10.2.2021

Sagsnummer: 16-70-01060

METROSAG 4: Pressenzevnet kritiserer ikke TV
2s omtale af politianmeldelser vedrerende
metrobyggeriet

01-02-2017

En rakke medier omtalte, at fagforeningen 3F havde politianmeldt
nogle entreprenerer pa metrobyggeriet i Kebenhavn og pa letbanen
i Arhus. Metroselskaberne CMT og Salini, der ikke var
politianmeldt, klagede over omtalen. Pressenzvnet udtalte ikke
kritik af TV 2s omtale.

Copenhagen Metro Team I/S (CMT) og Salini Impregilo S.p.A. (Salini) har ved advokat Cristiano Rossi
klaget til Pressenavnet over artiklen “3F anmelder mulig metromatfia til politiet: Vidner fortceller om
kokainleverancer” bragt den 30. september 2016 pa TV 2s hjemmeside tv2.dk, fordi de mener, at god
presseskik er tilsidesat. Klagen angar ogsé TV 2s afslag pa genmale.

Sagen er behandlet sammen med Pressen@vnets sag nr. 16-70-01036: CMT og Salini mod Weekendavisen,
sag nr. 16-70-01057, CMT og Salini mod Berlingske Business og sag nr. 16-70-01059, CMT og Salini mod
Fagbladet 3F, der ogs vedrerer omtale af fagforeningen 3F’s politianmeldelser.

CMT og Salini har klaget over, at TV 2s omtale giver indtryk af, at de er politianmeldt og del af
international, organiseret narkotikahandel. Der er ogsa klaget over TV 2s manglende foreleeggelse.

1 Sagsfremstilling
Politianmeldelser

Forud for medieomtalen indgav fagforeningen 3F den 21. september 2016 politianmeldelse til henholdsvis
Kebehavns Politi og Ostjyllands Politi. Pressenavnet har en anonymiseret kopi af anmeldelsen. Af
anmeldelsen til Kebenhavns Politi fremgar det blandt andet:

“Pa vegne af Byggegruppen i 3F rettes denne henvendelse.

Vi har 1 den seneste tid faet oplysninger fra flere af hinanden uathengige kilder, som ger, at vi foler os
forpligtet til at orientere Jer.

Safremt disse oplysninger er korrekte, er flere virksomheder pa metrobyggeriet i Kebenhavn en central del af
en storre international narkoring — styret fra Calabrien i Syditalien.

Sasom det fortelles uathaengigt af hinanden er: *Ndrangheta’en keber hele produktioner af kokain 1
Sydamerika. Kokainen bliver i Sydamerika, indtil der er “behov” for den. Den sejles derefter til en storre
havn i Syditalien kontrolleret af "Ndrangheta’en. Havnen hedder [tekst slettet]. Derfra distribueres den via
lastbiler til resten af Europa. Primeert 1 lande hvor italienske virksomheder har byggeaktiviteter. Leveringerne
er ofte forklaedt som reservedele til maskiner.

Vi har faet underretninger om, at der har veret sddanne leverancer til byggepladsen pa Oster Segade.

1711



10.2.2021

Der er forskellige italienske virksomheder, der bruges, og nye kommer til. Det som der ifelge vores
oplysninger er felles, er: at de ansatte ofte er fra [tekst slettet] og at der optraeder forskellige familienavne.
[tekst slettet] og [tekst slettet] er efter sigende sakaldte “consigliere” dvs. betroede personer.

Involverede virksomheder
Ifolge vores oplysninger, er det folgende virksomheder, der er involverede:
— [tekst slettet]

Der er fortellinger om, at der med reservedelene til maskinen, blev leveret poser af hvidt pulver. Derudover
fortelles det, at leverancerne ofte skete om sendagen. Pulveret blev athentet af forskellige metroarbejdere,
fragtet ud til metrocampen pa Gamle Vasbygade 50, 2500 KBH S, derfra videre til forskellige pizzeriaer i
KBH.

Det skulle bl.a. vaere [tekst slettet] hvor man efter sigende kan kebe kokain, hvis man tager en halv liter Coca
Cola og betaler kontant med 500 kr.

Et andet pizzeria er [tekst slettet] hvor man, efter sigende, far kokain, hvis der bestilles [tekst slettet].

[tekst slettet] fordelt pA mange nationaliteter. Men sterstedelen af deres ansatte er fra samme region [tekst
slettet] 1 det Sydlige Italien.

— [Tekst slettet] og deres underentreprener [tekst slettet] og [tekst slettet] (alle fra Italien), og som bade

arbejder i Kebenhavn pa metro, S-togbanen mellem Koge og Amarken, samt Letbanen i Arhus og har mere
end 200 ansatte 1 DK.

[..]”

Af nazvnets anonymiserede kopi af anmeldelsen til Ostjyllands Politi fremgér det blandt andet:

“I...]

Med de informationer vi fér, lader det til, at byggeriet af Letbanen i Aarhus er et led af en vidtforgrenet
mafiavirksomhed, som bruger store anleegsbyggerier til hvidvaskning, narkosmugling og skattesvindel.”

