Retsinformation
Udskriftsdato: 22. februar 2021

KEN nr 9221 af 21/05/2013 (G=ldende)

Pressenavnets kendelse i sag nr. 13-70-00437

Ministerium: Justitsministeriet Journalnummer: 13-70-00437



Pressenavnets kendelse 1 sag nr. 13-70-00437

Resumé

TV 2 far kritik for i programmet Go’ Morgen Danmark at sige, at otte ud af ti fisk bliver
smidt ud, at kuller er en kystneer fisk og en skidtfisk, og at torsken er nzesten udded i Vesterhavet,
samt at fisken ofte ligger fem-seks dage pa kel, inden den kommer i land. Det er ikke dokumente-
ret. Pressenzevnet kritiserer TV 2 for ikke at have styr pa fakta.

Pressenzevnets begrundelse og afgerelse:
Rette modtager

Det folger af medieansvarslovens § 34, stk. 3, at klage over et medie for overtradelse af god
presseskik senest fire uger efter offentliggerelsen skal indgives til mediet. Mediets afgerelse kan
herefter senest fire uger efter, at afgerelsen er kommet frem til klageren, indbringes for Pressenaev-
net.

Efter det oplyste, leegges det til grund, at klagen er indgivet til Nordisk Film TV, som er pro-
ducent af Go’ Morgen Danmark. Det ma laegges til grund, at Danmarks Fiskeriforening gennem
hele forlebet har varet af den opfattelse, at det var TV 2, foreningen kommunikerede med, og TV 2
har et medansvar for, at foreningen fik og opretholdt denne opfattelse, bl.a. pa grund af e-mailen af
11. marts 2013, hvor redaktionschefen pa Go’ Morgen Danmark underskriver sig med sivel Nor-
disk Film TV som TV 2.

Klagen fremmes herefter til realitetsbehandling.
God presseskik

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at det er massemediernes opgave at brin-
ge korrekt og hurtig information. Sa langt det er muligt, ber det kontrolleres, om de oplysninger,
der gives, er korrekte jf. punkt A.1. Oplysninger, som kan veere skadelige, kreenkende eller virke
agtelsesforringende for nogen, skal efterproves i s@rlig grad, inden de bringes, forst og fremmest
ved forelaeggelse for den pagaeldende jf. punkt jf. A.3.

Pressenzevnet finder, at udsagnene “Hvis vi siger, at vi fanger ti fisk, sa smider vi rent faktisk

otte af dem tilbage i vandet igen”, ... men kulleren er en af de fisk, som har haft en lille bestand de

sidste par dr, men nu er den tilbage igen og specielt pa det kystncere”, Det har ellers veeret en af dem,
som man kalder discard-fisk, det vil sige en af de fisk, som man egentlig bare smider overbords... Ja,
skidtfisk”, ... og nu er den [vesterhavstorsken”; Pressencevnet| faktisk ncesten udded i Vesterhavet”,
?....5d skal man ikke kobe ’Vesterhavstorsk” mere. Denne her den er fra Skagen, og der er jo nogen,
der siger, at det er Vesterhavet, men det er faktisk i Skagerrak... Den er nemlig kystncer, jeg ville bare
lige ncevne det med torsken, fordi der er sa mange af os, som stadig kober den ddrlige torsk”, ... hvor-
imod hvis man tager fra de store trawlere, sd kan man altsa godt fa fisk, der har ligget der i en 5-6
dage” og Vi har ikke udledt sd meget benzin pd at hente den, og vi rammer de smd bestande, eller de
store bestande, hvorimod at ndar man trawler, sa hiver man hele pivmoget med” indeholder oplysnin-
ger om faktuelle forhold. Ud fra det oplyste leegger nzevnet til grund, at der er tale om ukorrekte
oplysninger. Pressenzvnet finder, at TV 2, uanset at der er tale om en direkte tv-transmission, har
et medansvar for, at de ukorrekte oplysninger blev bragt. Neevnet har herved lagt vaegt p4, at [Per-



son A] overfor seerne fremstar som en del af medarbejderstaben hos Go’ Morgen Danmark, idet
han ud fra det oplyste siden foraret 2012 hver 14. dag har medvirket i udsendelserne. TV 2 burde
pa den baggrund — for at undga kritik — ved tilretteleeggelsen af indslaget have sikret sig, at [Person
A] ikke bragte ukorrekte oplysninger. Ved at undlade dette har TV 2 tilsidesat god presseskik, og
Pressenzevnet udtaler derfor kritik af TV 2.

