PRESSE 2",
Nivaer G

Kendelse

afsagt den 7. marts 2022

Sag nr. 2022-80-0788
[Klager]

mod

TV 2

Danske Medier har pa vegne af TV 2 anmodet om genoptagelse af Pressenavnets sag nr.
2021-80-0668, [Klager] mod TV 2, som naevnet traf afgerelse i den 12. oktober 2021. Sagen
vedrerte [Klager]s klage over TV 2s afvisning af hendes anmodning om at hindre tilgaengelig-
heden af artiklen "Sygeplejerske ville draebe patient”, som blev bragt den 15. november 2005
af TV 2 pa netavisen nyheder.tv2.dk. Ved kendelsen udtalte naevnet (flertallet) kritik af TV 2
for ikke at have imgdekommet [Klager]s anmodning om afindeksering af artiklen.

TV 2 har anmodet Pressenavnet om at genoptage behandlingen af sagen, idet det er TV 2s
opfattelse, at naevnets flertal har lagt en virkning af afindeksering til grund, som ikke er tek-
nisk mulig.

1 Sagsfremstilling

[Klager] klagede den 3. juli 2021 til Pressenavnet over TV 2s afvisning af hendes anmodning
om at slette, anonymisere eller afindeksere artiklen "Sygeplejerske ville draebe patient”, som
blev bragt den 15. november 2005 af TV 2 pa netavisen nyheder.tv2.dk.

Pressenavnet (flertallet) fandt ved kendelse af 12. oktober 2021 i sag nr. 2021-80-0668
grundlag for at udtale kritik af TV 2 for ikke at have imgdekommet [Klager]s anmodning om
afindeksering af artiklen.

I Pressenavnets kendelse af 12. oktober 2021 hedder det blandt andet:

7]

2 Parternes synspunkter

2.1 [Klager]s synspunkter

Sletning, anonymisering og afindeksering — punkt B.8



[Klager] har anfert, at TV 2 har afvist hendes anmodning om at slette, anonymisere
eller afindeksere artiklen.

[Klager] har navnlig henvist til, at den paklagede artikel kraenker og forstyrrer hen-
des eget og hendes barns ret til privatlivets fred, og at hun ikke er en offentlig per-
son.

Den paklagede artikel kan vare adelaeggende for [Klager]s berns muligheder her i
livet, deres sociale relationer m.m., da den med fa klik kan sgges frem. Det kan helt
klart 3 en problematisk konsekvens for hendes bern senere i livet, idet artiklen er
synlig pa forste side i en Google-sggning pa hendes tidligere efternavn ”[Efternav-
net]”, som i dag er hendes berns efternavn.

Safremt [Klager] far medhold i pressenavnssagen vil det vaere med til at give hendes
born pa henholdsvis 8 ar og 12 ar en fair chance her i livet. Da de fleste mennesker
demmer ud fra et forstehandsindtryk, kan den péaklagede artikel fa ufortjent meget
opmerksomhed i forhold til hendes begrn.

[Klager] onsker at f ryddet op i al den negative omtale om hende péa internettet, sa
den paklagede artikel ikke leengere skal vaere hendes livstidsstraffeattest uden ud-
lobsdato. Afvisningen af [Klager]s anmodning om at hindre tilgengeligheden af ar-
tiklen er saledes ikke udtryk for god presseskik, som TV 2 har henholdt sig til. [Kla-
ger] har henvist til Dansk Journalistforbunds og Danske Mediers guide til de presse-
etiske regler (2013), side 13.

[Klager] har oplyst, at hun tillige har anmodet Google om at afindeksere sggeresulta-
tet med den péaklagede artikel. Google har afvist anmodningen med henvisning til
webmasters afvisning og vil ikke fjerne data uden om webmasters accept.

[Klager] har forstaelse for, at Google og TV 2 synes, at offentligheden skal kunne
finde den a&ldre omtale via Googles segemaskine, men den paklagede artikel behgver
ikke at fremkomme ved en sggning pa [Klager]s tidligere efternavn.

[Klager] har i den forbindelse oplyst, at hun ogsa har anmodet Ekstra Bladet, B.T.,
Politiken og Berlingske om at hindre tilgaengeligheden af artiklerne om sagen, som
er bragt pa baggrund af samme nyhedstelegram fra Ritzaus Bureau. Ekstra Bladet
har anonymiseret artiklen ved at udtage [Klager]s tidligere navn, og B.T., Politiken
og Berlingske har afindekseret deres artikler. [Klager] har i den forbindelse henvist
til sin mailkorrespondance med medierne.

