
Side 1 
 

Seernes redaktør: Beretning for perioden 1. januar – 31. december 2021 

___  

Hermed fremsendes beretning fra seernes redaktør til TV 2s bestyrelse. Beretningen gør i hovedtræk rede 

for:  

1. Principielle og væsentlige temaer  

2. Pressenævnskendelser vedrørende TV 2  

3. Udsnit af øvrige sager indbragt for seernes redaktør. 

 

Opsummering: 

Set fra seernes redaktørs stol har 2021 været et år med flere væsentlige klagesager. Journalistisk og 

medieetisk var den såkaldte ’Grønlandssag’ årets alvorligste med mulige politiske implikationer.  

En anden alvorlig sag var klagen i forbindelse med beskyldninger mod Christgau Kaffe for påstået nazistiske 

forbindelser under 2. verdenskrig – en sag, som også medførte beklagelse og dementi fra TV 2.  

Dækningen af sagen om børn og mødre med dansk tilknytning i al-Hol- og al-Roj-fangelejrene i Syrien udløste 

også flere klager, som i to tilfælde førte til medhold og rettelser på henholdsvis seernes redaktørs side for 

fejl og rettelser samt på TV2.DK. 

Højesteret afsagde i september to mediejuridisk væsentlige kendelser, da retten pålagde TV 2 at udlevere 

råoptagelserne til dokumentaren ’Plejehjemmene bag facaden’ og samtidig kendte den manglende sløring 

af en demensramt hovedperson ulovlig. Kendelserne kan få vidtrækkende konsekvenser for TV 2 og andre 

medier. 

Til gengæld fyldte TV 2s #metoo-sager samt dækningen af kommunal- og regionsvalgene i november samlet 

set forholdsvis beskedent i strømmen af klager. Det samme gjaldt til dels også den fortsatte dækning af Covid 

19-pandemien, hvor mængden af kritiske henvendelser også må betegnes som beskeden, når man tager 

pandemiens omfang og konsekvenser for borgerne i betragtning.  

Seernes redaktør modtog i årets løb knap 7.200 henvendelser - mange af dem med spørgsmål, kommentarer 

og kritik, som i nogle tilfælde udløste medhold til klagerne – i to sager som oven for nævnt i form af beklagelse 

og dementi. Antallet af henvendelser til seernes redaktør er steget støt gennem årene, men faldt i 2021 med 

omkring 1.000 i forhold til 2020. 

Otte klagesager blev i 2021 færdigbehandlet ved Pressenævnet. I en sag udtalte nævnet kritik af TV 2, mens 

de resterende syv sager endte uden kritik. Der er således tale om en stigning i forhold til 2020, hvor 

Pressenævnet traf afgørelse i fem sager mod TV 2, som alle endte uden kritik.  

Min samlede konklusion er, at 2021 set i forhold til 2020 var et år med enkelte tunge klagesager. Covid 19-

pandemien har dog – målt over året – stadig været den største journalistisk udfordring, og her har dækningen 

efter min opfattelse kørt på et tilfredsstillende niveau. Det samme gælder TV 2s dækning af kommunal- og 

regionsvalg, der som nævnt ovenfor ikke har medført klager i nævneværdigt omfang.  



Side 2 
 

1.  Principielle og væsentlige temaer 

Grønlandssagen  

Årets tungeste og for TV 2 alvorligste medieetiske sag var den såkaldte ’Grønlandssag’.  

Sagen startede langfredag 2. april 2021, da TV 2 offentliggjorde artiklen ’Bejleren til at blive Grønlands nye 

leder undlod at erklære sig inhabil i to sager’ på TV2.DK. Offentliggørelsen skete kun fire dage før valget til 

Grønlands folkevalgte forsamling, og var dermed en politisk sprængfarlig sag, som kunne have påvirket 

valget.  

Artiklen byggede på en række udokumenterede påstande i et 11 sider langt notat, som TV 2 havde modtaget 

fra en fortrolig kilde i forbindelse med journalistisk research forud for valget. Påstandene blev imidlertid ikke 

faktatjekket på afgørende punkter, og artiklens hovedperson, nuværende landsstyreformand Múte B. Egede 

blev ikke forelagt de graverende beskyldninger inden offentliggørelsen, så han kunne svare for sig. 

TV 2 valgte at rette artiklen og tilføje en udtalelse fra Múte B. Egede knap fire timer efter offentliggørelsen 

2. april. To dage senere – 4. april - blev den helt fjernet fra TV2.DK og erstattet af en ny artikel med 

overskriften ’Grønlandsk politiker afviser anklager’.  

7. april valgte TV 2 endvidere at offentliggøre et dementi og en beklagelse på TV2.DK samt under seernes 

redaktørs rubrik for fejl og rettelser på SR.TV2.DK.  

I beklagelsen hed det blandt andet, at ”TV 2 mener, at det var en fejl at bringe artiklen, for vi havde ikke 

dokumentation til at underbygge artiklens påstand om mulig inhabilitet. Det er samtidig en åbenlys fejl, at 

artiklen ikke blev fremlagt for Egede til kommentar. Artiklen levede dermed ikke op til TV 2s vanlige 

kvalitetskontrol.” 

Trods dementi og beklagelse blussede debatten om sagen op igen i juni, da Ekstra Bladet offentliggjorde 

artiklen ’Afsløring: TV 2-boss stod bag falsk valgbombe’ med henvisning til den redaktionschef, som havde 

modtaget tippet fra den fortrolige kilde og dermed havde det overordnede redaktionelle ansvar i sagen. 

Sagen eskalerede med flere artikler i medierne i de følgende uger, hvor den ansvarlige redaktionschef som 

konsekvens af sagen stoppede på TV 2. 

På den baggrund opfordrede TV 2s nyhedsdirektør 17. juni 2021 seernes redaktør til at undersøge sagen med 

henblik på en uafhængig afdækning af det redaktionelle forløb.  

Som led i sagen anmodede Kulturministeren 6. juli 2021 TV 2s bestyrelsesformand om en redegørelse for 

sagen om den fejlagtige artikel på tv2.dk om Múte B. Egede 2. april 2021.  

I redegørelsen, som blev fremsendt til kulturministeren to dage senere, 8. juli 2021, beklagede 

bestyrelsesformanden sagen om den fejlagtige artikel, hvor TV 2 ikke havde gjort sit journalistiske arbejde 

godt nok.  



Side 3 
 

Det blev i bestyrelsesformandens redegørelse konstateret, at TV 2s undersøgelser havde konkluderet, at 

menneskelige fejl og flere på hinanden følgende misforståelser førte til, at artiklen reelt ikke blev endeligt 

godkendt før publicering, og at den dermed ikke blev kvalitetssikret i henhold til TV 2s faste, redaktionelle 

procedurer. 

Redegørelsen henviste desuden til, at seernes redaktør var i færd med at undersøge sagen, idet det blev 

understreget, at seernes redaktør ikke udtaler sig på TV 2s vegne, men som en uafhængig instans med indsigt 

i journalistik og redaktionel praksis – som en seernes ombudsmand – og at jeg havde frie rammer til at afgøre, 

hvad jeg fandt relevant at inddrage i min undersøgelse. 

Det var et vilkår for seernes redaktørs undersøgelse, at TV 2 ikke ønskede at oplyse, hvem der var kilde til 

notatet og det såkaldte ”journalistbrief”. For at opretholde kildebeskyttelsen fik jeg derfor udleveret 

materialet i sagen i anonymiseret form, således at passager, der kunne identificere kilden, var streget over. 

Samtidig valgte jeg helt bevidst ikke at faktatjekke påstandene i det 11 sider lange notat. Efter min opfattelse 

lå det uden for undersøgelsens rammer i en sag, hvor TV 2 har valgt at dementere og beklage artiklens 

udokumenterede påstande.   

Som led i undersøgelsen gennemførte jeg i perioden 25. juni til 11. august 2021 samtaler med 21 personer 

med tilknytning til sagen samt en række uformelle samtaler med ansatte og chefer med en mere perifer rolle 

i forhold til forløbet.  

På den baggrund konkluderede jeg i min rapport 25. august 2021, at redaktionschefen, som satte historien i 

gang, havde et afgørende ansvar for, at artiklen, som blev udgivet 2. april 2021, ikke blev stoppet inden 

udgivelsen.  

Det ændrede dog ikke på, at der også påhvilede journalisten og den vagthavende redaktør på TV2.DK et 

betydeligt ansvar for, at de ikke sørgede for at faktatjekke de belastende påstande i notatet og heller ikke 

forelagde dem for Múte B. Egede, så han kunne kommentere dem inden udgivelsen.  

Det burde også have fremgået, at påstandene i artiklen baserede sig på et tip fra en fortrolig kilde, når der 

ikke var tale om validerede oplysninger fra navngivne kilder.   

Til gengæld fandt jeg ikke anledning til at rette kritik mod TV 2 for at give sig i kast med at undersøge 

påstandene i notatet.  

Inhabilitet, korruption og tætte relationer var i året op til valget genstand for en bred samfundsdebat i 

Grønland. Uanset den fortrolige kildes eventuelle motiv var emnet derfor journalistisk og samfundsmæssigt 

relevant – også i forbindelse med dækningen af valget.  

Artiklen skulle dog aldrig være udgivet, da påstandene i det fortrolige notat ikke blev faktatjekket, og Múte 

B. Egede ikke fik mulighed for at kommentere beskyldningerne inden udgivelsen. Det var den afgørende fejl.  

Som konsekvens af sagen har TV 2 Nyhederne med afdelingens presseetiske rådgiver og TV 2 Jura sat internt 

fokus på presseetik, dilemmaer og regler, ligesom man har skærpet opmærksomheden på den daglige 

chefvagts rolle, således at vedkommende altid skal inddrages i tvivlsspørgsmål. 



Side 4 
 

Desuden har TV 2 Nyhederne besluttet at sikre, at det fremover vil være helt tydeligt, hvilket ansvar chefer 

med en særopgave har - som eksempelvis i denne sag med en redaktionschef med overordnet ansvar for 

planlægning og dækning af valget i Grønland.  