Kritik ber udvises over for nyhedskilderne, i seerdeleshed nir disses udsagn kan vzere farvet
af personlig interesse eller skadevoldende hensigt jf. punkt A.2.

Parterne har afgivet modstridende forklaringer om, hvorvidt [Person A] har tilknytning til
Greenpeace, herunder om han udtaler sig om fisk og fiskeri som kok i Go’ Morgen Danmark eller
som reprasentant for Greenpeace. Pa baggrund af de begrzensede muligheder for at fore bevis for
naevnet, kan naevnet ikke tage stilling til, hvilken forklaring der er den rigtige. Naevnet finder imid-
lertid, at det forhold, at [Person A]s oplysninger stir alene, giver en ensidig og misvisende fremstil-
ling af forholdene for dansk fiskeri.

Den kritik, som dette forhold kan give anledning til, findes imidlertid at vaere indeholdt i den
kritik, nzevnet har udtalt i anledning af offentliggerelsen af [Person A]s ukorrekte oplysninger.

Berigtigelsen

Berigtigelse af urigtige meddelelser skal finde sted pa redaktionens eget initiativ, hvis og s
snart kendskab til fejl af betydning i de bragte meddelelser indgir. Berigtigelsen skal foretages i en
sddan form, at leeserne, lytterne eller seerne fir mulighed for at blive opmaerksom pa berigtigelsen
jf. punkt A.7.

Nezvnet finder, at berigtigelsen den 19. april 2013 ikke lever op til kravene i punkt A.7 pa en
sadan made, at TV 2 kan fritages for at offentliggere den kritik, som Pressenzvnet har udtalt.
Navnet bemzrker herved, at TV 2 af hensyn til nye seere burde have angivet tidspunktet for den
oprindelige udsendelse, at berigtigelsen ikke omfatter alle kritiserede forhold og i evrigt ikke er
nejagtig, og at berigtigelsen efter sin form og sit indhold kan give seerne indtryk af en vis manglen-
de grad af seriesitet hos mediet overfor det omhandlede emne og den bragte berigtigelse.

I medfor af medieansvarslovens § 49 palaegger Pressenzevnet herefter den ansvarshavende re-
dakter af TV 2 at offentliggere folgende:

En af studieveerterne i Go’ Morgen Danmark opleeser folgende i en udsendelse pa samme ugedag
og i samme udsendelsestime, som udsendelsen den 28. februar 2013 blev bragt:

”TV 2 har bragt forkerte oplysninger om spisefisk og far derfor kritik af Pressenzvnet.

Den 28. februar i ar i TV 2-programmet Go’ Morgen Danmark sagde kokken [Person A] flere
ting om fisk, der var forkerte.

Han sagde blandt andet, at for hver gang, der bliver fanget ti fisk, sa bliver de otte smidt ud.
Det tal kan han ikke dokumentere.

Han sagde ogsa, at torskefisken kuller er en kystneer fisk og en skidtfisk. Det er ikke rigtigt.
Det er en spisefisk og bliver typisk fanget pa mellem 60 og 300 meter vand.

Det er heller ikke rigtigt, nir han sagde, at torsken nzesten er udded i Vesterhavet, og at fisk
fanget af trawlere ofte ligger fem-seks dage pa kol, inden de kommer i land.



Pressenaevnet kritiserer derfor TV2.

De kan lzese mere om afgerelsen pa naevnets hjemmeside, som har denne adresse [her indszet-
tes et skilt med folgende adresse; www.pressenaevnet.dk.] www.pressenaevnet.dk”

Danmarks Fiskeriforening har klaget til Pressenavnet over en udsendelse sendt pa TV2 1 februar 2013,
idet klager mener, at god presseskik er tilsidesat.

