
 

 

   

 

  1 

Kendelse 

afsagt den 13. december 2022 

 

 

Sag nr. 2022-80-0871 

 

[Klager 1]  

[Klager 2] 

 

mod  

   

TV 2 

 

[Klager 1] og (nu afdøde) [Klager 2] ved advokat Christina Sigvardt har klaget til Pressenæv-

net over udsendelsen ”Operation X: Den store skattejagt” og artiklen ”Stævnet millionærs 

hemmelige adresse afsløret - her er han tæt på at ramme journalist med sin Porsche”, som 

blev bragt den 10. februar 2022 på henholdsvis TV 2 og netavisen nyheder.tv2.dk, idet de me-

ner, at god presseskik og lov om massemediers informationsdatabaser er overtrådt.  

 

[Klager 1] og [Klager 2] har navnlig klaget over, at udsendelsen og artiklen indeholder ukor-

rekte oplysninger, at omtalen krænker privatlivets fred, og at TV 2 ikke har udvist det for-

nødne hensyn til [Klager 2]. 
 

 

 

1 Sagsfremstilling 

Den påklagede udsendelse 

TV 2 bragte den 10. februar 2022 kl. 20:00 udsendelsen ”Operation X: Den store skattejagt” 

på TV 2. Udsendelsen, som varer ca. 44 minutter, er fortsat tilgængelig på platformen 

play.tv2.dk med følgende omtale:  

 

”[Programværten] går på skattejagt og afslører en dunkel fortid hos én af dansk er-

hvervslivs topchefer.” 

 

Af udsendelsen fremgår blandt andet følgende: 

 

[Tidskode 10:25-14:20] 

Der vises optagelser af programvært [Programværten] og journalist [Journalisten] i en taxa 

på vej til Københavns Lufthavn: 

 



 

 
  2 

 

 

 

”[Programværten], speak voiceover: Med den nye dom mod TDC i hånden kunne 

de danske myndigheder tage på skattejagt hos mange andre virksomheder, der 

havde brugt de samme metoder. Skattestyrelsen havde 34 sager mod danske virk-

somheder, hvor de nu potentielt kunne inddrive 7,2 milliarder skattekroner. 7,2 mil-

liarder. [Journalisten] havde alligevel gjort mig nysgerrig.”  

[[Programværten] og [Journalisten] ankommer til lufthavnen] 

[Journalisten]: Yes. Tak for turen. 

[Der vises optagelser af [Programværten] og [Journalisten] i lufthavnen] 

[Programværten], speak voiceover: En af de 34 sager skilte sig ud. Ikke mindst 

fordi hovedpersonen var væk.  

[Journalisten]: Har du nogensinde hørt historien om [Selskab A] og den forsvundne 

forretningsmand?  

[Programværten]: Det tror jeg ikke, at jeg har.  

[Journalisten]: Både myndigheder og journalister har flere gange gennem mange år 

forsøgt at få fat i [Klager 1].  

[På skærmen vises nu et billede af [Klager 1] efterfulgt af en dramatisering over føl-

gende hændelsesforløb til underlægningsmusikken ”The Power” af eurodancegrup-

pen ”Snap!”] 

[Programværten], speak voiceover: [Klager 1] havde fuld fart på i 1990’erne. I 1995 

grundlagde han milliardforretningen [Selskab A], som blandt andet solgte elektro-

nisk overvågning til efterretningstjenester.  

[Der klippes til optagelser af [Programværten] og [Journalisten] i lufthavnen] 

[Journalisten]: Allerede i 1999 finder [Klager 1] ud af, at han vil flytte til udlandet.  

[Der vises en dramatisering af følgende hændelsesforløb]  

[Programværten], speak voiceover: Så skete der noget mærkeligt. For samme dag, 

som [Klager 1] flyttede ud af Danmark, trådte han ud af selskabet, der sad med alle 

værdierne, og lod en maler overtage direktørposten. Maleren havde tilsyneladende 

ingen erfaring med at drive en international it-virksomhed overhovedet. Hundredvis 

af millioner blev overført til to svenske selskaber med de underlige navne [Selska-

berne], hvorfra millionerne strømmede videre til et selskab i skattelyet Jersey.  

[Der klippes til optagelser af [Programværten] og [Journalisten] i lufthavnen] 

[Journalisten]: Så de to svenske selskaber, [Selskaberne], er i virkeligheden gen-

nemstrømningsselskaber, ifølge SKAT.  

[Der vises en dramatisering af følgende hændelsesforløb] 

[Programværten], speak voiceover: Selskabet i Danmark blev stort set tømt for vær-

dier. Maleren trådte tilbage som direktør. [Klager 1] havde på papiret ikke noget 

med selskabet at gøre, men SKAT mente alligevel, at det var ham, der stod bag over-

førslerne. Derfor lagde de sag an på ham med et krav om betaling af 105 millioner 

kroner. Pengene fra [Selskab A] var altså forsvundet. Den tidligere ledelse afviste, at 

der var foregået skattemisbrug, og [Klager 1] var over alle bjerge. Men måske havde 

han alligevel efterladt sig et spor.  

[Der klippes til optagelser af [Programværten] og [Journalisten] i lufthavnen] 

[Journalisten]: Prøv at kigge på de svenske selskaber. Er der et eller andet, der 

springer dig i øjnene?  

[På skærmen vises de svenske selskabers navne [Selskaberne]] 



 

 
  3 

 

 

 

[Programværten]: Ja, GRETE og HANS, hvis du vender den om. Hans og Grete står 

der. 

[På skærmen skifter bogstaverne plads til HANS & GRETE, og titlen vises på en 

brun eventyrbog til lyden af en ”eventyr-melodi”] 

[Journalisten]: Hvordan var det nu med Hans og Grete? Kan du huske det?  

[Programværten]: Er der ikke noget med heksen? Og et pandekagehus?  

[På skærmen vises nu eventyrbogen, som åbnes, og der sker herefter en dramatise-

ring af eventyret Hans og Grete] 

[Programværten], speak voiceover: Ja, hvordan var det nu? Hans og Grete blev lok-

ket ud i skoven af deres onde mor, som ville af med dem. Hans havde lugtet lunten 

og brækket små stykker af et brød, så han og Grete kunne finde hjem igen. Men sko-

vens fugle åd krummerne, og alle sporene var væk.  

[På skærmen vises nu et billede af [Klager 1]] 

[Programværten], speak voiceover: Var det det, som [Klager 1] ville fortælle? At 

han havde skjult sine spor, og at vi lige så godt kunne glemme alt om at finde ham?  

[Der klippes til optagelser af [Programværten] og [Journalisten] i lufthavnen] 

[Programværten]: Det er eddermame frækt at kalde sine selskaber for Hans og 

Grete. Det er jo at sige til folk ”jeg tager pis på jer, jeg tager dybt pis på jer”.  

[Journalisten]: Han beder jo nærmest om, at vi skal lede efter ham, ikke? Lad os 

komme afsted.  

[Programværten], speak voiceover: Kunne vi finde nogle af [Klager 1]s brødkrum-

mer? Kunne vi måske finde [Klager 1]? Andre havde prøvet før os, men uden held. 

Ikke engang de danske myndigheder vidste, hvor [Klager 1] var, da de ville sagsøge 

ham om et krav om at betale knap 105 millioner. [Klager 1]s opholdssted var 

ukendt.”  

 

[Tidskode 14:29-15:07] 

Der vises droneoptagelser af [Klager 2]s gård i Nordjylland:  

  

”[Programværten], speak voiceover: [Klager 1]s seneste adresse i Danmark var på 

gården her i Nordjylland. Nu tilhørte gården den maler, som blev direktør i [Klager 

1]s virksomhed. Ham ville vi gerne tale med.  

[Der vises en dramatisering af følgende hændelsesforløb] 

[Programværten], speak voiceover: For maleren var ikke en tilfældig person. Male-

ren var [Klager 1]s far, [Klager 2]. I retsdokumenter fra Aalborg Byret kunne vi læse, 

at [Klager 2] havde forklaret, hvordan det gik til, da han blev direktør. Det var [Kla-

ger 1], vidnets søn, der udpegede ham. Og at han som direktør handlede på instruk-

ser fra en ukendt person. Det var en udenlandsk person. Han husker ikke navn eller 

nationalitet.”  

 

[Tidskode 15:10-18:21] 

Der vises optagelser af [Programværten] og [Journalisten] i en bil på vej til [Klager 2] 

adresse:  

 

”[Journalisten]: Jeg synes, at vi skal blive her. Så tænker jeg bare at gå derned, ikke? 



 

 
  4 

 

 

 

[Programværten]: Men vi skal lige snakke om, hvad vi gør.  

[Journalisten]: Ja. 

[Programværten]: Du skal gå op. Jeg tror ikke, at jeg skal gå op.  

[Journalisten]: Okay.  

[Programværten]: Så vi giver dig en mikrofon på. Hvis du ringer mig op, så prøver 

jeg at lytte med på telefonen. 

[Journalisten]: Ja. 

[Der vises optagelser af [Journalisten], som går mod [Klager 2]s adresse. [Program-

værten] bliver siddende i bilen] 

[Journalisten]: Er der hul igennem, [Programværten]? 

[Programværten]: Jep, det er der lige præcis.” 

  

[Journalisten] mødes nu med [Klager 2]. [Klager 2] filmes ikke. Der vises optagelser af [Pro-

gramværten] i bilen, mens lyden fra [Journalisten]s møde med [Klager 2] afspilles: 

 

”[Journalisten]: [Klager 2]?  

[Klager 2]: Ja. 

[Journalisten]: Ja, hej [Klager 2]. Undskyld jeg sådan kommer brasende. Jeg hedder 

[Journalisten]. Jeg er journalist på TV 2 og er i gang med at lave en historie om [Sel-

skab A]. Det var [Klager 1], din søn. Han er jo en mand, som har tjent en frygtelig 

masse penge, kan jeg se.  

[Klager 2]: Ja, det har han. Han har tjent enorme dynger af penge.  

[Journalisten]: Nogle af [Klager 1]s selskaber i Sverige hed jo Hans og Grete, stavet 

bagfra.  

[Klager 2]: Ja, det skulle de bare hedde. Det var sådan noget, der kunne tænde ild i 

dem.  

[Journalisten]: Var det for at vise, at han kunne skjule sine spor?  

[Klager 2]: Det kunne han jo også nemt. 100 % for han siger: ”Jamen, hvad vil de 

gøre? De kan ikke gøre en skid”. Det ved han godt, og de ved godt, at han ved det. 

Der er ikke noget dummere her på jorden end SKAT.  

[Programværten], speak voiceover: [Klager 1] havde altså tjent en masse penge og 

brød sig ikke om skattevæsenet. Så langt, så godt.  

[Journalisten]: Det ser ud til, at [Klager 1], på papiret i hvert fald, ikke har nogen 

rolle i det selskab, du var direktør for. Men det havde han så alligevel, eller hvad? 

[Klager 2]: Ja, det havde han da. Det var da ham, der styrede det.  

[Journalisten]: Det er du helt sikker på? 

[Klager 2]: Jeg er helt sikker. Det var i hvert fald ikke mig. Jeg har slet ikke forstand 

på penge på den måde.  

[Programværten]: Han siger, at det er [Klager 1], der styrer det hele.  

[Klager 2]: Nej, det var ikke fint i kanten. Jeg fik bare at vide, hvad jeg skulle gøre. 

Så gjorde jeg det. Det anede jeg ikke en skid om.   

[Journalisten]: Men kan det passe – for at bruge sådan et godt og gammelt dansk 

udtryk – så har du været en stråmand? 

[Klager 2]: Ja, det kan man godt sige.  

[Programværten]: Okay. 



 

 
  5 

 

 

 

[Journalisten]: Men [Klager 2], har du kontakt til din søn i dag? 

[Klager 2]: Ja, ja for søren. Fuld kontakt.  

[Journalisten]: Jeg vil frygtelig gerne tale med ham, men han er svær at finde.  

[Klager 2]: Ja, det er han. Han snakker ikke sådan med journalister.  

[Journalisten]: Jeg kan jo efterlade mit kort her.  

[Klager 2]: Ja, det kan du.  

[Journalisten]: Og så kan du jo sige, at jeg har været her og rigtig gerne vil tale med 

[Klager 1].  

[Klager 2]: Ja, det kan jeg nemt sige. 

[Journalisten]: Jeg er journalist jo. Så det har, jeg har talt med dig om, er jo også no-

get, jeg har med nu, som jeg kan citere, ikke? 

[Klager 2]: Ja. 

[Journalisten]: Det var hyggeligt at tale med dig, [Klager 2]. 

[Klager 2]: Ja, i lige måde. 

[Journalisten]: Hej, hej.”  

 

Der vises optagelser af [Journalisten] sammen med [Programværten]: 

 

”[Programværten]: Ha ha ha. 

[Journalisten]: Hold da op. Der fik vi da nogle sandheder.  

[Programværten]: Hold kæft, hvor var du god. 

[Journalisten]: Ja, tak. 

[Programværten]: [Klager 1] styrer det hele, altså.  

[Journalisten]: Ja, ja.  

[Programværten]: Vi kunne høre det hele. 

[Journalisten]: Han sad bare på en stol og nød solen med en lille bøllehat på. Og så 

talte han ellers bare.  

[Programværten]: Ja, ja. 

[Journalisten]: Alt det, han ikke sagde i retten, det sagde han jo her.” 

 

[Tidskode 18:25-19:06] 

Der vises optagelser [Programværten] i et studie: 

 

”[Programværten], speak voiceover: Hvis det, [Klager 1]s far sagde, var rigtigt, så 

var det [Klager 1], der havde trukket i trådene, og som ifølge SKAT havde efterladt 

en regning på 105 millioner kroner i Danmark.  

[På skærmen vises nu en pølse. Hen over pølsen fremgår teksten ”105 millioner”. 

Herefter vises optagelser af [Programværten] med pølsen i hånden foran en mellem-

stor hund, Buster, af racen labrador retriever, som repræsenterer den danske stat. 

På optagelserne tager [Programværten] pølsen ned til hunden Busters mund, men 

uden Buster kan nå den] 

[Programværten]: Var du så sulten? 

[Programværten], speak voiceover: Det lignede fuldstændig den metode med gen-

nemstrømningsselskaber, som de fem kapitalfonde bag TDC, ifølge landsretten, 



 

 
  6 

 

 

 

havde brugt. Pengene fra [Selskab A] blev nemlig ført igennem de to Hans og Grete-

selskaber til skattelyet Jersey, hvor sporet forsvandt.  

[På skærmen vises nu optagelser af [Programværten], som giver pølsen til en anden 

hund af racen berner sennenhund, som repræsenterer skattelyet Jersey] 

[Programværten], speak voiceover: Var det i virkeligheden [Klager 1], der var rendt 

med pengene, som både SKAT og [Klager 1]s far sagde?  

[På skærmen vises optagelser af hunden, som piver, fordi der ikke er mere pølse] 

[Programværten]: Så var den væk.  

[Programværten], speak voiceover: Det var der nu en hel del, der tydede på.”  

 

[Tidskode 19:55-23:54] 

Der vises optagelser af [Programværten] og [Journalisten] i en bil på vej til [Klager 1]s gård i 

[Grevskabet] i England:  

 

”[Programværten], speak voiceover: Den engelske tinglysning havde afsløret, at 

[Klager 1] ejede en gård for enden af en lang og smal skovvej i [Grevskabet], syd for 

[Bynavn A].  

Lyd fra GPS: Caution. Road with restricted access.  

[Programværten]: Det tegner ikke godt.  

[Der vises nu optagelser af [Programværten] og [Journalisten], der kører på en smal 

vej] 

[Programværten], speak voiceover: Vi skulle ikke have ignoreret GPS-damens ad-

varsel.  

[Journalisten]: Der er en port her.  

[På optagelserne ses nu et skilt med teksten ”CAUTION. NO UNAUTHORISED AC-

CESS. DOGS RUNNING LOOSE”] 

[Programværten], speak voiceover: Planen var ellers klar. Vi vidste, at [Klager 1] 

ikke var glad for at tale med journalister, så vi måtte dukke op uanmeldt.  

[På optagelserne ses nu [Programværten] og [Journalisten], som er gået ud ad bilen. 

De står foran porten] 

[Journalisten]: Jeg tror ikke, at det er dér, man kan se derhenne. Tror du, at det er 

det?  

[På optagelserne ses nu [Programværten] og [Journalisten], som kigger på Google 

Maps på en telefon] 

[Programværten]: Lige nede til venstre. Se, hvor fint det ligger der. Man kan ikke se 

noget som helst.  

[Programværten], speak voiceover: Men vi havde allerede dummet os.  

[På optagelserne ses nu et overvågningskamera] 

[Journalisten]: Tror du, at de har spottet os på de der overvågningskameraer? 

[Programværten]: Ja, det er jeg bange for.  

[På optagelserne vises nu et skilt med teksten ”Images are being recorded for the 

purpose of crime prevention & detection […]”] 

[Programværten]: Der er sådan et skilt, hvor der står, at vi bliver optaget og sådan 

noget. Der er kameraer hele vejen ned.  

[Journalisten]: Okay, lad os komme væk herfra. 



 

 
  7 

 

 

 

[Programværten]: Vi er jo alligevel blevet filmet.  

[Journalisten]: Jeg har lyst til, at vi sender en drone derop og ser, om vi kan få nogle 

billeder af, hvordan det ser ud dernede.  

[Der vises nu optagelser af fotograf [Fotografen], som sender en drone op. På opta-

gelserne vises nu dronebilleder] 

[Programværten], speak voiceover: Fra luften stod det pludselig klart. [Klager 1] 

boede ikke på en gård.  

[Fotografen]: Hold da kæft, det er stort.  

[Programværten], speak voiceover: Han boede på et gods.  

[På optagelserne vises nu godset] 

[Programværten]: Det er hovedhuset. Indkørsel. Vendeplads. Hold da kæft, det er 

en helikopterlandingsplads. 

[På optagelserne ses [Programværten] og [Journalisten] tale med nogle af [Klager 

1]s naboer] 

[Programværten], speak voiceover: Vi besluttede os for at tale med [Klager 1]s na-

boer.  

[Journalisten]: Do you know him? 

Nabo A: Not really. 

[Journalisten]: Not really, okay.  

Nabo B: We know he owns money. 

Nabo C: Yes, we know he is clever.  

[Programværten]: Do you know if he lives here? 

Nabo D: I don’t know.  

Nabo E: Everything is top secret. With big gates down there.  

Nabo A: He used to have a helicopter a few years back.  

[Programværten]: You saw it coming up and down here? 

Nabo A: Yes, he used to fly quite a little bit once a day and blowing the leaves 

around. I think he used it as a leaf blower. 

Nabo F: I haven’t seen him for 10 years.  

[Journalisten]: You haven’t seen him for 10 years?  

Nabo G: I just don’t think he comes here anymore.  

[Der vises optagelser af [Programværten] og [Journalisten] ved porten til godset] 

[Programværten], speak voiceover: Meget tydede på, at [Klager 1] ikke længere op-

holdt sig på sit gods. Men hvem boede der så? Vi kunne lige så godt ringe på.  

[Programværten]: Ellers så spørger vi jo bare, om han er der. Og hvis ikke han er 

der, hvor er han så henne. Vi præsenterer os som journalister, ikke?  

[Journalisten]: Jo, jo.  

[[Programværten] ringer på dørklokken] 

[Journalisten]: Jeg tror, at de kigger på os lige nu gennem de der kameraer. Sådan 

har jeg det bare. 

Kvinde i dørtelefonen: What can we do?  

[Programværten]: Hello. My name is [Programværten]. I am a journalist from Den-

mark. Could I speak with… 

Kvinde i dørtelefonen: We are not interested in speaking to any journalists. Please 

do not call this number again. Thank you.   



