Retsinformation
Udskriftsdato: 22. februar 2021

KEN nr 9083 af 26/03/2008 (Gzldende)

Pressenazvnets kendelse i sag 2008-6-635

Ministerium: Justitsministeriet Journalnummer: 2008-6-635



Pressenavnets kendelse 1 sag 2008-6-635

Resumé
Klager klagede over en artikel pd www.tv2.dk.
Pressenzvnets begrundelse og afgerelse:

Under henvisning til den nzere sammenhaeng mellem artiklerne den 8. og 9. januar 2008 fin-
der Pressenzvnet ikke anledning til at afvise nogen del af klagen.

Pressenzvnet bemarker, at spergsmilet om, hvorvidt straffeloven og Menneskerettigheds-
konventionen er overtridt, henhorer under domstolene og ligger uden for nzvnets kompetence,
hvorfor forholdet ikke behandles.

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at der i videst muligt omfang skal felges
en klar saglig linje ved afgoerelsen af, hvilke sager der omtales, og i hvilke tilfzelde navne pa de im-
plicerede naevnes. En tiltaltes navn eller anden identificering bor udelades, nar ingen almen interes-
se taler for at offentliggere navnet, jf. punkt C.6.

Under henvisning til Pressenzevnets kendelse af 10. oktober 2007 (sag 2007-6-567) bemgerker
navnet, at klager i forbindelse med politianmeldelsen til den nu rejste tiltale har vaeret omtalt ved
navns navnelse i pressen. Pa baggrund af den omfattende medieomtale kan det ikke udelukkes, at
klager kan identificeres ud fra de i artiklen nzvnte oplysninger. Pressenzvnet finder imidlertid, at
der er en sddan almen interesse i den pigaldende sag, at der ikke er grundlag for at fastsli, at
www.tv2.dk har tilsidesat god presseskik som felge af oplysningen ”[A] i Arhus”.

Det folger videre af de vejledende regler for god presseskik, at retsreportagen ber vare objek-
tiv. Pa ethvert stadium af sagernes forberedelse ber journalisten tilstraebe en kvalitativ ligelig gen-
givelse af parternes synspunkter, jf. punkt C.3.

Pressenaevnet finder, at der fremgar af artiklen, at [K] ikke anser forholdene for underbygge-
de. Dette geelder bl.a. omtalen ”Voldtzegten af pigen vinteren 1998 var angiveligt s voldsom, at hun
begyndte at blede” og ”Kraenkelserne mod de andre piger var primzert, at han befolte dem pa bry-
sterne og i skridtet. I et af tilfaeldene lagde han sig negen oven pi pigen og befolte hende.”. Parterne
har afgivet modstridende forklaringer om, hvorvidt [K] ”erkender frivilligt samleje”. Sidan som
sagen foreligger oplyst, kan navnet ikke tage stilling til, hvilken forklaring der er den rigtige. Pres-
senzvnet finder imidlertid, at det af artiklen fremgér, at klager nzegter sig skyldig og anser anmel-
delserne for falske. Nzevnet udtaler ikke kritik af www.tv2.dk pa baggrund af gengivelsen af parter-
nes synspunkter.

Pressen@vnet finder, at www.tv2.dk heller ikke 1 gvrigt har handlet 1 strid med god presseskik.

[K] har klaget til Pressen@vnet over en artikel pd www.tv2.dk den 8. januar 2008, idet han mener, at god
presseskik er tilsidesat.

1. Sagsfremstilling

www.tv2.dk bragte den 8. januar 2008 kl. 17.31 en opdateret version af artiklen “Fotograf tiltales for
voldteegt”, der blev offentliggjort kl. 13.26 samme dag. Af artiklen fremgik folgende:

”Vidneudsagn fra fire piger har faet Qstjyllands Politi til at rejse tiltale mod en fotograf for sexovergreb.



Det drejer sig om en mandlig fotograf pa 50 &r, som for tiden er bosat i Flensborg.

Ostjyllands Politi har efterforsket pigernes anmeldelser siden foraret 2007, og politiassessor Gitte Toft-
hej oplyser, at tiltalen mod fotografen allerede blev rejst for arsskiftet.

”Men vi skulle forst forkynde anklageskriftet for fotografen, for offentligheden blev informeret” siger
hun.

Tiltales for voldteegt og kreenkelser

De fire piger er i dag voksne kvinder i 20’erne, men overgrebene fandt angiveligt sted i perioden
1998-2004.

Fotografen tiltales for voldtegt af en 17-arig pige samt tre tilfeelde af bluferdighedskraenkelse. [Tidlige-
re version af artiklen: Fotografen tiltales for voldtaegt for to gange voldtaegt, et voldtegtsforseg og to til-
fzelde af blufzerdighedskrankelse.] Overgrebene skete i hans [A]-fotostudie i Arhus. Voldtagten af pigen
vinteren 1998 var angiveligt s voldsom, at hun begyndte at blade.

