

## Seernes redaktør:

### Beretning for perioden 1. november 2009 – 28. februar 2010

---

For tredje gang siden ansættelsen pr. 1. juli 2008 fremsendes hermed beretning fra seernes redaktør til TV 2s bestyrelse. Beretningen redegør i hovedtræk for de seneste fire måneders opgaver, temaer for henvendelser til TV 2, sager indbragt for seernes redaktør, klummer fra seernes redaktør, en oversigt over de seneste tre års kendelser mod TV 2 i Pressenævnet set i lyset af Venstres forslag om øgede beføjelser til nævnet samt endelig min konklusion vedrørende væsentlige punkter.

Efter måneders forarbejde fra advokat Pernille Stærke fra TV 2 Jura, redaktør Lasse Bjerre fra TV 2s programafdeling samt undertegnede – og med bidrag fra redaktionschef Hans Peter Blicher fra NYHEDERNE og redaktionschef John Jäger fra SPORTEEN – vedtog TV 2s bestyrelse og direktion i januar 2010 overordnede journalistisk etiske retningslinjer for TV 2-koncernen samt mere detaljerede retningslinjer for dokumentar-området. Samtlige retningslinjer er tilpasset, så de følger de detaljerede etiske regler, som i forvejen gjaldt for NYHEDERNE og SPORTEEN. Retningslinjerne ligger frit tilgængelige på nettet, og medarbejdere på TV 2 forventes at efterleve reglerne.

I perioden har jeg deltaget i det halvårige dialogmøde med Samarbejdsforum for danske Lytter- og Seerorganisationer (SLS) i november, ligesom jeg har afholdt kurser i journalistisk etik for TV 2 NET og SPORTEEN, hvor jeg i februar også holdt oplæg om etiske faldgruber i forbindelse med kendis-journalistik, aktualiseret af Tiger Woods-sagen i USA.

Tilsvarende har jeg holdt oplæg for studerende på Syddansk Universitet om journalistisk etik, ligesom jeg i januar deltog i debatprogrammet 'Presseløgen' på TV 2 NEWS om kriminelle og sigtedes deltagelse i underholdningsprogrammer på tv.

Jeg har endvidere været redaktør på TV 2s CSR-redegørelse, ligesom jeg sidder som et af TV 2s to medlemmer i 'Danske mediers redaktionelle konferenceudvalg'. Desuden er jeg blevet medlem af Advisory Board for 'News Xchange', den EBU-støttede årlige konference for tv-nyhedsbranchen.

Set med seernes redaktørs perspektiv har efteråret og vinteren 2009-2010 budt på flere mediemæssigt interessante sager. Efterårets udgave af 'Operation X' om "Pels på vrangen" har ført til øget kontrol med minkbranchen, og senest har den såkaldte lækagesag rejst en række principielle spørgsmål om pressens ret til kildebeskyttelse. Begge sager er omtalt nedenfor.

Omkring 1.550 seere har i perioden fra november til marts henvendt sig til seernes redaktør via den offentlige mailadresse med kritik, spørgsmål og kommentarer til udsendelser og indslag på tv samt artikler på tv2.dk. Dertil kommer mails til min private mailadresse, ligesom et mindre antal seere har henvendt sig

pr. telefon eller brev. En række af disse henvendelser er i overensstemmelse med proceduren sendt videre til besvarelse i TV 2s afdelinger, og derefter er nogle af dem vendt tilbage til behandling hos undertegnede. I andre tilfælde er henvendelser stilet direkte til mig med anmodning om en vurdering. 23 henvendelser blev behandlet som egentlige klagesager og besvaret enten af TV 2s afdelinger eller af undertegnede.

Jeg har i afsnittet "sager indbragt for seernes redaktør" beskrevet en række af de mere principielle sager.

