

Seernes redaktør: Beretning for perioden 1. marts – 31. oktober 2010

Hermed fremsendes den fjerde beretning fra seernes redaktør til TV 2s bestyrelse. Beretningen redegør i hovedtræk for de seneste måneders opgaver, temaer for henvendelser til TV 2, et udsnit af sager indbragt for seernes redaktør, kendelser vedrørende TV 2 i Pressenævnet samt klummer fra seernes redaktør.

1. Public service-høringer

TV 2 har i oktober taget hul på de public service-høringer, som er et led i den nye Mediaaftale for perioden 2011-2014. Aftalen træder i kraft pr. 1. januar 2011, men TV 2 valgte at tage forskud på debatten og havde i første omgang indbudt seere til to offentlige høringer, som blev afholdt på henholdsvis TV 2 Østjylland i Århus og på TV 2 i Odense. Omkring 35 deltagere mødte frem i Århus, mens mødet på Kvægtorvet i Odense tiltrak knap 60 deltagere.

Programdirektør Palle Strøm orienterede i Århus om TV 2s overordnede public service-tiltag, mens denne opgave i Odense blev varetaget af nyhedsdirektør Michael Dyrby. Undertegnede orienterede begge steder om klageadgang, dialog med seerne og TV 2s etiske retningslinjer, mens redaktør Lasse Bjerre fra TV 2s programafdeling fortalte om arbejdet med udvalgte dokumentarprogrammer, blandt andet 'Operation X'.

Debatten var begge steder meget direkte, og der var både ris og ros til TV 2. En seer i Århus kritiserede således TV 2 for "københavneri", idet der efter hans opfattelse er en overvægt af københavnske og nordsjællandske kendte og eksperter i programmer som 'Go' morgen' og 'Go' aften Danmark'. En anden seer efterlyste mere væsentlighed i TV 2s programmer, fordi "underholdning og tale til følelserne har sneget sig ind" i mange programmer.

Formanden for ARF Multimedier kritiserede på mødet i Odense 'Bingo Banko' for at lade deltagere "svine med mad", mens en anden seer fandt det "befriende", at der ikke er løftede pegefingre i programmet, som primært henvender sig til børnefamilier.

Andre seere kritiserede, at TV 2 er blevet for ungt. 'Go' morgen Danmark' er blevet for pjattet, og 'Live fra Bremen' burde sendes på TV 2 Zulu, blev det fremført. Endelig klagede en seer i Odense over, at baggrundsmusik og reallyd ofte gør det svært at følge med i programmerne.

Flere deltagere har efterfølgende henvendt sig til seernes redaktør med både kritik og ros. En seer i Århus oplevede således, at TV 2 "arrogant afviste ønsket om programmer for de lidt ældre og studieværter, som kunne lave god familieunderholdning". En anden deltager fandt debatten for kort, mens to deltagere i Odense takkede for et godt møde, hvor venlige og kvalificerede værter "på fortræffelig måde" orienterede og besvarede de stillede spørgsmål.

Min egen vurdering er, at der grundlæggende var en god stemning på begge møder. Holdningen til TV 2 var kritisk, men positiv. Til gengæld må man konstatere, at fremmødet var beskedent til trods for en omfattende kampagne på TV 2 såvel som pæn omtale i en række dagblade og lokale medier.

2. Henvendelser fra seerne

I overensstemmelse med kravene i Mediaaftalen for 2007-2010 har jeg i samarbejde med TV 2s tekniske afdeling fortsat arbejdet med at "foretage en løbende registrering af henvendelser til TV 2|DANMARK A/S, herunder klager over TV 2|DANMARK A/S' virksomhed". Hovedparten af alle henvendelser foregår via mails.

TV 2 modtog således i perioden 47.418 mails via stationens offentlige mailadresser TV 2, NYHEDERNE, SPORTEN, Zulu, Charlie, Film og seernes redaktør, efter at en væsentlig del af såkaldte spam-mails var sorteret fra. Af disse godt 47.000 mails, som også indeholder et stort antal pressemeddelelser o.l., blev 12.348 enten besvaret direkte eller sendt videre til besvarelse eller orientering for de relevante redaktioner og afdelinger.