1 Sagsfremstilling

TV 2 sendte den 28. februar 2013 den direkte udsendelse "Go’ Morgen Danmark”. 1 udsendelsen med-
virkede kok [Person A]. Af udsendelsen fremgik blandt andet folgende:

indslag
”Mikkel Beha Erichsen: Godmorgen "Guf”.
[Person A]: Godmorgen, godmorgen.

Mikkel Beha Erichsen: Kok/fiskehandler 1 gjeblikket med en stor kaerlighed til fisk, du er tosset med
fisk 1 gjeblikket.

[Person A]: Ja, det er jeg. Nu har jeg brugt to ar af mit liv pa ked, nu er det fiskens tur.

Mikkel Beha Erichsen: Ja, og det skal vaere de der, som vi lige har hert, kystnere friskfangede fisk, og
hvordan ved vi, at de er det?

[Person A]: Jamen, det ved vi ved at snakke med vores fiskehandler, det er egentlig ret nemt. Det er at
gé ned til sin fiskehandler eller ogsd sé lige leese lidt om det pa nettet, ndr man sidder derhjemme, inden
man gar ned i Brugsen og handler. Nu kaster vi os ud 1 den store slethvar.

[...]

[Person A]: Det er en slethvar, undskyld. Og sundhedstippet ikke, det er jo, at hvis din fisk den ligesom
kan holde sig oppe, sa har den det, der hedder rictor moris [rigor mortis; Pressen@vnet] i sig stadigvek,
det vil sige dedsstivhed.

Mikkel Beha Erichsen: Og det er godt?

[Person A]: Det er godt, fordi at mange af de her fisk, de er ogsé det, der hedder dagsfangede, og dags-
fangede fisk de har jo kun ligget én dag pa kel, hvorimod hvis man tager fra de store trawlere, sa kan man
altsa godt fa fisk, der har ligget der i1 5-6 dage. S4, sa dem der gerne vil have frisk fisk ogsé... nu star jeg
nede ved fiskehandleren og de alle sammen siger: Vi vil have frisk fisk, vi vil have frisk fisk! Og det far
man altsd. ..

[...]”

indslag

7l

Mikkel Beha Erichsen: ... Og det er de kystnare fisk, altsd fisk som er fanget naer kysten...

[Person A]: Lige pracis. Ligesom i gamle dage. De bla kuttere ikke.

Mikkel Beha Erichsen: Yes. Hvad er det, der er det gode ved en kystnaer fisk?

[Person A]: Jamen, altsa udover at det er lidt pladderromantisk, og vi ville kunne f& en hel del mere
turisme ved at have dem, sa er kystnare fisk fanget pa dagen, det vil sige, at den er frisk. Vi har ikke

udledt sa meget benzin pa at hente den, og vi rammer de sma bestande, eller de store bestande, hvorimod
at nar man trawler, sé hiver man bare hele pivmeget med.

Mikkel Beha Erichsen: Og det vi taler om, det er kystnare fisk fanget med sma kuttere inde i de indre
farvande 1 forhold til trawlerne, som gér ud 1 det store..



[Person A]: Ligesom de gamle Dirch Passer film ikke, hvor de tog ud og fanger...

[...]

[Person A]: Det er den her kuller, og kulleren er en af de fisk, som har haft en lille bestand de sidste par
ar men nu er den tilbage igen og specielt pa det kystnare. Det har ellers varet en af dem, som man kalder
discard-fisk, det vil sige en af de fisk, som man egentlig bare smider overbords.

Mikkel Beha Erichsen: Skidtfisk?

[Person A]: Ja, skidtfisk. Hvis vi siger, at vi fanger 10 fisk, sa smider vi rent faktisk 8 af dem tilbage 1
vandet igen. De er fanget, det vil sige, at de er dede.

Mikkel Beha Erichsen: Det er dumt.
[Person A]: Det er jo lidt dumt, ikke?