 

 
  8 

 

 

 

[Journalisten]: Det var da en rimelig klar melding.  

[Programværten]: Vær venlig ikke at ringe på det her nummer igen. Vi vil ikke 

snakke med nogen journalister. Vi vil ikke snakke med nogen journalister. Det er no-

get pis, [Journalisten].  

[Journalisten]: Ja. Så det er hjemover eller hvad? 

[Programværten]: Det er så frustrerende. 

[Programværten], speak voiceover: Vi var havnet i en blindgyde. En blindgyde så 

smal, at vi måtte bakke ud.”  

 

[Tidskode 34:19-35:05]  

Der afspilles en besked, som [Journalisten] har lagt på [Programværten]s telefonsvarer: 

 

”[Journalisten] [telefonisk]: Hej [Programværten]. Det er [Journalisten]. Jeg ved 

ikke, hvordan din kalender ser ud, men har du mulighed for at komme til [Bynavn 

B]? Jeg tror sgu, at jeg har fundet [Klager 1]. 

[Der vises optagelser af [Programværten] i lufthavnen efterfulgt af optagelser af 

[Programværten], der mødes med [Journalisten] i [Bynavn B]] 

[Journalisten]: Jeg tror sgu, at jeg har fundet ham.  

[Programværten]: Har du set ham? 

[Journalisten]: Jeg tror det 

[Programværten]: Vildt. 

[Journalisten]: Vildt. Jeg er ret sikker på, at han bor nede i en by ikke langt herfra. 

En by, der hedder [Kantonen].  

[Programværten]: Du tror, at du så ham? Du er ikke sikker på, at du så ham? 

[Journalisten]: Ja, altså de billeder, jeg har af ham, de har nogle år på bagen. Så jeg 

er ikke 100 %, men jeg er ret sikker.”  

 

[Tidskode 36:48-37:10] 

Der vises optagelser af dyre biler og forretningsmænd i gadebilledet i [Kantonen]:  

 

”[Programværten], speak voiceover: Måske var det ikke tilfældigt, at [Klager 1] bo-

ede lige her. Regionen [Kantonen] er kendt for at have de laveste skatter i Schweiz. 

Altså et slags skattely i skattelyet. Var det virkelig lykkedes [Klager 1] at gemme sig 

med alle millionerne fra [Selskab A] og leve lykkeligt til sine dages ende?”  

 

[Tidskode 37:47-39:57] 

Der vises optagelser af [Programværten], [Journalisten] og [Fotografen] i en bil:  

 

”[Programværten], speak voiceover: Nu ville vi virkelig gerne tale med [Klager 1].  

[På skærmen vises et billede af en mand på en cykel. Manden er iklædt en beige t-

shirt, brune bukser, sorte sko og sort cykelhjelm. Manden ses fra siden] 

[Programværten], speak voiceover: [Journalisten] havde set en mand på en cykel, 

som godt kunne ligne [Klager 1].  

[Der klippes til et billede af en Porsche Cayenne] 

[Programværten], speak voiceover: Manden kørte i en grå Porsche Cayenne. 



 

 
  9 

 

 

 

[Der vises optagelser af [Programværten], [Journalisten] og [Fotografen] i en bil] 

[Programværten], speak voiceover: Vi skulle ikke vente længe, før vi fik øje på Por-

schen.  

[Journalisten]: Det er den. Det er fucking den.  

[Programværten]: Bare kør ud. Kør.  

[Journalisten]: Det er den. 

[Programværten]: Kan du kende nummerpladen?  

[Journalisten]: Ja, det er ham.  

[Programværten]: Hold da kæft. Hvis han holder, så tager vi ham med det samme.  

[Journalisten]: Og så er det bare at parkere tæt på, og så rykker i to ud?  

[Programværten]: Simpelthen.   

[Journalisten]: Så kommer jeg bagefter. 

[Programværten]: Ja.  

[Journalisten]: Er du klar, [Programværten]?  

[Programværten]: Ja. Hvad med dig [Fotografen]?  

[Fotografen]: Jeg er klar. Tjek lige, at jeres mikrofoner sidder ordentligt. Jeg tror, at 

de gør det. 

[Programværten]: Min sidder fint.  

[Journalisten]: Men han kører godt nok lidt til, synes jeg. 

[Programværten]: Ja, han kører til. Jeg er også bange for, at han smutter fra os. 

[Bilen foran drejer til højre] 

[Journalisten]: Hvad gør vi? 

[Programværten]: Kør med.  

[Journalisten]: Ja. Men vi kan ikke lave det dernede, kan vi? 

[Programværten]: Jo. Han parkerer her, eller hvad? 

[Bilen parkerer] 

[Journalisten]: Vi gør det. Vi skal lige have ham ud af bilen, ikke?  

[Programværten]: Prøv at vent. Hvad laver han? Jo, jo, jo.  

[Journalisten]: Det er ham.  

[Fotografen]: Han har set os. Han sætter en af. Han kører igen.  

[Programværten]: Fandens. Fandens. Fandens. Vi gør det.  

[På optagelserne går [Programværten], [Journalisten] og [Fotografen] hen til [Kla-

ger 1]] 

[Programværten]: Hej [Klager 1]. 

[Klager 1]: Goddag.  

[Programværten]: Jeg hedder [Programværten]. Jeg kommer fra TV 2. 

[Klager 1]: Nej, nej. Jeg vil ikke.  

[På optagelserne kører [Klager 1] væk] 

[Journalisten]: [Klager 1], [Klager 1]. Stop lige.  

[Programværten]: Årh. Han vil ikke i fjernsynet mand.  

[Journalisten]: Han havde travlt. Ej, fuck mand.  

[Programværten]: Er du sindssyg.  

[Journalisten]: Men det var ham.  

[Programværten]: Ja, ja ”nej, nej, jeg vil ikke” sagde han og kiggede op.  

[Journalisten]: Det var ikke meget, vi fik ud af ham.  



 

 
  10 

 

 

 

[Programværten]: Han kørte eddermame stærkt mand. 

[Journalisten]: Han ville bare væk.” 

 

[Tidskode 39:58-42:49] 

Der vises optagelser af [Programværten], [Journalisten] og [Fotografen] i en bil på vej til 

[Klager 1]s adresse:  

 

”[Programværten], speak voiceover: Vi besluttede os for at køre op til [Klager 1]s 

villa og aflevere et brev med sagens detaljer og en forespørgsel om et interview.  

[Fotografen]: Højre eller venstre side? 

[Journalisten]: Øh… venstre side heroppe.  

[Programværten]: Kan vi ikke bare holde her?  

[[Programværten], [Journalisten] og [Fotografen] ankommer til adressen. På adres-

sen står der ”[Klager 1]”] 

[Programværten], speak voiceover: Den var god nok. Det var [Klager 1], der boede i 

villaen.  

[[Journalisten] ringer på dørklokken] 

[Programværten]: Skal jeg føre ordet? 

[Journalisten]: Ja.  

[Programværten], speak voiceover: Der var tilsyneladende ingen hjemme. 

[Programværten]: Jeg synes bare, at vi skal putte brevet i og trille. 

[Journalisten]: Og så var det det? 

[[Journalisten] putter brevet i postkassen. De sætter sig ind i bilen] 

[Programværten], speak voiceover: Men da vi skulle til at køre, dukkede [Klager 1] 

op i sin Porsche. 

[På optagelserne ses [Klager 1] ankomme til adressen] 

[Programværten]: Jeg går lige ud og snakker med ham.  

[På optagelserne går [Programværten] og [Journalisten] ud af bilen, og [Klager 1] 

sætter farten op og kører forbi dem] 

[Journalisten]: Ej, er du sindssyg. Han var ved at køre mig ned.  

[Programværten]: Var han det? 

[Journalisten]: Ja, han var fandeme så.  

[Programværten]: Okay fuck. 

[Journalisten]: Er du sindssyg mand. Prøv lige at passe på.  

[På optagelserne ses [Klager 1] køre tilbage til adressen] 

[Journalisten]: Øj, pas på. Nu bakker han.  

[Programværten]: Vent lidt, gå ind. 

[Journalisten]: Pas på. 

[Programværten]: Tag kameraet væk.  

[Journalisten]: Kom ind til siden. Kom ind til siden.  

[På optagelserne ses [Programværten] og [Journalisten] gå hen til [Klager 1], som 

parkerer sin bil i en garage] 

[Programværten]: Hey [Klager 1].  

[Journalisten]: [Klager 1]? 



 

 
  11 

 

 

 

[Programværten]: [Klager 1], prøv at høre. Vi vil egentlig bare spørge dig om, hvor-

dan du forholder dig til skattesagen i Danmark.  

[På optagelserne ses garageporten lukke] 

[Programværten]: [Klager 1], prøv at høre. Kan vi ikke tale sammen stille og roligt?  

[Journalisten]: Du var ved at køre mig ned mand.  

[På optagelserne ses et lukket vindue] 

[Programværten]: Nu lukker han også vinduet.  

[På optagelserne ses [Programværten] og [Journalisten] foran garageporten] 

[Programværten], speak voiceover: Han var der endnu. Vi kunne høre ham pusle 

bag garageporten. 

[Programværten]: [Klager 1], den her tavshed, er det det, du har af respekt for de 

danske myndigheder? [Klager 1], hvad med din far? Du har indsat din far som strå-

mand, siger han. Kan du høre, hvad jeg siger? 

[Programværten]: Det tror jeg ikke. Ellers er han ligeglad. Vi får ikke mere ud af 

ham. Hvor tæt var han på at ramme dig? 

[Journalisten]: Han var meget, meget tæt på. Jeg måtte sådan her, da han jernede 

forbi mig, mand [[Journalisten] læner sig op ad bilen] Han var lige her.  

[Programværten]: Ja.  

[På optagelserne ses [Programværten], [Journalisten] og [Fotografen] køre væk fra 

adressen] 

[Programværten]: Men altså, hvis vi skal tolke det i forhold til et svar på en fore-

spørgsel om et interview. 

[Journalisten]: [Griner] Jeg tror sgu ikke, at vi får noget interview.  

[Programværten]: Så er det et ret stort ”nej tak, jeg har ikke lyst til at stille op”, er 

det ikke?” 

 

[Tidskode 43:09-43:37] 

Udsendelsen afsluttes med en tekst, hvor sætningerne én for én vises på en sort skærm med 

hvid skrift. Af teksten fremgår følgende: 

 

”SÅ LÆNGE [KLAGER 1] ER I SCHWEIZ, FÅR DE DANSKE SKATTEMYNDIGHE-

DER SVÆRT VED AT OPKRÆVE PENGE FRA HAM.  

SOM DET ENESTE LAND I VESTEUROPA, VIL SCHWEIZ NEMLIG IKKE IND-

DRIVE SKATTEGÆLD PÅ VEGNE AF DANMARK.  

[KLAGER 2] HAR EFTER INTERVIEWET OPLYST, AT HAN ER: 

”81 ÅR GAMMEL OG ALVORLIG SYGDOMSSVÆKKET”. 

”HAVDE JEG FORSTÅET SAGENS RETTE SAMMENHÆNG, VILLE JEG ALDRIG 

HAVE SVARET, OG DA SLET IKKE UFORBEREDT. TV 2S KLIP UDTRYKKER 

IKKE MIN OPFATTELSE”. 

”JEG FØLER MIG SVIGTET OG MISBRUGT AF TV 2, SOM HAR VALGT IKKE AT 

RESPEKTERE MIT ØNSKE OM IKKE AT MEDVIRKE I DERES PROGRAM”. 

  

 

Den påklagede artikel 



 

 
  12 

 

 

 

TV 2 bragte den 10. februar 2022 artiklen ”Stævnet millionærs hemmelige adresse afsløret - 

her er han tæt på at ramme journalist med sin Porsche” på netavisen nyheder.tv2.dk. Artik-

len har følgende underrubrik: 

 

”Nordjysk mangemillionærs hemmelige adresse blev afsløret af et Instagram-billede. 

Operation X ville spørge hvordan hundredevis af millioner forsvandt.” 

 

Af artiklen fremgår følgende: 

 

”En grå Porsche Cayenne kom kørende ad den smalle villavej og standsede foran en 

luksusvilla. 

Operation X var kort forinden ankommet til området, som blev kaldt skattelyet i 

skattelyet. 

Her var nogle af de laveste skatter i Europa, og formentlig af samme årsag boede der 

masser af sportsstjerner og mangemillionærer i området. 

Pludselig gassede Porschen voldsomt op, og TV 2s journalist var kun få centimeter 

fra at blive ramt. 

Bag rattet sad en forretningsmand, som i årevis havde holdt sig uden for offentlighe-

dens søgelys. 

Da de danske myndigheder i 2012 ville stævne ham i en skattesag med et erstat-

ningskrav på 104,6 millioner kroner, anede de ikke, hvor han var. 

En række ledetråde bragte Operation X på sporet af den forsvundne forretnings-

mand. 

Men det var et billede på Instagram, som i sidste ende afslørede hans opholdssted. 

Hemmelighedsfuld og sky millionær 

[Klager 1] er mistænkt for at stå bag skattemisbrug for et trecifret millionbeløb i for-

bindelse med overførsler fra sin tidligere virksomhed [Selskab A] til skattelyet Jer-

sey. 

Kammeradvokaten mener, at han har gemt sig bag selskaber med navne hentet fra 

eventyr - og efterladt et stærkt forgældet konkursbo i Danmark. 

Den 61-årige nordjyske forretningsmand har aldrig offentligt udtalt sig om de alvor-

lige beskyldninger. 

I programmet Den Store Skattejagt dykker Operation X ned i sagen, og i forsøget på 

at få [Klager 1] i tale for første gang afslører programmet helt nye detaljer. 

Skattesager om milliarder på vej 

Sagen om [Selskab A] er blot én ud af 34 sager, som Skattestyrelsen netop nu fører 

mod store koncerner, som har benyttet sig af såkaldte gennemstrømningsselskaber 

til at føre milliarder i skattely. 

Skattestyrelsen oplyser, at styrelsen potentielt kan inddrive 7,2 milliarder skattekro-

ner fra koncernerne og har allerede vundet to sager mod TDC’s tidligere ejere i Østre 

Landsret den 3. maj 2021 og 25. november 2021. Sagerne er dog anket til Højesteret. 

- Der har været nogle tilfælde, hvor man er gået over grænsen, og nu har både EU-

domstolen og Landsretten givet Skattestyrelsen nogle redskaber til at gribe ind over-

for det, siger professor [Professoren] fra CBS. 



 

 
  13 

 

 

 

Onsdag kom det frem, at [Pengeinstituttet]s næstformand spillede en central rolle, 

da fem kapitalfonde ifølge Skattestyrelsen sendte 4,2 milliarder kroner i skattely på 

blandt andet Caymanøerne via gennemstrømningsselskaber i Luxembourg. 

[Klager 1] havde ifølge Skattestyrelsen benyttet samme metode. 

Livsværk solgt for 1,2 milliarder kroner 

Det vakte opsigt i 2010, da [Klager 1]s tidligere virksomhed [Selskab A] i [Bynavn C] 

blev solgt for hele 1,2 milliarder kroner til et britisk våbenfirma. Handlen var angive-

ligt én af de største virksomhedshandler nogensinde nord for Limfjorden. 

Men paradoksalt nok fik [Klager 1] ikke en krone ud af salget af sit livsværk. 

I hvert fald ikke på papiret. 

For den 61-årige nordjyde var allerede i 1999 trådt tilbage som ejer og direktør, og 

var flyttet til England. Siden havde han levet en anonym tilværelse og stod registre-

ret uden adresse i Folkeregistret. 

Men ifølge Kammeradvokaten havde [Klager 1] stået bag overførsler på i alt 324 mil-

lioner kroner til to svenske selskaber med de underlige navne [Selskaberne], hvorfra 

pengene var strømmet videre til et selskab i skattely på øen Jersey i den engelske ka-

nal. 

Myndighederne vidste ikke, hvor pengene derefter var endt. 

Men måske havde [Klager 1] alligevel efterladt sig et spor. 

Læste navnene på selskaberne bagfra 

Da myndighederne første gang i 2008 henvendte sig til det selskab, som ejede [Sel-

skab A], fordi selskabet manglede at betale et trecifret millionbeløb i skat, fandt de 

ud af, at ejerkredsen tilsyneladende havde tømt selskabet for værdier. 

Kammeradvokaten kom på sagen, og tre år senere begærede de det selskab, som 

havde ejet [Selskab A], konkurs. Da de ville undersøge, hvad der var foregået, un-

drede advokaterne hos Kammeradvokaten sig over navnene på de to svenske selska-

ber, som i alt havde modtaget 324 millioner kroner fra det danske selskab, som ejede 

[Selskab A]. 

Advokaterne opdagede, at hvis man læste selskabernes navne [Selskaberne] bagfra, 

stod der pludselig Hans og Grete. 

Ville [Klager 1] vise, at han kunne skjule sine spor – ligesom i eventyret? 

I eventyret blev Hans og Grete lokket ud i skoven af deres onde mor. Men Hans la-

vede et spor af brødkrummer for at kunne finde ud af skoven igen. Brødkrummerne 

blev dog spist af skovens dyr. 

Da Kammeradvokaten ville stævne [Klager 1], var hans brødkrummer også væk. 

Ingen vidste, hvor de 324 millioner var endt, eller hvor [Klager 1] var henne. 

Hans seneste adresse i Danmark var på en gård i [Bynavn D] i Nordjylland, som 

Operation X opsøgte sidste år. 

Indsatte sin far som direktør 

[Klager 1] var egentlig uddannet elektriker og begyndte i 80’erne at sælge avanceret 

overvågningsudstyr til blandt andet udenlandske efterretningstjenester. 

Det viste sig hurtigt, at [Klager 1] var en dygtig forretningsmand. 

Salget af udstyr gik strygende, og da pengene i 90’erne begyndte at fosse ind i [Sel-

skab A], overlod [Klager 1] direktørposten i det selskab, som ejede [Selskab A], til sin 

far, [Klager 2]. 



 

 
  14 

 

 

 

- Han har jo tjent enorme dynger af penge, fortalte [Klager 2], da Operation X mødte 

ham på gården i [Bynavn D]. 

- Det var ikke fint i kanten 

[Klager 2] var maler og fungerede som en slags altmuligmand, hvis primære opgave 

– forud for direktørposten i det selskab som ejede [Selskab A] – var at istandsætte 

kontorerne i virksomheden. 

Men fra den 13. september 1999, samme dag som hans søn flyttede ud af landet, 

skulle han pludselig håndtere anseelige millionbeløb og foretage komplicerede 

transaktioner mellem udenlandske selskaber, som ifølge Kammeradvokaten var gen-

nemstrømningsselskaber. 

[Klager 2] forklarede om sin tid som direktør i flere af sin søns selskaber: 

- Det var jo ham ([Klager 1], red.), der styrede det. Det var i hvert fald ikke mig, det 

har jeg slet ikke forstand på. Jeg fik bare at vide, hvad jeg skulle gøre, og så gjorde 

jeg det, fortalte [Klager 2]. 

Da Operation X’s journalist spurgte, om han blot havde været stråmand i selska-

berne, kom der et overraskende ærligt svar: 

- Ja, det kan man godt sige. Det var ikke fint i kanten, indrømmede [Klager 2] og 

fortsatte: 

- Men hvad vil de gøre? De kan ikke gøre en skid. Der er ikke noget dummere her på 

jorden end Skat. 

[Klager 2] fortalte, at hans søn ikke kunne lide at tale med journalister og ville hver-

ken afsløre, hvor [Klager 1] opholdte sig eller give hans telefonnummer til Operation 

X. 

Tømte selskabet for værdier 

[Klager 2] kunne ikke huske mange detaljer om, hvorfor de 324 millioner kroner 

skulle overføres til Hans og Grete-selskaberne. 

Det var også forholdsvist kompliceret. 