Den péklagede artikel

Tv2.dk bragte den 30. september 2016 kl. 14.21 artiklen “3F anmelder mulig metromafia til politiet: Vidner
forteeller om kokainleverancer”. Artiklen havde felgende underrubrik:

“3F har meldt Kebenhavns Metroselskabs og Aarhus Letbanes italienske entreprenerer til politiet. De frygter,
at den italienske mafia er ankommet.”

[Den 5. januar 2017 @ndrede TV 2 ordet “entreprenerer” til “underentreprenerer’. ]

Af selve artiklen fremgik det:
“En reekke medarbejdere pa metrobyggepladser 1 Kebenhavn gar rundt og er mere end almindeligt nervese.

Flere har saledes henvendt sig til 3F’s Byggegruppe, og fortalt, at de har set medlemmer fra den italienske
mafiaklan ‘Ndrangheta pa deres arbejdsplads. Den sterste mafiaklan i Italien.

2111



10.2.2021

Det fortaeller Palle Bisgaard, som er nastformand i Byggegruppen i 3F.

— Vi herer fra flere medarbejdere, at der er nogle fra den italienske mafia, der har arbejdet og fortsat arbejder
pa byggepladserne. Selv om vi ikke har konkrete beviser, sa har vi nu fiet s& mange henvendelser og af en
sddan karakter, at vi ikke kan sidde dem overherig mere, siger han.

Derfor indsendte nastformanden torsdag i sidste uge en anmeldelse til Kebenhavns Politi:

— Flere virksomheder pa metrobyggeriet i Kebenhavn er en central del af en sterre international narkoring —
styret fra Calabrien i Syditalien, star der ifolge Weekendavisen i anmeldelsen.

[Her er indsat en faktaboks med overskriften “Mafiaklanen *"Ndrangheta”, hvori fakta om mafiaklanen blev
opridset. Weekendavisen og Ritzau var angivet som kilder, Pressenavnet. ]

[...]
Metromatfia leverer kokain til danske pizzeriaer

TV 2 har ikke haft mulighed for at se anmeldelsen, men ifelge 3F gir anklagerne pa bade hvidvask og
narkosmugling.

Vidner forteller séledes 3F, at de flere sendage har set en lastbil trille ind pad metrobyggepladsen ved Oster
Segade pa Osterbro og 1 Vasbygade 1 Sydhavnen.

I en kasse pa ladet, som normalt indeholder reservedele, har vidnerne observeret poser med hvidt pulver, og
hver gang er de blevet hentet dagen derpa.

Ifolge 3F forklarer kilderne, at poserne, som formentlig indeholder kokain, er blevet videredistribueret til to
pizzeriaer 1 Kabenhavn.

[..]

Og det er typisk sadan, at ‘Ndrangheta’en arbejder, skriver 3F 1 anmeldelsen. Det starter med, at de keber
kokainen i Sydamerika:

— Herefter distribueres den via lastbiler til resten af Europa. Primart i lande, hvor italienske virksomheder
har byggeaktiviteter. Leveringerne er ofte forkladt som reservedele til maskiner. Vi har faet underretninger
om, at der har varet sddanne leverancer til byggepladsen pa Oster Segade, stér der ifolge Weekendavisen i
anmeldelsen.

Og rygterne bekymrer 3F, som ikke har den store erfaring med mafiametoder:
[...]
Politiets forste mede med mafiaen

Direktoren for Aarhus Letbane I/S, Claus Rehfeld Moshgj, forteller til TV 2, at han allerede 1 juli méaned
blev gjort bekendt med, at der muligvis var noget kriminelt forbundet med en af underleverandererne.

Pé det tidspunkt var revisionsselskabet ved at udrede lon og arbejdsforhold for arbejderne pa projektet, og
derfor bad han revisorerne om at udvide undersegelsen:

— Men de har ikke fundet noget. Der er dog stadig en undersggelse i gang, og hvis det er rigtigt, at mafiaen
arbejder hos os en af vores underleveranderer, sd er det da overordentligt ubehageligt. Far vi bevis for det, sa
gér jeg til politiet med det samme, siger Claus Rehfeld Moshgj.

Copenhagen Metro Team har allerede taget konsekvensen af rygterne. De har straks anmeldt det til politiet,
siger Sigurd Nissen-Petersen, der er personalechef for hovedentrepreneren Copenhagen Metro Team.

3/M1



10.2.2021

I gar dukkede Kobenhavns Politi op 1 metroarbejdernes camp 1 Vasbygade, hvor de ransagede fire vogne.
Men der blev kun fundet det, politiet kalder “hashsmulder”.

Politiet har ligeledes undersegt pastanden om pizzariaerne, men indtil videre har de ikke fundet noget
mistenkeligt, oplyser Torben Svarer.

TV 2 har forsegt at fa fat pa det italienske jernbanefirma Ansaldo STS, som star for at leegge skinner og
supplere tog til Cityringen, men det har i skrivende stund ikke vaeret muligt at fa fat pa dem.”

