
Side 1 
 

Seernes redaktør: 

Beretning for perioden 1. november 2011 – 29. februar 2012  

 
___ 

 
Hermed fremsendes den syvende beretning fra seernes redaktør til TV 2s bestyrelse. 
Beretningen gør i hovedtræk rede for: 
 
1. Nylige principielle temaer  

2. Klummer fra seernes redaktør 
 
3. Pressenævnskendelser vedrørende TV 2. 

 
Bilag: 
 
1. Omfang af seerhenvendelser  

2. Temaer for seerhenvendelser 

3. Udsnit af sager indbragt for seernes redaktør. 

 

1. Nylige, principielle temaer 

 
Sex til morgen- og aftenkaffen 

Udfordrende sprogbrug og direkte referencer til sex i TV 2s programmer er et jævnligt 

tilbagevendende tema for henvendelser til seernes redaktør og TV 2. Problemstillingen har 

også for nylig været genstand for offentlig debat på nettet, i Radio 24syv samt i dagbladet 

Politiken i februar, hvor psykolog Anne Knudsen fremførte det synspunkt, at TV 2 ligesom i 

øvrigt DR er ”styret af en pubertær interesse for sex og kønsdele”. Anne Knudsen henviste i 

den forbindelse til TV 2s nye dramaserie ’Rita’, som sendes i primetime torsdag kl. 20. 

Programdirektør Palle Strøm har i et debatindlæg 25. februar svaret på kritikken. 

I seriens første afsnit belærer den 20-årige søster sin lillebror – der er ved at springe ud som 

homoseksuel – i meget direkte og beskrivende vendinger broderen om den praktiske side af 

sagen, ligesom man ser hovedpersonen Rita dyrke sex på skoleinspektørens skrivebord og i 

senere afsnit på et værtshustoilet etc. 

De meget eksplicitte sexscener i ’Rita’ har affødt et mindre antal klager til seernes redaktør og 

TV 2. 

En seer finder således serien og de udpenslede scener under al kritik: 



Side 2 
 

 

”Selvom børn under 10 år burde være lagt i seng på det tidspunkt, hvor "Rita" ruller over 

skærmen, er der desværre et stigende antal små børn, som ser fjernsyn efter 20.00. Og det ved 

I. Derfor bør I tage et etisk og værdibaseret ansvar og gøre jeres for at beskytte små børn fra 

scener som den ovennævnte”, skrev en seer i en klage til TV 2 16. februar. 

”Kald mig bare snerpet, men jeg kan absolut ikke se nogen som helst grund til, at børn og unge 

skal have det smidt i hovedet i en såkaldt familieserie. Har I hørt om "antydningens kunst"???? 

For mit vedkommende er det nok til, at jeg rent principielt fravælger denne serie”, skrev en 

anden seer 10. februar. 

Endnu en kritisk seer, der beskriver sig selv som 25 år og ikke konservativ og gammeldags, 

skriver sarkastisk, at det er ”modent”, når TV 2 udpensler både billedside og dialog så direkte. 

Hun forstår ikke, at TV 2 opfatter serien som ”god underholdning” torsdag kl. 20.  

TV 2 har i sine svar til de utilfredse seere anført, at man med serien ’Rita’ har ønsket at hædre 

skolelærerne på en sjov, kantet og underholdende måde. Man har ønsket at skildre ikke blot 

jobbet som skolelærer, men også mennesket bag, ligesom man har ønsket at nuancere 

dilemmaet mellem at være en progressiv lærer og en dårlig forælder.  

”Derfor er karakteren Rita og hele universet både uforudsigeligt, kantet og til tider 

grænseoverskridende”, hedder det i TV 2s svar, hvor man i øvrigt ikke tager direkte stilling til 

de kritiserede sexscener.  

Moral og etik i forhold til seksuelle referencer i TV 2s udsendelser er generelt et jævnligt 

tilbagevendende tema for henvendelser til seernes redaktør. 

Flere seere klagede således i november over ”sjofelheder” og ”frække kommentarer” og 

seksuelt ladet gestik i familieprogrammet ’Bingo Banko’, som blev sendt lørdag kl. 20.  

