel når 
skærmen, men i de tre sæsoner vi har lavet ’Danmark har talent’ har det altid været en fuldstændig 
selvfølgelighed, at de ja’er og nej’er, der vises i programmet, stemmer overens med dem, der er afgivet på 
optagedagen”, tilføjede han.  

TV 2-redaktøren tilføjede, at der på baggrund af sagen blev ført yderligere tilsyn med programseriens sidste 
program, ligesom det endnu en gang blev indskærpet for alle, hvordan man behandler såvel deltagere som 
materiale på ’Danmark har talent’ og på TV 2. 

”Produktionsselskabet har desuden kontaktet de medvirkende og givet dem vores uforbeholdne 
undskyldning, ligesom en længere version af deres optræden med flere dommerkommentarer og den rigtige 
afgørelse er blevet lagt op på vores programsite talent.tv2.dk og på vores Youtube-kanal i stedet for det 
oprindelige klip fra udsendelsen”, skrev TV 2-redaktøren i sit svar.  

”Det pågældende afsnit af ’Danmark har talent’, som nu ligger på TV 2 Play, skulle derfor være korrekt 
redigeret, så sagerne fremstår i den rette sammenhæng. Jeg kan derudover kun tilslutte mig redaktør Thomas 
Strøbechs forklaring og beklagelse”, skrev jeg i mit svar til den pågældende seer. 

Sent svar på klage over ‘Nørgaards Netfix’. En seer klagede 2. februar over to udsendelser i serien ’Nørgaards 
netfix’ på TV 2 ZULU, hvor børn blandt andet var ”sat til at udtale sig om især beskrivelser med seksuel 
karakter, som en latterlig dåselatter så synes er vældig sjov”, som han skrev i sin klage. 

På TV 2 ZULU beklagede redaktør Pelle Ammundsen i sit svar til undertegnede, at man i første omgang ved 
en fejl ikke havde fået svaret på de henvendelser, seeren havde sendt til seernes redaktør samt TV 2 Danmark 
via mailadressen tv2@tv2.dk. 



For så vidt angår selve klagen over 'Nørgaards Netfix' skrev redaktør Pelle Ammundsen, at han var ærgerlig 
over, at seeren følte sig stødt over TV 2 ZULUs program. 

"Indslaget ”Børn læser Nationen” er en satire over, hvor grænseoverskridende ting folk kan finde på at skrive 
på nettet. Og her helt konkret Ekstra Bladets debatforum "Nationen", skrev redaktør Pelle Ammundsen i sit 
svar. 

"l satiren forstærker og forstørrer vi pointer for at tydeliggøre dem. Og i det her tilfælde ligger satiren lige 
præcis i modsætningen mellem de voldsomme kommentarer, der bliver skrevet, og at det så er søde børn, 
der læser dem op. Det understreger, hvor fuldstændigt rablende vanvittigt det er, hvad almindelige 
mennesker kan finde på at skrive på nettet. Så det er et nødvendigt satirisk greb, når vi beslutter at bruge 
børn i den her sammenhæng", skrev han. 

I min gennemgang af sagen understregede jeg, at både i indslaget om ”morgenbollefyrenes reklamevideo” 
og de to indslag med børn, der læser citater fra Ekstra Bladets ”Nationen” op, fremgår det tydeligt af 
sammenhængen, at der er tale om parodier af satirisk tilsnit. Både før og efter de pågældende indslag var 
det med grafik markeret, at der var tale om tekster fra Ekstra Bladets ”Nationen”.  

Det fremgår af TV 2s etiske retningslinjer, at ”TV 2 har vide rammer for humor og satire, som både kan 
provokere, bryde med vedtagne normer og udfordre grænser.  

Samtidig indgik det i min bedømmelse, at TV 2 ZULU i forbindelse med indslagene om Ekstra Bladets 
”Nationen” har indgået skriftlige aftaler med de medvirkende børns forældre, som endvidere var med ved 
optagelserne. 

