
 

 

 

Side 1 

 

Seernes redaktør: 
Beretning for perioden 1. marts 2011 – 31. oktober 2011  
___ 

 

Hermed fremsendes den sjette beretning fra seernes redaktør til TV 2s bestyrelse. Beretningen 

gør i hovedtræk rede for: 

1. Væsentlige, nylige opgaver 

2. Omfang af seerhenvendelser 

3. Temaer for seerhenvendelser 

4. Udsnit af sager indbragt for seernes redaktør 

5. Pressenævnskendelser vedrørende TV 2 

6. Klummer fra seernes redaktør. 

 

1. Væsentlige, nylige opgaver 

Sass Larsen og PET 

Det var efter alt at dømme en klar fejl, da det i et indslag i TV 2|NYHEDERNE kl. 19 og 22 den 

10. november 2011 fremgik, at det socialdemokratiske folketingsmedlem Henrik Sass Larsen i 

en periode på flere måneder blev skygget, overvåget og telefonaflyttet af Politiets 

Efterretningstjeneste, hvilket – som det hed i 22-udsendelsen – er ”et indgreb, der kræver en 

dommerkendelse”. 

I oplægget kl. 19 hed det, at ”TV 2 Nyhederne kan i aften afsløre, at Henrik Sass Larsen gennem 

to måneder selv blev overvåget af Politiets Efterretningstjeneste”, ligesom det i indslaget blev 

oplyst, at ”politiet lyttede ikke kun med på rockerens mobiltelefon. Ifølge TV2s oplysninger var 

Henrik Sass Larsen på dette tidspunkt selv telefonaflyttet og overvåget af PET.” 

Dommerkendelse om overvågning og telefonaflytning bestemmes efter §§ 781 og 783 i 

Retsplejeloven. Forudsætningen for at få en dommerkendelse er, at den pågældende person 

mistænkes for at have begået alvorlig kriminalitet, som udgangspunkt med en strafferamme 

på mindst seks års fængsel. 



 

 

 

Side 2 

 

TV 2s anonyme kilder var ifølge det over for undertegnede oplyste ”velplacerede aktører” med 

indblik i sagen. Men overvågning og telefonaflytning er et meget vidtgående indgreb i 

privatlivets fred, måske især når det drejer sig om en på det tidspunkt fremtrædende politiker.  

Af den grund burde man efter min opfattelse have underkastet oplysningerne og 

formuleringerne i indslaget en yderligere efterprøvning, da sagen bygger på anonyme kilder. 

Dertil kommer det forhold, at PET ikke på forhånd ønskede at kommentere historien.  Jeg 

mener, at der er grund til at overveje, hvordan TV 2 internt kunne have gennemført en bedre 

redaktionel kontrol, som kunne have forhindret, at man offentliggjorde en fejlagtig historie.   

Chefen for Politiets Efterretningstjeneste, Jakob Scharf, fastslog om morgenen den 11. 

november, at ”TV 2's oplysninger om, at PET skulle have foretaget overvågning eller aflytning 

rettet mod Henrik Sass Larsen, er ikke korrekte”, og at ”PET heller ikke har haft grundlag for at 

foretage sådanne efterforskningsskridt rettet mod Henrik Sass Larsen”. Der er med andre ord 

ikke mistanke om, at Henrik Sass Larsen personligt er involveret i grov kriminalitet. 

PET-chefens afvisning udelukker ikke, at Sass Larsen kan være aflyttet og overvåget i 

forbindelse med aflytning og overvågning af andre personer i hans nærhed. Men det var ikke 

det, der fremgik af TV 2s indslag om sagen, hvor det for seerne klart måtte fremstå, som om 

den socialdemokratiske toppolitiker personligt var udsat for denne overvågning fra PETs side. 

Man må gå ud fra, at PET-chefen taler sandt, når han afviser TV 2s oplysninger. 

Jeg er enig i, at sagen er et tilbageslag for TV 2 og stationens troværdighed, og at det er 

beklageligt. Men billedet er mudret, og som seernes redaktør kan jeg kun ønske, at TV 2 

fortsætter arbejdet med at afdække sagen – herunder også TV 2s egen rolle i det omfang det 

er muligt uden at kompromittere kildebeskyttelsen.   

Folketingsvalget  

Valget til Folketinget og den lange valgkamp har ført til et stort antal henvendelse med kritik, 

klager og kommentarer til seernes redaktør. Et gennemgående træk er påstande om, at TV 2 

hælder til enten ”blå” eller ”rød” side. Efter min opfattelse søger TV 2 i sin journalistik efter 

bedste evne at dele sol og vind lige og forholde sig kritisk til begge sider, selv om den siddende 

regering især uden for valgkampen, hvor begge sider bejler til magten, må tåle at være mere i 

skudlinjen end oppositionen. Det er magtens pris. Sådan var det under den tidligere regering, 

og sådan er det under den nuværende. 

En række seere har beklaget sig over borgerlig tendens i TV 2s korps af jævnligt optrædende 

kommentatorer. Poul Andersen skrev således 8. september, at han fandt det ”meget unfair 

ustandseligt, at når der er vigtige debatter, er det udelukkende borgerlige journalister, der er 

såkaldte eksperter”. 



 

 

 

Side 3 

 

Jeg kan til dels følge kritikken, og vil derfor anbefale, at man overvejer, om kommentatorfeltet 

samlet set har den fornødne bredde. 

En række seere klagede over formen for nogle af optaktsudsendelserne. Især blev nogle af 

værterne kritiseret for at være for frembrusende og blande sig for meget. Der var også en del 

klager over programmet ”Kampen om din stemme”, hvor mange fandt faconen larmende. I 

forbindelse med programmet ”Topmøde” med daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen 

og Helle Thorning-Schmidt blev der endvidere klaget fra flere over, at den socialdemokratiske 

udfordrer fik lov at tale for meget. En opmåling med stopur viste imidlertid, at Lars Løkke 

Rasmussen samlet set talte 1 minut og 17 sekunder mere end Thorning-Schmidt. 

TV 2 og Facebook  

Et jævnligt kritikpunkt er TV 2s udstrakte brug af det sociale netværk Facebook som platform 

for seerkommentarer og lignende. Det seneste eksempel kom 2. november i forbindelse med 

et indslag om ”papirnusseri” i lægeverdenen i NYHEDERNE, hvor seerne blev opfordret til at 

indsende kommentarer på Facebook. Det er også fast praksis for eksempel i programmet 

”Presselogen” på NEWS. 