”Vedr. Bingo Banko 12. november: I kunne måske overveje præcist HVOR mange gange, det er 

nødvendigt for en gæstevært at brøle "for helvede" og "liderligt" i et program, der primært er 

orienteret mod børn”, skrev en seer 13. november. 

Tilsvarende har der i februar været flere tilfælde af kritik af programmet ’Weekend Weekend’. 

En seer klagede således 26. februar over, at en gæst i programmet ’Weekend Weekend’ 

samme dag fremsatte en efter almindelig standard temmelig vulgær og seksuelt ladet 

udtalelse, da TV 2s vært i en såkaldt spørgsmål-svar runde opfordrede ham til at sige ”noget 

vammelt” på spansk. Gæsten spurgte forinden, om det nu kunne gå an, men fik at vide, at det 

var i orden. 

En anden seer klagede 6. februar til seerne redaktør over, at man i samme program i et indslag 

om isskulpturer kunne se værten Felix Smith stikke hånden ned i medværten Ibi Støvings bluse 

for at mærke, om hendes silikonebryster var kolde. 



Side 3 
 

”Er der ingen moralkodeks længere i forhold til, hvad man kan tillade sig at sige og gøre i den 

børnevenlige sendetid”, spurgte den utilfredse seer. 

Jeg har i mit svar til denne seer anført, at Ibi Støving ikke optræder afklædt i det pågældende 

indslag, ligesom der ikke i nærbilleder fokuseres på hendes bryster. På den baggrund finder jeg 

ikke anledning til at rette kritik mod TV 2. 

Jeg har endvidere påpeget, at det er utroligt vanskeligt at lægge begrænsninger for, hvilke 

emner, der kan behandles i underholdnings- og i øvrigt også nyheds- og debatprogrammer. 

Nogle seere vil opfatte en scene eller en problematik som anstødelig, mens andre vil opfatte 

den samme scene/problematik som ganske dagligdags. Og TV 2 skal som public service-station 

tage et rimeligt hensyn til begge parter.  

Denne og andre sager, blandt andet i forbindelse med Go’ morgen Danmark, understreger 

imidlertid efter min opfattelse et behov for en intern afklaring på TV 2 af, om der skal være 

rammer – og i givet fald hvilke – når det gælder seksualisering af det redaktionelle indhold på 

hovedkanalen. Spørgsmålet gælder især for tidspunkter, hvor børn formodes at se med.  

Retten til at blive slettet 

Der føres for øjeblikket i mediekredse en debat om, hvordan man skal forholde sig til krav om 

at fjerne personers navne i artikler, som ligger tilgængelige på nettet. En dom kan i princippet 

være en livsvarig straffeattest på Google, og der har i debatten været forslag fremme om, at 

retten til at blive slettet skal indgå i den aktuelle diskussion om revision af de presseetiske 

regler. 

Ud over at slette navne er der visse tekniske muligheder for efter en årrække at gøre det 

vanskeligere at søge på enkeltpersoner. Men problemstillingen er kompleks, og det er ikke 

uden vanskeligheder at opstille faste regler, eftersom der næppe er to sager, der er ens. Det er 

i givet fald også nødvendigt at finde en løsning, som ikke umuliggør søgning i væsentligt 

kildemateriale af historisk interesse.  

I et forsøg på at afklare TV 2s holdning har jeg sammen med TV 2|JURA indbudt ledende 

medarbejdere fra TV 2 NET til en drøftelse af spørgsmålet. 

2. Klummer fra seernes redaktør 

Forenklet debat om kilder og lækager. Den heftige mediedebat om den hemmelige lydfil i 

lækagesagen har sammen med Ekstra Bladets påstand om, at en tidligere spindoktor forsøgte 

at lække fortrolige oplysninger om Helle Thorning-Schmidts skattesag, sat fokus ikke kun på TV 

2s, men hele pressens arbejdsmetoder og vilkår.  