Den 7. november 2016 klagede CMT og Salini til TV 2.

Under klagernes og TV 2s mailkorrespondance konkretiserede advokat Cristiano Rossi klagen ved mail af
14. december 2016, ligesom TV 2 blev anmodet om at bringe folgende genmele:

“TV 2 bragte fredag den 30. september 2016 i net-udgaven en

artikel med overskriften “3F anmelder mulig metromafia til politiet: Vidner fortaeller om kokainleverancer”. 1
artiklen keedes Keobenhavns Metroselskabs italienske entreprenerer, og dermed Copenhagen Metro Team
(CMT) og Salini Impregilo, der er indehaver af den overvejende del af CMT, sammen med organiseret
kriminalitet 1 form af narkotikasmugling og benyttelse af Metro-projektet til hvidvaskning af penge, som
hidrerer fra kriminalitet. Artiklen efterlader endvidere det fejlagtige indtryk, at fagforeningen 3F har indgivet
politianmeldelse mod CMT og/eller mod Salini Impregilo.

Artiklen 1 TV 2 er primert baseret pa en politianmeldelse mod andre virksomheder indgivet af fagforeningen
3F, der citerede anonyme kilder, som angiveligt var tidligere medarbejdere pa Metro-projektet. De anonyme
kilder ensker imidlertid ikke at std frem eller at lade sig afhere af politiet.

I anledning af artiklerne har Copenhagen Metro Team selv taget kontakt til politiet, der pa Copenhagen
Metro Teams Camp har foretaget ransagninger, som ikke har fort til fund af politimaessig interesse, og som
heller ikke har underbygget de beskyldninger, der fremgér af artiklerne.

De informationer, der 1 artiklerne bringes om Kebenhavns Metroselskabs italienske entreprenerer er faktuelt
uunderbyggede, udokumenterede og vildledende, ligesom der er tale om skadelige, krenkende og
agtelsesforringende udsagn, hvis rigtighed ikke er blevet tilstraekkeligt efterprovet af TV 2. Sammenhangen
mellem CMT/Salini Impregilo og enhver kriminel aktivitet er tillige udokumenteret og urigtig.

Virksomheden Salini Impregilo er indehaver af den overvejende del af Copenhagen Metro Team CMT, der er
hovedentreprener pa Metrobyggeriet. Salini Impregilo er en over 100 &r gammel og bersnoteret koncern med
aktiviteter i mere end 50 lande og med 35.000 ansatte. Som verdensomspandende entreprener har Salini
Impregilo et omfattende Governance og Compliance Program, som man kan laese mere om pa www.salini-
impregilo.com.”

Ved mail af 20. december 2016 svarede TV 2 blandt andet folgende:

“[...] Flere steder i artiklen fremgér det, at der er tale om underentreprenerer, men vi vil gerne tilbyde at
precisere dette allerede i underrubrikken til artiklen, s& vi kalder de politianmeldte “italienske entreprenerer”
for underentreprenerer, s der ikke kan herske nogen tvivl om, at CMT ikke er blandt de virksomheder, som
er blevet politianmeldt.

[L.]

4/11



10.2.2021

CMT og Salinis klage er modtaget i Pressenavnet ved mail af 21. december 2016.

Tv2.dk ®ndrede den 5. januar 2017 underrubrikken “italienske entreprenerer” til “italienske
underentreprengrer”. Til sidst i artiklen blev indsat felgende tekst i kursiv skrifttype:

“Artiklen er opdateret den 5. januar, da den ene af hovedentreprenererne pa metrobyggeriet, CMT, mener, at
artiklen efterlader et indtryk af, at CMT kan have forbindelse til kriminelle organisationer. TV 2 har derfor
valgt at precisere 1 indledningen, at der er tale om underentreprenerer for at understrege, at det hverken er
CMT eller Ansaldo, der er politianmeldt.”

Samme dag bragte tv2.dk artiklen “Politiet opgiver efterforskning af mulige mafiaforbindelser til
metrobyggeriet”, hvoraf det fremgar, at Kebenhavns Politi efter ransagninger, blandt andet pd Gamle
Vasbygade, ikke har kunnet finde dokumentation for pastandene i politianmeldelsen. Bdde @stjyllands Politi
og Kebenhavns Politi har henlagt sagerne. Af artiklen fremgar det videre:

“[..]

En af hovedentreprenererne pd metrobyggeriet, Copenhagen Metro Team, har vaeret sterkt utilfreds med
omtalen af 3F’s alvorlige beskyldninger mod en raekke italienske underleveranderer. CMT mener blandt

andet, at beskyldningerne, som er gengivet 1 en reekke medier, er bade “upracise”, “grove” og
“udokumenterede”.

— Vi mener ikke, at den grove beskyldning, der er fremsat i offentligheden, om, at virksomheder pa
metroringen er en del af en narkoring, der er styret af den calabriske mafia, er ordentligt dokumenteret, sagde
Sigurd Nissen-Petersen, der er personalechef hos CMT, til Berlingske i november [link].