Mediernes begrundelse for at imgdekomme [Klager]s anmodning var samlet set, at
hun ikke er en offentlig person, at hun har en ren straffeattest (hun blev lgsladt efter

halv tid), og at sagen ikke har en veasentlig interesse i dag.

[Klager] anmoder om, at Pressenavnet tilslutter sig de fire mediers beslutning om at



imgdekomme hendes anmodning om at hindre tilgengeligheden af artiklen. En afin-
deksering er trods alt ikke det samme som en sletning, idet man stadig vil kunne
finde artiklen, hvis man bruger mediets egen segemaskine.

[Klager] har afslutningsvis bemaerket, at udbuddet og tilgeengeligheden af digitale
muligheder og platforme er for [Klager]s barn eksploderet, og dermed er mulighe-
den for [Klager]s begrn at spejle sig i andres liv, sammenligne sig med andre bern og
vurdere sig i forhold til dem kaempe stor. Alle disse digitale spejle, som de sammen-
ligner sig igennem, er starre end nogensinde, sa der er mange flere faktorer at for-
holde sig til og pa spil, nar deres nuvarende efternavn stadig kan linkes til [Klager]s
gamle efternavn i den foraldede artikel. Det er med til at lade omverdens blik og fo-
kus lande pa alt det, som [Klager]s barn ikke skal std pa mal for — en 16 &r gammel
straffesag, der er skrevet om i flere af landets onlinemedier. [Klager]s born er ikke
kriminelle, de har ikke begaet nogle forbrydelser, men har dog ikke lov til at have et
privatliv.

2.2 TV 2s synspunkter
Sletning, anonymisering og afindeksering — punkt B.8
TV 2 har afvist, at der er grundlag for at hindre tilgeengeligheden af artiklen.

TV 2 har anfert, at det i neervaerende tilfeelde er TV 2s vurdering, at oplysningerne i
artiklen fortsat har offentlighedens interesse. Der er tale om meget alvorlig krimina-
litet, herunder groft bedrageri samt personfarlig kriminalitet begaet af en offentligt
ansat sundhedsperson mod en af de borgere, vedkommende var ansat til at passe pa.

Det forhold, at der er gaet 16 ar siden gerningen, kan ikke fore til et andet resultat.
TV 2 har lagt serlig vaegt pa den alvorlige kriminalitet, hvor [Klager] som naevnt i ar-
tiklen fik en dom pa otte ars faengsel, at hun pa gerningstidspunktet var 36 ar gam-
mel, og forbrydelsen séledes ikke kan tilskrives hendes umodenhed, og at hun var en
offentligt ansat sundhedsperson, der i forbindelse med sagen fik frakendt retten til
at udeve sit erhverv. TV 2 har i den forbindelse bemaerket, at [Klager] siden dom-
men har skiftet efternavn og derfor ikke umiddelbart vil kunne identificeres pa bag-
grund af artiklen fra TV 2.

TV 2 har henvist til Pressenavnets praksis vedrgrende @ldre straffesager, herunder
navnlig sag nr. 2020-80-0524, hvor Jyllands-Posten ikke fik kritik for ikke at afin-
deksere en 14 ar gammel artikel med omtale af en sag, hvori klager, der dengang var
24 ar, blev idemt en straf pa tre ar for vidnetrusler, og sag nr. 14-70-00688, hvor der
var tale om en (tidligere) leege, der havde faet et ars feengsel for seksuelle overgreb,
og som gnskede at fi de dengang 13 ar gamle artikler afindekseret.

3 Pressenzvnets begrundelse og afgerelse:
I sagens behandling har folgende naevnsmedlemmer deltaget:



Jesper Rothe, Anja Lundberg Andersen, Ulrik Holmstrup og John Meinert Jacob-
sen.

God presseskik

Sletning, anonymisering og afindeksering — punkt B.8

[Klager] har klaget over, at TV 2 har afvist hendes anmodning om at slette, anonymi-
sere eller afindeksere artiklen "Sygeplejerske ville drabe patient”.

Generelt om punkt B.8

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at meddelelser, som er offent-
liggjort i digitale medier, ofte vil veere tilgeengelige leenge efter, at de er publiceret.
Efter anmodning til mediet kan tilgaengeligheden af sidanne tidligere offentlig-
gjorte, folsomme eller private oplysninger hindres, i det omfang det er muligt og
skennes rimeligt, jf. punkt B.8.