TV 2 NETs kundeservice modtog i perioden 53.921 mails. Hovedparten – 29.093 mails – var spørgsmål vedrørende TV 2 Sputnik, mens 6.697 henvendte sig vedrørende spiltjenesten 'Spillekrogen'. Man har desuden konstateret en stigning i anmeldelser på blog.tv2.dk, hvor en lille andel af brugerne opretter indlæg og kommentarer i strid med de givne retningslinjer. Det resulterer i sletning, og efterfølgende krav om begrundelse for sletningen fra de pågældende brugere. Kundeservice har endvidere modtaget 21.260 telefoniske henvendelser.

Knap 2.300 seere har i perioden fra 1. marts – 31. oktober til henvendt sig til seernes redaktør via den offentlige mailadresse med kritik, spørgsmål og kommentarer til udsendelser og indslag på tv samt artikler på tv2.dk. Dertil kommer mails til min personlige mailadresse, ligesom et mindre antal seere har henvendt sig pr. telefon eller brev. En række af disse henvendelser er i overensstemmelse med proceduren sendt videre til besvarelse i TV 2s afdelinger, og derefter er nogle af dem vendt tilbage til behandling hos undertegnede. I andre tilfælde er henvendelser stilet direkte til mig med anmodning om en vurdering. 39 henvendelser blev behandlet som egentlige klagesager og besvaret enten af TV 2s afdelinger eller af undertegnede. Ifølge den elektroniske registrering har TV 2 fra marts til oktober via offentlige adresser modtaget i alt 95 mails, der er kategoriseret som klager.

Generelt er det mit indtryk, at TV 2s redaktører og afdelinger er pligtopfyldende, når det handler om at svare på rimeligt begrundede henvendelser, hvad enten det drejer sig om spørgsmål, kritik eller egentlige klager. Der har imidlertid i perioden været et par sager, som jeg har kendskab til, hvor klagerne måtte rykke for svar, og det kan gøres bedre. Det er uheldigt, når TV 2 enten er længe om, eller slet ikke svarer på klager, som kommer ind via seernes redaktør.

Temaer for henvendelser

Såvel TV 2 som seernes redaktør har i perioden fra marts til udgangen af oktober modtaget henvendelser fra seere og brugere om en række enkeltsager. Ved hjælp af elektronisk registrering samt månedlige indberetninger fra TV 2|Kommunikation, fra TV 2|NYHEDERNE, fra TV 2|Teknik og fra TV 2|SPORTEN er det

lykkedes at skabe et rimeligt overblik over hvilke større temaer, der har optaget TV 2s seere og brugere de seneste otte måneder.