## **Henvendelser til TV 2**

I samarbejde med Jan Fibæk og Hanne Rasmussen fra TV 2s tekniske afdeling har jeg i overensstemmelse med kravene i Mediaaftalen for 2007-2010 indledt arbejdet med at "foretage en løbende registrering af henvendelser til TV 2|DANMARK A/S, herunder klager over TV 2|DANMARK A/S' virksomhed".

Hovedparten af alle henvendelser foregår via mails, og en overvejende del af disse sendes til TV 2 via offentlige mailadresser. I perioden fra 1. november til 28. februar modtog TV 2 således via offentlige mailadresser til TV 2, NYHEDERNE, SPORTEN, Zulu, Charlie, Film og seernes redaktør i alt 19.737 mails, efter at størsteparten af såkaldte spam-mails var sorteret fra. Disse knap 20.000 mails, som også indeholder et stort antal pressemeddelelser o.l., affødte 5.990 besvarelser.

Teknisk set er det en kompliceret opgave at registrere og kategorisere mails, der bliver videresendt fra en offentlig mailmappe, og samtidig drejer det sig om meget store mængder data. Der er stadig et stort "mørketal" omkring afdelingernes kategoriseringer, som vi arbejder på at få klarhed over.

## **Temaer for henvendelser**

En række enkeltsager har i perioden fra november til februar givet anledning til henvendelser til TV 2. På basis af månedlige indberetninger fra Bjerne Pedersen fra TV 2|Teknik, Dorte Karst fra TV 2|Kommunikation, Birgitte Kobborg fra TV 2|NYHEDERNE og John Hansen fra TV 2|SPORTEN er det lykkedes at skabe et rimeligt overblik over hvilke større temaer, der har optaget TV 2s seere og brugere de seneste måneder.

Omlægningen af 'Go' morgen Danmark' i januar 2009 er formentlig det emne, der har medført flest kritiske henvendelser. Hovedparten af klagerne handler om valget af værter samt den mere løsslupne stemning i studiet. Der er ikke nogen samlet opgørelse over antallet af klager, men seernes redaktør har i årets løb modtaget over 800 henvendelser vedrørende 'Go' morgen Danmark'.

Blandt de enkeltsager, som har givet anledning til et betydeligt antal henvendelser, er:

- Overgangen til digital sendeteknik pr. 1. november har givet anledning til over 600 henvendelser og forespørgsler. Mange seere havde især i starten problemer med manglende signal, forkerte indstillinger, manglende undertekster og problemer med at skelne mellem den eksterne og den indbyggede dekoder.

- En del seere har i perioden klaget til seernes redaktør over sproglige fejl. En klassiker er journalisters manglende skelnen mellem intransitive og transitive verber som ligge/lægge og springe/sprænge, men der klages også jævnligt over for eksempel stave- og slåfejl i rulletekster o.l. Henvendelserne sendes som regel videre til Lisbeth Eskelund, der er ansvarlig for blandt andet taletræning på NYHEDERNE. Hun har i flere tilfælde taget problemerne op i det ugentlige nyhedsbrev til medarbejderne.
- En del klager fra adoptivforældre over en henvendelse fra TV 2 Zulu, som efterlyste asiatiske børn, som skulle sælges fra en butik i comedy-serien 'Kristian'.
- En del henvendelser vedrørende satireprogrammet 'Live fra Bremen'. Kritikken handler især om indslag om en swingerklub, hvor skuespillerne Lars Hjortshøj og Esben Pretzmann iført bodysuits skal forestille at være nøgne. De to optrådte også i forbindelse med Nyhedsafdelingens årskavalkade i december. Fra 1. november til 28. februar modtog TV 2 i alt 142 mails til offentlige adresser vedrørende 'Live fra Bremen'.
- Mange henvendelser vedrørende COP15 i København i december. En del beklager sig over den store fokusering på demonstrationerne i forbindelse med klimatopmødet. Et mindre antal klager over, at VM-semifinalen i kvindehåndbold blev flyttet til Zulu på grund af Klimatopmødet, som blev samsendt på TV 2 og NEWS. Fra 1. november til 28. februar modtog TV 2 i alt 190 mails til offentlige adresser, hvor ordet "COP15" indgår.
- Mange henvendelser i januar vedrørende TV 2|SPORTENS dækning af EM i herrehåndbold. Det førte især til kritik, da en medarbejder ved en fejl omtalte Kroatien som et muslimsk land.
- En del henvendelser vedrørende talkshowet 'Den nøgne sandhed'. Den voldssigtede Susan K. Niensens deltagelse førte til en del kritiske henvendelser.
- En del kritiske henvendelser vedrørende reportageserien 'Tina Lund – helt tæt på' i januar.
- En del kritiske henvendelser, da en lappedykker fejlagtigt blev omtalt som en ælling i et indslag i NYHEDERNE 1. februar.
- En del kritiske henvendelser, da NYHEDERNE 13. februar viste optagelser af en bobslædekørers dødsulykke ved Vinter-OL i Vancouver. Der blev i overensstemmelse med NYHEDERNEs etiske regler advaret inden indslaget, men nyhedschef Michael Dyrby valgte alligevel at beklage billedvalget over for de klagende seere.
- En del seere klagede over delvist mangelfuld dækning af den såkaldte lækagesag i NYHEDERNE og på NEWS. En del rettede samtidig kritik af beslutningen om at sende TV 2s politiske medarbejder Kaare R. Skou på afspadsring efter dennes udtalelser om lækagesagen. Fra 1. november til 28. februar modtog TV 2 i alt 163 mails til offentlige adresser, hvor ordet "kildebeskyttelse" indgår.