CMT indgav selv straks en politianmeldelse, da de herte om mistanken mod de italienske underleveranderer,
og Aarhus Letbanes direktor, Claus Rehfeld Moshgj, bad ligeledes sine revisorer om at s@tte en undersogelse

1 gang.
[...]”

Oplysninger om selskabsforhold

Af udskrift af 4. januar 2017 fremgar det af Metroselskabet I/S’ (Metroselskabet) hjemmeside m.dk fremgér
det, at selskabet stdr for anleg af Cityringen i Kebenhavn og drift af den eksisterende Metro. Det fremgér
videre:

“Hovedentrepriser for Cityringen
Hovedentrepriser for Cityringen blev indgaet 7. januar 2011:

Anlagsentreprise indgdet med Copenhagen Metro Team (Salini/Tecnimont/Seli). Alle anlegsarbejder under
jorden: tunneler, skakte, sporskiftekamre og stationer.

Togsystementreprise indgéet med Ansaldo STS: metrotog, sporanlaeg, kerestramsanlaeg, sikkerhedssystemer,
informationssystemer, samt opferelse af et kontrol- og vedligeholdelsescenter ved Vasbygade. Ansaldo STS
skal overdrage et driftsklart system og fortsette som operater og vedligeholder i fem &r, med mulighed for
forlengelse i1 3 &r mere.

Cityringens udbud i 2013
5/11



10.2.2021

Udbud af opgaven med ferdiggerelse af Cityringens underjordiske stationer: overflader (gulve, vaegge,
lofter), ovenlyskonstruktioner, belysning, skiltning, rekverker, informationstavler. Kontrakt er indgaet, og
kontraktholderen indgar som underleverander til Cityringens anlegsentreprener CMT.

Anlegsarbejder og togsystemarbejder for afgrening fra Cityringen til Nordhavnen. Kontrakter er indgaet.”

Yderligere fremgar det af hjemmesiden letbanen.dk, at Aarhus Letbane I/S (Aarhus Letbane) er ansvarlig for
at anlaegge letbanen 1 Aarhus. Af pressemeddelelsen “Tysk-italiensk konsortium indgdr kontrakt pd
Danmarks forste letbane” fra 2014 fremgar det, at Aarhus Letbane har indgdet kontrakt med italienske
Ansaldo STS og tyske Stadler.

Af udskrift af 4. januar 2017 fra Det Centrale Virksomhedsregister (CVR-registret) fremgar det, at Salini,
Technimont Civil Construction S.p.A og S.E.L.I Sociata Esecuzione Lavori Idraulici S.p.A er fuldt
ansvarlige deltagere 1 CMT (ejere i interessentskabet CMT). CMT’s startdato er 21. februar 2011, og de tre
bestyrelsesmedlemmer har henholdsvis postadresse i Nigeria, Italien og Abu Dhabi.

2 Parternes synspunkter
2.1 Selskaberne CMT og Salinis synspunkter
Retlig interesse

CMT og Salini har anfort, at selvom de ikke udtrykkeligt er neevnt ved navn i underrubrikken, sé er der en sa
klar identifikation af, hvem det er der haevdes at vare politianmeldt, at beskyldningerne kun kan gé pa
klagerne. Den overvejende del af CMT indehaves af Salini.

God presseskik
CMT og Salini har anfert, at artiklen er 1 strid med de vejledende regler for god presseskik.
Kildekritik

CMT og Salini har anfort, at artiklen er baseret pa fire anonyme personers udtalelser til fagforeningen 3F’s
byggegruppe. Byggegruppen har herefter over for Weekendavisen refereret de hevdede anonyme kilder. TV
2 har ukritisk viderebragt Weekendavisens krenkende oplysninger om klagerne, uden selvstendigt at
efterprave oplysningernes rigtighed. TV 2 har séledes ikke udevet behorig kildekritik.

Det gor ikke nogen forskel, at artiklen indeholder oplysninger, der angives at hidrere fra andre, nemlig
Weekendavisen og indirekte ogsé fagforeningen 3F.

Underrubrikken “3F har meldt Kebenhavns Metroselskabs og Aarhus Letbanes italienske entreprenerer til
politiet [...]”

CMT og Salini har anfort, at flere af de informationer, der bringes i artiklen, er udokumenterede og
vildledende. CMT og Salini har 1 den forbindelse anfort, at TV 2s angivelse af Metroselskabets “italienske
entreprenerer” (i flertal) indikerer, at CMT (og Ansaldo STS) er blevet anmeldt til politiet. Det er imidlertid
ikke korrekt, at 3F har politianmeldt CMT eller andre firmaer eller underentreprenerer med forbindelse til
CMT.

CMT er anlaegsentreprener, og Ansaldo STS er driftsentreprener. Metroselskabet I/S” udbud af
anlegsentreprisen og driftsentreprisen foregik som to selvstendige udbud, og Ansaldo STS indgik sdledes
ikke 1 CMT’s budproces og omvendt.

