

Seernes redaktør:

Beretning for perioden 1. november 2010 – 28. februar 2011

Hermed fremsendes den femte beretning fra Seernes redaktør til TV 2s bestyrelse. Beretningen gør i hovedtræk rede for:

1. Væsentlige, nylige opgaver
2. Omfang af seerhenvendelser
3. Temaer for seerhenvendelser
4. Udsnit af sager indbragt for seernes redaktør
5. Pressenævnskendelser vedrørende TV 2
6. Afgørelse fra Ligebehandlingsnævnet
7. Klummer fra seernes redaktør.

1. Væsentlige, nylige opgaver

Lækagesag

Højesterets kendelse 8. februar i den såkaldte lækagesag er efter seernes redaktørs vurdering en sejr ikke blot for TV 2, men helt generelt for journalisters ret til at beskytte deres kilder i overensstemmelse med lovgivningen. Set fra min side er det afgørende, at Højesteret med kendelsen stadfæster mediernes ret til – inden for visse rammer – at beskytte kilder, der lækker faktisk korrekte oplysninger af betydning for samfundet.

Flere meningsdannere og jurister har i forbindelse med sagen argumenteret for en gradbøjning af kildebeskyttelsen. Denne lovsikrede beskyttelse bør efter deres opfattelse ikke gælde, hvis kilden til en i øvrigt faktisk oplysning "repræsenterer en myndighed". Det stiller sig efter deres vurdering anderledes, hvis kilden er en såkaldt "whistleblower".

I kendelsen fastslår Højesteret klart, at der i sager om tavshedsbrud, som alene omfattes af straffelovens § 152-152 c, ikke skal "foretages en afvejning af hensynet til sagens opklaring over for massemediernes behov for at kunne beskytte deres kilder". Det gælder således i sager, der som lækagesagen er afsagt efter retsplejelovens § 172, stk. 6. Afgørelsen gælder derimod ikke sager af alvorligere karakter, der behandles efter § 172, stk. 5.

Hvis TV 2-sagen havde været behandlet efter retsplejelovens § 172, stk. 5, som omhandler lovovertrædelser af alvorlig karakter, og som kan medføre straf af fængsel i mindst fire år, kunne retten have pålagt TV 2s medarbejdere at vidne, hvis det måtte antages at have afgørende betydning for sagens opklaring, og hvis hensynet til sagens opklaring oversteg mediernes behov for at beskytte deres kilder.

Men sagen blev behandlet efter § 172, stk. 6, hvor retten i sager om overtrædelse af straffelovens § 152-152 c om overtrædelse af tavshedspligten i offentlig tjeneste har mulighed for at pålægge redaktører og redaktionelle medarbejdere vidnepligt. Vidnepligten gælder dog ikke, hvis det må antages, at forfatteren eller kilden har villet afdække forhold af samfundsmæssig betydning.

Det afgørende er – ifølge Højesterets kendelse – om oplysningerne har samfundsmæssig relevans. Ifølge kendelsen skal der ”udelukkende foretages en vurdering af, om forfatteren eller kilden har villet afdække forhold, hvis offentliggørelse er af samfundsmæssig betydning”.

Og TV 2s oplysning om, at Jægerkorpset var på vej til Irak, havde offentlig interesse.

”Højesteret finder, at oplysninger om indsættelsen er et forhold, hvis offentliggørelse må anses for at være af samfundsmæssig betydning såvel før som efter Jægerkorpsets ankomst til Irak”, hedder det i kendelsen.

Moral og grimt sprog

Der har i perioden været flere eksempler på, at nogle seere reagerer negativt på det, de opfatter som dårligt sprog og moralsk udfordrende emner i TV 2s udsendelser. En bemærkning fra en vært i ’Go’ morgen Danmark’ om at hærværket mod Jellingestenene ikke kunne få vedkommendes ”pis i kog” affødte således over 100 henvendelser til seernes redaktør og TV 2, ligesom sagen var genstand for læserbreve i flere dagblade. De pågældende seere var forargede over såvel sprogbrug som det, de så som udtryk for lav moral fra TV 2s side.

