
 

EAN: 5798000793989 
 
CVR: 56798110 

TV 2|DANMARK A/S 

Teglholm Allé 16 
2450 København SV 

 
 

Att. Reklamejura 

RADIO- OG TV-NÆVNET 
 
Mediesekretariatet 
 
27. marts 2009 
 
Sagsnr: 2009-004249 
 
Lill-Jana Vandmose Larsen 
Fuldmægtig, cand. jur. 
 
lvl@bibliotekogmedier.dk 
Direkte tlf.:3373 3335 

 

 

 
Klage over skjult reklame for Momondo.com i programmet Go’ Mor-

gen Danmark sendt på TV 2 

 

Claus Pedersen har ved e-mail af 16. februar 2009 indgivet klage til Radio- 
og tv-nævnet med anbringende om visning af skjult reklame for rejsesø-

gemaskinen Momondo i programmet Go’ Morgen Danmark sendt på TV 2 
den 29. januar 2009. 

 
Klager er kommunikationschef hos Travelmarket A/S, en konkurrerende 

rejsesøgemaskine. Klagen var sendt til Pressenævnet og blev derfra hen-
vist til Radio- og tv-nævnet. I klagen anføres bl.a. følgende: 

 

"Programmet blev vist den 29/1 (se indslaget her: http://programmer-

dyn.tv2.dk/go/seneste/index.php/nodeId-20100086.html ), og er efter 

vores opfattelse en ren reklame udsendelse for den rejsesøgemaskine de 

selv ejer en del af, nemlig Momondo. Det fremgik ikke af programmet at 

TV2 ejer en andel af søgemaskinen. 

 

10. Januar kom det frem at der er vedtaget en redningsplan for TV2, som 

bl.a., efter EU krav, betyder at TV2 skal frasælge aktiviteter der ikke tilhø-

rer virksomhedens kerneforretning. Dette betyder bl.a. at Momondo skal 

frasælges ( http://www.information.dk/179152 ). Programmet d. 29. Janu-

ar, virker derfor som om at TV2 forsøger at skabe mest muligt interesse og 

medieopmærksomhed omkring virksomheden, så de kan afhænde aktierne 

til den mest fordelagtige pris.  

 

Umiddelbart virker dette til at kunne betegnes som "Adfærd i strid med 

god presseskik" der siger at "Der bør opretholdes en klar skillelinje mellem 

annoncering og redaktionel tekst. Tekst og billeder foranlediget af direkte 

eller indirekte merkantile interesser bør kun bringes, hvis et klart journali-

stisk kriterium taler for offentliggørelse". 

 



 - 2 -  
  

Dette kriterium har jeg svært ved at se er opfyldt i dette indslag, specielt 

når man undlader at tage den største konkurrent med på lige fod med sta-

tionens egen. 

 

Ydermere kommer indslaget også med direkte fejlagtige informationer, 

hvor der i en tekstmeddelelse i udsendelsen påstås at: "Momondo.com og 

Viviro.com er lige nu de mest populære rejsesites i Danmark". Den påstand 

virker ikke synderligt velunderbygget. Et simpelt kig på Googles Trends 

viser at Viviro på ingen måde har trafik der kommer i nærheden af at være 

én af de mest populære: http://trends.google.com/websites?q=momon-

do.com%2C+viviro.com%2C+travelmarket.dk&geo=DK&date=all&sort=0 

Faktisk har de slet ikke trafik nok til at blive vist. Hvorimod Momondo og 

Travelmarket ligger side om side. 

 

Derfor ser det ud til at Viviro udelukkende er medtaget for at have et mod-

argument i en eventuel klagesag som denne, fordi de dermed kan sige at 

de ikke kun har medtaget Momondo.com i testen. Det er korrekt, men i 

forhold til Momondo salget så risikerer de intet ved at tage en helt ny side 

med i testen.” 

 

 

Beskrivelse 

 

TV 2 har i sit høringssvar af 10. marts 2009 sendt Radio- og tv-nævnet et 
link til den database, hvorfra indslaget den 29. januar 2009 om rejsesøge-

maskiner kan downloades. 
 