- Generelt mange roser til TV 2|SPORTENS dækning af Vinter-OL. Men også kritiske røster – især kritiseres den manglende live-dækning af ishockey, hvor rettighederne var tildelt DR i OL-fordelingen mellem de to stationer.
- En del kritik i slutningen af februar på grund af den ”omfattende medieomtale” af Camilla Broe, som en seer bemærkede. Flere seere påpeger, at Broe behandles som offer i sagen, selv om hun har erkendt medvirken til indsmugling af over 100.000 ecstasypiller til USA.

### **Sager indbragt for seernes redaktør**

**Pelssagen.** En række seere henvendte sig i oktober/november til seernes redaktør med klager over TV 2-programmet ’Operation X: Pels på vrangen’, som blev sendt 27. oktober. Sagen er omtalt i min forrige beretning, men følges op her, eftersom den efterfølgende resulterede i en omfattende kontrol fra myndighedernes side.

Fødevareministeriets Veterinærrejseshold har i december og januar gennemført uanmeldt kontrol af foreløbig omkring 150 minkfarme. Langt over halvdelen fik indskærpelser, og det høje antal blev af daværende fødevareminister Eva Kjer-Hansen (V) betegnet som ”uacceptabelt”.

**Adoptivbørn ”til salg”.** TV 2 Zulus efterlysning af asiatiske adoptivbørn, som skulle ”sælges” i en butik i tv-comedy-serien ’Kristian’ førte i november til protester fra en del vrede adoptivforældre. ”Vi ved scenerne ikke er så politisk korrekte, men det er jo drenge/mande humor, og vi sørger selvfølgelig for at børnene hygger sig og får en god oplevelse”, hed det blandt andet i henvendelsen fra TV 2 Zulu.

”Det er ikke ”politisk ukorrekt” at gøre grin med børnehandel. Det er usmageligt og fornærmende og på ingen måde hørende hjemme i nogen komedieserie. Henvendelsen alene er totalt grænseoverskridende. Jeg håber på en reaktion så hurtigt som muligt”, skrev en af de vrede forældre.

”Jeg behøver næppe præcisere, at jeg synes, det er et meget ubehageligt og racistisk scenarie”, skrev en anden.

13 forældre klagede via seernes redaktør til programledelsen på TV 2 Zulu, og af dem valgte tre at anmode undertegnede om en vurdering af sagen.