Et indslag, hvor værterne i ’Go’ morgen Danmark’ gjorde sig lystige over et foto af en stærkt overvægtig kvinde, førte også øjeblikkelig til negative seerreaktioner, ligesom der i begyndelsen af marts kom mails med kritik i forbindelse med en sarkastisk bemærkning om en ikke tilstedeværende ministers udseende i ’Go’ aften Danmark’.

Et indslag om sex-legetøj i ’Go’ morgen Danmark’ førte også til henvendelser, idet flere seere fandt, at den type emner måske snarere hører hjemme i aftenfladen.

Det er vanskeligt at konkludere noget entydigt – ud over at nogle seere er følsomme over for udfordrende sprog og emner. Min egen holdning er, at det er muligt for TV 2s værter at udtrykke sig både nutidigt og levende uden brug af kraftudtryk.

Journalistisk mener jeg, at de fleste emner kan behandles – også i morgen-tv. Det afgørende er, hvordan man gør det.

Internt nyhedsbrev

Som noget nyt er jeg begyndt at sende et ugentligt nyhedsbrev til medarbejderne i Nyhedsafdelingen med eksempler på væsentlige henvendelser fra seerne vedrørende den journalistiske dækning af nyheder og sport. Nyhedsbrevet, der hedder "Seernes redaktør: Nyt fra mailboxen", indeholder både ris, ros og generelle kommentarer, og formålet er at gøre medarbejderne opmærksomme på de holdninger, der rører sig blandt TV 2s seere og brugere.

Klager og væsentlig kritik besvares fortsat som hovedregel i første led af de involverede redaktionelle chefer.

2. Omfang af seerhenvendelser

I overensstemmelse med kravene i Mediaaftalen for 2007-2010 har jeg i samarbejde med TV 2s tekniske afdeling fortsat arbejdet med at "foretage en løbende registrering af henvendelser til TV 2|DANMARK A/S, herunder klager over TV 2|DANMARK A/S' virksomhed". Hovedparten af alle henvendelser foregår via mails.

TV 2 har således i perioden 1. november - 28. februar 2011 registreret 20.120 mails via stationens offentlige mailadresser TV 2, NYHEDERNE, SPORTEN, Zulu, Charlie, FILM og seernes redaktør, efter at en væsentlig del af såkaldte spam-mails var sorteret fra. Af disse godt 20.000 mails, som også indeholder et stort antal pressemeddelelser o.l., blev 6.316 enten besvaret direkte eller sendt videre til besvarelse eller orientering for de relevante redaktioner og afdelinger.

TV 2 NETs kundeservice modtog i perioden 16.523 mails. Hovedparten, cirka 60 procent, var spørgsmål vedrørende Sputnik, mens omkring 10 procent henvendte sig vedrørende spil.tv2.dk. 'Spørgsmål og feedback til tv2.dk' udgjorde 8 procent af henvendelserne. Denne kategori rummer ris og ros, klager og andre kommentarer til hele tv2.dk, hvor især stavfejl i artikler afføder en del kritik. Der er et mindre fald i antallet af modtagne mails i forhold til samme periode sidste år. Det skyldes primært, at man har indført en række selvbetjeningsmuligheder især på Sputnik, hvor brugerne selv kan opgradere eller opsigte deres abonnement. TV 2 NETs kundeservice har endnu ikke overblik over statistikken på telefonopkald, da TV 2 har skiftet til et ip-telefonsystem. Det kan noteres, at dette har givet en væsentlig besparelse samt øget fleksibilitet.

Omkring 1.300 seere har i perioden fra 1. marts – 31. oktober henvendt sig til seernes redaktør via den offentlige mailadresse med kritik, spørgsmål og kommentarer til udsendelser og indslag på tv samt artikler på tv2.dk. Dertil kommer mails til min personlige mailadresse, ligesom et mindre antal seere har henvendt sig pr. telefon eller brev. En række af disse henvendelser er i overensstemmelse med proceduren sendt videre til besvarelse i TV 2s afdelinger, og derefter er nogle af dem vendt tilbage til behandling hos

undertegnede. I andre tilfælde er henvendelser stilet direkte til mig med anmodning om en vurdering. Ifølge den elektroniske registrering har TV 2 fra november til februar via offentlige adresser modtaget i alt 1.931 mails, der blev kategoriseret som kritik/kommentar, 1.795 som forslag, 1.018 som spørgsmål, 88 som ros, mens 37 havnede i kategorien "kritik af dårligt sprog". 45 mails blev behandlet som egentlige klagesager.

