PRESSE 7",
NAVNET” /Z/M/

Kendelse

afsagt den 27. marts 2020

Sag nr. 2019-80-0401
[Klager]

mod

TV 2

[Klager] har ved advokat [Advokaten] klaget til Pressenavnet over artiklen "Dansk fodbolds-
spiller involveret i millionsvindel”, som blev bragt den 10. oktober 2019 pa TV 2s nyhedssite
nyheder.tv2.dk, idet han mener, at god presseskik er tilsidesat.

[Klager] har klaget over, at artiklen indeholder ukorrekte oplysninger, at artiklens overskrift
er uden dakning, og at TV 2 har udeladt veesentlige oplysninger.

1 Sagsfremstilling

Den pdklagede artikel

TV 2 bragte den 10. oktober 2019 artiklen “"Dansk fodboldspiller involveret i millionsvindel”
pa TV 2s nyhedssite nyheder.tv2.dk. Artiklen har felgende underrubrik:

“[Klager] haevder, at han ikke vidste, hvad der foregik i svindelramt selskab. Det be-
tyder ikke, han kan fralaegge sig ansvaret, fastslar eksperter.”

Af artiklen fremgar folgende:

“[Klager], der til daglig terner ud som venstre back for fodboldklubben [Fodbold-
klubben], er involveret i en sag om svindel for flere millioner.

I et halvt ar var han direkter i administrationsselskabet [Selskabet], der serger for
gkonomien i boligforeninger. Men i marts sidste ar begyndte der at forsvinde penge
fra kundernes konti, som de ikke kunne forsté, hvor forsvandt hen.

'Operation X' har gennem flere maneder undersggt svindlen i [Selskabet] og faet fat i
centrale dokumenter, der viser konkrete overforsler fra kundernes konti.

Ifolge dokumenterne er der i alt blevet fort 3,28 millioner kroner ud af tre andelsbo-
ligforeninger og et ejendomsselskab over en periode pa otte méneder i lgbet af 2018.



- Til at starte med tror jeg simpelthen, at det er en speg. Jeg kan simpelthen ikke tro
pa det, siger [Formanden], der er formand for en andelsforening, som har mistet
734.000 kroner.

[Klager] vil ikke stille op til interview

Dokumenterne, som 'Operation X' er i besiddelse af, afslorer desuden, at pa de
samme dage, hvor store pengebelab er blevet overfort til [Selskabet], er tilsvarende
store belgb blevet fort videre som “betalinger”.

- De overforsler, der er foretaget, er med stor sandsynlighed strafbare som mandat-
svig. Man er gaet ind og har pataget sig at administrere andre folks penge, og sa har
man overfort midlerne til sig selv eller andre uvedkommende formal. Det er alvor-
ligt, siger [Professoren], professor i jura pa Copenhagen Business School.
'Operation X' har gennem flere maneder forsegt at fa [Klager] til at stille op til et in-
terview uden held.”

Herefter er indsat et billede af [Klager]s mail af 17. august 2019 til TV 2 med emnefeltet
“Operation x”.

Af billedet fremgar folgende tekst:

”Jeg er bekendt med, at journalister fra TV2s program Operation X i flere dage har
arbejdet pa at fremkalde en kommentar fra mig i forbindelse med gkonomisk krimi-
nalitet begdet i selskabet [Selskabet].

Jeg skal med denne henvendelse gare opmaerksom p4, at jeg ikke gnsker at lade mig
interviewe til programmet, og jeg skal venligst frabede mig at blive kontaktet telefo-
nisk eller ved personligt fremmede af TV-journalisterne.

Jeg kan faktuelt oplyse folgende til sagen:

Jeg har i en periode varet formel ejer af [Selskabet] og direktor i selskabet. Jeg har
absolut intet haft at gore med den daglige drift. Jeg har ligeledes veret aldeles uvi-
dende om, at en ansat angiveligt har begiet bedrageri overfor en raekke kunder.

Sa snart jeg blev bekendt med, at den ansatte var blevet politianmeldt, bortviste jeg
omgaende vedkommende.