I kølvandet på sagen har TV 2 Nyhedernes ledelse endvidere haft møder med TV2.DK’s redaktion og 

indskærpet TV 2s regler og arbejdsgange. Herunder også, at ingen medarbejdere skal føle sig pressede til at 

udgive en historie, de ikke tror på.  

Umiddelbart inden udgivelsen orienterede jeg telefonisk landsstyreformand Múte B. Egede om de resultater, 

jeg var nået frem til, samtidig med at han fik rapporten fremsendt på mail.  

Jeg forklarede landsstyreformanden, at TV 2 har faste procedurer for kvalitetssikring med klar 

ansvarsfordeling, ligesom redaktionen arbejder under et etisk regelsæt i form af de ’Vejledende regler for 

god presseskik’ og TV 2s etiske retningslinjer.  

Reglerne var ikke overholdt, og efter min opfattelse var artiklen derfor i strid med såvel Pressenævnets som 

TV 2s egne regler på området. 

Jeg tilføjede, at jeg i min undersøgelse ikke har fundet belæg for, at TV 2 eller dets medarbejdere skulle have 

stået i ledtog med kilden. 

Min samlede konklusion var derfor, at sagen skyldtes menneskelige fejl og tilfældige sammenfald, og jeg 

kunne på den baggrund fuldt ud tilslutte mig TV 2s dementi og beklagelse. 

Rapporten kan læses her: https://sr.tv2.dk/media/vx5bahr5/2021-seernes-redaktoer-rapport-om-

groenlandssagen.pdf ” 

#Metoo på TV 2  

Mens TV 2s #metoo-sager og afskedigelsen af Jens Gaardbo og Jes Dorph-Petersen vakte stor opsigt og debat 

i både etablerede medier og på Facebook, gav sagen mindre genlyd i TV 2s og seernes redaktørs mailboks.  

Selv om beslutningen om at droppe Jes Dorph-Petersen som vært på Go’ aften Live blev en af årets større 

sager med over 100 mails til seernes redaktør, så var det et relativt beskedent antal henvendelser i forhold 

til de mange kritiske kommentarer på Facebook, hvor en støttegruppe til fordel for de to værter på et 

tidspunkt samlede over 40.000 følgere. 

Interne personaleforhold falder imidlertid uden for seernes redaktørs ansvarsområde, og i mine svar 

understregede jeg derfor, at selv om jeg havde forståelse for, at det var et spørgsmål, som optog mange af 

TV 2s seere, så havde jeg ingen bemærkninger til sagen, som for TV 2s vedkommende også er omfattet af 

lovgivningen om persondatabeskyttelse.  

Min rolle begrænsede sig derfor til at kvittere for modtagelsen og sende henvendelserne videre til orientering 

for TV 2s direktion. 

https://sr.tv2.dk/media/vx5bahr5/2021-seernes-redaktoer-rapport-om-groenlandssagen.pdf
https://sr.tv2.dk/media/vx5bahr5/2021-seernes-redaktoer-rapport-om-groenlandssagen.pdf


Side 5 
 

Blandt henvendelserne var også flere anmodninger om aktindsigt i sagen. De blev afvist af med henvisning 

til, at TV 2 i henhold til bekendtgørelse nr. 1568 af 16. december 2013 er undtaget fra aktindsigt efter lov om 

offentlighed i forvaltningen. 

#Metoo-debatten har i årets løb lejlighedsvis givet sig udslag i kritiske bemærkninger blandt andet til 

kvindelige værters påklædning, der af nogle seere blev opfattet som udfordrende ”i disse ligestillingstider”, 

som det blev formuleret i en mail. Kritikken har i flere tilfælde også drejet sig om kvindelige nyhedsværters 

højhælede sko. 

Dokumentaren ’MeToo: Sexisme bag skærmen’, som blev sendt på Discovery+ 29. november 2021 udløste 

op mod 100 henvendelser til TV 2 og seernes redaktør, en væsentlig del af dem med kritik af, at udsendelsen 

ikke blev sendt på TV 2. 

Efterfølgende modtog TV 2 og seernes redaktør et mindre antal kritiske kommentarer til oplysninger i Ekstra 

Bladet og efterfølgende andre medier om, at en kvindelig nyhedsvært på TV 2 havde erkendt at have haft et 

forhold til en mandlig praktikant.    

I begge tilfælde er der kvitteret for modtagelsen med et standardsvar, da det drejer sig om spørgsmål, som 

ligger uden for seernes redaktørs ansvarsområde. 

For TV 2s moderatorer på Nyhedernes sider på Facebook blev afskedigelsen af Jes Dorph-Petersen og den 

generelle #metoo-debat nogle af de sager, som gav mest arbejde i 2021.  

En særlig udfordring drejede sig om, hvordan man bedst kunne beskytte de nuværende og tidligere TV 2-

medarbejdere, som medvirkede i dokumentaren på Discovery+ i november.  

Fortsat interesse for Covid-19 og mink  

TV 2s seere udviste også i 2021 stor interesse for dækningen af Covid 19 og herunder også den politiske 

beslutning om aflivning af samtlige mink i Danmark.  

Et tilbagevendende kritikpunkt var TV 2 Nyhederne og NEWS’s anvendelse af billeder af næse- og svælgtest 

samt vaccinestik mod Covid-19.  

”Jeg har længe undret mig, og nu kommer det igen. Hver gang der er et indlæg omkring Corona vaccination, 

skal der vises indslag med klip/billeder for en, der bliver vaccineret […] Hvad er det, NEWS ønsker at vise eller 

mener, vi ikke forstår”, hed det i en af de over 100 mails, TV 2 og seernes redaktør modtog om dette 

spørgsmål i løbet af året.  

I flere af mine svar erkendte jeg, at man til tider kan undre sig over, at journalister ikke er mere opfindsomme, 

eftersom mange seere har rettet kritik mod billeder af enten vaccinestik eller coronatest. Henvendelserne 

blev sammen med mine svar sendt videre til Nyhedsafdelingen, uden at det tilsyneladende har givet 

anledning til ændring i praksis.  



Side 6 
 

I et indslag om, at Statens Serum Institut har ændret instruks til, hvordan man skal vaccinere korrekt, tjente 

billedsiden imidlertid som dokumentation, og så var det naturligvis relevant at vise, hvordan det skal gøres, 

hvilket også fremgik af mit svar. 

Flere seere har i årets løb kritiseret TV 2 for at give taletid til Covid-19- og vaccineskeptikere i både 

Nyhederne, på TV 2 NEWS og i Go’ aften Live.  

I klager af den karakter har jeg i mine svar understreget, at TV 2 som offentligt ejet medievirksomhed har til 

opgave at sikre en bred dækning af det danske samfund, og at det er en demokratisk ret i Danmark at kunne 

forsamles frit og give udtryk for sine holdninger, og at det også gælder for borgere, som er utilfredse med 

regeringens covid-19-politik.  

Det er samtidig klart, at demonstranter selvfølgelig skal interviewes med samme kritiske tilgang som bruges 

over for andre, som medvirker i TV 2s indslag og artikler, og nok så væsentligt at fakta skal være i orden. 

En læser på TV2.DK fik i marts medhold i, at det var en fejl at omtale en ekspert som ”virolog”, da hans 

fagområde koncentrerer sig om at udarbejde matematiske modeller inden for epidemiologi. Redaktionen 

valgte derfor at rette den pågældendes titel til "lektor". 

I en anden henvendelse om samme ekspert afviste jeg til gengæld, at det ville give mening at bede den 

pågældende ”om at føre sandhedsbevis for nogle matematisk beregnede prognoser for, hvad der kunne være 

sket, hvis regeringen havde lempet restriktionerne.” 

”Hans opgave som ekspert i matematisk epidemiologi er primært at forklare – og ikke forsvare - hvordan en 

epidemi kan udvikle sig under bestemte forhold”, skrev jeg i mit svar, hvor jeg tilføjede, at ”politikerne må 

stå på mål for de beslutninger, de træffer.”  

Flere seere har i årets løb klaget over, at TV 2 Nyhederne og TV 2 NEWS nærmest har fastslået som et faktum, 

at det var ulovligt, da regeringen beordrede samtlige mink i Danmark aflivet.  

Sagen førte til interne drøftelser, hvor jeg påpegede, at det fremgår af kommissoriet for 

granskningskommissionen, at en af dens opgaver er at afklare netop spørgsmålet om, hvorvidt der var 

hjemmel i lovgivningen eller ej til aflivning af mink i Danmark, da beslutningen blev truffet. 

TV 2 Nyhedernes politiske redaktion valgte derefter, at det det vil være mest korrekt at sige, at ”ifølge 

regeringen var der ikke lovhjemmel, da den traf beslutningen om at aflive alle mink, og da myndighederne 

sendte det første brev ud til minkavlerne.” 

I et svar i november skrev jeg derfor, at jeg havde drøftet spørgsmålet med TV 2 Nyhederne, som er enige i, 

at det burde have fremgået, at det er "ifølge regeringen", at der ikke var lovhjemmel.  

Kritik af dækningen af Syrien-børnene  

En række seere og læsere klagede i marts 2021 til TV 2 og seernes redaktør over dækningen af sagen om 

børn og mødre med dansk tilknytning i al-Hol- og al-Roj-fangelejrene i Syrien. Efter de pågældendes 

opfattelse var TV 2s dækning tendentiøs og præget af sympati for børnene og deres mødre. 



Side 7 
 

En seer skrev i sin klage til seernes redaktør, at dækningen ”lugter lidt meget af”, at TV 2 NEWS har et ”politisk 

sigte på venstrefløjen”, mens en anden ifølge eget udsagn ” blev lamslået over den massive manipulation, 

jeg oplevede, Nyhederne udøvede”.  

”Det virkede, som om TV2 havde besluttet sig for at sætte massivt ind for at påvirke befolkningen/seerne i 

én bestemt retning: Sympati for børnene i Syrien”, skrev hun i sin klage. 