På den baggrund fandt jeg derfor ikke anledning til kritik mod TV 2 ZULU, selv om jeg har forståelse for, at de 
pågældende indslag i ’Nørgaards Netfix’ kan virke stødende på nogle seere. 

Samtidig beklagede jeg på TV 2s vegne den lange sagsbehandlingstid.  

TV 2 beskyldt for skjult kamera i Se og Hør-sagen. Overdirektør Erik Aller fra Aller Holding A/S henvendte sig 
3. april til seernes redaktør, da han fandt, at der havde været en del fejl og mangler i mediernes dækning af 
Se og Hør-sagen i 2014. Han betegnede sin henvendelse som en ”servicemail”. 

I sin mail fortalte Erik Aller, hvordan han i forbindelse med sagen blev opsøgt uanmeldt af en medarbejder 
fra TV 2 Nyhederne, som bad om en kommentar til sagen.  

Journalisten havde en mikrofon i hånden, men sænkede den efter et stykke tid, idet han dog fortsatte med 
at tale. 

”Jeg blev derfor vred, fordi jeg vidste, at det var ulovligt, og at både han og jeg vidste, at jeg ikke var i en 
position, hvor jeg kunne klage. En klage over mediernes behandling af os midt under ”Se og Hør sagen” ville 
selvsagt ikke være mulig. Jeg bad ham derfor om at slukke for mikrofonen og svarede vredt, da han igen 
spurgte om en udtalelse”, skrev Erik Aller, som tilføjede, at indslaget blev klippet sammen ”på en sådan måde, 
at det fremgik, som om jeg var sur over, at jeg blev spurgt om Se og Hør-sagen”.  



”Vreden gik på den skjulte mikrofon. Det kunne ses af indslaget, at journalisten var i ”ond tro”, fordi der var 
sat en sløret cirkel over mikrofonen”, skrev Erik Aller, som mener, at reglerne for skjulte optagelser blev 
brudt, både med hensyn til samfundsmæssig relevans, hans ret til at se optagelsen, før den blev bragt, samt 
mulighed for at kommentere optagelserne.  

Erik Aller anførte desuden, at TV2 burde have gjort ”opmærksom på konkurrenceforholdet, når Aller Media 
omtales kritisk”.  

”Med et sådant indslag sætter I jer i en position, hvor I kan beskyldes for at udnytte det forhold, at loven om 
ytringsfrihed står over markedsføringsloven. Jeg skal her tilføje, at jeg tror på, at I har tænkt sådan”, skrev 
Aller Holdings overdirektør, som tilføjede, at hans mail ikke skulle ses som forsøg på ansvarsforflygtigelse, da 
han ”fortsat mener, at det, der foregik på Se og Hør, var forkert, og at vi fortjente den dårlige omtale vi fik, 
på trods af visse fejl og mangler”.  

Selv om fristen for at klage over et indslag i den indledende fase af Se og Hør-sagen i 2014 for længst var 
overskredet, valgte jeg alligevel af principielle årsager at gennemgå sagen, som jeg drøftede med redaktionen 
på TV 2 Nyhederne samt TV 2 Jura.  

En søgning i TV 2s elektroniske arkiv viste, at Erik Aller kun har medvirket i en enkelt udsendelse om sagen 
på TV 2. Det skete i et indslag i 22 Nyhederne 7. maj 2014, hvor en reporter fra TV 2 Nyhederne opsøgte 
Katinka Aller, Erik Aller samt Bettina Aller i deres respektive hjem. Der findes ikke råoptagelser fra det 
interview, som Nyhedernes medarbejder foretog i forbindelse med indslaget i 22 Nyhederne 7. maj 2014. 

Det skete, efter at flere medlemmer af Folketinget samme dag havde fremsat ønske om, at ikke kun Allers 
daværende administrerende direktør Pål Thore Krosby, men også ejerne af Aller-koncernen, over for 
offentligheden forholdt sig til de afsløringer af kritisable arbejdsgange på Se og Hør, som ugen forinden var 
kommet frem i forbindelse med Ken B. Rasmussens bog ’Livet, det forbandede’.  