[..]

Mikkel Beha Erichsen: Men kulleren er kommet ind i de indre farvande igen og fanges nu med de her
garn af de lokale fiskere.

[Person A]: Lige praecis.

[...]”
indslag

”Ibi Stovring: Vi ved godt, at fisk det er sundt, det har vi faet banket ind 1 knolden, lige siden vi var
smd, men 1 dag der slar vi altsd ogsé et slag for, at de fisk vi spiser, de skal vere bedst for miljoet eller
gode for miljoet, ikke?

[Person A]: Lige praecis.

[...]

[Person A]: Torsken har veret overfisket i Vesterhavet. For et par ar siden, da jeg startede i lere eller
for et par dr siden. Da jeg startede i leere, dengang far var en lille pige, der, hvad hedder det, der var tor-
sken, pa Vesterhavet, sidan en, hvor alle snakkede om det: Arh, se os, vi har torsk fra Vesterhavet pa, og
det gjorde, at der kom en keempe eksponering pé torsk i Vesterhavet pé, og nu er den faktisk nasten ud-
ded 1 Vesterhavet. S& nu er den kommet lidt hegjere op, og nu skal man, nir man kigger pa sin torsk, s
skal man ikke kebe Vesterhavstorsk mere. Denne her den er fra Skagen, og der er jo nogen, der siger, det
er Vesterhavet, men det er faktisk i Skagerrak.

1bi Stovring: Den er ogsa det, man kalder kystner.
[Person A]: Den er nemlig kystner, jeg ville bare lige naevne det med torsken, fordi der er s mange af

os, som stadig keber den dérlige torsk. Denne her, den er fanget kystnzart, det vil sige, at den er fanget af
nogle, som bare tager ud, fanger fisk i de sma kuttere... “tuk, tuk, tuk”... og kommer tilbage igen.

[...]”

Den 4. marts 2013 klagede Danmarks Fiskeriforening til TV 2. Klagen blev sendt til Nordisk Film TV,
som er producent pd Go’ Morgen Danmark. I klagen redegjorde Danmarks Fiskeriforening for at en raek-
ke af de udsagn, som [Person A] var fremkommet med i udsendelsen, var usande og/eller sterkt kritisa-
ble.

Ved e-mail af 11. marts 2013 besvarede TV 2 klagen. I e-mailen beklagede TV 2, at der i udsendelsen
var fejlagtige udsagn, og oplyste, at det var indskarpet overfor [Person A], at han ikke m& komme med
udokumenterede péstande.

Den 26. marts 2013 klagede Danmarks Fiskeriforening til Pressen@vnet.

Den 19. april 2013 kl. 6.51 bragte TV 2 1 Go’ Morgen Danmark en berigtigelse. Af berigtigelsen frem-
gik folgende:



?lL.]

Mikkel Herforth: Vi har tidligere bragt et indslag om fisk, hvor kokken [Person A] desvarre er kommet
med en lang raekke fejlagtige oplysninger. Det bliver vi altsa nedt til at korrigere.

Blandt andet der sagde [Person A], at danskere de smider 8 ud af 10 fisk over bord, og det er altsd ikke
rigtigt, og det havde [Person A] altsa ikke beleg for at sige.

Der blev ogsa sagt, at en kuller er en kystneer fisk samt en skidtfisk, og det passer altsé heller ikke. Kul-
leren, den bliver fanget pé op til 300 meters dybde, og er en spisefisk pé linje med torsk og se;j.

Vesterhavstorsken blev ogsé, af [Person A] altsa, erklaret naesten udded, og det er altsd en overdrivelse.
Torsken er ikke og har ikke varet truet af udryddelse 1 Nordseen.

Og sé er det ikke korrekt, at torsk fanget i Nordseen og Skagerrak ikke er fra samme bestand. Det, der
er tale om en og samme bestand.

Det er endvidere ikke korrekt, at alle fisk der ligger pa trawlere 1 5-6 dage, der blev altsé sagt i udsen-
delsen, neeh, det er endvidere ikke korrekt, at alle fisk ligger pé trawlere 1 5-6 dage, som der blev sagt i
udsendelsen. Rigtig mange trawlere sejler ud og hjem samme dag.