De 324 millioner kroner var nemlig betaling for aktierne i [Selskab A], som de dan-

ske selskaber havde overtaget i 2003 fra selskabet [Selskab B] på Jersey. 

Kammeradvokaten, som fører sagen på vegne af Skattestyrelsen, mente, at selskabet 

[Selskab C], som ejede [Selskab A] i Danmark, blev tømt for værdier, i det øjeblik det 

gik op for ledelsen, at der ville komme et større skattekrav mod selskabet. 

Ledelsen udgjorde dengang direktøren [Direktør A] og bestyrelsesformanden [For-

manden]. 

[Klager 2] var på det tidspunkt direktør i [Selskab D], som ejede [Selskab C], som 

igen ejede [Selskab A]. 

Skattekravet mod [Selskab C] var ifølge kuratorredegørelsen på i alt 156 millioner 

kroner, inklusive renter og gebyrer. 

[Klager 1] var forsvundet 

I 2011 havde de danske myndigheder allerede lugtet lunten og mistænkte, at ledel-

sen i [Selskab C] hemmeligt var blevet styret af [Klager 1]. 

Den 61-årige nordjyde var forsvundet ud af landet i 1999 og havde på papiret intet 

med selskabet at gøre. 

I 2012 ville Kammeradvokaten stævne ham, men ingen vidste, hvor han opholdt sig. 

I stævningen stod der, at ”sagsøgtes nuværende opholdssted er ukendt”. 



 

 
  15 

 

 

 

I stævningen krævede Kammeradvokaten, at [Klager 1] skulle betale 104,6 millioner 

kroner plus renter som erstatning for, at han skulle have tømt det danske selskab 

[Selskab C] for værdier, velvidende at der var et skattekrav på vej mod selskabet. 

Brugte sin helikopter som løvblæser 

Ifølge den engelske tinglysning ejede [Klager 1] et gods i det naturskønne [Grevska-

bet], syd for [Bynavn A]. 

Men da Operation X opsøgte adressen, mødte journalisterne en lukket gitterport 

omgivet af overvågningskameraer. Bag den låste port havde den hemmelighedsfulde 

dansker indrettet sig med egen helikopterlandingsplads, hvorfra han, ifølge et lokalt 

tidsskrift, brugte sin helikopter til at pendle til og fra arbejde i [Bynavn A]. 

Naboerne huskede tydeligt den stenrige dansker, og hvordan de så til, mens han fløj 

i sin helikopter og brugte den som løvblæser for at fjerne blade fra græsarealerne på 

sin enorme grund. 

Ingen af naboerne havde dog set [Klager 1] de seneste par år. 

- Vi er ikke interesserede i at tale med journalister 

Kunne det virkelig passe, at [Klager 1] stod bag skattemisbrug for over 100 millioner 

kroner? 

Eller var både hans egen far og Kammeradvokaten helt forkert på den? 

Det var de spørgsmål, Operation X ville forsøge at få et svar på ved at ringe på ved 

godset. 

Men det var et kortfattet svar, der kom fra porttelefonen. 

- Vi er ikke interesserede i at tale med journalister, så lad venligst være med at ringe 

igen, svarede en kvinde på engelsk. 

Dårlig hukommelse 

Operation X så ikke skyggen af [Klager 1] i England. 

Men i Danmark var der stadig centrale personer i sagen, som måske kunne fortælle 

mere om hans rolle. [Direktør B] var direktør i [Selskab C] fra 2008 og frem til kon-

kurserklæringen i 2011, altså i perioden hvor alle værdier i selskabet pludselig for-

svandt. 

Hans hukommelse var dog ikke den bedste, da Operation X ringede ham op. 

- Det er rigtig mange år siden, men jeg mener, alt er foregået efter bogen. Og jeg kan 

ikke huske præcist hvorfor, sagde [Direktør B]. 

Var du udpeget af [Klager 1]? 

- Det kan jeg ikke huske. 

Du kan ikke huske, hvem der udpegede dig som direktør. Det lyder lidt spøjst? 

- Nej, det kan jeg ikke huske, afsluttede [Direktør B] og forklarede, at det var en tur-

bulent periode i hans liv. 

Heller ikke [Direktør A] og [Formanden], som var henholdsvis direktør og bestyrel-

sesformand i [Selskab C] i perioden, hvor de 324 millioner kroner blev overført til 

Hans og Grete-selskaberne i Sverige, havde meget at sige til Operation X. 

- Jeg har ingen kommentarer, svarede [Direktør A]. 

Okay. Hvorfor vil du ikke tale om det? 

- Det har jeg ingen kommentarer til, svarede [Direktør A]. 

Samme svar gav [Formanden]. 

Ingen ville fortælle, hvad der var foregået, og hvor [Klager 1] opholdt sig. 



 

 
  16 

 

 

 

Men så afslørede et tilsyneladende harmløst billede hans opholdssted. 

Et billede afslørede adressen 

Schweiz er det eneste land i Vesteuropa, som ikke samarbejder med de danske myn-

digheder om at inddrive skattegæld. 

Måske var det derfor, erhvervsfolk med skattesager i Danmark ynder at flytte til lan-

det. 

Lidt syd for [Bynavn B] ligger regionen [Kantonen], som er en slags skattely i skatte-

lyet. Regionen tilbyder nemlig endnu lavere skatter end resten af Schweiz. 

Og noget tydede på, at det var her, [Klager 1] opholdt sig i dag. 

Et af [Klager 1]s børn havde nemlig delt et billede på Instagram, som viste en regn-

bue med flere villaer i forgrunden af billedet. 

Nogle af billederne på profilen var markeret som taget i [Kantonen]. 

Ved at sammenligne billedet med billeder fra Google Earth lykkedes det Operation X 

at finde den villa i Schweiz, hvorfra billedet blev taget. 

Ifølge den schweiziske tinglysning var villaen ejet af [Klager 1]. 

Og ganske rigtigt: navnet på postkassen afslørede, at [Klager 1] boede i villaen i 

[Kantonen] og med den finske Formel 1-stjerne [Racerkøreren] som nabo. 

Manden, som hverken Skattestyrelsen eller Kammeradvokaten vidste hvor var, 

havde Operation X nu fundet. 

Spottet i en Porsche 

[Klager 1] havde altså ifølge Kammeradvokaten efterladt en skatteregning på 156 

millioner kroner i sit selskab i Danmark. 

Han var stævnet personligt i en erstatningssag med krav om at betale 104,6 millio-

ner kroner til den danske stat. 

Hans egen far havde fortalt, at han kun var stråmandsdirektør, og at det var sønnen 

[Klager 1], som havde styret det hele. 

Spørgsmålene hobede sig op. 

Operation X’s journalist havde spottet [Klager 1] i området og set ham køre i en grå 

Porsche Cayenne. 

- Nej, jeg vil ikke 

Der gik ikke lang tid, før tv-holdet fik øje på Porschen. 

Operation X opsøgte [Klager 1] bag rattet i sin Porsche på en parkeringsplads i [Kan-

tonen]. 

Hej [Klager 1], jeg hedder [Programværten], og jeg kommer fra TV 2. 

- Nej, jeg vil ikke, sagde [Klager 1] og kørte væk i høj fart. 

Tæt på at ramme journalist 

[Klager 1] var tydeligvis ikke meget for at tale med Operation X, og derfor afleverede 

tv-holdet et brev om sagen i [Klager 1]s postkasse. 

Da holdet skulle til at køre væk fra villaen, dukkede den grå Porsche Cayenne op 

igen. 

Men [Klager 1] var slet ikke i humør til at tale med Operation X. Bilen standsede 

kortvarigt foran villaen, hvorefter den pludselig gassede op og i høj fart var få centi-

meter fra at ramme Operation X’s journalist, som måtte klemme sig op ad tv-holdets 

bil. 



 

 
  17 

 

 

 

[Klager 1] vendte om og kørte forbi TV-holdet igen, hvorefter han pludselig bakkede 

tilbage i høj fart og drejede ind i garagen til sin villa, mens porten gled i. 

Det lykkedes aldrig at få hans svar på Kammeradvokatens alvorlige beskyldninger 

mod ham. 

Men vi havde alligevel lært lidt om [Klager 1] undervejs. 

Ifølge sin far havde han benyttet sig af stråmænd. Han havde indrettet sig bag en git-

terport med overvågningskameraer på sit gods i England. Han var tydeligvis ikke 

glad for at tale med journalister. Og så vidste vi selvfølgelig, at han nu opholdt sig i 

Schweiz. 

Skattekravet mod [Selskab C] bliver lige nu behandlet i Vestre Landsret efter at have 

været forelagt EU-domstolen, som har givet Skatteministeriet medhold. Efter den 

sag venter konkurssagen mod [Selskab C], som ejede [Selskab A] og erstatningssa-

gen mod [Klager 1] med et krav om betaling af 104,6 millioner kroner til den danske 

stat. 

[Klager 1] vendte aldrig tilbage på brevet fra Operation X.” 

 

Til artiklen er indsat blandt andet en tekstboks med overskriften ”[Klager 2] skriver efter in-

terviewet til TV 2”. Af tekstboksen fremgår følgende: 

 

””De udtalelser, som TV 2 har gengivet i Operation X fra mig, er optaget for ni måne-

der siden, hvor Aalborg Universitetshospital længe inden havde diagnosticeret mig 

som terminalt syg Alzheimer-patient. 

Jeg var 81 år gammel og alvorligt sygdomssvækket, da en journalist uden varsel op-

søgte mig på min terrasse. Jeg fik stillet spørgsmål om en situation, der lå 10-15-20 

år tilbage i tid, og som jeg var uforberedt på og ude af stand til at udtale mig om. 

Havde jeg forstået sagens rette sammenhæng, ville jeg aldrig have svaret, og da slet 

ikke uforberedt. 

TV 2s klip udtrykker ikke min opfattelse, og situationen er meget mere kompleks og 

nuanceret end fremstillet i Operation X. Jeg har i dag ikke kræfter til at involvere 

mig mere i sagen, men jeg føler mig svigtet og misbrugt af TV 2, som har valgt ikke 

at respektere mit ønske om ikke at medvirke i deres program. 

Jeg er ked af, at jagten på sensation og dramatik vinder over almindelig menneskelig 

anstændighed.” 

Derfor bringer TV 2 interviewet 

TV 2 opsøgte og interviewede [Klager 2], fordi han er tidligere direktør i et selskab, 

som ifølge Skattestyrelsen har været involveret i skattemisbrug for et trecifret milli-

onbeløb. 

Journalisten præsenterede sig som journalist fra TV 2, og [Klager 2] svarede detalje-

ret og uden forbehold på spørgsmål om begivenheder, som lå flere år tilbage. 

Særligt væsentligt var det, at [Klager 2] under interviewet fortalte, at det var hans 

søn [Klager 1], som ’styrede det’ på trods af, at det var [Klager 2] der på papiret var 

direktør. 

[Klager 2] oplyste endvidere, at hans søn [Klager 1] ikke ville tale med journalister. 

Til sidst i interviewet bekræftede [Klager 2], at udtalelserne var til citat. 



 

 
  18 

 

 

 

TV 2 mener på den baggrund, at interviewet med [Klager 2] er relevant og berettiget 

at bringe.” 

 

[Klager 1] og [Klager 2] klagede den 3. maj 2022 til TV 2, som den 17. juni 2022 afviste kla-

gen. [Klager 1]s og [Klager 2]s klage over TV 2s afvisning er modtaget i Pressenævnet den 20. 

juni 2022. [Klager 2] er efter indgivelsen af klagen afgået ved døden, men hans arvinger har 

ønsket, at hans klage fortsat behandles. 

 

 

2 Parternes synspunkter 

2.1 [Klager 1]s og [Klager 2]s synspunkter 

Indledende bemærkninger 

[Klager 1] og [Klager 2] [herefter klagerne, Pressenævnet] har indledningsvis oplyst, at ud-

sendelsen og artiklen omhandler de såkaldte ”beneficial owner”-sager, som skattemyndighe-

derne i det seneste årti har rejst mod en række danske selskaber, der enten har udloddet ud-

bytte eller udbetalt renter til deres moderselskaber, der er hjemmehørende i andre EU-lande, 

eller lande med hvilke Danmark har indgået en dobbeltbeskatningsoverenskomst. 

 

Skatteministeriets overordnede synspunkt er, at de omhandlede moderselskaber er såkaldte 

”gennemstrømningsselskaber”, der ikke er de reelle ejere af udbytterne eller renterne, med 

den konsekvens, at reglerne om skattefritagelse efter moder-/datterselskabsdirektivet og reg-

lerne om skattenedsættelse efter dobbeltbeskatningsoverenskomsterne med de nævnte EU-

lande ikke finder anvendelse. De danske datterselskaber burde derfor ifølge skattemyndighe-

derne have indeholdt kildeskat i forbindelse med udbetalingerne. 

 

Der er tale om yderst komplicerede sager, som kræver stor specialistviden at forstå. Sagerne 

om TDC A/S og [Selskab A] bliver i udsendelsen og artiklen særligt fremhævet som to ud af 

34 sager i ”beneficial owner”-sagskomplekset. Østre Landsret afsagde dom i TDC-sagen den 

3. maj 2021 og gav Skatteministeriet medhold. TDC har dog anket dommen til Højesteret. 

 

[Selskab A]-sagerne består kort fortalt af to skattesager anlagt ved Vestre Landsret af [Sel-

skab C] (videreført af [Selskab D]) mod Skatteministeriet (”skattesagerne”). [Selskab D] ejede 

[Selskab C], som ejede [Selskab A]. Vestre Landsret afsagde dom i sagerne den 19. maj 2022, 

det vil sige efter offentliggørelsen af udsendelsen og artiklen. Dommen fastslår, at der skulle 

have været tilbageholdt kildeskat i Danmark af renter betalt af danske datterselskaber til 

udenlandske moderselskaber. Sagerne har været udsat i en årrække grundet præjudiciel fore-

læggelse for EU-Domstolen. Domsafsigelsen har også været udsat to gange grundet sagens 

kompleksitet, og dommen vil blive anket. 

 

[Selskab A]-sagerne er relateret til klagerne, da [Klager 1] blandt andet var ejer og direktør af 

[Selskab A] frem til 1999, hvorefter han blev formand for bestyrelsen i selskabet frem til 

2003. [Klager 2] har blandt andet været direktør i [Selskab C] fra 1999-2003 og i [Selskab D] 

i perioden 1999-2014. 

 



 

 
  19 

 

 

 

Klagerne er ikke parter i skattesagerne, men er sammen med tre andre parter sagsøgt af 

SKAT i en ledelsesansvarssag, som er afledt af ovennævnte skattesager, med påstand om be-

taling af erstatning for manglende betaling af rentekildeskat, på trods af, at [Klager 1] slet 

ikke var en del af ledelsen på daværende tidspunkt. Ledelsesansvarssagen blev anlagt af 

SKAT den 8. december 2011, men har været udsat i over 10 år for at afvente afgørelsen af de 

to skattesager. Den videre juridiske proces for klagerne afventer derfor fortsat en endelig af-

gørelse i de verserende skattesager, idet en fastlæggelse af det skattemæssige spørgsmål er en 

forudsætning for, at man efterfølgende kan tage stilling til, hvorvidt ledelsen har handlet an-

svarspådragende. Sagen kan således falde helt anderledes ud end de bagvedliggende skatte-

sager. 

 

Udsendelsen fremhæver sagen om [Selskab A] som noget særligt – ud af de 34 skattesager – 

idet det påstås, at den oprindelige ejer, [Klager 1], som ifølge SKAT skylder dem 105 mio. kro-

ner, har holdt sig skjult i årevis for både myndigheder og journalister. Derefter går ”den store 

skattejagt” for at finde [Klager 1]. I jagten på at finde [Klager 1] og håbet om et interview, dra-

ger journalisterne både til [Bynavn D] i Nordjylland for at tale med [Klager 1]s far, [Klager 2], 

til [Grevskabet] i England, hvor [Klager 1] ejer et landsted, og til byen [Bynavn E] i regionen 

[Kantonen] i Schweiz, hvor [Klager 1] er bosat d.d. 

 

 

Vinkling 

Klagerne har anført, at TV 2s dækning af retssagerne relateret til dem er ensidig og mangel-

fuld, idet den ikke indeholder en kvalitativ ligelig gengivelse af parternes synspunkter i sa-

gerne.  

 

Klagerne har endvidere anført, at TV 2 ikke har udøvet objektiv journalistik, men i stedet har 

taget tydeligt stilling i udsendelsen og ”stemplet” den ene part som forbryder, selv om dette 

endnu ikke har været behandlet ved domstolene. 

 

Udsendelsen er bygget op ud fra præmissen om, at der er foregået noget fordækt, hvilket gen-

nemsyrer hele udsendelsen lige fra udsendelsens klipning, retorik, til valget af underlæg-

ningsmusik. Allerede i udsendelsens indledning vises et klip, hvor det oplyses, at SKAT me-

ner at have et krav mod [Klager 1] på 105 mio. kroner (ledelsesansvarssagen), og viser umid-

delbart derefter [Klager 1], der, efter journalististernes opfattelse, var ved at køre journalisten 

[Journalisten] ned i sin flugt væk fra journalisterne. Allerede her er dramaturgien på sit høje-

ste, og seerne får opfattelsen af, at [Klager 1]s reaktion er tegn på, at han har noget at skjule. 

 

[Programværten] speaker umiddelbart efter [tidskode 00:58]: 

 

”…Det begyndte med en retssag i København. Det var en af de sager, som vi alle 

sammen burde interessere os for, med milliarder af skattekroner på spil. …men det 

var en kompliceret sag, og ærligt talt – jeg synes det lød lidt kedeligt…. min kollega 

[Journalisten] derimod var fyr og flamme.” 

 



 

 
  20 

 

 

 

TV 2 har dermed erkendt, at det er en kompliceret sag, som den almindelige dansker ikke ud-

viser stor interesse for til trods for, at den er stor inden for skatteverdenen. Det lader derfor 

til, at Operation X har ønsket at vække den almindelige danskers interesse ved at krydre rets-

sagernes faktiske forhold med lidt mere farverige oplysninger om, at der er en stenrig forbry-

der på flugt, som Operation X har sat sig for at finde. Situationen er imidlertid den, at [Klager 

1] dels slet ikke er på flugt – eller i øvrigt skjult for de danske myndigheder – ligesom sa-

gerne, der omhandler ham, [Klager 2] og [Selskab A] m.fl. fortsat er verserende hos domsto-

lene og derved endnu ikke endeligt afklarede. Operation Xs ”tilføjede krydderi” er således 

ukorrekt og yderst krænkende for [Klager 1] og [Klager 2]. 

 

Udsendelsens dækning af retssagerne er mangelfuld, ensidig og unuanceret, ligesom udsen-

delsen fremstiller de omhandlede selskaber og disses ejere som skurke, der bevidst har villet 

snyde SKAT. Som nævnt ovenfor, er der tale om meget komplicerede sager, der har skabt 

uenighed blandt landets skatteeksperter, ligesom de har været under behandling hos domsto-

lene i årevis. Skattesagerne er derfor ikke så sort/hvide, som Operation X får dem til at frem-

stå, og sagerne er fortsat ved at blive afklaret ved domstolene, hvor de rettelig hører til. Ope-

ration X bør i den forbindelse føre objektiv journalistik og kan naturligvis ikke dømme perso-

ner på forhånd, når deres sag endnu ikke er færdigbehandlet hos domstolene. Dette er stærkt 

kritisabelt. Skattesager af den kompleksitet – og som endnu ikke er afklarede hos domstolene 

– hører slet ikke hjemme i et program som Operation X, som i stedet burde fokusere på de 

typer af mere simple sager, hvor de sædvanligvis gør et berettiget stykke arbejde. 