I indslaget i 22 Nyhederne så man journalisten bevæge sig op ad havegangen til huset, hvis indgangsparti var 
sløret, så det ikke kunne genkendes i en bredere kreds. Sløringen var fjernet, da journalisten stod direkte 
foran døren, hvor fotografen havde zoomet ind på ham. 

”Vi har ingen kommentarer, det har vi sagt”, lød det fra Erik Aller, hvorefter journalisten med mikrofonen i 
venstre hånd forlod huset.  

Sekvensen, som varede i alt syv sekunder, er redigeret i tre klip. Det er ikke muligt at se, hvad der evt. måtte 
være sagt inden den benyttede udtalelse. Erik Aller optræder ikke i yderligere klip. 

Mikrofonen er synlig under interviewet, og der er ikke lagt sløring eller cirkel over den i indslaget. 

”Efter min vurdering er der derfor ikke tale om en skjult optagelse. Dels fordi det tydeligt fremgår, at du 
besvarer hans spørgsmål med, at du ikke ønsker at udtale dig, dels fordi man tydeligt kan se mikrofonen med 
den røde TV 2-hætte under optagelsen”, skrev jeg i svaret til Erik Aller.  

”Det er endvidere min opfattelse, at Se og Hør-sagen var – og er – en sag af betydelig samfundsmæssig 
relevans, hvorfor det også var TV 2s opgave som public service-nyhedsformidler at dække sagen og forsøge 
at indhente kommentarer fra de ansvarlige – herunder også ejerne af Aller-koncernen. I den forbindelse er 



det også vigtigt, at det står klart for seerne, hvis væsentlige kilder ikke ønsker at medvirke i et indslag”, 
tilføjede jeg.  

Det fremgik af indslaget i 22 Nyhederne, at TV 2s medarbejder valgte at forlade Erik Allers ejendom, efter at 
han havde afvist at kommentere sagen over for TV 2. Det er derfor min vurdering, at TV 2 i det pågældende 
indslag har holdt sig inden for de rammer, Højesteret har lagt i to sager i henholdsvis 1994 og 1999, hvor 
konklusionen var, at journalister og fotografer har meget vide grænser for deres arbejde, når de skal dække 
forhold, som har offentlighedens interesse. 

Endelig er det ikke mit indtryk, at konkurrencespørgsmål har haft nogen rolle i forhold til TV 2s journalistiske 
prioritering af Se og Hør-sagen. 

Samlet set fandt jeg derfor ikke anledning til kritik af TV 2 Nyhedernes indslag om Se og Hør-sagen 7. maj 
2014 kl. 22.  

Beskyldning om sponsorindflydelse på sportsindslag. En seer klagede 9. maj til seernes redaktør over et 
indslag på TV 2 søndag den 7. maj, hvor man i en optakt til herrehåndboldlandskampen mellem Danmark og 
Ungarn ”så to spillere i Bygma-tøj bygge en væg med materialer fra Bygma - og overvåget af en dommer fra 
Bygma. Det var vel helt tilfældigt og udelukkende et redaktionelt valg? Bygma er sponsor for landsholdet”, 
skrev seeren i sin klage. 

I sit svar til undertegnede skrev chefredaktør John Jäger fra TV 2 SPORT, at man i optaktsudsendelser jævnligt 
producerer sjove og anderledes indslag med sportsfolk i situationer, ”der viser dem som almindelige 
mennesker, der laver almindelige ting”. 

”I den konkrete situation kunne det desværre opleves som for meget fokus på håndboldlandsholdets sponsor 
Bygma. Det var en fejl. Det var ærgerligt, at der kom så meget fokus på navnet Bygma. Det beklager vi. Og 
hvis vi kunne gøre det om, så ville vi gøre det”, skrev chefredaktør John Jäger, som tilføjede, at ”der ikke er 
nogen økonomi mellem Bygma og TV SPORT, og at der ikke var nogen aftale mellem TV 2 SPORT og Bygma”.  