Jeg har ligeledes selv politianmeldt den pagaeldende person, idet jeg folger mig ma-
nipuleret og besveget af denne.

Personen er et naert familiemedlem, som jeg beklageligvis havde udstrakt tillid til.”

Artiklen fortsatter herefter:

“Herover kan du se den mail, [Klager] sendte til 'Operation X' 17. august 2019. Her
skriver han, at det ikke er ham, der har foretaget overforslerne, men at han er blevet
fort bag lyset af et "neert familiemedlem, som jeg beklageligvis havde udstrakt tillid
til”.

Det nere familiemedlem, som [Klager] omtaler, er hans nu tidligere svoger [Person
Al.

- Jeg har absolut intet haft at gore med den daglige drift, skriver [Klager] i mailen.
Blev direktor uden at vide det



Torsdag forklarede [Klager] til flere medier, at han ikke var bekendt med, at han var
blevet indsat som direktor i [Selskabet].

- Jeg fik en besked i min e-boks om, at jeg var registret som direktor i selskaberne,
hvilket jeg ikke skulle vaere. Sa jeg ringer til [Person A] for at fa en forklaring. Han
siger, at der er sket en fejl. Han vil rette det med det samme, hvilket jeg tror pa, siger
[Klager] til Ekstra Bladet.

I mailen til 'Operation X' skriver han, at han i en periode har varet “formel ejer af
[Selskabet] og direktor i selskabet”. Her naevner han ikke noget om, at han har veeret
uvidende om indsattelsen.

Hvordan de to ting heenger sammen, har 'Operation X' forsggt at fa svar pa torsdag,
men [Klager] er ikke vendt tilbage pé vores henvendelse.

Som direktor har man ansvaret

Uvidende om direkterposten eller €j, har [Klager] det juridiske ansvar, fastslar flere
eksperter.

- Hvis man er registreret som direktor i Erhvervsstyrelsens systemer, har man det
juridiske ansvar for, hvad der foregar. Det kan man ikke slippe ud af ved at sige “jeg
vidste ikke, hvad der foregik”. Sa allerede det, at man ikke holder styr p4, hvad der
foregéar, er sddan set problematisk i sig selv, siger [Professoren].

Han bakkes op af [Konkursadvokaten], der har 42 ars erfaring som konkursadvokat:
- Hvis man bare leener sig tilbage og siger, “det har jeg ikke noget med at gore, vi af-
talte, det var ham, der udferte det hele”, sa varetager du ikke dine ledelsesopgaver,
og kan veere i risiko for at blive ansvarlig for det, siger [Konkursadvokaten].

Kan ikke huske, hvor pengene er blevet af

Overforslerne er foretaget af [Klager]s nu tidligere svoger [Person A] med hans per-
sonlige nemID, forklarer en tidligere ansat over for 'Operation X'.

Og da 'Operation X' opsager [Person A] erkender han det ogsa selv. Men hvad der er
blevet af millionerne, kan han ikke huske.

- Jeg kan kun gisne, siger [Person A].

Tror du, det er en forklaring, der holder i retten? spegrger [Journalisten].

- Nej, svarer [Person A].

Du kan se med, nér 'Operation X' folder hele historien om [Person A] og [Klager] ud
mandag klokken 20.50 pa TV 2 i 'Operation X: Frit spil til svindel' eller allerede nu
pa TV 2 Play.”

Efter offentliggorelsen
Den paklagede artikels overskrift blev 19 timer efter offentliggerelsen andret til "Millioner
forsvandt fra dansk fodboldspillers selskab”.

[Klager] klagede ved mail af 14. oktober 2019 til TV 2 over artiklen. TV 2 afviste klagen den 8.
november 2019. Klagen over TV 2s afvisning er modtaget i Pressenavnet den 18. november
2019.



2 Parternes synspunkter

2.1 [Klager]s synspunkter

Korrekt information

[Klager] har anfert, at artiklen indeholder en raekke ukorrekte oplysninger.

