Retsinformation
Udskriftsdato: 22. februar 2021

KEN nr 9527 af 21/09/2010 (Gzldende)

Pressenavnets kendelse i sag nr. 2010-6-1001

Ministerium: Justitsministeriet Journalnummer: 2010-6-1001



Pressen@vnets kendelse 1 sag nr. 2010-6-1001

Resumé
Klager — en person — klagede over nyhedsindslaget ”Chikane kan betale sig” pd TV 2.
Pressenzevnets begrundelse og afgerelse:

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at angreb og svar, hvor det er rimeligt,
ber bringes i sammenhzeng og pa samme made, jf. punkt A.4.

TV 2 rettede den 4. maj 2010 biade via Facebook og e-mail henvendelse til klager og oplyste i
den forbindelse sine kontaktoplysninger. Klager mitte endvidere pa baggrund af TV 2’s e-mail af 4.
maj 2010 kl. 21.58 have vaeret bekendt med, at indslaget kunne vare kritisk over for klager. Klager
besvarede imidlertid ikke henvendelserne inden 8. maj 2010, hvor indslaget blev offentliggjort. Kla-
ger afviste endvidere efterfolgende at medvirke i et interview under sadvanlige forudsatninger.

Pressenavnet finder pa baggrund af det anforte, at TV 2 i fornedent omfang — bade for og
efter indslaget — har forsegt at indhente klagers kommentarer, og at mediet i indslaget loyalt refere-
rede klagers synspunkter som gengivet pa Facebook.

Efter det oplyste var indlzegget pa Facebook hentet fra den offentligt tilgzengelige Facebook-
gruppe "Meodre og Fzedre imod voldelige foraldres ret til samvaer” (en dben gruppe). Endvidere
fremgar det af Facebook-siden, som vises i indslaget, at indlzegget er fra den 20. juli 2009. TV 2 har
sloret klagers identitet, s4 hun ikke kan genkendes i videre kredse. Pressenzvnet finder herefter, at
TV 2 ikke har tilsidesat god presseskik ved at offentliggere indleegget uden klagers samtykke.

Neevnet finder heller ikke tilstreekkeligt grundlag for at udtale kritik af TV 2 for ikke ogsa at
indhente klagers samtykke til offentliggorelsen af billedet af klagers detre, selvom foraeldrene har
feelles foreldremyndighed. Naevnet har i den forbindelse lagt afgerende vaegt p4, at detrenes ansig-
ter ikke kan ses pa billedet.

Pressenzvnet finder endvidere ikke grundlag for at fastsli, at TV 2 har tilsidesat god presse-
skik ved at undlade at udvise den fornedne kildekritik over for [Person A] eller i ovrigt.

Herefter udtaler nevnet ikke kritik af TV 2.

[Klager] har klaget til Pressenavnet over en udsendelse sendt i TV 2 den 8. maj 2010, idet hun mener,
at god presseskik er tilsidesat.
1 Sagsfremstilling

Forud for det paklagede indslag rettede TV 2 henvendelse til [Klager] via Facebook den 4. maj 2010 kl.
12.59. Klager besvarede samme dag kl. 14.32 henvendelsen og bad TV 2 kontakte hende via hendes pri-
vate hotmailadresse. TV 2 skrev kl. 21.58 til denne mailadresse og oplyste blandt andet felgende:

”Jeg [journalisten] researcher pa emnet: konflikt samvarssager.

I den forbindelse har jeg i dag varet i kontakt med din eksmand. Eller rettere, det tror jeg. Og det var
det, jeg ville tale med dig om.

Mit egnske er at belyse en sag, hvor vi taler med begge parter 1 en konfliktfyldt samverssag. Netop for at
vise, at der er to sider af en sag.