Indslaget varer 6 minutter og 16 sekunder og indledes med, at studievær-
ten på Go’ Morgen Danmark introducerer indslaget med følgende speak: 

 
”Mange af os bruger lige nu de mørke vinteraftener på at planlægge som-

merferien, og er man på jagt efter flyrejser, så findes der efterhånden rig-

tig mange rejsesøgemaskiner på nettet. Men hvilke er bedst og billigst? 

Godmorgen Anders Buch, det vil du hjælpe os med at afklare. Vi skal altså 

kigge på de her rejsesøgemaskiner.” 

 

Studieværten stiller sig hen ved siden af Anders Buch, som står ved en 
bærbar computer. De indleder herefter en samtale om de generelle fordele 

ved at købe flybilletter på nettet, såsom pris og fleksibilitet ved bestillingen 
samt funktionaliteten ved en rejsesøgemaskine ift. enkelte flyselskaber/rej-

seselskabers hjemmesider. 
 

Herefter siger studieværten: 



 - 3 -  
  

 

”Og Anders lad os prøve at kigge på nogen af de to, æhh, af de søgema-

skiner, af de danske søgemaskiner, som er store.” 

 

Anders Buch korrigerer hende med følgende: 

 

”Der er sådan set tre. Der er Travelmarket, og så er der Momondo, og så 

er der Viviro. Og der er meget diskussion om, hvad for en der er bedst, og 

der er heller ikke noget reelt svar. Det, der er vigtigst, når man bruger tid 

på det her, det er, at man BRUGER tid på det. Man giver sig selv tid til at 

sidde og kigge på det. Man giver sig selv tid til også at gå ned og læse det 

med småt, fordi det er der, man finder detaljerne.” 

 

Studieværten siger: 

 
”Lad os prøve at kigge, Anders. Nu har vi lavet et tænkt eksempel” 

 

En grå bjælke i bunden af billedet viser teksten: 

 
”Anders Buch, Hjemmeside-ekspert.” 

 

Herefter viser Anders Buch, hvordan man søger en flybillet til og fra Ibiza i 
juli måned på Momondo.com. Kameraet viser et nærbillede af hjemmesi-

den, mens han taster søgekriterierne ind. Han klikker på søg og skifter 
herefter over på Viviro.com og taster en tilsvarende søgning ind, mens 

Momondo står og søger. De taler videre om, at Viviro er en ny rejsesøge-
maskine, som tidligere hed Flybillet.dk og berører kort, hvad forskellen er. 

 
Kameraet fokuserer tidsmæssigt gennem hele indslaget stort set lige lang 

tid på hjemmesiderne Momondo.com og Viviro.com. Der vises ikke andre 
hjemmesider end disse to. 

  
Den anden studievært Andres Breinholt er kommet til og spørger til den 

pris, som ”f.eks. Momondo” søger frem, fordi det er hans oplevelse, at den 
fremsøgte pris ofte viser sig at være anderledes, når man efterfølgende 

klikker over på flyselskabets hjemmeside. 

 
Anders Buch forklarer, hvordan både Momondo og Viviro lover at alle afgif-

ter er med i prisen, og viser hvordan Momondo giver mulighed for at lave 
en såkaldt livesøgning, hvilket Viviro gør af sig selv, hvorved man får et 

mere nøjagtigt øjebliksbillede.  
 

Anders Breinholt oplyser, at eftersom han har et lille barn, vil han gerne 
have mere oplysning om, hvorvidt søgemaskinerne også tager højde for 

børnebilletter. Anders Buch svarer: 



 - 4 -  
  

 

”Momondo gør faktisk ikke. Men det gør Viviro. Der har du altså mulighed 

for at kunne gå ind og sige, at jeg skal have en baby, som definitionen 

mener jeg er under 2 år, eller jeg skal have et barn med. Men jeg vil også 

sige, at hvis det bliver meget kompliceret, så skal man bruge sit rejsebu-

reau. Det, som de her er gode til, det er frem og tilbageturen. Det er en 

returbillet fra A til B og tilbage igen.” 