Medier kan afindeksere, dvs. &endre instruksen til sogemaskiner, s segemaskiner
ophgrer med at henvise til artiklen, anonymisere, dvs. a&ndre i artikelteksten sa ek-
sempelvis et personnavn anonymiseres, eller helt afpublicere en artikel, dvs. fjerne
artiklen fra hjemmesiden.

Det er naevnets opfattelse, at anvendelse af B.8 i de vejledende regler og muligheden
for at meddele et medie kritik for ikke at imgdekomme en anmodning om afindekse-
ring, anonymisering eller afpublicering som udgangspunkt kun ber anvendes, nar
der er tale om oplysninger, som er serligt belastende for den person, der er omtalt.

Den konkrete sag

Artiklen indeholder omtale af en straffesag, hvor [Klager] blev idemt otte ars feengsel
for at have franarret en 88-arig patient 500.000 kr. og for at have forsggt at drabe
patienten ved ildspasettelse af patientens hjem. De strafbare forhold fandt sted i
forbindelse med [Klager]s hverv som sygeplejerske.

Pa baggrund af sagens oplysninger leegger Pressenavnet til grund, at [Klager] i no-
vember 2005 blev idemt otte ars faengsel for drabsforseg, brandstiftelse og doku-
mentfalsk, og at hun i samme forbindelse fik forbud mod at udeve hverv som syge-
plejerske. Naevnet leegger endvidere til grund, at [Klager] efter domfzldelsen har fo-
retaget navneaendring fra "[Klager]” til "[Klager]”.

Pressenaevnet leegger videre til grund, at Ekstra Bladet, B.T., Politiken og Berlingske
har imgdekommet [Klager]s anmodning om at hindre tilgengeligheden af artiklerne
om sagen, som er bragt pa baggrund af samme nyhedstelegram fra Ritzaus Bureau.



Det er Pressenavnets opfattelse, at artiklen fra 2005 med omtale af domfaldelsen af
[Klager] og hendes ludomani indeholder personoplysninger af folsom karakter, der
som udgangspunkt ma betragtes som varende serlig belastende for [Klager].

Tre medlemmer — formand Jesper Rothe, Ulrik Holmstrup og John Meinert Jacob-
sen — udtaler:

Pé baggrund af sagens karakter og alvor, som er af klar offentlig interesse, finder vi
ikke anledning til at udtale kritik af TV 2 for at afvise [Klager]s anmodning om slet-
ning eller anonymisering af artiklen.

Uanset grovheden af den begdede kriminalitet finder vi imidlertid efter en samlet
vurdering, at der ikke er sarlige grunde til, at oplysningerne skal vaere tilgengelig
ved sogning pa [Klager]s tidligere navn ”[Klager]” i sogemaskiner. Vi finder derfor,
at det ville veere rimeligt at hindre tilgaengeligheden af artiklen ved at foretage afin-
deksering af artiklen. Vi har lagt vaegt pa, at der er géaet 16 ar, siden der faldt dom i
sagen, at [Klager] ikke indtog en fremtraedende stilling i samfundet, og at hun ikke
er en offentlig person. Vi udtaler derfor kritik af TV 2 for ikke at have imgdekommet
[Klager] anmodning om afindeksering af artiklen.

Et medlem — Anja Lundberg Andersen — udtaler:

Uanset, at oplysningerne i artiklen er af falsom karakter, og omtaler forhold fra
2005, finder jeg efter en samlet vurdering pa baggrund af sagens karakter og alvor,
at det ikke kan anses for en overtradelse af god presseskik at afvise anmodningen
om at hindre tilgeengeligheden af artiklen. Jeg har lagt vaegt p4, at der er tale om for-
hold af vaesentlig offentlig interesse, og at de strafbare forhold fandt sted i forbin-
delse med [Klager]s hverv som sygeplejerske, og hun efterfolgende er frakendt retten
til at praktisere inden for sit fag. Jeg har i den forbindelse blandt andet ogsa lagt
vaegt pa, at [Klager] siden offentliggorelsen har skiftet sit efternavn, og at hun der-
med umiddelbart ikke er identificerbar i relation til artiklen. Efter min opfattelse er
der derfor ikke grundlag for at udtale kritik af TV 2 for ikke at have imgdekommet
[Klager]s anmodning om at hindre tilgaengeligheden af artiklen.