I mine svar til de vrede forældre fastslog jeg, at jeg var enig med klagerne i, at henvendelsen fra TV 2 Zulu kunne opfattes som ”stødende og krænkende”. ”Det synes jeg er beklageligt - ikke kun fordi det rammer enkeltpersoner som dig og din familie, men også fordi det risikerer at skæmme TV 2 Zulus og dermed også TV 2s image i befolkningen”, skrev jeg således i et af svarene. Men samtidig understregede jeg, at der bør være vide rammer for humor og satire – og at der efter min opfattelse ikke er noget til hinder for at lade en scene med asiatiske børn i en butik indgå i en comedy-serie. Heller ikke selv om nogle seere vil føle sig krænkede over det.

"Man kan diskutere, om selve ideen er god programetik - men det er ikke muligt at fastslå på det foreliggende grundlag, eftersom vi endnu ikke har set hverken det færdige program eller manuskriptet. Det kan sagtens være, at scenen kommer til at fremstå på en for de fleste acceptabel måde - men det er under alle omstændigheder ikke et spørgsmål, jeg vil tage stilling til, før programmet har været sendt. Seernes redaktør deltager ikke i programproduktion, men forholder sig udelukkende til udsendelser, når de har været bragt. Principielt mener jeg også, at man som borger i et demokrati må tåle grænseoverskridende humor - det er en del af prisen for ytringsfriheden", skrev jeg i mit svar til de vrede adoptivforældre.

En række af klagerne har i februar 2010 via Dokumentations- og rådgivningscentret om racediskrimination indbragt sagen til behandling ved Ligebehandlingsnævnet.

**Feltmadras.** En deltager i en debat om burkaer og islam på tv2.dk klagede i januar over, at han var blevet udelukket fra debatten af TV 2s administrator, "fordi jeg spurgte en anden deltager, om hun vidste hvad en feltmadras er", som den utilfredse debattør skrev til seernes redaktør.

I mit svar henviste jeg til, at man havde vurderet, at indlægget indeholdt en overtrædelse af reglerne for debat på tv2.dk. Regler, som i øvrigt ligger offentligt tilgængelige på hjemmesiden.

"Ifølge reglerne forventes "god opførsel" i forbindelse med brugen af tv2.dks services, og det er jo ikke ligefrem en kompliment at spørge en kvindelig debattør, om hun ved, hvad en "feltmadras" er. På den baggrund finder jeg derfor ikke grund til at kritisere beslutningen om at lukke dig ude fra debatten", skrev jeg til den pågældende, som imidlertid stod uforstående over for svaret.

"Underligt. Jeg har altid lært, at hvis der er noget, man ikke ved, så er man velkommen til at spørge! Jeg har jo aldrig påstået, at hun VAR en feltmadras, men nok om det", skrev han.

**Støj og underlægningsmusik.** Kommunikationschef Birger Lenvig fra Ældre Sagen fremsendte i januar en klage over "støj og musik i programmerne", idet han henviste til, at foreningen får en del henvendelser, hvor medlemmer klager over "høj underlægningsmusik og lignende, som giver store problemer med at høre, hvad der bliver sagt i udsendelserne, eller som direkte generer seerne på anden måde.

TV 2 har ingen samlet opgørelse over hvor mange henvendelser, stationen har modtaget vedrørende støj og musik i programmer. I perioden fra 1. november til 28. februar har man dog modtaget 66 mails til offentlige adresser, hvor begrebet "lyd" indgår. Og siden 1. januar 2009 har jeg selv modtaget godt 30 henvendelser, hvor ordet støj indgår.

I mit svar til Ældre Sagen, som også vil indgå i foreningens debat om emnet, beklagede jeg, at baggrundsmusik og -lyd kan genere nogle seere. Men samtidig understregede jeg, at der også er tale om væsentlige dramaturgiske elementer, som har afgørende betydning for helheden, hvad enten det drejer sig om en film, tv-serie eller et dokumentar- eller underholdningsprogram.