Det var også tilfældet i forbindelse med valgkampen, hvor der blandt andet i 

debatprogrammet ”De ni bud” kun var mulighed for Facebook-brugere for at ”kommunikere 

direkte med programmet”, som Erik Sørensen skrev i sin klage. Erik Sørensen ønsker – ligesom 

andre kritikere – ikke at acceptere de vilkår, der gælder for anvendelse af Facebook. Jeg deler 

kritikken, idet jeg mener, at det må være muligt at sikre adgang for seere, som ikke ønsker at 

være medlemmer af Facebook. 

2. Omfang af seerhenvendelser 

I overensstemmelse med kravene i Medieaftalen for 2007-2010 har jeg i samarbejde med TV 

2s tekniske afdeling fortsat arbejdet med at ”foretage en løbende registrering af henvendelser 

til TV 2|DANMARK A/S, herunder klager over TV 2|DANMARK A/S’ virksomhed”. Hovedparten 

af alle henvendelser foregår via mail.  

TV 2 har således i perioden registreret 27.594 mails via stationens offentlige mailadresser TV 2, 

NYHEDERNE, SPORTEN, Zulu, Charlie, FILM og seernes redaktør, efter at en væsentlig del af 

såkaldte spam-mails var sorteret fra. Af disse godt 27.000 mails, som også indeholder et stort 

antal pressemeddelelser o.l., blev 12.060 enten besvaret direkte eller sendt videre til 

besvarelse eller orientering for de relevante redaktioner og afdelinger. 

TV 2 NETs kundeservice modtog i perioden 25.461 mails. Halvdelen, 50,4 procent, var 

spørgsmål vedrørende Sputnik, mens knap 8 procent henvendte sig vedrørende spil.tv2.dk. 

’Spørgsmål og feedback til tv2.dk’ udgjorde 5,6 procent af henvendelserne. Denne kategori 



 

 

 

Side 4 

 

rummer ris og ros, klager og andre kommentarer til hele tv2.dk, hvor især stavefejl i artikler 

afføder en del kritik. Knap 6 procent af henvendelserne drejede sig om tekst-tv, mens knap 3 

procent af henvendelserne drejede sig om mobile tjenester. 

Omkring 2.400 seere har i perioden fra 1. marts – 31. oktober til henvendt sig til seernes 

redaktør via den offentlige mailadresse med kritik, spørgsmål og kommentarer til udsendelser 

og indslag på tv samt artikler på tv2.dk. Dertil kommer mails til min personlige mailadresse, 

ligesom et mindre antal seere har henvendt sig pr. telefon eller brev. En række af disse 

henvendelser er i overensstemmelse med proceduren sendt videre til besvarelse i TV 2s 

afdelinger, og derefter er nogle af dem vendt tilbage til behandling hos undertegnede. I andre 

tilfælde er henvendelser stilet direkte til mig med anmodning om en vurdering. 

Ifølge den elektroniske registrering har TV 2 fra november til februar via offentlige adresser 

modtaget i alt 4.379 mails, der blev kategoriseret som kritik/kommentar, 3.205 som forslag, 

2.351 som spørgsmål, 148 som ros, mens 47 havnede i kategorien ”kritik af dårligt sprog”. 182 

mails blev behandlet som egentlige klagesager.  

3. Temaer for seerhenvendelser  

Såvel TV 2 som seernes redaktør har i perioden fra 1. marts til 31. oktober modtaget 

henvendelser fra seere og brugere om en række enkeltsager. Ved hjælp af elektronisk 

registrering samt månedlige indberetninger fra TV 2|Kommunikation, fra TV 2|NYHEDERNE, 

fra TV 2|Teknik og fra TV 2|SPORTEN er det lykkedes at skabe et rimeligt overblik over hvilke 

større temaer, der har optaget TV 2s seere og brugere de seneste otte måneder. 

Et stigende antal seere – omkring 300 siden marts – henvender sig til TV 2 Teknik med 

spørgsmål angående MPEG2-slukket og brugerbetalingen i 2012. Det er dog fortsat spørgsmål 

vedrørende digitale undertekster, som har førertrøjen på, når det gælder henvendelser 

vedrørende tekniske forhold. 

Blandt de faste emner er beklagelser over reklamer i fladen, dette emne blev i perioden nævnt 

619 gange i mails fra seerne, mens genudsendelser blev nævnt 352 gange.  

 Go’ morgen Danmark er det program, der har modtaget flest henvendelser i perioden. 

1.867 seere har således skrevet til TV 2 og seernes redaktør med ris, ros og forslag. 

Kritikken drejer sig især om stemningen i studiet og tonen i programmet.  

 Fodbold er emne for 1.343 henvendelser, mens håndbold er emne for 1.207 henvendelser.  

 Tour de France modtog i alt 1.083 henvendelser via offentlige mailadresser med ris og ros 

til værter og kommentatorer. Et mindre antal seere klagede 22. juli over, at TV 2 droppede 

transmissionen til fordel for dækning af bombe- og skudattentaterne i Norge. 



 

 

 

Side 5 

 

 Dansk politik og valget til Folketinget har affødt en række henvendelser til TV 2 og seernes 

redaktør. Det er vanskeligt at udarbejde en samlet opgørelse, men Helle Thorning-Schmidt 

optrådte i perioden som emne i 614 henvendelser, mens Lars Løkke Rasmussen var nævnt i 

589. TV 2s valgoptaktsprogram ”Kampen om din stemme” affødte 146 mails, de fleste med 

kritik. Der var dog også seere, som fandt formen forfriskende. 76 seere skrev til TV 2 

angående valgdebatprogrammet ”De ni bud” med Cecilie Beck som vært. Dækningen på 

valgaftenen førte også til 76 henvendelser fra seerne.  

 726 mails handlede om det populære fredagsprogram ”Vild med dans”. En del med 

spørgsmål om mulighederne for at deltage som publikum, mens andre indeholder ros til 

danserne, kritik af dommernes afgørelser og lignende. En enkelt seer har klaget over 

brugen af trommehvirvler i programmet. 

 TV 2s dramasatsning ”Den som dræber” var emne for 443 mails. Mange seere fandt at 

indholdet var for voldsomt til, at serien kunne sendes søndag kl. 20. Andre seere klagede 

over problemer med lydkvaliteten. 

