Retsinformation
Udskriftsdato: 22. februar 2021

KEN nr 9536 af 01/11/2012 (Galdende)

Pressenavnets kendelse i sag nr. 12-70-00319

Ministerium: Justitsministeriet Journalnummer: 12-70-00319



Pressenavnets kendelse 1 sag nr. 12-70-00319

Resumé
Klager — en person — klagede over udsendelsen ”Station 2 Classic” pa TV 2.
Pressenzvnets begrundelse og afgerelse:

Pa baggrund af Retten i Aalborgs dom af 12. april 2012 i sagen, Anklagemyndigheden mod
[Klager], l2egges det til grund, at klager ved byretten erklaerede sig skyldig og blev demt for at have
udgivet sig for at veere fra kriminalpolitiet (overtradelse af straffelovens § 130), men efterfelgende
ankede dommen til landsretten.

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at der i videst muligt omfang skal felges
en klar saglig linje ved afgorelsen af, hvilke sager der omtales, og i hvilke tilfeelde navne pa de im-
plicerede nzevnes. En sigtets eller tiltalts navn eller anden identificering ber udelades, nir ingen al-
men interesse taler for at offentliggore navnet, jf. punkt C.6.

Neevnet finder ikke grundlag for at kritisere TV 2 for ikke at have sloret klager yderligere i
udsendelsen. Nzevnet har lagt vaegt pa, at dommen efter det oplyste i overensstemmelse med retsple-
jeloven blev behandlet i offentlighed. Hertil kommer, at alene personer med forudgiende kendskab
til sagen vil veere i stand til at identificere klager ud fra oplysningerne og billederne i indslaget, og
at klager som ansvarlig for hjemmesiden [hjemmeside].dk offentligt deltager i samfundsdebatten.
Neevnet udtaler ikke kritik vedrorende sloringen.

Det folger videre af de vejledende regler for god presseskik, at si lzenge en straffesag ikke er
endeligt afgjort eller bortfaldet, ma der ikke offentliggores tilkendegivelser om, at en sigtet er skyl-
dig. Ved omtale af en straffesag skal det klart fremgi, om sigtede har erkleeret sig skyldig eller ikke-
skyldig. S& langt det er muligt, ber det kontrolleres, om de oplysninger, der gives, er korrekte, her-
under ved foreleggelse for den, der kan vaere kranket, jf. punkterne A.1, A.3 og C.5.

I udsendelsen af 10. september 2012 fremstar det som om, den refererede dom er endelig, og
klager er feengslet. Dette er ikke korrekt. Dommen er efter det oplyste anket og derved ikke endelig,
ligesom klager ikke var faengslet. Neevnet udtaler derfor kritik af TV 2 for ikke at kontrollere oplys-
ningerne yderligere inden offentliggerelse, hvorved offentliggorelsen af de forkerte oplysninger
kunne vzere undgaet.

Da TV 2 ved genudsendelsen den 12. september 2012 havde rettet udsendelsen for nye seere,
og tv-stationen den 24. september 2012 berigtigede de kritiserede forhold med mulighed for, at de
oprindelige seere blev gjort bekendt med rettelsen, finder nzevnet ikke grundlag for at palagge of-
fentliggerelse efter medieansvarslovens § 49.

[Klager] har klaget til Pressena@vnet over en udsendelse pa TV 2 den 10. september 2012, idet han me-
ner, at god presseskik er tilsidesat.

1 Sagsfremstilling

Forlobet forud for offentliggorelsen

Den 12. april 2012 blev [Klager] ved Retten 1 Aalborg demt for ved to lejligheder at have udgivet sig
for at veere fra politiet (overtraedelse af straffelovens § 130). Af de i alt 26 tiltaleforhold havde klager
blandt andet erkleret sig skyldig i de to forhold vedrerende overtradelse af straffelovens § 130.



Klager blev desuden fundet skyldig 1 bedrageri (overtraedelse af straffelovens § 279 og 286) og idemt to
ars feengsel og palagt at betale sagens omkostninger samt erstatning til en raekke personer og selskaber.

TV 2 rettede ved e-mail af 11. juni 2012 henvendelse til Direktoratet for Kriminalforsorgen og anmode-
de direktoratet om at formidle kontakt til [Klager]. P& grund af tavshedspligten kunne direktoratet hver-
ken be- eller afkrafte, hvorvidt klager var indsat.