I mit svar anførte jeg, at der efter min vurdering ikke var tale om noget sponsorforhold mellem TV 2 og Bygma, 
da TV 2 ifølge det oplyste ikke har haft nogen økonomisk vinding i forbindelse med indslaget.  

”Det pågældende indslag med håndboldlandsholdets hovedsponsor kunne imidlertid misforstås, og jeg kan 
derfor fuldt ud tilslutte mig chefredaktør John Jägers og TV 2 SPORTs beklagelse”, skrev jeg og tilføjede, at 
jeg med hensyn til det mere generelle spørgsmål om sponsorering af sport kunne oplyse, at der ikke er noget 
forbud mod sponsorering af sportstransmissioner på TV 2 – det er kun nyheds- og aktualitetsprogrammer, 
der ikke må sponsoreres. 

Hvis seeren ønskede at gå videre med sagen, henviste jeg ham derfor til at klage til det statslige Radio- og tv-
nævn, som er ankeinstans i den type sager. 

Klager over dækning af ubådssagen. En kvindelig seer klagede i slutningen af august over TV 2s dækning af 
eftersøgningen af den svenske journalist Kim Wall. Det skete blandt andet i forbindelse med fundet af en 
torso i Køge Bugt, hvor en kvindelig seer fandt det ”meget ufint at filme og vise ligposen med torsoen på den 



måde man gør. Henslængt og så skal den lige slæbes ind i en bil […] Uanset hvem det er, så er det da et 
menneske”, som hun skrev.  

I mit svar understregede jeg, at jeg var enig med hende i, at det er ubehagelige billeder – ”men de er en del 
af den dokumentation, som findes i sagen om den forsvundne svenske journalist Kim Wall”. 

Det fremgår af TV 2s etiske retningslinjer, at TV 2s udgangspunkt er, at man ikke bringer billeder, der krænker 
folks værdighed – hverken ofrenes, de pårørendes eller seernes.  

”Det kan dog være berettiget at vise ubehagelige og voldsomme billeder som dokumentation. Nyheds- og 
dokumentarudsendelser afspejler virkeligheden, også når det handler om krig, terror, katastrofer og ulykker, 
og i sådanne tilfælde skal der foretages en afvejning af hensyn”, hedder det i de etiske retningslinjer. 

”Det er altid en vanskelig afvejning at beslutte, hvilke billeder, der skal bringes, men her drejer det sig om 
fundet af et lig, som på det tidspunkt ikke var identificeret. Der er derfor tale om en sag, som ikke kun er 
spektakulær, men som også har en væsentlig offentlig interesse. På den baggrund finder jeg ikke anledning 
til kritik af billedvalget”, skrev jeg i mit svar.  

En anden seer kritiserede, at man på TV 2 NEWS i samme sag næsten ordret havde citeret politiets 
repræsentant i forbindelse med fundet af den svenske journalists torso. 

I mit svar anførte jeg, at det er vigtigt, at man i kriminalsager udtrykker sig præcist.  

”Den beskrivelse, politiet anvender, er et resultat af grundige efterforskningsmæssige og juridiske 
overvejelser, som også vil indgå i en evt. straffesag. Mediernes opgave er ikke at pynte på sagerne, men at 
referere korrekt over for seerne. På den baggrund er jeg ikke enig med dig i din kritik”, skrev jeg i mit svar. 

To lande følte sig krænket. Ukraine og Sydkorea klagede i august via diplomatiske kanaler til seernes redaktør 
over indslag på henholdsvis TV 2 NEWS og tv2.dk. 