 På NYHEDERNEs område har især dækningen af begivenhederne i Libyen vakt seernes 

interesse. Libyen optræder som emne for 452 mails, og den dræbte libyske diktator er med 

375 referencer den mest omtalte statsleder i perioden. USA's præsident Barack Obama er 

således kun omtalt 343 gange i mails fra seerne. Jordskælvet og den efterfølgende tsunami i 

Japan førte til 245 seerhenvendelser. Tragedien i Norge har også været emne for et 

betragteligt antal henvendelser fra TV 2s seere. 

 Lørdagens familieunderholdningsprogram ”Bingo banko” modtog 326 mails, hvoraf den del 

indeholder kritik af madsvineri samt enkeltindslag. Andre seere spørger om muligheder for 

at deltage som publikum. ”Toppen af poppen” har modtaget 171 mails, mange af dem med 

ros. Tilsvarende har ”Dagens mand” modtaget et betydeligt antal henvendelser – en del af 

dem fra seere, som gerne vil i kontakt med nogle af programmets deltagere. Et program om 

Bubber og dyresex modtog 67 henvendelser.   

4. Udsnit af sager indbragt for seernes redaktør 

Alkohol i Skivejret. Niels Henrik Thormann klagede i marts over et indslag i udsendelsen 

Skivejret, hvor der blev drukket øl. ”Hvorfor skal man se stationens medarbejdere gå til øllet, 

lige så snart der holdes pause? Man undrer sig, når man i et vejrprogram skal se Peter Tanev 

og kolleger bælle i baren og (fingere at) lave rabalder og svineri, når kæferten skal bæres 

hjem”, skrev han i klagen. I klagen spurgte Niels Henrik Thormann endvidere, om Carlsbergs 

reklamer med berusede øldrikkere var i overensstemmelse med TV 2s etiske grundlag. 



 

 

 

Side 6 

 

I mit svar anførte jeg, at alkohol optrådte som delemne i tre ud af 14 indslag i Skivejret. Et 

indslag om afterski, et indslag, hvor en af værterne i humoristisk form agerede bartender og et 

indslag, hvor der blev skålet i sidste beskæring. Alkohol blev ikke ”forherliget”, og indslaget om 

afterski handlede blandt andet om, at mange vælger at bruge tiden på wellness og sund livsstil 

i stedet for at drikke efter skiløbet. 

”Kontraster og alternativer til klassisk afterski er dermed i høj grad med i den samlede 

dækning”, skrev jeg i svaret, hvor jeg konkluderede, at de udvalgte eksempler ikke var i strid 

med TV 2s etiske grundlag. 

Med hensyn til klagen over Carlsbergs øl-reklamer henviste jeg klager til evt. at indbringe 

spørgsmålet for Radio- og tv-nævnet.  

Hvad sagde Obama? Michael Steffensen klagede 29. marts over et vævende svar fra TV 2s 

politiske redaktør Henrik Qvortrup, som på NEWS havde udtalt sig om den såkaldte ”Obama-

citat-krig” mellem Socialdemokraterne og Venstre.  

”En sag, hvor det med journalistisk flid trods alt er muligt at finde op og ned og afgøre, hvem 

der taler sandt, og hvem der ikke gør”, skrev Michael Steffensen, som fandt det ”skuffende”, at 

TV 2s politiske redaktør havde sagt, at det næppe var muligt at afklare spørgsmålet, fordi det 

afhang af, hvem af de to partier man tror mest på.  

”Det er for mig at se desværre endnu et eksempel på den procesjournalistik, der er alt for 

dominerende. Jeg håber derfor, at du - bl.a. med udgangspunkt i ovenstående - vil sætte spot 

på gode journalistiske dyder som grundig research”, skrev Michael Steffensen. 

Efter at have gennemlæst præsident Obamas ”State of the Union”-tale svarede jeg, at Lars 

Løkke Rasmussens udlægning efter min opfattelse var den mest korrekte. Obama foreslog 

ganske vist i talen at fastfryse de "hjemlige" offentlige udgifter i de kommende fem år - 

svarende til 12 procent af det samlede offentlige budget.  

”Men så tilføjer han, at disse besparelser ikke vil være tilstrækkelige - der skal spares på alle 

områder, hvor det er muligt, siger Obama, som peger på "hjemlige" udgifter, forsvars-udgifter, 

sundhedssektoren og på skatteområdet. På den baggrund mener jeg, at Lars Løkke 

Rasmussens udlægning er OK - også selv om Obama indtil Republikanernes sejr ved 

midtvejsvalget gik efter at stimulere økonomien, ligesom det også er S og SFs ønske at gøre i 

Danmark”, skrev jeg i svaret til Michael Steffensen. 

Møllehaves druktur i NYHEDERNE. Anne Skovgaard klagede 7. april over et indslag i 19-

NYHEDERNE om præst og forfatter Johannes Møllehaves ”brandert og efterfølgende 

bortvisning”, idet hun gerne ville vide, hvilken journalistisk begrundelse redaktionen havde for 

at bringe indslaget. 



 

 

 

Side 7 

 

I mit svar skrev jeg, at nyheden primært syntes valgt ud fra et interesse- eller opsigtskriterium, 

men at den også var interessant, da det ikke er normalt, at politiet i Danmark farer så voldsomt 

frem over for såkaldt pæne ældre mænd, som efter alt at dømme ikke havde været voldelige. 

”Jeg synes, at historien journalistisk lider under at hverken politiet eller Hotel d'Angleterre 

ønsker at udtale sig - det giver indslaget en vis ensidighed, som ikke klæder det. Jeg synes dog 

ikke, at politiet og hotellet med deres tavshed skal kunne holde historien tilbage”, skrev jeg i 

mit svar til Anne Skovgaard, idet jeg samtidig bemærkede, at historien var placeret som sidste 

indslag før vejrudsigten. 

Bilal Philips. Sandra Jørgensen klagede 18. april over dækningen i 19-NYHEDERNE af den 

muslimske prædikant Bilal Philips besøg i Danmark.  Hun følte, at Philips var blevet 

”latterliggjort”, og at der ikke var stillet kritiske spørgsmål til de danske politikere, som også 

var med i den samlede dækning. 

”Jeg tror ikke, I er klar over, hvor hårdt det er dag ud og dag ind at se den daglige 

værdiforringelse af muslimer, indvandrere og flygtninge. For det første er det fuldstændig 

uacceptabelt og uanstændigt for et land, der hævder at være et demokrati, og for det andet er 

det jo alle os med en mørkere hudfarve eller en accent, det går ud over”, skrev Sandra 

Jørgensen i sin klage. 

