
 

 

   

 

Kendelse 
afsagt den 12. december 2024 

 
 

Sag nr. 2024-14367 
 

[Klager] 
 
mod  
   
TV 2 

 
[Klager] har klaget til Pressenævnet over, at TV 2 har afvist at slette eller anonymisere 
artiklen ”Rollatortyv fra [Bynavn] skal tre år i fængsel”, bragt den 2. september 2015, idet 
han mener, at god presseskik derved er tilsidesat.  
 
 
 
1 Sagsfremstilling 
Påklaget artikel 
TV 2 bragte den 2. september 2015 artiklen ”Rollatortyv fra [Bynavn] skal tre år i fængsel” 
på nyheder.tv2.dk under bjælken ”Krimi”. 
 
Der er øverst i artiklen bragt et billede af et skilt for Retten i [Bynavn]. 
 
Af artiklen fremgår: 
 

”En [Aldersbetegnelse] mand er onsdag ved Retten i [Bynavn] blevet idømt tre års 
fængsel for fire røverier og 15 grove tyverier begået mod ældre kvinder og en enkelt 
mand, hovedsageligt i [Bynavn]-området. 
Det skriver Dagbladet [Bynavn]. 
En enig domsmandsret lagde vægt på den voldsomhed og ligegyldighed, som 
[Klagers tidligere navn] over syv måneders røverier og tyverier lagde for dagen. 
Desuden gik han målrettet efter lette, svagelige ofre, der hovedsageligt var 
rollatorbrugere, hvilket gav ham tilnavnet rollatortyven. 
Retten i [Bynavn] begrunder dommen med, at de 19 forhold havde en ensartet 
fremgangsmåde og enslydende beskrivelser af gerningsmanden, samtidig med at 
teleoplysninger placerede ham i nærheden af tyverierne. 
Den dømtes forklaring i retten blev desuden afvist som "utroværdig og konstrueret 
til lejligheden". 



 
 

  2 
 
 

 

[Klagers tidligere navn] valgte at tænke over, om han vil anke dommen til 
landsretten, skriver Dagbladet [Bynavn].” 

 
[Klager] anmodede den 27. juli 2024 TV 2 om at slette eller anonymisere artiklen, hvilket TV 
2 afviste den 27. august 2024. [Klager]s klage over TV 2s afvisning er modtaget i 
Pressenævnet den 31. oktober 2024. 
 
 
2 Parternes synspunkter 
2.1 [Klager]s synspunkter 
Sletning og anonymisering – punkt D.1 
[Klager] har anført, at TV 2 har afvist hans anmodning om sletning eller anonymisering af 
den påklagede artikel. 
 
I den forbindelse har [Klager] anført, at han begik røveriet, da han var ung og efter en svær 
opvækst, og at han siden har skiftet navn og lagt sit liv om. Artiklen er dog fortsat en hindring 
for ham, da den fremgår af Google m.m. 
 
 
2.2 TV 2s synspunkter 
Sletning og anonymisering – punkt D.1 
TV2 har indledningsvist anført, at mediet ikke sletter tidligere offentliggjorte artikler. 
 
Det er desuden TV 2s vurdering, at artiklen, der vedrører en dom for fire røverier og 15 grove 
tyverier primært begået mod ældre og sårbare kvinder, har samfundsmæssig interesse. Da 
straffen for de pågældende forhold oversteg to års fængsel, er det desuden i 
overensstemmelse med TV 2s sædvanlige praksis og etiske retningslinjer at offentliggøre 
navnet på den dømte. 
 
Artiklen indeholder i øvrigt ikke private eller følsomme oplysninger, hvorfor artiklens 
oplysninger ikke falder under punkt D.1 i retningslinjer for god presseskik. 
 
 
3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 
I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  
Jesper Rothe, Jørn Mikkelsen, Lene Sarup og Peter Munk Povlsen. 
 
 
God presseskik 
Sletning og anonymisering – punkt D.1 
[Klager] har klaget over, at TV 2 har afvist hans anmodning om at slette eller anonymisere 
artiklen. 
 
 
Generelt om punkt D.1 



 
 

  3 
 
 

 

Det følger af retningslinjer for god presseskik, at meddelelser offentliggjort i digitale medier 
ofte vil være tilgængelige efter, at de er publiceret. Efter anmodning skal mediet tage stilling 
til, om det er muligt og rimeligt at hindre tilgængeligheden af tidligere offentliggjorte, 
følsomme eller private oplysninger, uanset at disse tidligere er offentliggjort i 
overensstemmelse med god presseskik, jf. punkt D.1. 
 
Medier kan afindeksere, dvs. ændre instruksen til søgemaskiner, så søgemaskiner ophører 
med at henvise til artiklen, anonymisere, dvs. ændre i artikelteksten så eksempelvis et 
personnavn anonymiseres, eller helt afpublicere en artikel, dvs. fjerne artiklen fra 
hjemmesiden. 
 
Det er nævnets opfattelse, at anvendelse af punkt D.1 i retningslinjerne for god presseskik og 
muligheden for at meddele et medie kritik for ikke at imødekomme en anmodning om 
afindeksering, anonymisering eller afpublicering som udgangspunkt kun bør anvendes, når 
der er tale om oplysninger, som er særligt belastende for den person, der er omtalt. 
 
 
Den konkrete sag 
Artiklen indeholder omtale af en straffesag, hvor [Klager] blev idømt 3 års fængsel for fire 
røverier og 15 tyverier. 
 
På baggrund af sagens oplysninger lægger Pressenævnet til grund, at [Klager] i 2015 ved 
Retten i [Bynavn] blev idømt en fængselsstraf på 3 år. 
 
Det er Pressenævnets opfattelse, at artiklen fra 2015 på nyheder.tv2.dk med omtale af 
domfældelsen af [Klager] indeholder personoplysninger af følsom karakter, der som 
udgangspunkt må betragtes som værende belastende for [Klager]. 
 
Pressenævnet finder imidlertid, at det ikke kan anses for en overtrædelse af god presseskik, 
at TV 2 har afvist anmodningen om at slette eller anonymisere artiklen ni år efter dommens 
afsigelse. Nævnet har i den forbindelse lagt vægt på sagens karakter og alvor sammenholdt 
med den tid, der er gået. Nævnet bemærker, at klager efter offentliggørelsen har ændret 
navn. 
 
Pressenævnet finder derfor ikke anledning til at kritisere TV 2 for ikke at have imødekommet 
[Klager]s anmodning om at slette eller anonymisere artiklen. 


	Kendelse