Vi laver muligvis reportagen i morgen. Hvis du vil medvirke eller p4 anden made har kommentarer, s
kontakt mig venligst

[mailadresse og mobiltelefonnummer pé journalisten]”

TV 2 sendte den 8. maj 2010 kl. 19.00 Nyhederne med indslaget ”Chikane kan betale sig” med eksman-
den, hvis samver med bernene var suspenderet. Af indslaget fremgik folgende:

”Studieveert: Vi her pa TV 2 Nyhederne har faet en strom af henvendelser fra fraskilte mand, der foler
sig urimeligt beskyldt af deres ekskoner for vold og incest mod deres fzlles bern. For selv om politiet for
leengst har afvist anklagerne, mi mange fadre alligevel ikke lengere se deres bern. Og nu overvejer rege-
ringen at @ndre loven. Men indtil videre mé blandt andet [Person A], som vi skal mede nu — han kommer
fra Esbjerg — han ma undvere at se sine to detre.

Speak: Han er livredder og ansat 1 Forsvaret, og sé er han far til to detre pa fem og syv, som han ikke
har set 1 11 méneder.

[Person A]: Der er da ikke en dag, der géar, hvor jeg ikke teenker pa mine detre.

Speak: Siden skilsmissen for to ar siden, har bernenes mor forsegt at forhindre bernene i at se deres far.
Sidste sommer meldte hun ham for vold mod bernene. Og sd blev weekenderne hos far suspenderet.

Interviewer: Har du nogensinde slaet dine bern?

[Person A]: Aldrig nogensinde. Og jeg ville heller aldrig gere det, fordi jeg elsker mine bern overalt pa
jorden, og jeg er der 110 % for dem.

Speak: Ekskonen vil ikke kommentere sagen pa tv, men pd abne Facebook-sider, har hun fastholdt an-
klagen om vold med “man tror mig ikke og vil ikke here bernene”. [Der vises en Facebook-side, hvoraf
citat fremgér. Billedet og navnet pa kilden til udsagnet er sloret].

[Person A]: Alle mulige anklager, der bare ryger ind.

Speak: Hun star ogsa bag talrige underretninger til kommunen. Beskyldninger om, at manden er psykisk
ustabil efter udstationering 1 Afghanistan, og politianmeldelsen, som blev afvist.

[Person A]: Jeg foler, jeg bliver udsat for chikane af den hirdeste karakter.

Speak: Alligevel beholder hun bernene. Loven siger nemlig, at en bop@lsforeldres hindring af barnets

kontakt med samvarsforaelderen kan i visse tilfaelde have et sddant omfang, at der er frygt for barnets
trivsel. Og sa kan samveret suspenderes.

[Person A]: Her ser vi min yngste datter [Der vises et billede, hvor man ser detrene skrit bagfra].
Speak: Efter politiet har afvist anklagen om vold, er der nu — maske — udsigt til, at [Person A] kan fa
overvédget samvar med detrene. Men han frygter nye anklager.

[Person A]: De skal bare komme med en ny anmeldelse eller en ny klage, sa skal den undersgges. Og
tiden, den gér bare, tik tak. Og du mister din kontakt med dine bern, og du driver stille og roligt i bag-
grunden i bernenes verden.

2

2 Parternes synspunkter

2.1 [Klager]s synspunkter

[Klager] har anfort, at TV 2s journalist var forudindtaget og reelt ikke interesseret i hendes version. Han
opfordrede saledes pa Facebook fadre til at henvende sig. Sdfremt TV 2 havde interesse i konflikterne,
burde de have navnt den negative omtale af klager pa eksmandens gruppe pa Facebook og pa ekstrabla-
det.dk under “nationen!”.



Klager sé forst e-mailen af 4. maj 2010 kl. 21.58 dagen efter ca. kl. 15.15. I e-mailen blev hun gjort
opmerksom pa, at TV 2 agtede at optage om onsdagen. Hun var pa arbejde hele dagen og havde ikke
mulighed for at fa fri. TV 2 afskar hende dermed reelt fra muligheden af at deltage.