Og sidst, men ikke mindst, sa blev det altsa sagt, at trawlere fisker pa alt i havet, hvor kystnere fartojer
fisker pa de store bestande. De fisker faktisk pd de samme bestande. Sddan der, sé fik vi rettet alle de fejl,
og sa kan vi komme videre, Ibi.”

2 Parternes synspunkter

2.1 Danmarks Fiskeriforenings synspunkter

Danmarks Fiskeriforening har anfert, at indslagene med [Person A] 1 Go” Morgen Danmark ikke lever
op til retningslinjerne for god presseskik. Go’ Morgen Danmark har ikke kontrolleret om de oplysninger,
der gives er korrekte, de har ikke udvist den nedvendige og forventelige kritiske indstilling overfor deres
nyhedskilde og oplysningerne har ikke varet efterprovet 1 serlig grad.

Rette modtager

Klagen er sendt til Nordisk Film, som er producent af Go” Morgen Danmark. Efter udsendelsen rettede
klager telefonisk henvendelse til Go’ Morgen Danmark via et telefonnummer fundet pa hjemmesiden
www.go.tv2.dk. Klager har fra starten veret af den opfattelse, at man kommunikerede med TV 2, hvilket
bestyrkes af, at Michael Rydal Ravn overtog sagen og underskrev sig "Michael Rydal Ravn, Redaktions-
chef, Go’ Morgen Danmark, TV 2.”

God presseskik

[Person A] har varet en fast del af staben hos Go’ Morgen Danmark siden foraret 2012 og er séledes en
fast tilknyttet medarbejder. Go” Morgen Danmark har et selvstendigt ansvar for at sikre korrekte og ikke
skadelige oplysninger fra medarbejdere, der er s taet knyttet til redaktionen. For seerne ma det fremsta
sdedes, at [Person A] er ansat af TV 2.

[Person A] optreeder som ekspert omkring fisk og fiskeri, men har ikke den nedvendige viden om de
forhold, han udtaler sig om. Nordisk Film har ved Ann Lind Andersen oplyst, at indslaget med [Person A]
den pageldende dag var en del af et samlet opleg fra Greenpeace om miljerigtige, kystnert fangede fisk.
Dette gores der ikke opmarksom pa i udsendelsen, hvilket er yderst kritisabelt. Seerne har ikke mulighed
for at kunne forholde sig kritisk til oplysningerne, men ma antage, at [Person A] udtaler sig som den kok,
der fast optraeder i Go’ Morgen Danmark.

[Person A] kom i udsendelsen med usande eller forkerte udsagn om fisk og fiskeri. Udsagnene efterlod
et misvisende billede af dansk fiskeri og danske fiskere hos seerne, og oplysningerne blev ikke imodegéet
af vaerterne. Folgende udsagn er usande/staerkt kritisable:

* Danske fiskere smider 8 ud af 10 fisk overbord



Tallet er ikke dokumentet og grebet ud af den bla luft.
* Kuller er en "skidtfisk”

Udtrykket skidtfisk™ bruges om de arter, der forarbejdes af industrien til fiskemel eller fiskeolie. Det
mere gengse udtryk er “industrifisk”. Kuller er en “konsumfisk” og ikke en ”industrifisk™.

* Kuller er en kystneer fisk

Kuller bliver typisk fanget pd dybder fra 60 til 300 meter, og der bliver af danske fiskere stort set kun
landet kuller fra Nordseen og Skagerrak. De er fanget med trawl — ikke med garn.

* ”Vesterhavstorsken” er neesten uddod

Det antages, at der menes torsk fra Nordseen, men uanset hvad der menes, er udsagnet sterkt overdre-
vet. Torsken er ikke og har ikke veret truet af udryddelse 1 Nordseen.