 

Af udsendelsen fremgår blandt andet følgende [tidskode 18:38]: 

 

”Det lignede fuldstændig den metode med gennemstrømningsselskaber, som de fem 

kapitalfonde bag TDC, ifølge landsretten, havde brugt. Pengene fra [Selskab A] blev 

ført igennem de to Hans og Grete-selskaber til skattelyet Jersey, hvor sporet for-

svandt. Var det i virkeligheden [Klager 1], der var rendt med pengene, som både 

SKAT og [Klager 1]s far sagde? – så var den væk – Det var der nu en hel del, der ty-

dede på.” 

 

Ovenstående udtalelse er et eksempel på, at Operation Xs journalister ikke omtaler retssa-

gerne relateret til [Klager 1] objektivt, men derimod tydeligt antyder over for seerne, at han er 

skyldig og uretmæssigt er rendt med nogle penge, der ikke tilhører ham, på trods af, at sa-

gerne ikke er færdigbehandlede hos domstolene. 

 

Klagerne har henvist til yderligere eksempler på udsendelsens og artiklens misvisende vink-

ling, der gør, at dækningen af sagerne ikke fremstår objektiv: 

 

- Eksempel 1: Journalisternes møde med [Politiker A] og [Politiker B] 

Journalisterne mødes med [Politiker A] og [Politiker B], som var henholdsvis finans- og 

statsminister i 90’erne, da det statsejede TeleDanmark blev solgt til udenlandske kapital-

fonde. 

 

[Programværten] speaker [tidskode 05:16]: 



 

 
  21 

 

 

 

 

”…Det var nemlig dem, som åbnede dørene for, at udenlandske investorer sendte 

danske TDC-milliarder i skattely…” 

   

Nedenstående citater er uddrag fra samtalen mellem journalisterne og [Politiker A] og [Poli-

tiker B] [tidskode 06:42]: 

 

”[Politiker A]: …Har vi nu styr på, at de udenlandske investorer, der kommer ind, at 

de også kommer til at betale skat? Og det mente vi, at vi havde. 

[Programværten]: Men var du naiv dengang, [Politiker A]? 

[Politiker A]: Ja, Jeg troede, vi havde mere styr på også europæisk at kunne imødegå 

de her ting. 

Speak: …og så rullede milliarderne i skattely… lige for næsen af [Politiker A] og [Po-

litiker B]. 

[Programværten]: Men kan man finde pengene – kan man finde de folk, der står 

bag? 

[Politiker B]: Enhver forbryder efterlader sig jo en eller anden form for spor ik’. 

[Journalisten]: Nu sætter I i hvert fald vores jagt i gang.” 

 

Den gennemsnitlige seer vil højst sandsynligt udelukkende hæfte sig ved, at [Politiker B] om-

taler selskaberne og ejerne bag som forbrydere, hvorved en stempling af [Klager 1] allerede 

sker her. Den gennemsnitlige seer vil således ikke stille spørgsmålstegn ved, om den sel-

skabskonstruktion og de metoder, der blev brugt på daværende tidspunkt, måske blev anset 

som lovlige dengang, selv om samtalen med [Politiker B] og [Politiker A] indikerer, at Dan-

mark på dette tidspunkt ikke havde en lovgivning, der forbød brugen af gennemstrømnings-

selskaber.  

 

På tidspunktet for udsendelsens offentliggørelse verserede mange af sagerne fortsat ved dom-

stolene, og TDC-sagen var anket til Højesteret. Det nævnes i udsendelsen, at der er tale om i 

alt 34 sager, og det er påfaldende, at så mange store virksomheder bevidst skulle have begået 

såkaldt skattemisbrug i denne periode. Som det også fremgår af TDC-dommen, som er of-

fentlig tilgængelig, er der anført mange relevante anbringender fra selskaberne, som ikke 

kommer frem i udsendelsen, der udelukkende fokuserer på SKATs synspunkter. 

 

Selv om hverken [Selskab A], [Klager 1] eller [Klager 2] nævnes specifikt i samtalen, omfatter 

den indirekte også dem, da de er blandt de 34 sager, og idet denne sag, som den eneste ud 

over TDC-sagen, fremhæves i udsendelsen. Klagerne har i den forbindelse bemærket, at de 

ikke har bestridt relevansen af at omtale de 34 skattesager, da disse har samfundsmæssig in-

teresse. Omtalen heraf skal dog ske i overensstemmelse med de presseetiske regler, herunder 

opfylde kravene til objektivitet og ligelig kvalitativ gengivelse af parternes synspunkter. 

 

[Klager 1] har naturligvis ret til at få sin sag behandlet på retfærdig vis af domstolene, inden 

medierne dømmer ham på forhånd. [Klager 1] har haft et ønske om at få sagen afgjort for 

længe siden, så han kan få en endelig juridisk vurdering og afgørelse af sagen, men domsto-

lene har selv udsat denne i en årrække grundet de omkringliggende sager. 



 

 
  22 

 

 

 

 

- Eksempel 2: Brug af hunde som illustration 

Operation X benytter hunde til at vise, hvem der får ”en bid af pølsen”, for at forklare sagerne 

på en ukompliceret måde, så alle kan forstå det. SKAT er den lille søde labrador-hund, som 

må forblive sulten, mens kapitalfondene er bidske dobermann-hunde, der spiser hele pølsen 

selv. Ud over at være et meget simplificeret billede af sagerne, er det tilmed meget farvet af, 

hvem der fremstilles som de ”gode” og ”onde”. 

 

[Programværten] udtaler i den forbindelse [tidskode 09:47]: 

 

”Smart? Ja, måske. Men bestemt ikke i orden.” 

 

Han tager dermed stilling til, at det ikke er i orden, selv om domstolene på tidspunktet for 

udsendelsens offentliggørelsen endnu ikke havde taget endeligt stilling hertil, hverken i TDC-

sagen eller [Selskab A]-sagen. 

 

- Eksempel 3: Omtalen af selskabsnavnene [Selskaberne] 

Udsendelsen spekulerer også i, hvorfor to selskaber i [Selskab A]-sagen er kaldt Hans og 

Grete, stavet bagfra. De fortæller eventyret og spekulerer i, hvorvidt navnene afspejler histo-

rien, og om dette har været helt bevidst. 

 

Klagerne har henvist til [tidskode 13:45]: 

 

[Programværten]: Det er eddermame frækt at kalde sine selskaber Hans og Grete. 

Det er jo at sige til folk. Jeg tager pis på jer ik’ - jeg tager dybt pis på jer. 

[Journalisten]: Han beder jo nærmest om, at vi skal lede efter ham – ikke? 

Speak: Kunne vi finde nogle af [Klager 1]s brødkrummer. Kunne vi måske finde 

[Klager 1]. Andre havde prøvet før os, men uden held…” 

 

Historien om Hans og Grete er således med til at tegne et billede af [Klager 1] som en forbry-

der, der fra start har planlagt at narre SKAT og forsvinde med pengene. Dette er imidlertid 

langt fra sandheden og bygger alene på udokumenterede spekulationer. Journalisternes 

holdning til retssagerne skinner endvidere tydeligt igennem, og det kan næppe betegnes som 

en objektiv omtale af en retssag, som der ellers stilles krav om i reglerne for god presseskik. 

 

Da journalisterne leder efter [Klager 1] i Schweiz, udtaler [Programværten] ligeledes [tids-

kode 37:02]: 

 

”Var det virkelig lykkedes [Klager 1] at gemme sig med alle millionerne fra [Selskab 

A] og leve lykkeligt til sine dages ende?” 

 

Dette må opfattes som en klar reference til eventyret om Hans og Grete og understøtter der-

for denne fortælling, ligesom udtalelsen er med til at dyrke deres fortælling om en forbryder 

på flugt med massevis af penge. 

 



 

 
  23 

 

 

 

- Eksempel 4: Besøget på [Klager 1]s tidligere bopæl i England 

Da journalisterne besøger [Klager 1]s tidligere bopæl i England, opsøger de naboer og forhø-

rer sig om [Klager 1]. En nabo udtaler [tidskode 22:28]: 

 

”Han fløj i helikopter og blæste bladene op. Han brugte den vel som løvblæser.” 

 

De opsætter endvidere en drone og filmer [Klager 1]s tidligere bopæl oppefra og virker forar-

gede over, at det ikke er en gård, men et gods, og at der er vendeplads og helikopterplads mv. 

Der er tillige en del overvågningskameraer, som der fokuseres på. Det hele fremstilles my-

stisk og underbygger den fortælling, som udsendelsen opbygger om [Klager 1] som rigman-

den, der lever i overdådig luksus – måske endda for SKATs penge – og gemmer sig for om-

verdenen. 

 

- Eksempel 5: ”Lugtet lunten”, ”forsvundet” mv. 

Af artiklen fremgår blandt andet: 

 

”I 2011 havde de danske myndigheder allerede lugtet lunten og mistænkte, at ledel-

sen i [Selskab C] hemmeligt var blevet styret af [Klager 1].” 

[…] 

”Den 61-årige nordjyde var forsvundet ud af landet i 1999 og havde på papiret intet 

med selskabet at gøre.” 

”… [Direktør B] var direktør i [Selskab C] fra 2008 og frem til konkurserklæringen i 

2011, altså i perioden hvor alle værdier i selskabet pludselig forsvandt.” 

 

Brugen af udtrykkene ”lugtet lunten”, ”forsvundet” og ”alle værdier i selskabet forsvandt 

pludselig” er alle med til at skabe en dramatisk stemning og til at give læseren indtryk af, at 

det hele er meget mystisk og fordækt. [Klager 1] var ikke forsvundet, men blot flyttet til ud-

landet. Selskabets værdier forsvandt ikke pludseligt, men selskabets aktiver blev anvendt til 

at indfri selskabets betydelige gæld, hvilket fremgår af selskabets aflagte regnskaber. Der er 

således ikke noget mystisk i det, og det må være op til domstolene at vurdere lovligheden 

heraf. 

 

Udtalelsen om, at de danske myndigheder allerede havde lugtet lunten, er ligeledes et unød-

vendigt udtryk, som burde have været udeladt, da formålet med brugen alene har været at 

understøtte artiklens ensidige budskab om, at [Klager 1] angiveligt skulle have snydt SKAT 

for en masse penge. 

 

Endnu et eksempel på artiklens manipulerende vinkling er følgende citat: 

 

”BRUGTE SIN HELIKOPTER SOM LØVBLÆSER 

Naboerne huskede tydeligt den stenrige dansker, og hvordan de så til, mens han fløj 

i sin helikopter og brugte den som løvblæser for at fjerne blade fra græsarealerne på 

sin enorme grund.” 

 



 

 
  24 

 

 

 

Naboens udtalelse om, at [Klager 1] vel brugte sin helikopter som løvblæser, var tydeligvis 

sagt i sjov og ikke ment som en faktuel oplysning. TV 2 har anvendt oplysningen som en bog-

stavelig faktuel oplysning for at tegne et usympatisk billede af en stenrig mand, der ”klatter 

penge væk”, som ikke engang tilhører ham selv. 

 

Klagerne har bemærket, at ovenstående eksempler ikke er udtømmende, men alligevel giver 

et klart billede af, at udsendelsen fra start har ”stemplet” [Klager 1], som en person der be-

vidst har villet snyde SKAT og holde sig skjult med alle pengene. Udsendelsen repræsenterer 

stort set alene synspunkterne fra de danske skattemyndigheder, som jo er partiske, ligesom 

seerne næppe kan være i tvivl om journalisternes holdning til sagerne, og udsendelsen formår 

ikke at give seerne et reelt billede af, hvad problemstillingerne i sagerne er.  

 

Det fortælles heller ikke, hvad status på [Klager 1]s ”ledelsesansvarssag” er, for eksempel at 

han er stævnet, men at sagen har været udsat af retten, da den afventede landsrettens dom i 

de bagvedliggende skattesager. Ud over at spørge klagerne selv, var der rig mulighed for, at 

Operation X kunne have repræsenteret alle væsentlige synspunkter i udsendelsen, eksempel-

vis ved at spørge de advokater, der repræsenterer parterne, eller uvildige eksperter på områ-

det. Klagerne har bemærket, at journalisterne også burde være klar over og respektere, at 

parter i en retssag ikke ønsker at udtale sig om sagen, mens den verserer. 

 

 

Korrekt information 

- ”[Klager 1] har holdt sig skjult” 

Klagerne har anført, at udsendelsen giver seerne et ukorrekt indtryk af, at SKAT har et krav 

mod [Klager 1], som ikke kan blive behandlet, fordi han holder sig skjult.  

 

[Klager 1] blev, som ovenfor nævnt, stævnet af SKAT i 2011 i en ”ledelsesansvarssag”, men 

sagen er siden blevet udsat, idet den afventede dommen i to bagvedliggende skattesager og 

altså ikke på grund af, at SKAT ikke har kunne finde ham. [Klager 1] har således ikke holdt 

sig skjult for de danske myndigheder i årevis, og han blev ikke først ”fundet”, da Operation X 

opsøgte ham i Schweiz. 

 

Af udsendelsen fremgår blandt andet: 

 

[Tidskode 10:55] 

”En af de 34 sager skilte sig ud. Ikke mindst fordi, at hovedpersonen var væk. Har du 

nogensinde hørt historien om [Selskab A] og den forsvundne forretningsmand?” 

 

[Tidskode 11:05] 

”Både myndighederne og journalister har flere gange gennem mange år forsøgt at få 

fat i [Klager 1].” 

 

[Tidskode 12:40] 

”[Klager 1] var over alle bjerge. Men måske havde han alligevel efterladt sig et spor” 

 



 

 
  25 

 

 

 

[Tidskode 13:45] 

”…men skovens fugle åd krummerne, og alle sporene var væk. Var det det, som [Kla-

ger 1] ville fortælle. At han havde skjult sine spor, og at vi lige så godt kunne glemme 

alt om at finde ham.” [Programværten]: ”Det er eddermame frækt at kalde sine sel-

skaber for Hans og Grete. Altså det er jo at sige til folk, jeg tager pis på jer ik’- jeg ta-

ger dybt pis på jer.” 

 

[Tidskode 13:58] 

”Han beder jo nærmest om, at vi skal lede efter ham.”  

 

[Tidskode 14:02] 

”Kunne vi finde nogle af [Klager 1]s brødkrummer, kunne vi måske finde [Klager 1]. 

Andre havde prøvet før os, men uden held. Ikke engang de danske myndigheder vid-

ste, hvor [Klager 1] var, da de ville sagsøge ham med et krav om at betale knapt 105 

millioner. [Klager 1]s opholdssted var ukendt.”  

 

[Tidskode 37:40] 

”Måske havde det været planen fra begyndelsen. Bare at stikke af med pengene og 

lade SKAT sejle sin egen sø.” 

 

Af artiklen fremgår følgende: 

 

”Manden [[Klager 1], Pressenævnet], som hverken Skattestyrelsen eller Kammerad-

vokaten vidste hvor var, havde Operation X nu fundet.” 

 

Jagten på at finde [Klager 1] leder, ifølge udsendelsen, først journalisterne til [Bynavn D] i 

Nordjylland, hvor [Klager 1]s far, [Klager 2], bor. Dernæst tager de til [Grevskabet] i England, 

hvor [Klager 1] ejer et landsted. Endelig tager de til regionen [Kantonen] i Schweiz, hvor de 

både finder [Klager 1] og hans bopæl. Udsendelsen giver derfor seerne det klare indtryk, at 

det har været vanskeligt at finde frem til [Klager 1], hvilket fremstilles som en stor og vigtig 

præstation, når nu andre journalister og myndigheder angiveligt ikke har været i stand til det 

trods forsøg herpå i årevis. 

 

Situationen er imidlertid den, at [Klager 1] slet ikke er skjult for de danske myndigheder. Alle 

relevante myndigheder, herunder de danske skattemyndigheder og Kammeradvokaten, ken-

der udmærket [Klager 1]s adresse og har gjort det i mange år. Det er korrekt, at Kammerad-

vokaten for godt 10 år siden i 2011 – trods det faktum, at [Klager 1] havde offentlig adresse i 

England på dette tidspunkt – valgte at forkynde stævningen i ledelsesansvarssagen i Statsti-

dende. SKAT er imidlertid løbende orienteret om, hvor [Klager 1] havde og har adresse, in-

klusiv hans aktuelle bopæl i Schweiz. 

 

Påstanden om, at [Klager 1] holder sig skjult, er derfor ikke korrekt og er tilmed yderst skade-

lig for [Klager 1]s renommé, da han fremstilles som en forbryder på flugt.  

 



 

 
  26 

 

 

 

Klagerne har som eksempler på, at de danske myndigheder er bekendte med [Klager 1]s 

adresse, henvist til en række breve fra og til SKAT. Både Skattestyrelsen og Kammeradvoka-

ten er således bekendte med [Klager 1]s bopælsadresse først i England og senere i Schweiz. 

 

Det forhold, at [Klager 1]s bopælsadresse og telefonnummer ikke er offentligt tilgængeligt, at 

han ikke har profiler på sociale medier mv., og at Operation X derfor angiveligt har haft svært 

ved at finde ham, er på ingen måde ensbetydende med, at han holder sig skjult i forhold til 

ledelsesansvarssagen eller for de danske myndigheder i øvrigt. Det forhold, at [Klager 1] al-

drig har ønsket at udtale sig til journalister, medfører naturligvis ikke, at han har holdt sig 

skjult for myndigheder eller andre relevante parter. [Klager 1] værner om sit privatliv og har 

aldrig søgt offentlighedens søgelys, og journalister kan ikke kræve at få oplyst, hvor en person 

befinder sig. 

 

Klagerne har bemærket, at hele udsendelsen er båret op omkring, at [Klager 1] er en forbry-

der på flugt fra de danske myndigheder, og at ingen har kunnet finde ham i årevis, hvorfor 

Operation X tager på ”den store skattejagt”. Disse yderst krænkende og ukorrekte påstande 

gennemsyrer således hele udsendelsen. 

 

- Folkeregisteradresse 

Klagerne har anført, at det er ukorrekt, at [Klager 1]s senest kendte adresse er på gården i 

Nordjylland.  

 

Klagerne har henvist til følgende afsnit fra artiklen: 

 

”For den 61-årige nordjyde var allerede i 1999 trådt tilbage som ejer og direktør, og 

var flyttet til England. Siden havde han levet en anonym tilværelse og stod registre-

ret uden adresse i Folkeregistret.” 

[…] 

”[Klager 1]s senest kendte adresse er på denne gård i Nordjylland.” 

 

Kort efter at [Klager 1] flyttede til England i 1999, fik han adresse på sit landsted i [Grevska-

bet]. Adressen i England er offentligt tilgængelig information, som kan fremsøges eksempel-

vis ved at søge på [Klager 1]s navn i det engelske CVR-register. Gården i Nordjylland er [Kla-

ger 1]s senest kendte danske adresse, og det havde været nemt for journalisterne at kontrol-

lere korrektheden af oplysningerne. Hvis redaktionen var i tvivl om, hvor [Klager 1]s senest 

kendte bopælsadresse var, burde de afholde sig fra at oplyse denne. 

 

Klagerne har oplyst, at de den 3. maj 2022 gjorde TV 2 opmærksomme på, at udsendelsen og 

artiklen indeholdt en række urigtige oplysninger, som også er beskrevet i denne klage. På 

trods heraf har TV 2 fortsat ikke berigtiget disse oplysninger. 

 

Klagerne har i den forbindelse bemærket, at udsendelsen indeholder en lang række andre 

faktuelle fejl og mangler i forbindelse med beskrivelsen af [Selskab A]’ historie, herunder 

ukorrekte datoer og beløbsstørrelser mv. Klagerne har dog vurderet, at disse fejl er mindre 



 

 
  27 

 

 

 

væsentlige i denne sammenhæng, idet seerne udelukkende vil hæfte sig ved klagens andre 

kritikpunkter. 