Der afsiges kendelse efter flertallet. Neevnet udtaler herefter kritik af TV 2 for ikke at
have imgdekommet [Klager] anmodning om afindeksering af artiklen.

Da klager ikke har gnsket kendelsen offentliggjort i TV 2, palaegger nevnet ikke den
ansvarshavende redakter af avisen at offentliggere kritikken i medfer af mediean-

svarslovens § 49.”

Den 20. januar 2022 anmodede TV 2 Pressenavnet om at genoptage behandlingen af sagen.

2 Parternes synspunkter til anmodningen om genoptagelse



2.1 [Klager]s synspunkter til anmodningen om genoptagelse

[Klager] har anfert, at der ikke er behov for en genvurdering af sagen, da TV 2 ikke har rede-
gjort for, at der er sket en fejl i Pressenavnets sagsbehandling, ligesom TV 2 heller ikke er
fremkommet med nye oplysninger i sagen.

TV 2s ansvarshavende chefredakter har tidligere haft lejlighed til at udtale sig om mediets
synspunkter, hvilket mé betyde, at chefredakteren inden kendelsen om afindeksering selv er-
kleerede, at der ikke var vaesentlige fejl i de presseetiske regler, eftersom chefredakteren ikke
péapegede det inden Pressenavnets faeldende kendelse.

Som det fremgéar af TV 2s anmodning om genoptagelse, henvises der overordnet til de presse-
etiske regler, og safremt de presseetiske regler og vejledninger bgr laves om, vil det da danne
pracedens for mange andre tidligere sager og kendelser, der siledes ogsa begr genoptages.
Det vil saledes fa konsekvenser for langt flere kendelser, og dermed vil TV 2s anmodning om
genoptagelse ikke blot vedrere [Klager]s sag, men alle Pressenavnets tidligere afsagte ken-
delser om afindeksering. Dette mener [Klager] ikke er aktuelt, da der ikke er tale om en mis-
forstéelse eller mistolkning af de presseetiske regler. Regler skal jo ikke laves om, fordi man
ikke bryder sig om dem eller Pressenzevnets kendelser.

[Klager] har generelt bemaerket, at det er et faktum, at vi alle méa forholde os til (mis)informa-
tion pé internettet, og historie er en dyrebar ressource for medierne. Det bor dog ikke veere
pé bekostning af [Klager]s berns fremtidige ve og vel, at TV 2 hardnakket vil sgrge for, at ar-
tiklen fremkommer ved en simpel Google-sggning pa hendes tidligere efternavn, som er hen-
des bgrns nuveaerende efternavn.

Det er [Klager]s opfattelse, at TV 2 udelukkende har forsegt at s tvivl og misinformation om
den reelle virkning af en afindeksering af en artikel. TV 2 har i anmodningen om genopta-
gelse postuleret, at Pressenaevnets flertal i kendelsen har lagt en virkning af afindeksering til
grund, som ikke er teknisk mulig. Det er vildledende og ukorrekt information. Det er nemlig
ganske nemt at fa adgang til alle danske avisartikler. I det hele taget er adgang til informatio-
ner i forskellige sogemaskiner og it-systemer en selvfglgelig del af bade berns og voksnes liv.

P& baggrund af den ansvarshavende chefredakters postulat har [Klager] efterprovet chefre-
daktegrens oplysninger ved at lave et kort faktatjek pa Googles sagemaskine. [Klager] fandt
frem til, at de artikler, som er blevet afindekseret, sa de ikke leengere fremkommer ved en
Google-sggning pa hendes tidligere navn, fortsat er tilgengelige for offentligheden blot ved at
sege pa andre forekomster af saetninger, ord eller avistitler. Det betyder, at de omtalte artik-
ler sagtens kan findes frem pa Google. Desuden kan artikler findes frem pa mediets egen so-
gemaskine og andre platforme sdsom Stadsbiblioteket, Det Kongelige Bibliotek eller Det Dan-
ske Filminstitut. I Det Kongelige Bibliotek er der avisartikler fra 67 forskellige aviser, hvilket
svarer til over 13 millioner avissider, som alle kan bladre i, og der er fri onlineadgang for of-
fentligheden, og man kan man leese en masse aviser pa mikrofilm. Aviser kan altid sgges og
bestilles i forskellige bibliotekssystemer og derefter laeses. Det er derfor ikke blot det digitale
avisarkiv pa Google, der er tilgengeligt for offentligheden. Safremt det er en stor udfordring



for den enkelte borger at finde en historisk avisside, er alle velkomne til at sporge biblioteket
eller de enkelte medier, hvis de har brug for vejledning til sogning og information.