"Jeg kan dog oplyse, at TV 2 efter første afsnit af serien om Blekingegadebanden valgte at omlægge lyd niveauerne, så det blev lettere at følge med i dialogen. Det svækkede til gengæld det kunstneriske

udtryk, idet lyden på denne måde blev mindre "dynamisk", som det hedder med et fagudtryk. Men tv-produktion er ofte præget af kompromiser, så man kan tilgodese flest mulige seere", skrev jeg til Birger Lenvig.

I mit svar til Ældre Sagen opfordrede jeg samtidig medlemmerne til at gøre brug af TV 2s ttv-tekstning af dansksprogede programmer. TV 2 tekster i henhold til stationens public service-tilladelse alle danske udsendelser, hvor det er muligt, nemlig alle danske programmer, der ikke sendes direkte eller er færdigproduceret meget kort tid inden udsendelse på tv. Hertil kommer, at NYHEDERNE 19.00 på hverdage live-tekstes. Helt store aktuelle begivenheder – for eksempel større kongelige begivenheder – live-tekstes også, ligesom man live-tekstede den amerikanske præsident Obamas indsættelsestale.

TV 2 skal i perioden 2007-2010 øge antallet af tekstede timer. Antallet af førstegangsendte, tekstede timer var i 2008 på 405 timer mod 375 timer i 2007, 394 timer i 2006 og 374 timer i 2005. Stigningen fra 2005 til de følgende år kan bl.a. tilskrives tekstning af danske børneprogrammer, live-tekstning af NYHEDERNE 19.00 på hverdage og af nationale begivenheder samt ttv-tekstning af udenlandske programmer med dansk speak.

**Maskerade for millioner.** Efter en langvarig korrespondance med TV 2 klagede "NN" – franchisekonsulent og tidligere indehaver af et designfirma – 19. januar til seernes redaktør over at være blevet fremstillet i programmet 'Operation X: Maskerade for millioner', som blev sendt på TV 2 2. april 2009. NN er som led i denne korrespondance blevet rådgivet vedrørende mulighederne for at klage til Pressenævnet og seernes redaktør.

Klagen tog udgangspunkt i det forhold, at hun forud for udsendelsen havde fremsendt en lægeerklæring, hvoraf det fremgik, at det kunne have alvorlige helbreds-mæssige konsekvenser, hvis optagelser til brug for programmet blev vist i tv. Erklæringen fra Den Affektive Dagklinik under Region Hovedstadens Psykiatri vurderede endvidere, at en visning af optagelserne ville modvirke nødvendig lægelig behandling.

I mit svar til NN noterede jeg, at "du og din advokat har i henhold til klagen ikke i forløbet ønsket at fremsende uddybende oplysninger om det angivne sygdomsforhold, idet – som du skriver - "en yderligere detaljeret information fra min side ville være en yderligere krænkelse af privatlivets fred."

Efter en gennemgang af sagen konkluderede jeg, at der efter min opfattelse er tale om ganske alvorlige forhold, hvor en række forretningspartnere uafhængigt af hinanden er stået frem med oplysninger om betydelige tab på økonomiske engagementer med NN. At dømme ud fra materialet i sagen er der tale om tab på op mod otte millioner kroner.

"Det lange tidsforløb – herunder også oplysninger til Bastard Film A/S i forbindelse med Brandtex, McDonald's, Foodcorp/Miss Jensen, Cultivator, Søren Glud, Sigge Enk, Steen Gede fra Unicare, John Lister, Henrik Ø. Madsen, Jakob Brusgaard Larsen fra Jysk, Rene Gundesbøl og GCI Mannov - underbygger indtrykket af, at der er tale om forretningsmetoder, som har været benyttet i en længere årrække. Du har efter min vurdering ikke fremsendt dokumentation for, at de oplysninger, som fremsættes i udsendelsen, er ukorrekte. Det gælder særligt oplysninger vedrørende Mille K's og Zanz's konkurser", skrev jeg i mit svar.