 

I bunden af skærmen ses en grå tekstboksen med ordlyden: 
 

"Momondo.com og Viviro.com er lige nu de mest populære rejsesites i 

Danmark." 

 
Værterne og Anders Buch vender herefter tilbage til skærmen for at vise, 

hvad Viviro har fundet frem, men da den stadig søger, slår de over på Mo-
mondo, som finder en billet til 2.600. kr. med Air Berlin. Umiddelbart efter 

kommer Viviros søgeresultater frem. Den billigste billetpris her lyder på 
3.100 kr. Dette konstaterer studieværterne ved at nævne beløbet, men 

ingen nævner, at Momondo faktisk fandt en noget billigere billet, hvilket 
således kræver, at seeren i strømmen af informationer også bed mærke i 

prisen fundet på Momondo.  

 
Studieværten siger: 

 
”Lad os prøve lige hurtigt at runde de hjemmesider, hvor man også kan få 

hoteller med. Der er der en, der hedder Tripadvisor.” 

 

Anders Buch svarer: 
 

”Tripadvisor er et fantastisk sted! For det er et sted, hvor du har stort set 

alle hoteller, og på den her side kan man så gå ind og skrive sine anmel-

delser og det er der rigtigt mange der har gjort. De har rigtig mange milli-

oner anmeldelser. Og det, der er det fede, det er, at der er ofte nogen der 

går ind og skriver side op og side ned om, jamen der er den der fede sæ-

be, og for øvrigt prøv den der restaurant, der ligger om hjørnet osv. osv. 

Det er en helt fantastisk side til ligesom at skabe et overblik over, at nu 

har man enten fået et hotel, eller man vil vide mere om det.”  

 

Anders Breinholt siger som afslutning på indslaget: 
 

”Anders Buch, tusind tak fordi du kom, og alle de her links og dine kom-

mentarer til de her links ligger på vores hjemmeside, der hedder gomor-

gentv2.dk. Og jeg vil godt lige reklamere for et af de gode links, du ikke 

nåede at præsentere i programmet. Det er det, der hedder Seatguru.com. 

Det er en hjemmeside, hvor du kan gå ind og checke alle flyselskabers fly, 



 - 5 -  
  

og hvor de bedste sæder, altså hvor der er mest benplads i flyet, de figure-

rer. Fantastisk side! Se den på vores hjemmeside. Når vi er tilbage efter 

nyhederne, er der bl.a. Infernal og TV 2s Kaare R. Skov. Hej så længe.” 

 

 

Høringssvar 

 

TV 2 har i høringssvar af 10. marts 2009 anført følgende kommentarer: 

 
"(…) 

Redaktionschef på Go’ Morgen Danmark, Line Gamborg, har den 19. febru-

ar 2009 sendt klager følgende svar via mail:  

 

”Anders Buch er tilknyttet som fast internet og IT ekspert på Go’ Morgen 

Danmark, der sendes på TV 2 og produceres af Nordisk Film.  

 

Indslagene er korte indslag, der skal inspirere til brug af internettet; både 

for almindelige og superbrugere af internettet. Hans arbejdsindsats i for-

bindelse med disse indslag er ulønnet. 

 

Længden af indslagene er 5 til 7 minutter, og formålet er derfor ikke dyb-

degående analyser, men i stedet inspirerende appetitvækkere. Altså et fast 

ugentligt forbrugerindslag, der anbefaler og vurderer hjemmesider – og 

derfor vil det altid være en præmis at nævne konkrete hjemmesider og 

dermed virksomheder. 

 

Udvælgelsen af hjemmesider til disse foretages selvstændigt af Anders 

Buch; dog vælges dagens emne i samarbejde med Go’ Morgen Danmark’s 

redaktion hos Nordisk Film, som arbejder uafhængigt og med helt redakti-

onel frihed i forhold til TV 2. 

 

Formålet med det aktuelle indslag var at inspirere seerne til at købe rejser 

til deres vinterferie og på ingen måde ovennævnte udspekulerede sam-

menhænge. 