Men debatten virker noget forenklet. Den journalistiske verden består ikke kun af gode og 

onde kilder – journalistik handler i særlig grad også om at vurdere, hvilke sager, der har 

offentlighedens interesse. Det kan ofte være vanskeligt at gennemskue en kildes motiv, selv 

om det for den pågældende meget ofte handler om at fremme egne interesser i en eller anden 



Side 4 
 

form. I nogle tilfælde kan der endog være tale om ulovligt tilvejebragte oplysninger som i Helle 

Thorning-Schmidts skattesag.  

Set fra min stol er spørgsmålet om kildens motiv imidlertid ikke det eneste afgørende i 

journalistisk sammenhæng. Når et medie skal beslutte sig for, om man skal offentliggøre 

kontroversielle oplysninger, er det for mig at se afgørende, om de pågældende informationer 

har offentlig interesse – og tjener til at kvalificere og nuancere samfundsdebatten. 

Breinholt afsløret i fusk. TV 2-vært Anders Breinholt og redaktionen på programmet Natholdet 

blev i Presselogen på NEWS 26. februar afsløret i at have fusket med en optagelse af den finske 

præsidents mand, som tilsyneladende lurer på kronprinsesse Marys kavalergang under 

Dronningens jubilæumstaffel på Christiansborg i januar. Den finske førstemand Pentti Arajärvi 

kigger straks forlegent op i loftet, da Mary fanger hans blik, men klippet er fup. Sekvensen er 

sat sammen af to forskellige klip, som er optaget med otte minutters mellemrum, og det er 

selvfølgelig ikke helt i orden. 

Selv om der er tale om sjov og ballade, så synes jeg, at det er vigtigt for programmets – og TV 

2s – troværdighed, at man overholder den ”kontrakt”, man indgår med seerne. Natholdets 

styrke har været, at det er et program, som på en humoristisk måde sætter fokus på 

mediernes måde at behandle virkelige hændelser på. Derfor går der skår i glæden – og ens 

tiltro til programmet – når det kommer frem, at man ikke kan stole på det, man får vist og 

fortalt på skærmen. Men måske løser problemet sig selv. Det kan jo være, at eftertanken har 

indfundet sig på redaktionen efter indslaget i Presselogen. 

3. Pressenævnskendelser vedrørende TV 2  

Pressenævnet har i perioden fra 1. november 2011 til 28. februar 2012 truffet afgørelse i to 

sager vedrørende TV 2. Begge sager endte uden kritik. 

Det var ikke i strid med god presseskik, da TV 2 i kriminalmagasinet ’Politirapporten’ 27. 

september 2011 viste optagelser fra en anholdelse. Optagelserne var foretaget på offentlig vej, 

og selv om klageren oplyste at være genkendt af sine bekendte, fandt Pressenævnet, at 

vedkommende var tilstrækkeligt sløret til, at det ikke var muligt at genkende den pågældende i 

en større kreds. Nævnet udtalte derfor ikke kritik af TV 2. 

Der var heller ikke kritik af TV 2, da Pressenævnet traf afgørelse i en sag vedrørende et indslag i 

NYHEDERNE 13. november 2011 om en fars problemer med at se sine døtre, til trods for at han 

ved to retsinstanser er frifundet for incest. Det blev i indslaget oplyst, at børnenes mor havde 

fremført ”beskyldninger om seksuelle overgreb og vold”, men det var som nævnt i bilaget 

under ”Udsnit af sager indbragt for seernes redaktør” krisecentret i Valby, der foretog selve 

anmeldelsen til politiet. Ifølge Pressenævnet havde det derfor været bedst i overensstemmelse 

med god presseskik, om TV 2 havde gjort det klart, at det var kommunen, som indgav 

anmeldelsen. Nævnet fandt imidlertid, at forholdet ikke kunne begrunde, at der blev udtalt 

kritik. Tilsvarende fandt Pressenævnet, at det havde været bedst i overensstemmelse med god 



Side 5 
 

presseskik, om TV 2 mere tydeligt havde fremhævet, at en bemærkning om ”falske anklager” 

ikke havde relation til sagen, men dette kunne heller ikke begrunde kritik. 

Yderligere to sager blev afvist af nævnet – den ene fordi den pågældende udsendelse ikke 

havde været vist endnu, og den anden på grund af manglende retlig interesse.  