* Torsken er fanget i Skagerrak og dermed ikke fra samme bestand som den ncesten uddode " Vester-
havstorsk”

Der er forskel pa forvaltningen af torsk, men bestanden af torsk 1 Nordseen og Skagerrak er den samme.
Er torsken ikke fra Nordseen eller Skagerrak, er den fra Kattegat, hvor man ikke mé fange torsk ved di-
rekte fiskeri.

* Fisk ligger i 5-6 dage pa trawlere

Dette er ikke korrekt. Der er mange trawlere, der sejler ud og hjem samme dag, og dermed lander en
fisk, der er mindst lige sé frisk, som de kystnare og friskfangede fisk, som [Person A] henviser til.

* Trawlere fisker pa alt i havet — kystneere fartajer fisker pd de store bestande
Kystnare sdvel som ikke-kystnere fartgjer (trawlere) fisker pd de samme bestande.

Go’ Morgen Danmark og TV 2 burde og kunne have skaffet sig viden om, hvad [Person A] kunne taen-
kes at sige forud for udsendelsen og kontrolleret rigtigheden. Forud for det forste interview er der et ind-
slag med Greenpeace om kystnare fisk, hvilket vaerten indleder indslaget med [Person A] med at relatere
til, idet han siger ”Og det skal vaere med de her, vi lige har hert — kystnare, friskfangede fisk. Og hvordan
ved vi, at de er det?”. Der har sdledes pa forhand varet en form for aftale mellem varten og kokken om,
hvilket spergsmal der skulle stilles. Videre har TV 2 oplyst, at det var Greenpeaces forslag, at [Person A]
skulle lave mad af de omtalte fisk.

Berigtigelsen

Danmarks Fiskeriforening blev tilbudt en berigtigelse den 11. april 2013, som foreningen afviste, da der
allerede pé dette tidspunkt var indgivet en klage til Pressena@vnet, som man ville afvente resultatet af. For-
eningen har ingen indflydelse haft pa den bragte berigtigelse og finder ikke, at den imedekommer for-
eningens klage. Den angiver saledes ikke, hvornar det berigtigede har fundet sted og der er flere ungjag-
tigheder i berigtigelsen. Eksempelvis udsagnet ... sagde [Person A], at danske smider 8 ud af 10 fisk
over bord ...”, hvor det ikke er klart for seeren, hvem det angiveligt er, der skulle vaere anklaget for at
smide fisk ud.

2.2 TV 2’s synspunkter
Rette modtager

Klagen er sendt til Nordisk Film TV. Klager over TV 2 skal fremsendes til TV 2 inden de indgives til
Pressenavnet. Det er TV 2’s opfattelse, at henvendelsen til Nordisk Film TV ikke er at ligestille med en
klage til TV 2, hvilket understottes af, at det var Nordisk Film TV selv og ikke Nordisk Film TV pé vegne
af TV 2, som besvarede henvendelsen.

God presseskik

[Person A] optraeder ikke og har aldrig optradt som ekspert i Go’ Morgen Danmark. Han optraeder som
kok og fiskehandler. Han er kok hver 14. dag hos Go’ Morgen Danmark, men er ikke ansat af TV 2 eller



Nordisk Film TV og kan derfor ikke anses for at vaere fast medarbejder. Han har aldrig fiet lon for sin
deltagelse 1 Go’ Morgen Danmark. Han er endvidere ikke en del af redaktionen. [Person A] er ikke med i
Greenpeace eller en del af deres kampagne.

Go’ Morgen Danmark er en direkte udsendelse. I udsendelsen kommer [Person A] med en reekke syns-
punkter og oplysninger, som TV 2 og Nordisk Film TV ikke vidste, at han ville fremkomme med, og som
TV 2 og Nordisk Film TV derfor heller ikke havde mulighed for at kontrollere rigtigheden af. Forud for
interviewet blev der ikke aftalt eller talt om, hvilke spergsmél der kunne tenkes at blive stillet 1 inter-
viewet.