 

- Diagnose 

Klagerne har anført, at TV 2 ikke loyalt har oplyst seerne om, at [Klager 2] var diagnosticeret 

med Alzheimers. 

 

Til slut i udsendelsen er følgende tekst gengivet: 

 

”[Klager 2] har efter interviewet oplyst, at han er: ”81 år gammel og 

alvorligt sygdomssvækket.” 

”Havde jeg forstået sagens rette sammenhæng, ville jeg aldrig have svaret, og da slet 

ikke uforberedt. TV 2’s klip udtrykker ikke min opfattelse.” 

”Jeg føler mig svigtet og misbrugt af TV 2, som har valgt ikke at respektere mit ønske 

om ikke at medvirke i deres program.” 

 

Det fremgår imidlertid ikke af denne tekst, at [Klager 2], længe inden interviewet fandt sted, 

var diagnosticeret som terminalt syg Alzheimerpatient. Der er en stor betydningsmæssig for-

skel på at være 81 år og sygdomssvækket og være diagnosticeret med hjernesygdommen Alz-

heimers.  

 

Ordet ”sygdomssvækket” siger intet om, hvad [Klager 2] fejlede. Det kunne lige så vel være 

dårlig ryg som Alzheimers. Ordet ”Alzheimerpatient” siger derimod, at [Klager 2] led af en 

alvorlig hjernesygdom, der gjorde, at hans udtalelser og ageren var påvirket heraf, herunder 

at hans udtalelser ikke får samme vægt af troværdighed. 

 

TV 2s argument om, at den fulde skriftlige kommentar er for omfattende til en tv-udsendelse, 

er uholdbart, idet oplysningen om, at [Klager 2] havde demens og Alzheimers sagtens kunne 

have været indeholdt i en kortere kommentar. Alene det faktum, at TV 2 valgte at bringe en 

del af den skriftlige kommentar, men tilsyneladende bevidst valgte at udelade elementet om-

kring Alzheimers, vækker stor undren.  

 

Det burde også være muligt at bringe den fulde kommentar i forbindelse med tilgængeliggø-

relsen på TV 2 PLAY. 

 

 

Forelæggelse 

Klagerne har anført, at TV 2 ikke har forelagt [Klager 1] de krænkende og ukorrekte oplysnin-

ger om, at han skulle have holdt sig skjult. 

 

Det forhold, at [Klager 1] ikke ønskede at udtale sig om de verserende retssager, er ikke ens-

betydende med, at han ikke vil besvare ukorrekte og skadelige påstande om ham. Hvis TV 2 

havde forelagt de konkrete krænkende og ukorrekte oplysninger for [Klager 1], kunne han 

have reageret skriftligt herpå. 

 



 

 
  28 

 

 

 

Klagerne har bemærket, at det er korrekt, at [Klager 1] modtog et forelæggelsesbrev fra TV 2, 

samt at TV 2 har forsøgt at få hans udtalelser. [Klager 1] vidste derfor, at der ville blive bragt 

en udsendelse, som omhandlede skattesagerne, herunder at TV 2 havde formået at ”inter-

viewe” [Klager 2]. ”Interviewet” med [Klager 2] har ikke været relevant for [Klager 1] at kom-

mentere på, da hans søster, [Datteren], havde denne dialog med TV 2 inden offentliggørelsen 

af udsendelsen. 

 

[Klager 1] var således ikke bekendt med, at udsendelsen ville påstå, at han havde holdt sig 

skjult for de danske myndigheder i årevis, og at det angiveligt skulle være TV 2s journalister, 

der ender med at finde ham i Schweiz, ligesom han ikke var bekendt med, at udsendelsen 

ville omtale retssagerne på en så ensidig måde. [Klager 1] gik naturligvis ud fra, at TV 2 ville 

bringe en udsendelse, der overholdt de vejledende regler for god presseskik. 

 

 

Privatlivets fred 

- Hus i Schweiz 

Klagerne har anført, at TV 2 ved offentliggørelse af [Klager 1]s vejnavn, udpegning af hans 

hus i Schweiz samt ”gatecrashing” og manglende respekt for afvisning af interview har over-

skredet grænserne for privatlivets fred. 

 

[Klager 1] er en seriøs forretningsmand og en meget privat person og har aldrig haft et ønske 

om at optræde i det offentlige mediebillede. [Klager 1] har derfor også altid takket nej til at 

medvirke i interviews og lignende i årenes løb. Dette fremgår også af udsendelsen, og Opera-

tion Xs journalister virker til at være helt opmærksomme herpå. 

 

På trods af dette valgte Operation X at vise et billede af [Klager 1]s bopæl på Google Earth, 

hvor man tydeligt kan se hans vejnavn, ligesom de pegede på huset og oplyste, hvem hans 

kendte nabo var. Det er derfor ikke svært for seerne at spore sig frem til [Klager 1]s adresse i 

Schweiz, og det må anses for unødvendigt og uden klar almen interesse at vise hans vejnavn i 

udsendelsen. 

 

- Gods i England 

Klagerne har anført, at TV 2s brug af optagelser af [Klager 1]s landsted i England – særligt 

droneoptagelserne – samt journalisternes udspørgen af naboerne og nedkimen af landstedets 

beboere er unødvendig og uden klar almen interesse. 

 

Journalisterne havde på dette tidspunkt allerede fundet ”skatten” i Schweiz, hvorfor skatte-

jagten burde være afsluttet. 

 

I udsendelsen får seerne at vide, at journalisternes store skattejagt først bringer dem til [By-

navn D] i Nordjylland, dernæst England og til sidst Schweiz, hvor de finder [Klager 1]. Den 

korrekte tidslinje er imidlertid, at journalisternes optagelser i Schweiz fandt sted i perioden 

fra den 22. august 2021 til den 24. august 2021, mens optagelserne fra England fandt sted 

blandt andet den 21. september 2021, altså en lille måneds tid efter, at journalisterne allerede 

havde konfronteret [Klager 1] ved hans bopæl i Schweiz.  



 

 
  29 

 

 

 

 

TV 2 har i svaret til Pressenævnet erkendt, at optagelserne i England er foretaget, efter TV 2 

opsøgte [Klager 1] i Schweiz. Klagerne har derfor bestridt, at der skulle være en samfunds-

mæssig interesse i at lave og vise disse optagelser. TV 2 havde således på daværende tids-

punkt afleveret et brev til [Klager 1] og forsøgt at få hans udtalelser til udsendelsen, hvorfor 

optagelserne i England er uden samfundsmæssig interesse og relevans. Den verserende ledel-

sesansvarssag mod [Klager 1] berettiger ikke i sig selv disse optagelser og offentliggørelsen 

heraf. 

 

Selv om Operation X på tidspunktet for optagelserne i England allerede vidste, at [Klager 1] 

ikke længere boede på sit landsted i England – som han dog stadig ejer, men lejer ud til sin 

datter og svigersøn – foregav journalisterne, at de endnu ikke havde fundet ham. De ringede 

på porttelefonen adskillige gange. Første gang besvarede [Klager 1]s svigersøn porttelefonen, 

men han lagde på, da hverken han eller [Klager 1]s datter var interesserede i at tale med jour-

nalister. Herefter ringede de på utallige gange, hvorefter datteren svarede, at de ikke var inte-

resserede i at tale med journalister.  

 

Journalisterne burde have respekteret deres afslag på at tale med dem allerede første gang, 

de ringede på. På dette tidspunkt vidste journalisterne jo allerede, at [Klager 1] befandt sig i 

Schweiz – hvor de tilmed havde afleveret et brev til ham – og der var således ingen grund til 

at genere landstedets beboere, som intet havde med sagen at gøre. De gik endda så vidt, at de 

talte med landstedets naboer og udspurgte dem om, hvornår de sidst havde set [Klager 1] 

mv., hvormed de gav naboerne et indtryk af, at han havde begået noget ulovligt eller uetisk, 

der begrundede, at journalisterne var på jagt efter ham. Dette er skadeligt for [Klager 1]s re-

nommé, ligesom det smitter af på datterens og svigersønnens renommé. 

 

Journalisterne valgte endvidere at sende en drone op for at filme [Klager 1]s landsted, hvilket 

er krænkende og i strid med privatlivets fred, da der ikke var en klar almen interesse, der 

kunne begrunde disse droneoptagelser af en privat ejendom, og da TV 2 ovenikøbet var klar 

over, at [Klager 1] ikke længere var bosat på landstedet. Hertil kommer, at landstedet bevidst 

har været holdt meget privat og beskyttet med overvågningskameraer, da ejendomme af 

denne type er særligt udsatte for hjemmerøverier mv. Denne privatlivsbeskyttelse har TV 2 

brudt med sine droneoptagelser. 

 

Optagelserne i England bidrager alene med at tilføre udsendelsen spænding og dramaturgi, 

herunder at fremstille [Klager 1] som en velhavende, usympatisk mand, der skjuler sig for na-

boerne og lever et ekstravagant liv på et stort gods med helikopter mv., måske endda for 

SKATs penge.  

 

Klagerne har anført, at TV 2 i væsentlig grad har overskredet grænserne for sin redigerings-

ret, da det tidsmæssige forløb i udsendelsen ikke svarer til virkeligheden, men blot giver 

seerne et vildledende og fordrejet billede af sandheden, som er med til at understøtte det 

usympatiske billede af en forbryder på flugt, som Operation X forsøger at tegne af [Klager 1].  

 

 



 

 
  30 

 

 

 

Samtykke til medvirken 

Klagerne har anført, at TV 2 ikke har udvist det fornødne hensyn til [Klager 2]. 

 

Operation Xs to journalister kørte den 9. juni 2021 til [Klager 2]s bopæl i Nordjylland, hvor 

de parkerede bilen et stykke fra huset. Den ene journalist, [Journalisten], gik op til huset og 

talte med [Klager 2]. Samtalen fremgår af udsendelsen [tidskode 15:38]. [Klager 2] sad alene 

på terrassen foran sit hus, da journalisten uanmeldt dukkede op. [Klager 2]s datter – [Datte-

ren] – stod inde i huset og troede indledningsvis, at det var et lægebesøg, indtil hun efter 

nogle få minutter gik ud på terrassen og fandt ud af, at [Journalisten] var journalist. [Datte-

ren] gjorde [Journalisten] opmærksom på, at [Klager 2] var alvorligt sygdomssvækket med 

Alzheimers, ligesom hun bad [Journalisten] om at forlade ejendommen. 

 

[Journalisten] må utvivlsomt ret hurtigt i samtalen med [Klager 2] have fået fornemmelsen 

af, at han ikke var ved sine fulde fem. [Klager 2] havde helt tydeligt ikke forstået, at han var i 

færd med at blive interviewet af TV 2 til brug for en kritisk udsendelse om ham selv og [Kla-

ger 1]. Hvis [Klager 2] havde forstået dette, så ville han naturligvis ikke have medvirket i in-

terviewet. [Klager 2] var i en tilstand, hvor han hverken var i stand til at vurdere konsekven-

serne af en medvirken i en udsendelse, ligesom han ej heller var i stand til at samtykke til 

medvirken i en udsendelse af denne type. 

 

På trods heraf fortsatte [Journalisten] med interviewet, ligesom TV 2 valgte at offentliggøre 

de yderst krænkende og skadelige optagelser, selv om TV 2 inden offentliggørelsen fik oplyst, 

at [Klager 2] var alvorligt syg med demens og Alzheimers. Klagerne har henvist til en mail-

korrespondance mellem [Klager 2]s datter [Datteren] og TV 2, der blev udvekslet inden ud-

sendelsens offentliggørelse om hendes indsigelser mod optagelserne. 

 

Klagerne har ikke bestridt, at personer med demenssygdomme har en grundlovssikret ret til 

at udtale sig, hvilket Alzheimerforeningen også forfægter på sine medlemmers vegne. De-

mensramte personer kan naturligvis udtale sig i tv-udsendelser. Dette vil for eksempel være 

ganske naturligt i en udsendelse, der netop omhandler demente, og hvordan et liv med de-

mens er. Operation X-udsendelsen anvender derimod en samtale med [Klager 2], som var en 

demens- og Alzheimersramt person, som en troværdig kilde i forsøget på at inkriminere ham 

selv og hans egen søn, på trods af, at han åbenlyst ikke havde forstået baggrunden for inter-

viewet, eller at der var tale om et interview. [Klager 2]s udtalelser er ikke troværdige, da han 

end ikke selv er i stand til at vide, om hans egne ord om 10-20 år gamle forhold er korrekte. 

[Klager 2]s udtalelser kan lige så vel være farvet af journalistens formulering af spørgsmål, 

Kammeradvokatens processkrifter samt ting, han har fået fortalt. Hertil kommer, at seerne 

ikke bliver gjort opmærksomme på, at [Klager 2] havde demens og Alzheimers, hvilket natur-

ligvis svækker hans troværdighed betydeligt. 

 

Det er klagernes opfattelse, at TV 2 har anvendt skjult mikrofon i samtalen med [Klager 2], 

og at hans udtalelser ikke kan tillægges værdi som journalistisk dokumentation. 

 

Klagerne har henvist til, at det bekræftes af følgende citater fra udsendelsen, der fandt sted 

lige inden, at [Journalisten] gik hen til [Klager 2] [tidskode 15:23]: 



 

 
  31 

 

 

 

 

”[Programværten]: Så vi giver dig en mikrofon på, og hvis du så ringer mig op, så 

lytter jeg med på telefonen. 

[Journalisten]: Ja.” 

 

Optagelsen af samtalen med [Klager 2] foregik således via mikrofonen og ikke gennem mobil-

telefonen, som journalisten havde på sig. Hertil kommer, at [Journalisten] præsenterede sig 

som journalist fra TV 2, men han nævnte ikke for [Klager 2], at han optog samtalen. [Klager 

2] var på daværende tidspunkt en 81-årig mand, der var alvorligt syg med Alzheimers, så selv 

om [Journalisten] måtte have haft mobiltelefonen i hånden, kunne [Klager 2] næppe forven-

tes at regne ud, at dette var ensbetydende med, at samtalen derved blev optaget.  

 

Det er et krav efter de presseetiske regler punkt B.7, at de skjulte optagelser udgør en journa-

listisk dokumentation. [Klager 2] fik imidlertid stillet diagnosen demens ved Alzheimers syg-

dom den 4. januar 2021, hvorfor hans udtalelser ikke kan tillægges nogen form for værdi som 

”journalistisk dokumentation”. Klagerne har i den forbindelse henvist til et uddrag af notat af 

4. januar 2021 fra Demensenheden på Aalborg Universitetshospital. 

 

[Klager 2]s hjernesygdom gjorde, at der var adskillige huller i hukommelsen, ligesom han 

havde tendens til at tale folk efter munden. [Journalisten] stillede en del ledende spørgsmål, 

hvilket medførte, at [Klager 2] blot bekræftede.  

 

Idet [Klager 2] var alvorligt ramt af demens og Alzheimers, er det klagernes opfattelse, at 

hans udtalelser om forhold, der ligger 10-20 år tilbage i tiden, ikke kan tillægges værdi som 

”journalistisk dokumentation”, da det rent faktisk er umuligt at fastslå, om [Klager 2]s udta-

lelser baserede sig på reel erindring, eller om det var hjernesygdommen, der talte. [Klager 2] 

var i en tilstand, hvor han ikke engang selv anede, om det han sagde var rigtigt. 

 

Såfremt Pressenævnet måtte komme frem til, at TV 2 ikke har anvendt skjult mikrofon, har 

klagerne anført, at offentliggørelsen af [Klager 2]s udtalelser er i strid med de presseetiske 

regler punkt A.1, da korrektheden af hans udtalelser er yderst tvivlsomme grundet hans hjer-

nesygdom. 

 

 

Mediets handlemåde 

Klagerne har anført, at TV 2s journalister har holdt foran [Klager 1]s private bolig i adskillige 

timer fordelt over flere dage og har brugt tændt kameraudstyr ved hans private bopæl i flere 

dage, efter at han allerede havde afvist at medvirke i udsendelsen. 

 

Søndag den 22. august 2021 tog Operation X et billede af [Klager 1], som var ude at cykle tæt 

på sin bopæl i [Bynavn E] i Schweiz. Den efterfølgende dag, det vil sige mandag den 23. au-

gust 2021, kørte [Klager 1] med sin familie til den lokale politistation for at indlevere en 

pung, som de havde fundet. 

 



 

 
  32 

 

 

 

Operation Xs journalister havde fulgt efter [Klager 1] og opsøgte ham i bilen med tændt ka-

mera og mikrofon. Før [Klager 1] var klar over, at de var journalister, rullede han vinduet 

ned, men lige så snart det gik op for ham, at det var journalister, og at han blev optaget, afvi-

ste han tydeligt et interview og kørte videre. Herefter kørte [Klager 1] direkte til middag på 

restaurant med familien. 

 

Da [Klager 1] og familien vendte tilbage til deres hus efter restaurantbesøget om aftenen den 

23. august 2021, ventede Operation Xs to journalister og en fotograf på ham ude foran huset. 

[Klager 1] blev meget chokeret over at se dem ved sin bopæl, da han allerede tydeligt havde 

afvist at medvirke i udsendelsen, hvorfor han i en choktilstand reagerede ved hurtigt at køre 

forbi dem. [Klager 1] valgte dog umiddelbart efter at køre tilbage. [Klager 1] parkerede bilen i 

garagen, lukkede garageporten efter sig og undlod at tale til journalisterne, som stod udenfor 

garageporten. 

 

Tirsdag den 24. august 2021 kunne [Klager 1] se fra sit vindue, at Operation Xs journalister 

kom om formiddagen og holdt på vejen foran hans hus og ventede i mange timer. [Klager 1] 

og familien blev indenfor. Operation Xs journalister afleverede til sidst et brev i postkassen, 

hvilket var dateret den 24. august 2021. 

 

På trods af, at [Klager 1] tydeligt gjorde det klart for journalisterne, at han ikke ønskede at 

udtale sig til udsendelsen, fortsatte Operation Xs journalister med at opsøge ham på hans 

private bopæl med tændt kameraudstyr, vente adskillige timer foran bopælen og ikke respek-

tere hans afvisning på medvirken. Hertil kommer, at vejen, som [Klager 1] bor på, er privat 

og kun tilladt for ærindekørsel.  

 

Da [Klager 1] ”mødte” journalisterne foran sit hus, måtte det således stå ret klart for dem, at 

han ikke ønskede at medvirke i et interview, hvorfor de ikke længere havde et ærinde og der-

for skulle forlade det private område. Dette respekterede de ikke – tværtimod dukkede de op 

igen dagen efter og holdt der igen i flere timer. 

 

[Klager 1] gjorde klart og tydeligt journalisterne opmærksomme på, at han ikke ønskede at 

medvirke, da de første gang opsøgte ham med tændt kameraudstyr, mens han holdt foran po-

litistationen den 23. august 2021. Herefter er der ingen grund til, at journalisterne fortsatte 

med at filme, da de kørte til hans bopæl for at aflevere et brev. De kunne blot have smidt bre-

vet i postkassen uden tændt kamera. Disse optagelser kan derfor alene begrundes som et dra-

maturgisk virkemiddel og har ingen samfundsmæssig interesse, der overstiger hensynet til 

[Klager 1]. 

 

I udsendelsen er det endvidere fremstillet som om, at journalisten kun opsøgte ham ude 

foran bopælen én gang med det formål at aflevere et brev i postkassen. Dette er ikke korrekt. 