- Tour de France er det enkelt-tema, som i perioden har medført flest henvendelser til TV 2. Via forskellige mailadresser har TV 2 således modtaget i alt 2.428 mails med både ris og ros til dækningen af det franske cykelløb. Sommerens faste og store attraktion på TV 2 trak først og fremmest mange rosende ord fra seerne, som generelt er tilfredse med det involverede persongalleri med Jørgen Leth i spidsen, selv om der naturligvis også har været mails med kritik af enkelte kommentatorer. Omstillingerne til simulator-cykling i studiet var et emne, som delte seerne. Halvdelen så det som sjovt og informativt, mens den anden halvdel så det som forstyrrende i forhold til selve transmissionen af cykelløbet.
- TV 2|NYHEDERNEs serie om fusk i den københavnske hjemmepleje var det andet store enkelt-tema. TV 2 har indtil nu modtaget cirka 2.300 henvendelser om denne sag. Hovedparten som mails, mens knap 1.000 reaktioner kom ind som kommentarer på nyhederne.tv2.dk og NYHEDERNEs Facebook-side. Tallet dækker over alle slags reaktioner – både ris og ros og oplysninger om tilsvarende sager. Der er ikke lavet nogen opgørelse over antallet af mails med oplysninger om nye sager.
- Sommerens plage – de larmende 'vuvuzela'-horn under VM i Sydafrika – trak også mange henvendelser fra TV 2s seere og brugere. 1.135 mails er registreret under søgeordet 'vuvuzela', og kun ganske få var positive. Lyden fra hornene overdøvede al jubel og sang fra stadions ved VM i fodbold, og mange seere krævede at få forbudt brugen af 'vuvuzelaer', ligesom de krævede at få separeret og fjernet lyden fra audiosignalet fra Sydafrika. Det første stod ikke i TV 2s magt, det andet lykkedes til sidst efter målrettet indsats fra TV 2s lydteknikere. Generelt var der en del ros til TV 2|SPORTENs dækning med studie på Kvæsthusbroen i København. TV 2 blev dog bebrejdet, at 21 af kampene blev transmitteret af Canal 9, selv om det var DR, der havde videresolgt disse kampe. Desuden var der – som altid – kritik af enkelte kommentatorer.
- Bingo Banko – årets nyskabelse inden for familie-underholdning – har tiltrukket 878 henvendelser fra seerne. Både kritik af det, nogle seere opfatter som madsvineri, men også en hel del ros fra tilfredse seere. Mange henvendelser handler desuden om, hvordan man printer spilleplader til programmet.
- Omlægningen af 'Go' morgen Danmark' i januar 2009 var tidligere det emne, der medførte flest kritiske henvendelser. Tallet er nu faldet til knap 260 mails i den forløbne periode, hvilket kan hænge sammen med, at programmet har fået nye værter. Der kommer dog stadig mails med kritik af den "pjattede" stemning i studiet.
- Sommerens politiske sager var genstand for en vis seerinteresse. Skattesagen mod Socialdemokraternes leder Helle Thorning-Schmidt medførte således 186 henvendelser pr. mail, mens der er registreret 139 mails, hvor udenrigsminister Lene Espersen er omtalt. Henvendelserne var generelt farvet af afsendernes politiske ståsted. Enkelte kritiserede også medierne og mente, at sagerne kun er store, fordi vi puster så meget til dem.
- Den strandede finhval i Vejle fjord tiltrak 225 mails, primært forespørgsler.

- Topmødet mellem statsminister Lars Løkke Rasmussen og Helle Thorning-Schmidt affødte 175 mailhenvendelser.
- Genudsendelser er et tilbagevendende tema. 177 seere henvendte sig i perioden om denne problemstilling.
- Der var også en del henvendelser vedrørende enkeltprogrammer. Transmissionen i anledningen af dronningens 70 års fødselsdag affødte således en række primært positive henvendelser til NYHEDERNE og TV 2s kommunikationsafdeling. Dækningen af det kongelige bryllup i Sverige medførte 185 henvendelser med både ris og ros. Tilsvarende modtog programserien 'Hovedes køkken' i foråret omkring 100 kritiske henvendelser.
- På den tekniske side er det især problemer med at få undertekster på skærmen, som driller efter overgangen til digital sendeteknik. TV 2 Teknik har således modtaget godt 250 mails om dette emne, mens problemer med at modtage det nye tv-signal har medført omkring 100 henvendelser via mail. TV 2 har i perioden også modtaget et antal henvendelser vedrørende lyd. Mange seere oplever spring i lyd-niveauer mellem programmer og for eksempel reklameblokke som generende, mens andre har problemer med at følge med på grund af for høj underlægningsmusik og reallyd i udsendelser.