En anden seer undrede sig over, at TV 2 ikke spurgte mere ind til de sager, hvor mødrene ikke havde dansk 

statsborgerskab, mens endnu en ønskede svar på, hvorfor TV 2 ikke stillede spørgsmål til, hvorfor Danmark 

skal ”tage potentielle terrorister hjem”. 

I et svar til en af seerne oplyste jeg, at nyhedsledelsen havde skrevet i et svar til mig, at TV 2 skulle være 

meget opmærksomme på at holde balancen i det her spørgsmål, ”hvor der er ved at gå lidt kampagne i den 

fra flere mediers side”, som det blev formuleret. 

”Vi har ingen holdning til spørgsmålet, og vi skal sikre, at vi både hører argumenter for og imod. Vi indskærper 

det over redaktørerne”, hed det således i TV 2 Nyhedernes svar. 

Udlægningen af en meningsmåling, som TV 2 Nyhederne havde foretaget om spørgsmålet i det 

socialdemokratiske bagland, førte også til kritik. Historien blev offentliggjort i Nyhederne, på NEWS og på 

TV2.DK.  

Overskriften på en af artiklerne lød, at ”Store dele af S-baglandet vil nu have Syrien-børn hjem til Danmark”. 

Tallene dækkede over, at TV 2 havde spurgt 1.038 socialdemokratiske partiforeningsformænd, borgmestre 

og byrådsmedlemmer, og af de 172 personer, der havde svaret, ønskede 40 procent at få børnene bragt til 

Danmark. 

”Med andre ord cirka 70 personer ud af 1.038 eller under 7% af de adspurgte. Det er en meget tvivlsom 

konklusion, at det er ”store dele”, hed det i klagen.  

”Meget få har svaret, og af dem, der har svaret, er det så også et mindretal. Man kunne måske endda antage, 

at dem, der ikke har svaret, nok ikke ser det som vigtigt at få disse børn til Danmark”, hed det med tilføjelsen, 

at ”det er en af de sager, hvor TV 2 leverer partsindlæg/forsøger at påvirke i en bestemt retning”, tilføjede 

klageren. 

I mit svar skrev jeg, at jeg havde forelagt klagen for TV 2s nyhedsdirektør samt souschefen i 

Nyhedsafdelingen, og at de var enige i, at det burde have fremgået klart af såvel indslag som artikler, at der 

var tale om 40 procent af de 172 respondenter i rundspørgen – og altså ikke samtlige 1.038 adspurgte. 

”Ligeledes var det en fejl, når der i en overskrift på forsiden af TV2.DK stod, at ”store dele” af baglandet hos 

S ønskede de pågældende børn bragt til Danmark, der skulle kun have stået ”dele” af S-baglandet”, skrev jeg 

i mit svar. 

Klagen førte 31. marts 2021 også til en beklagelse på sr.tv2.dk: 



Side 8 
 

”TV 2 Nyhederne bragte 14. marts 2021 flere indslag og artikler om en rundspørge, TV 2 har foretaget blandt 

Socialdemokratiets borgmestre, byrådsmedlemmer og partiforeningsformænd. 

TV 2 havde spurgt 1.038 personer i det socialdemokratiske bagland om deres holdning, og af dem svarede 

40 procent af de 172 respondenter, at børnene skal hentes til Danmark. 

Det var derfor ikke korrekt, da det i oplæg til indslag i 18 og 19 Nyhederne hed, at det var 40 procent af de 

”adspurgte”, som havde svaret, at de ønskede børnene til Danmark. Ordvalget gik igen i en oversigtsartikel 

på TV2.DK den 23. marts, men også her havde det korrekte været, at det var 40 procent af ”respondenterne”. 

Tilsvarende var det ikke korrekt, da det i en overskrift på forsiden af TV2.DK 14. marts hed, at ”store” dele af 

S-baglandet ville have børnene hjem fra de kurdisk kontrollerede lejre i Syrien. Det korrekte var, at dele af S-

baglandet ønsker børnene hjem. 

TV 2 beklager fejlene.”  

Andre klager drejede sig om artiklen ”Flertal af danskerne mener, at Syrien-børn skal til Danmark” på TV2.DK 

30. marts 2021.  

I underrubrikken hed det, at ”en tredjedel af de adspurgte mener, at både børn og mødre bør hentes til 

Danmark. En tilsvarende stor gruppe mener, at mødrene bør blive i Syrien”. 

”Det er slet ikke rigtigt: To tredjedele af de adspurgte mener, at mødrene bør blive i Syrien, enten med eller 

uden børn. Og så er der lige cirka en tredjedel, der slet ikke nævnes, men det er selvfølgelig helt tilfældigt 

hvem det er”, konstaterede en læser 31. marts. 

En anden læser påpegede, at sidste del af teksten i den første version fastslog, at ”En tilsvarende stor gruppe 

mener, at mødrene bør blive i Syrien."  

”Denne sætning var åbenlyst ukorrekt, idet det fremgår af undersøgelsens egne resultater, at 61% ikke 

mener, at mødrene skal bringes til Danmark”, skrev han i sin klage 3. april, idet han fandt, at artiklen trods 

ændringen stadig fremstod ”særdeles tendentiøs og meget tæt på fake news”. 

Artiklen blev opdateret med en rettelse 7. april 2021, så det nu fremgår, at ”da denne artikel blev publiceret 

fremgik det af under rubrikken, at ”en tredjedel af de adspurgte af de adspurgte mener, at både børn og 

mødre skal hentes til Danmark. En tilsvarende stor gruppe mener, at mødrene bør blive i Syrien”. Da dette 

ikke er korrekt, blev underrubrikken morgenen efter rettet til ovenstående, så det nu fremgår, ”at en 

tredjedel af de adspurgte mener, at både børn og mødre bør hentes til Danmark. En tilsvarende stor gruppe 

mener, at det kun bør gælde børnene”, lød det i rettelsen på TV2.DK.  

Afgørende kendelser om ’Plejehjemmene bag facaden’  

Højesteret afsagde 28. september 2021 kendelse i to sager vedrørende dokumentaren ’Plejehjemmene bag 

facaden’, som blev sendt på TV 2 og TV 2 PLAY i slutningen af juli 2020. Kendelserne gik TV 2 imod, og der er 

i begge tilfælde tale om endelige afgørelser, som også i andre sager vil kunne få indflydelse på TV 2s og andre 

mediers arbejdsvilkår ved optagelser til udsendelser med personfølsomt indhold. 



Side 9 
 

I den ene kendelse blev TV 2 af Højesteret pålagt at udlevere råoptagelserne til dokumentaren til brug for 

politiets efterforskning af, om TV 2, ansatte hos TV 2 eller plejehjemspersonale har begået strafbare forhold 

i forbindelse med optagelserne, der blev foretaget med skjult kamera på to plejehjem i efteråret 2019.  

I kendelsen hedder det således, at ”Højesteret tiltræder efter optagelsernes karakter, at TV 2 med rimelig 

grund er mistænkt for overtrædelse af straffelovens § 264 a og § 264 d. Der er ikke grundlag for at tilsidesætte 

anklagemyndighedens vurdering, hvorefter overtrædelserne vil være undergivet offentlig påtale efter 

retsplejelovens § 727, stk. 2.” 

§264 a siger, at ”den, der uberettiget fotograferer personer, der befinder sig på et ikke frit tilgængeligt sted, 

straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder”, mens § 264 d handler om ”uberettiget” videregivelse af 

oplysninger eller billeder om ”en andens private forhold” eller ”billeder af den pågældende under 

omstændigheder, der åbenbart kan forlanges unddraget en bredere offentlighed”.  

Med hensyn til de ansatte på de to plejehjem fandt Højesteret, ”at det må antages, at de uredigerede 

optagelser kan have betydning for efterforskningen af plejepersonales mulige overtrædelser af straffelovens 

§§ 155-157 og autorisationslovens § 75.” 

Straffelovens §§ 155-157 handler om pligtforsømmelse i offentligt hverv, mens autorisationslovens § 75 

fastslår, at ”en autoriseret sundhedsperson, der gør sig skyldig i grovere eller gentagen forsømmelse eller 

skødesløshed i udøvelsen af sin virksomhed, straffes med bøde eller fængsel i indtil 4 måneder.” 

TV 2 Danmark A/S har efterfølgende indbragt Højesterets kendelse om udlevering af råoptagelser for 

Menneskeretsdomstolen i Strasbourg. 

I den anden kendelse fastslog Højesteret, at det trods den samfundsmæssige interesse i at afdække kritisable 

forhold på plejehjem var i strid med lovgivningen, da TV 2 viste en dement ældre kvinde i meget intime 

situationer i hendes bolig.  

”Optagelserne viser hende blandt andet i en lift for eksempel under forsøg på afføring og i en række 

situationer, der angår hendes intimhygiejne med hensyn til for eksempel bleskift. Desuden indeholder 

optagelserne følsomme helbredsoplysninger. Højesteret finder herefter, at videregivelsen af optagelserne i 

tv-udsendelsen har udgjort grove krænkelser af As ret til privatliv, jf. herved også artikel 8 i 

Menneskerettighedskonventionen”, hedder det således i kendelsen. 

I sin konklusion fastslår Højesteret, ”at det må anses for at have været muligt for TV 2 at belyse kritisable 

forhold på plejehjem uden at bringe optagelser af A i meget intime situationer i en tv-udsendelse, hvor 

hendes identitet ikke var skjult.” 

Det står ikke klart, hvordan kendelsens bemærkning om ”at belyse kritisable forhold på plejehjem uden at 

bringe optagelser af A i meget intime situationer i en tv-udsendelse, hvor hendes identitet ikke var skjult”, 

kan fortolkes i praksis. 

En konsekvens af Højesterets to kendelser mod TV 2 viste sig imidlertid allerede 10. oktober, da en tidligere 

plejehjemsleder fra Fyn via seernes redaktør klagede til TV 2 over dokumentaren ’Det er ikke slut endnu’ om 



Side 10 
 

det nordsjællandske plejehjem Dagmarsminde, ”hvor I igen fremstiller en række mennesker svært ramt af 

demens og i sårbare situationer”, som det hed i klagen.  

