
 

 

   

 

Kendelse 
afsagt den 18. marts 2025 

 
 

Sag nr. 2024-09138 
 

[Klager] 
 
mod  
   
TV 2 

 
[Klager] har klaget til Pressenævnet over et indslag i udsendelsen ”GO’ aften Danmark”, 
bragt den 24. maj 2024, idet [Klager] mener, at god presseskik er tilsidesat.  
 
[Klager] har klaget over, at TV 2 har bragt et billede af hende uden hendes samtykke.  
 
 
1 Sagsfremstilling 
Påklaget udsendelse 
TV 2 bragte den 24. maj 2024 et indslag om overgreb begået på børnehjemmet 
[Børnehjemmet] i perioden 1949-1976. Af indslaget fremgår blandt andet: 
 
[Tidskode 00:00-01:38] 
 
Der vises et sort/hvidt billede af det omtalte børnehjem på skærmen. Der klippes herefter til 
studiet, hvor studieværten sidder mellem to gæster, [Person 1] og [Person 2], der bliver 
interviewet.  
 

Studieværten: Nu skal det handle om et meget dystert kapitel i danmarkshistorien. 
Op mod 100 seksuelle overgreb på børnehjemmet [Børnehjemmet], der var åbent fra 
1949-1976. Du kommer på sporet af, at det har med din familie at gøre, [Person 1], 
godaften og velkommen. Du har netop startet en indsamling, som primært skal gå til 
psykologhjælp til ofrene for de her overgreb. Vi skal også sige velkommen til dig, 
[Person 2], journalist og forfatter til bogen ”Dem der ikke tier”, der blandt andet 
handler om børnehjemmet [Børnehjemmet]. [Person 2], vil du ikke ridse op for os, 
hvad det er for en dyster historie, der knytter sig til det her sted.  
[Person 2]: Jo, og selv om jeg har skrevet bøger om tortur, drab og terrorisme, så vil 
jeg sige, at lige den historie om [Børnehjemmet], om overgreb mod små piger, som 
forstanderen stod for, det er simpelthen det værste, jeg nogen sinde har skrevet. Og 
det skyldes jo, at det er små børn, som i forvejen har det slemt, og som så bliver 
anbragt på et børnehjem, hvor de skulle opleve noget omsorg, og så er der altså en 
forstander, ham der er chef, og det altså af betydning, for han er jo chef for dem der 



 
 

  2 
 
 

 

måske kunne få en mistanke om, hvad der foregår. Og det lykkes ham ligesom at 
undertrykke protesterne mod det, og i 27 år – nu siger jeg lige en gang til - det er 27 
år, hvor den forstander får lov til at blive ved med at misbruge små piger på det 
hjem.  

 
 [Tidskode 04:07-06:19] 
 

Studieværten: [Person 1], du er vokset op i det her trossamfund, Luthersk Mission. 
Der er jo nogle skygger, der ligesom falder fra din oldefar og hele vejen til dig i dag, 
da det går op for dig, at han har været med til at dække over det her. Måske 100 
seksuelle overgreb eller 100 ofre. Hvad er det så, du ønsker at opnå med en 
indsamling.  
[Person 1]: Ligesom at få det afsluttet. Når jeg snakker med blandt andet [Person 3] 
og de andre ofre, så har jeg hørt, at det ikke rigtig blev afsluttet, og at der ikke er 
rigtig er nogen, der har hjulpet dem. Så hvis man prøver at give dem en stemme. Vi 
har også en hjemmeside, hvor der står de ting, de gerne vil have sagt. Den mulighed 
er der ikke rigtig nogen, der har givet dem før.  
Studieværten: Hvorfor kaster du dig så meget ind i det? 
[Person 1]: Fordi jeg godt selv kan genkende mange af de ting, de har oplevet. Jeg 
kan selv se – hvad skal man sige – jeg har selv oplevet mange dårlige ting i min 
familie og sådan noget. Så jeg kan godt genkende det, når hun fortæller det.  
Studieværten: Altså nogle af de dynamikker, [Person 2] måske peger på, med at der 
er en tavshedens lov, der hersker. Man taler ikke om tingene.  
[Person 1]: Man snakker ikke om tingene. Man er meget pæn på overfladen, men 
nede på bunden, du ved. Så det er det, jeg godt kan genkende og har selv haft en 
dårlig opvækst osv. Så jeg er først selv begyndt at snakke om det nu her, fordi det har 
været så svært at snakke om.  
Studieværten: Hvad taler du med din familie om? 
[Person 1]: Det gør jeg ikke længere. 
Studieværten: Du taler ikke med din familie overhovedet, hvorfor ikke? 
[Person 1]: Det kan jeg simpelthen ikke. Jeg får det dårligt af at være sammen med 
dem faktisk.  
Studieværten: Okay, du nævner [Person 3], som er en af de her børn, der boede der 
dengang. [Person 3], godaften og velkommen.  