3. Temaer for seerhenvendelser

Såvel TV 2 som seernes redaktør har i perioden fra 1. november til 28. februar modtaget henvendelser fra seere og brugere om en række enkeltsager. Ved hjælp af elektronisk registrering samt månedlige indberetninger fra TV 2|Kommunikation, fra TV 2|NYHEDERNE, fra TV 2|Teknik og fra TV 2|SPORTEN er det lykkedes at skabe et rimeligt overblik over hvilke større temaer, der har optaget TV 2s seere og brugere de seneste otte måneder.

Blandt de faste emner er beklagelser over reklamer i fladen, dette emne blev i perioden nævnt 763 gange i mails fra seerne, mens genudsendelser blev nævnt 478 gange. Mange seere har efter overgangen til digital sendeteknik fortsat problemer med at få tekster på skærmen, og det førte også til et betragteligt antal henvendelser.

- Efterløøn er det enkelttema, som har medført flest henvendelser til TV 2. Begrebet er således fra november til februar registreret 487 gange i mails til TV 2 – flest i ugerne efter statsministerens nytårstale, hvor sagen blev dækket intenst i blandt andet NYHEDERNE og på NEWS.
- Bingo Banko var det enkeltprogram, der blev omtalt flest gange i mails fra TV 2s seere. Programmet blev nævnt 485 gange, og der er ikke blot ros, men også kritik af det, mange seere opfatter som madsvineri og ødelæggelse af ting.
- VM i håndbold for herrer førte til 433 henvendelser. En del af dem positive, men også en hel del med kritik af værter og kommentatorer.
- Omlægningen af sendeplanen for Beverly Hills 90210 har affødt knap 400 henvendelser fra seere, som er bekymrede for, om serien kommer igen. Beverly Hills blev i nogle uger droppet til fordel for genudsendelse af 'Toppen af poppen' samt cykelløbet 'Paris-Nice', men er siden begyndelsen af marts tilbage på skærmen.
- 383 seere skrev til TV 2 om årets julekalender, 'Pyrus'. Mange af dem – traditionen tro - med kritik af sendetidspunktet.
- 'Toppen af poppen' – vinterens programmæssige nyskabelse – har modtaget 323 mails. En betydelig del er kategoriseret som ros, idet mange udtrykker tilfredshed med et program med professionelle sangere, og "hvor der ikke er nogen, der skal stemmes ud", som en seer skrev til seernes redaktør.

- På NYHEDERNEs område er det især dækningen af omvæltningerne i Nordafrika, der har vakt seernes interesse. TV 2 har således modtaget 319 mails vedrørende situationen i Egypten. Dækningen af sagen om den konservative politiker Henriette Kjær har affødt 115 henvendelser – de fleste af dem kritiske. 51 seere har skrevet til TV 2 om drukneulykken på Præstø Fjord.

4. Udsnit af sager indbragt for seernes redaktør

- **Side 9-pige i 'Go' morgen Danmark'.** En seer, Susanne Westh Larsen, klagede 17. februar til seernes redaktør over, hvad hun betegner som et utilfredsstillende forløb i forbindelse med hendes klager over et indslag med "årets side 9-pige, Victoria Wild" i 'Go' morgen Danmark' 26. januar 2011 samt en TDC-reklame med en "nøgen" skøjteløber. TV 2|Jura har besvaret klagen vedrørende TDC-reklamen, i denne sag har jeg derfor henvist klageren til Radio- og tv-nævnet, som er ankeinstans i reklamesager.

Med hensyn til klagen over indslaget om årets side 9-pige har Susanne Westh Larsen været i korrespondance med redaktionen på 'Go' morgen Danmark' med henblik på evt. opfølgning med et interview i studiet. Dette indslag blev imidlertid droppet, da parterne ikke kunne blive enige om præmissen for indslaget.