Samlet set er der efter min opfattelse tale om en sag af bred almen interesse, hvor det konkrete forløb omkring firmaerne Mille K's og Zanz's konkurser tjener til at illustrere den overordnede præmis omkring tvivlsomme forretningsmetoder og ønsket om at få indsigt i de mekanismer, der får mennesker til at foretage store investeringer eller foretage ansættelser på grundlag af gode kommunikationsevner og pyntede baggrunde, titler mv.

"I den afvejning, der er foretaget i sagen, er jeg derfor enig med TV 2 | DANMARK A/S i, at hensynet til dig måtte vige i forhold til de samfundsmæssige hensyn, selv om jeg bestemt har forståelse for det sygdomsforløb, du har været igennem. På den baggrund finder jeg ikke anledning til at rette kritik mod TV 2 | DANMARK A/S", skrev jeg 26. februar i mit svar til NN.

### **Klummer fra seernes redaktør**

**En stor hånd til Susan K.** Kritik af TV 2 for at invitere den voldssigtede reality-stjerne Susan K. Nielsen med i Cecilie Frøkjær's nye talkshow 'Den nøgne sandhed' på TV 2 fredag den 8. januar kl. 20, hvor hun stort set uimodsagt fik lov til at bagatellisere den sag, hvor hun er sigtet for at have kastet et tungt ølkrus i hovedet på en 20-årig garderobedame, som efterfølgende måtte sys med seks sting på sygehuset.

Flere seere klagede til seernes redaktør, idet det efter deres opfattelse var udtryk for "dårlig etik" at invitere en voldssigtet ind som gæst i et underholdningsprogram.

"At invitere Susan K ind til small talk, efter hun har smidt et tungt glas i hovedet på en uskyldig pige, der nu har fået et ar i ansigtet, og fortsat er sygemeldt med svær hjernerystelse, er HELT usmageligt - og knap nok TV3 værdigt. Cecilie Frøkjær tillod ikke kritik af den voldelige opførsel, hvor kun Anders Breinholt var anstændig nok til at vise sin foragt - men ikke fik lov eller støtte", skrev en seer, som tilføjede, at det efter hans opfattelse var synd for det stakkels offer.

"Men det er TV 2 - og Cecilie? - ligeglade med", skrev han.

Man kan spørge, om ikke også lovoertrædere, og folk, der er sigtet i voldssager, har ret til at ytre sig. Og det har de selvfølgelig – men efter min opfattelse kræver det et solidt journalistisk modspil. Det skete ikke i 'Den nøgne sandhed'.

Man skal under alle omstændigheder være klar over, at man bevæger sig ud på en etisk glidebane, fordi det ofte lykkes for interview-personen at komme til at fremstå i et mere positivt lys og på den måde bagatellisere sin kriminalitet.

Det kan også være i strid med de vejledende regler for god presseskik, som TV 2 er forpligtet til at efterleve. Her hedder det nemlig, at "ofre for forbrydelser eller ulykker skal vises det størst mulige hensyn". Det vil til enhver tid komme an på en konkret bedømmelse, om der er tale om overtrædelse af de presseetiske regler. Men man kan med god ret sætte spørgsmålstegn ved, om der vises et sådant nødvendigt hensyn, når Susan K. Nielsen får lov at nyde publikums klapsalver i 'Den nøgne sandhed' på baggrund af en gemen voldssag.

**Dansen om den hellige kildebeskyttelse.** Den såkaldte lækagesag, om hvem der i 2007 var kilde til TV 2s oplysning om, at Jægerkorpsset skulle udsendes til Irak, har rejst en principiel debat om pressens ret til at beskytte sine kilder. Sagen har også rejst spørgsmålet om, hvordan et medie kan dække en konflikt, det selv er part i. NYHEDERNE har i den forbindelse valgt at invitere eksterne kommentatorer i studiet til at vurdere udviklingen i sagen, blandt andre Ekstra Bladets Hans Engell og Ritzaus politiske redaktør Jesper Thobocarlson. Det er ikke den ideelle verden, men det kan ikke være meget anderledes, når TV 2 af principielle årsager står fast på kildebeskyttelsen.