Som nævnt ovenfor, var journalisterne uden for [Klager 1]s bopæl minimum to gange, hen-

holdsvis den 23. august 2021 og den 24. august 2021 og i adskillige timer hver gang. Dette 

kan også ses ved, at lyset i udsendelsen ændrer sig, således at det starter med at være lyst, da 

journalisterne kørte hen til [Klager 1]s bopæl for at aflevere brevet i postkassen, mens det 

pludseligt er blevet tusmørke, da [Klager 1]s bil dukkede op umiddelbart efter.  Derudover 



 

 
  33 

 

 

 

vender journalisternes bil også forskelligt på de to dage. Da journalisterne trådte ud af bilen 

for at aflevere brevet i postkassen – som er den 24. august 2021 – holdt bilen med fronten 

opad vejen. Da [Klager 1] dukkede op i sin bil – om aftenen den 23. august 2021 – holdt bilen 

med fronten nedad vejen. Der er helt tydeligt klippet i udsendelsen, så det passer til den dra-

maturgi, som Operation X ønsker at skabe. 

 

Journalisterne gør endvidere meget ud af, at [Klager 1] angiveligt var ved at køre den ene 

journalist ned. Hertil bemærkes, at det forhold, at journalisterne ikke respekterede [Klager 

1]s ønske om ikke at medvirke, men derimod fortsatte med at forfølge ham – endda ved hans 

hjem, som burde være det sikreste, vi har – medfører et stort chok og en stor grad af ubehag 

hos [Klager 1], hvilket er fuldt ud forståeligt og en naturlig menneskelig reaktion. [Klager 1] 

kørte således væk i høj fart forbi journalisterne, netop fordi han følte sig forfulgt og overrum-

plet, hvilket gjorde, at han instinktivt forsøgte at komme væk fra situationen. Dette er dog 

ikke ensbetydende med, at [Klager 1] var ved at køre nogen ned. 

 

 

Sletning efter lov om massemediers informationsdatabaser  

Klagerne har anført, at al information i strid med de presseetiske regler skal slettes fra hen-

holdsvis udsendelsen og artiklen i henhold til lov om massemediers informationsdatabaser § 

13, stk. 1, jf. § 8, stk. 2. 

 

Den 3. maj 2022 indgav klagerne en klage direkte til TV 2 i henhold til medieansvarslovens § 

34, stk. 3. Klagen omhandler dels overtrædelser af de vejledende presseetiske regler, dels 

sletning i henhold i lov om massemediers informationsdatabaser. TV 2 kvitterede for modta-

gelsen af klagen samme dato. 

 

Den 11. maj 2022 rykkede klagerne TV 2 for svar. TV 2 Jura svarede, at de ville vende tilbage 

med, hvornår klagerne kunne forvente et svar. 

 

Den 20. maj 2022 rykkede klagerne igen for svar, men TV 2 svarede aldrig.  

 

Klagerne indgav herefter klagen direkte til Pressenævnet den 7. juni 2022 med henvisning til, 

at 4-ugers fristen i § 12, stk. 1, i lov om massemediers informationsdatabaser var overskredet. 

 

Trods fristoverskridelsen gav Pressenævnet den 8. juni 2022 TV 2 syv dage til at komme med 

en status i sagen. TV 2 svarede heller ikke inden for denne frist, hvorefter Pressenævnet den 

17. juni 2022 gav TV 2 en sidste frist til at svare inden ugens udgang. Klagerne modtog heref-

ter TV 2s svar på klagen den 17. juni 2022.  

 

 

2.2 TV 2s synspunkter 

Indledende bemærkninger 

TV 2 har indledningsvis oplyst, at udgangspunktet for udsendelsen er Østre Landsrets 

domme af 3. maj 2021 og 25. november 2021 mod TDCs tidligere ejere. Landsretten statue-

rer, at overførsler via gennemstrømningsselskaber udgjorde et retsmisbrug, der alene havde 



 

 
  34 

 

 

 

til formål at undgå beskatning. [Selskab C], der ejede [Selskab A], anvendte samme metode 

som TDCs tidligere ejere, og præmissen for udsendelsen i relation til [Klager 1] er således, at 

overførslerne fra [Selskab C], ligesom for TDC, skal beskattes, medmindre Højesteret måtte 

have en anden opfattelse.  

 

Efter udsendelsen blev sendt, har Vestre Landsret den 19. maj 2022 afsagt dom, (der følger 

Østre Landsrets domme), hvorefter det fastslås, at metoden som konkret blev anvendt af 

[Selskab C] (i relation til renter) ikke ændrede på, at [Selskab C] var skattepligtig til SKAT af 

renterne. 

 

 

Vinkling 

TV 2 har bestridt, at TV 2 ikke har formået at beskrive over for seerne, at sagen vedrørende 

[Selskab A] skiller sig ud i forhold til TDC-sagerne. TV 2 har henvist til følgende fra udsendel-

sen, der forklarer nærmere: 

 

 ”[Klager 1]. [Klager 1]. [Klager 1]. 

 …havde fuld fart på i 90’erne. 

I ’95 grundlagde han milliardforretningen [Selskab A], som blandt andet solgte elek-

tronisk overvågning til efterretningstjenester. 

”allerede i 1999, så finder [Klager 1] ud af, at han vil flytte til udlandet.” 

Så skete der noget mærkeligt. 

For samme dag som [Klager 1] flyttede ud af Danmark, trådte han ud af selskabet 

der sad med alle værdierne og lod en maler overtage direktørposten. 

Maleren havde tilsyneladende ingen erfaring med at drive en multinational IT-virk-

somhed. Overhovedet. Hundredvis af millioner blev overført til to svenske selskaber 

med de underlige navne: 

[Selskaberne] 

hvorfra millionerne strømmede videre til et selskab i skattelyet Jersey. 

”så de to svenske selskaber, [Selskaberne], er i virkeligheden gennemstrømningssel-

skaberne ifølge SKAT.” 

Selskabet i Danmark blev stort set tømt for værdier. 

Maleren trådte tilbage som direktør. 

[Klager 1] havde på papiret ikke noget med selskabet at gøre. 

Men Skat mente alligevel det var ham, der stod bag overførslerne. 

Derfor lagde de sag an mod ham med et krav om betaling af 105 mio. kroner. 

Pengene fra [Selskab A] var altså forsvundet. 

Den tidligere ledelse afviste der var foregået skattemisbrug. 

Og [Klager 1] var over alle bjerge. 

Men måske havde han alligevel efterladt sig et spor.” 

 

TV 2 har bestridt klagernes talrige eksempler på misvisende vinkling. Der er, efter TV 2s op-

fattelse, i stor stil tale om overfortolkning fra klagernes side.  

 



 

 
  35 

 

 

 

Det er TV 2s opfattelse, at der er dækning for udsagnet ”selskabets aktiver forsvandt pludse-

ligt, idet [Selskab C]s værdier blev overført til selskaberne [Selskaberne] i Sverige og herfra 

hurtigt videre til et selskab på Jersey. Ifølge Kammeradvokaten skete overførslen hurtigt ef-

ter, at selskabet blev opmærksom på, at der ville komme et større erstatningskrav mod sel-

skabet. Fra EU-forelæggelsessagen fremgår, ”selskabets ejerkreds er ikke oplyst”.  I forhold til 

naboens udsagn om, at [Klager 1] brugte sin helikopter som løvblæser, har TV 2 anført, at det 

fremgår tydeligt, at det er naboens erindring. Det er TV 2s opfattelse, at det ikke er i strid 

med de presseetiske regler at viderebringe informationen. 

 

Grænserne for et medies redigeringsfrihed er ganske vide, og [Klager 1] har haft rig mulighed 

for at udtale sig eller komme med kommentarer til udsendelsen. TV 2 har endvidere bestridt, 

at der skulle være tale om overtrædelse af de presseetiske regler om retsreportage. 

 

Redaktionen har fra start ønsket at høre [Klager 1]s side af historien og har derfor været 

yderst grundige i deres forsøg på at få ham i tale. De har kontaktet [Klager 1]s advokat, skre-

vet to breve til ham, forsøgt at opsøge ham i Schweiz og England samt kontaktet hans familie 

og bedt dem om at formidle kontakt til ham. Redaktionen hørte intet fra [Klager 1], heller 

ikke efter de sendte forelæggelsesbreve. Det er først i klagen den 3. maj 2022, at TV 2 bliver 

gjort opmærksom på [Klager 1]s indsigelser. Flere af de forhold, som [Klager 1] klager over, 

fremgår tydeligt af forelæggelsesbrevet. Såfremt [Klager 1] havde henvendt sig til redaktionen 

forud for offentliggørelsen, havde redaktionen haft mulighed for at medtage hans kommenta-

rer. 

 

 

Korrekt information 

- ”[Klager 1] har holdt sig skjult” 

TV 2 har anført, at der er dækning for udsagnet, idet [Klager 1] aldrig har udtalt sig til journa-

lister, og myndighederne ikke vidste, hvor han opholdt sig, da Kammeradvokaten i 2021 ville 

stævne ham. Stævningen blev derfor forkyndt via Statstidende. 

 

I forhold til [Klager 1]s oplysning om, at han havde offentlig adresse i England, har TV 2 an-

ført, at det ikke er en adresse, som redaktionen har kunne få bekræftet som bopælsadresse og 

i øvrigt ikke en adresse, som han har meldt til det danske folkeregister. 

 

I øvrigt har ingen af de personer, som redaktionen talte med, ønsket at etablere kontakt til 

[Klager 1]. 

 

- Folkeregisteradresse 

TV 2 har anført, at [Klager 1]s senest kendte bopælsadresse er på gården i Nordjylland. Det 

fremgår af CPR-registret om [Klager 1], at ”Personen er udrejst til Storbritannien den 

13.09.1999”. 

 

Det fremgår af det engelske tinglysningsregister, at [Klager 1] ejer ejendommen i [Grevska-

bet], men redaktionen har ikke fået bekræftet officielt, at han har beboet ejendommen. 

 



 

 
  36 

 

 

 

- Diagnose 

TV 2 har anført, at uddraget i udsendelsen fra [Klager 2]s skriftlige kommentar udgør en 

loyal og dækkende gengivelse. Den fulde skriftlige kommentar er for omfattende til en tv-ud-

sendelse, og det ligger inden for TV 2s redigeringsret at bringe et uddrag på en loyal og dæk-

kende måde.  

 

I øvrigt har TV 2 – for at være imødekommende – valgt at bringe den fulde skriftlige kom-

mentar i artiklen. 

 

 

Forelæggelse 

TV 2 har anført, at TV 2 på tilstrækkelig vis har forelagt de kritikpunkter, der er indeholdt i 

udsendelsen og artiklen.  

 

TV 2 har henvist til et udateret brev stilet til [Personen], att. [Klager 1]. Af brevet fremgår føl-

gende: 

 

”Kære [Klager 1] 

Vi har tidligere kontaktet dig via henvendelse til din familie samt personligt og via 

brev i Schweiz, men du har ikke vendt tilbage på vores henvendelser og forespørgsler 

om interview. I det følgende beskriver vi derfor hvad der vil fremgå om dig af vores 

dokumentar og af TV 2s øvrige dækning. 

Den 10. februar 2022 vil vi på TV 2 sende dokumentarprogrammet Operation X, 

hvor der vil være omtale af dig og din tidligere virksomhed [Selskab A], samt et skat-

tekrav mod [Selskab C], hvor du tidligere har været direktør. 

Vi vil citere fra retsbogen i den sag som verserer i Byretten i Aalborg, hvor du er sag-

søgt af Skatteministeriet. 

Dokumentaren tager sit udgangspunkt i en dom som Østre Landsret afsagde den 3. 

maj i år, hvor det blev slået fast, at der var tale om skattemisbrug, da TDC’s tidligere 

ejere i 2011 overførte et milliardudbytte via gennemstrømningsselskaber i Luxem-

bourg og til forskellige skattely-lande. Dommen er efterfølgende anket til Højesteret. 

Landsretsdommen mod TDC’s tidligere ejere kommer efter EU-domstolen den 26. 

februar 2019 tog stilling til, hvorvidt der skal indeholdes kildeskat af renter og ud-

bytter, som betales af danske selskaber til selskaber, der hører hjemme i andre med-

lemslande. 

EU-domstolen udtalte blandt andet: 

En koncern, som ikke er tilrettelagt af grunde, der afspejler den økonomiske realitet, 

som har en struktur, der er rent formel, og som har til hovedformål eller som et af 

sine hovedformål at opnå en skattefordel, som virker mod formålet og hensigten 

med den skattelovgivning, der finder anvendelse, kan anses for et kunstigt arrange-

ment. 

Sagen om [Selskab A] og de selskaber som ejede [Selskab A] drejer sig om samme 

problematik, nemlig indeholdelse af rentekildeskat og spørgsmålet om selskaberne i 

andre medlemslande var ”et kunstigt arrangement” og kun havde til formål at opnå 

en skattefordel. I dette tilfælde er der tale om selskaberne [Selskaberne]. 



 

 
  37 

 

 

 

Aalborg Byret forkyndte en stævning mod dig den 9. juli 2012 hvori et krav om ren-

tekildeskat på 153 millioner kroner var nævnt i forbindelse med konkursbegæringen 

mod [Selskab C]. Byretten kunne ikke lokalisere dig og forkyndte derfor stævningen 

via Statstidende. Vi søgte efterfølgende aktindsigt i konkurssagen mod [Selskab C], 

hvor kravet nu er steget til 156 millioner kroner. 

Det vil derfor fremgå af programmet, at Skat mener, at du er stukket af fra en skatte-

regning på 153 millioner kroner. 

Vi kan af samme stævning se, at der i forbindelse med konkurssagen er rejst et er-

statningskrav mod dig personligt på 104 millioner kroner plus renter. 

Vi ville meget gerne tale med dig om sagen, men vi havde ikke held med at finde 

kontaktinformationer på dig. 

Derfor kontaktede vi den 9. juni 2021 din far, [Klager 2], som var direktør i [Selskab 

C] og [Selskab D] og som ifølge retsbogen i konkurssagen vidnede den 29. august 

2011. I retsbogen er din far citeret for at sige, at det var dig som udpegede ham som 

direktør og at han fik instrukser fra en udenlandsk person, som han ikke kunne hu-

ske identiteten på. 

I vores interview med din far den 9. juni 2021 fortalte han os, at han blot var indsat 

som ”stråmand” i selskabet, og at det var dig ”der styrede det hele”. Han fortalte 

også, at selskaberne i Sverige skulle hedde Hans og Grete stavet bagfra, for at vise, at 

du nemt kunne skjule dine spor, og for at vise at SKAT ”kan ikke gøre en skid”. Vi ef-

terlod et visitkort ved din far, som lovede at give det videre til dig. 

Vi hørte desværre aldrig fra dig og da det var nødvendigt at forelægge dig hvad din 

far havde sagt, måtte vi forsøge at finde dig på anden vis. 

Vi opsøgte dig på en adresse i [Grevskabet], som du ejer ifølge den engelske tinglys-

ning. Heller ikke her havde vi held til at komme i kontakt med dig. 

Via billeder på sociale medier lykkedes det os at finde frem til din bopæl i [Bynavn 

E] i Schweiz, hvor vi opsøgte dig den 23. august 2021. Vi fik dog aldrig svar på vores 

spørgsmål, så vi efterlod et brev i din postkasse, men har ikke hørt noget fra dig si-

den. 

Vi vil bringe billeder af dig i programmet, som er optaget på parkeringspladsen 

foran politistationen i [Kantonen], hvor vi første gang opsøgte dig. Vi ser dig køre 

ind til politistationen og parkere, hvorefter vi opsøgte dig i bilen. Journalist og vært 

[Programværten] sagde: ”Hej [Klager 1]” og du svarede: ”Goddag”, hvorefter [Pro-

gramværten] præsenterede sig og du sagde: ”Nej, jeg vil ikke…” og kørte bort i din 

bil. Der vil ikke blive vist optagelser af andre personer end dig ved politistationen.  

I programmet vil det fremgå, at vi derefter kørte op til din bopæl med håbet om at 

kunne forelægge sagen for dig gennem dørtelefonen, men der var desværre ingen 

hjemme. Da vi skulle til at køre væk kom du kørende i en grå Porsche Cayenne og 

standsede på vejen foran din bopæl. Herefter gassede du pludselig voldsomt op i din 

bil og kørte så tæt forbi TV 2s journalist, at han måtte presse sig op af sin bil for ikke 

at blive ramt. Du fortsatte op ad vejen og vendte om, kørte tilbage forbi huset, hvor-

efter du pludselig bakkede og kørte ind i garagen. Vi forsøgte at få dig til at svare på 

nogle af vores spørgsmål gennem den lukkede garageport, men uden held. 



 

 
  38 

 

 

 

Det vil slutteligt fremgå af vores dækning, at dit tidligere selskab [Selskab D] har 

sagsøgt Skatteministeriet vedrørende spørgsmålet om indeholdelse af rentekilde-

skat, samt at den sag bliver afgjort i starten af 2022. 

Du er naturligvis meget velkommen til at henvende dig, såfremt du har spørgsmål til 

din medvirken i programmet. 

Med venlig hilsen 

[Journalisten] 

Journalist 

Gravegruppen – TV 2 NYHEDERNE” 

 

 

Privatlivets fred 

- Hus i Schweiz 

TV 2 har anført, at det er berettiget, at TV 2 viser billeder af [Klager 1]s hus samt vejnavnet, 

idet han – ifølge SKAT – skylder 105 mio. kr. til den danske stat. 

 

- Gods i England 

TV 2 har anført, at det har klar almen interesse at offentliggøre billeder af godset i England, 

idet [Klager 1] – ifølge SKAT – skylder 105 mio. kr. til den danske stat. TV 2 har bestridt, at 

droneoptagelsen og offentliggørelsen heraf udgør en uberettiget krænkelse. 

 

Det er korrekt, at journalisterne tidsmæssigt rejser til England efter optagelserne i Schweiz. 

Det er en væsentlig del af researchen, at journalisterne opsøger det landsted, som de ved, at 

[Klager 1] ejer. Journalisterne var på det tidspunkt endvidere ikke klar over, om [Klager 1] 

boede udelukkende i Schweiz, eller om han eventuelt også boede (deltid) i England. Klipnin-

gen af optagelser ligger inden for TV 2s redigeringsret. Samtalerne med naboerne er klart be-

rettiget. 

 

 

Samtykke til medvirken 

TV 2 har anført, at det var berettiget at offentliggøre interviewet med [Klager 2] i udsendel-

sen. 

 

TV 2 har oplyst, at interviewet fandt sted den 9. juni 2021, og journalist [Journalisten] præ-

senterede sig tydeligt som journalist fra TV 2 over for [Klager 2] og i øvrigt over for hans dat-

ter [Datteren]. 

 

Det er ikke korrekt, at [Datteren] under interviewet gjorde [Journalisten] opmærksom på, at 

[Klager 2] var alvorligt sygdomssvækket med Alzheimers og ej heller, at han skulle forlade 

ejendommen. [Journalisten] forklarede følgende om afviklingen af interviewet: 

 

”[Datteren] var under hele interviewet til stede inde i huset blot få meter fra den 

åbne dør, som [Klager 2] sad udenfor. I starten af interviewet med [Klager 2] for-

søgte jeg at tage kontakt til [Datteren], dog uden at hun umiddelbart reagerede. Da 

interviewet var færdigt insisterede jeg for en god ordens skyld på at komme i kontakt 



 

 
  39 

 

 

 

med [Datteren] for at forklare mit ærinde. Jeg præsenterede mig og forklarede, at 

jeg talte med [Klager 2] om [Klager 1] og [Selskab A]. [Datteren] havde ingen ind-

vendinger i forhold til interviewet med [Klager 2] og forklarede, at hun ikke person-

ligt ville tale om sagen, uden at have talt med sin bror om det først. Jeg efterlod et 

visitkort og bad [Datteren] og [Klager 2] videreformidle kontakten til [Klager 1]. 

Herefter tog vi afsked i en god tone og ønskede hinanden en god dag.” 