I mit svar til Susanne Westh Larsen har jeg anført, at jeg har forståelse for, at hun føler sig stødt over emne- og billedvalg. Det vil imidlertid altid være individuelt, om man føler sig stødt – og efter min opfattelse overskrider indslaget ikke grænserne for, hvad der kan tages op til behandling i magasinprogrammer af 'Go' morgen Danmarks' karakter.

Med hensyn til billeddækningen, så er bagvæggen i studiet i knap fem et halvt af det næsten syv minutter lange indslag dækket af en frise af fotografier fra Ekstra Bladets side 9 med den pågældende interviewgæst. Kvinden poserer for fotografen, men billedet har efter min vurdering ikke pornografisk karakter, idet der ganske vist vises bryster, men ikke kønsdele.

Jeg er enig med TV 2s redaktør Jes Schrøder, når han udtaler, at "nøgenhed og vold er noget man skal gå til med forsigtighed i et morgen-program". Efter min opfattelse er grænsen dog ikke overskredet i dette tilfælde, og på den baggrund finder jeg ikke anledning til at rette kritik mod TV 2.

- **Berlusconi omtalt som "skandaleramt flødebolle".** Hans Henrik Delbanco klagede 16. februar over et indslag i 'Go' morgen Danmark', hvor TV 2s vært Lisbeth Østergaard dagen før i et oplæg brugte prædikatet "en skandaleramt flødebolle" om den italienske ministerpræsident Silvio Berlusconi.

I sin henvendelse spørger Hans Henrik Delbanco, om "den upassende betegnelse er udtryk for TV 2s holdning – eller dækker den udelukkende Lisbeth Østergaards? Og hvad vil konsekvenserne være, hvis sidstnævnte er tilfældet?"

I mit svar til Hans Henrik Delbanco 25. februar fastslog jeg, at selv om det næppe kan siges at være udtryk for hædrende omtale, er der - efter min vurdering - tale om en karakteristik, som holder sig inden for rammerne af de faktuelle oplysninger om den italienske ministerpræsidents omgang med prostituerede, som blev fremlagt i det pågældende indslag i 'Go' morgen Danmark'.

Karakteristikken er en personlig, men journalistisk baseret, karakteristik, som efter min opfattelse ligger inden for rammerne af et underholdende magasinprogram af 'Go' morgen Danmarks' karakter. Jeg finder derfor ikke, at udtalelsen bør have konsekvenser for Lisbeth Østergaard.

- **Mogensen & Kristiansen og de 12 minutter.** Peter Hansen klagede i januar over omtalen af S og SFs økonomiske redningsplan i programmet 'Mogensen & Kristiansen'. Da han ikke modtog svar, klagede han i februar videre til seernes redaktør, idet han mente, at der også var fremlagt fejlagtige vurderinger vedrørende planen og dens forudsætninger i NYHEDERNE og 'Go' morgen Danmark'.

Jeg har i mit svar til Peter Hansen beklaget, at han ikke fik svar fra redaktionen på 'Mogensen & Kristiansen', idet jeg dog samtidig har understreget, at de enkelte redaktioner selv beslutter, i hvilken grad de har kapacitet til at besvare henvendelser fra seerne.

Når det gælder dækningen af S og SFs økonomiske plan, mener jeg, at det er journalistisk relevant at børe i, om forudsætningerne for planen holder, når LO-formand Harald Børsting først i dagbladet Politiken og senere på TV 2 NEWS melder ud, at det "ikke nødvendigvis er alle, der skal arbejde 12 minutter mere", idet han tilføjer, at der er mange andre måder at finde de 15 mia. kr. på.

Det er i den forbindelse værd at erindre, at S-formand Helle Thorning-Schmidt på et fælles pressemøde med SF-formand Villy Søvndal i maj 2010 udtalte, at "hvis vi alle arbejder en time mere om ugen eller 12 minutter mere om dagen, så kan vi sikre, at vi alle kommer gennem krisen med velfærden i behold". På den baggrund mener jeg, at det er helt i orden at tage de nye meldinger fra LO-formanden op til journalistisk behandling.