Baseret pa de oplysninger, som [Klager] nu har faet kendskab til, er der altsa adskillige vaerk-
tajer og platforme, hvor historiske avisartikler bevares og dermed altid vil vaere tilgeengelige
for offentligheden.

P& denne baggrund har [Klager] anmodet om, at TV 2s anmodning om genoptagelse afvises,
da det ikke er rimeligt og udtryk for god presseskik, at den foraldede artikel med fa klik igen
skal kraenke og forstyrre [Klager]s ret til og behov for privatlivets fred.

2.2 TV 2s synspunkter til anmodningen om genoptagelse

TV 2 har til statte for anmodningen om genoptagelse af sagen anfort, at Pressenavnets flertal
i kendelsen har lagt en virkning af afindeksering til grund, som ikke er teknisk mulig. TV 2
mener derfor, at der er sket en fejl i forbindelse med Pressenavnets sagsbehandling.

TV 2 har anfort, at Pressenavnets kendelse er principiel, idet den angar vasentlige spergsmal
om anvendelsen af punkt B.8. i de vejledende regler for god presseskik.

Pressenaevnets flertals begrundelse

Det fremgar udtrykkeligt af kendelsen, at Pressenavnets flertal pa "baggrund af sagens ka-
rakter og alvor, som er af klar offentlig interesse”, ikke finder anledning til at udtale kritik af
TV 2 for at afvise klagers anmodning om sletning eller anonymisering af artiklen.

Flertallet finder "imidlertid efter en samlet vurdering, at der ikke er serlige grunde til, at op-
lysningerne skal vaere tilgaengelig ved sogning pa [Klager]s tidligere navn »[Klager]« i sage-
maskiner.” Flertallet finder derfor, at det ville veere rimeligt at hindre tilgaengeligheden af ar-
tiklen ved at foretage afindeksering af denne.

Det bemarkes, at [Klager] efter publiceringen af artiklen om straffedommen har skiftet efter-
navn, og at hun derfor ikke umiddelbart kan identificeres i den brede offentlighed. [Klager]
har imidlertid over for Pressenavnet anfart hensynet til hendes barn, der baerer hendes tidli-
gere efternavn, som begrundelse for sletning, anonymisering eller afindeksering af artiklen i
TV 2. Det fremgér ikke af Pressenavnets kendelse, om flertallet har tillagt dette forhold vaegt.

Det kan med andre ord konstateres, at Pressenavnets flertal — i erkendelse af sagens klare
offentlige interesse — har vurderet, at artiklen fortsat ber vere tilgengelig for offentligheden i
uanonymiseret form, men samtidig, at segninger pa [Klager]s tidligere navn i sggemaskiner
ikke bor lede offentligheden til den pageldende artikel. Pressenavnets flertal synes dermed
at forudsette, at TV 2s afindeksering tkke er til hinder for, at den pagaeldende artikel kan fin-
des ved sogning pa andre sogetermer end [Klager]s (tidligere) navn i segemaskiner. Det er
imidlertid ikke tilfaeldet.

Sogemaskiner og indeksering



TV 2 har oplyst, at begrebet sggemaskiner normalt opfattes som de almindeligt anvendte,
kommercielle segemaskiner sisom Google, Bing og Yahoo, der sgger bredt i alle tilgeengelige
kilder pa nettet. Der findes dog ogsé en lang reekke mindre kendte segemaskiner. Der kan
dog ogsé soges iindholdet pa en bestemt hjemmeside, fx en mediehjemmeside. Det kan fx
ske ved at mediet integrerer en sggefunktion, der muliggar sogninger i det CMS-system, som
internetmediet anvender til at publicere indhold pa hjemmesiden.

Segemaskiner fungerer ved at “indeksere” det indhold, der er tilgengeligt pa nettet. Ved sog-
ning pa en sggeterm, fx et bestemt ord, kan segemaskinen herefter hurtigt returnere et soge-
resultat, der indeholder link til de internetsider, hvor segetermen optrader, fx artikler pa me-
diernes hjemmesider. Alle internetsider indekseres af sagemaskiner, medmindre den enkelte
hjemmesides administrator ved hjelp af et sakaldt metatag angiver i kildekoden, at en eller
flere specifikke sider — eller hele hjemmesiden — ikke skal indekseres.