Krankelserne mod de andre piger var primart, at han befolte dem pa brysterne og 1 skridtet. I et af til-
feeldene lagde han sig negen oven pa pigen og befolte hende.

”Ingen af de anmeldte krankelser er underbygget af beviser,” siger fotografen i en pressemeddelelse.
Tidligere domt

Selvsamme fotograf blev i november 2006 idemt 30 dages faengsel for et overgreb pé en tidligere mo-
del, men den dom har han aldrig afsonet, da han hurtigt flyttede syd for graensen.

Ifolge den tiltalte er han udsat for et haevntogt fra pigerne og nagter sig skyldig. Han har svaret igen ved
at anmelde alle fire til politiet for falsk anklage.

”Jeg ligger inde med dokumentation for, at der i hej grad kan sds tvivl om anmeldernes trovaerdighed,”
lyder det videre fra fotografen.

Erkender frivilligt samleje
Han erkender at have haft samleje med den ene af pigerne, men det skete helt frivilligt, fastholder han.

Retssagen skulle oprindeligt vaere begyndt i Retten i Arhus allerede i marts, men fotografen har valgt af
skifte advokat, si sagen er derfor blevet udsat. Ny dato er den 14. maj og dommen ventes to dage senere.”

Den 9. januar 2008 kl. 11.00 bragte TV 2 en artikel pd omtv2.tv2.dk med omtale af sagen. Overskriften
lod “Fotograf, afsloret i Operation X, tiltales for voldtegt”. Af artiklen fremgik bl.a. felgende:

”Og det er pa baggrund af fire af de unge kvinders vidneudsagn, at anklagemyndigheden nu tiltaler foto-
grafen for to voldtegter, et voldtaegtsforseg og to tilfelde af bluferdighedskrankelse.”

[K] faxede samme dag en klage til TV 2, hvoraf folgende bl.a. fremgik:

”Jeg skal hermed opfordre Dem til straks at berigtige den artikel TV 2 har om mit firma [A] pd Deres
net side omkring Operation X: Modellernes mareridt.

Det er IKKE korrekt, at jeg er tiltalt for 2 voldteegter, eet tilfeelde af voldtegtsforsog og 2 tilfeelde af
blufcerdighedskrcenkelse.

Jeg er ifolge anklageskrift af 15. oktober 2007 tiltalt for eet tilfeelde af voldtegt 1 1998 samt 3 tilfelde af
bluferdighedskrankelse 1 2003 og 2004.

Jeg skal opfordre straks Dem at berigtige ovennavnte fejl, eller jeg vil uden varsel indklage Dem for
Pressen&vnet.”

Af www.tv2.dk’s brev af 16. januar 2008 til [K] fremgik bl.a. felgende:

”Straks efter at De kontaktede TV 2 / DANMARK A/S og gjorde opmarksom pé, at der var fejl 1 Rit-

zaus artikel, blev vores artikel pd nettet rettet. Det skete samme dag kl. 17.31, hvilket fremgar af vedlagte
udskrift fra vores hjemmeside.”



2. Parternes synspunkter

2.1. [K]s synspunkter

[K] har oplyst, at han ifelge anklagemyndighedens anklageskrift af 15. oktober 2007 er tiltalt for ét til-
feelde af forseg pd voldtegt 1 1998 samt tre tilfeelde af bluferdighedskraenkelse 1 2003 og 2004.

Klager har anfort, at det er krenkende, at firmanavnet [A] i Arhus er navnt, idet han derved kan identi-
ficeres.

[K] har anfort, at folgende udsagn er ukorrekte:

- ”Voldtegten af pigen vinteren 1998 var angiveligt s& voldsom, at hun begyndte at blede.” Det er en
udokumenteret pastand fremsat af anklagemyndigheden, hvilket mediet burde have gjort opmerksom pa.
www.tv2.dk har ikke belag for en faktuel beskrivelse af voldtaegten.

- ”Krankelserne mod de andre piger var primert, at han befolte dem pd brysterne og 1 skridtet. I et af
tilfeeldene lagde han sig negen oven pa pigen og befolte hende.” Udsagnet bygger alene pd pastande frem-
sat af anklagemyndigheden.

- ”Erkender frivilligt samleje” og “Han erkender at have haft samleje med den ene af pigerne, men det
skete helt frivilligt, fastholder han.” www.tv2.dk har ikke dokumentation herfor. Klager har over for poli-
tiet negtet at have haft seksuelt samkvem med nogen af de fire involverede kvinder.