3. Sager indbragt for seernes redaktør

- **Topmøde mellem Helle Thorning-Schmidt og Lars Løkke Rasmussen.** En seer, Hans Henrik Hansen, klagede 7. oktober til seernes redaktør over Topmødet samt opfølgningen i 'Go' morgen Danmark', hvor man blandt andet havde lavet vox pop blandt rejsende på Hovedbanegården om, hvem af deltagerne de syntes havde klaret sig bedst, ligesom han klagede over en meningsmåling på banegården med blå og røde bolde, som savnede "statistisk moral". Samtidig klagede han over, at man ikke havde sørget for at afklare, om en regering under Helle Thorning-Schmidt vil lade skatterne stige med 18 eller 30 milliarder kroner.

I mit svar på hans anke skrev jeg, at det var redaktionens ret at vinkle de enkelte indslag og lade debatten i 'Go' morgen Danmark' handle om, hvem af de to duellanter, der klarede sig bedst i den foregående aftens topmøde. Med hensyn til indslaget med de røde og blå bolde fastslog jeg, at det ikke på nogen måde blev fremstillet, som om den pågældende fordeling skulle være udtryk for en statistisk troværdig undersøgelse.

Til gengæld fandt jeg det kritisabelt, at TV 2 ikke på hovedkanalen dagen efter Topmødet fulgte op på spørgsmålet om en forventet skattestigning i tilfælde af en S-SF-sejr ved det kommende folketingsvalg. Efter min opfattelse er det imidlertid NYHEDERNE og ikke 'Go' morgen Danmark', som er rette forum for en sådan opfølgning.

"Man må have forståelse for, at det kan være vanskeligt at afklare den type faktuelle spørgsmål i en direkte udsendelse som Topmødet, men som seer havde man en berettiget forventning om, at NYHEDERNE den følgende dag ville have bragt et indslag med den korrekte forklaring. Ikke mindst fordi

værten, Johannes Langkilde, sagde, at "vi må mødes igen i morgen" (for at få det afklaret, l.b.). Det skete ikke, og det er efter min opfattelse beklageligt", skrev jeg i mit svar til Hans Henrik Hansen.

- **Nedlæggelse af debatsider på tekst-tv.** Paul A. Nissen klagede i september over TV 2s beslutning om at nedlægge debatsiderne på tekst-tv. Ifølge TV 2s redaktør på tekst-tv blev siderne nedlagt for at skaffe plads til andre aktiviteter, og samtidig anførte han, at der i dag er langt bedre muligheder for at komme til orde blandt andet på internettet, hvor der ikke redigeres i de indlæg, man ønsker at bringe. 84 procent af danskerne mellem 16 og 89 år har adgang til internettet i deres hjem, og derudover er der gratis adgang på de lokale biblioteker, hvor det også er gratis at læse avis.

I mit svar til Paul A. Nissen anførte jeg, at TV 2 ikke er forpligtet til at have debatsider på tekst-tv i henhold til public service-forpligtelsen. Jeg finder derfor ikke anledning til at rette kritik mod TV 2 for at have nedlagt debatsiderne.

- **Fusk i hjemmeplejen.** Kåre Johansen kritiserede 20. juli i en henvendelse til seernes redaktør TV 2 for "dårlig etik" i forbindelse med afsløringerne af kritisable forhold i den københavnske hjemmepleje, efter at han i første omgang havde modtaget svar fra NYHEDERNE. I klagen kritiserede Kåre Johansen blandt andet TV 2 for ikke at have bragt nyheden om hjemmehjælperne så hurtigt som muligt, men strategisk at have bragt dem en dag, hvor der ikke var meget andet, som forstyrrede i pressebilledet, samtidig med at man havde karakteriseret historien som "breaking news". Kåre Johansen spurgte endvidere, hvordan TV 2s journalister kan "forfølge mennesker med skjult kamera og undlade at give sig til kende, når de direkte bliver spurgt?"

I mit svar til Kåre Johansen skrev jeg, at en så omfattende afdækning af - tilsyneladende - systematisk svindel i dele af den københavnske hjemmepleje kræver grundig dokumentation og efterkontrol, ligesom man har forelagt optagelser foretaget med skjult kamera for en række af de implicerede. Afsløringerne kan derfor ikke bringes med det samme, men først når de er grundigt efterprøvet og verificeret. Det er i henhold til de vejledende regler for god presseskik ikke kun nødvendigt at bringe hurtig, men nok så væsentligt også korrekt information. Samtidig anførte jeg, at begrebet "breaking news" i dette tilfælde dækker en sag, som er under stadig nyhedsmæssig udvikling.

