Retsinformation
Udskriftsdato: 22. februar 2021

KEN nr 9185 af 28/04/2010 (Gzldende)

Pressenavnets kendelse i sag nr. 2010-6-0955

Ministerium: Justitsministeriet Journalnummer: 2010-6-0955



Pressenavnets kendelse 1 sag nr. 2010-6-0955

Resumé
Klager — en person — klagede over TV 2’s offentliggerelse af Pressen@vnets kendelse.
Pressenzvnets begrundelse og afgerelse:

Efter det oplyste har TV 2 offentliggjort Pressenzvnets kendelse i sag nr. 2009-6-0914 pa sam-
me ugedag, som TV 2 | DOK”-programmer normalt sendes. Offentliggerelsen fandt sted kl. 21.21,
hvilket — ligesom tidspunktet for offentliggerelsen af den piklagede udsendelsen — ma betragtes
som en del af mediets bedste sendetid. Ifelge TV 2 var der 458.000 seere af den piklagede udsendel-
se og 737.000 seere af udsendelsen forud for offentliggerelsen af naevnets kendelse.

Efter Pressenzvnets opfattelse har offentliggerelsen den 2. februar 2010 herefter haft mulig-
hed for at ni det samme publikum, som den piklagede udsendelse. Pressenzevnet finder siledes ik-
ke grundlag for at fastsli, at offentliggerelsen er sket i strid med medieansvarslovens § 49.

[K] har klaget til Pressenavnet over, at TV 2 har offentliggjort neevnets kendelse 1 sag nr. 2009-6-0914 1
strid med medieansvarslovens § 49.

1 Sagsfremstilling

I medfer af medieansvarslovens § 49 palagde Pressen@vnet ved kendelse af 20. januar 2010 TV 2 at
offentliggare et resumé af nevnets kendelse 1 anledning af dokumentarprogrammet ”TV 2 | DOK: Eks-
chikane” bragt pd TV 2 tirsdag den 22. september 2009 kl. 20.06 til k1. 20.46. Resuméet havde falgende
ordlyd:

I september 2009 beskrev to kvinder i dokumentarprogrammet ”TV 2 | DOK: Eks-chikane”, hvordan
de var blevet udsat for chikane af deres tidligere samlever. I udsendelsen omtalte TV 2 i den forbindelse
nogle domme fra henholdsvis 2001 og 2002, hvor samleveren havde faet en dom for vold samt &rekraen-
kelse og bagvaskelse. I udsendelsen var samleverens fornavn oplyst, og der var endvidere bragt - kun del-
vis slerede — billeder af ham. Den tidligere samlever har klaget til Pressenavnet over, at det var muligt at
genkende ham ud fra oplysningerne og billederne i udsendelsen.

Pressen@vnet finder, at det ud fra de - delvis slerede — billeder og oplysningen af hans fornavn var mu-
ligt at genkende samleveren 1 videre kredse af personer, der kendte ham i1 forvejen. Da de domme, der var
overgaet samleveren ikke havde en aktuel karakter og der heller ikke 1 gvrigt foreld omstendigheder, som
kunne begrunde, at samleverens identitet blev afsleret i udsendelsen, har nevnet udtalt sin kritik af TV
27

TV 2 opleaste tirsdag den 2. februar 2010 kl. 21.21 resuméet efter udsendelsen ”Praxis”.
2 Parternes synspunkter

2.1 [K]s synspunkter
[K] har anfort, at TV 2 bevidst har valgt at bringe meddelelsen pé et tidspunkt med faerrest mulige seere.
2.2 TV 2s synspunkter

TV 2 har oplyst, at kendelsen 1 overensstemmelse med TV 2s sedvanlige praksis er offentliggjort 1 TV
2s primetime pa samme ugedag og i det interval, hvor alle TV 2 | DOK”-programmer sendes.

TV 2 har videre oplyst, at der var 458.000 seere af det paklagede program den 22. september 2009, og
at der var 737.000 seere af "Praxis” den 2. februar 2010. Kendelsen er offentliggjort pa en sa fremtraeden-



de méde, som det med rimelighed kan forlanges. P4 denne baggrund finder TV 2, at kendelsen er offent-
liggjort 1 overensstemmelse med medieansvarslovens § 49.

TV 2 har herudover anfort, at der pé seernes redakters hjemmeside sr.tv2.dk er oprettet en fast rubrik,
hvor kendelser fra Pressenavnet vedrerende TV 2 gores tilgengelige.

3 Pressenzvnets begrundelse og afgerelse:

I sagens behandling har felgende neevnsmedlemmer deltaget:
Axel Kierkegaard, Jan Kristensen, Lene Sarup og Marianne Druedahl.

Efter det oplyste har TV 2 offentliggjort Pressena@vnets kendelse i sag nr. 2009-6-0914 pd samme uge-
dag, som TV 2 | DOK”-programmer normalt sendes. Offentliggerelsen fandt sted kl. 21.21, hvilket — li-
gesom tidspunktet for offentliggerelsen af den paklagede udsendelsen — mé betragtes som en del af me-
diets bedste sendetid. Ifelge TV 2 var der 458.000 seere af den paklagede udsendelse og 737.000 seere af
udsendelsen forud for offentliggarelsen af nevnets kendelse.

Efter Pressen@vnets opfattelse har offentliggerelsen den 2. februar 2010 herefter haft mulighed for at na
det samme publikum, som den paklagede udsendelse. Pressenavnet finder séledes ikke grundlag for at
fastsla, at offentliggerelsen er sket i1 strid med medieansvarslovens § 49.

Afgjort den 28. april 2010