Afindeksering dekker saledes over den situation, at en specifik internetside oprindeligt har
veeret indekseret, men at det pa et senere tidspunkt angives, at siden ikke lengere gnskes in-
dekseret og dermed at optraede i sosgemaskinernes sggeresultater. Et medies afindeksering af
en internetside slar forst igennem i forhold til nye segninger pa en segemaskine, nar sogema-
skinen pa ny har indekseret den pageldende side. Dette kan tage kortere eller leengere tid, da
sogemaskiner indekserer forskellige typer af hjemmesider med forskellig hyppighed; statiske
hjemmesider indekseres saledes sjaeldnere end hjemmesider, der opdateres hyppigt, fx ny-
hedshjemmesider. Segemaskiner indekserer heller ikke alle internetsider pa en hjemmeside
lige hyppigt; en tidligere publiceret internetside indekseres séledes ikke ngdvendigvis, selv
om sggemaskinen indekserer en nye side, der er publiceret efter sogemaskinens seneste in-
deksering af den pagaeldende hjemmeside. Mediet kan imidlertid fremskynde processen via
den enkelte sagemaskines "varktgj”, fx "Google Search Console” eller "Bing Webmaster
Tools”, sa afindekseringen far hurtigere virkning.

En internetside kan enten vere indekseret eller ikke indekseret. Det er derimod ikke muligt
for et medie at angive, at en internetside, der fx indeholder en nyhedsartikel, kun skal op-
traede i en sggemaskines sggeresultat, nar der enten sgges pa bestemte elementer i artiklen,
eller nér der ikke soges pa andre bestemte elementer i artiklen (titel, rubrikker, saetninger,
navne etc.). Kun sggemaskinerne selv sisom Google, der har radighed over, hvordan disse
teknisk fungerer, kan ”afkoble” forbindelsen mellem en bestemt sggeforesporgsel, fx et navn,
og et bestemt sggeresultat, fx et link til en bestemt internetside, hvilket sker, nar sagemaski-
nerne efter de databeskyttelsesretlige regler er forpligtet hertil.

Mediernes fjernelse af gamle oplysninger

De vejledende regler for god presseskik punkt B.8 vedrgrer fjernelse af gamle oplysninger, og
punktet blev indsat i de presseetiske regler i 2013. Baggrunden herfor forklares i Dansk Jour-
nalistforbunds og Danske Mediers notat af 8. marts 2013 om justering af de vejledende regler
for god presseskik, der ogsa redegor for hvordan oplysninger kan "fjernes”; medier kan afin-
deksere, dvs. a&ndre instruksen til ssgemaskiner, s sagemaskiner ophgrer med at henvise til
artiklen, anonymisere, dvs. aendre i artikelteksten, sa eksempelvis et personnavn anonymise-
res, eller helt afpublicere en artikel, dvs. fjerne artiklen fra hjemmesiden.



En klagers interesse vil normalt vaere, at sggninger pa vedkommendes navn i segemaskiner
ikke resulterer i link til bestemte internetsider med tidligere offentliggjorte, folsomme eller
private oplysninger. Hvilke midler, der anvendes til at na dette mél, er derimod normalt ikke
i fokus. Dette taler for, at det overlades til den enkelte redakter at vurdere, om afindeksering
eller anonymisering i et konkret tilfaelde er det rigtige middel til at sikre, at segning pa en kla-
gers navn ikke leder hen til en bestemt artikel.

Afpublicering er det mest vidtgdende middel og ber veere reserveret til de ekstraordinaere til-
feelde, hvor en artikel af serlige arsager slet ikke ber vare offentlig tilgeengelig.

Ved afindeksering bevares artiklen uendret pa mediets hjemmeside og er principielt tilgen-
gelig, men i realiteten kun for den, der kender den pagaeldende URL. Mediet undgéar “histo-
rieforfalskning” ved afindeksering, men til gengaeld gores artiklen faktisk utilgaengelig for of-
fentligheden, idet den ikke kan findes ved sggning pa artiklen eller artiklens elementer. Det
fremgar af en kommentar til afindeksering i det oven for navnte notat af 8. marts 2013 fod-
note 1, at: "Mediet bor foretage samme gvelse for sa vidt angar mediets egen sggemotor”. Det
betyder, at hvis mediet stiller muligheden for at sage i mediets eget CMS-system til rddighed
pa sin hjemmeside, bor mediet ogsa foranledige, at den pagaldende artikel heller ikke findes
gennem sadanne sggninger. TV 2 har set eksempler p4, at en artikel er afindekseret i forhold
til sagemaskiner, men ikke er fjernet fra segninger i mediets egen, interne sggefunktion.