Den tidligere plejehjemsleder tilføjede, at den nye dokumentar - som handler om et såkaldt mønster-

plejehjem med gode forhold for sine beboere - denne gang endda var ”uden den samme væsentlige 

samfundsmæssige betydning i historien, idet der jo ikke umiddelbart er nogen form for svigt i plejen”, som 

han skrev. 

TV 2s redaktør for programmet svarede i første omgang, at optagelserne i ’Det er ikke slut endnu’ ikke er nær 

så intime som dem i ’Plejehjemmene bag facaden’, og TV 2 mente derfor godt, at man kunne bringe dem – 

også efter Højesterets dom. 

Redaktøren tilføjede i sit svar, at efter at have været forevist ’Det er ikke slut endnu’ har både 

Alzheimerforeningen og Ældre Sagen udtrykt, ”at dokumentaren tegner et værdigt portræt af de ældre”. 

Ikke desto mindre har den tidligere plejehjemsleder fra Fyn valgt at klage til Pressenævnet, samtidig med at 

han har indgivet en anmeldelse mod TV 2 til Odense Politi for krænkelse af de dementes privatliv.  

TV 2 Danmark A/S har i første omgang afvist, at den tidligere plejehjemsleder kan have retlig interesse, sådan 

som det er beskrevet i Pressenævnets klagevejledning. Her hedder det, at der er tale om retlig interesse, når 

klageren direkte eller indirekte er omtalt i en artikel, en tv- eller radioudsendelse eller er afbildet på et 

fotografi, som er bragt i et medie. 

Det fremgår desuden direkte af Pressenævnets klagevejledning, at man ”derfor ikke kan klage som 

enkeltperson, hvis man alene har en generel faglig eller politisk interesse i det emne, der er omtalt i pressen”, 

sådan som det er tilfældet i den foreliggende sag. 

TV 2 og producenten har understreget over for nævnet, at dokumentaren fra det nordsjællandske plejehjem 

på intet tidspunkt viser situationer, som er uværdige eller nedværdigende for de pågældende beboere med 

demens. 

Pressenævnet har imidlertid udbedt sig supplerende oplysninger, før man vil tage stilling til, om den tidligere 

plejehjemsleder fra Fyn alligevel skulle være berettiget til at få behandlet sin klage ved nævnet. 

Kommunal- og regionsvalg  

Valget til kommunalbestyrelser og regionsråd 16. november 2021 førte til forholdsvis få mails med kritik af 

dækningen på TV 2s kanaler.  

En seer klagede således 17. november over, at TV 2 Nyhederne og NEWS tilsyneladende havde valgt at 

prioritere de landspolitiske aspekter af valget. 

”Det er dagen derpå og hele formiddagen har jeg set dækningen af valget på TV 2, og ligesom på DR fokuserer 

I stort set udelukkende på Dansk Folkepartis nedtur og de konservatives fremgang”, skrev han og tilføjede, 

at ”det bliver bare sådan lidt socialpornografisk i længden, når det foregår så ensidigt, for nu er det jo netop 

et kommunalvalg, så hvorfor er der ikke også indslag fra Lorry med fokus på, hvad valget kommet til at betyde 



Side 11 
 

for København, hvor forskydningerne også er markante og Enhedslistens enorme fremgang vel også fortjener 

at blive behandlet?”  

I mit svar anførte jeg, at TV 2 Nyhederne og NEWS dækkede de store historier med interesse for et bredere 

publikum.  

”Det vil primært sige partiernes op- og nedture samt de spektakulære sager fra udvalgte kommuner som 

Kolding, Frederiksberg, Bornholm og København for blot at nævne de største sager fra gårsdagens valg.  

De regionale stationer – herunder TV 2 Lorry – dækker de enkelte kommuner og regioner mere detaljeret”, 

skrev jeg og tilføjede, at det næppe ”er alle TV 2s seere, som interesserer sig for alt, hvad der foregår i Dragør 

eller Gentofte – ligesom du måske ikke har lyst til i detaljer at følge med i udviklingen i Kerteminde eller 

Viborg”. 

En anden seer fik medhold i, at TV 2 burde have oplyst, at tidligere departementschef i Skatteministeriet 

Peter Loft var kandidat både til Folketinget og til kommunalbestyrelsen i Gentofte for Liberal Alliance, da han 

medvirkede i et indslag på NEWS.  

Det hedder nemlig i TV 2s etiske retningslinjer, at ”kilder og medvirkende, der repræsenterer særlige 

interesser – hvad enten det er politisk, økonomisk eller andet, skal deklareres som sådan. Det gælder også, 

når de optræder i anden sammenhæng”, så det burde selvfølgelig være oplyst. 

En læser fik ikke medhold, da han krævede en rettelse, da en valgforsker i en artikel på TV2.DK udtalte, at 

”det, at mænd sidder på flest af de magtfulde poster i Danmark og fylder mest i politik, er jo netop beviset 

på, at det ikke handler om kvalifikationer, men om køn." 

I mit svar anførte jeg, at udsagnet fra valgforskeren ikke var en faktuel oplysning, men en vurdering.  

”Man kan være enig eller uenig med ham i, at mænd – generelt set – på grund af deres ”køn” sidder på flere 

magtfulde poster end kvinder, men udtalelsen ligger efter min opfattelse inden for rammerne af 

ytringsfriheden”, skrev jeg. 

Jeg tilføjede, at det hørte med i billedet, at den pågældende forsker ikke udtalte sig som journalist, men som 

leverandør af en analyse/vurdering, hvor han som fagmand giver udtryk for sin personlige opfattelse. 

Det ligger dog uden for rammerne af seernes redaktørs ansvarsområde at tage stilling til krav om rettelser, 

og for god ordens skyld sendte jeg derfor læserens opfordring og kritik videre til Nyhedsafdelingen. 

Mens der således kun landede et beskedent antal klager på mail hos TV 2 og seernes redaktør, fyldte emnet 

til gengæld en del på TV 2 Nyhedernes sider på Facebook hen over efteråret. 

For at sikre, at såkaldt almindelige mennesker også kunne komme til orde i debatten, valgte TV 2 i sommeren 

2021 at ændre på nogle grundlæggende indstillinger på siderne, således at Facebook ikke længere rangerer 

kommentarer til opslag ud fra ”mest relevante”, men derimod ud fra ”nyeste”.  



Side 12 
 

Ændringen betyder, at kommentarer fra verificerede brugere som eksempelvis politiske kandidater ikke 

længere automatisk kommer øverst i kommentar-sporet, hvor de tidligere kunne dominere debatten. 

Vantro fra Vesten, dårligt sprog og bandeord  

Klager over sprogfejl var også i 2021 et betydeligt klagetema i seernes redaktørs mailboks.  

En af årets principielle sager drejede sig om, hvor direkte man skal oversætte fra fremmedsprog som 

eksempelvis pashto og dari i Afghanistan. Spørgsmålet blev aktuelt i september i forbindelse med et indslag 

om de amerikanske styrkers ødelæggelse af amerikansk materiel i lufthavnen i Kabul, hvor en repræsentant 

for Taliban i TV 2s oversættelse udtalte: ”At afghanerne er bange for os, skyldes Vestens propaganda”.  

Indslaget skabte en del debat på TV 2-korrespondent Rasmus Tantholdts side på Facebook, hvor en bruger 

med udenlandsk baggrund i skarpe vendinger kritiserede oversættelsen. 

”Det sidste han siger er, at det skyldes ’de vantros propaganda’ og ikke, at det ’skyldes Vestens propaganda’. 

Så kære Rasmus Tantholdt og TV 2 Nyhederne, lad være med at lægge et filter på en terroristbevægelses 

retorik”, skrev den pågældende, som bad TV 2 om at lade være med ”at få det til at fremstå, som om der er 

begået en forbrydelse”, når USA har ødelagt sine egne fly inden afrejsen fra det nu Taliban-kontrollerede 

Afghanistan. 

Oversættelsen i indslaget om de smadrede fly førte også til en klage til seernes redaktør fra en seer, som 

spurgte, om det var korrekt, at TV 2 havde valgt at oversætte Taliban-soldatens bemærkninger om ”de 

vantro” til ”de vestlige”.  

”Hvis dette er korrekt, synes jeg virkelig, at I har et stort problem, som bør rettes hurtigt muligt”, hed det i 

klagen.  

Sagen førte til en længere intern diskussion med TV 2 Nyhederne, hvor jeg argumenterede for, at 

Pressenævnets grundlæggende regel om, at mediernes opgave er at bringe ”korrekt og hurtig information”, 

så vidt muligt også bør gælde i forhold til oversættelser. 

Min holdning er, at hvis eksempelvis en repræsentant for Taliban omtaler andre som ”vantro”, så vil jeg også 

finde det rimeligt at citere det ret præcist, da det er sagt af en person fra en bevægelse, ”der formodes at se 

verden blandt andet ud fra et religiøst udgangspunkt”, som jeg skrev i en intern mail.  

Efter min opfattelse var der tale om et principielt spørgsmål, som i dansk kontekst er stærkt politiseret, og 

jeg fandt derfor, at TV 2 Nyhederne i første led måtte svare den pågældende klager om, hvorfor TV 2 valgte 

at skrive ”Vesten”, selv om der blev sagt ”de vantro”.  

I svaret fra TV 2 Nyhederne hed det, at det generelt gælder for tekstning af TV-nyheder, at det falder inden 

for genren ”kommunikativ oversættelse”, hvor man blandt andet på grund af den begrænsede plads 

oversætter meningen i stedet for ordene samt kondenserer komplicerede sætninger til enklere ord.  

”Det står i modsætning til genren semantisk oversættelse, hvor alle sproglige træk bevares, for eksempel 

som i en oversættelse af en bog”, hed det i svaret fra TV 2 Nyhederne. 