 

Anders Buch om valget af rejsesøgemaskiner: 

 

”Udgangspunktet for valget af rejsesøgemaskiner, var ”udfordreren mod 

den etablerede”. Da Viviro.dk har fået stor pressedækning i forbindelse 

med en relancering, var vinklen at undersøge om nogen rejsesøgemaskine 

var bedst. Konklusionen var, at der ikke er noget entydigt svar – én rejse-

søgemaskine er ikke de andre overlegen; man skal i stedet prøve sig frem 

med flere.” 

 



 - 6 -  
  

Anders Buch har ingen økonomisk eller anden interesse i Viviro, Momondo 

eller TV 2, men har blot til opgave at levere et underholdende og korrekt 

indslag. 

 

Anders Buch siger på intet tidspunkt, at Momondo og Viviro er de største. 

Men der kommer en tekstboks på i bunden af skærmen med ordlyden 

"Momondo.com og Viviro.com er lige nu de mest populære rejsesites i 

Danmark". Dette er en fejl og er ikke skrevet af Anders men af en journa-

list på Go' morgen Danmark. Det beklager vi meget. Vi mener dog ikke at 

denne lille tekstoplysning er bærende i den opfattelse, som seeren måtte 

sidde tilbage med.  

 

Vi mener, at vores ekspert forholder sig nøgternt til Momondo og også 

fremhæver negative ting om dette site; blandt andet ’forældede priser’ og 

at der ikke bliver taget hensyn til billige børnebilletter.  

 

Anders Buch og Andres Breinholt fremhæver derimod specifikt to helt an-

dre hjemmesider meget rosende. 

 

Vi anerkender dermed ikke spekulationerne om skjulte motiver og forsøg 

på reklame.” 

 

Det kan tilføjes, at Anders Buch indledningsvist fortæller, at der er tre sto-

re søgemaskiner på det danske marked: Travelmarket, Momondo og Viviro. 

Han tilføjer samtidig: ”Der er meget diskussion om, hvad for en der er 

bedst, og der er heller ikke noget reelt svar”. Han opfordrer i stedet til, at 

man giver sig god tid til at undersøge betingelser mv. på de forskellige 

søgemaskiner. 

 

TV 2|DANMARK A/S skal naturligvis beklage, at en crawler-tekst undervejs 

i indslaget oplyser, at Momondo og Viviro p.t. er de mest populære rejsesi-

tes. 

 

Hverken Anders Buch eller studieværterne fremhæver dog på noget tids-

punkt Momondo som den bedste eller billigste søgemaskine. Ud af de to 

søgemaskiner, der indgår i Anders Buch test, bliver Viviro faktisk omtalt 

væsentlig mere rosende end Momondo, som dog viser sig at have fundet 

den billigste flyrejse til testens rejsemål. 

 

Den eneste søgemaskine, som Anders Buch omtaler ubetinget positivt i 

indslaget, er Tripadvisor.dk, ligesom Anders Breinholt særligt fremhæver 

Seatguru.com. Det kan oplyses, at TV 2|DANMARK A/S ikke har nogen ak-

tier eller andre interesser i disse sites. 

 



 - 7 -  
  

Det er på denne baggrund TV 2|DANMARK A/S’ opfattelse, at det pågæl-

dende indslag ikke er i strid med reklamebekendtgørelsens § 4, stk. 1, og 

radio- og fjernsynslovens § 73, stk. 1.” 

 

 

Radio- og tv-nævnets vurdering 

 
Claus Pedersen, kommunikationschef hos Travelmarket.dk, har klaget til 

Radio- og tv-nævnet med anbringende om skjult reklame i programmet 
Go’ Morgen Danmark sendt på TV 2 den 29. januar 2009. 

 
Klager anfører, at programmet var en ”ren reklameudsendelse” for Mo-

mondo.com, som TV 2 selv ejer en del af, hvilket ikke fremgik af pro-
grammet. Han finder det kritisabelt, at TV 2 undlod at inddrage den største 

konkurrent i indslaget på lige fod med Momondo. 
 