En beslutning, jeg som seernes redaktør bifalder. Jeg er af den faste overbevisning, at kildebeskyttelse ikke kan gradbøjes. Hvis man som journalist og medie har taget imod oplysninger af væsentlighed for samfundet under løfte om fortrolighed, så gælder det til enhver tid – også selv om det måtte give anledning til kritik.

Det har i forbindelse med lækagesagen været fremført – blandt andet af TV 2s tidligere bestyrelsesformand, journalist Lone Kühlmann – at ”kildebeskyttelsen handler om at beskytte befolkningen mod magtmisbrug. Ikke om at beskytte magtmisbrugere mod befolkningen.”

Problemet er, at det som regel vil være personer tæt på magten, der ligger inde med den type fortrolige oplysninger, som har relevans for samfundet. Jeg er i den sag enig med Jyllands-Postens chefredaktør, Jørn Mikkelsen, som i en kommentar 26. februar 2010 i nyhedsbrevet Dansk Presse påpegede, at den såkaldte ”deep throat” i Watergate-sagen i begyndelsen af 1970erne i høj grad var en sådan magtens mand. Mark Felt var vicedirektør i FBI, og burde efter den nye tolkning ikke nødvendigvis have nydt kildebeskyttelse. Hans identitet blev først afsløret, da han adskillige år efter skandalen selv stod offentligt frem.

I lækagesagen var oplysningen om Jægerkorpssets udsendelse til Irak efter min opfattelse af relevans for samfundet. Der har været fremsat mange gisninger om kildens eventuelle motiv, men efter min vurdering tjente oplysningen – uanset hvem kilden måtte være – til at nuancere grundlaget for den danske militære deltagelse i krigen.

## **Pressenævnet**

Venstres medieordfører Ellen Trane Nørby har i partiets nye medieudspil foreslået, at Pressenævnet skal have øgede beføjelser. Det sker blandt andet på baggrund af to kendelser fra 2008, hvor DR fik kritik for brug af skjult kamera. Partiet vil samtidig arbejde for, at DR og TV 2 får indført i public service kontrakterne, at det er et selvstændigt mål, at antallet af sager, hvor der udtales kritik fra Pressenævnet, reduceres, ”så der ikke skabes tvivl om public service institutionernes troværdighed”.

For TV 2|DANMARKs vedkommende behandlede Pressenævnet i 2007 i alt 15 sager, hvor der i tre tilfælde – ’Basta’ om biler til Polen, ’Dags Dato’ om mangelfuld sløring af en trailer og ’Station 2’ om Palle Reitz – blev rettet kritik/delvis kritik mod stationen. I 2008 var tallet 17 sager, hvor der i tre tilfælde – ’Station 2’ om Panserpigerne, ’Operation X’ om de falske åndemagere og NYHEDERNE om et indslag fra en børnehave – blev rettet kritik/delvis kritik mod TV 2.



I 2009 behandlede Pressenævnet 13 sager mod TV 2|DANMARK, og her blev der i fem tilfælde rettet kritik/delvis kritik mod stationen. De fem tilfælde i 2009 handlede om 'TV 2 Dok' om pædofilisagen fra Beder, 'Alarm 112' om mangelfuld sløring af optagelser fra en trafikulykke, 'Operation X' om pumpede kyllingefileter, 'Basta' om manglende omtale af en dom i en sag om parkeringsafgifter samt om 'Forbryderjagt' om bøder for narkobesiddelse.

Der er således i 2009 tale om en stigning i antallet af påtaler fra Pressenævnet i forhold til de to foregående år. Det er dog vanskeligt at drage endelige konklusioner, eftersom der ikke er noget tydeligt mønster i sagerne, hvis man ser bort fra det forhold, at de med en enkelt undtagelse handler om grænsesøgende journalistiske programmer, hvor man – som regel på reportagebasis – typisk søger at afdække konflikthistorier.