Klager ville have kontaktet TV 2 onsdag aften, men kl. 17.50 (og igen kl. 22.28) modtog hun en mail
fra [Person A]s hadegruppe pé Facebook, hvoraf det fremgik, at eksmandens sag ville blive bragt i Nyhe-
derne samme aften. Ud fra mailen kunne hun se, at indslaget allerede var lavet, og at hun saledes ikke
havde mulighed for at deltage. Hun er ikke blevet hort.

Efter at hun fik besked om, at indslaget var lavet, gav hun sin far en skriftlig fuldmagt til at kontakte TV
2. Men her ville man hverken tale med klager eller klagers far. Hun fik at vide af TV 2, at bare fordi der
ringer en person, som pastér at vaere hendes far, s kan vedkommende ikke udtale sig pd klagers vegne.
Hendes indlag pa Facebook er et ar gammelt. Det er ikke seriost at anvende indlegget fra en Facebook-
side, der diskuterer foreldreansvarsloven og vold mod bern, og lade det trede 1 stedet for en udtalelse fra
hende. Hendes billede er sloret, men sloringen er ikke tilstraekkelig til at hindre, at hun er blevet genkendt.
Det er tillige 1 strid med god presseskik at bruge hendes lukkede Facebook-profil i indslaget. Man skal
saledes vare ”ven” med hende for at f4 adgang til profilen.

Ud fra billede af bernene kan den ene datter genkendes, selvom hun er fotograferet skrit bagfra. Via
eksmandens samlevendes Facebook-profil kan man finde billedet og andre billeder af pigerne, sé de kan
identificeres. Klager og eksmanden har fzlles foreldremyndighed, og hun har ikke givet samtykke til of-
fentliggorelsen af billedet.

Samveret har vaeret suspenderet siden den 4. august 2009, hvilket ikke er 11 maneder som oplyst i ud-
sendelsen. Formuleringen om, at politiet har afvist sagen, antyder ssmmen med vinklingen af indslaget, at
hun anklager eksmanden, fordi hun vil straffe ham. Politiets formulering vi vil ikke efterforske yderlige-
re, da vi ikke tror at yderligere efterforskning kan fore til dom” daekker imidlertid over: vi ved godt du
har gjort noget, men desvarre kan vi ikke bevise det”.

2.2 TV 2’s synspunkter

TV 2 har anfert, at journalisten kontaktede klageren efter at have last nogle af hendes indlaeg péd den
abne Facebook-gruppe "Madre og feedre mod voldelige foreldres ret til samvar” for at belyse sagen fra
begge sider.

Efter henvendelsen via Facebook den 4. maj 2010 blev journalisten om eftermiddagen kontaktet af en
mand, der oplyste, at han var far til klager og repraesenterede hende. Han oplyste, at klager ikke enskede
at tale med journalisten. For en sikkerheds skyld sendte journalisten samme aften mailen til den private e-
mailadresse og oplyste, at han enskede at belyse sagen fra begge sider, og at klager kunne kontakte ham,
safremt hun enskede at medvirke eller havde kommentarer til indslaget. Herefter herte journalisten ikke
fra klager for den 8. maj 2010, efter at indslaget var blevet sendt.

Pé baggrund af telefonopringningen og den manglende reaktion antog journalisten, at klager ikke on-
skede at medvirke 1 indslaget. Man enskede ikke at afskere klager fra at deltage. Dette underbygges af, at
journalisten den 9. maj 2010 tilbed at fa ryddet op 1 eventuelle misforstielser og den 10. maj 2010 pé ny
spurgte, om hun enskede at medvirke 1 et interview. Klager stillede som betingelse, at hun kunne fa det
endelige indslag til godkendelse. Det krav enskede TV 2 1 overensstemmelse med fast praksis ikke at
imedekomme.