___ 

LARS BENNIKE, 29.02.2012 

  



Side 6 
 

Bilag til Seernes redaktørs beretning for perioden 1. november 2011 – 29. 

februar 2012  

1. Omfang af seerhenvendelser 

I overensstemmelse med kravene i Medieaftalen for 2007-2010 har jeg i samarbejde med TV 

2s tekniske afdeling fortsat arbejdet med at ”foretage en løbende registrering af henvendelser 

til TV 2|DANMARK A/S, herunder klager over TV 2|DANMARK A/S’ virksomhed”. Hovedparten 

af alle henvendelser foregår via mails.  

TV 2 har således i perioden registreret 10.600 mails via stationens offentlige mailadresser TV 2, 

NYHEDERNE, SPORTEN, Zulu, Charlie, FILM og seernes redaktør, efter at en væsentlig del af 

såkaldte spam-mails var sorteret fra. Af disse godt 10.600 mails, som også indeholder et stort 

antal pressemeddelelser o.l., blev 6.800 enten besvaret direkte eller sendt videre til besvarelse 

eller orientering for de relevante redaktioner og afdelinger. 

TV 2 NETs kundeservice modtog i perioden omkring 15.000 mails. Godt 60 procent var 

spørgsmål vedrørende Sputnik, mens knap 15 procent henvendte sig vedrørende spil.tv2.dk. 

’Spørgsmål og feedback til tv2.dk’ udgjorde op mod 10 procent af henvendelserne. Denne 

kategori rummer ris og ros, klager og andre kommentarer til hele tv2.dk. Blandt de vigtigste 

overskrifter for henvendelser til kundeservice er forespørgsler vedrørende årets julekalender 

på jul.tv2.dk, det nye design på tvtid.tv2.dk, EM i håndbold, ’Voice’ på nettet, problemerne da 

tv2.dk’s servere gik ned på grund af fejl på køleanlægget samt opdateringsproblemer på tekst-

tv. 

Knap 1.200 seere har i perioden fra 1. november – 29. februar henvendt sig til seernes 

redaktør via den offentlige mailadresse med kritik, spørgsmål og kommentarer til udsendelser 

og indslag på tv samt artikler på tv2.dk. Dertil kommer mails til min personlige mailadresse, 

ligesom et mindre antal seere har henvendt sig pr. telefon eller brev. En række af disse 

henvendelser er i overensstemmelse med proceduren sendt videre til besvarelse i TV 2s 

afdelinger, og derefter er nogle af dem vendt tilbage til behandling hos undertegnede. I andre 

tilfælde er henvendelser stilet direkte til mig med anmodning om en vurdering. 

Ifølge den elektroniske registrering har TV 2 via offentlige adresser modtaget i alt 2.504 mails, 

der blev kategoriseret som kritik/kommentar, 1.753 som forslag, 1.676 som spørgsmål, 104 

som ros, mens 36 havnede i kategorien ”kritik af dårligt sprog”. 64 mails blev kategoriseret 

som egentlige klagesager.  

2. Temaer for henvendelser  

Såvel TV 2 som seernes redaktør har i perioden fra 1. november 2011 – 29. februar 2012 

modtaget henvendelser fra seere og brugere om en række enkeltsager. Ved hjælp af 

elektronisk registrering samt månedlige indberetninger fra TV 2|Kommunikation, fra TV 

2|NYHEDERNE, fra TV 2|Teknik og fra TV 2|SPORTEN er det lykkedes at skabe et rimeligt 



Side 7 
 

overblik over hvilke større temaer, der har optaget TV 2s seere og brugere de seneste fire 

måneder. 

Et stort antal seere har i perioden henvendt sig til TV 2 Teknik med spørgsmål angående 

MPEG2-slukket 11. januar 2012 samt den nye abonnementsordning. Mange seere oplevede 

problemer med modtageforholdene efter flytningen fra MUX1 til MUX3, mens andre havde 

vanskeligt ved at komme i kontakt med deres antenne-, kabel- eller satellit-udbyder. Selv om 

TV 2 ikke længere er distributør, men nu alene leverandør af programmer, er holdningen hos 

mange seere, at de nu har betalt for at se TV 2, og det skinner igennem, når de klager over 

tekniske problemer. 