 
[Under interviewet vises et banner på skærmen med overskriften ”Forstanderen fra helvede”. 
Af teksten fremgår: ”Børnehjemmet [Børnehjemmet] i [Bynavn A] eksisterede fra 1949 til 
1976 – her forgreb forstanderen sig seksuelt på op mod 100 børn.”] 
 
[Der klippes, så gæsten, [Person 3], der bliver interviewet fra en anden lokation, kan ses. 
Billedet af hende ses på skærmen samtidig med studieværten, der interviewer hende.] 
 

Studieværten: Du boede på [Børnehjemmet] fra 73-76 sammen med din søster, 
[Person 4]. Vi kan lige se et billede af jer. Det er dig, der sidder i midten med lyst 
hår. Til venstre for dig sidder [Person 4].  

 



 
 

  3 
 
 

 

[På skærmen vises et sort/hvidt billede af fire piger og en voksen, der sidder på en skolebænk 
i et klasseværelse med opslåede bøger foran sig. Da studieværten udpeger [Person 3], bliver 
hun som den tredje pige fra venstre fremhævet på billedet ved hjælp af en lysere billedgrafik, 
og hendes navn bliver skrevet over hende. Da studieværten omtaler [Person 3]s søster, bliver 
nr. to pige fra venstre ligeledes markeret med lysere billedgrafik, og over hende står der 
”[Person 3]s søster [Person 4]”. Der klippes herefter til skærmen, hvor studieværten og 
[Person 3] ses i hver deres billede] 
 
 [Person 3]: Helt til venstre sidder min søster.  

Studieværten: Ja. Hvad kan du huske fra den gang, [Person 3]? 
[Person 3]: Jeg kan ikke huske andet end dårlige ting faktisk.”  

 
[Klager] klagede 24. maj 2024 til TV 2, som den 10. juli 2024 besvarede klagen og oplyste, at 
indslaget den 21. juni 2024 var blevet fjernet fra TV 2 PLAY. [Klager]s klage over TV 2s 
afvisning er modtaget i Pressenævnet den 11. juli 2024. 
 
 
2 Parternes synspunkter 
2.1 [Klager]s synspunkter 
Privatlivets fred – brug af billede  
[Klager] har anført, at TV 2 har bragt et billede af hende og hendes tvillingesøster uden 
hendes tilladelse. Hun og søsteren har ikke været en del af [Person 2] og [Person 3]s bog, og 
hun finder det derfor stødende at blive vist på TV uden forinden at være blevet spurgt. Selv 
om det er 50 år siden, er hun alligevel blevet genkendt af sin familie, og hun har fået rippet 
op i mange sår på grund henvendelser fra bekendte, som kendte til hendes historie. Derfor 
burde TV 2 have sløret hendes og søsterens ansigter i programmet.  
 
Herudover har [Klager] i forbindelse med den indledende klage til TV 2 anført, at hun ikke 
kan acceptere, at hendes henvendelse i første omgang blev behandlet som en 
seerhenvendelse og dernæst som en henvendelse om GDPR, idet hun i sin henvendelse havde 
angivet, at der var tale om en klage. Herefter landede hendes henvendelse i juridisk afdeling 
den 17. juni 2024, hvorefter TV 2 først svarede hende, efter hun henvendte sig til 
Pressenævnet den 9. juli 2024. [Klager] har i den forbindelse videre bemærket, at hun er 
skuffet og frustreret over, at TV 2 først tog hendes henvendelse seriøst, efter hun kontaktede 
Pressenævnet, og at TV 2 – henset til karakteren af sagens indhold – ikke kontaktede hende 
tidligere for at få uddybet, hvad hendes henvendelse drejede sig om.  
 
[Klager] har i forhold til TV 2s bemærkninger om, at hun ikke er omtalt i programmet anført, 
at programmets indhold ikke kan bruges som en undskyldning for at udstille hende og 
hendes søster på TV.  
 
Eftersom indslaget først blev fjernet fra TV 2 PLAY den 21. juni 2024, har programmet 
således ligget tilgængeligt fra publiceringen den 24. maj 2024, frem til det blev fjernet den 21. 
juni 2024 uden sløring af hende og hendes søster, hvilket kunne være undgået, hvis TV 2 
havde taget hendes første henvendelse seriøst. [Klager] har bemærket, at TV 2 efterfølgende 
har erkendt, at den manglende sløring var en fejl.  
 



 
 

  4 
 
 

 

[Klager] har afslutningsvist tilkendegivet, at hun er glad for, at TV 2 har erkendt fejlen, og at 
der er blevet lagt begrænsninger på brug af billedet.  
 
 
2.2 TV 2s synspunkter 
Privatlivets fred – brug af billede  
TV 2 har indledningsvist oplyst, at GO’ Aften Danmark havde besøg af [Person 1], der har 
startet en indsamling for at hjælpe ofre for overgreb begået på det danske børnehjem 
[Børnehjemmet] i perioden 1949-1976. Baggrunden for indsamlingen er, at [Person 1] havde 
læst [Person 2]s bog ”Dem der ikke tier”, som handler om overgreb begået på blandt andet 
[Børnehjemmet], og at [Person 1] herigennem erfarede, at hans oldefar havde været med til 
at dække over de overgreb, der blev begået af børnehjemmets forstander.  
 