- Stille op til interview

[Klager] har anfert, at oplysningen i artiklen om, at han ikke ville stille op til interview, er
ukorrekt. [Klager] har oplyst, at journalisterne henvendte sig til ham uden forudgaende at
anmode om et interview. Dette burde ifelge [Klager] have veret oplyst i artiklen, idet oplys-
ningen om, at han ikke ville lade sig interviewe, efterlader leeseren med det indtryk, at [Kla-
ger] har noget at skjule.

- Konkursadvokatens udsagn

[Klager] har anfert, at det burde have veret tydeligt beskrevet i artiklen, at advokat [Kon-
kursadvokaten] ikke udtalte sig til den konkrete sag, men at citatet derimod var taget fra et
andet interview vedragrende konkurskarantaene, og at det er i strid med god presseskik at
undlade at oplyse, i hvilken sammenhang en person udtaler sig. Konsekvensen heraf er, at
laeserne kan blive bestyrket i den opfattelse, at [Klager] har vaeret involveret i millionsvindel,
nar det fremstilles som om, at en ekspert udtaler sig om sagen.

- Udeladelse af vaesentlige oplysninger

[Klager] har anfort, at der er udeladt vaesentlige oplysninger i artiklen. Det burde fremga af
artiklen, at kurator efter 11 maneders behandling af sagen ikke har fundet anledning til at
indlede en sag om konkurskarantene imod ham, ligesom det burde fremga i artiklen, at han
hverken er sigtet, tiltalt eller demt i sagen, men derimod alene er registreret som forurettet i
sagen af politiet. [Klager] har endvidere anfort, at det burde have veret oplyst i artiklen, at
[Person A] er politianmeldt syv gange i sagen.

[Klager] har endvidere anfort, at oplysningerne om, at han bortviste og politianmeldte sin
tidligere svoger i det gjeblik, han blev opmarksom pa svindlen, ikke fremgar klart i artiklens
bradtekst. [Klager] har hertil bemaerket, at hans synspunkter i sagen alene er fremstillet ved
et screenshot, der viser en del af den mail, som han sendte til Operation X den 17. august
2019. TV 2 har siledes ikke har gengivet det fulde indhold af mailen i artiklen, og den del af
mailen, der er gengivet, kan ikke laeses klart ud fra billedet.

[Klager] har ved sin klage til Pressenavnet henvist til mailen i sin fulde l&engde. Af denne
fremgar folgende:

”Jeg er bekendt med, at journalister fra TV2’s program Operation X i flere dage har
arbejdet pa at fremkalde en kommentar fra mig i forbindelse med gkonomisk krimi-
nalitet begdet i selskabet [Selskabet]. Jeg skal med denne henvendelse gore opmeerk-
som pa, at jeg ikke gnsker at lade mig interviewe til programmet, og jeg skal venligst
frabede mig at blive kontaktet telefonisk eller ved personligt fremmede af TV-jour-
nalisterne.

Jeg kan faktuelt oplyse folgende til belysning af sagen:



Jeg har i en periode varet formel ejer af [Selskabet] og Direkter i selskabet. Jeg har
absolut intet haft at gore med den daglige drift. Jeg har ligeledes vaeret aldeles uvi-
dende om, at en ansat angiveligt har begaet bedrageri overfor en rackke kunder.

Sa snart jeg blev bekendt med, at den ansatte var blevet politianmeldt, bortviste jeg
omgaende vedkommende.

Jeg har ligeledes selv politianmeldt den pageldende person, idet jeg foler mig mani-
puleret og besveget af denne.

Personen er et neert familiemedlem, som jeg beklageligvis havde udstrakt tillid til.
Det har efterfolgende vist sig, at mit familiemedlem er alvorligt psykisk syg og nu er
under psykiatrisk behandling. (Det tilkommer ikke mig at redegere narmere herom
i denne mail.)

Mit familiemedlem vil kunne bekreefte, at jeg absolut intet kenskab har haft til ulov-
lighederne, samt at jeg ingen gkonomisk gevinst har haft ud af hans kriminalitet. Jeg
har tvaertimod selv lidt et storre gkonomisk tab pa grund af engagementer med det
pagaldende familiemedlem. Jeg har pa grund af sagen efterfelgende kun haft spora-
disk kontakt med mit familiemedlem. Enhver form for samarbejde blev fra min side
afbrudt, efter at han blev politianmeldt.