Klager har herudover anfert, at mediet burde have veret pdpasselig med at referere korrekt, serligt da
www.tv2.dk alene refererer anklagemyndigheden og kvindernes péastande. Artiklen indeholder endvidere
overtredelser af straffeloven og Menneskerettighedskonventionen.

2.2. www.tv2.dKk’s synspunkter

www.tv2.dk har anfert, at [K] forud for klagen til Pressen@vnet alene rettede henvendelse vedrerende
anklageskriftets palydende, hvorfor mediet principalt har anfert, at de andre klagepunkter i sagen skal af-
vises.

www.tv2.dk har subsidiert anfort, at mediet pa baggrund af en artikel fra Ritzaus Bureau bragte artik-
len. Oplysningerne er kendt i bredere kredse pd baggrund af presseomtale i forbindelse med sigtelsen i
august 2007. Mediet har fremlagt dokumentation for, at forskellige sogninger i CVR-registret vedrerende
oplysningen ”[A] i Arhus” ikke giver nogle sogeresultater.

www.tv2.dk har videre anfort, at mediet alene har gengivet tiltalen og politiets oplysninger herom. Or-
det "angiveligt” er flere gange anvendt for at understrege, at sagen ikke er afgjort. I artiklen navnes det,
at der er tale om en tiltale, som klager naegter sig skyldig i. Klagers synspunkt, at der ikke er faktuelt
beleg for anklagerne, er angivet 1 referencen til klagers pressemeddelelse: ”Ingen af de anmeldte kraen-
kelser er underbygget af beviser”.

www.tv2.dk har herudover henvist til Pressenavnets kendelse i sagerne 2006-6-434 og 2007-6-567.

3. Pressenavnets begrundelse og afgerelse:

I sagens behandling har folgende nevnsmedlemmer deltaget:
Jytte Scharling, Jan Kristensen, Ulrik Holmstrup og Bodil Merkev Ullerup.

Under henvisning til den nere sammenhang mellem artiklerne den 8. og 9. januar 2008 finder Presse-
navnet ikke anledning til at afvise nogen del af klagen.

Pressen@vnet bemarker, at spergsmalet om, hvorvidt straffeloven og Menneskerettighedskonventionen
er overtradt, henherer under domstolene og ligger uden for navnets kompetence, hvorfor forholdet ikke
behandles.

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at der i videst muligt omfang skal folges en klar
saglig linje ved afgerelsen af, hvilke sager der omtales, og i hvilke tilfeelde navne pé de implicerede naev-



nes. En tiltaltes navn eller anden identificering ber udelades, nar ingen almen interesse taler for at offent-
liggere navnet, jf. punkt C.6.

Under henvisning til Pressenavnets kendelse af 10. oktober 2007 (sag 2007-6-567) bemarker navnet,
at klager 1 forbindelse med politianmeldelsen til den nu rejste tiltale har veeret omtalt ved navns navnelse
i pressen. P& baggrund af den omfattende medieomtale kan det ikke udelukkes, at klager kan identificeres
ud fra de 1 artiklen nevnte oplysninger. Pressen@vnet finder imidlertid, at der er en sddan almen interesse
i den pageldende sag, at der ikke er grundlag for at fastsla, at www.tv2.dk har tilsidesat god presseskik
som folge af oplysningen [A] i Arhus”.

Det folger videre af de vejledende regler for god presseskik, at retsreportagen ber vere objektiv. P4 et-
hvert stadium af sagernes forberedelse ber journalisten tilstrebe en kvalitativ ligelig gengivelse af parter-
nes synspunkter, jf. punkt C.3.

Pressen@vnet finder, at der fremgér af artiklen, at [K] ikke anser forholdene for underbyggede. Dette
gelder bl.a. omtalen ”Voldtegten af pigen vinteren 1998 var angiveligt sd voldsom, at hun begyndte at
blede” og "Krankelserne mod de andre piger var primart, at han befolte dem pa brysterne og i skridtet. I
et af tilfeldene lagde han sig negen oven pé pigen og befolte hende.”. Parterne har afgivet modstridende
forklaringer om, hvorvidt [K] “erkender frivilligt samleje”. Sddan som sagen foreligger oplyst, kan nav-
net ikke tage stilling til, hvilken forklaring der er den rigtige. Pressen@vnet finder imidlertid, at det af
artiklen fremgér, at klager naegter sig skyldig og anser anmeldelserne for falske. Naevnet udtaler ikke kri-
tik af www.tv2.dk pa baggrund af gengivelsen af parternes synspunkter.

Pressen@vnet finder, at www.tv2.dk heller ikke 1 gvrigt har handlet 1 strid med god presseskik.
Afgjort den 26. marts 2008