I programmet deltager også [Person 3], der boede på børnehjemmet fra 1973 til 1976 
sammen med sin søster [Person 4]. Hun fortæller om sine erindringer og overgrebene. I 
forbindelse med præsentationen af [Person 3] bliver der vist et billede af hende og hendes 
søster fra den gang, de boede på børnehjemmet. På billedet ses i alt fire piger og en voksen 
kvinde. 
 
TV 2 har i den forbindelse med visningen af billedet beklaget, at de øvrige personer på 
billedet ikke var blevet sløret, og det var den forkerte pige, der grafisk blev fremhævet og 
betegnet som ”[Person 3]s søster [Person 4]”. Den fejlagtige angivelse af, hvem der var 
søsteren [Person 4], blev rettet i selve indslaget, hvor [Person 3] nævner, at det var hende, 
der sad længst til venstre i billedet, der var hendes søster, [Person 4]. TV 2 har hertil 
bemærket, at dette ikke ændrer ved, at de øvrige personer, herunder [Klager], burde have 
været sløret, uanset, at billedet i sig selv ikke er krænkende.   
 
TV 2 har videre anført, at der i forhold til det, indslaget handler om, og de oplysninger, 
[Person 3] deler om sin tid på børnehjemmet, ikke gives nogen krænkende oplysninger om 
[Klager] eller andre på billedet.   
 
TV 2 har herudover beklaget, at indslaget kom til at blive liggende på TV 2 PLAY uden at 
blive erstattet af en ny version, hvor de øvrige personer var sløret. TV 2 har i den forbindelse 
videre anført, at hele indslaget nu er fjernet fra TV 2 PLAY, og at der er blevet lagt 
restriktioner på indslaget og billedet i TV 2s digitale arkiv, så det ikke kan anvendes usløret, 
medmindre der er indhentet særlig tilladelse fra den enkelte.  
 
 
3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 
I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  
Jesper Rothe, Jørn Mikkelsen, Lene Sarup og John Meinert Jacobsen.  
 
 
Kompetence  
Pressenævnet bemærker indledningsvist, at nævnet træffer afgørelse i sager om, hvorvidt der 
er sket offentliggørelse i strid med god presseskik, jf. medieansvarslovens § 34 og de 
vejledende regler for god presseskik. Spørgsmålet om, hvorvidt der er sket en overtrædelse af 



 
 

  5 
 
 

 

databeskyttelseslovgivningen, hører under domstolene og Datatilsynet og falder uden for 
Pressenævnets kompetence. 
 
Nævnet bemærker endvidere, at nævnet ikke har kompetence til at tage stilling til TV 2s 
interne regler, herunder mediets håndtering af henvendelser og klagesager. Nævnet finder 
det dog hensigtsmæssigt, at medier holder en rimelig svartid. 
 
 
God presseskik 
[Klager] har klaget over, at TV 2 har vist et billede af hende uden hendes samtykke og uden at 
sløre hende.  
 
De følger af retningslinjer for god presseskik, at det enkelte menneske har krav på beskyttelse 
af sin personlige anseelse. Privatlivets fred må ikke krænkes, medmindre klar almen interesse 
berettiger offentlig omtale, jf. B.1. 
 
Under indslaget blev der vist et billede fra 1970’erne, hvor blandt andet [Klager] fremgår 
sammen med tre andre piger og en voksen kvinde. Ved en fejl blev [Klager] under 
udsendelsen grafisk fremhævet som ”[Person 3]s søster [Person 4]”, hvilket i udsendelsen 
blev korrigeret af [Person 3].   
 
Pressenævnet finder, at omtalen af sagen på børnehjemmet er i offentlighedens interesse. 
Pressenævnet finder videre, at der som udgangspunkt ikke er en sådan almen interesse 
knyttet til offentliggørelsen af et elevbillede, at dette kan bringes usløret eller uden samtykke.  
 
Pressenævnet finder – henset til omtalens karakter – at TV 2 har tilsidesat god presseskik 
ved uden samtykke at have bragt billedet i indslaget uden at sløre de personer, der ikke var 
genstand for omtalen. Det kan ikke ændre herpå, at [Klager] ikke i øvrigt var identificeret. 
 
Under henvisning til sagens forløb, herunder at TV 2 efter det oplyste har fjernet indslaget fra 
TV 2 PLAY, og har lagt restriktioner på indslaget og billedet i TV 2s digitale arkiv, så det ikke 
kan anvendes usløret, medmindre der er indhentet særlig tilladelse fra den enkelte, finder 
Pressenævnet efter en samlet vurdering ikke anledning til at pålægge offentliggørelse af 
nævnets kritik, jf. medieansvarsloven § 49. 
 


	Kendelse