I mit svar skrev jeg, at en prædikant som Bilal Philips naturligvis må forholde sig til det forhold, 

at han er kendt for sine holdninger om, at utroskab, utugt og homoseksualitet er forbrydelser, 

som bør straffes i lande med sharia-lov som for eksempel Saudi Arabien og Iran. Det er 

holdninger, han har fremsat - blandt andet i interview i NYHEDERNE på TV 2 den 10. april. At 

han ikke gentog dem på mødet i Islamisk Trossamfund ændrer ikke på sagen. 

Samtidig fandt jeg, at indslaget med Philips gav et langt mere nuanceret indtryk af ham, end 

man hidtil har fået gennem mediernes dækning. Han optrådte imødekommende og 

humoristisk, og modererede nogle af sine synspunkter. Det var efter min opfattelse en kvalitet 

ved indslaget. 

”Til gengæld er jeg enig med dig i, at man også bør stille kritiske spørgsmål til de politikere, 

som tilsyneladende er klar til at ændre på trossamfundets status på baggrund af en enkelt-sag, 

ligesom man bør stille kritiske spørgsmål til for eksempel Karen Jespersen fra Venstre, når hun 

advokerer for indskrænkning af basale frihedsrettigheder som retten til at ytre sig”, skrev jeg i 

svaret til Sandra Jørgensen. 

Amalie i Go’ morgen Danmark. Sonny Christensen klagede 22. april over et indslag med 

reality-stjernen Amalie Szigethy i Go’ morgen Danmark.  



 

 

 

Side 8 

 

”Jeg er i den grad fortørnet over, at man i dagens "Go' morgen DK" agerer mikrofonholder for 

indtil videre fuldstændigt udokumenterede beskyldninger mod en anden person. Her tænker 

jeg på den optræden Paradise Amalie fik lov til at udføre under morgenkaffen!! Det er dybt 

forkasteligt, at der på intet tidspunkt bliver stillet kritiske spørgsmål, men man derimod "bare" 

lader vedkommende eksekvere den ene voldsomme beskyldning efter den anden, og samtidig 

er talerør for injurie udtalelser”, skrev Sonny Christensen. 

I mit svar påpegede jeg, at interviewet med Amalie Szigethy var presseetisk problematisk, 

eftersom der på ingen måde blev fremlagt dokumentation for de beskyldninger om 

hustru/partnervold, som hun fremsatte mod sin tidligere kæreste Peter Birch.  

”Det er efter min opfattelse kritisabelt, og opvejes ikke af, at studieværten flere gange oplyser, 

at Peter Birch har afslået et tilbud om at medvirke i udsendelsen”, skrev jeg, idet jeg tilføjede, 

at uoverensstemmelserne mellem de to unge ikke har offentlig interesse i klassisk 

nyhedsmæssig forstand, idet det drejer sig om rent private forhold. Af samme grund har TV 

2|NYHEDERNE ikke dækket konflikten - hverken på TV 2 eller på NEWS. De mediemæssige 

aspekter er dog behandlet i Presselogen på NEWS. 

”Jeg synes dog godt, at man kan behandle selve historien i et journalistisk 

underholdningsprogram af Go' morgen Danmarks type. Konflikten har med politianmeldelse 

og beskyldninger om vold etc. flyttet sig fra et rent reality-univers til den såkaldt virkelige 

verden. Og parterne har selv aktivt medvirket til at bringe historien ud på tabloid-mediernes 

forsider. Men det skal selvfølgelig ske på en ordentlig måde, hvor der stilles kritiske 

modspørgsmål, hvis den angrebne part ikke selv ønsker eller har mulighed for at komme til 

orde. Det skete ikke, og det synes jeg er beklageligt”, skrev jeg i svaret til Sonny Christensen. 

Klage over Operation X. Socialminister Benedikte Kiær klagede 6. juni til seernes redaktør, idet 

hun fandt, at det var ukorrekt, når hun i programmet Operation X den 2. juni blev fremstillet 

som bolighajernes beskytter. Et program, hun fandt ”forvrængende og misvisende og i strid 

med god presseskik”. 

I et klip i den afsluttende del af programmet hed det, at ”pudsigt nok har udlejerne en 

beskytter i form af socialminister Benedikte Kiær”. Derefter fulgte et klip, hvor ministeren fra 

Folketingets talerstol udtalte, at ”det er et velfungerende system, som i de forløbne år har vist 

sig at have en meget positiv effekt – ikke mindst en præventiv effekt. Og jeg ser ikke noget 

aktuelt behov for at stramme yderligere.” 

I sin klage skrev ministeren, at ”det klip, som er flettet ind i den afsluttende speak, er taget fra 

en debat i Folketinget den 8. februar i år i en anden sammenhæng. Et beslutningsforslag fra SF 

om, at der skal ske frakendelse af retten til udlejning, hvis en udlejer er straffet efter 

straffeloven. Et forslag, som ingen betydning vil have for den problemstilling, som Operation X 



 

 

 

Side 9 

 

rejser”. Benedikte Kiær oplyste i øvrigt, at hun inden programmet havde tilbudt at stille op til 

interview, hvilket programmets tilrettelægger afviste. 

I mit svar skrev jeg, at var enig med TV 2-redaktør Lasse Bjerre i, at SF’s beslutningsforslag ikke 

kun omhandlede muligheden for at frakende straffede udlejere retten til udlejning, men også 

indeholder forslag om, at huslejenævn skal kunne pålægges en hurtigere sagsbehandling, 

ligesom det efter SF’s opfattelse bør tillades borgere og interesseorganisationer at kunne rejse 

sager om frakendelse af administrationsretten. På den baggrund fandt jeg, at det behandlede 

forslag havde relevans for den problemstilling, som blev rejst i ’Operation X’. 

Til gengæld mente jeg ikke, at der var tale om et fyldestgørende citat i programmets 

afsluttende del, hvor ministeren i klippet fra Folketingets debat 8. februar afviste at stramme 

yderligere, fordi hun fandt systemet ”velfungerende”. 

Det fremgår af TV 2s retningslinjer for journalistisk etik, at ”alle skal behandles fair og redigeres 

redeligt, så det bragte klip eller program fremstår i rette sammenhæng og afspejler de 

holdninger og argumenter, der er kommet til udtryk”. 

På den baggrund mente jeg, at et korrekt udmålt citat burde have inkluderet den efterfølgende 

sætning: ”Vi skal naturligvis ikke beskytte udlejere, der systematisk overtræder 

lejelovgivningen, men jeg må afvise enhver tanke om at indføre et tillægsstraffesystem efter 

lejeloven”. 