Ifølge TV 2s etiske retningslinjer udgiver "personer, der arbejder for TV 2, [...] sig som hovedregel ikke for at være andre end dem, de er – med mindre tungtvejende grunde taler for det". I forbindelse med afsløringerne af forholdene i den københavnske hjemmepleje har man - efter min vurdering - således på dette punkt opereret på kanten af det etiske regelsæt.

Jeg finder imidlertid ikke anledning til at rette kritik mod TV 2|NYHEDERNE, idet afsløringerne af den påståede svindel i hjemmeplejen efter min vurdering har en så væsentlig interesse og betydning for samfundet, at det klart overstiger hensynet til den pågældende kommunale medarbejder.

"Jeg mener derfor, at der som foreskrevet i de etiske retningslinjer er tale om "tungtvejende grunde" til, at TV 2s journalist og fotograf i situationen valgte at holde deres identitet skjult for den pågældende kommunale medarbejder. En afsløring af identiteten ville have ødelagt det videre arbejde med sagen", skrev jeg i mit svar til Kåre Johansen.

- **Kønsskifteopereret omtalt som "han"**. En kønsskifteopereret tidligere folkevalgt klagede i juni til seernes redaktør, efter at TV 2s politiske redaktør Henrik Qvortrup i et indslag om folketingsmedlemmers immunitet i 'Go' morgen Danmark' havde omtalt vedkommende som "han". Den pågældende ønskede en undskyldning fra TV 2, idet hun anførte, at hun i snart syv år har haft kvindeligt navn og CPR-nummer. Vedkommende var desuden utilfreds med, at TV 2 i indslaget havde omtalt en gammel voldssag.

I sit svar understregede TV 2-redaktør Jes Schrøder, at det ikke var Henrik Qvortrups intention at genere den pågældende. Jes Schrøder mente ikke, at der var grund til at undskylde noget, men beklagede, "at vi har besværliggjort dit liv og din dagligdag. Det var naturligvis på ingen måde hensigten med indslaget".

I mit svar til klager understregede jeg, at man skal være opmærksom på, at det kan være generende for en kønsskifteopereret kvinde at blive omtalt som "han", også selv om det angår forhold i vedkommendes tidligere liv som mand.

I betragtning af, at den pågældende havde valgt at stille op til offentligt valg, fandt jeg dog, at det kunne være relevant at omtale den gamle sag som eksempel på politikere, der har fået frataget deres parlamentariske immunitet, men efter udstået karenstid kan stille op igen.

"Efter min opfattelse må man leve med, at ens forhold kan blive offentligt omtalt, når man som du har valgt at bære "gyldne kæder" ved at være valgt til/søge valg til Folketing og regionsråd", skrev jeg i mit svar til den pågældende.

- **Hype**. En seer kritiserede i april, at Jes Dorph-Petersen i 22-NYHEDERNE brugte ordet "hype" to gange i indslaget om Apples nye iPhone 4G, som angiveligt var glemt på et værtshus af en af virksomhedens medarbejdere i USA. Seeren klagede til seernes redaktør over manglende svar, og enden på sagen blev, at jeg svarede. I mit svar anførte jeg, at "hype" ifølge Den Danske Ordbog betyder ekstraordinært stor interesse el. medieomtale. At "hype" – altså som verbum – betyder derfor at skabe ekstraordinær stor interesse eller medieomtale. Udtrykket er kendt på dansk siden 1992.

