Retsinformation
Udskriftsdato: 22. februar 2021

KEN nr 9654 af 22/11/2010 (Gzldende)

Pressenavnets kendelse i sag nr. 2010-6-1076

Ministerium: Justitsministeriet Journalnummer: 2010-6-1076



Pressenavnets kendelse 1 sag nr. 2010-6-1076

Resumé

Klager — en person — klagede over udsendelsen ”Station 2 Special ” pd TV 2 vedrerende kriminal-
teknikeres arbejde.

Pressenzvnets begrundelse og afgerelse:

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at meddelelser, der kan krzenke privatli-
vets fred, skal undgis, medmindre klar almen interesse krzever offentlig omtale. Det enkelte menne-
ske har krav pa beskyttelse af sin personlige anseelse. Endvidere folger det, at en domfzeldt person
ber forskanes for at fa fremdraget en ham tidligere overgiet straffedom.

Pressenaevnet finder, at kriminalteknikeres arbejde og klagers sag vedrerende forseg pa dob-
belt manddrab hver for sig har en sidan offentlig interesse, at der var grundlag for omtale. Henset
til forbrydelsens karakter, straffens leengde, og den forholdsvis korte tid, der er forlebet fra lands-
rettens dom til omtalen i TV 2, finder naevnet ikke grundlag for at kritisere TV 2 for at identificere
[Klager] i udsendelsen.

[Klager] har ved advokat Janus Malcolm Pedersen klaget til Pressenavnet over en udsendelse den 27.
september 2010 pa TV 2, idet han mener, at god presseskik er tilsidesat.

1 Sagsfremstilling

TV 2 sendte den 27. september 2010 programmet “Station 2 Special”, hvor seeren fulgte kriminaltekni-
keres arbejde under opklaring af to drab og klagers sag. Til slut i udsendelsen oplyses bl.a. falgende:

Speak (af skecermbilledet fremgar et billede af [Klager]):

”Vidnerne har enstemmig forklaret, at det var [Klager], der sad pa den plads, der blev skudt fra. Efter to
uger pd flugt meldte [Klager] sig selv til politiet. Han forklarede, at han folte sig truet pd livet, da de to
bredre kom ind i rekkehuset, men han indremmede, at det var ham, der havde skudt dem. I retten blev
[Klager] idemt seks ars faengsel for forseg pa dobbelt manddrab.”

2 Parternes synspunkter

2.1 [Klager]s synspunkter

Advokat Janus Malcolm Pedersen har henvist til, at [Klager]s navn blev navnt adskillige gange under
udsendelsen, ligesom klagers billede blev vist i fuld skermsterrelse. Episoden fandt sted for omkring to et
halvt ar siden, og klager fik sin dom for over halvandet ar siden.

Ifolge de vejledende regler for god presseskik, litra C.8, ber de mod en person tidligere rejste straffesa-
ger som regel ikke omtales. Henset til, at udsendelsen handlede om kriminalteknikernes arbejde, har det
ikke nogen nyhedsvardi eller samfundsmassig interesse at nevne klagers navn som sket. Kriminaltekni-
kernes arbejde kunne vare belyst fyldestgarende uden at nevne klagers navn og vise klagers billede.

2.2 TV 2’s synspunkter

TV 2 har anfert, at politiets arbejde med at opklare forbrydelser er et emne af stor samfundsmaessig in-
teresse. Den paklagede udsendelse var den forste af to specialprogrammer om kriminalteknikeres arbejde
1 serien “’Station 2 Special”. | udsendelsen felger man teknikernes undersggelser 1 blandt andet klagers
sag. Seeren far indblik 1 de metoder, politiets kriminalteknikere bruger, nér alvorlige forbrydelser efter-
forskes. Teknikernes arbejde folges fra den forste gerningsstedsundersegelse umiddelbart efter drabsfor-
soget og frem til sagens afgarelse i retten.



Formalet med de vejledende regler for god presseskik litra C.8 er, at beskytte personer mod, at eksem-
pelvis familie og venner far kendskab til, at vedkommende tidligere har veret straffet. Der er ikke tale om
en ’tidligere straffesag” 1 den n@vnte bestemmelses forstand. For halvandet ar siden blev klageren idemt
en straf pé seks ars ubetinget fangsel for dobbelt drabsforseg. Straffen er endnu ikke afsonet. Herudover
er bestemmelsens beskyttelsesformal ikke til stede — og kan heller ikke nas ved anonymisering af klagers
navn — idet klagers familie, venner og omgangskreds mé antages at vaere bekendt med sagen, og at drabs-
forseget har vaeret genstand for massiv omtale 1 medierne med angivelse af sivel klagers navn som kla-
gers billede.

TV 2 har fulgt en saglig linje i gennemgangen af kriminalteknikernes arbejde i1 de forskellige sager. De
ovrige gerningsmand, der har féet leengere straffe end to ars feengsel, er ligeledes nevnt med navn. Dette
er i overensstemmelse med TV 2’s etiske retningslinjer. Den tidligere massive presseomtale af klagers sag
har tillige indgéet i1 afvejningen. I april 2008 blev det i udsendelsen viste billede benyttet, da klageren blev
efterlyst af politiet som mistenkt for de to drabsforseg.

Herudover har TV 2 henvist til 1 Pressenavnets kendelse af 12. november 2003 1 sag nr. 2003-6-0088,
kendelse af 25. november 2005 1 sag 2004-6-0108 og kendelse af 21. september 2010 1 sag 2010-6-1041.

3 Pressenaevnets begrundelse og afgerelse:

I sagens behandling har felgende neevnsmedlemmer deltaget:
Axel Kierkegaard, Dorthe Carlsen, Ulrik Holmstrup og John Meinert Jacobsen.

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at meddelelser, der kan kraenke privatlivets fred,
skal undgés, medmindre klar almen interesse kraever offentlig omtale. Det enkelte menneske har krav pa
beskyttelse af sin personlige anseelse.Endvidere folger det, at en domfaldt person ber forskanes for at f4
fremdraget en ham tidligere overgéet straffedom.

Pressen®vnet finder, at kriminalteknikeres arbejde og klagers sag vedrerende forseg pé dobbelt mand-
drab hver for sig har en sddan offentlig interesse, at der var grundlag for omtale. Henset til forbrydelsens
karakter, straffens langde, og den forholdsvis korte tid, der er forlebet fra landsrettens dom til omtalen 1
TV 2, finder nevnet ikke grundlag for at kritisere TV 2 for at identificere [Klager] i udsendelsen.

Afgjort den 22. november 2010