Side 13 
 

”Tolkenes vurdering er, at når Taliban-repræsentanten taler om de vantro, henviser han underforstået til de 

vantro i Vesten, hvilket i den kultur er en normal måde at omtale vestlige mennesker på. De vantro kan også 

henvise til lokale skeptikere eller frafaldne, men det er der ikke tale om her. Den kommunikative oversættelse 

hæfter sig derfor ved at få den korrekte gruppe mennesker anført, hvilket er Vesten”, hed det i svaret fra TV 

2 Nyhederne.  

Klageren er ikke efterfølgende vendt tilbage til seernes redaktør, sådan som proceduren ellers giver mulighed 

for.  

Andre sprogklager i årets løb drejede sig blandt andet om brug af, hvad de pågældende seere opfattede som 

værdiladede ord.  

Det skete blandt andet, da statsminister Mette Frederiksen i TV 2 Nyhedernes referat ”udeblev” fra et EU-

topmøde, selv om hun havde meldt afbud, da en vært på Go’ aften Danmark omtalte mundbind som ”de her 

sataner”, og da Inger Støjberg blev ”smidt ud” af Folketinget efter dommen i Rigsretten.  

Min grundlæggende holdning i den type sager er, at der er stor forskel på, hvordan vi hver især bruger 

sproget, men at man altid nøje skal overveje, hvordan man formulerer sig, da det kan opfattes anderledes af 

modtagerne. 

Stave- og slåfejl er et fast tilbagevendende tema, og det førte i maj til en henvendelse fra to unge mænd, 

som havde samlet ikke færre end 20 eksempler på dårligt sprog. 

”Set i en tid hvor ’fake news’, og generel troværdighed på internettet er mere vigtigt end nogensinde før, 

føler vi, der er noget vi bør gøre jer opmærksomme på. Jeres artikler er sprængfyldte med stave- og 

grammatiske fejl til et punkt, hvor man ofte tager sig selv til hovedet og tænker, ”hvordan kan et af landets 

største og (i vores øjne, i hvert fald endnu) mest troværdige medier ikke opdage det her”, skrev ”Sune og 

Søren”. 

De tilføjede, at de havde samlet nogle af de værste stavefejl, grammatiske ukorrektheder, forkerte 

oversættelser eller fejl-omregninger på valuta sammen i screenshots, som alle var taget fra LIVE-feed eller 

artikler, der var tilgået direkte fra forsiden af TV2.DK. 

”Ovenstående er ikke et forsøg på at lave mudderkast eller være ”utilfredse kunder”, men en oprigtig besked 

til jer om, at dette måske er et punkt, I bør have mere fokus på, så I fremover kan blive ved med at være et 

lige så troværdigt medie som I er nu”, skrev de i deres mail, som jeg med tak for den konstruktive henvendelse 

sendte videre til redaktionen på TV2.DK. 

Den nye omikron-variant har også givet anledning til flere henvendelser fra seere, som gerne vil give deres 

besyv med om, hvordan det rettelig bør udtales.  

Bandeord og kraftudtryk – også i familieprogrammer som ’Vild med dans’ og ’X Factor’ er et andet fast tema 

for klager. 



Side 14 
 

Blandt de mere venlige henvendelser var et forslag fra en far til tre teenagere om at erstatte amerikanske 

udtryk som ”shit og ”fuck” med danske ord som “ærgerligt” og “pokkers” for at modvirke det, han kaldte  

”proletariseringen af sproget”. 

En anden seer opfordrede TV 2 til at indføre en ”bandekasse” for at gøre opmærksom på, at ”sproget bliver 

misbrugt, når deltagere bander”.  

”Bare en ide, så sproget er i orden”, skrev hun og rundede af med en smiley. 

2. Pressenævnskendelser vedrørende TV 2 

Pressenævnet traf i 2021 afgørelse i otte sager mod TV 2. I en sag udtalte nævnet kritik af TV 2, mens de 

resterende syv sager endte uden kritik. Derudover afviste Pressenævnet at behandle to sager. Den ene fordi 

fristen for indgivelse af klage var overskredet, mens den anden blev afvist på grund af manglende retlig 

interesse. 

Der er således tale om en stigning i forhold til 2020, hvor Pressenævnet traf afgørelse i fem sager mod TV 2, 

som alle endte uden kritik.  

2019: Fem sager, hvoraf to endte med kritik, og de tre resterende endte uden kritik. 

2018: Fire sager, hvoraf der i en sag blev udtalt kritik, mens tre andre sager endte uden kritik.  

2017: Otte sager, heraf udløste to kritik, mens seks endte uden kritik.  

Pressenævnet afsagde i 2021 kendelse i disse otte sager: 

Artikel om forsøg på mordbrand skal afindekseres  

En tidligere sygeplejerske klagede til Pressenævnet over, at TV 2 og flere andre medier ikke ville slette, 

anonymisere eller afindeksere en række artikler fra november 2005.  

Artiklerne omtalte alle en straffesag fra samme år, hvor kvinden var blevet idømt otte års fængsel for i 

forbindelse med sit arbejde som sygeplejerske at have franarret en 88-årig patient 500.000 kr. og for at have 

forsøgt at dræbe patienten ved ildspåsættelse af dennes hjem. Kvinden fik med dommen endvidere forbud 

mod at udøve hverv som sygeplejerske. 

Et flertal i Pressenævnet fandt i kendelsen 12. oktober 2021 ikke anledning til at udtale kritik af TV 2 og de 

øvrige medier for ikke at slette eller anonymisere artiklerne, men fandt imidlertid efter en samlet vurdering, 

at det ville have været rimeligt at hindre tilgængeligheden ved at foretage afindeksering af artiklerne.  

Nævnets flertal lagde vægt på, at der var gået 16 år, siden der faldt dom i sagen, at kvinden ikke indtog en 

fremtrædende stilling i samfundet, og at hun ikke var en offentlig person.  



Side 15 
 

Et enkelt medlem af nævnet afgav dissens og fandt på baggrund af sagens karakter og alvor ikke anledning 

til at kritisere TV 2 og de øvrige medier, som var omfattet af Pressenævnets kendelse, da de alle har afvist 

sygeplejerskens krav om at få slettet eller anonymiseret de gamle artikler. 

TV 2 Danmark A/S, Nordjyske, Morgenavisen Jyllands-Posten, DR, Kristeligt Dagblad og Fyens Stiftstidende 

har derfor i januar 2022 i fællesskab anmodet Pressenævnet om at genoptage de seks sager til fornyet 

behandling. 

Konspirationsteorier måtte gerne omtales  

I en artikel bragt på TV2.DK i august 2020 omtalte TV 2 kritik rettet mod en kendt influencer, som på de 

sociale medier havde delt konspirationsteorier vedrørende coronavaccinen.  

I artiklen blev der nævnt andre eksempler på tilfælde, hvor offentlige personer havde modtaget kritik for 

opslag, de havde delt på sociale medier.  

Et af eksemplerne vedrørte en læge, som havde udtalt sig kritisk omkring regeringens håndtering af 

coronavirussen.  

Lægen klagede til Pressenævnet over at være blevet associeret med de konspirationsteorier, der blev omtalt 

i artiklen.  

Pressenævnet fastslog i kendelsen 9. februar 2021, at TV 2 havde handlet inden for mediets redigeringsret 

ved at vælge at omtale lægen i artiklen. Da det samtidig fremstod klart, at lægen ikke havde delt 

konspirationsteorier, udtalte nævnet ikke kritik. 

Ingen kritik af indslag om vanvidskørsel  

TV 2 bragte 12. april 2020 et nyhedsindslag og en artikel om vanvidskørsel og vanvidsbilisme, herunder 

regeringens udspil om bekæmpelse af vanvidskørsel.  

I den forbindelse omtalte TV 2, at en 60-årig mand, som var dømt for blandt andet spirituskørsel og fik 

frakendt sit kørekort, fortsat kørte rundt i det lokale villakvarter uden kørekort. Manden klagede til 

Pressenævnet blandt andet over, at det var ukorrekt, at han blev koblet til vanvidskørsel og dermed blev 

omtalt som en vanvidsbilist.  

Nævnet fandt ikke grundlag for at udtale kritik.  

Nævnet lagde i sin afgørelse 11. maj 2021 blandt andet vægt på, at mandens synspunkter var gengivet 

tilstrækkeligt i nyhedsindslaget og artiklen, herunder hans oplysninger om, at han uretmæssigt fik frakendt 

sit kørekort, at han aldrig har kørt spirituskørsel, og at han altid drikker, når han bliver stoppet af politiet, 

ligesom det i artiklen korrekt var gengivet, at han var dømt for en række færdselsforseelser. 

 

 



Side 16 
 

Ingen kritik af udsendelse om påstået voldtægt  

TV 2 bragte i juni 2020 en udsendelse om debatten og de deraf følgende konsekvenser efter byrettens 

afgørelse i en retssag, hvor den tiltalte mand var frifundet for voldtægt. Udsendelsen indeholdt blandt andet 

interviewoptagelser af parterne i sagen, herunder også et konfrontationsinterview mellem dem.  

Forud for offentliggørelsen af udsendelsen meddelte anmelderen i sagen over for TV 2, at hun ønskede at 

trække sit samtykke til medvirken tilbage, hvilket TV 2 ikke imødekom.  

Anmelderen klagede til Pressenævnet blandt andet over, at TV 2 undlod at efterkomme hendes ønske om at 

tilbagekalde sit samtykke.  

Nævnet fandt i sin kendelse 22. juni 2021 ikke grundlag for at udtale kritik.  

Nævnet lagde blandt andet vægt på, at TV 2 i tilstrækkeligt omfang havde gjort anmelderen opmærksom på, 

hvad udsendelsen ville omhandle, herunder udsendelsens vinkel, at udsendelsens indhold stemte overens 

med, hvad der var stillet hende i udsigt, og at præmissen for udsendelsen således efter nævnets opfattelse 

ikke ændrede sig undervejs. 