- **Momondo og TV 2.** Direktør Ole Stouby fra Travelmarket A/S klagede 9. januar til seernes redaktør, idet han ønskede at høre min vurdering af, at TV 2 efter hans opfattelse endnu engang "blander sine kommercielle interesser sammen med sit redaktionelle indhold" i et indslag i 'Go' morgen Danmark', hvor redaktør Tina Krongaard Stampe fra turengaartil.dk anbefalede Momondo som rejse-søgemaskine. Ole Stouby oplyser samtidig, at turengaartil.dk har indledt et samarbejde med Momondo på bekostning af Travelmarket A/S.

Efter min opfattelse har Tina Krongaard Stampes anbefaling af Momondo ikke nogen bærende rolle i indslaget. Omtalen af Momondo fylder omkring 40 sekunder ud af et fem et halvt minut langt indslag. Det er Tina Krongaard Stampes vurdering – som

sagkyndig rejsebogs-redaktør på turengaartil.dk – at Momondo er det bedste valg som gratis søgemaskine på nettet. En vurdering, som hun bygger på det forhold, at Momondo har vundet flere danske og internationale tests og priser, blandt andet E-handelsprisen 2010 inden for rejser og turisme samt en pristest foretaget af det norske forbrugerråd i 2009.

Der peges i indslaget også på andre måder at finde billige flybilletter - for eksempel gennem flyselskabernes kampagnetilbud etc. Det fremgår endvidere, at Momondo kun er en blandt flere søgemaskiner, der er gratis for forbrugeren. Jeg har endvidere noteret mig, at Radio- og tv-nævnet 29. marts 2009 fastslog i en tilsvarende sag, at der ikke havde fundet skjult reklame sted. På den baggrund finder jeg ikke anledning til at rette kritik mod TV 2.

- **Man slår da børn.** Et ægtepar, som ønsker at forblive anonyme, klagede 21. december 2010 over, at TV 2 i udsendelsen 'TV 2 Dok: Man slår da børn' uden samtykke har vist optagelser med deres søn. Optagelserne er foretaget af politiet ved en videoafhøring i forbindelse med en mulig familiær voldssag i 2007, og det skal i den forbindelse bemærkes, at drengen er både ansigts-, krops- og stemmesløret, så han ikke er genkendelig i offentligheden.

Programmet var produceret for TV 2 af TV 2 Østjylland, og i sit svar skriver direktør Peter Kramer, at den anonymiserede videosekvens var et vigtigt element i programmet, fordi videoafhøringer af formodet voldsramte børn og det efterfølgende intensive arbejde med børnene på Skejby Sygehus er af stor betydning for det videre liv i de pågældende familier. Det var dette arbejde, der blev beskrevet i et tæt samarbejde med politi og læger.

"Den ansvarlige medarbejder fra politiet så masteren af programmet i sin fulde udstrækning. Vedkommende havde forslag til ændringer af sløringen, som efterfølgende blev implementeret – og sendt til ny godkendelse. Vi mener ikke, at nogen kan genkende det pågældende barn i programmet. Derfor har vi heller ikke søgt noget tilsagn hos forældrene", skrev TV 2 Østjyllands direktør Peter Kramer i sit svar til seernes redaktør.

I mit svar til forældrene skrev jeg, at det efter min vurdering ikke er muligt for udenforstående at genkende deres dreng. Det er endvidere min vurdering, at vold mod børn er et så væsentligt samfundsmæssigt problem, at den offentlige interesse må veje tungest i dette tilfælde. Samlet set finder jeg derfor ikke anledning til at rette kritik mod TV 2 for at have brugt den omtalte videosekvens i programmet 'TV 2 Dok: Man slår da børn'.

Samtidig oplyste jeg forældrene om, at de som indehavere af forældremyndigheden har mulighed for at indbringe sagen for Pressenævnet, hvilket de efterfølgende har gjort.

- **Liberal Alliance er ikke "yderliggående"**. Claus Zilmer klagede 17. december 2010 over TV 2s politiske medarbejder Kaare R. Skou, efter at denne i et svar på TV 2s hjemmeside

havde karakteriseret Liberal Alliance som et "renlivet og på mange måder yderliggående liberalistisk parti". Efter Claus Zilmers opfattelse er karakteristikken "forkert og groft misvisende".