De politianmeldte firmaer har ifolge Weekendavisens omtale en forbindelse til Ansaldo STS. CMT og

Ansaldo STS har ingen indbyrdes selskabsmessige eller kontraktuelle forbindelser. Ansaldo STS opererer
uathengigt af klagerne. Det samme galder Ansaldo STS’ underentreprenerer.

6/11



10.2.2021

Den af TV 2 offentliggjorte urigtige oplysning om politianmeldelsen mod CMT er skadelig og
agtelsesforringende.

Korrekt information og foreleggelse

CMT og Salini har yderligere anfort, at det hverken er korrekt eller dokumenteret, at der skulle vere en
sammenhang mellem dem og de havdede kriminelle aktiviteter. Alligevel nevner TV 2 1 udsagnet
“Kebenhavns Metroselskabs italienske entreprenerer” CMT (og Ansaldo STS) i sammenhang med den
omtalte mafiaklans havdede salg af kokain i Danmark.

Artiklen efterlader leeserne uden tvivl om, at hvis artiklen ellers var sandfardig, s& var CMT og Salini kadet
sammen med den organiserede kriminalitet. Denne anklage er udokumenteret.

CMT havde ikke lest artiklerne i Weekendavisen, da man talte med TV 2, og TV 2 har end ikke forsggt at
retfeerdiggore eller at fore bevis for rigtigheden af sigtelserne 1 artiklen. Dermed kraenker TV 2 klagernes
omdemme.

Genmele

CMT og Salini har anfort, at kravet om genmale fastholdes, uanset TV 2s tilbud om at pracisere artiklen.
Artiklen har vaeret tilgeengelig siden september 2016. Det er derfor formentlig begranset, hvor mange der
igen vil lese artiklen og bemerke preciseringerne. Genmalet ber fa en fremtraedende placering.

2.2 TV 2s synspunkter
Retlig interesse

TV 2 har anfoert, at Salini ikke er omtalt 1 den pdklagede artikel. Det forhold, at selskabet er interessent 1
CMT, gor ikke, at selskabet har en selvsteendig interesse i at klage over artiklen.

God presseskik
TV 2 har anfert har afvist at god presseskik er tilsidesat.
Kildekritik

TV 2 har anfert, at det ikke er korrekt, at TV 2 ukritisk har viderebragt oplysninger fra Weekendavisen. Det
er korrekt, at TV 2, som det ogsa fremgar af selve artiklen, citerede en historie fra Weekendavisen.

TV 2 kontaktede dog forinden offentliggerelsen fagforeningen 3F, som bekraftede historien og den
udlegning af anmeldelsen, som var bragt i Weekendavisen.

TV 2 kontaktede endvidere politiet, der bekraeftede, at de havde modtaget den omtalte anmeldelse. TV 2 fik
imidlertid forst en kopi af anmeldelsen 1 anonymiseret form efter, at artiklen var offentliggjort.

TV 2 forsegte at & kontakt til de anonyme kilder, men ifelge fagforeningen 3F var de bange for at udtale sig
til pressen. Endelig forsegte TV 2 at kontakte Ansaldo STS, den hovedentreprener, der angiveligt skulle have
antaget de politianmeldte underleveranderer, men Ansaldo STS vendte aldrig tilbage. Som det fremgér af
artiklen, lykkedes det TV 2 at fa en udtalelse fra Aarhus Letbane.

Endelig talte TV 2 med CMT’s personalechef forud for offentliggerelsen. Personalechefen oplyste, at han
have laest Weekendavisens artikel, og at han havde anmeldt sagen til politiet. Han ville dog ikke citeres og
svarede ikke tilbage, da TV 2 pr. mail spurgte til CMT’s anmeldelse. TV 2 har sdledes forholdt sig
kildekritisk og forelagt sagen pa tilstraekkelig vis.

Underrubrikken “3F har meldt Kebenhavns Metroselskabs og Aarhus Letbanes italienske entreprenerer til
politiet [...]”

TV 2 har bestridt, at underrubrikken og artiklen efterlader det indtryk, at CMT er politianmeldt af 3F.

7M1



10.2.2021

TV 2 har i sin formidling vist, at der er forskel pa CMT og de politianmeldte selskaber ved at kalde de
anmeldte selskaber for “italienske entreprengrer”, imens CMT, der er et dansk selskab, benevnes
hovedentreprener. CMT navnes forst til sidst i artiklen, og afsnittet viser klart, at det ikke er CMT, der er
blandt de anmeldte entreprenerer.

Artiklen sammenkeder ikke CMT med kriminelle aktiviteter. Det fremgar klart af artiklen, at der pa
nuverende tidspunkt ikke er nogen konkrete beviser for, at der foregér noget strafbart, og at der indtil videre
er tale om rygter, dog af et omfang, at 3F har valgt at indgive politianmeldelser. Ligesom der med
formuleringen “TV 2 har ikke haft mulighed for at se anmeldelsen, men ifolge 3F gér anklagerne pa bade
hvidvask og narkosmuglig” tages et vist forbehold for indholdet af anmeldelsen.

Af samme arsag har TV 2 heller ikke valgt at bringe navnene pé de selskaber, som specifikt er neevnt i 3F’s
anmeldelser, da det ikke har veeret muligt at fa endeligt bekreftet, hvilke selskaber det drejede sig om.