Berigtigelsen

TV 2 har anfoert, at Nordisk Film TV producerer Go’ Morgen Danmark. Den 11. marts 2013 besvarede
Nordisk Film TV klagers henvendelse og beklagede de urigtige udtalelser. Efterfolgende horte Nordisk
Film TV ikke fra Danmarks Fiskeriforening. Forst da TV 2 modtog klagen fra Pressenavnet, blev TV 2
opmerksom pa, at foreningen havde klaget til Pressen@vnet. Efterfolgende tilbed TV 2 en berigtigelse,
som blev afvist af Danmarks Fiskeriforening, som henviste til, at man ville afvente Pressenavnets afgo-
relse. TV 2 valgte, uanset den manglende dialog med klager, af egen drift at bringe en berigtigelse. Det er
TV 2’s opfattelse, at berigtigelsen imedekommer foreningens klagepunkter.

3 Pressenzvnets begrundelse og afgerelse:

I sagens behandling har felgende neevnsmedlemmer deltaget:
Thomas Rerdam, Inger Bach, Lene Sarup og John Meinert Jacobsen.
Rette modtager

Det folger af medieansvarslovens § 34, stk. 3, at klage over et medie for overtradelse af god presseskik
senest fire uger efter offentliggerelsen skal indgives til mediet. Mediets afgerelse kan herefter senest fire
uger efter, at afgorelsen er kommet frem til klageren, indbringes for Pressenavnet.

Efter det oplyste, legges det til grund, at klagen er indgivet til Nordisk Film TV, som er producent af
Go’ Morgen Danmark. Det ma leegges til grund, at Danmarks Fiskeriforening gennem hele forlebet har
veaeret af den opfattelse, at det var TV 2, foreningen kommunikerede med, og TV 2 har et medansvar for,
at foreningen fik og opretholdt denne opfattelse, bl.a. pa grund af e-mailen af 11. marts 2013, hvor redak-
tionschefen pd Go’ Morgen Danmark underskriver sig med sével Nordisk Film TV som TV 2.

Klagen fremmes herefter til realitetsbehandling.
God presseskik

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at det er massemediernes opgave at bringe korrekt
og hurtig information. S& langt det er muligt, ber det kontrolleres, om de oplysninger, der gives, er kor-
rekte jf. punkt A.1. Oplysninger, som kan vare skadelige, kraenkende eller virke agtelsesforringende for
nogen, skal efterproves 1 s@rlig grad, inden de bringes, forst og fremmest ved foreleggelse for den pigel-
dende jf. punkt jf. A.3.

Pressenavnet finder, at udsagnene “Hvis vi siger, at vi fanger ti fisk, sa smider vi rent faktisk otte af dem
tilbage i vandet igen”, ”... men kulleren er en af de fisk, som har haft en lille bestand de sidste par dr,
men nu er den tilbage igen og specielt pd det kystncere”, ”Det har ellers veeret en af dem, som man kalder
discard-fisk, det vil sige en af de fisk, som man egentlig bare smider overbords... Ja, skidtfisk”, ... og nu
er den [vesterhavstorsken”; Pressencevnet] faktisk ncesten uddod i Vesterhavet”, ”....sd skal man ikke
kobe “Vesterhavstorsk” mere. Denne her den er fra Skagen, og der er jo nogen, der siger, at det er Vester-
havet, men det er faktisk i Skagerrak... Den er nemlig kystncer, jeg ville bare lige neevne det med torsken,
fordi der er sa mange af os, som stadig kober den ddrlige torsk”, ”... hvorimod hvis man tager fra de
store trawlere, sd kan man altsa godt fa fisk, der har ligget der i en 5-6 dage” og Vi har ikke udledt sd
meget benzin pd at hente den, og vi rammer de smd bestande, eller de store bestande, hvorimod at ndr



man trawler, sa hiver man hele pivmoget med” indeholder oplysninger om faktuelle forhold. Ud fra det
oplyste leegger nevnet til grund, at der er tale om ukorrekte oplysninger. Pressenavnet finder, at TV 2,
uanset at der er tale om en direkte tv-transmission, har et medansvar for, at de ukorrekte oplysninger blev
bragt. Naevnet har herved lagt vaegt pa, at [Person A] overfor seerne fremstér som en del af medarbejder-
staben hos Go’ Morgen Danmark, idet han ud fra det oplyste siden foraret 2012 hver 14. dag har medvir-
ket 1 udsendelserne. TV 2 burde pé den baggrund — for at undga kritik — ved tilretteleeggelsen af indslaget
have sikret sig, at [Person A] ikke bragte ukorrekte oplysninger. Ved at undlade dette har TV 2 tilsidesat
god presseskik, og Pressenavnet udtaler derfor kritik af TV 2.