Medarbejder blev tilstrækkeligt sløret i dokumentar fra plejehjem  

En plejehjemsmedarbejder klagede til Pressenævnet over at være vist på skjulte optagelser, der indgik i TV 

2s dokumentarudsendelse ”Plejehjemmene bag facaden”, som blev sendt på TV 2 og TV 2 PLAY i juli 2020.  

Der blev i udsendelsen rejst kritik af den kommunale ældrepleje bl.a. på baggrund af de skjulte optagelser, 

som medarbejderen medvirkede i, og hun klagede til Pressenævnet over, at hun ikke var blevet tilstrækkeligt 

sløret på de optagelser, som blev vist i udsendelsen.  

Medarbejderen oplyste, at hun var blevet genkendt i udsendelsen af venner, kolleger, naboer og familie, og 

at hun havde modtaget chikanerende beskeder efter udsendelsen.  

Pressenævnet fandt i sin kendelse 16. september 2021, at TV 2 havde foretaget en tilstrækkelig sløring af 

medarbejderen på de viste optagelser. Nævnet lagde bl.a. vægt på, at medarbejderens stemme og ansigt var 

sløret, og at hun derfor ikke fremstod identificerbar for en bredere kreds, medmindre man i forvejen havde 

kendskab til medarbejderne på det omtalte plejecenter. 

Brug af eksperters vurderinger var i orden  

TV 2 bragte 16. december 2020 artiklen ”Nye problemer med beton i kritiseret højhus” på TV2.DK. 

Entreprenøren klagede over, at artiklen indeholdt urigtige fortolkninger og redigerede citater, der var vinklet 

på en sådan måde, at det ikke gav et retvisende billede af en eventuel nedstyrtningsfare.  

Pressenævnet fandt i sin kendelse 18. november 2021, at vinklingen lå inden for redaktørens redigeringsret, 

og at det var gengivet i artiklen, hvor informationerne kom fra, ligesom selskabet var blevet forelagt kritikken 

og kommet til orde i artiklen. 



Side 17 
 

Ingen kritik i sag om bortført barn  

TV 2 offentliggjorde 20. april 2021 udsendelsen ”Gravegruppen: ’Falsk rugemor’ forsvundet”, som blev bragt 

på TV 2 PLAY. Udsendelsen handlede om en kvindes bortførelse af sin søn kort tid efter, at hun blev dømt for 

som rugemor at have bedraget tre par.  

Kvinden klagede til Pressenævnet over, at udsendelsen indeholdt tilkendegivelser fra TV 2s journalister, som 

ikke var objektive, samt at TV 2 ikke havde foretaget en effektiv sløring af hendes hus.  

Nævnet fandt ikke grundlag for at udtale kritik.  

Nævnet lagde i sin afgørelse 18. november 2021 blandt andet vægt på, at de påklagede udsagn klart fremstod 

som journalisternes vurderinger af kvindens ageren i forbindelse med den omtalte børnebortførelsessag, 

samt at kvindens husnummer, der umiddelbart ville kunne medføre identificering af hende, var sløret, 

ligesom oplysninger om husets nærmere placering ikke fremgik. 

Ingen kritik af udsendelse om konkursfinter  

TV 2 bragte i maj 2021 en udsendelse i Operation X og en efterfølgende artikel på TV2.DK om 

konkursrådgivning, hvor TV 2s journalist under dække af at være direktør i et nødlidende selskab henvendte 

sig til en vurderingsmand med henblik på at få foretaget en vurdering af det fiktive selskabs aktiver.  

Vurderingsmandens vurdering var væsentligt lavere end gennemsnittet af to forhandleres vurderinger. Den 

omtalte vurderingsmand klagede til Pressenævnet blandt andet over udsendelsens og artiklens vinkling.  

Nævnet fandt ikke grundlag for at udtale kritik. Nævnet lagde blandt andet vægt på, at vurderingsmandens 

vurdering var gengivet korrekt, og at han fik tilstrækkelig mulighed for at udtale sig om den overordnede 

kritik vedrørende sin vurderingsrapport, herunder om de forudsætninger, der lå til grund for vurderingen. 

3. Udsnit af øvrige sager indbragt for seernes redaktør 

Seernes redaktør modtog i 2021 godt 7.100 henvendelser med forespørgsler, kommentarer, klager og kritik 

via sin officielle mailadresse, og dertil kommer en række henvendelser til min personlige mailadresse. 

Seernes redaktør har selv opgjort 59 af årets klage- og kritiksager som værende af mere principiel eller 

karakteristisk karakter. Der blev givet medhold i 12 sager, delvist medhold i to sager, 42 sager endte uden 

medhold, mens tre sager endte uden for disse kategorier. Herudover indeholdt fem sager en rettelse, fire 

sager indeholdt en beklagelse, og i en sag blev lydniveauerne i en dokumentar redigeret om. 

18 sager havde flere end en klager, Jes Dorph-Petersen-sagen havde over 100 og endnu en over 30. 

Her følger i kronologisk rækkefølge et udsnit af principielle eller på anden måde karakteristiske sager, som i 

årets løb blev indbragt for seernes redaktør: 

 



Side 18 
 

Stormen på Kongressen  

En læser klagede i begyndelsen af februar til seernes redaktør over artiklen ’Advokat: Trump vil ikke vidne i 

rigsretssag’, som blev offentliggjort på TV2.DK 4. februar 2021. Læseren fandt, at flere oplysninger i artiklen 

ikke stemte ”overens med tidslinjen for, hvad der skete den 6. januar”. 

Læseren mente, at det burde have fremgået af artiklen, at ”stormen på Kongressen blev indledt, mens Trump 

stadig talte til sine tilhængere foran Det Hvide Hus.”  

 Samtidig klagede han over artiklens påstand om, at ”fem mennesker blev dræbt, heriblandt en politimand.”  

”Der var reelt kun to personer (politimanden samt en demonstrant), der blev dræbt, mens de resterende tre 

”blot” omkom eller døde”, skrev han i sin klage med henvisning til et opslag på Wikipedia. 

I mit svar medgav jeg, at en kvindelig oprører samt en politibetjent blev ”dræbt” i urolighederne, mens to af 

oprørerne/demonstranterne formentlig døde som følge af hjertestop. En femte person døde imidlertid, da 

vedkommende blev mast ihjel i folkemængden – altså en direkte konsekvens af optøjerne.  

Med hensyn til tidsforløbet fastslog jeg til gengæld, at daværende præsident Trump ifølge den tidslinje, som 

læseren selv henviste til i sin klage, begyndte sin tale ved Det Hvide Hus kl. 12.00.  

Først 53 minutter senere brød de første oprørere ifølge samme tidslinje gennem hegnet på den vestlige side 

af The Capitol. Det var altså efter og ikke før, de havde hørt Trump tale.  

”Jeg er derfor ikke enig med dig i, at man ikke kan sige, at de ”efterfølgende” stormede Kongressen, da det – 

som beskrevet i alle rapporter fra dagen – skete både under og i umiddelbar forlængelse af præsidentens 

tale”, skrev jeg i mit svar til læseren.  

To sager endte med anonymisering  

En kvindelig studerende klagede i 20. februar til seernes redaktør over artiklen ’Eksplosiv stigning i SU-gæld 

- her er fem gode råd til at håndtere din gæld’, da hun følte sig fejlciteret og desuden var utilfreds med at 

fremstå med fuldt navn. 

”I skriver, at jeg har taget SU-lån siden 2017. Jeg fortalte udtrykkeligt i det interview, jeg gav tidligere på 

dagen, at jeg tager SU-lån, når jeg ikke arbejder”, skrev den unge kvinde, som fandt, at hendes udtalelser 

blev brugt til at ”gennemtvinge et narrativ om at alle unge uhæmmet tager lån”.  

I en tilsvarende sag klagede en ung mand 19. februar 2021 til seernes redaktør over en artikel om skoledrenge 

og hash, som blev offentliggjort på TV2.DK i 2015.  

Den unge mand skrev til seernes redaktør, at han siden udgivelsen havde været ked af artiklen, og at hans 

vurdering i dag er, at han som 15-årig ikke var i stand til at vurdere konsekvenserne af at medvirke i 

interviewet. Han bad derfor om, at den kunne fjernes fra nettet, så den ikke kommer frem i forbindelse med 

Google-søgninger på hans navn. 



Side 19 
 

”Jeg håber, I kan se min side af denne sag og forstår, at man som 15-årig folkeskoledreng skal tages særligt 

hensyn til, når man interviewes i forbindelse med emner som hash”, skrev han til seernes redaktør. 

TV 2 sletter i henhold til stationens etiske retningslinjer som hovedregel ikke materiale, der har været 

udsendt, hvad enten det er på tv eller nettet. 

I Pressenævnets ’Vejledende regler for god presseskik’ hedder det imidlertid, at ”meddelelser offentliggjort 

i digitale medier vil ofte være tilgængelige længe efter, at de er publiceret. Efter anmodning til mediet kan 

tilgængeligheden af sådanne tidligere offentliggjorte, følsomme eller private oplysninger hindres, i det 

omfang det er muligt og skønnes rimeligt”. 

I begge sager valgte TV 2 Nyhederne derfor at anonymisere de pågældende klagere, så de ikke kan 

identificeres med deres navn i den anførte sammenhæng ved en søgning på nettet. 

Samuel Patys morder var islamist  

En læser klagede 9. marts til seernes redaktør og TV 2s administrerende direktør over artiklen ”Teenagepige 

løj for sin far om bortvisning – ti dage efter blev læreren halshugget” om drabet på den franske skolelærer 

Samuel Paty, idet han så den som endnu et eksempel på, ”hvordan medier ses uhensigtsmæssigt 

sammenkæde terrorisme sammen med religion, og hvor terrorisme fremstilles, som var det en form for 

religionsdyrkelse”. 