Ukraines chargé d’affaires samt tre ukrainske borgere i Danmark klagede således over, at TV 2 NEWS i en 
såkaldt kravletekst 26. august havde omtalt halvøen Krim som en del af det sydlige Rusland, hvilket affødte 
en beklagelse fra TV 2 Nyhedernes udlandschef. Fejlen forekom udelukkende i den pågældende kravletekst 
lørdag morgen, og jeg var derfor enig med TV 2 i, at det ikke var nødvendigt med en efterfølgende rettelse 
på tv. 

Sydkoreas Ministerium for Kultur, Sport og Turisme klagede 30. august over, at TV 2 i flere artikler på tv2.dk 
har omtalt havet mellem Korea og Japan som ”Det Japanske Hav”. Sydkoreas regering ønsker, at 
havstrækningen skal omtales som ”The Eastern Sea”, på dansk ”Østhavet”.  

I mit svar til ministeriets afdeling for relationer til udenlandske medier understregede jeg, at TV 2 ikke har 
noget ønske om at blande sig i en lokal strid om navngivningen af den pågældende havstrækning. Samtidig 
tilføjede jeg, at jeg er enig med TV 2 i, at det vil kunne skabe forvirring, hvis man over for tv2.dk’s danske 
brugere omtaler Det Japanske Hav som Østhavet, da det let vil kunne forveksles med Østersøen.       



Vrede over Britt Bendixens udtalelser. Omkring 25 seere klagede til seernes redaktør over Britt Bendixens 
udtalelser om kajakroer René Holten Poulsen i ’Vild med dans’ 29. september, da hun sagde, at hvis han ikke 
kunne danse bedre, end han gjorde i aftenens udsendelse, ”så er din begavelse mindre, end jeg troede”.  

”Jeg blev FORARGET over, at Britt Bendixen kunne udtale sig så nedladende om en nydansers intelligens, 
fordi han ikke dansede godt efter få uger. Jeg håber virkeligt inderligt at I fortæller Britt, at det fandme ikke 
er okay”, skrev en ”chokeret seer”, mens en anden fandt det ”ubehageligt at overvære” og endnu en fandt, 
at TV 2 ”burde undskylde offentligt og fyre hende”.  

I sit svar skrev TV 2s redaktør Thomas Strøbech, at ”det er vigtigt, at man taler ordentligt til hinanden i det 
offentlige rum og derfor i sagens natur også i ’Vild med dans’, der bør være en slags forbillede”. 

”Men nogle gange kan det smutte, og man kommer til at sige noget uoverlagt – en morsomhed, der kommer 
langt hårdere ud, end den var tænkt, og det var det, der skete for Britt Bendixen 29. september. Det kan vi 
ikke gardere os imod, sådan er det, når man laver live-tv. Det vigtige er, at Britt har undskyldt over for både 
René og for produktionen, og derfor får sagen ikke yderligere konsekvenser. Vi bliver ved med at minde vores 
dommere om, at de er sat i verden for at forholde sig sagligt og konstruktivt til det, de ser på dansegulvet”, 
skrev redaktør Thomas Strøbech i sit svar. 

I mit svar til de pågældende seere påpegede jeg, at Britt Bendixen også offentligt har beklaget sine 
bemærkninger til René Holten Poulsen – en beklagelse hun gentog i den følgende udgave af ’Vild med dans’. 
Jeg havde derfor ikke yderligere kommentarer til sagen. 

TV 2 Nyhederne beskyldt for racisme. Under overskriften ”FARVEBLIND ETIK TV2, TAK!” klagede en seer over 
et indslag i 22 Nyhederne den 24. oktober om en familie fra Congo, som mistede to børn som følge af 
forgiftning, der muligvis skyldes giftige svampe. Andre medlemmer af familien blev alvorligt syge og måtte 
blandt andet gennemgå lever-transplantationer. 