Korrekt information og foreleggelse

TV 2 har anfort, at CMT alene er nevnt i artiklen, fordi TV 2 fandt det interessant, hvorvidt CMT var
bekendt med, at der pé deres byggepladser gik disse rygter, og for at blive klogere pa, om forholdene kunne
vedrere nogle af CMT’s underentreprenerer eller underentreprenerers underentreprenerer. Det fremgik af
artiklen den 30. september 2016, at der er tale om “underleveranderer”. Da TV 2 forelagde Weekendavisens
artikler for CMT, var det TV 2s indtryk, at CMT havde last Weekendavisens artikler.

Der er ingen sigtelser mod klagerne 1 artiklen, som derved ikke er skadelig eller kreenkende for klagerne.
CMT oplyste, at de selv havde indgivet politianmeldelse. CMT svarede dog aldrig pa TV 2s mail af 30.
september 2016, hvori TV 2 anmodede om at se CMT’s politianmeldelse.

TV 2 har herudover henvist til, at TV 2 den 5. januar 2016 bragte artiklen “Politiet opgiver efterforskning af
mulige mafiaforbindelser til metrobyggeriet”, ligesom TV 2 har opdateret underrubrikken i den paklagede
artikel til “3F har meldt Kobenhavns Metroselskabs og Aarhus Letbanes italienske entreprenorer til politiet

[..]
Genmele

TV 2 har anfort, at til trods for TV 2s forudgaende henvendelse til klagerne, var det forst den 14. december
2016, at klagerne praciserede, hvilke oplysninger, de fandt ukorrekte. Det enskede genmele er langt fra
begranset til de nedvendige faktiske oplysninger, som det forudsattes i medieansvarslovens § 38.

TV 2 tilbed den 20. december 2016 klagerne at @ndre artiklens underrubrik, s sondringen mellem pa den
ene side de politianmeldte entreprenerer pa og pa den anden side bygherren (Metroselskabet I/S) og
hovedentrepreneren CMT blev endnu tydeligere. I stedet for at indgd i en dialog med TV 2, klagede CMT og
Salini til Pressen@vnet.

Det er faktuelt korrekt, at der var indgivet politianmeldelser mod nogle italienske entreprenerer. En eventuel
sammenkadning til klagerne beror pa klagernes fortolkning af artiklen og er ikke en faktuel oplysning. TV 2
er som navnt ikke enig i klagernes fortolkning af artiklen.

De oplysninger, der enskes genmele over for fremgar ikke af artiklen. Desuden indeholder det onskede
genmele vurderinger og kommentarer til TV 2s research af sagen, som ikke herer hjemme i et genmele. TV
2 afviser saledes at bringe det onskede genmale.

3 Pressenzvnets begrundelse og afgerelse:

I sagens behandling har felgende n@vnsmedlemmer deltaget:

Martin Lavesen, Inger Bach, Lene Sarup og Karsten Kolding.

Copenhagen Metro Team I/S (CMT) og Salini Impreglio S.p.A. (Salini) har klaget over TV 2s artikel “3F

anmelder mulig metromatfia til politiet: Vidner forteeller om kokainleverancer”, der omhandler en

8/11



10.2.2021

politianmeldelse. CMT er blandt andet ejet af italienske Salini, ligesom en af CMT’s tre
bestyrelsesmedlemmer har italiensk postadresse.

Det danske Metroselskabet I/S har indgaet hovedentrepriser med CMT og Ansaldo STS. CMT har ansvaret
for anlaegsentreprisen (anlegsarbejder under jorden), mens et andet selskab, Ansaldo STS, har ansvaret for
togsystementreprisen (togene og sporanleg) i Kebenhavn. Ansaldo STS har endvidere indgaet kontrakt om
leverancer til Aarhus Letbane.

Retlig interesse

CMT og Salini har anfert, at TV 2 indikerer, at CMT som en af Metroselskabet I/S’ “italienske
entreprenorer” er blevet anmeldst til politiet. TV 2 har anfert, at Salini ikke som interessent i CMT har
selvstaendig retlig interesse 1, at klagen behandles af Pressenavnet.

Det er en betingelse for at klage til Pressenavnet, at klageren har retlig interesse i det forhold, der klages
over. Det betyder, at man som person, virksomhed, organisation eller lignende skal vare omtalt, afbildet eller
pa anden méde identificeret i mediet.

Pressen@vnet finder, at CMT, der er naevnt direkte i artiklen, har retlig interesse 1 at klage over artiklen.
Navnet finder videre, at Salini som interessent i CMT, hvor klagen er indgivet ssmmen med CMT, har en
sadan retlig interesse 1 sagen, at selskabet i denne sag ma anses for klageberettiget, uanset Salini ikke selv er
omtalt i artiklen.

God presseskik

CMT og Salini har klaget over, at TV 2 ikke har udvist tilstreekkelig kildekritik, og at omtalen giver indtryk
af, at CMT som en af Metroselskabet I/S’ entreprenerer er politianmeldt.