På programsiden er kritik af genudsendelser et af de faste, tilbagevendende emner. Dette 

emne blev i perioden nævnt 283 gange i mails fra seerne, mens beklagelser over reklamer i 

fladen blev nævnt 297 gange. TV 2 modtager ikke licens, men alligevel blev emnet nævnt i 349 

mails fra seerne. 

 ’Go’ morgen Danmark’ er det program, der har modtaget flest henvendelser i perioden. 

Omkring 1.400 seere har således skrevet til TV 2 og seernes redaktør med ris, ros og 

forslag.  

 På SPORTENs område var håndbold med både VM for kvinder og EM for mænd det store 

emne med 650 henvendelser fra seerne. Ud over kommentarer til kampene, var der både 

ros og især ris til nogle af kommentatorerne.  Mange seere fandt således, at TV 2s 

kommentatorer var for kritiske i forhold til de danske spillere ved begge turneringer. En 

del seere kritiserede desuden i forbindelse med EM i håndbold i februar, at der var 

problemer med synkronisering af lyd og billede fra Beograd. 

 Underholdningsprogrammet ’Vild med dans’ trækker med 394 henvendelser flere 

kommentarer fra seerne end ’Voice’, som var emne i 256 mails. Det nu nedlagte 

familieprogram ’Bingo Banko’ affødte 94 henvendelser fra seerne – primært i november, 

hvor programmet sluttede. Dramaserien ’Rita’ var emne for knap 100 mails. 

 Årets julekalender ’Ludvig og Julemanden’ modtog 370 mails fra seerne. En del seere 

kritiserede i lighed med tidligere år sendetidspunktet, mens et mindre antal kritiske 

henvendelser drejede sig om anvendelsen af okkulte Ouija-boards i programmet. Mange 

henvendelser handlede om ros og forespørgsler vedrørende handling, rekvisitter og 

lignende. 

 På NYHEDERNEs område har især dansk politik udløst en række henvendelser til TV 2 og 

seernes redaktør. Statsminister Helle Thorning-Schmidt var i perioden rykket op som mest 

omtalte politiker – hun blev nævnt i 279 mails, mens Venstres formand Lars Løkke 

Rasmussen var emne for 154 mails. Socialdemokraternes tidligere politiske ordfører 

Henrik Sass Larsen var emne for 132 henvendelser, mens vinterens store politiske 

debatemne om kontanthjælpen udløste 156 henvendelser fra seerne.  

 Den omfattende dækning af Dronningens 40-års jubilæum som regent udløste flere 

hundrede henvendelser fra seerne. I den kuriøse afdeling kan nævnes, at op mod 



Side 8 
 

hundrede seere inden nytår henvendte sig til TV 2 og seernes redaktør om dronningens 

nytårstale – de fleste fordi de mente, at talen ikke kunne være nummer 40 i rækken. Det 

er dog korrekt – nummer 41 kommer i 2012.   

3. Udsnit af sager indbragt for seernes redaktør 

 ”De dovne ledige”. Ole Skovgaard klagede 23. oktober over en artikel på tv2.dk med 

overskriften ”Svinger pisken over de dovne ledige”.  Artiklen var citat fra Jyllands-Posten, 

hvor overskriften var "Kommuner svinger pisken over ledige".  ”Det der med de dovne er 

det, jeg vil mene er uacceptabelt og bør på påtales. Der er intet sted i artiklen, at de 

arbejdsløse bliver omtalt som dovne”, skrev Ole Skovgaard i sin klage. 

I mit svar oplyste jeg, at redaktøren på Netnyhederne var enig i, at formuleringen i 

overskriften var upræcis og derfor ikke i orden. 

”Der er formentlig dovne ledige blandt dem, der ikke vil samarbejde - men det er ikke 

dokumenteret i artiklen. Derfor er det ikke korrekt at skrive "dovne" i denne 

sammenhæng. Manglende samarbejdsvillighed kan dække over stofmisbrug og mange 

andre ting. Journalisten ændrede i øvrigt af egen drift overskriften til ”Pisken svinges over 

de ledige”, kort efter at artiklen var lagt på nettet”, skrev jeg i mit svar til Ole Skovgaard. 