Herudover oplyser han, at indslaget indeholder fejlagtige informationer om, 
at "Momondo.com og Viviro.com er de mest populære rejsesites i Dan-

mark". Efter klagers opfattelse er Momondo og Travelmarket målbart lige 
populære, hvorimod Viviro ligger væsentligt lavere. 

 

I henhold til § 72 i lovbekendtgørelse nr. 338 af 11. april 2007 om radio- 
og fjernsynsvirksomhed og § 3, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1368 af 15. 

december 2005 om reklame og sponsorering i radio og fjernsyn, skal re-
klamer klart kunne identificeres som sådanne, således at de i indhold og 

præsentation adskiller sig fra ordinære programmer. Reklamer i fjernsyn 
må kun sendes i blokke, som skal placeres mellem programmerne, jf. re-

klamebekendtgørelsens § 4, stk. 1, 1. pkt. og radio- og fjernsynslovens § 
73, stk. 1, 1. pkt.  

 
Tv-reklamer, der udsendes i strid med reglerne, er såkaldt skjult reklame.  

 
Skjult reklame defineres i artikel 1c i direktiv 89/552 EØF som følgende:  

 
"mundtlig eller visuel fremhævelse af varer eller tjenesteydelser eller af en 

vareproducents eller en tjenesteydelsesleverandørs navn, varemærke eller 

aktiviteter i programmer, når fremhævelsen er tilsigtet fra tv-

radiospredningsorganets side i reklameøjemed og vil kunne vildlede offent-

ligheden med hensyn til arten af denne fremhævelse. En fremhævelse an-

ses navnlig for at være tilsigtet, når den foretages mod vederlag eller lig-

nende betaling." 

 

For at udgøre skjult reklame skal fremhævelsen altså opfylde tre kumulati-
ve betingelser: Fremhævelsen skal være tilsigtet fra tv-/radiosprednings-



 - 8 -  
  

organets side, den skal være i reklameøjemed, og den vil kunne vildlede 

offentligheden med hensyn til arten af denne fremhævelse. 
 

Da skjult reklame er tilsigtet, kan det i praksis være ret vanskeligt at skel-
ne mellem skjult reklame og lovlige henvisninger til varer m.v. 

 

Kommissionen har derfor i sin fortolkningsmeddelelse om visse aspekter 
ved bestemmelserne i direktivet om "fjernsyn uden grænser" i forbindelse 

med tv-reklamer (2004/C 102/02) bestemt, at det er berettiget at anvende 
kriteriet "uberettiget fremhævelse" af en vare eller tjenesteydelse eller en 

virksomheds varemærke eller navn: Det urimelige kan bl.a. ligge i, at 
mærket eller den pågældende vare eller tjenesteydelse optræder gentagne 

gange eller fremhæves på en særlig måde. I den forbindelse skal der tages 
hensyn til det redaktionelle indhold i de udsendelser, disse elementer ind-

sættes i. Hvis en vare f.eks. fremhæves uden berettigelse i forhold til ud-
sendelsens redaktionelle indhold eller på grund af en påvirkning, som det 

redaktionelle indhold er blevet udsat for i kommercielt øjemed, kan dette 
indikere, at der foreligger skjult reklame. 

 
Radio- og tv-nævnet finder, at indslaget om rejsesøgemaskiner i væsent-

ligt omfang i både billede og speak fremhæver hjemmesiderne Momon-

do.com og Viviro.com tillige med fremhævelse af andre søgemaskiner uden 
billedvisning. Nævnet finder endvidere, at denne fremhævelse må være 

tilsigtet fra TV 2s side. 
 

Det afgørende bliver ifølge kommissionens fortolkningsmeddelelse, om 
fremhævelsen kan siges at være uberettiget.  

 
Radio- og tv-nævnet har noteret sig, at hverken Anders Buch eller studie-

værterne fremhæver Momondo.com anprisende i forhold til de øvrige sø-
gemaskiner. Det nævnes i indslaget, at der er tre store søgemaskiner, og 

der vises og beskrives nærmere vedrørende funktionaliteten, idet udsen-
delsen dog primært taget udgangspunkt i Momondo.com.  