Ved anonymisering er artiklen fortsat fuldt ud tilgeengelig for offentligheden og er fortsat
segbar i sagemaskiner, sa leenge der soges pa elementer, der indgar i den anonymiserede arti-
kel. I tilfaelde hvor en artikel fortsat har offentlig interesse, men hvor hensyn til den omtalte
eller afbildede gor, at artiklen ikke bgr kunne sgges frem ved sggning pa vedkommendes
navn, vil anonymisering vaere det bedste middel til at "fjerne” oplysninger.

TV 2 har henvist til en oversigt over mediernes henholdsvis sggemaskinernes mulige reaktio-
ner pa en klagers gnske om at fa fjernet oplysninger, hvilke handlinger disse indebzarer og
virkningerne heraf. TV 2 har i den forbindelse anfort, at virkningen af mediernes afindekse-
ring er, at en afindekseret internetside i realiteten ikke leengere kan findes, uanset hvilket
indhold, der soges efter. Kun hvis man kender den eksakte URL, vil siden kunne tilgéas.
Denne virkning synes dbenlyst at vaere mere vidtgdende end det, som Pressenavnets flertal
tilsigtede i kendelsen, nemlig at artiklen fortsat skulle vaere tilgengelig for offentligheden i
uanonymiseret form, men blot ikke ved sggning pa [Klager]s tidligere navn i segemaskiner.

Det er TV 2s indtryk, at Pressenaevnet i de seks kendelser af 12. oktober 2021 for forste gang
udtaler kritik af medier for manglende afindeksering af artikler, som naevnet samtidig ud-
trykkeligt finder af “klar offentlig interesse” og ikke finder bgr anonymiseres endsige afpubli-
ceres.

Sammenfatning
Som det fremgar ovenfor, er det TV 2s vurdering, at Pressenavnets kendelse af 12. oktober
2021 er udtryk for en fejlagtig opfattelse af begrebet afindeksering, og at naevnet folgelig har



10

udtalt kritik af TV 2 pa et forkert grundlag, idet Pressenavnets flertal samtidig har lagt til
grund, at den i artiklen omtalte sag er af klar offentlig interesse, og at artiklen ber kunne fin-
des i uanonymiseret form — blot ikke ved sggning pa [Klager]s tidligere navn i sagemaskiner.
TV 2s efterlevelse af kendelsen er dermed heller ikke egnet til at opna det af Pressenavnet
gnskede mal.

TV 2 har bemerket, at Pressenavnet i kendelsen leegger til grund, at andre medier har imo-
dekommet [Klager]s anmodning om at hindre tilgeengeligheden af deres artikler om sagen.
Dette er tilsyneladende sket ved savel anonymisering som afindeksering. I forbindelse med
Pressenavnets fornyede behandling af sagen ensker TV 2 at papege, at andre mediers even-
tuelle imgdekommelse af [Klager]s anmodning om at hindre tilgaengeligheden af deres artik-
ler ikke bor tilleegges vaegt. Punkt B.8 i de vejledende regler for god presseskik laegger op til,
at det er den enkelte redaktor, som skal foretage sit selvsteendige skon af rimeligheden i at
hindre tilgeengeligheden af de tidligere offentliggjorte, falsomme eller private oplysninger om
klager ud fra en konkret etisk vurdering af alle relevante kriterier. Det forhold, at nogle lands-
daekkende medier eksempelvis imgdekommer et gnske om at hindre tilgeengeligheden af
nogle oplysninger om en klager, kan ikke tages til indtaegt for, at et lokalt medie eller et speci-
almedie skal foretage samme skon, safremt disse medier har omtalt sagen, fordi den angar
det pagaeldende lokalomrade eller den pagaeldende branche.

3 Pressenzevnets begrundelse og afgorelse:
TV 2 har anmodet om genoptagelse af Pressenavnets kendelse af 12. oktober 2021 i sag nr.
2021-80-0668, [Klager] mod TV 2.

Nevnets kendelse af 12. oktober 2021 er afsagt af Jesper Rothe, Anja Lundberg Andersen, Ul-
rik Holmstrup og John Meinert Jacobsen.