Undtagelsen er sagen om NYHEDERNEs optagelser i en børnehave i København i 2008, hvor TV 2 modtog kritik for at have genudsendt optagelser med børn i en institution, idet Pressenævnet fandt det beklageligt, at TV 2 i første omgang ikke havde indhentet samtykke fra forældrene. Indholdet i indslagene var på ingen måde krænkende for de afbildede børn, så der var udelukkende tale om manglende overholdelse af formalia.

Ingen af sagerne i 2009 handlede om skjulte optagelser, og med hensyn til nævnets kendelse vedrørende 'Operation X' om pumpede kyllingefileter kan man med rette stille spørgsmål til afgørelsen, eftersom nævnet gav delvist genmæle for udtalelser, som udtrykkeligt ifølge kendelsen IKKE var fremsat i den pågældende udsendelse. Tilbage står fire kendelser i 2009 mod tre hvert af de to foregående år.

## **Konklusion**

Der er ingen journalister eller redaktører, der bryder sig om at modtage påtaler for overtrædelse af god presseskik. Det er ikke noget, der er med til at styrke et medies omdømme i offentligheden. Efter min opfattelse er der dog fortsat tale om et forholdsvis beskedent antal sager med påtale til TV 2, selv om hver kendelse naturligvis er en kendelse for meget.

Samtidig er det min vurdering, at det vil være vanskeligt at bringe tallet yderligere ned, hvis man stadig skal leve op til ånden i public service-kravene og bedrive opsøgende journalistik og søge at afdække kritisable forhold i samfundet.

Som seernes redaktør er jeg tilfreds med, at det er lykkedes at indføre journalistisk-etiske retningslinjer for dokumentar- og reportageprogrammer på TV 2. Tidligere har der kun været detaljerede retningslinjer for NYHEDERNE og SPORTEEN, men med det øgede fokus på grænsesøgende journalistik i dokumentar-genren indfrier de nye retningslinjer efter min opfattelse et behov. En grænsesøgende journalistik, som efter min opfattelse også ligger inden for rammerne af TV 2s public service-forpligtelse.

Spørgsmålet er, om der kan være et tilsvarende behov for etiske retningslinjer på andre områder. TV 2s stærke satsning på comedy-området har således affødt et antal henvendelser til såvel seernes redaktør som TV 2.

Min egen grundlæggende holdning er, at der skal være højt til loftet, når det gælder humor og satire – som borger i et demokrati må man et langt stykke hen ad vejen finde sig i, at der kan blive lavet sjov med ens holdninger, person, religion og lignende. Men måske kunne man godt ønske sig en humor, hvor man prikker opad og ikke nedad, som det har syntes at være tilfældet i flere sager. En del seere reagerer negativt på vittigheder om race – det kunne man se i forbindelse med kritiske henvendelser om 'Live fra Bremen', som i efteråret blandt andet lavede sjov med den amerikanske præsident Obamas hudfarve etc.

Tilsvarende viste de vrede forældre-reaktioner på TV 2 Zulus efterlysning af adoptivbørn til en comedy-serie, at det er en vanskelig balancegang. Det endelige resultat i serien 'Kristian' var til gengæld temmelig harmløst, i hvert fald når man ikke selv har adoptionsproblematikken inde på livet. Og det er måske sagens kerne – at det ikke var specielt stødende for andre end de pågældende adoptiv-forældre.

Personligt er jeg i tvivl om behovet for etiske retningslinjer for humor på TV 2. Det er vanskeligt at sætte rammer for, hvad der er sjovt – og hvad andre synes er sjovt. Til gengæld kunne jeg ønske mig en øget bevidsthed fra redaktører og programproducenters side. Omtanke er ikke nødvendigvis det samme som tandløshed.

---

LARS BENNIKE, 12.03.2010