I mit svar til Claus Zilmer oplyste jeg, at jeg ligesom TV 2s nyhedsdirektør Michael Dyrby mener, at "yderliggående" ikke er en retvisende karakteristik af Liberal Alliances politik.

"Liberal Alliance er et parti med klare holdninger til blandt andet økonomi og skat, men det gør på ingen måde partiet til "yderliggående". Kaare R. Skou giver ikke udtryk for TV 2s holdninger i denne sag", skrev jeg til Claus Zilmer.

5. Pressenævnskendelser vedrørende TV 2

Pressenævnet har i perioden fra 1. november til 28. februar truffet afgørelse i seks sager vedrørende TV 2. To sager endte med påtaler til TV 2 – i den ene sag skulle der endvidere gives genmæle. Til gengæld endte fire sager uden kritik mod TV 2.

I en sag vedrørende TV 2|NYHEDERNEs afsløringer af uregelmæssigheder i den københavnske hjemmepleje fastslog Pressenævnet, at det var i orden at bruge skjult kamera til afdækning af forholdene. "Nævnet finder, at hensynet til klagerne ikke overstiger den offentlige interesse, og at dokumentationen for medarbejdernes brug af PDA'erne næppe eller kun meget vanskeligt kunne skaffes på anden vis", hedder det i kendelsen. Nævnet lagde endvidere vægt på, at de belastende oplysninger angår forhold vedrørende medarbejdernes arbejdsudførelse, at besøgstiderne afviger væsentligt fra kørelisterne, og at disse oplysninger er kontrolleret af Københavns Kommune.

TV 2 modtog ikke kritik for at vise billeder af et hus på Amager, hvor der tidligere er begået voldtægt. Oplysningerne kom frem i forbindelse med afdækningen af en større drabs- og voldtægtssag i København. Et enkelt af nævnets fire medlemmer udtalte dissens, idet vedkommende fandt, at TV 2 har tilsidesat god presseskik ved at bringe billeder af husets nuværende udseende, herunder vej- og husnavn, "hvilket var unødvendigt for at få indslagets budskab frem. Omtalen kan desuden være krænkende og skadelig for klager og klagers familie". Nævnets flertal fandt imidlertid ikke grundlag for at kritisere TV 2 for at bringe optagelserne, "uanset billederne af husets nuværende udseende er af begrænset offentlig interesse", som det hedder i kendelsen.

Dansk Pelsdyravlerforening fik ikke medhold, da Pressenævnet i december afsagde kendelse i foreningens stort anlagte sag mod TV 2s program 'Operation X: Hvad skete der så?' sendt 30. august 2010. I kendelsen anfører Pressenævnet, at der ud fra sagens oplysninger ikke er grundlag for at kritisere TV 2 for manglende kildekritik i forbindelse med billedmaterialet, som er indsamlet af dyreværnsgruppen Anima. Nævnet noterer samtidig, at spørgsmålet om, hvorvidt billedmaterialet måtte være indsamlet i strid med straffeloven, henhører under domstolene, idet det falder uden for nævnets kompetence. Nævnet finder heller ikke i øvrigt grundlag for at fastslå, at TV 2 skulle have tilsidesat god presseskik.

TV 2s sene aftenprogram 'Natholdet' fik i december kritik for at genanvende et klip fra 2004, hvor en sygdomsramt kvinde fortalte om de problemer det giver, at skulle bære maske på grund af overfølsomhed over for dufte og kemikalier. Selv om det er Pressenævnets opfattelse, at satiriske kommentarer har vide rammer, fandt nævnet, at TV 2 ikke var berettiget til at bringe klippet uden klagerens samtykke.

'Operation X' fik kritik og blev endvidere pålagt genmæle til tegnestuen 'T plus ApS', fordi TV 2 ikke inddrog klagers svar i forbindelse med omtalen af en sag om mulig overfakturering af en renoveringsopgave for Københavns Kommune. I udsendelsen udtalte TV 2s byggesagkyndige, at det drejede sig om "fire meter plankeværk". Ifølge oplysninger fra klager var der imidlertid tale om retablering af 12 meter hegn. Disse oplysninger blev skriftligt fremsendt til 'Operation X' seks dage før udsendelsen, men blev ikke medtaget i programmet. Ifølge Pressenævnet var oplysningerne i udsendelsen ikke dokumenteret som "utvivlsomt rigtige", og 'T plus ApS' var derfor berettiget til et genmæle, ligesom TV 2 blev pålagt at bringe et resumé af kendelsen.