Efter § 14, stk. 1, i bekendtggrelse nr. 86 af 9. februar 1998 om forretningsordenen for Presse-
nevnet treeffer de neevnsmedlemmer, der har afgjort en sag, ogsa afgarelse vedrorende
spergsmal om eventuel genoptagelse af sagen. Disse medlemmer traffer derfor ogsa afgarelse
i neerveerende sag.

Pressenavnet bemerker generelt, at nevnet kan genoptage behandlingen af en sag, hvis der
fremkommer nye oplysninger af betydning for sagens afggrelse. Efter omstaendighederne méa
det ogsa tilleegges betydning, om de nye oplysningers senere fremkomst er et i forhold til par-
terne undskyldeligt forhold. Neevnet kan tillige have pligt til at genoptage en sag, hvis der fo-
religger ikke uveesentlige sagsbehandlingsfejl.

TV 2 har ved anmodningen om genoptagelse anfort, at Pressenavnets flertal i kendelsen har
lagt en virkning af afindeksering til grund, som ikke er teknisk mulig, hvormed virkningen af
neaevnets kendelse bliver mere vidtgdende end det, som navnet tilsigtede med afgarelsen.

Pressenavnet konstaterer, at nevnet ved kendelsen af 12. oktober 2021 lagde til grund, at
medier kan afindeksere, dvs. &ndre instruksen til ssgemaskiner, sa sggemaskiner ophgrer



11

med at henvise til artiklen, og at navnet (flertallet) efter en samlet vurdering fandt, at det
ville vaere rimeligt at hindre tilgeengeligheden af artiklen ved at foretage afindeksering af ar-
tiklen, saledes at oplysningerne ikke skulle veere tilgaengelig ved segning pa [Klager]s tidli-
gere navn “[Klager]” i sogemaskiner.

Punkt B.8 om at hindre tilgaengelighed af digitale oplysninger blev indsat ved en justering af
de vejledende presseetiske regler 2013. I forlengelse heraf fremsendte Dansk Journalistfor-
bund og Danske Medier i 2013 til Pressenavnet et notat med mediebranchens bidrag til for-
tolkning af punkt B.8. Dette blevi 2016 fulgt op af et praeciserende notat fra Danske Medier,
Dansk Journalistforbund, DR og TV 2 vedrerende anvendelsesomradet for punkt B.8.

Siden punkt B.8 i de vejledende regler blev indfert i 2013 har Pressenavnet lagt Dansk Jour-

nalistforbunds og Danske Mediers fortolkning til grund for navnets kendelser. Af fortolknin-
gen fremgar det, at tilgeengeligheden til et journalistisk produkt kan hindres gennem en afin-
deksering, en anonymisering eller en sletning. Dette har veeret anset som en graduering med

sletning som det mest vidtgdende, hvilket har veret geeldende siden 2013. Gradueringen blev
ikke anfaegtet i det preeciserende notat fra Dansk Journalistforbund, Danske Medier, TV 2 og
DR fra 2016.

Pressenavnets kendelse af 12. oktober 2021 har imidlertid fiet Danske Medier til at reagere,
og TV 2 har begaret sagen genoptaget. I kendelsen lagde Pressenavnet i overensstemmelse
med sin hidtidige praksis og pa baggrund af de naevnte notater til grund, at medier kan afin-
deksere, sd sagemaskinen ophgrer med at henvise til artiklen, nar der bliver sggt pa et be-
stemt navn, men at artiklen stadig findes pa mediets hjemmeside og kan sgges frem gennem
andre sggeord.

Dette mener Danske Medier ikke er teknisk muligt. De har i en henvendelse til Pressenavnet
anfort, at en afindeksering de facto er at sidestille med en sletning. Henvendelsen satter der-
med sporgsmalstegn ved den graduering, som har veeret gaeldende siden 2013.

Med Danske Mediers oplysninger pa vegne af TV 2 er der tilgdet sagen nye oplysninger om
grundlaget for afgerelsen om afindeksering efter punkt B.8 i de vejledende presseetiske regler
og virkningen heraf.

Pressenavnet finder, at det ikke kan udelukkes, at de nye oplysninger om den tekniske virk-
ning af en afindeksering kunne have veret af betydning for sagens afgarelse i relation til den
presseetiske vurdering af den begeerede hindring af tilgeengeligheden af [Klager]s (tidligere)
navn, herunder om sletning, anonymisering eller afindeksering. Pa denne baggrund imgde-

kommes TV 2s anmodning om genoptagelse.

Sagen genoptages og realitetsbehandles pa ny.



	Kendelse