”Jeg finder derimod ikke anledning til at kritisere det forhold, at du ikke blev tilbudt interview i 

forbindelse med udsendelsen. Det er en redaktionel beslutning, om man vil udbygge med 

yderligere interview, når man bringer et citat fra en offentlig debat”, skrev jeg i svaret til 

ministeren.  

Statistik for hjemmerøverier. Folketingsmedlem Peter Skaarup klagede 1. juli over et indslag i 

NYHEDERNE 23. maj, hvor det blev fremstillet, som om ”antallet af hjemmerøverier decideret 

har været faldende og meget lave, selvom det faktisk var tal fra Danmarks Statistik, jeg 

refererede fra”.  

”Min hensigt med at skrive til dig er, som nævnt telefonisk, at det er fint nok, at de forskellige 

varianter af tal nævnes. Men det forvirrer, hvis det eneste der står tilbage efter et indslag er, at 

antallet af hjemmerøverier er lave - og at det er et nærmest ikke-eksisterende problem”, skrev 

Peter Skaarup i sin klage. 

I mit svar oplyste jeg, at de tal, som TV 2|NYHEDERNE henviste til i indslaget den 23. maj, er 

Rigspolitiets tal for egentlige hjemmerøverier forstået som røverier, hvor røver/røvere og 

forurettede ikke på forhånd kender hinanden, og er ligeglade med, om den forurettede er 

hjemme.  



 

 

 

Side 10 

 

Danmarks Statistiks opgørelse over røveri i egen bolig medtager også røverier, hvor der er 

stridigheder mellem røver og forurettede, altså hvor de har kendskab til hinanden på forhånd. 

Det omfatter blandt andet sager om inddrivelse af narkogæld. Det fremgår direkte af 

lovforslaget, at man ønsker at skærpe straffene for egentlige hjemmerøverier. 

”Jeg finder det afgørende, at TV 2|NYHEDERNE fremlægger retvisende og nøjagtige 

oplysninger. Det fremgår klart af indslaget, at der er tale om tal fra Rigspolitiets opgørelse over 

antallet af hjemmerøverier. På den baggrund finder jeg ikke anledning til at rette kritik mod TV 

2|NYHEDERNE for at have benyttet denne præcist afgrænsede statistik til brug for indslaget 

om justitsministerens lovforslag”, hed det i mit svar til Peter Skaarup. 

Joachim B. Olsens skatteforslag. Martin Bech klagede 1. august under overskriften ”Den 

journalistiske Kvalitet” over et indslag i NYHEDERNE, ”hvor man kunne se, at man var gået 

direkte efter at få et citat udenfor sammenhæng af Joachim B. Olsen, som man så kunne tage 

videre og behandle overfor alle, som gerne vil stille sig op og være kritiske overfor partiet 

uanset indhold. Det var uendelig nemt at se, at man reelt fabrikerede en nyhed”.  

”Hvis man reelt mente, at det var en mærkelig udtalelse, så ville det vel være relevant at 

diskutere det med manden selv… Joachim i stedet for at shoppe et citat rundt til alle 

kommentatorer”, skrev Martin Bech i sin klage. 

Historien om Joachim B. Olsens skatteudspil startede på Ritzau og i dagbladet BT, hvor han 

luftede tanken om ”en skat på 20 procent”. Da Kristian Ring-Hansen Holt fra TV 2s 

Christiansborg-redaktion derefter konfronterede ham med citatet, bekræftede han, at han 

godt kunne forestille sig en skat på 20 procent – ”eller måske 12”, som han sagde i telefonen.   

Derefter aftalte de et interview, og TV 2s medarbejder understregede, at det er ”tallet, der 

sælger historien”. Joachim B. Olsen indvilligede i at gentage forslaget om max 20 procents skat 

til kamera. Interviewet blev foretaget få timer senere. 

”På den baggrund mener jeg ikke, at man kan sige, at der er tale om en nyhed, som er 

”fabrikeret” af TV 2. Joachim B. Olsen har efter min opfattelse helt bevidst fremsat en politisk 

melding – hvilket i øvrigt er hans gode ret som folketingskandidat”, skrev jeg i mit svar til 

Martin Bech, idet jeg tilføjede, at det i øvrigt er almindelig journalistisk praksis at indhente 

kommentarer fra andre politikere, når et parti eller en politiker/kandidat fremsætter et forslag 

eller en vision. 

Ekrem Sahins død. En række seere klagede i begyndelsen af august over dækningen i 

NYHEDERNE af omstændighederne omkring den 23-årige røveridømte Ekrem Sahins død i 

Kolding Arrest efter et klammeri med fængselsbetjentene. C. Clausen mente for eksempel, at 

”det er jo nemt at finde en grædende mor, men hvad med de mennesker der bare har passet 



 

 

 

Side 11 

 

deres arbejde”, mens Otto Alstrup skrev, at ”TV 2 har nu 5-6 FEDE overskrifter på den 

kriminelles død, men intet om at han er totalt afsindig, inden han lægges i håndjern”. 

I mine svar skrev jeg, at det i et retssamfund er en alvorlig situation, når personer dør i 

myndighedernes varetægt. Det gælder også når det – som i det foreliggende tilfælde – sker i 

forbindelse med et klammeri i et fængsel, hvor den indsatte muligvis selv har optrådt både 

aggressivt og truende over for fængselspersonalet.  

”Det er mediernes opgave at medvirke til, at det i en sådan sag bliver undersøgt til bunds, om 

for eksempel en obduktion er lavet efter bogen, og om en politiundersøgelse har afdækket alle 

relevante hjørner af sagen. TV 2 har i forbindelse med sagen fremlagt en række faktuelle 

oplysninger. Det er således også fremgået af dækningen, at den 23-årige var dømt for røveri, 

og at der var tale om et "klammeri" i fængslet”, skrev jeg i svarene til de utilfredse seere. 

Jeg har i øvrigt selv i mit interne nyhedsbrev til medarbejderne i Nyhedsafdelingen anført, at 

jeg havde svært ved at se den journalistiske relevans, når man i et liveinterview valgte at 

spørge Ekrem Sahins mor om, ”hvordan får det her til at føle dig – som mor”?  

Sagen handler ikke om den pågældende kvinde ”som mor”, men om Danmark som 

retssamfund – hvilket den øvrige del af dækningen har koncentreret sig om. Efter min mening 

skæmmede det et ellers glimrende og gennemarbejdet indslag. 