Safremt mit familiemedlem direkte eller indirekte foregiver at repraesentere mig i
forskellige sammenhaenge, kan jeg oplyse, at dette sker uden min viden og accept.
Jeg skal ligeledes pointere, at jeg hverken er afhort, sigtet, tiltalt eller domt i sagen.
Jeg har tidligere ved henvendelse til politiet faet oplyst, at der ikke foreligger en an-
meldelse mod mig.

P& den baggrund vil det efter min klare opfattelse vere i strid med god presseskik og
direkte ansvarspadragende, sdfremt mit navn og/eller professionelle virke bliver op-
lyst i TV-programmet. De pagaeldende forhold i [Selskabet] har i gvrigt absolut intet
med mit professionelle arbejde at gare, og det vil veere ganske urimeligt at keede de
to ting sammen.

Jeg beklager, at en raekke borgere har mistet deres opsparing som folge af angiveligt
kriminelle gerninger i [Selskabet].

Jeg beklager ligeledes, at jeg i min naivitet og udstrakte tillid er blevet misbrugt.

Jeg har ikke yderligere kommentarer til sagen.

Til orientering er min advokat [Advokaten], [Advokatfirmaet], Aarhus.

Bekraeft venligst modtagelsen af denne mail

Venlig hilsen

[Klager]

Professionel fodboldsspiller”

Overskriftens daekning

[Klager] har anfert, at artiklens oprindelige overskrift “Dansk fodboldsspiller involveret i
millionsvindel” efterlader laeserne med det klare indtryk, at han har veeret vidende om eller
aktivt har deltaget i svindel/bedrageri. Dette er ukorrekt, da det er [Klager]s tidligere svoger,
[Person A], der har begaet svindlen uden [Klager]s vidende.



[Klager] har endvidere anfort, at overskriften er injurierende og misvisende, og at overskrif-
ten ikke har deekning. Det forhold, at [Klager] har vaeret ejer af [Selskabet] og muligvis kan
have et objektivt ansvar som direktor i selskabet, berettiger ikke, at TV 2 ved overskriften i
artiklen kaeder [Klager] direkte sammen med kriminaliteten ved at anvende ordet “involve-
ret”.

[Klager] har anfert, at det er i strid med god presseskik, at overskriften ikke blev rettet hur-
tigst muligt, efter han klagede over den til TV 2. [Klager] har bemeerket, at skadevirkningerne
allerede var indtradt, eftersom overskriften forst blev rettet 19 timer efter artiklens offentlig-
gorelse.

2.2 TV 2s synspunkter

Korrekt information

- Stille op til interview

TV 2 har afvist, at oplysningen i artiklen om, at [Klager] ikke gnsker at afgive interview, efter-
lader laeseren med det indtryk, at [Klager] har noget at skjule. Der er derimod tale om en helt
saedvandlig oplysning, som der er relevant at gengive i artiklen.

- Konkursadvokatens udsagn

TV 2 har anfort, at beslutningen om at inddrage et citat fra advokat [Konkursadvokaten] i ar-
tiklen ligger inden for TV 2s redigeringsfrihed. Udeladelse af oplysningerne om, at citatet er
fra et andet interview, er derfor ikke strid med god presseskik.

- Udeladelse af vaesentlige oplysninger
TV 2 har anfort, at de ikke har fundet det relevant eller nedvendigt at navne, at der ikke er
indledt konkurskaranteene mod [Klager], da artiklen ikke omhandler dette.

TV2 har endvidere anfert, at TV 2 har valgt ikke at viderebringe [Klager]s bemarkning om, at
han ikke var sigtet, tiltalt eller domt i sagen, og at han havde faet oplyst, at der ikke forela en
politianmeldelse mod ham, da redaktionen rent faktisk havde faet oplyst og havde set doku-
mentation for politianmeldelse mod [Klager].

TV 2 har bemarket, at de ikke har fundet anledning til at uddybe oplysningerne om bortvis-
ning/politianmeldelse i artiklens bradtekst.