 
Radio- og tv-nævnet finder ikke, at der kan stilles krav om, at samtlige 

rejsesøgemaskiner vises i et indslag herom. Nævnet finder heller ikke, at 

der er hjemmel til at kræve, at TV 2 i indslaget oplyser, at stationen er 
medejer af rejsesøgemaskinen Momondo.com. Det kan hertil oplyses, at 

det ikke er i strid med reglerne i radio- og fjernsynslovgivningen at lave 
indslag om eller reklame for egne produkter.  

 
Indslagets formål var, som indledningsvist beskrevet, at se nærmere på 

rejsesøgemaskiners funktionalitet og beregninger. Radio- og tv-nævnet 
finder indslagets vægtning og behandling af søgemaskiner redaktionelt 

begrundet i forhold til dette formål. Nævnet har ved vurderingen heraf lagt 



 - 9 -  
  

vægt på, at værterne og gæsten behandler og kommenterer på flere ma-

skiner og ikke udtaler sig entydigt anprisende om den ene frem for den 
anden. 

 
Samlet set finder Radio- og tv-nævnet således ikke, at der er tale om en 

uberettiget fremhævelse af Momondo.com. 

 
Radio- og tv-nævnet har tillige taget stilling til, hvorvidt værternes anpris-

ning af hhv. hjemmesiderne Tripadvisor.co.uk og Seatguru.com kan be-
tragtes som reklame i radio- og fjernsynslovgivningens forstand. Nævnet 

finder dog, at beskrivelsen af disse er så kort og så naturligt sammenhæn-
gende med indslagets øvrige indhold, at det uanset anprisningerne ikke 

kan betragtes som en uberettiget fremhævelse.  
 

Der er herudover klaget over indslagets oplysninger om, at Momondo.com 
og Viviro.com lige nu er de mest populære rejsesøgemaskiner i Danmark, 

idet dette ifølge klagers oplysninger ikke er korrekt. TV 2 erkender i sit 
høringssvar, at dette var en fejloplysning, hvilket stationen samtidig bekla-

ger. Radio- og tv-nævnet har kun kompetence til at behandle spørgsmålet 
om reklamers indhold (skjult eller i reklameblokke) og således ikke, hvor-

vidt egentligt programindhold er i strid med lovgivningen. 

 
Behandling af spørgsmålet om tekstboksens fejlagtige oplysninger, henhø-

rer under Pressenævnet, som modtager kopi af denne afgørelse. 
 

Radio- og tv-nævnet skal dog bemærke, at tekstboksen med oplysningerne 
om Momondo.com og Viviro.com vises uforholdsvist længe på skærmen, 

hvilket giver Nævnet anledning til at gøre opmærksom på, at en sådan 
visning kan få betydning for vurderingen af, hvorvidt der er tale om ube-

rettiget fremhævelse. Nævnet har dog ikke fundet, at dette var tilfældet i 
den konkrete sag.   

 

På baggrund af ovenstående har Radio- og tv-nævnet på sit møde den 25. 

marts 2009 truffet følgende 
 

 

AFGØRELSE: 
 

Radio- og tv-nævnet finder ikke, at Go’ Morgen Danmarks indslag om rej-
sesøgemaskiner sendt på TV 2 den 29. januar 2009 indeholder skjult re-

klame, jf. §§ 72 og 73, stk. 1, 1. pkt., i lov om radio- og fjernsynsvirksom-
hed, jf. lovbekendtgørelse nr. 338 af 11. april 2007, og § 3, stk. 1, og § 4, 

stk. 1, 1. pkt., i bekendtgørelse nr. 1368 af 15. december 2005 om rekla-
me og sponsorering i radio og fjernsyn. 

 



 - 10 -  
  

 

 

 

 

 

Christian Scherfig 

formand 
     

 
 

 
/Lill-Jana Vandmose Larsen 

                                                     nævnssekretær 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kopi til: 

Klager Claus Pedersen og Pressenævnet 


