Retsinformation
Udskriftsdato: 22. februar 2021

KEN nr 9089 af 05/03/2012 (Gzldende)

Pressenavnets kendelse i sag nr. 12-70-00194

Ministerium: Justitsministeriet Journalnummer: 12-70-00194



Pressenavnets kendelse 1 sag nr. 12-70-00194

Resumé
Klager — en person — klagede over udsendelsen ”Helte Galla 2011” pa TV 2.
Pressenzevnets begrundelse og afgerelse:

Det laegges til grund, at udsendelsen den 30. december 2011 fejlagtigt identificerede en med-
virkende som ”[Klager]|”, og at antallet af personer med det pigzldende navn ”’[Klager]” er be-
granset.

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at berigtigelse af urigtige meddelelser
skal finde sted pa redaktionens eget initiativ, hvis og sd snart kendskab til fejl af betydning i de
bragte meddelelser indgér. Berigtigelsen skal foretages i en sidan form, at lzeserne, lytternes eller
seerne fir klar mulighed for at blive opmzerksom pa berigtigelsen, jf. punkt A.7.

Det er Pressenazvnets opfattelse, at medier som udgangspunkt skal berigtige forkerte oplys-
ninger det sted, hvor den fejlagtige udsendelse har vearet bragt. I dette tilfeelde pa TV 2. Under hen-
syn til fejlens karakter, herunder at seere grundet billedmaterialet mitte have veeret bekendt med,
at den afbillede gymnastikelev ikke var identisk med klager, finder naevnet, at TV 2 med 2ndringen
af ”identen”, hvorved klagers navn ikke lzengere fremgar af udsendelsen, har berigtiget forholdet i
tilstraekkeligt omfang. Naevnet udtaler ikke kritik.

[Klager] har klaget til Pressenavnet over en udsendelse pa TV 2 den 30. december 2011, idet hun me-
ner, at god presseskik er tilsidesat.

1 Sagsfremstilling

TV 2 bragte den 30. december 2011 udsendelsen "Helte Galla 2011 . Udsendelsen var et underhold-
ningsshow, der fejrede mennesker, som “gor en forskel”. Blandt dem var en danselarer. I forbindelse med
omtalen af danselarerens virke blev der bragt interviews med to af lererens elever, som omtalte laereren i
rosende vendinger. Den ene af eleverne var i udsendelsen identificeret som [Klager], gymnastikelev”.

[Klager] klagede den 2. januar 2012 til TV 2, som over for klager den 17. januar 2012 beklagede fejlen.

2 Parternes synspunkter

2.1 [Klager]s synspunkter

[Klager] har anfort, at hun ikke har givet tilladelse til, at TV 2 kunne bringe hendes navn i nogen sam-
menhang.

Ved at vise et interview med en anden person pa landsdekkende tv og kalde hende ”[Klager]” har TV 2
ifolge klager krenket hende og besudlet hendes navn.

2.2 TV 2’s synspunkter

TV 2 har anfert, at [Klager]s navn ved en fejl figurerede 1 en sdkaldt ”ident” 1 udsendelsen, da der var
sket en ombytning af hendes og en anden elevs navn 1 forbindelse med navngivningen af en elev 1 udsen-
delsen. ”Identen” er blevet @&ndret, séledes at [Klager]s navn ikke vil fremga af udsendelsen i forbindelse
med eventuelle genudsendelser.

3 Pressenavnets begrundelse og afgerelse:

I sagens behandling har felgende nevnsmedlemmer deltaget:
Martin Lavesen, Inger Bach, Ulrik Holmstrup og John Meinert Jacobsen.



Det leegges til grund, at udsendelsen den 30. december 2011 fejlagtigt identificerede en medvirkende
som ”[Klager]”, og at antallet af personer med det pageldende navn ”[Klager]” er begraenset.

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at berigtigelse af urigtige meddelelser skal finde
sted pa redaktionens eget initiativ, hvis og sd snart kendskab til fejl af betydning i de bragte meddelelser
indgér. Berigtigelsen skal foretages i en sddan form, at leeserne, lytternes eller seerne fir klar mulighed for
at blive opmarksom pa berigtigelsen, jf. punkt A.7.

Det er Pressenavnets opfattelse, at medier som udgangspunkt skal berigtige forkerte oplysninger det
sted, hvor den fejlagtige udsendelse har varet bragt. I dette tilfelde pd TV 2. Under hensyn til fejlens
karakter, herunder at seere grundet billedmaterialet matte have vaeret bekendt med, at den afbillede gym-
nastikelev ikke var identisk med klager, finder naevnet, at TV 2 med @ndringen af identen”, hvorved kla-
gers navn ikke leengere fremgér af udsendelsen, har berigtiget forholdet 1 tilstreekkeligt omfang. Navnet
udtaler ikke kritik.

Afgjort den 5. marts 2012