"TV 2 har ikke nogen formuleret sprogpolitik, men følger dansk retskrivning, og søger i øvrigt "at ramme en sprogtone, som er i takt med tiden og passer til den respektive udsendelse", som det hedder i TV 2s public service-redegørelse. På den baggrund finder jeg derfor ikke anledning til at kritisere Jes Dorph-Petersens brug af ordet "hype". Ordet er – til trods for, at der er tale om et engelsk låneord – almindeligt forekommende i moderne dansk talesprog", skrev jeg i mit svar til den pågældende seer.

- **De syv drab**. Programmerne om 'Mordbranden på Bornholm' og drabet på Mia Sprotte i TV 2s programserie om 'De syv drab' affødte flere klager til seernes redaktør. Klagerne kom fra pårørende samt en kollega til en af de implicerede. Klagerne handlede i alle tre tilfælde om, at TV 2 – ud over at tage sagerne op igen – havde valgt at nævne navne på de dræbte. Henvendelserne blev i første omgang besvaret af TV 2s redaktør på programmerne, alle tre klager anmodede derefter seernes redaktør om en vurdering af sagen.

I mine svar understregede jeg, at jeg har stor forståelse for det ubehag, det er for de pårørende at se en sag oprullet igen. Men samtidig anførte jeg, at TV 2 i begge programmer har benyttet sig af

rekonstruktioner frem for arkivmateriale, således at man kun har vist meget få billeder af de dræbte, ligesom man har udeladt en række mere detaljerede oplysninger fra sagerne.

Jeg har i mine svar endvidere anført, at det efter min vurdering kan være journalistisk relevant og af almen samfundsmæssig interesse at gennemgå drabssager i dokumentar-sammenhæng i et forsøg på at give en forklaring på, hvad der får mennesker til at begå en af de værste forbrydelser – at myrde et andet menneske.

Endelig bør det bemærkes, at det ifølge Pressenævnets praksis ikke i sig selv strider imod god presseskik at omtale ældre drabssager, der har været offentligt omtalt, og som har samfundsinteresse. Det er min opfattelse, at der fortsat er knyttet en stærk offentlig interesse til både sagen om mordbranden på Bornholm og drabet på Mia Sprotte.

- **Lækagesagen.** En seer klagede i marts til seernes redaktør, idet han fandt, at TV 2 havde et "gevaldigt" forklaringsproblem i forhold til sin egen rolle i lækage-sagen, idet han samtidig mente, at TV 2 havde ladet sig bruge som part i en politisk sag i modstrid med principperne i stationens journalistisk etiske retningslinjer. Han anførte endvidere, at jeg i min klumme om sagen havde "frikendt" TV 2 på et mildt sagt misforstået grundlag.

I mit svar tilkendegav jeg, at jeg ikke mener, at TV 2 har ladet sig bruge i en politisk sag, men at man tværtimod i sin tid bragte en væsentlig, faktuel oplysning frem til offentligheden. Nemlig oplysningen om, at den militære situation i Irak var forværret, og at regeringen derfor havde besluttet at sende Jægerkorpset til Irak. Det fremgår tydeligt af de indslag, som blev sendt på henholdsvis TV 2|NEWS og i TV 2|NYHEDERNE den 27. og 28. april 2007.

Der var i begge indslag en klar sammenkædning med det øgede antal granatangreb mod den danske lejr, og i mit svar understregede jeg, at jeg ikke mener, at det er ligegyldige oplysninger i en situation, hvor danske soldater mister livet i en krig fjernt fra Danmark.

"Efter min opfattelse er der tale om en politisk stærkt betændt sag, hvor en række aktører opererer med skjulte dagsordener. Min egen grundholdning er, at hvis man under løfte om fortrolighed har modtaget oplysninger - så gælder det løfte uanset hvad. I modsat fald skrider tilliden til, at journalister sørger for at bringe relevante oplysninger til offentlighedens kendskab", skrev jeg i mit svar til den pågældende seer.

- **Minksagen.** Den såkaldte minksag om 'Operation X: Pels på vrangen' er endnu ikke afsluttet, idet København Fur har indbragt sagen for Pressenævnet efter et opfølgingsprogram i august. Jeg har som konsekvens heraf henlagt den sag, København Fur havde indbragt for seernes redaktør.