”Vinklingen på indslaget var ikke helt klar, men den handlede vist om, at det er svært at diagnosticere en 
svampeforgiftning, og TV 2 interviewede en praktiserende læge, som gladeligt og smilende stillede op, uden 
større modspil fraskrev klinikken ethvert ansvar og fortalte om den private konsultation - hvad der undrer 
mig, selv om Skammelsen fortalte, at familien havde sagt god for det - for hvem kan i et fremmed land, hvor 
man ikke kan tale sproget, er indlagt på sygehuset og er i dyb, dyb sorg og fortvivlelse, overskue dén 
beslutning og det pres fra en tv-station”, skrev seeren, som efterlyste ”TV 2's egen etik og nænsomhed over 
for den ramte familie”. 

Han klagede endvidere over, at TV 2 havde vist billeder af familiens døde og syge børn samt moren, mens 
hun lå i smerter på gulvet hos den praktiserende læge. 

”Min påstand: Dette var aldrig sket, og helt andre etiske overvejelser havde været på spil i forholdet til at 
passe på familien og børnene, hvis dette havde været en pæredansk familie, som hed Jensen eller Olsen og 
ikke Mashamba fra Afrika”, skrev seeren i sin klage. 

Han ønskede, at ”TV 2 viser bare et mindstemål af ansvarlighed og medmenneskelig omsorg, holder den 
etiske fane højt og frem for alt ikke bare bringer et sensations-indslag uden større perspektiv eller mening, 



fordi en familie i dyb sorg siger ja og måske sågar deler private familiebilleder af syge børn i dyb koma ud 
uden at kende konsekvenserne af denne handling”. 

Endelig fremsatte han krav om ”en identisk etik i dækningen af familietragedier, uanset om der er tale om 
etniske danskere eller medborgere af anden hudfarve - for det ikke første gang, vi oplever denne forskel”, 
som han skrev, inden han rundede af med ”shame on you, TV2”. 

I en gennemgang af sagen skrev redaktionschef Heidi Guldager Klindt, at man på TV 2 Nyhederne havde 
vurderet, at ”familiens historie var afgørende at få fortalt – uanset etnicitet”.  

Hun oplyste, at det var familien selv, der henvendte sig til TV 2 Nyhederne for at få TV 2 til at se nærmere på 
forløbet. Kontakten skete via familiens ven og tolk Patience Mashamba.  

Hvad der på dette tidspunkt ikke havde været fremme i offentligheden var nemlig, at familien i flere dage op 
til de to dødsfald havde været i kontakt både med praktiserende læge, vagtlæge og sygehuset i Næstved – 
men alligevel havde ingen af de pågældende fundet noget alarmerende i sygdommens udvikling hos familiens 
medlemmer.  

Under et møde med familien på Rigshospitalet fik TV 2 de nødvendige fuldmagter til at få indsigt i journalerne.  

”Det var afgørende for at bringe familiens historie, at vi havde denne fuldmagt og indsigt i familiens 
sygdomshistorik – netop for at undgå misforståelser på grund af sproget”, skrev redaktionschef Heidi 
Guldager Klindt i sin redegørelse.    

Hun tilføjede, at der for familien var et klart formål og perspektiv med at vise deres sag frem – de ville gerne 
vise, at de formodede forgiftninger ikke kom som et lyn fra en klar himmel, men at familien rent faktisk havde 
været i kontakt med op til flere læger i dagene op til. 

”Det er klart, at det også her gælder om, at der ikke opstår misforståelser i kommunikationen mellem os og 
familien, når de nu ikke taler dansk. Netop derfor er tolken, journalerne og familiens praktiserende læge 
blandt andet med til at klarlægge sagsforløbet”, skrev redaktionschef Heidi Guldager Klindt, som oplyste, at 
det er familien selv, der har ønsket at vise billederne frem.  

I mit svar oplyste jeg, at jeg som led i sagsbehandlingen har gennemgået dækningen i TV 2 Nyhederne samt 
på TV 2 NEWS, hvor sagen blev dækket i både morgen- dag- og aftenudsendelser på begge kanaler.  

”Dækningen har været båret af faktuelle oplysninger om forløbet i forbindelse med forgiftningen, som har 
kostet to af børnene livet, mens to andre børn har gennemgået organtransplantationer på Rigshospitalet”, 
skrev jeg og tilføjede, at både familiens ven og tolk Patience Mashamba og den 18-årige søn Francois 
Mumbere, som begge har medvirket i interview, taler og forstår dansk. 