 Kaos i Skagen. Rasmus F. Christensen klagede i november over, at han indgik i en 

optagelse i programmet ’Kaos i Skagen’, idet han anførte, at han tilfældigt opholdt sig på 

stranden, og ikke havde nogen anelse om, at han skulle medvirke i programmet. I sit brev 

gjorde han samtidig indsigelse mod, at fotografen, der var i færd med at tage billeder af 

en model på stranden, i programmet opfordrer de andre til at vente lidt, idet – som det 

bliver sagt – ”der står en meget tyk mand derhenne”. 

Jeg har i mit svar påpeget, at der var tale om optagelser på offentligt areal, hvor man 

gerne må filme, og at der ikke var tale om tæt beskæring, så det vil ikke være muligt for 

udenforstående at genkende ham ud fra de viste optagelser. Desuden hæfter TV 2 ikke for 

de medvirkendes formuleringer, når de falder i en reportage, og når ordlyden er banal. 

”Det måtte stå klart for dig og din familie, at der foregik tv- og fotooptagelser på stranden. 

Du havde derfor mulighed for at anmode om ikke at indgå i optagelserne, ligesom du 

havde mulighed for at flytte dig. Ifølge redaktøren på programmet gjorde du hverken det 

ene eller det andet. På den baggrund finder jeg ikke anledning til at rette kritik mod TV 2”, 

skrev jeg i mit svar til Rasmus F. Christensen. 

 Guitarstrenge og brudte valgløfter. Syv seere klagede i november over en reportage i 

NYHEDERNE, hvor det hed, at musikerduoen Rugsted og Kreutzfeldt har "slidt flere 

guitarstrenge, end regeringen har brudt løfter".  

”Kan han tillade sig det? Vejrprofeten kunne så sige, at "tågen over Lolland er så tyk som 

Thyra Frank" osv. Mener TV 2, at det er en objektiv kendsgerning, at den nuværende 

regering har svigtet valgløfter”, spurgte en seer, mens andre fandt, at der var tale om 

”uhørt” politisering. 



Side 9 
 

”Bemærkningen er fra journalistens side skrevet i et forsøg på at være munter, men 

redaktionschefen er enig i, at den kan virke kommenterende, og mener derfor at TV 

2|NYHEDERNE ikke burde have formuleret sig på den måde”, skrev jeg i mit svar til de 

utilfredse seere. 

 Sass og PET. En række seere klagede over NYHEDERNEs indslag 11. november om påstået 

PET-overvågning af socialdemokraten Henrik Sass Larsen i udsendelserne kl. 19 og 22. En 

del af seerne klagede over den hårde tone i interviewet med Henrik Sass Larsen, mens 

andre kritiserede, at NYHEDERNE havde bragt et indslag, som man måtte trække tilbage 

den følgende morgen på grund af manglende dokumentation. 

I mine svar til de utilfredse seere påpegede jeg, at studieværten i interviewet med Sass 

Larsen var nødt til at spørge ind til en række uklare forhold, men at jeg i øvrigt fandt, at 

det tilbagetrukne indslag var en fejl og en plet på NYHEDERNEs troværdighed, selv om 

man efter min vurdering havde været i god tro på redaktionen. 

 SPORTENs jingle. En seer, Anja Momona, klagede 30. november over støjgener i 

forbindelse med morgenens sportsudsendelser. ”Havde skruet lidt op for lyden for mit tv, 

da jeg gik frem og tilbage mellem stue og køkken. Pludselig lyder to brag, der går gennem 

marv og ben. Er der mon tale om en advarsel mod et giftudslip, eller er 3. verdenskrig 

brudt ud? Nej, det er såmænd TV 2 s forfærdelige sportsjingle! Den bør straks afskaffes og 

skiftes ud med en mere elegant. Den jager gode folk væk i stedet for at tiltrække”, skrev 

Anja Momona i sin klage. 

I mit svar erklærede jeg mig enig i kritikken af SPORTENs jingle. ”Jeg er selv ved at vælte 

bagover på stolen, når den går i gang om morgenen”. SPORTENs ledelse var også enig, og 

en mere afdæmpet version er på vej. 