”Jeg finder det stærkt kritisabelt, at terroristen i artiklen beskrives som ”en islamisk terrorist”, da journalisten 

næppe ville have fremhævet andre religioner som islam, og muslimer bliver fremhævet i denne artikel. Det 

er min formodning, at journalisten ikke ville have beskrevet en terrorist som en kristen, buddhistisk, jødisk 

eller ateistisk terrorist”, hed det i klagen. 

Klageren tilføjede, at terrorisme er en ”forfærdelig gerning”, og at ”ingen religion prædiker terror eller har 

terrorisme som en del af dens religionsdyrkelse”, som han skrev – med tilføjelsen, at beskrivelsen af 

muslimer/islam bør ikke anvendes som et socialt stigma eller et politisk forsøg på yderligere at opdele i 

befolkningen i et "os og dem".  

I mit svar fastslog jeg, at mediernes opgave er at bringe faktuelt korrekte oplysninger til offentligheden, sådan 

som det fremgår af Pressenævnets ’Vejledende regler for god presseskik’ og TV 2s etiske retningslinjer. 

Samtidig anførte jeg, at der under efterforskningen i Frankrig mod den 18-årige tjetjenske gerningsmand blev 

fremlagt dokumentation for, at han umiddelbart efter drabet på Samuel Paty havde offentliggjort et opslag 

på Twitter, hvor han oplyste, at drabet var sket ”i Allahs navn”, fordi den dræbte – efter gerningsmandens 

opfattelse – havde ”nedgjort Muhammed”. 

Inden drabet var gerningsmanden flere gange i kontakt med jihadister i Idlib-provinsen i Syrien. 

Ifølge den franske anklagemyndighed har vidner endvidere forklaret, at gerningsmanden under drabet råbte 

”Allahu Akbar”, lige som han ifølge vidneforklaringer havde forklaret, at Paty skulle ydmyges på grund af 

Muhammed-tegningerne. Drabsmanden blev selv skudt og dræbt af politiet ganske kort efter. 



Side 20 
 

”Motivet er væsentligt i kriminalitet, og det er efter min opfattelse faktuelt korrekt at betegne Samuel Paty 

som offer for en islamisk terrorists gerning. Det gælder også, selv om der var tale om en forskruet udlægning 

af religionen”, skrev jeg i mit svar og tilføjede, at ”det samme ville have gjort sig gældende, hvis en 

gerningsmand havde brugt en anden religion som påskud for et terrorangreb”. 

I en replik dagen efter skrev læseren, at han ikke anfægtede mediernes opgave med at viderebringe faktuelt 

korrekte oplysninger til offentligheden, idet han faktisk anerkender og ”er henrykt over, at vi i Danmark har 

mange troværdige medier, der netop løfter den vigtige samfundsrolle i form af at viderebringe faktuelt 

korrekt oplysninger til almenheden”. 

Han anfægtede heller ikke terroristens religiøse baggrund eller motiv, men fandt blot, at formuleringen 

”islamisk terrorist” var ”stigmatiserende overfor muslimer, da det næppe vil ses at en terrorist beskrives som 

for eksempel en ”kristen terrorist”. 

I mit endelige svar henviste jeg til en række sager, hvor danske medier har omtalt gerningsmænd til angreb 

på abortklinikker i USA som ”kristne fundamentalister” og ”kristne, hvide ekstremister”, lige som dagbladet 

Information har omtalt attentater af den karakter som ”Bibelbæltets angreb mod amerikanske kvinders ret 

til abort.” Jeg henviste også til den norske terrorist Anders Behring Breivik, som i danske medier blev omtalt 

som ”højreekstremist”. 

Samtidig understregede jeg, at personligt godt forstod hans bekymring, men at det efter min opfattelse er 

afgørende, at man i journalistisk formidling fremlægger faktuelt korrekte oplysninger. Også når det handler 

om følsomme spørgsmål. 

Blokeret på TV 2s sider på Facebook  

En deltager i debatten på TV 2s sider på Facebook klagede 18. maj til seernes redaktør, efter at TV 2s 

moderatorer havde afvist at ophæve hans blokering. 

I deres svar oplyste TV 2s moderatorer, at han var udelukket på baggrund af sit brugernavn, som var i strid 

med TV 2s retningslinjer for god online-debat, som kan ses på Facebooksiden og på goddebat.tv2.dk.  

”Dit nuværende brugernavn lever ikke op til kravet om, at vores brugere, hvis de ønsker at deltage i debatten, 

skal anvende en ”personlig profil, hvor fornavn og efternavn fremgår”, skrev moderatorerne, som tilføjede, 

at ”denne husregel tjener til at undgå falske profiler og alias-profiler, som vi desværre har erfaret ofte 

afsporer eller mudrer debatten”.  

En blokering gælder som udgangspunkt i tre måneder og kan ophæves, hvis man sender en mail til TV 2s 

moderatorer om, at man er indforstået med TV 2s retningslinjer og eksempelvis ændrer sit brugernavn. 

Klageren fandt, at det var ”den sygeste undskyldning” han nogensinde havde hørt og klagede derefter til 

seernes redaktør, idet han fandt, at TV 2 havde ”sat fiktive regler op for moderering af kommentarer og 

profiler, der går imod jeres venstreorienterede linje”.  



Side 21 
 

”Kan I venligst få hævet blokeringen, inden jeg bringer sagen videre på de sociale medier”, hed det i hans 

klage. 

I mit svar understregede jeg, at det tydeligt fremgår af TV 2s regler for god debat, at hvis man vil debattere 

på TV 2s sider på Facebook, så skal man skrive med sin egen personlige profil, ”hvor fornavn og efternavn 

fremgår”. Man skal endvidere selv kunne verificere, at man er den, man udgiver sig for at være, og dertil skal 

man overholde reglerne for god debattone. 

”Det er regler, der gælder ens for alle – både venstre- og højreorienterede – så du har selv nøglen til at få 

hævet blokeringen”, skrev jeg i mit svar. 

Christian Eriksens kollaps i Parken  

Flere seere klagede i juni over, at TV 2 i Nyhederne og på NEWS viste billeder af landsholdets anfører Simon 

Kjær, da denne trøstede Christian Eriksens kæreste Sabrina Kvist Jensen, efter at Eriksen faldt om med et 

hjertetilfælde under EM-landskampen mod Finland.  

”Først og fremmest, tak for at I og DR ikke har vist unødvendige billeder af det frygtelige, der skete med 

Eriksen i går. Det har vi snakket meget om herhjemme”, skrev en seer 13. juni, idet hun til gengæld fandt det 

unødvendigt at vise billedet af Christian Eriksens grædende kæreste. 

”Respekter, at hun lige der oplever de værste minutter i sit liv. Bare fordi andre slibrige nyhedsmedier gør 

det, så burde I holde jer for gode til det”, hed det i klagen, mens en anden seer kaldte dem ”beskidte billeder, 

som aldrig burde være taget”. 

I mine svar understregede jeg, at billedet af Simon Kjær, som trøstede Christian Eriksens kæreste, blev vist 

som dokumentation for den alvorlige situation i forbindelse med landskampen mellem Danmark og Finland. 

Af hensyn til den unge kvinde valgte TV 2 et billede, hvor man ikke kan se hendes ansigt. 

Samtidig anførte jeg, at selv om det fremgår af såvel de 'Vejledende regler for god presseskik' som TV 2s 

etiske retningslinjer, at ofre og pårørende for forbrydelser og ulykker skal vises det størst mulige hensyn, så 

hørte det med i afvejningen af hensyn, at Christian Eriksens hjertestop fandt sted midt i en landskamp, som 

blev transmitteret direkte på landsdækkende tv. 

”Der var således tale om en situation, som påkaldte sig stor offentlig interesse, og jeg finder på den baggrund 

ikke anledning til kritik af billedvalget”, skrev jeg. 

Kvindeligt par i ’Vild med dans’  

Flere seere klagede til seernes redaktør, da TV 2 30. august offentliggjorde, at sanger og sangskriver Freja 

Kirk og den professionelle danser Claudia Rex skulle være det første kvindelige par nogensinde i den danske 

udgave af 'Vild med dans'. 

”Det vil ingen ende tage. TV 2 ødelægger tv. Ved ikke hvorfor I ikke har mere fantasi. Det er snart for meget. 

Godt der er andre kanaler”, skrev en mandlig seer 30. august. 



Side 22 
 

En kvindelig seer skrev i oktober, at hun havde læst i BT, at ’Vild med dans’ havde lavere seertal end de 

foregående år, og efter hendes opfattelse var forklaringen den enkle, at ”i år er det to piger, der danser 

sammen”. Seeren fandt det ”lige så stygt” som året før, da to mænd dansede sammen. 

”At de så også vandt, var forfærdeligt”, hed det i klagen, inden seeren rundede af med en bemærkning om, 

at ”når I bliver normale seriøse igen, kan det være, I er heldige, at vores husstand vender tilbage”. 

I mine svar understregede jeg, at TV 2 i henhold til sin public service-tilladelse i det samlede programudbud 

skal ”tilbyde en bred samfundsmæssig dækning af Danmark og således afspejle den mangfoldighed af kultur, 

livsopfattelse og levevilkår, der er i de forskellige dele af landet". 

”Homoseksuelle er som alle andre en del af samfundet og indgår på lige fod med enhver anden borger i 

Danmark, og der er derfor ikke noget i vejen med for eksempel at lade mænd dans med mænd og kvinder 

med kvinder i et program som 'Vild med dans'”, skrev jeg og tilføjede, at det netop var et redaktionelt valg, 

som er med til at afspejle den mangfoldighed af ”kultur, livsopfattelse og levevilkår”, der er i Danmark. 

”Det kan derfor også ske i kommende sæsoner af 'Vild med dans', og det er ikke noget, jeg finder hverken 

grundlag eller anledning for at kritisere”, hed det i mit svar til klagerne. 

Kaffegrossist beskyldt for at være nazist  

Kaffefirmaet BKI samt en af TV 2 FRIs seere klagede i begyndelsen af oktober til TV 2 og seernes redaktør, 

efter at en ekspert i udsendelsen ’Hvem byder bedst’ udtalte, at ”Christgau, han var nazist”. Programmet 

blev sendt på TV 2 FRI 2. august 2021 samt på TV 2 PLAY frem til 7. oktober 2021. 