 

Det er først i forlængelse af redaktionens forelæggelsesbrev fra december 2021, at [Datteren] 

på vegne af [Klager 2] gør indsigelse mod offentliggørelse af interviewet. TV 2 har henvist til 

forelæggelsesbrev fra redaktionen fra december 2021 til [Klager 2], mailkorrespondance mel-

lem [Datteren] og TV 2 i perioden fra december 2021 til januar 2022, herunder redaktions-

chef [Redaktionschefen]s mails til [Datteren] af 7. januar 2022 og 18. januar 2022 til [Datte-

ren]. 

 

TV 2 har bestridt, at der er tale om en skjult lydoptagelse. [Journalisten] optog samtalen med 

memofunktion på sin telefon. Han holdt telefonen op foran sig, så [Klager 2] kunne se den. 

[Datteren] har i tråd hermed i mail af 5. januar 2022 bekræftet, at hun under interviewet var 

bevidst om, at samtalen blev optaget. I øvrigt bekræftede [Klager 2], at [Journalisten] ”kan 

citere ham”. 

 

TV 2 har endvidere bestridt, at TV 2 har udnyttet [Klager 2].  

 

På tidspunktet for interviewet havde TV 2 ingen viden om, at [Klager 2] led af Alzheimers, og 

TV 2 havde på ingen måde intentioner om at udnytte ham. Det var relevant for TV 2 at op-

søge [Klager 2], idet han var direktør i de selskaber, som ejede [Selskab A]. [Klager 2] havde 

en præcis hukommelse om sagen, der stemmer med redaktionens øvrige research og svarede 

relevant og detaljeret. Store dele af, hvad [Klager 2] sagde under interviewet, stemmer med, 

hvad han tidligere har sagt i forbindelse med afhøringer i retten, og han talte fuldt ud sam-

menhængende. Der var intet, der tydede på, at [Klager 2] var ude af stand til at afgive inter-

view eller havde dårlig hukommelse. [Klager 2] satte også grænser for interviewet for eksem-

pel i forhold til at udlevere kontaktinformation på [Klager 1]. 

 

Der var dog én afgørende forskel på [Klager 2]s forklaring i retten og hans udtalelser i inter-

viewet, hvilket er hovedårsagen til, at TV 2 bragte interviewet. I retten kunne [Klager 2] ikke 

huske, hvem der gav ham ordrer, og udtalte, at han fik instrukser fra en udenlandsk person, 

som han ikke kunne huske identiteten på. Under interviewet sagde [Klager 2] derimod, at det 

var hans søn [Klager 1], der ”styrede det hele”. 

 

TV 2 har desuden bestridt, at [Klager 2] ikke er en troværdig kilde, da han lider af Alzheimers 

demens sygdom. Det er ikke sådan, at mennesker med demenssygdomme pr. definition ikke 

kan udtale sig. De har ligesom andre mennesker en grundlovssikret ret hertil, hvilket Alzhei-

merforeningen også forfægter på sine medlemmers vegne. TV 2 foretog på den baggrund en 

konkret vurdering af, om [Klager 2] kunne udtale sig, og af grundene nævnt ovenfor vurde-

rede TV 2, at det kunne han. 

 



 

 
  40 

 

 

 

TV 2 har taget et vidt hensyn til [Klager 2], idet TV 2 har valgt ikke at bringe billeder af ham i 

udsendelsen og artiklen på trods af, at han som direktør også havde et ansvar i sagen. 

 

 

Mediets handlemåde 

TV 2 har bestridt, at TV 2s journalisters handlemåde i dagene fra den 22. august 2021 til den 

24. august 2021 i Schweiz er i strid med god presseskik. 

 

Det er ikke korrekt, at journalisterne den 24. august 2021 venter ”i mange timer” foran [Kla-

ger 1]s hus. Journalisterne er ved bopælen kortvarigt for at aflevere et brev. Det er helt sæd-

vanligt og berettiget, at TV 2 har offentliggjort optagelserne af, at journalisterne afleverer 

brevet. Klipningen af optagelserne ligger inden for TV 2s redigeringsret. 

 

 

Sletning efter lov om massemediers informationsdatabaser  

Mediet ses ikke at have kommenteret klagepunktet.  

 

 

3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 

I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  

Jens Kruse Mikkelsen, Anja Lundberg Andersen, Lene Sarup og John Meinert Jacobsen. 

 

 

God presseskik 

Vinkling 

Klagerne har klaget over, at TV 2s dækning af retssagerne relateret til dem er ensidig og man-

gelfuld, idet den ikke indeholder en kvalitativ ligelig gengivelse af parternes synspunkter i sa-

gerne.  

 

Klagerne har endvidere klaget over, at TV 2 ikke har udøvet objektiv journalistik, men i stedet 

har taget tydeligt stilling i udsendelsen og ”stemplet” den ene part som forbryder, selv om 

dette endnu ikke har været behandlet ved domstolene. 

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at det er mediernes opgave at bringe 

korrekt og hurtig information. Så langt det er muligt, bør det kontrolleres, om de oplysninger, 

der gives eller gengives, er korrekte, jf. punkt A.1. 

 

Det følger videre af de vejledende regler for god presseskik, at de under A og B anførte almin-

delige presseetiske regler også gælder for retsreportagen. Retsreportagen bør være objektiv. 

På ethvert stadium af sagernes forberedelse og ved behandlingen i retten bør journalisten til-

stræbe en kvalitativ ligelig gengivelse af parternes – i straffesager anklagemyndighedens og 

forsvarets – synspunkter, jf. punkt C.1 og C.3. 

 

Pressenævnet bemærker, at redaktøren i overensstemmelse med det almindelige princip om 

redaktørens ret til at redigere mediet som udgangspunkt er berettiget til at beslutte, hvad 



 

 
  41 

 

 

 

man vil bringe i mediet. Det vil sige, at det ligger inden for grænserne af redaktørens redige-

ringsret at undlade at omtale forhold, der for en af parterne eller andre forekommer centrale, 

ligesom det er op til redaktøren at vælge og fravælge materiale og kilder, så længe de samlede 

indtryk giver et retvisende billede. 

 

Af udsendelsen fremgår blandt andet følgende: 

 

[Tidskode 11:00-12:48] 

Der vises optagelser af programvært [Programværten] og journalist [Journalisten] i Køben-

havns Lufthavn: 

 

”[Journalisten]: Har du nogensinde hørt historien om [Selskab A] og den for-

svundne forretningsmand?  

[Programværten]: Det tror jeg ikke, at jeg har.  

[Journalisten]: Både myndigheder og journalister har flere gange gennem mange år 

forsøgt at få fat i [Klager 1].  

[På skærmen vises nu et billede af [Klager 1] efterfulgt af en dramatisering over føl-

gende hændelsesforløb til underlægningsmusikken ”The Power” af eurodancegrup-

pen ”Snap!”] 

[Programværten], speak voiceover: [Klager 1] havde fuld fart på i 1990’erne. I 1995 

grundlagde han milliardforretningen [Selskab A], som blandt andet solgte elektro-

nisk overvågning til efterretningstjenester.  

[Der klippes til optagelser af [Programværten] og [Journalisten] i lufthavnen] 

[Journalisten]: Allerede i 1999 finder [Klager 1] ud af, at han vil flytte til udlandet.  

[Der vises en dramatisering af følgende hændelsesforløb]  

[Programværten], speak voiceover: Så skete der noget mærkeligt. For samme dag, 

som [Klager 1] flyttede ud af Danmark, trådte han ud af selskabet, der sad med alle 

værdierne, og lod en maler overtage direktørposten. Maleren havde tilsyneladende 

ingen erfaring med at drive en international it-virksomhed overhovedet. Hundredvis 

af millioner blev overført til to svenske selskaber med de underlige navne [Selska-

berne], hvorfra millionerne strømmede videre til et selskab i skattelyet Jersey.  

[Der klippes til optagelser af [Programværten] og [Journalisten] i lufthavnen] 

[Journalisten]: Så de to svenske selskaber, [Selskaberne], er i virkeligheden gen-

nemstrømningsselskaber, ifølge SKAT.  

[Der vises en dramatisering af følgende hændelsesforløb] 

[Programværten], speak voiceover: Selskabet i Danmark blev stort set tømt for vær-

dier. Maleren trådte tilbage som direktør. [Klager 1] havde på papiret ikke noget 

med selskabet at gøre, men SKAT mente alligevel, at det var ham, der stod bag over-

førslerne. Derfor lagde de sag an på ham med et krav om betaling af 105 millioner 

kroner. Pengene fra [Selskab A] var altså forsvundet. Den tidligere ledelse afviste, at 

der var foregået skattemisbrug, og [Klager 1] var over alle bjerge. Men måske havde 

han alligevel efterladt sig et spor.” 

 

Af artiklen fremgår blandt andet følgende: 

 



 

 
  42 

 

 

 

”[…] 

I 2011 havde de danske myndigheder allerede lugtet lunten og mistænkte, at ledel-

sen i [Selskab C] hemmeligt var blevet styret af [Klager 1]. 

Den 61-årige nordjyde var forsvundet ud af landet i 1999 og havde på papiret intet 

med selskabet at gøre. 

I 2012 ville Kammeradvokaten stævne ham, men ingen vidste, hvor han opholdt sig. 

I stævningen stod der, at "sagsøgtes nuværende opholdssted er ukendt". 

I stævningen krævede Kammeradvokaten, at [Klager 1] skulle betale 104,6 millioner 

kroner plus renter som erstatning for, at han skulle have tømt det danske selskab 

[Selskab C] for værdier, velvidende at der var et skattekrav på vej mod selskabet. 

[…] 

Skattekravet mod [Selskab C] bliver lige nu behandlet i Vestre Landsret efter at have 

været forelagt EU-domstolen, som har givet Skatteministeriet medhold. Efter den 

sag venter konkurssagen mod [Selskab C], som ejede [Selskab A] og erstatningssa-

gen mod [Klager 1] med et krav om betaling af 104,6 millioner kroner til den danske 

stat. 

[Klager 1] vendte aldrig tilbage på brevet fra Operation X.” 

 

På baggrund af sagens oplysninger lægger Pressenævnet til grund, at SKAT i december 2011 

anlagde sag mod [Selskab C]’ tidligere ledelse, heriblandt mod [Klager 1], med et (personligt) 

erstatningskrav på 104,6 mio. kr. Nævnet lægger endvidere til grund, at SKAT i juli 2012 ud-

tog stævning mod blandt andre [Klager 1], som blev forkyndt via Statstidende. Ledelsesan-

svarssagen afventer fortsat behandling, da den har været udsat i en længere årrække. 

 

Pressenævnet finder, at omtalen fremhævede parten SKATs synspunkter, og at [Klager 1] 

ikke har ønsket at udtale sig om den verserende sag. TV 2 havde således et ansvar for, at det 

samlede indtryk i udsendelsen og artiklen gav et retvisende billede af sagen. 

 

Pressenævnet finder, at TV 2s omtale ligger inden for rammerne af, hvad mediet kan tilken-

degive, mens en retssag verserer. Nævnet har lagt vægt på, at det i omtalen korrekt er gengi-

vet, at SKAT anlagde sag mod [Klager 1], at det er SKATs opfattelse, at [Klager 1] stod bag de 

omtalte overførsler, og at han ”på papiret” intet havde med [Selskab C] at gøre. Nævnet har 

også lagt vægt på, at TV 2 har gengivet retssagen med angivelse af sagens parter og sagens 

tvist, og at det fremgår klart af omtalen, at der endnu ikke er afsagt dom. 

 

Pressenævnet finder herefter, at retsreportagen var objektiv, og nævnet finder ikke grundlag 

for at fastslå, at udsendelsen og artiklen er forvanskede. Nævnet udtaler derfor ikke kritik af 

TV 2s omtale og vinkling. 

 

 

Korrekt information 

- ”[Klager 1] har holdt sig skjult” 

Klagerne har klaget over, at udsendelsen giver seerne et ukorrekt indtryk af, at SKAT har et 

krav mod [Klager 1], som ikke kan blive behandlet, fordi han holder sig skjult.  

 



 

 
  43 

 

 

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at det er mediernes opgave at bringe 

korrekt og hurtig information. Så langt det er muligt, bør det kontrolleres, om de oplysninger, 

der gives eller gengives, er korrekte, jf. punkt A.1. 

 

Pressenævnet bemærker, at redaktøren i overensstemmelse med det almindelige princip om 

redaktørens ret til at redigere mediet som udgangspunkt er berettiget til at beslutte, hvad 

man vil bringe i mediet. Det vil sige, at det ligger inden for grænserne af redaktørens redige-

ringsret at undlade at omtale forhold, der for en af parterne eller andre forekommer centrale, 

ligesom det er op til redaktøren at vælge og fravælge materiale og kilder, så længe de samlede 

indtryk giver et retvisende billede. Citater og meningstilkendegivelser må imidlertid ikke 

bringes i en form, så det forvansker det fremførte synspunkt. 

 

Pressenævnet finder, at TV 2s anvendelse af formuleringerne ”den forsvundne forretnings-

mand”, ”over alle bjerge” og ”væk” klart fremstår som TV 2s vurderinger på baggrund af 

myndigheders og journalisters forsøg på at få kontakt til [Klager 1]. Nævnet udtaler ikke kri-

tik. 

 

- Folkeregisteradresse 

Klagerne har klaget over, at det er ukorrekt, at [Klager 1]s senest kendte adresse er på gården 

i Nordjylland. 

 

Klagerne har over for Pressenævnet oplyst, at [Klager 1] – kort efter han flyttede til England i 

1999 – fik adresse på sit landsted i [Grevskabet]. Klagerne har bemærket, at adressen i Eng-

land er offentligt tilgængelig information, som kan fremsøges eksempelvis ved at søge på 

[Klager 1]s navn i det engelske CVR-register. 

 

TV 2 har over for Pressenævnet oplyst, at [Klager 1]s senest kendte bopælsadresse er på en 

gård i Nordjylland, og at det fremgår af CPR-registret om [Klager 1], at ”Personen er udrejst 

til Storbritannien den 13.09.1999”. TV 2 har bemærket, at det fremgår af det engelske tinglys-

ningsregister, at [Klager 1] ejer ejendommen i [Grevskabet], men redaktionen har ikke fået 

bekræftet officielt, at han har beboet ejendommen. 

 

Som sagen er oplyst for Pressenævnet, kan nævnet ikke tage stilling til, om [Klager 1]s senest 

kendte adresse er på gården i Nordjylland. På den baggrund har nævnet ikke grundlag for at 

udtale kritik af TV 2 vedrørende dette forhold. 

 

- Diagnose 

Klagerne har klaget over, at TV 2 ikke loyalt har oplyst seerne om, at [Klager 2] var diagnosti-

ceret med Alzheimers. 

 

Af udsendelsen fremgår blandt andet følgende: 

 

[Tidskode 43:14-43:37] 

Udsendelsen afsluttes med en tekst, hvor sætningerne én for én vises på en sort skærm med 

hvid skrift. Af teksten fremgår følgende: 



 

 
  44 

 

 

 

 

”[KLAGER 2] HAR EFTER INTERVIEWET OPLYST, AT HAN ER: 

”81 ÅR GAMMEL OG ALVORLIG SYGDOMSSVÆKKET”. 

”HAVDE JEG FORSTÅET SAGENS RETTE SAMMENHÆNG, VILLE JEG ALDRIG 

HAVE SVARET, OG DA SLET IKKE UFORBEREDT. TV 2S KLIP UDTRYKKER 

IKKE MIN OPFATTELSE”. 

”JEG FØLER MIG SVIGTET OG MISBRUGT AF TV 2, SOM HAR VALGT IKKE AT 

RESPEKTERE MIT ØNSKE OM IKKE AT MEDVIRKE I DERES PROGRAM”. 

 

Af artiklen fremgår blandt andet følgende af en tekstboks med overskriften ”[Klager 2] skri-

ver efter interviewet til TV 2”: 

 

””De udtalelser, som TV 2 har gengivet i Operation X fra mig, er optaget for ni måne-

der siden, hvor Aalborg Universitetshospital længe inden havde diagnosticeret mig 

som terminalt syg Alzheimer-patient. 

Jeg var 81 år gammel og alvorligt sygdomssvækket, da en journalist uden varsel op-

søgte mig på min terrasse. Jeg fik stillet spørgsmål om en situation, der lå 10-15-20 

år tilbage i tid, og som jeg var uforberedt på og ude af stand til at udtale mig om. 

Havde jeg forstået sagens rette sammenhæng, ville jeg aldrig have svaret, og da slet 

ikke uforberedt. 

TV 2s klip udtrykker ikke min opfattelse, og situationen er meget mere kompleks og 

nuanceret end fremstillet i Operation X. Jeg har i dag ikke kræfter til at involvere 

mig mere i sagen, men jeg føler mig svigtet og misbrugt af TV 2, som har valgt ikke 

at respektere mit ønske om ikke at medvirke i deres program. 

Jeg er ked af, at jagten på sensation og dramatik vinder over almindelig menneskelig 

anstændighed.” 

[…]” 

 

På baggrund af sagens oplysninger lægger Pressenævnet til grund, at [Klager 2] ved sin datter 

[Datteren], forud for offentliggørelsen af udsendelsen, anmodede TV 2 om at bringe hans 

skriftlige kommentar i udsendelsen. TV 2 bragte herefter uddrag af den skriftlige kommentar 

i udsendelsen og kommentaren i sin helhed i artiklen. 

 

Pressenævnet finder, at det ligger inden rammerne for redaktørens redigeringsret, at [Klager 

2]s skriftlige kommentar ikke er gengivet i sin fulde længde i udsendelsen. Nævnet har lagt 

vægt på, at det i udsendelsen fra datterens oplysninger korrekt er gengivet, at [Klager 2] var 

81 år og alvorlig sygdomsvækket, at han ikke havde forstået sagens rette sammenhæng, og at 

det er hans opfattelse, at han var blevet svigtet og misbrugt af TV 2, som ikke respekterede 

hans ønske om ikke at medvirke i udsendelsen. Datterens oplysninger om [Klager 2] er såle-

des, efter nævnets opfattelse, ikke bragt i en form, så det forvansker hans synspunkt. Nævnet 

udtaler ikke kritik. 

 

 

Forelæggelse 



 

 
  45 

 

 

 

Klagerne har klaget over, at TV 2 ikke har forelagt [Klager 1] de krænkende og ukorrekte op-

lysninger om, at han skulle have holdt sig skjult. 

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at oplysninger, som kan være skadelige, 

krænkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal efterprøves i særlig grad, inden de 

bringes, først og fremmest ved forelæggelse for den pågældende, jf. punkt A.3. 

 

Det er Pressenævnets opfattelse, at det som udgangspunkt er mediets ansvar at dokumen-

tere, at der er udvist tilstrækkelig ihærdighed for at opnå kontakt til den, omtalen vedrører. 

 

Pressenævnet finder, at omtalen af skattekravet mod [Klager 1] som tidligere ejer af [Selskab 

A], herunder at han er mistænkt for at stå bag skattemisbrug for et trecifret millionbeløb kan 

være skadelig, krænkende eller virke agtelsesforringende for ham. Oplysningerne skulle der-

for forelægges [Klager 1] forud for offentliggørelsen. 

 

På baggrund af sagens oplysninger lægger Pressenævnet til grund, at TV 2 den 24. august 

2021 via brev kontaktede [Klager 1], hvori han blev præsenteret for udsendelsens emne og 

den overordnede kritik med udgangspunkt i hans tidligere virksomhed [Selskab A], skatte-

kravet mod [Selskab C], hvor han tidligere har været direktør, samt om selskaberne [Selska-

berne]. Det fremgik også af brevet, at stævningen mod [Klager 1] blev forkyndt via Statsti-

dende, da byretten ikke kunne lokalisere ham. TV 2 gav i den forbindelse [Klager 1] mulighed 

for at fremkomme med kommentarer til udsendelsen.  

 

Nævnet lægger endvidere til grund, at TV 2 ligeledes forsøgte at indhente [Klager 1]s kom-

mentar ved at opsøge ham i Schweiz og England, og at redaktionen henvendte sig til hans ad-

vokat og familie med anmodning om at formidle kontakt til ham. 