 Gaddafi-trailer på NEWS. Chris Lykkegaard klagede sidst i oktober over, at TV 2 NEWS 

havde valgt at bruge en optagelse af den tidligere libyske leder Muammar Gaddafis lig i en 

trailer. ”Dækbillederne, som jinglen var klippet sammen med, viser bl.a. Simi Jan, der 

erklærer, at Gaddafi nu er død efter 42 år, og derefter ser man Gaddafi i en ligpose, der er 

åbnet, så man kan se hans maltrakterede hoved og overkrop. Jeg mener, at det er helt 

uacceptabelt, at TV2 News bruger grafiske billeder af myrdede mennesker for at 

markedsføre sig selv”, skrev Chris Lykkegaard. 

I mit svar anførte jeg, at det for en nyhedskanal er naturligt at markedsføre sig selv som 

aktiv og opsøgende i forhold til væsentlige begivenheder, herunder også de voldsomme 

omvæltninger i Nordafrika. 

”Jeg er derfor enig med NEWS-chef Mikkel Hertz, idet traileren efter min vurdering ikke 

dvæler unødigt ved billederne af den afdøde libyske leder. Billederne af Gaddafis lig er 

optaget i total og viser ingen detaljer. Der er tale om autentiske nyhedsklip, som alle har 

været vist på NEWS. Omvæltningerne i Libyen og Muammar Gaddafis fald fra magtens 

tinder er en af årets største og væsentligste nyhedshistorier, og det er derfor naturligt i en 



Side 10 
 

image-trailer at påpege, at det er en af de sager, som man har dækket intenst på NEWS”, 

skrev jeg i mit svar til Chris Lykkegaard. 

 Fædre, der ikke må se deres børn. En kvinde klagede i november over et indslag i 

NYHEDERNE, som handlede om fædre, der ikke må se deres børn som følge af 

ubegrundede anklager. I indslaget medvirkede en mand, som til trods for at han er 

frikendt for incest i Retten på Frederiksberg og senere ved Østre Landsret, ikke må se sine 

to døtre. 

Kvinden klagede over, at det af indslaget fremgik, at den frikendtes kone skulle have 

anklaget sin daværende mand for incest. ”Konen var så meget ude af balance og knust, da 

hun endte på krisecenter, at hun slet ikke så signalerne fra sine piger. Derfor var det 

krisecenteret, der anmeldte ”NN” til politiet”, hed det i klagen. 

I mit svar understregede jeg, at moderen til de to piger ifølge domsudskriften fra Retten 

på Frederiksberg i detaljer har aflagt forklaring over for politiet og senere i retten om 

påståede seksuelle overgreb mod børnene. Det var dog ikke moderen selv, men 

krisecenteret i Valby, som foretog selve anmeldelsen til politiet. 

”Indslaget handler principielt om fraskilte fædres retsstilling i sager om ubegrundede 

anklager om overgreb, men der fremsættes ikke oplysninger om ”NNs” eks-kone, som 

ikke er dokumenteret gennem hendes egne forklaringer i retten”, skrev jeg i mit svar. 

 Forkerte tal om skoler. Formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo 

Christensen, klagede 21. december over et indslag i Morgennyhederne på TV 2 og NEWS 

6. december. I indslaget indgik tal fra Kommunernes Landsforening (KL) om den såkaldte 

lærer-elev ratio, selv om Bondo Christensen forinden havde gjort redaktionen 

opmærksom på, at tallene var behæftet med fejl. Det hører med til historien, at 

Undervisningsministeriet en uge senere beklagede, at der ved indberetning af 

uddannelsespersonaletal til OECD og EUROSTAT var sket en fejl, som havde betydning for 

udregningen af lærer/elev-ratioen i internationale statistiske opgørelser.  

I mit svar til Anders Bondo Christensen skrev jeg, at redaktionen på NEWS ikke på 

tidspunktet for indslaget vidste, at der var tale om fejlagtigt indberettede tal fra det 

danske ministeriums side, ”og jeg er ikke i stand til at afgøre, om medarbejderne på 

forhånd havde forstået rækkevidden af dine indvendinger mod undersøgelsen”. Bondo 

Christensen fik imidlertid lejlighed til at kritisere grundlaget for udsendelsen i interviews 

på TV 2 kl. 08.00 – en kritik, som han fik lejlighed til at uddybe på NEWS lidt senere. 