Den skarpe bemærkning faldt i forbindelse med vurderingen af en ældre kaffedåse, da eksperten fra TV 2 FRI 

fortalte, at BKI købte Christgau Kaffe i årene efter krigens afslutning i 1945, men ikke kunne bruge 

firmanavnet, fordi BKI vidste, at brandet ”Christgau” var belastet af fortiden. 

Det var faktuelt forkert, da BKI først overtog Christgau i forbindelse med opkøb af andre kafferisterier i 1998. 

Værre var det dog, at TV 2 FRI ikke havde dækning for ekspertens påstand om, at ”Christgau, han var nazist”, 

selv om det i udsendelsen ikke stod klart, hvilken Christgau, der var tale om. 

Stifteren af Christgau Kaffe, konsul Edward August Christgau, døde som 61-årig den 14. januar 1937.  

Hans søn Gustav Christgau, som drev firmaet videre under 2. Verdenskrig, blev i en alder af 44 år offer for et 

clearingmord den 20. februar 1945, da medlemmer af den nazistiske Peter-gruppe opsøgte og skød ham i 

hans hjem i Odense. 

Nazisternes clearingmord var hævn for danske modstandsfolks drab på tyske soldater og danske 

kollaboratører og stikkere. 

I svaret til de to klagere valgte TV 2 FRI at beklage fejlen, ligesom man i forbindelse med sagen valgte at fjerne 

klippet med udtalelsen fra den pågældende udsendelse. 



Side 23 
 

Samtidig valgte TV 2 FRI at offentliggøre en rettelse på seernes redaktørs side for ’Fejl og rettelser’, hvor det 

blev præciseret, at TV 2 mener, at det var en fejl ikke at faktatjekke de informationer, som fremkom i 

programmet. 

”Udsagn af den karakter bør efterprøves. Programmet levede dermed ikke op til TV 2s vanlige kvalitets- og 

faktakontrol”, hed det således i beklagelsen på seernes redaktørs side. 

Bedre lyd på ’Et liv som dronning’  

Flere seere klagede i december til seernes redaktør over det, en af klagerne kaldte ”underlægningsstøj” i 

dokumentarserien ’Et liv som dronning’, der blev sendt på TV 2 som optakt til dronningens 50-års 

regentjubilæum 14. januar 2022. 

”Vi mennesker, der ser jeres udsendelser, be’r til, at i de næste udsendelser med Dronningen har I fjernet 

baggrundsstøjen. Men lad det gælde alle udsendelser, inklusive jeres bombastiske opstartskugle på 

Nyhederne. Jeg må skrue ned for lyden hver gang, der sendes en kugle rundt”, hed det i klagen med en 

tilføjelse om, at klageren var ”overbevist om, at Hendes Majestæt Dronning Margrethe heller ikke synes om 

dette!”  

I mine svar til klagerne understregede jeg, at underlægningsmusik og lydeffekter er dramaturgiske 

virkemidler, som er med til at lægge en særlig stemning i film samt dokumentar- og 

underholdningsudsendelser, men at TV 2 som led i stationens public service-forpligtelser ttv- eller livetekster 

alle udsendelser på hovedkanalen, når det er teknisk og praktisk muligt.  

Jeg er imidlertid som seernes redaktør ikke involveret i produktion af programmer, og jeg tilføjede derfor, at 

jeg havde orienteret redaktøren på ’Et liv som dronning’ om kritikken af lydforholdene. 

I sit svar til en af klagerne skrev Henriette Ladegaard, TV 2s redaktør på ’Et liv som dronning’, at ”det er ikke 

så tit, at jeg kan svare bekræftende på, om vi har spurgt Dronningen om et program, men i dette særlige 

tilfælde er svaret faktisk ja. Dronningen har selv set programmerne og har ikke haft noget at bemærke med 

lyd”. 

”Men da du ikke er ene om at synes, at lyden i afsnit et var for høj, har vi faktisk gjort noget ved det og bedt 

producenten om at lægge lyden lidt lavere fremover. Jeg håber, at du kan høre det, når du ser afsnit nummer 

to”, skrev redaktøren, som tilføjede, at man på TV 2 ”er glade for at høre fra vores seere”. 

Dronningens nytårstale nummer 50  

Årets sidste klagetema var tæt på at ende som en folkesag, da ikke færre end 35 seere 31. december klagede 

til TV 2 og seernes redaktør over præsentationen af dronningens nytårstale. 

”Jeg ved ikke, hvordan I regner på antal år vedrørende dronningens nytårstale. Da hun blev dronning 14. 

januar 1972, kan hun kun have holdt 49 med den i år, for Frederik holdt selv nytårstalen 1971, det gjorde 

Margrethe ikke”, skrev en seer og tilføjede, at ”1972 plus 50 giver 2022”. 

”I skal bruge en gammeldags kugleramme. Den virker, når I ikke kan regne i hovedet”, hed det i klagen. 



Side 24 
 

I mine svar anførte jeg, at Frederik 9. døde 14. januar 1972, og at dronning Margrethe derfor holdt sin første 

nytårstale 31. december 1972. 

”De første ti taler blev således holdt i: 1972, 1973, 1974, 1975, 1976, 1977, 1978, 1979, 1980 og 1981. Altså 

ti taler de første ti år, hvor de traditionen tro blev holdt den 31. december”. 

”Mønsteret er det samme de følgende fire årtier, fra 1982-1991, 1992-2001, 2002-2011 og endelig fra 2012-

2021. Det giver i alt 50 taler. Godt Nytår!”, lød min konklusion. 

LARS BENNIKE, 20.01.2022 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  



Side 25 
 

Bilag:  

Omfang af seerhenvendelser 

I overensstemmelse med bestemmelserne i TV 2s public service-tilladelse om at overvåge TV 2 DANMARK 

A/S’ behandling af henvendelser fra seere har seernes redaktør i samarbejde med TV 2s tekniske afdeling 

fortsat arbejdet med at foretage en løbende registrering af henvendelser, herunder klager over TV 2 

DANMARK A/S’ virksomhed. TV 2 håndterer og opbevarer henvendelser i henhold til reglerne i EU's 

persondataforordning GDPR (General Data Protection Regulation), som trådte i kraft 25. maj 2018. 

Hovedparten af alle henvendelser til TV 2 foregår via mails. Ifølge den elektroniske registrering har TV 2 

således via de vigtigste offentlige TV 2-mailadresser i 2021 modtaget og kategoriseret 20.452 

seerhenvendelser. Det er i forhold til 2020 en nedgang på omkring 1.600 mails. Dertil kommer ansøgninger, 

som ikke registreres i henhold til persondataforordningen, samt et stort antal pressemeddelelser samt 

spammails, som ikke længere indgår i registreringen.  

Knap 7.200 seere henvendte sig i 2021 direkte til seernes redaktør via den offentlige mailadresse med kritik, 

klager, spørgsmål og kommentarer til udsendelser og indslag på tv samt artikler på TV2.DK. Det er et fald på 

cirka 1.000 mails i forhold til 2020. Dertil kommer direkte mails til min personlige mailadresse, ligesom en del 

seere har henvendt sig pr. telefon eller brev. En række af disse henvendelser er i overensstemmelse med 

proceduren sendt videre til besvarelse i TV 2s afdelinger, og derefter er nogle af dem vendt tilbage til 

behandling hos undertegnede. I andre tilfælde er henvendelser stilet direkte til seernes redaktør med 

anmodning om en vurdering.  

Ifølge den elektroniske registrering har TV 2 og seernes redaktør i 2021 modtaget 8.509 mailhenvendelser, 

som blev registreret som kritik/kommentar. Det er en nedgang på cirka 400 i forhold til året før. 352 

henvendelser blev kategoriseret som klager, og her er der tale om en lille stigning i forhold til 2020.  

6.161 henvendelser blev kategoriseret som spørgsmål, 3.985 som forslag, 754 henvendelser drejede sig om 

fejl, 272 henvendelser var i kategorien ros, 230 handlede om dårligt sprog, 51 mails om stavefejl, mens 68 

henvendelser indeholdt anmodning om afindeksering eller anonymisering af artikler på TV2.DK. 70 

henvendelser er – formentlig af tekniske årsager – ikke kategoriseret.  

TV 2 Kundecenter besvarede i årets løb over 183.110 henvendelser, hvilket var en stigning på omkring 11.000 

i forhold til 2020.  

26 % af disse henvendelser drejede sig om teknisk fejlsøgning/tekniske problemer/opsætning, mens 

spørgsmål om økonomi tegnede sig for 19,5 %, hjælp til login 13,8 %, generelt/indhold 8,2 %, 

opsigelse/fastholdelse af abonnement 12,7 %. og øvrige henvendelser 8,7 %.  

Chatten i TV 2s kundeservice er blevet meget populær i 2021, hvor åbningstiden på chatte er udvidet. Den er 

næsten blevet lige så populær som et telefonopkald, så de to henvendelsesformer stort set er på niveau med 

hinanden. Den samlede kundetilfredshed landede på 83,4%. 



Side 26 
 

TV 2 har i en årrække modereret debatten på sociale medier, og TV 2 Nyhedernes i alt syv sider på Facebook 

og Instagram modtog i 2021 cirka 5,5 millioner kommentarer, hvilket er en stigning på lidt under 3 % i forhold 

til 2020.  

Moderationsholdet består for øjeblikket af otte moderatorer, som via et omfattende oplæringsforløb bliver 

trænet i at afkode og vurdere tonen og stemningen i et kommentarspor, samt den underliggende betydning 

i de enkelte kommentarer. 

Moderatorerne tog i årets løb aktivt stilling til cirka 750.000 kommentarer, som blev læst og vurderet. I et 

mindre antal tilfælde blev kommentarer slettet, lige som enkelte debattører blev blokeret i en periode for 

overtrædelse af debatreglerne. 

 

 