27 klager over Norges-dækningen. En række seere sendte i dagene efter bombe- og 

skudattentaterne i Oslo og på Utøya stort set enslydende klager over dækningen på TV 2 og 

NEWS, idet de fandt, at man i timevis beskæftigede sig med ”muslimsk terror”, og der blev 

brugt meget af sendetiden på at spekulere i "islamisk ekstremisme", ”på trods af at der ikke 

forelå fakta om sådan en baggrund”. 

I mine svar, som også indeholdt en detaljeret gennemgang af dækningen på TV 2 og NEWS den 

22. juli, påpegede jeg, at TV 2 og Niels Brinch under hele dækningen tog forbehold for 

spørgsmål om, hvem der kunne stå bag først bomben og senere skudattentatet på Utøya. Både 

i TV 2|NYHEDERNE og på NEWS blev det gentagne gange understreget, at der var tale om 

”analyse, spekulationer og hypoteser” baseret på viden om det generelle trusselsbillede for 

Norge. Et trusselsbillede, som pegede på risikoen for islamistisk terrorisme.  

”Man kan diskutere, om det er mediernes opgave at spekulere i, hvem der kan stå bag et 

attentat som det norske, men jeg er enig med nyhedschef Jacob Nybroe, når han i et svar til en 

række klagere samt i dagbladet Information understreger, at ”når en bombe sprænges i det 

centrale Oslo – og ødelægger det meste af regeringens centrale kontorer, herunder 

statsministeriet - er det naturligt, at vi, som nyhedsmedie, forsøger at både stille og besvare så 

mange relevante spørgsmål, som vi kan”, skrev jeg i svaret til de 27 seere, der klagede direkte 

til seernes redaktør. 



 

 

 

Side 12 

 

I modsætning til tidligere har de etablerede broadcast-medier – tv, radio og aviser – ikke 

længere ”monopol” på udvælgelsen af nyhedsstof. De etablerede medier er i skarp 

konkurrence med blogs og sociale medier på internettet, hvor oplysninger og forlydender i en 

blanding fremlægges, som om der var tale om faktuelle informationer. For de etablerede 

medier er opgaven i denne situation at gøre klart for seere, læsere og lyttere, hvad der er 

faktuelle oplysninger, og hvad der er løse rygter, forlydender og analyser. 

”Der var under hele dækningen tale om en klar opdeling mellem fremlæggelse af faktuelle 

oplysninger om bombeangrebet i Oslo og senere skuddrabene på Utøya og så den opfølgende 

vurdering og analyse i studiet af, hvem der kunne tænkes at stå bag. På den baggrund finder 

jeg ikke anledning til at rette kritik mod TV 2, TV 2 NEWS eller Niels Brinch i forbindelse med 

dækningen af terrorangrebet i Norge 22. juli 2011”, skrev jeg i svaret til de 27 klagere.  

Jørgen Leth og Lourdes. Leo Laursen klagede 15. juli til SPORTEN og senere til seernes redaktør 

over kommentator Jørgen Leths udtalelser om byen Lourdes i det sydvestlige Frankrig i 

forbindelse med Tour de France-transmissionen samme dag. Ifølge klageren havde Jørgen Leth 

ikke udvist ydmyghed over for ”andres tro” og manglende respekt over for ”katolikkernes 

helligdom”, når han i udsendelsen blandt andet havde betegnet Lourdes som en ”sort by”. 

I interviewet med TV 2s vært Thomas Christensen gjorde Jørgen Leth rede for sit had-

kærlighedsforhold til byen, som han betegnede som ”antilevende, uhyggelig, dyster” og 

præget af ”død og fromhed”. Han erkendte samtidig, at han er fordomsfuld, når det gælder 

forholdet til Lourdes.  ”Det er en personlig antipati”, som han udtrykte det.   

Jørgen Leth sagde endvidere, at han foretrak at sove andre steder end i Lourdes, da han synes 

det er ”kedeligt at gå til morgenmad med alle pilgrimmene, som er så opfyldte af deres tro”. 

”Jeg har forståelse for, at det kan føles stødende for dig som troende katolik at høre Lourdes 

omtalt på denne måde, men samtidig er jeg nødt til at understrege, at der er tale om Jørgen 

Leths personlige vurdering, hvilket også fremgik klart af interviewet. Jørgen Leth udtrykker 

således ikke TV 2s, men sin egen holdning. Efter min opfattelse ligger det inden for rammerne 

af såvel ytrings- som informationsfriheden at give udtryk for sin holdning til en by, og på den 

baggrund finder jeg derfor ikke anledning til at rette kritik mod TV 2”, skrev jeg i svaret til Leo 

Laursen. 

Problemer med livetekstning. Torben Holm Sørensen klagede 15. august over problemer med 

livetekstningen for hørehæmmede på TV 2. TV 2 livetekster alle hverdage 

nyhedsudsendelserne kl. 19 samt store transmissioner for eksempel i forbindelse med valg til 

Folketinget, kongelige begivenheder og lignende.  



 

 

 

Side 13 

 

I mit svar oplyste jeg, at der ifølge den ansvarlige for live-tekstningen (Tale-Til-Tekst, TTT) for 

øjeblikket er problemer med systemet, som spyr ord og sætninger ud, som re-speakerne ikke 

har sagt.  

”Det sker uheldigvis et par gange om ugen, og det er naturligvis stærkt utilfredsstillende ikke 

kun for seerne, men også for medarbejderne, som gerne vil levere et ordentligt stykke arbejde. 

Fejlen er for længst meldt til producenten, som ikke har været i stand til at finde fejlen og rette 

den. Det er blot en af grundene til, at TV 2 nu er i gang med at opgradere til en ny version af 

softwaren, skrev jeg til Torben Holm Sørensen. 

Tant og fjas på valgaftenen. I et brev dateret 18. september klagede Ketty Rasmussen over TV 

2s dækning på valgaftenen, idet hun gerne ville give udtryk for frustration og skuffelse over 

udsendelsen. For Ketty Rasmussen er et folketingsvalg en ”festdag, hvor vi fejrer demokratiet”. 

”Og hvad fik vi så? Tant, fjas og gøgl. Indpakningen var flot med den nyeste grafik, som 

avanceret teknologi har gjort mulig, men indholdet var til bundkarakter. Som seer forventer 

man løbende resultatliste fra sin valgkreds, kommune, landsdel osv. Det kom som to smalle 

bjælker nederst i billedet eller på siden, resten af skærmen var fyldt ud med hastigt skiftende 

billeder af reportere på motorcykel, fra helikopter, fra partiernes samlingssteder med 

spisende, skrålende og hujende partimedlemmer, og så blev man i øvrigt henvist til jeres 

hjemmeside, hvis vi ville se resultater”, skrev Ketty Rasmussen i klagen.  