Den pdklagede udsendelse

TV 2 sendte den 10. september 2012 programmet “Station 2 Classic”. Udsendelsen indeholdt et ind-
slag, hvor en person udgav sig for at vare betjent. Af dette indslag fremgik folgende:

"Speak: [Person A] pa 15 blev sidste ar stoppet af en falsk betjent.

[Person A]: Jeg kommer korende hernedefra med min veninde bagpa her, og han holder s& herovre,
hvor han gar ud midt pa vejen og laver stoptegn til os. Sé stopper jeg jo selvfelgelig, og han forteller sé,
at man maé ikke sidde to pa en scooter.

Speak: Manden identificerede sig som politibetjent og truede pigerne med at give dem en bade.

[Person A]: Han sagde jo han var fra Aalborg Politi, eller Nordjyllands Politi, sa det haber jeg da pa, det
er rigtigt, ndr folk de siger sddan noget.

Speak: Og han ngjedes ikke med at give pigerne en opsang, han ringede ogsd hjem til [Person A]s far
og bad ham tage en alvorlig snak med sin datter.

Speak: Den falske betjent, der stoppede [Person A], var denne mand [Klager ses gédende over en gang-
bro, ansigtet er sloret, sd hverken hér eller andet fra halsen op fremstér tydeligt]. Det viste sig senere, at
han 1 en speg ogsé fik udleveret en 14-arig pige pa en skole blot ved at sige, han var politimand, og at
pigen skulle med til athering. Han er nu demt 1 begge tilfeelde og sidder 1 fengsel.”

[Klager] klagede den 11. september 2012 til TV 2. Udsendelsen blev til brug for genudsendelsen den
12. september 2012 @ndret til folgende:

“Speak: ... Det viste sig senere, at han 1 en speg ogsd havde faet udleveret en 14-arig pige pa en skole
blot ved at sige, han var politimand, og at pigen skulle med til athering. Han er doemt 1 begge tilfzlde,
men har anket dommen til landsretten.”

TV 2 sendte den 24. september 2012 et program i udsendelsesraekken “Station 2 Classic”. 1 slutningen
af dette program fremgik folgende:

“Studievcert: 1 vores indslag om falske betjente i1 sidste udgave af Station 2, fortalte vi om en sag, hvor
en mand er demt for to gange at have udgivet sig for at have veret fra politiet. Vi fortalte, at han 1 gjeblik-
ket afsoner sin straf. Det har vist sig at veere forkert. Han har anket dommen, som altsa ikke er endelig, og
han afsoner ikke i gjeblikket. Vi beklager fejlen”.

2 Parternes synspunkter

2.1 [Klager]s synspunkter

[Klager] har anfort, at TV 2 har handlet i strid med god presseskik ved ikke at kontakte ham forud for
offentliggerelsen af udsendelsen samt ved ikke at slare klager tilstreekkeligt i udsendelsen.

Der er 1 udsendelsen givet faktisk forkerte oplysninger, idet det bliver navnt, at [Klager] afsoner sin
straf. Klager har anket dommen, og den er dermed ikke endelig. Desuden na&vnes det 1 udsendelsen, at
klager har erkendt sig skyldig — klager erkendte sig skyldig i byretten, men har siden erklaeret sig ikke-
skyldig 1 landsretten.

Det er ikke tilstraekkeligt, at TV 2 har forsegt at kontakte klager pa to telefonnumre, der ikke har eksi-
steret siden 2006 samt rettet henvendelse til Direktoratet for Kriminalforsorgen. TV 2 er bekendt med, at
klager er ansvarlig for hjemmesiden [hjemmeside]. Pa hjemmesiden er klagers e-mailadresse offentlig-



gjort, og TV 2 burde have taget kontakt herigennem. Den videosekvens, [Klager] optraeder 1 med sloret
ansigt, stammer fra et indslag pa TV 2 FYN, hvor klager fortalte om netop [hjemmeside]. Dette understre-
ger yderligere, at TV 2 burde have varet opmeerksomme pé denne kontaktmulighed.

2.2 TV 2|Danmark A/S’ synspunkter

TV 2 har oplyst, at oplysningerne om, at klager var demt i1 henhold til straffelovens § 130, og at han 1
ojeblikket afsonede sin dom, fremkom fra en kilde, hvis troverdighed Station 2-redaktionen pa saedvanlig
vis havde vurderet. Domsudskriftet bekraeftede, at [Klager] var ved byretten er domt for en raekke forhold,
herunder overtredelse af straffelovens § 130. Redaktionen var imidlertid ikke bekendt med, at klager ha-
ve anket byrettens afgerelse.