Kritik ber udvises over for nyhedskilderne, i seerdeleshed nér disses udsagn kan vaere farvet af personlig
interesse eller skadevoldende hensigt jf. punkt A.2.

Parterne har afgivet modstridende forklaringer om, hvorvidt [Person A] har tilknytning til Greenpeace,
herunder om han udtaler sig om fisk og fiskeri som kok i Go’ Morgen Danmark eller som reprasentant
for Greenpeace. P4 baggrund af de begraensede muligheder for at fore bevis for nevnet, kan naevnet ikke
tage stilling til, hvilken forklaring der er den rigtige. Naevnet finder imidlertid, at det forhold, at [Person
Als oplysninger stér alene, giver en ensidig og misvisende fremstilling af forholdene for dansk fiskeri.

Den kritik, som dette forhold kan give anledning til, findes imidlertid at vaere indeholdt i den kritik,
navnet har udtalt i anledning af offentliggarelsen af [Person A]s ukorrekte oplysninger.

Berigtigelsen

Berigtigelse af urigtige meddelelser skal finde sted pa redaktionens eget initiativ, hvis og sa snart kends-
kab til fejl af betydning i de bragte meddelelser indgar. Berigtigelsen skal foretages i en sddan form, at
laeserne, lytterne eller seerne far mulighed for at blive opmarksom pé berigtigelsen jf. punkt A.7.

Naevnet finder, at berigtigelsen den 19. april 2013 ikke lever op til kravene i punkt A.7 pa en sadan ma-
de, at TV 2 kan fritages for at offentliggere den kritik, som Pressen@vnet har udtalt. Naevnet bemerker
herved, at TV 2 af hensyn til nye seere burde have angivet tidspunktet for den oprindelige udsendelse, at
berigtigelsen ikke omfatter alle kritiserede forhold og 1 ovrigt ikke er nejagtig, og at berigtigelsen efter sin
form og sit indhold kan give seerne indtryk af en vis manglende grad af serigsitet hos mediet overfor det
omhandlede emne og den bragte berigtigelse.

I medfer af medieansvarslovens § 49 palegger Pressenavnet herefter den ansvarshavende redakter af
TV 2 at offentliggere folgende:

En af studievcerterne i Go’ Morgen Danmark opleeser folgende i en udsendelse pd samme ugedag og i
samme udsendelsestime, som udsendelsen den 28. februar 2013 blev bragt:

”TV 2 har bragt forkerte oplysninger om spisefisk og far derfor kritik af Pressen@vnet.

Den 28. februar i ar 1 TV 2-programmet Go’ Morgen Danmark sagde kokken [Person A] flere ting om
fisk, der var forkerte.

Han sagde blandt andet, at for hver gang, der bliver fanget ti fisk, s bliver de otte smidt ud. Det tal kan
han ikke dokumentere.

Han sagde ogsa, at torskefisken kuller er en kystnar fisk og en skidtfisk. Det er ikke rigtigt. Det er en
spisefisk og bliver typisk fanget pa mellem 60 og 300 meter vand.

Det er heller ikke rigtigt, nar han sagde, at torsken naesten er udded i Vesterhavet, og at fisk fanget af
trawlere ofte ligger fem-seks dage pé kel, inden de kommer i land.

Pressenavnet kritiserer derfor TV2.

De kan lese mere om afgerelsen pa nevnets hjemmeside, som har denne adresse [her indsettes et skilt
med folgende adresse; www.pressenaevnet.dk.] www.pressenaevnet.dk”

Afgjort den 21. maj 2013