TV 2 har desuden anfort, at det ligger inden for TV 2s redigeringsfrihed, hvordan oplysnin-

gerne og synspunkterne fra [Klager]s mail til Operation X skulle gengives. TV 2 har i forleen-
gelse heraf afvist, at synspunkterne i mailen ikke kan laeses i artiklen.

Overskriftens daekning



TV 2 har anfort, at der pa baggrund af [Klager]s rolle som direkter og ejer af selskabet [Sel-
skabet] er dekning for overskriften "Dansk fodboldsspiller involveret i millionsvindel”. Her-
til har TV 2 anfort, at det er ubestridt, at [Klager] var direktor i [Selskabet], da svindlen fore-
gik.

TV 2 har bemeerket, at [Klager] i forbindelse med sagen selv har udtalt sig til Ekstra Bladet
om konsekvenserne af sin direktorpost, og at [Klager] i en anden artikel er citeret for, at det
er ham, der "hanger pa regningen”. Uanset om [Klager] var bekendt med, at svindlen fore-
gik, har TV 2 fastholdt, at der, som folge af [Klager]s direkterpost, er deekning for overskrif-
ten. TV 2 har endvidere henvist til Den Danske Ordbogs definition af ordet ”involveret”, hvor
det fremgar, at ordet betyder "indbefatte som en del af en helhed”.

TV 2 har anfort, at overskrifterne pa TV 2s nyhedssite nyheder.tv2.dk ikke er statiske, og det
forhold, at overskriften til artiklen senere blev &ndret til ”Millioner forsvandt fra dansk fod-
boldsspillers selskab”, skyldtes redaktionelle grunde.

Det er TV 2s opfattelse, at den oprindelige overskrift var i overensstemmelse med de presse-
etiske regler, hvorfor TV 2 ikke sa sig forpligtet til at endre overskriften hurtigt. Det er ogsa
baggrunden for, at TV 2 ikke har @&ndret overskriften i linket til artiklen pa Operations X’s
Facebook-profil.

3 Pressenzvnets begrundelse og afgorelse:
I sagens behandling har folgende neevnsmedlemmer deltaget:
Jesper Rothe, Jorn Mikkelsen, Lene Sarup og Marlene Borst Hansen.

Kompetence

Pressenavnet bemaerker, at spergsmaélet om, hvorvidt forhold er injurierende (straffeloven)
eller ansvarspadragende, henhgrer under domstolene og falder uden for navnets kompe-
tence. Neevnet skal hertil bemarke, at naevnet alene har kompetence til at tage stilling til,
hvorvidt der er tale om krankende oplysninger efter de vejledende regler om god presseskik.

God presseskik

Korrekt information

[Klager] har klaget over, at artiklen indeholder ukorrekte oplysninger, og at TV 2 har udeladt
vaesentlige oplysninger i artiklen.

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at det er mediernes opgave at bringe

korrekt og hurtig information. S langt det er muligt, ber det kontrolleres, om de oplysninger,
der gives eller gengives, er korrekte, jf. punkt A.1.

- Stille op til interview



[Klager] har klaget over, at oplysningen i artiklen om, at han ikke ville stille op til interview,
er ukorrekt, idet journalisten henvendte sig til ham uden forudgdende at anmode om et inter-
view.

Af artiklen fremgar blandt andet folgende:

”[...]

[Klager] vil ikke stille op til interview

Dokumenterne, som 'Operation X' er i besiddelse af, afslorer desuden, at pa de
samme dage, hvor store pengebelab er blevet overfort til [Selskabet], er tilsvarende
store belgb blevet fort videre som “betalinger”.

- De overforsler, der er foretaget, er med stor sandsynlighed strafbare som mandat-
svig. Man er gaet ind og har pataget sig at administrere andre folks penge, og sa har
man overfort midlerne til sig selv eller andre uvedkommende formal. Det er alvor-
ligt, siger [Professoren], professor i jura pa Copenhagen Business School.
'Operation X' har gennem flere maneder forsegt at fa [Klager] til at stille op til et in-
terview uden held.”