”Til gengæld mener jeg, at dine indvendinger burde være citeret i de sammendrag, som 

senere på formiddagen blev bragt i nyhedsudsendelser samt på TV 2 NEWS. Dette forhold 

har jeg drøftet med udsendelsens redaktør, som beklager, at det ikke skete, idet det dog 

fremhæves, at Johanne Schmidt-Nielsen fra Enhedslisten fremførte en identisk kritik i 

udsendelsen kl. 09.30”, skrev jeg i mit svar til Anders Bondo Christensen 2. januar. 

 Ung med de gamle. En række seere klagede i januar over programmet ’Ung med de 

gamle’, idet de fandt, at det var i strid med TV 2s etiske retningslinjer, når man i 



Side 11 
 

udsendelsen viste optagelser med ældre, der får foretaget nedre toilette etc. Under en af 

optagelserne begynder en af de unge deltagere at grine. 

Redaktør Pelle Hvenegaard har i forbindelse med klagen oplyst, at alle optagelser er 

afstemt med beboerne og deres pårørende samt ledelsen på plejehjemmet. 

”Når Christian begynder at grine er det selvfølgelig upassende, men det er jo i den grad 

med til at understrege hans udgangspunkt, hvor forståelsen og empatien i forhold til de 

ældre på ingen måde er i højsæde. Det er jo lige præcis det, vi i programmet håber på at 

ændre, og derfor er scenen vigtig at have med. Endelig så skal man også huske, at 

mennesker fra tid til anden ender med at grine, når de står i situation, de ikke kan 

oveskue”, skrev Pelle Hvenegaard i en udtalelse til brug for min besvarelse. 

Jeg har derefter i mit svar anført, at programmet efter min mening ikke overskrider de 

rammer, der er fastlagt i TV 2s etiske retningslinjer, idet der er indgået klare aftaler med 

de medvirkende og deres pårørende, ligesom der ikke er vist nærbilleder af kønsdele eller 

bryster.  

”Nogle af scenerne kan virke stødende på nogle, men de tjener et væsentligt 

samfundsmæssigt formål i forhold til at oplyse om, hvordan livet er for en del gamle 

mennesker i Danmark”, skrev jeg i mit svar til de seks seere. 

 Klage over Natholdet. En handicappet seer klagede 14. februar over et indslag i 

satireprogrammet ’Natholdet’, hvor værten Anders Breinholdt og hans gæst Jan Gintberg 

laver sjov med en serie indslag produceret for TV Syd og TV 2 Østjylland af journalisten 

Kurt Leth. Indslagene er med handicappede, og indledes hver gang med at journalisten 

sætter arm- eller benproteser på sine interviewgæster, kommer løbende med dem i 

kørestol eller lignende. Seeren følte sig personlig stødt, idet der efter hans mening blev 

gjort grin med handicappede i ’Natholdet’. 

Som led i besvarelsen har TV 2-redaktør Jes Schrøder skrevet til den pågældende, at han 

er ked af, at han har følt sig stødt, men at ”når Natholdet kigger på Kurt Leth og hans 

indslag, så er det selve tilrettelæggelsen af tv-indslaget, som er genstand for Anders 

Breinholt og hans medværts kommentarer og reaktioner”.  

”Natholdet morer sig ikke over handicappede. De morer sig over den måde, tv-historien 

er skruet sammen på”, hed det i Jes Schrøders udtalelse. 

I mit svar til klageren skrev jeg, at jeg er enig med Jes Schrøder i, at man i 'Natholdet' i det 

pågældende indslag netop fokuserer på den måde, Kurt Leth opbygger sine indslag.  

”Og det kan godt virke lidt komisk - især når man klipper indledningerne sammen i en 

række, så man kan se det fortælletekniske mønster. Men det er altså journalisten og ikke 

de handicappede, der er genstand for satiren”, hed det i mit svar. 