I en sag vedrørende 'Station 2 Special', hvor programmet fulgte kriminalteknikernes arbejde, fik TV 2 ikke kritik for at identificere klageren, som for halvandet år siden blev idømt seks års fængsel for dobbelt drabsforsøg. Selv om meddelelser, der kan krænke privatlivets fred, bør undgås, ligesom dømte bør forskånes for at få fremdraget tidligere straffedomme, fandt Pressenævnet ikke grundlag for at kritisere TV 2, da sagen fortsat skønnes at have offentlig interesse.

6. Afgørelse fra Ligebehandlingsnævnet

TV 2 fik i februar medhold i Ligebehandlingsnævnet, som i en sag anlagt mod TV 2, Nordisk Film og Fjernsynet.dk fastslog, at det ikke var i strid med forskelsbehandlingsloven at annoncere efter asiatiske børn til at medvirke som statister i en tv-komediserie.

Sagen startede, da Fjernsynet.dk på vegne af TV 2 Zulu i direkte henvendelser til en række adoptivforældre efterlyste asiatiske adoptivbørn, som skulle "sælges" i en butik i comedyserien 'Kristian'. Adoptivforældrene klagede i første omgang til seernes redaktør og senere indbragte tre af klagerne – med hjælp fra Dokumentations- og rådgivningscentret om racediskrimination – sagen for Ligebehandlingsnævnet.

I afgørelsen fastslår Ligebehandlingsnævnet som sin opfattelse, at det ikke har været hensigten med lovens § 5 at begrænse den kunstneriske frihed i forbindelse med søgning efter statister med bestemte karakteristika til brug for teater, film og tv. Nævnet finder derfor ikke, at der er handlet i strid med lovgivningen.

7. Klummer fra seernes redaktør

- **TV 2 vandt sag om afsløringer i Københavns hjemmepleje.** Det var en klar sejr for pressefriheden og den undersøgende journalistik, da fagforbundet FOA efter et halvt års juridisk tovtrækkeri tabte den stort anlagte pressenævns sag om TV 2|NYHEDERNEs

afsløringer af fusk i den københavnske hjemmepleje. Kendelsen er ualmindeligt klar, idet Pressenævnet ikke giver FOA medhold i et eneste punkt.

TV 2|NYHEDERNE kunne ganske vist ifølge Pressenævnet have gjort mere ud af at forelægge de belastende optagelser direkte for to af de implicerede. Men for borgerne er det af stor væsentlighed, at det ikke strider mod god presseskik at bruge skjult kamera – vel at mærke når en sag har tilstrækkelig samfundsinteresse, og når den nødvendige dokumentation ikke eller kun meget vanskeligt kan skaffes på anden måde. Og det kunne den ikke i dette – samfundsmæssigt væsentlige - tilfælde.

- **Glædelig Jul til Top Toy og Elgiganten!** Det var et par glade produkt- og salgschefer fra Top Toy og Elgiganten, som 7. og 8. december var inviteret i studiet i TV 2s 'Go' morgen Danmark' for at fortælle om årets mest populære julegaver. Samlet fik de to firmaer, som sidder på væsentlige markedsandele inden for salg af legetøj og hvidevarer, cirka 11 minutters positiv omtale – uden et eneste kritisk spørgsmål.

Efter seernes redaktørs opfattelse er det kritisabelt, at TV 2 på denne måde giver to virksomheder ukritisk redaktionel omtale i et journalistisk program. Det minder mest af alt om et såkaldt "home party", og der foretages ingen vurdering, sammenligning af priser eller andet, som kunne berettige omtale af kommercielle produkter. For TV 2 er der efter seernes redaktørs opfattelse tale om en pinlig sag. For de to firmaer var der tale om gratis reklame.

LARS BENNIKE, 16.03.2011