Selv om journalisten den 5. maj 2010 havde foretaget en optagelse med klagerens eksmand, var dette pa
ingen made ensbetydende med, at indslaget var faerdigt i den forstand, at klagerens eventuelle kommenta-
rer ikke kunne tilfgjes. Klageren har hele tiden haft et mobilnummer, hvor hun kunne kontakte journali-
sten, hvis hun enskede at kommentere indslaget. Det er sdledes TV 2’s opfattelse, at klager har haft rig
mulighed for at deltage i programmet, enten direkte eller i form af kommentarer til indslaget.



Der er citeret fra den dbne Facebook-gruppe "Meadre og fadre imod voldelige foraldres ret til samver”,
der er oprettet med henblik pd at debattere samversafgorelser fra Statsforvaltningen og Familiestyrelsen.
Det er TV 2’s opfattelse, at den skete anvendelse af de offentliggjorte statusmeddelelser pa Facebook har
vaeret 1 overensstemmelse med god presseskik. Hverken klagers billede eller navn blev bragt.

Der blev i indslaget vist et fotografi af klagerens datter. Der er tale om et billede, som journalisten har
faet af faderen, [Person A]. Der er netop valgt et billede, hvor man udelukkende ser pigen bagfra, siledes
at hun ikke ville kunne genkendes. Det har derfor ikke varet nedvendigt at indhente begge foreldres sam-
tykke til brugen.

Om [Person A] ikke har set sine bern 1 10 eller 11 méaneder er ikke et forhold af si vasentlig betydning,
at det begrunder en berigtigelse.

3 Pressenaevnets begrundelse og afgerelse:

I sagens behandling har felgende neevnsmedlemmer deltaget:
Thomas Rerdam, Jan Kristensen, Ulrik Holmstrup og Marianne Druedahl.

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at angreb og svar, hvor det er rimeligt, ber bringes
1 sammenhang og pa samme made, jf. punkt A.4.

TV 2 rettede den 4. maj 2010 bade via Facebook og e-mail henvendelse til klager og oplyste i den for-
bindelse sine kontaktoplysninger.

Klager métte endvidere pa baggrund af TV 2’s e-mail af 4. maj 2010 kl. 21.58 have vearet bekendt med,
at indslaget kunne vare kritisk over for klager. Klager besvarede imidlertid ikke henvendelserne inden 8.
maj 2010, hvor indslaget blev offentliggjort. Klager afviste endvidere efterfolgende at medvirke 1 et inter-
view under sedvanlige forudsatninger.

Pressenavnet finder pd baggrund af det anfoerte, at TV 2 i fornedent omfang — bade for og efter indsla-
get — har forsegt at indhente klagers kommentarer, og at mediet i indslaget loyalt refererede klagers syns-
punkter som gengivet pa Facebook.

Efter det oplyste var indlaegget pa Facebook hentet fra den offentligt tilgeengelige Facebook-gruppe
”Madre og Fedre imod voldelige foraldres ret til samver” (en dben gruppe). Endvidere fremgar det af
Facebook-siden, som vises 1 indslaget, at indleegget er fra den 20. juli 2009. TV 2 har sleret klagers iden-
titet, sa hun ikke kan genkendes i videre kredse. Pressenavnet finder herefter, at TV 2 ikke har tilsidesat
god presseskik ved at offentliggere indleegget uden klagers samtykke.

Neavnet finder heller ikke tilstraekkeligt grundlag for at udtale kritik af TV 2 for ikke ogsé at indhente
klagers samtykke til offentliggerelsen af billedet af klagers detre, selvom foraldrene har felles foreldre-

myndighed. Navnet har i den forbindelse lagt afgerende vagt pa, at detrenes ansigter ikke kan ses pa
billedet.

Pressenavnet finder endvidere ikke grundlag for at fastsla, at TV 2 har tilsidesat god presseskik ved at
undlade at udvise den fornadne kildekritik over for [Person A] eller i gvrigt.

Herefter udtaler nevnet ikke kritik af TV 2.
Afgjort den 21. september 2010