Hovedvinklen for dækningen i 22 Nyhederne den 24. oktober var, at Styrelsen for Patientsikkerhed har 
besluttet at undersøge sagen.  

Det har i dækningen været oplyst, at familien kommer fra Congo, og at forældrene ikke taler engelsk og 
dansk. Spørgsmålet om etnicitet og hudfarve har ikke været et tema i forbindelse med dækningen på TV 2. 



Efter min vurdering har der ikke været noget i dækningen af denne sag i TV 2 Nyhederne eller på TV 2 NEWS, 
som er i strid med TV 2s etiske retningslinjer. Det gælder også for brugen af fotografier af moderen og 
børnene. 

Fotografierne blev brugt som dokumentation i en sag af væsentlig samfundsmæssig interesse, og det hører 
med i min vurdering, at der har foreligget en klar aftale mellem familien og TV 2 om brugen af de pågældende 
billeder, som er udleveret af familien, lige som familien har givet TV 2 fuldmagt til at se journalerne i sagen. 

Det var endvidere en helt regulær nyhed, at Styrelsen for Patientsikkerhed havde valgt at gå ind i sagen, lige 
som det var en relevant oplysning, at lægerne i lægehuset i Haslev ikke fik oplysninger om mulig 
svampeforgiftning, da familien henvendte sig der i første omgang. Disse oplysninger fremgik først af familiens 
journal på Rigshospitalet flere dage senere. Der blev derfor i indslaget 24. oktober også bragt et interview 
med overlæge Niels Ebbehøj fra Giftlinjen på Bispebjerg Hospital om vanskelighederne ved at diagnosticere 
en svampeforgiftning.  

På den baggrund var jeg ikke enig med seeren i, at indslaget i 22 Nyhederne 24. oktober 2017 var præget af 
sensation. Samlet set fandt jeg ikke anledning til kritik af TV 2s dækning af sagen. 

Påstand om politisk slagside i valgindslag. En seer beklagede sig i forbindelse med kommunalvalgkampen i 
november over, hvad han opfatter som stereotyp fremstilling af socialdemokrater.  

”Hvordan kan det være, at TV2 altid og (nærmest) uden undtagelse, fremstiller Socialdemokratiet og deres 
vælgere, som ældre bedagede mænd, godt over pensionsalderen, og altid med en cigaret og en øl i hånden”, 
spurgte han i sin henvendelse til seernes redaktør. 

Kritikken henviste til et indslag i 22 Nyhederne om "truslen fra venstreorienterede partier" i København, hvor 
Socialdemokratiet er trængt af vælgere fra Enhedslisten og Alternativet. 

 ”Straks finder man en ældre pensionist, der står og roder i en pakke cigaretter på Vesterbro og får 
fremstammet, at han vil stemme på Socialdemokratiet - hvorefter der klippes tilbage til Poul Erik 
Skammelsen, der står og taler med overborgmesteren på Rådhuspladsen”, skrev den pågældende seer. 

”Ovennævnte klip, er på ingen måde unikt. Der er stort set hver gang I bringer noget om dette parti. Det 
virker mere end tilfældigt. Ser man tilbage på nogle af jeres andre valgprogrammer i årenes løb, er billedet 
det samme. Altid ældre mænd i pensionsalderen, der vandrer rundt med røde faner eller sidder og drikker øl 
og ryger cigaretter. Jeg vil nødigt beskylde jer for manipulation, men det virker altså stærkt påfaldende - især 
når man tænker på, at der er lige så mange unge socialdemokrater, som der er unge fra Venstre. Hvorfor 
viser I dem så ikke”, tilføjede han, idet han samtidig fastslog, at han ikke selv er socialdemokrat. 