Det var ikke muligt at indhente klagers kommentar til indslaget. Da redaktionen havde féet oplyst, at
[Klager] afsonede, kontaktede man Direktoratet for Kriminalforsorgen. Derudover forsegte redaktionen,
at kontakte klageren via to forskellige telefonnumre og via den adresse, som klageren var registreret pé i
Krak.

I udsendelsen er klagers ansigt sloret pd en sddan made, at trekkene slet ikke kan tydes. Dette kombine-
ret med, at klagers pakledning er helt anonym og uden sarlige kendetegn, indebarer, at han pa ingen
made vil kunne genkendes af en videre kreds.

TV 2|Danmark A/S har beklaget, at det i forbindelse med udsendelsen den 10. september 2012 ikke blev
oplyst, at klageren havde anket dommen, og at han som foelge heraf heller ikke afsonede. TV 2 berigtigede
imidlertid straks oplysningerne, da redaktionen blev bekendt med anken.

TV 2 beklagede over for klageren og 1 forbindelse med genudsendelsen af ”’Station 2 Classic” den 12.
september 2012. Det oplystes 1 speaken, at klageren er "demt 1 begge tilfelde men har anket dommen til
landsretten”. I forbindelse med et nyt program af ”Station 2 Classic” den 24. september 2012 blev praci-
seringen gentaget.

3 Pressenaevnets begrundelse og afgerelse:

I sagens behandling har felgende neevnsmedlemmer deltaget:
Jesper Rothe, Inger Bach, Lars Lindskov og Karsten Kolding.

P& baggrund af Retten i Aalborgs dom af 12. april 2012 i sagen, Anklagemyndigheden mod [Klager],
leegges det til grund, at klager ved byretten erklerede sig skyldig og blev demt for at have udgivet sig for
at veere fra kriminalpolitiet (overtradelse af straffelovens § 130), men efterfolgende ankede dommen til
landsretten.

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at der i videst muligt omfang skal folges en klar
saglig linje ved afgerelsen af, hvilke sager der omtales, og i hvilke tilfelde navne pa de implicerede nav-
nes. En sigtets eller tiltalts navn eller anden identificering ber udelades, nér ingen almen interesse taler for
at offentliggere navnet, jf. punkt C.6.

Neavnet finder ikke grundlag for at kritisere TV 2 for ikke at have sloret klager yderligere 1 udsendelsen.
Navnet har lagt veegt pa, at dommen efter det oplyste i overensstemmelse med retsplejeloven blev be-
handlet i offentlighed. Hertil kommer, at alene personer med forudgdende kendskab til sagen vil vaere i
stand til at identificere klager ud fra oplysningerne og billederne 1 indslaget, og at klager som ansvarlig
for hjemmesiden [hjemmeside].dk offentligt deltager 1 samfundsdebatten. Neevnet udtaler ikke kritik ve-
drorende sloringen.

Det folger videre af de vejledende regler for god presseskik, at sé lenge en straffesag ikke er endeligt
afgjort eller bortfaldet, ma der ikke offentliggores tilkendegivelser om, at en sigtet er skyldig. Ved omtale
af en straffesag skal det klart fremga, om sigtede har erkleret sig skyldig eller ikke-skyldig. S& langt det
er muligt, ber det kontrolleres, om de oplysninger, der gives, er korrekte, herunder ved foreleggelse for
den, der kan vaere kraenket, jf. punkterne A.1, A.3 og C.5.



I udsendelsen af 10. september 2012 fremstar det som om, den refererede dom er endelig, og klager er
feengslet. Dette er ikke korrekt. Dommen er efter det oplyste anket og derved ikke endelig, ligesom klager
ikke var fengslet. Neevnet udtaler derfor kritik af TV 2 for ikke at kontrollere oplysningerne yderligere
inden offentliggerelse, hvorved offentliggerelsen af de forkerte oplysninger kunne vere undgéet.

Da TV 2 ved genudsendelsen den 12. september 2012 havde rettet udsendelsen for nye seere, og tv-
stationen den 24. september 2012 berigtigede de kritiserede forhold med mulighed for, at de oprindelige
seere blev gjort bekendt med rettelsen, finder nevnet ikke grundlag for at paleegge offentliggerelse efter
medieansvarslovens § 49.

Afgjort den 1. november 2012