 

På denne baggrund finder Pressenævnet, at TV 2 i tilstrækkeligt omfang og i rimelig tid 

gjorde [Klager 1] bekendt med kritikpunkterne i udsendelsen og artiklen, og at [Klager 1] fik 

fornøden mulighed for at kommentere udsendelsens og artiklens indhold, herunder også op-

lysningen om, at stævningen mod ham blev forkyndt via Statstidende, da byretten ikke kunne 

lokalisere ham. Nævnet finder således, at TV 2 har udfoldet tilstrækkelige bestræbelser på at 

få indhentet en kommentar fra [Klager 1] inden offentliggørelsen den 10. februar 2022. Næv-

net udtaler herefter ikke kritik af TV 2s forelæggelse. 

 

 

Privatlivets fred 

- Hus i Schweiz 

Klagerne har klaget over, at TV 2 ved offentliggørelse af [Klager 1]s vejnavn, udpegning af 

hans hus i Schweiz samt ”gatecrashing” og manglende respekt for afvisning af interview har 

overskredet grænserne for privatlivets fred. 

 

Klagerne har endvidere klaget over, at TV 2s journalister har holdt foran [Klager 1]s private 

bolig i adskillige timer fordelt over flere dage og har brugt tændt kameraudstyr ved hans pri-

vate bopæl i flere dage efter, at han allerede havde afvist at medvirke i udsendelsen. 



 

 
  46 

 

 

 

 

Det følger af de vejledende regler god presseskik, at meddelelser, der kan krænke privatlivets 

fred, skal undgås, medmindre klar almen interesse kræver offentlig omtale. Det enkelte men-

neske har krav på beskyttelse af sin personlige anseelse, jf. punkt B.1. 

 

Det er som udgangspunkt ikke i strid med god presseskik, at medier fotograferer eller filmer 

personer eller virksomheder, der befinder sig på offentligt tilgængelige steder, og offentliggør 

billeder af denne art, selv om de pågældende ikke har samtykket hertil. Der skal dog udvises 

varsomhed af hensyn til de implicerede, herunder til de sammenhænge, hvori de indgår.  

 

Ved ”gatecrashing” forstås, at kilden opsøges og filmes med tændt kamera i en situation, hvor 

kilden ikke på forhånd har givet tilsagn om medvirken. 

 

På baggrund af sagens oplysninger lægger Pressenævnet til grund, at programvært [Program-

værten], graverjournalist [Journalisten] og TV 2s kameramænd indfandt sig uden for [Klager 

1]s ejendom i Schweiz uden forudgående aftale med ham. I den forbindelse optog TV 2 billed-

materiale af [Klager 1]. En del af optagelsen viser [Klager 1] åbne sin garageport og køre sin 

bil ind i garagen. [Klager 1] kørte væk fra TV 2s journalister og ses heller ikke på et senere 

tidspunkt at have givet sit samtykke til TV 2 til at offentliggøre video- og billedmaterialet af 

ham. 

 

Optagelserne er foretaget fra en offentligt tilgængelig vej og mod [Klager 1]s indkørsel. Ifølge 

optagelserne har forbigående frit udsyn til den del af indkørslen, som vises i optagelserne.  

 

Ved vurderingen af, hvorvidt TV 2 var berettiget til at bringe optagelserne af [Klager 1], må 

det tillægges betydning, at der verserer en sag af almen interesse vedrørende et krav fra SKAT 

på 104,6 mio. kr., men at de konkrete optagelser af [Klager 1] er af begrænset nyheds- og in-

formationsværdi. 

 

Der er uenighed mellem parterne om, hvor længe TV 2s journalister har opholdt sig ved [Kla-

ger 1]s private bolig i Schweiz. Pressenævnet har ikke mulighed for at foretage en bevismæs-

sig vurdering af de faktiske forhold om varigheden af TV 2s ophold, hvorom parterne er 

uenige. Pressenævnet kan derfor ikke lægge til grund, at TV 2s journalister – som anført af 

klagerne – har overvåget [Klager 1]s private bolig i Schweiz i adskillige timer fordelt over 

flere dage og har brugt tændt kameraudstyr ved hans private bopæl i flere dage efter, at han 

allerede havde afvist at medvirke i udsendelsen. 

 

Efter en samlet vurdering finder nævnet ikke fuldt tilstrækkeligt grundlag for at fastslå, at TV 

2 har krænket [Klager 1]s privatliv ved at offentliggøre optagelserne indhentet ved hans ejen-

dom i Schweiz. Nævnet har lagt vægt på, at optagelserne ikke viser forhold, der er egnede til 

at krænke [Klager 1]s privatliv, og at det som nævnt under punktet om forelæggelse – trods 

flere forsøg – ikke var lykkedes TV 2 at komme i kontakt med [Klager 1]. På denne baggrund 

finder nævnet, at hensynet til beskyttelse af [Klager 1] i dette tilfælde må vige for den sam-

fundsmæssige interesse, der er knyttet til omtalen af emnet. Nævnet finder herefter ikke 



 

 
  47 

 

 

 

grundlag for at kritisere TV 2 for ikke at have indhentet [Klager 1]s samtykke til at offentlig-

gøre optagelserne. Nævnet udtaler ikke kritik. 

 

- Gods i England 

Klagerne har klaget over, at TV 2s brug af optagelser af [Klager 1]s landsted i England – sær-

ligt droneoptagelserne – samt journalisternes udspørgen af naboerne og nedkimen af land-

stedets beboere er unødvendig og uden klar almen interesse. 

 

På baggrund af sagens oplysninger lægger Pressenævnet til grund, at programvært [Program-

værten], graverjournalist [Journalisten] og fotograf [Fotografen] indfandt sig uden for [Kla-

ger 1]s gods i England uden forudgående aftale med ham. I den forbindelse foretog TV 2 dro-

neoptagelser af godset, som viste billeder af [Klager 1]s hovedhus, indkørsel, vendeplads og 

helikopterlandingsplads. På optagelserne ses ikke personer. [Programværten] og [Journali-

sten] talte herefter med [Klager 1]s naboer om blandt andet deres eventuelle kendskab til 

ham, som er gengivet i udsendelsen. 

 

[Klager 1]s ejendom er omgivet af et hegn, og der er ved porten placeret et skilt med teksten 

”CAUTION. NO UNAUTHORISED ACCESS”, der således angiver, at området er privat. Pres-

senævnet finder, at droneoptagelserne, som skete over det indhegnede område, må anses for 

optaget på privat grund og ikke frit tilgængeligt sted. 

 

Pressenævnet finder dog efter en samlet vurdering, at TV 2s brug af droneoptagelserne i den 

konkrete situation og i sammenhæng med den beskrevne omtale ikke kan anses for at inde-

bære en krænkelse af [Klager 1]s privatliv. Nævnet har lagt vægt på, at de anvendte optagelser 

ikke viser forhold, der er egnede til at krænke [Klager 1]s privatliv, at [Klager 1] ikke fremgår 

af optagelserne, og at optagelserne af godset vises kortvarigt. Nævnet finder herefter ikke 

grundlag for at kritisere TV 2 for ikke at have indhentet [Klager 1]s samtykke til at offentlig-

gøre optagelserne. Nævnet udtaler ikke kritik. 

 

 

Samtykke til medvirken 

Klagerne har klaget over, at TV 2 ikke har udvist det fornødne hensyn til [Klager 2]. 

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at der bør udvises særligt hensyn over 

for børn og andre personer, som ikke kan ventes at være klar over virkningerne af deres udta-

lelser eller anden medvirken. Ved indsamling eller offentliggørelse af information bør andres 

tillid, følelser, uvidenhed, manglende erfaring eller svigtende herredømme ikke udnyttes, jf. 

punkt B.5 og B.6. 

 

Det følger videre af de vejledende regler for god presseskik, at offentliggørelse af skjulte opta-

gelser kun bør ske, hvis de medvirkende har givet samtykke, eller hvis den samfundsmæssige 

interesse klart overstiger den enkeltes krav på beskyttelse, og den fornødne journalistiske do-

kumentation ikke eller kun meget vanskeligt kan skaffes på anden måde, jf. punkt B.7. 

 



 

 
  48 

 

 

 

Det er Pressenævnets opfattelse, at et gyldigt samtykke skal være frivilligt, specifikt og infor-

meret. Det vil sige, at personen ikke må have afgivet sit samtykke under tvang eller pres, lige-

som vedkommende skal være vidende om, at der gives samtykke til offentliggørelse og være 

klar over, hvad udsendelsen omhandler.  

 

Af udsendelsen fremgår blandt andet følgende: 

 

[Tidskode 15:38-17:57] 

Der vises optagelser af [Programværten] i bilen, mens lyden fra [Journalisten]s møde med 

[Klager 2] afspilles: 

 

”[Journalisten]: [Klager 2]?  

[Klager 2]: Ja. 

[Journalisten]: Ja, hej [Klager 2]. Undskyld jeg sådan kommer brasende. Jeg hedder 

[Journalisten]. Jeg er journalist på TV 2 og er i gang med at lave en historie om [Sel-

skab A]. Det var [Klager 1], din søn. Han er jo en mand, som har tjent en frygtelig 

masse penge, kan jeg se.  

[Klager 2]: Ja, det har han. Han har tjent enorme dynger af penge.  

[Journalisten]: Nogle af [Klager 1]s selskaber i Sverige hed jo Hans og Grete, stavet 

bagfra.  

[Klager 2]: Ja, det skulle de bare hedde. Det var sådan noget, der kunne tænde ild i 

dem.  

[Journalisten]: Var det for at vise, at han kunne skjule sine spor?  

[Klager 2]: Det kunne han jo også nemt. 100 % for han siger: ”Jamen, hvad vil de 

gøre? De kan ikke gøre en skid”. Det ved han godt, og de ved godt, at han ved det. 

Der er ikke noget dummere her på jorden end SKAT.  

[Programværten], speak voiceover: [Klager 1] havde altså tjent en masse penge og 

brød sig ikke om skattevæsenet. Så langt, så godt.  

[Journalisten]: Det ser ud til, at [Klager 1], på papiret i hvert fald, ikke har nogen 

rolle i det selskab, du var direktør for. Men det havde han så alligevel, eller hvad? 

[Klager 2]: Ja, det havde han da. Det var da ham, der styrede det.  

[Journalisten]: Det er du helt sikker på? 

[Klager 2]: Jeg er helt sikker. Det var i hvert fald ikke mig. Jeg har slet ikke forstand 

på penge på den måde.  

[Programværten]: Han siger, at det er [Klager 1], der styrer det hele.  

[Klager 2]: Nej, det var ikke fint i kanten. Jeg fik bare at vide, hvad jeg skulle gøre. 

Så gjorde jeg det. Det anede jeg ikke en skid om.   

[Journalisten]: Men kan det passe – for at bruge sådan et godt og gammelt dansk 

udtryk – så har du været en stråmand? 

[Klager 2]: Ja, det kan man godt sige.  

[Programværten]: Okay. 

[Journalisten]: Men [Klager 2], har du kontakt til din søn i dag? 

[Klager 2]: Ja, ja for søren. Fuld kontakt.  

[Journalisten]: Jeg vil frygtelig gerne tale med ham, men han er svær at finde.  

[Klager 2]: Ja, det er han. Han snakker ikke sådan med journalister.  



 

 
  49 

 

 

 

[Journalisten]: Jeg kan jo efterlade mit kort her.  

[Klager 2]: Ja, det kan du.  

[Journalisten]: Og så kan du jo sige, at jeg har været her og rigtig gerne vil tale med 

[Klager 1].  

[Klager 2]: Ja, det kan jeg nemt sige. 

[Journalisten]: Jeg er journalist jo. Så det har, jeg har talt med dig om, er jo også no-

get, jeg har med nu, som jeg kan citere, ikke? 

[Klager 2]: Ja. 

[Journalisten]: Det var hyggeligt at tale med dig, [Klager 2]. 

[Klager 2]: Ja, i lige måde. 

[Journalisten]: Hej, hej.”  

 

På baggrund af sagens oplysninger lægger Pressenævnet til grund, at [Klager 2] i januar 2021 

blev diagnosticeret med demens ved Alzheimers sygdom. Nævnet lægger endvidere til grund, 

at [Klager 2] ved sin datter [Datteren] forud for offentliggørelsen af udsendelsen oplyste TV 2 

herom, herunder at [Klager 2] på tidspunktet for lydoptagelsen var stærkt svækket af Alzhei-

mers. [Datteren] anmodede i den forbindelse TV 2 om, at lydoptagelsen med [Klager 2] ikke 

indgik i udsendelsen, hvilket TV 2 afviste. 

 

Pressenævnet finder, at det har påhvilet TV 2 at udvise særligt hensyn over for [Klager 2], 

som ikke kan ventes at være klar over virkningerne af sin medvirken. Det har således påhvilet 

mediet at sikre sig, at der forelå samtykke til offentliggørelsen af optagelserne, herunder at 

[Klager 2] har givet samt var i stand til at give et samtykke. 

 

Det er generelt Pressenævnets opfattelse, at en lydoptager i dag må anses for at være et al-

mindeligt journalistisk arbejdsredskab, og at en person, som taler med en journalist, må være 

forberedt på, at samtalen optages. Det er videre nævnets opfattelse, at i de tilfælde, hvor 

skrevne medier efter en telefonsamtale kunne have bragt en udtalelse som citat, kan elektro-

niske medier også bringe et uddrag af optagelsen som lyd. 

 

Uanset, at [Journalisten] ved samtalens start præsenterede sig som journalist fra TV 2, og at 

han oplyste [Klager 2] om, at han kunne citere ham for det, som de talte om, hvortil [Klager 

2] svarede ”ja”, finder Pressenævnet i den konkrete sag, under hensyn til [Klager 2]s svæk-

kede kognitive funktioner, at situationen ikke kan sidestilles med de tilfælde, hvor der er tale 

om en udtalelse til citat.  

 

Pressenævnet finder efter en samlet vurdering, at TV 2 ikke har handlet i strid med god pres-

seskik ved at offentliggøre lydoptagelsen med [Klager 2]. Nævnet har lagt vægt på, at [Klager 

2], som var direktør i de selskaber, som ejede [Selskab A], under interviewet fremkommer 

med væsentlige og nye oplysninger om [Klager 1]s rolle, herunder blandt andet, at han ”sty-

rede det”, og at oplysningerne er i modstrid med, hvad [Klager 2] tidligere har forklaret for 

retten. Nævnet finder, at TV 2 i interviewsituationen ikke havde grund til at antage, at der 

skulle udvises et særligt hensyn over for [Klager 2], som indvilligede i at blive interviewet af 

TV 2 og svarede relevant på de stillede spørgsmål. Nævnet har også lagt vægt på, at der ikke 

vises billedoptagelser af [Klager 2] i udsendelsen, og at lydoptagelsen med ham gengives 



 

 
  50 

 

 

 

kortvarigt. Det er herefter nævnets opfattelse, at der er en sådan almen interesse i den kon-

krete optagelse med [Klager 2], at der var belæg for at offentliggøre optagelsen. 

 

På denne baggrund finder Pressenævnet, at TV 2 ud fra en presseetisk betragtning har udvist 

tilstrækkeligt hensyn over for [Klager 2] i forbindelse med udsendelsen og artiklen. Nævnet 

udtaler ikke kritik. 

 

 

Sletning efter lov om massemediers informationsdatabaser  

Klagerne har anmodet Pressenævnet om at pålægge TV 2 i medfør af § 13, stk. 1, jf. § 8, stk. 2, 

i lov om massemediers informationsdatabaser at slette al information i strid med de presse-

etiske regler fra henholdsvis udsendelsen og artiklen. 

 

Pressenævnet bemærker indledningsvis, at TV 2 den 27. november 2002 anmeldte siden 

tv2.dk med alle til enhver tid værende subdomæner og undersider til Pressenævnet og til Da-

tatilsynet i medfør af § 6, stk. 1, i lov om massemediers informationsdatabaser som en offent-

ligt tilgængelig informationsdatabase. 

 

Bestemmelsen i § 8 i lov om massemediers informationsdatabaser har følgende ordlyd: 

 

”§ 8. En offentligt tilgængelig informationsdatabase må ikke indeholde informatio-

ner, der ikke lovligt kan offentliggøres i et massemedie. 

Stk. 2. Informationsdatabasen må ikke indeholde informationer, hvis offentliggø-

relse ville være i strid med god presseskik. 

Stk. 3. Informationer om enkeltpersoners rent private forhold, herunder oplysninger 

om race, religion og hudfarve, om politiske, foreningsmæssige, seksuelle og strafbare 

forhold samt oplysninger om helbredsforhold, væsentlige sociale problemer og mis-

brug af nydelsesmidler og lignende, må ikke opbevares i informationsdatabasen, når 

der er forløbet 3 år efter, at den begivenhed, der har givet anledning til optagelsen i 

databasen, fandt sted, eller, hvis et sådant tidspunkt ikke kan fastsættes, 3 år efter, 

at informationerne er optaget i databasen. 

Stk. 4. Bestemmelsen i stk. 3 finder dog ikke anvendelse, hvis der består en sådan 

interesse i, at de pågældende informationer er offentligt tilgængelige, at hensynet til 

den enkeltes interesse i, at informationerne slettes, findes at burde vige for hensynet 

til informationsfriheden.” 

 

 

Af lovens § 11 fremgår: 

 

”§ 11. Fra en offentligt tilgængelig informationsdatabase skal der til enhver, der 

fremsætter anmodning herom, gives skriftlig meddelelse om de informationer, der 

er optaget i databasen om vedkommende selv, medmindre det er forbundet med 

uforholdsmæssigt store vanskeligheder at finde frem til informationerne. 

Stk. 2. Den, der har fået meddelelse efter stk. 1, har ikke krav på ny meddelelse før 1 

år efter sidste meddelelse. 



 

 
  51 

 

 

 

Stk. 3. Den, der er ansvarlig for informationsdatabasen, skal inden 4 uger besvare 

anmodninger som nævnt i stk. 1. 

[…]” 

 

Af lovens § 13 fremgår: 

 

”§ 13. Pressenævnet kan efter anmodning give påbud om, at der foretages sletning af 

informationer, der strider mod bestemmelserne i § 8, stk. 2-4. 

Stk. 2. Pressenævnet kan efter anmodning give påbud om, at der optages et genmæle 

i en offentligt tilgængelig informationsdatabase, herunder fastsætte genmælets ind-

hold, form og placering. 

Stk. 3. Bestemmelserne i medieansvarslovens § 42, § 43, stk. 2 og 3, § 44, stk. 1, §§ 

45-48 og § 52, stk. 3, finder tilsvarende anvendelse.” 

 

 

Den konkrete sag 

Pressenævnet bemærker indledningsvis, at 4-ugers fristen i § 11, stk. 3, i lov om massemedi-

ers informationsdatabaser udløb den 31. maj 2022, og at TV 2 på trods heraf først den 17. 

juni 2022 besvarede klagernes anmodning om sletning, hvilket nævnet finder beklageligt. 

 

Pressenævnet finder, at udsendelsen ”Operation X: Den store skattejagt” og artiklen ”Stæv-

net millionærs hemmelige adresse afsløret - her er han tæt på at ramme journalist med sin 

Porsche” i deres nuværende form og i forhold til [Klager 1] og [Klager 2] ikke indeholder in-

formationer, hvis offentliggørelse er i strid med god presseskik og strider mod bestemmelsen 

i § 8, stk. 2, i lov om massemediers informationsdatabaser.  

 

På den baggrund finder Pressenævnet ikke anledning til at give TV 2 påbud om at slette ud-

sendelsen og artiklen i medfør af lov om massemediers informationsdatabasers § 13, stk. 1. 

 


	Kendelse