Kildekritik

CMT og Salini har klaget over, at TV 2 ikke har udvist tilstreekkelig kildekritik ved ukritisk at videregive
Weekendavisens oplysninger om fagforeningen 3F’s politianmeldelse. Ifolge klagerne burde TV 2 ogsa selv
have talt med 3F’s fire anonyme kilder og ikke blot videregive tredjehandsforklaringer.

Pressen@vnet bemarker, at det folger af medieansvarslovens § 12, at redakteren er ansvarlig for indholdet af
en artikel eller udtalelse, som har vaeret bragt navngiven i et andet massemedie, og som gengives i
redakterens skrift. Det forhold, at en artikel er offentliggjort af Weekendavisen, @ndrer sdledes ikke TV 2s
ansvar for at overholde god presseskik. TV 2 skal stille samme krav til korrektheden i formidlingen af andres
nyheder, som de stiller til deres egne nyheder.

Det fremgér af de vejledende regler for god presseskik, at kritik ber udvises over for nyhedskilderne, i
serdeleshed nér disses udsagn kan vare farvet af personlig interesse eller skadevoldende hensigt, jf. punkt
A2.

Pressen@vnet finder, at indholdet af fagforeningen 3F’s politianmeldelse kan vare farvet af fagforeningens
egen interesse. Det forhold gav TV 2 anledning til at udvise sarlig agtpigivenhed over for fagforeningen
3F’s oplysninger og kommentarer.

Pressenavnet finder dog, at det klart fremgér, at TV 2 gengiver indholdet af politianmeldelser, herunder 3F’s
forklaringer og oplysninger fra fire anonyme vidner. Det ma derfor have stéet klart, at fagforeningen 3F’s
udtalelser ma anses for et partsindlag i sagen, og at sagen ikke havde varet undergivet en politimessig
efterforskning.

Da politianmeldelsen efter det oplyste er refereret korrekt, finder Pressenavnet ikke grundlag for at fastsla, at
TV 2 har tilsidesat god presseskik ved ikke at vare tilstraekkelig kildekritiske over for 3F eller ved ikke at
tale med de fire anonyme arbejdere.

Naevnet bemerker, at TV 2 har bragt kommentarer fra driftslederen (chief operating officer) i Copenhagen
Metro Team, direkteren for Aarhus Letbane I/S og har forsegt at indhente en kommentar fra Ansaldo STS.

911



10.2.2021

Underrubrikken “3F har meldt Kebenhavns Metroselskabs og Aarhus Letbanes italienske entreprengrer til
politiet [...]”

CMT og Salini har klaget over, at det i underrubrikken og artiklerne i strid med sandheden fremstilles som
om, at CMT er blevet politianmeldt.

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at mellemrubrikker i form og indhold skal have
daekning i den pageldende artikel, jf. punkt A.6.

Fagforeningen 3F indgav den 21. september 2016 politianmeldelse til Kebenhavns Politi vedrerende
mistanke om leverancer af “hvidt pulver” til Cityringens byggepladser i Kebenhavn, ligesom der blev
indgivet politianmeldelse til Ostjyllands Politi vedrerende mistanke om “hvidvaskning, narkosmugling og
skattesvindel” i forbindelse med arbejdet med Aarhus Letbane.

I Pressenavnets kopier af politianmeldelserne er virksomheds- og stednavne anonymiseret. Klagerne og TV
2 er dog enige om, at hverken CMT eller Salini er nevnt 1 politianmeldelserne. P4 denne baggrund laegger
navnet til grund, at CMT og Salini ikke er anmeldt. Af den pdklagede artikel fra 30. september 2016 fremgik
det af underrubrikken:

“3F har meldt Kebenhavns Metroselskabs og Aarhus Letbanes italienske entreprenerer til politiet.”

Underrubrikken er den 5. januar 2017 endret til:

“3F har meldt Kebenhavns Metroselskabs og Aarhus Letbanens italienske underentreprenerer til politiet.”

I artiklen henvises til metrobyggerierne pa Oster Segade og Vasbygade 1 Kebenhavn, ligesom CMT udtaler
sig:

“Copenhagen Metro Team har allerede taget konsekvensen af rygterne. De har straks anmeldt det til politiet,
siger Sigurd Nissen-Petersen, der er personalechef for hovedentrepreneren Copenhagen Metro Team.”

Pressenavnet finder, at underrubrikken indledningsvis kan efterlade tvivl om, hvilke selskaber, der er
politianmeldt, herunder om selskaberne Salini og CMT er blandt de politianmeldte selskaber. Under hensyn
til, at det er faktisk korrekt, at fagforeningen 3F havde politianmeldt nogle underentreprenerer i forbindelse
med byggeriet af metroen i Kebenhavn og letbanen i Arhus, finder naevnet ikke tilstreekkeligt grundlag for at
kritisere underrubrikkens uprecise formulering. Nevnet har ogsa lagt vaegt pa, at det ma vare klart for
leesere af artiklen, at TV 2 i underrubrikken ikke henviser til CMT. CMT er saledes citeret for at have
henvendet sig til politiet. Pressena@vnet udtaler ikke kritik af underrubrikkens formulering.