P& baggrund af sagens oplysninger har Pressenzvnet lagt til grund, at [Klager] den 17. august
2019 via mail blandt andet skrev fglgende til TV 2:

”Jeg er bekendt med, at journalister fra TV2s program Operation X i flere dage har
arbejdet pa at fremkalde en kommentar fra mig i forbindelse med gkonomisk krimi-
nalitet begdet i selskabet [Selskabet].

Jeg skal med denne henvendelse gore opmaerksom p4, at jeg ikke ensker at lade mig
interviewe til programmet, og jeg skal venligst frabede mig at blive kontaktet telefo-
nisk eller ved personligt fremmede af TV-journalisterne.

[.]”

P& denne baggrund finder Pressenavnet, at oplysningen om, at [Klager] ikke onskede at stille
op til interview, har daekning i de faktiske forhold. Naevnet finder derfor ikke grundlag for at
udtale kritik af TV 2 for at bringe udsagnet.

- Konkursadvokatens udsagn
[Klager] har klaget over, at TV 2 har fiaet advokat [Konkursadvokaten]s udtalelser til at frem-
std som en kommentar til den konkrete sag.

Af artiklen fremgar blandt andet folgende:

I

Uvidende om direkterposten eller €j, har [Klager] det juridiske ansvar, fastslar flere
eksperter.

- Hvis man er registreret som direktor i Erhvervsstyrelsens systemer, har man det
juridiske ansvar for, hvad der foregar. Det kan man ikke slippe ud af ved at sige “jeg



vidste ikke, hvad der foregik”. Sa allerede det, at man ikke holder styr p4, hvad der
foregéar, er sddan set problematisk i sig selv, siger [Professoren].

Han bakkes op af [Konkursadvokaten], der har 42 ars erfaring som konkursadvokat:
- Hvis man bare leener sig tilbage og siger, “det har jeg ikke noget med at gore, vi af-
talte, det var ham, der udferte det hele”, sa varetager du ikke dine ledelsesopgaver,
og kan vere i risiko for at blive ansvarlig for det, siger [Konkursadvokaten].

[...I”

Pressenavnet bemarker generelt, at redakteren i overensstemmelse med det almindelige
princip om redakterens ret til at redigere mediet som udgangspunkt er berettiget til at be-
slutte, hvad man vil bringe i mediet. Det vil sige, at det ligger inden for graenserne af redakto-
rens redigeringsret at undlade at omtale forhold, der for en af parterne eller andre forekom-
mer centrale, ligesom det er op til redakteren at valge og fravaelge materiale og kilder, s&
leenge det samlede indtryk giver et retvisende billede.

Pressenavnet finder, at TV 2 ikke har overskredet de vide rammer for redakterens redige-
ringsret ved at have medtaget eksperternes udsagn, der fremtraeder som generelle udsagn, og
idet det tydeligt fremgar, at der er tale om en gengivelse af eksperternes vurderinger. Neevnet
udtaler derfor ikke kritik af TV 2 for at bringe de generelle udtalelser i sammenhang med den
konkrete sag.

- Udeladelse af vaesentlige oplysninger

[Klager] har klaget over, at det burde fremga af artiklen, at kurator efter 11 méneders behand-
ling af sagen ikke har fundet anledning til at indlede en sag om konkurskarantene imod ham,
ligesom det burde fremga i artiklen, at han hverken er sigtet, tiltalt eller domt i sagen, men
derimod alene er registreret som forurettet i sagen af politiet.

[Klager] har endvidere klaget over, at det burde have varet oplyst i artiklen, at [Person A] er
politianmeldt syv gange i sagen, at oplysningerne om, at han bortviste og politianmeldte sin
tidligere svoger i det gjeblik, han blev opmarksom pa svindlen, ikke fremgar klart i artiklens
bredtekst, ligesom TV 2 har ikke har gengivet det fulde indhold af [Klager]s mail af 17. august
2019 til TV 2.

Til den paklagede artikel er indsat et billede af [Klager]s mail af 17. august 2019 til TV 2 med
emnefeltet "Operation X”.