4. Klager til Pressenævnet

Pressenævnet har i perioden 1. marts til 31. oktober 2010 truffet afgørelse i fire sager, som var anlagt mod TV 2. Ingen af sagerne førte til påtale fra nævnet. Desuden har Pressenævnet i samme periode afvist to sager. I det ene tilfælde på grund af manglende klageberettigelse, i det andet, fordi det pågældende produktionsselskab, der producerer "Operation X" for TV 2, ikke er omfattet af Medieansvarsloven. Om sidstnævnte sag bemærker nævnet endvidere, at det ikke har kompetence til at afgøre klager, før der er sket en offentliggørelse.

- I en sag vedrørende programmet "TV 2 Dok: Eks-chikane" fastslog nævnet, at det var i orden at offentliggøre den afsagte kendelse på samme ugedag og i samme tidsrum, som udsendelsen oprindeligt blev sendt. Der udtales derfor ikke kritik af TV 2. Klager havde ønsket kendelsen offentliggjort lige efter NYHEDERNE kl. 19.
- En sag vedrørende et blogindlæg på tv2.dk endte med, at klager ikke fik indfriet sit krav om genmæle, idet klager kun vanskeligt kunne genkendes i en større kreds. Han havde endvidere ikke godtgjort, at et udsagn om, at han arbejder for et bestemt thailandsk teleselskab var skadeligt for ham.
- TV 2|NYHEDERNE får ikke kritik i et indslag om anholdelse af to personer, selv om det senere viste sig, at de ikke havde noget at gøre med det pågældende indbrud. Personerne var sløret og kunne ikke identificeres, hvorfor nævnet ikke udtaler kritik. På baggrund af politiets formodning om, at der var tale om en østeuropæisk tyvebande, finder nævnet heller ikke grundlag for at kritisere TV 2 for at henvise til klagerens nationalitet.
- Tilsvarende får TV 2|NYHEDERNE ikke kritik i en sag vedrørende et indslag om fraskilte forældre, som chikanerer hinanden. I indslaget indgik oplysninger fra en offentligt tilgængelig Facebook-side, men TV 2|NYHEDERNE havde sløret klagers identitet, så hun ikke kan genkendes i videre kredse. Pressenævnet finder, at TV 2 ikke har tilsidesat god presseskik ved at offentliggøre indlægget uden klagers samtykke.

5. Klummer fra seernes redaktør

- **Balladen om de slettede optagelser.** Det var beklageligt, da kanalchef Mikkel Hertz fra TV 2 NEWS i oktober beordrede optagelser med en irriteret statsminister Lars Løkke Rasmussen slettet. Beslutningen om at slette episoden var med til at dramatisere forløbet, og har skabt usikkerhed og myter om, hvad der egentlig var på de pågældende optagelser. Til gengæld var der efter min opfattelse tale om en almindelig redaktionel beslutning, da Mikkel Hertz afviste at lade klippet med den vrede statsminister indgå i aftenens indslag i TV 2|NYHEDERNE. Statsministeren var netop blevet interviewet til 'Mogensen & Kristiansen' om nøjagtig samme emne – den mulige overbetaling af de private sygehuse – og valgte efter kort betænkningstid at stille op også til interview i TV 2|NYHEDERNE. Vredesudbruddet var efter min opfattelse ikke relevant for den overordnede journalistiske historie, og der findes stribevis af eksempler på, at politikere fra alle sider af det politiske spektrum har skældt ud på journalister i interview-situationer, uden at disse optagelser har indgået i reportager og nyhedsindslag.

I forbindelse med sagen har jeg modtaget et mindre antal henvendelser med kritik af, at TV 2 var længe om at bringe en egen version af sagen både på nyhederne.tv2.dk og på NEWS. Sagen blev ganske vist omtalt som citathistorie på TV Tid – den elektroniske programoversigt på tv2.dk – men først ud på eftermiddagen bragte NEWS et interview med kanalchef Mikkel Hertz, ligesom der blev lagt en selvstændig artikel med TV 2s kommentarer på nyhederne.tv2.dk.