Ifølge redaktionen på Nyhederne mødte TV 2s hold den pågældende medvirkende ved et tilfælde, da de var 
på rundt på Vesterbro i København i forbindelse med optagelserne. 

”Han henvendte sig selv, og det er faktisk meget ærligt illustreret hvad seerne oplever. Han kommer og 
spørger om ild til sin cigaret, og vi spørger hvad han stemmer på.  En ret troværdig fremstilling af det som 
skete faktisk”, skrev redaktøren fra 22 Nyhederne i sin redegørelse. 



”Vores antagelse var jo, at der på Vesterbro og Nørrebro stort set kun bor folk fra Enhedslisten og 
Alternativet. Det modbeviste Hans Christian Magnussen. Havde en 25-årig socialdemokratisk studerende 
henvendt sig og afbrudt optagelserne, havde vi formentlig også spurgt hende”, tilføjede han. 

I mit svar fastslog jeg, at jeg finder det udmærket, når en reportage tager afsæt i de personer, man faktisk 
møder på stedet. Jeg fandt derfor ikke anledning til at rette kritik mod den pågældende socialdemokrats 
medvirken i indslaget. 

LARS BENNIKE, 10.01.2018 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
  



Bilag: 

Omfang af seerhenvendelser  

I overensstemmelse med bestemmelserne i TV 2s public servicetilladelse om at overvåge TV 2 DANMARK 
A/S’ behandling af henvendelser fra seere har jeg i samarbejde med TV 2s tekniske afdeling fortsat arbejdet 
med at foretage en løbende registrering af henvendelser, herunder klager over TV 2 DANMARK A/S’ 
virksomhed. Hovedparten af alle henvendelser foregår via mails.  

Ifølge den elektroniske registrering har TV 2 således via de vigtigste offentlige TV 2-mailadresser i 2017 
modtaget omkring 54.000 henvendelser. I dette tal indgår et betydeligt antal pressemeddelelser og spam. 
Som følge af overgang til nyt mailsystem er henvendelserne er imidlertid kun registreret for de første knap 
otte måneder. Et nyt system til registrering ventes i drift i løbet af januar 2018.  

TV 2 Digitals kundeservice modtog i årets løb cirka 110.000 henvendelser via telefon. 45 procent af 
henvendelserne drejede sig om teknisk fejlsøgning, problemer og opsætning. 21 procent omhandlede salg 
og oprettelse af nye kunder, mens 14 procent drejede sig om opsigelse eller fastholdelse af abonnement. De 
resterende 23 procent handlede om økonomi og generelle spørgsmål vedrørende TV 2s tjenester. 
Kundeservice.tv2.dk havde i 2017 omkring 630.000 besøgende, som fik besvaret deres spørgsmål online. 

Omkring 6.500 seere henvendte sig i 2017 direkte til seernes redaktør via den offentlige mailadresse med 
kritik, klager, spørgsmål og kommentarer til udsendelser og indslag på tv samt artikler på tv2.dk. Dertil 
kommer mails til min personlige mailadresse, ligesom en del seere har henvendt sig pr. telefon eller brev.  

En række af disse henvendelser er i overensstemmelse med proceduren sendt videre til besvarelse i TV 2s 
afdelinger, og derefter er nogle af dem vendt tilbage til behandling hos undertegnede. I andre tilfælde er 
henvendelser stilet direkte til mig med anmodning om en vurdering.  

Ifølge den elektroniske registrering for de første otte måneder har TV 2 og seernes redaktør via offentlige 
adresser modtaget i alt 4.998 mails, der blev kategoriseret som kritik/kommentar, 5.589 som spørgsmål, 
1.253 som forslag, 205 er registreret som fejl og 14 som stavefejl, mens 117 handlede om dårligt sprog. 119 
henvendelser blev kategoriseret som ros, mens 108 sager blev behandlet som klager. TV 2 og seernes 
redaktør modtog endvidere i perioden 21 anmodninger om afindeksering eller anonymisering af artikler på 
tv2.dk. 

 

 