Korrekt information og foreleggelse

CMT og Salini har videre klaget over, at Weekendavisen fremstiller det som om, de har forbindelser til
italiensk mafiavirksomhed. Der er ligeledes klaget over, at oplysningerne er skadelige og
agtelsesforringende.

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at det er mediernes opgave at bringe korrekt og hurtig
information. Sa langt det er muligt, ber det kontrolleres, om de oplysninger, der gives eller gengives, er
korrekte. Oplysninger, som kan vare skadelige, kreenkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal

10/11



10.2.2021

efterproves i serlig grad, inden de bringes, forst og fremmest ved foreleggelse for den padgaeldende.
Forelaeggelse boar ske sdledes, at der gives den adspurgte rimelig tid til at svare jf. punkterne A.1 og A.3.

Pressenavnet finder, at artiklens evrige indhold kan efterlade tvivl om, hvorvidt CMT havde forbindelser til
italiensk mafiavirksomhed, hvilket kan vare krankende for CMT. I artiklen beskrives det saledes, hvordan
lastbiler angiveligt skulle ankomme pa de kebenhavnske byggepladser pd Oster Segade og Vasbygade med
“hvidt pulver” (narkotika). TV 2 henvendte sig forud for artiklen til CMT, der i artiklen er citeret for at have
henvendst sig til politiet.

P& denne baggrund ma det have varet klart for leeseren, at CMT afviser kendskab til de pastaede forhold.
Neavnet udtaler pa denne baggrund ikke kritik af TV 2 for ikke at have kontrolleret indholdet i
politianmeldelserne yderligere.

Genmele

CMT og Salini har anmodet om at fa bragt et genmale. TV 2 har anfort, at klagernes genmeletekst af 14.
december 2016 ikke lever op til medieansvarslovens regler.

Det folger af medieansvarslovens § 38, stk. 1, at genmelets indhold 1 alt vasentligt skal vare begranset til
de nedvendige faktiske oplysninger, og indholdet ma ikke vare retsstridigt.

Pressen®vnet finder, at klagernes genmaletekst af 14. december 2016 ikke er begranset til de nedvendige

faktiske oplysninger. Det fremgar dog med tilstraekkelig tydelighed af teksten, hvilke oplysninger klagerne
onsker et genmele over for. Pressen@vnet finder derfor ikke grundlag for at afvise at behandle sporgsmélet
om, hvorvidt de er berettigede til at {4 bragt et genmele. Forholdet behandles.

CMT og Salini har anmodet om at fa bragt et genmele, idet de mener, at de sammenkades med organiseret
kriminalitet, ligesom det ikke er korrekt, at de var politianmeldt.

Det fremgér af medieansvarslovens § 36, stk. 1, at en anmodning om genmele 1 massemedierne over for
oplysninger af faktisk karakter, som er egnet til at pafore nogen ekonomisk eller anden skade af betydning,
og som er bragt i et massemedie, skal tages til folge, medmindre oplysningernes rigtighed er utvivlsom.

Pressen@vnet finder som anfert under afsnittet om god presseskik ovenfor, at artiklen indledningsvis kan
give indtryk af, at CMT skulle vaere anmeldt til politiet, ligesom artiklen kan give indtryk af, at CMT var
indblandet i narkotikahandel. CMT er imidlertid citeret for selv at have henvendt sig til politiet efter
fagbladet 3F’s anmeldelser af underleveranderer. Neevnet finder herefter, at leeseren ma indfortolke
henvendelsen til politiet som en afvisning fra CMT om et kendskab og indblanding 1 de péstaede aktiviteter.
Et genmale vil derfor vaere en gentagelse af dette synspunkt. Allerede af denne arsag er CMT ikke berettiget
til et genmeele.

Pressenavnets kendelse af 1. februar 2017 i sag nr. 16-70-01060
Del pa sociale medier ved at klikke her:

e Facebook
o Twitter

11/1


https://www.facebook.com/sharer/sharer.php?u=http%3A%2F%2Fwww.pressenaevnet.dk%2F2017%2Fmetrosag-4-pressenaevnet-kritiserer-ikke-tv-2s-omtale-politianmeldelser-vedroerende-metrobyggeriet%2F&t=METROSAG%204%3A%20Pressen%C3%A6vnet%20kritiserer%20ikke%20TV%202s%20omtale%20af%20politianmeldelser%20vedr%C3%B8rende%20metrobyggeriet
https://twitter.com/intent/tweet?text=METROSAG%204%3A%20Pressen%C3%A6vnet%20kritiserer%20ikke%20TV%202s%20omtale%20af%20politianmeldelser%20vedr%C3%B8rende%20metrobyggeriet&url=http%3A%2F%2Fwww.pressenaevnet.dk%2F2017%2Fmetrosag-4-pressenaevnet-kritiserer-ikke-tv-2s-omtale-politianmeldelser-vedroerende-metrobyggeriet%2F