Det førte allerede tidligt på dagen til reaktioner fra TV 2s seere og brugere. Et tilsvarende forløb er tidligere set i forbindelse med den såkaldte "lækagesag" om regeringens beslutning om at sende Jægerkorpset til Irak i april 2007.

Efter min opfattelse er det vigtigt for troværdigheden, at TV 2 i den type sager hurtigt melder ud, hvordan man på stationen vurderer situationen. Nogle seere opfatter langsommeligheden som et forsøg på at holde noget skjult, og det kan hurtigt føre til mytedannelse i læserbreve og politiske blogs på internettet, hvor rygter og påstande breder sig som ringe i vandet.

- **TV 2 på druk med Se & Hør.** Det var kritisabelt, da 'Go' aften Danmark' i august bragte et ukritisk interview med en Se & Hør-medarbejder, som under falsk foregivende havde drukket den amerikanske skuespiller Kiefer Sutherland fuld og uden hans vidende bragt en billedreportage om deres aften i byen. Problemet var – efter min opfattelse – programmets generelt begejstrede tone. Trods de (få) kritiske spørgsmål endte det hele i lys sommerstemning og fornøjet tøsefnidder. Se & Hørs medarbejder landede i rollen som en journalistisk helt, der har fået sit livs scoop ved hjælp af metoder, som på TV 2 – efter min vurdering - ville være et klart brud på stationens etiske retningslinjer. Se og Hør må naturligvis selv svare for dets metoder, men man kan med rette spørge, om TV 2 behøvede at deltage i hyldesten. Redaktionen for 'Go' aften Danmark' var enig i kritikken.
- **Megafon-journalistik.** Meningsmålinger har indtaget en betydelig plads i den politiske journalistik. Også på TV 2, hvor Megafon-målinger er med til at sætte den politiske og journalistiske dagsorden. Problemet er, når øjeblikkets folkestemninger bliver ophøjet til fulgyldige sandheder. Et eksempel kom i TV 2|NYHEDERNE den 9. juni, hvor en måling fra Megafon viste, at 63 procent af danskerne er med på at reducere udgifterne til efterløn. En reportage i samme udsendelse fra en virksomhed i Kolding viste imidlertid, at ud af 14 medarbejdere på arbejde, var det kun tre, som ønskede at reducere eller afskaffe efterlønnen, mens de resterende 11 ville foretrække at arbejde mere, hvis det er det, der skal til for at sikre dansk økonomi. Reportagen understregede efter min opfattelse et af problemerne med meningsmålinger – de er ikke nødvendigvis udtryk for mere end en øjebliksstemning blandt et udsnit af vælgerne. Bordet fanger på en anden måde, når man bliver interviewet til tv – eller står i stemmeboksen. På samme måde som for eksempel Dansk Folkeparti i Danmark og Geert Wilders Frihedsparti i Holland scorer forskelligt i meningsmålinger og ved valg.
- **Den hollandske dreng.** En række seere klagede til seernes redaktør, da TV 2 – og de fleste andre vestlige nyhedsmedier – viste optagelser af den ni-årige hollandske dreng, der som den eneste overlevede et flystyrt med 103 omkomne i Libyen i maj. Det er en vanskelig balancegang at vise billeder af overlevende og ofre for katastrofer. Min – og i øvrigt også TV 2s - holdning er, at det kræver nøje overvejelser at bringe den slags billeder, men som redaktør på udsendelsen ville jeg også have valgt at bringe billederne. Tv's styrke er, at man med ganske få billeder kan dokumentere begivenheder og forhold på

en måde, som man ikke kan i andre medier. Det afgørende er, at billederne tjener til dokumentation af sagen – og at de objektivt set ikke er krænkende for ofrene, som ikke skal udstilles unødigt.

LARS BENNIKE, 15.11.2010