Ketty Rasmussen klagede desuden over, at partilederrunden blev sendt meget sent, fordi 

partilederne opholdt sig i deres hjem og derefter valgte at lade sig hylde ”som rockstjerner” af 

deres partimedlemmer ved de forskellige fester, inden de endelig mødte op i tv. 

I mit svar til Ketty Rasmussen skrev jeg, at jeg var enig med hende et langt stykke hen ad vejen, 

når det gjaldt kritikken af udsendelsens form. Jeg fandt det også svært at overskue, hvordan 

partierne stod på landsplan. Der kom aftenen igennem en masse lokale resultater, men jeg 

savnede overblik, og zappede derfor adskillige gange til DR1 – især ud på aftenen.  

”Personligt synes jeg, at der var ”for lidt Kaare R. Skou” på TV 2, selv om det var en teknisk set 

flot produktion”, skrev jeg til Ketty Rasmussen. 

”Men hvornår politikerne dukker op til den afsluttende debat er deres egen sag – om end jeg 

har forståelse for dit synspunkt”, skrev jeg til Ketty Rasmussen. 

Død Gaddafi på tv2.dk. Bitten Jessen klagede 21. oktober over et billede af Libyens afdøde 

diktator Muammar Gaddafi på forsiden af tv2.dk. ”Jeg kender ingen, der synes, det er "fedt" at 

se på billeder af lig eller blod. Alle er trætte af, at I ikke advarer mod stærke billeder, og nu er I 

gået skridtet videre - man kan ikke gå ind på jeres hjemmeside uden at blive bombarderet med 

blodige billeder ”, skrev hun.  



 

 

 

Side 14 

 

I mit svar oplyste jeg, at det ikke er i strid med TV 2s etiske retningslinjer at vise voldsomme 

billeder, når det tjener som dokumentation af væsentlige begivenheder, men det er dårlig etik 

at gøre det uden god grund, ligesom det er dårlig etik at dvæle unødigt ved eller bevidstløst 

genbruge sådanne billeder. 

Jeg oplyste endvidere, at TV 2 normalt ikke viser billeder af døde mennesker på forsiden af 

tv2.dk, men fotografierne og videooptagelserne af den afdøde Muammar Gaddafi tjener som 

dokumentation for en verdenshistorisk begivenhed, og derfor blev de vist i begrænset omfang 

– ”ligesom man i sin tid viste billeder af Saddam Hussein”, skrev jeg i svaret til Bitten Jessen.  

Valgløfter i Svendborg. Anna Sørensen klagede 24. oktober over et indslag i NYHEDERNE, 

hvoraf det fremgik, at ”regeringen før valget lovede at redde akutsygehuset i Svendborg”.  

”Men det er vel ikke korrekt at tale om ”en regering”, da den nuværende regering jo først blev 

dannet efter valget?? Før og under valget var der jo tale om tre partier, fire med Enhedslisten, 

som gik til valg med hver sit valgprogram, S og SF med et fælles forslag, nemlig Fair Løsning”, 

skrev Anna Sørensen i sin klage.  

”Jeg kan ikke lade være med at synes at ovenstående indslag og bemærkning kan være farvet 

af 'blå sympatier', og et ønske om at stille regeringen i et så dårligt lys som muligt, jvfr. den 

megen snak om ”løftebrud”? Den slags ligger jo langt fra saglig objektiv journalistik, som jeg 

ellers må kunne forvente af TV 2, dels som dansk tv-kanal med dygtige medarbejdere og dels 

som en del af TV 2s public-service forpligtelser”, tilføjede hun.  

Efter en længere korrespondance om sagen medgav jeg, at hun formelt havde en pointe i, at 

det ikke er regeringen som sådan, der har udstukket et valgløfte. Helle Thorning-Schmidt er 

dog ikke en tilfældig minister, men netop statsminister. 

”Og når hun i januar under et besøg i Svendborg erklærede, at ”hvis det er det, man vil her, så 

bliver vi også nødt til at finde ud af, hvordan det skal finansieres”, så har mange vælgere på 

Fyn altså opfattet det som et klart valgløfte om, at en kommende regering ville finde pengene 

til at bevare akutfunktionen på Svendborg Sygehus. Forinden havde Carsten Hansen udstedt 

en skriftlig garanti, som hun ”selvfølgelig” bakkede op. Det er en sag, der har flyttet mange 

stemmer ved valget, og der er nu en vældig debat på Fyn, og selvfølgelig skal TV 2 dække den 

sag”, skrev jeg i mit afsluttende svar til Anna Sørensen, idet jeg tilføjede, at det ikke er 

mediernes opgave at tie ubehagelige sager ihjel i et demokrati. 

 

 

 



 

 

 

Side 15 

 

5. Pressenævnskendelser vedrørende TV 2 

Pressenævnet har i perioden fra 1. marts til 31. oktober truffet afgørelse i fem sager. To sager 

endte med påtaler til TV 2, mens tre sager endte uden kritik.   

Der var ikke kritik af programmet ”Operation X: Firmafest på statens regning”, da sagen i 

oktober blev behandlet af Pressenævnet. Pressenævnet finder, at konklusionerne om, at 

JobTeam A/S skulle have ”snydt staten for AMU-midler”, og at ansættelseskontrakterne var 

”fiktive eller falske”, er vurderinger på baggrund af de offentliggjorte oplysninger, og ikke 

faktiske oplysninger. Blandt andet derfor er klager ikke berettiget til at få bragt et genmæle. 

Til gengæld udtalte nævnet kritik af TV 2, som i udsendelsen ”Klamphuggerne: Fix og færdig” - 

der i øvrigt handlede om den ringe kvalitet af en håndværksmesters arbejde - i en kort sekvens 

havde henvist til andelsforeningen Blomsterparkens rækkehuse i Vester Hassing. 

Pressenævnet finder, at TV 2 har tilsidesat god presseskik ved ikke at have undersøgt, om de 

omtalte mangler i udsendelsen var udbedret, da ”Klamphuggerne” blev bragt. Det fremgik 

derfor ikke af udsendelsen, at manglerne var udbedret. 