Af billedet fremgar blandt andet folgende tekst:

“Jeg er bekendt med, at journalister fra TV 2s program Operation X i flere dage har
arbejdet pa at fremkalde en kommentar fra mig i forbindelse med gkonomisk krimi-
nalitet begéet i selskabet [Selskabet].

Jeg skal med denne henvendelse gare opmarksom p4, at jeg ikke gnsker at lade mig
interviewe til programmet, og jeg skal venligst frabede mig at blive kontaktet telefo-
nisk eller ved personligt fremmede af TV-journalisterne.



10

Jeg kan faktuelt oplyse folgende til sagen:

Jeg har i en periode varet formel ejer af [Selskabet] pog direkter i selskabet. Jeg har
absolut intet haft at gore med den daglige drift. Jeg har ligeledes vaeret aldeles uvi-
dende om, at en ansat angiveligt har begaet bedrageri overfor en rackke kunder.

Sa snart jeg blev bekendt med, at den ansatte var blevet politianmeldt, bortviste jeg
omgaende vedkommende.

Jeg har ligeledes selv politianmeldt den pageldende person, idet jeg folger mig ma-
nipuleret og besveget af denne.

Personen er et neert familiemedlem, som jeg beklageligvis havde udstrakt tillid til.”

Idet naevnet bemaerker, at [Klager]s synspunkter er gengivet tilstraekkeligt i artiklen, finder
naevnet, at det ligger inden for redakterens redigeringsret, at TV 2 ikke har omtalt, at kurator
efter 11 maneders behandling af sagen ikke har fundet anledning til at indlede en sag om kon-
kurskarantaene imod [Klager], at [Klager] hverken er sigtet, tiltalt eller demt i sagen, og at
[Person A] er politianmeldt syv gange i sagen. Endvidere finder naevnet, at det ligger inden
for redakteren redigeringsret, at den omtalte mail ikke er gengivet i sin fulde leengde.

Overskriftens daekning

[Klager] har klaget over, at artiklens oprindelige overskrift “Dansk fodboldspiller involveret i
millionsvindel” efterlader leeserne med det ukorrekte indtryk, at han har vaeret vidende om
eller aktivt har deltaget i svindel/bedrageri, og at overskriften ikke har dakning.

[Klager] har endvidere klaget over, at overskriften ikke blev rettet hurtigst muligt, efter han
klagede over den til TV 2.

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at overskrifter og mellemrubrikker i
form og indhold skal have deekning i den pagaeldende artikel eller udsendelse. Berigtigelse af
urigtige meddelelser skal finde sted pa redaktionens eget initiativ, hvis og s& snart kendskab
til fejl af betydning i de bragte meddelelser indgér. Berigtigelsen skal foretages i en sddan
form, at laeserne, lytterne eller seerne far klar mulighed for at blive opmarksom pa berigtigel-
sen jf. punkt. A.6 og A.7.

Pa baggrund af sagens oplysninger har navnet lagt til grund, at den paklagede artikel oprin-
deligt havde overskriften “Dansk fodboldsspiller involveret i millionsvindel”. Overskriften
blev 19 timer efter artiklen blev bragt rettet til "Millioner forsvandt fra dansk fodboldspillers
selskab”. Naevnet har endvidere lagt til grund, at det er ubestridt, at [Klager] var direktor og
ejer af selskabet [Selskabet] pa det tidspunkt, hvor den omtalte svindel foregik.

Af artiklens underrubrik fremgar folgende:

“[Klager] haevder, at han ikke vidste hvad der foregik i svindelramt selskab. Det be-
tyder ikke, han kan fralaegge sig ansvaret, fastslar eksperter.”



11

Neavnet finder, at overskriften og anvendelsen af ordet “involveret” er et udtryk for mediets
vurdering af de faktiske forhold. Neevnet finder efter en samlet vurdering ikke grundlag for at
udtale kritik af den oprindelige overskrifts formulering. Af ssmme arsag udtaler naevnet ikke
kritik af, at overskriften ikke blev e&ndret snarest muligt efter [Klager] rettede henvendelse til
TV 2 herom.



	Som direktør har man ansvaret
	Kan ikke huske, hvor pengene er blevet af