Der var ingen kritik, ligesom klager ikke var berettiget til at få offentliggjort et genmæle, da 

Pressenævnet i juni behandlede Handigruppen A/S’s klage over programmet ”Operation X: I 

kørestol og Lamborghini”. Nævnet lægger blandt andet vægt på, at der i et vist omfang er sket 

en tilbagebetaling til Gladsaxe Kommune og Aarhus Kommune af udbetalte honorarer, at 

Københavns Kommune har politianmeldt en af personerne i selskabet, og at to borgere i 

Viborg Kommune har anmeldt HandiHelp A/S for bedrageri. På denne baggrund udtaler 

nævnet ikke kritik af TV 2 for at omtale fakturaer som falske. Nævnet har også tillagt det 

betydning, at både oplysningerne om falske fakturaer og eksemplet fra Viborg Kommune blev 

forelagt den angrebne part under interviewet. 

Der var heller ikke kritik, da nævnet i april afsagde kendelse i en sag, hvor Dansk HøreCenter 

havde klaget over udsendelsen ”Operation X: Når ører bliver til kroner”. Pressenævnet fandt, 

at det var af væsentlig samfundsmæssig interesse i at belyse tilskudsordningens funktion, 

herunder hvorvidt private høreklinikker behandler hørepatienter i overensstemmelse med 

Sundhedsstyrelsens vejledninger.  Pressenævnet fandt det tvivlsomt, at dokumentationen i 

programmet kun kunne indhentes ved brug af skjult kamera, men efter en samlet vurdering 

mente nævnet ikke, at hensynet til Dansk HøreCenter oversteg den offentlige interesse i 

sagen. Desuden var de medarbejdere, som optrådte på optagelserne sløret. På den baggrund 

udtalte nævnet ikke kritik af TV 2 for at offentliggøre optagelserne. 

Pressenævnet udtalte til gengæld kritik af TV 2 for i udsendelsen ”TV 2 DOK: Man slår da børn” 

uden forældrenes samtykke at have offentliggjort videooptagelser fra en politiafhøring af en 

dreng.  Nævnet opfattede det som et formildende forhold, at Østjyllands Politi har udleveret 



 

 

 

Side 16 

 

optagelserne og godkendt sløringen, men det kunne ikke fritage TV 2|DANMARK for at sikre 

samtykke fra indehaverne af forældremyndigheden. Et enkelt medlem af Pressenævnet afgav 

dissens, idet han lagde vægt på, at emnet for udsendelsen har stor samfundsmæssig 

betydning, og at sløringen af drengen og hans sag er så effektiv, at ingen udenforstående kan 

identificere sagen og de implicerede. Han mente derfor, at ”TV 2|DANMARK må anses for at 

have handlet i god tro, når fortroligt materiale er udleveret af en offentlig myndighed, som 

tillige efterfølgende har godkendt brugen af det pågældende materiale.” Flertallet stemte for 

kritik af TV 2. 

6. Klummer fra seernes redaktør 

Fox News eller røde lejesvende. En række seere har under valgkampen klaget over, at TV 

2|NYHEDERNE og NEWS efter deres opfattelse havde valgt side til fordel for enten blå eller rød 

blok. Flere har – meget opfindsomt – kaldt TV 2 for ”Fox News”, mens andre – lige så 

opfindsomt - taler om ”røde lejesvende”. En uvidenskabelig søgning i TV 2s system til 

kategorisering af mails fra seerne viser nogenlunde dødt løb, når det gælder kritik af, at TV 2 

skulle favorisere den ene eller den anden fløj. Der er ingen klar tendens, selv om mange nok vil 

mene, at TV 2 er ”blå”, hvis de bliver spurgt. Det er en udbredt opfattelse, selv om der altså 

også kommer mange mails med kritik af, at TV 2 er ”røde”. 

Gik TV 2 over stregen i Norges-dækningen? 27 seere klagede i dagene efter terrorangrebet i 

Norge til seernes redaktør, idet de fandt, at TV 2 og Niels Brinch havde været for hurtigt ude 

med påstande om, at islamistiske ekstremister stod bag angrebet. Se også under ”Udsnit af 

sager indbragt for seernes redaktør”. 

Kritik af Operation X. Djævelen ligger som bekendt i detaljen. Det gælder også, når man 

klistrer et løsrevet citat fra en politiker i halen på et program, som handler om folk, der 

systematisk overtræder lejelovgivningen. ’Operation X’ foretog derfor – efter min opfattelse – 

en mangelfuld og upræcis udlægning af socialministerens indlæg i debatten om forslaget fra 

SF. Endda uden at oplyse, hvilken sammenhæng det var taget fra. Og det var med til at 

skæmme et i øvrigt udmærket program om et væsentligt samfundsproblem. Se også under 

”Udsnit af sager indbragt for seernes redaktør”. 

Gammel nyhed som frisk skandale. TV 2 og seerne fik gammel hakkelse, da NYHEDERNE 

tirsdag den 7. juni kl. 22 ukritisk viderebragte en udtalelse fra Dansk Folkepartis Mogens Camre 

på en måde, så man måtte tro, at der var tale om en dugfrisk skandale. I virkeligheden var der 

tale om en mindst to år gammel interview-bid fra hollandsk tv, som Ekstra Bladets tidligere 

bagsideskribent Michael Jeppesen samme dag havde lagt på sin blog på internettet. Efter min 

opfattelse er det problematisk, at TV 2|NYHEDERNE serverede historien på en måde, så man 

som seer fik det indtryk, at der var tale om dagsaktuelle udtalelser, når sandheden er en 

ganske anden. Det ændrer ikke på Camres udtalelser – de taler for sig selv. Men han spiller 



 

 

 

Side 17 

 

ikke længere den samme fremtrædende rolle i dansk politik, og derfor er det ikke uden 

relevans, hvornår og i hvilken sammenhæng udtalelserne er fremsat. 

Dildoer, bandeord og store bryster til morgenkaffen. Er det i orden, når TV 2s ’Go' morgen 

Danmark’ forsøger at udfordre sine seere med indslag om ”dildoer og babser” – eller er det for 

skrap kost til morgenkaffen? Spørgsmålet var aktuelt, efter at seernes redaktør i flere måneder 

havde modtaget en lind strøm af kritik over indslag om sexlegetøj, påklædning af lolita-dukker, 

fjolleri i studiet og lidt for frisk sprogbrug. Efter min opfattelse er der ikke mange emner, der 

ikke kan behandles i en journalistisk form – heller ikke i et program som ’Go’ morgen 

Danmark’, selv om det er noget, man skal overveje hver gang. Og selvfølgelig skal der også 

være plads til lidt sjov – i passende doser. Det afgørende er, hvordan man gør det.  Efter min 

opfattelse skal der flere vitaminer i gryden. 

___ 

LARS BENNIKE, 14.11.2011 
 
 


