Retsinformation
Udskriftsdato: 22. februar 2021

KEN nr 9016 af 19/01/2011 (Gaeldende)

Pressenzvnets kendelse i sag nr. 10-70/22

Ministerium: Justitsministeriet Journalnummer: 10-70/22



Pressen@vnets kendelse 1 sag nr. 10-70/22

Resumé
Klager — en person — klagede over indslaget 45-arig mistenkt i flere sager” i Nyhederne pd TV 2.
Pressenzevnets formand udtaler:

Det er en betingelse for at klage til Pressenzvnet, at klageren har retlig interesse i det forhold,
som der klages over. Det indebzerer, at man selv som person, organisation, virksomhed eller lignen-
de skal vaere omtalt, afbilledet eller pa anden made identificeret i mediet.

Da klagen angir TV 2’s offentliggerelse af optagelser og omtale af ejendommen ”[husnavn]”
beliggende pa [adresse], hvor klager bor, har [Klager] en sidan retlig interesse i, at klagen behand-
les. Klagen realitetsbehandles derfor.

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at meddelelser, der kan kraenke privatli-
vets fred, skal undgis, medmindre klar almen interesse, krzever offentlig omtale. Det enkelte men-
neske har krav pa beskyttelse af sin personlige anseelse, jf. punkt B.1.

Det lzegges til grund, at billederne af ejendommen i 2010 er indhentet fra offentlig vej og
bragt uden [Klager]s samtykke.

Klagers ejendom var gerningssted for voldtaegtsforbrydelserne i 1995, og TV 2 har bragt bil-
leder af ejendommen i 2010, da sagen pa ny er blevet aktuel. Af indslaget fremgik det, at ofrene var
unge piger, og at politiet overvejede, om gerningsmanden kunne vere den 45-arige mand, der nu er
tiltalt for drab og to andre voldtzegter. Det er saledes klart for seeren, at hverken klagers familie
eller bed and breakfast-firmaet har forbindelse til forbrydelserne.

Tre medlemmer udtaler videre:

Uanset billederne af husets nuvaerende udseende er af begraenset offentlig interesse, finder vi
ikke grundlag for at kritisere TV 2 for at bringe optagelserne.

Et medlem udtaler:

Jeg finder, at TV 2 har tilsidesat god presseskik ved at bringe billeder af husets nuvaerende
udseende, herunder vej- og husnavn, hvilket var unedvendigt for at fi indslagets budskab frem.
Omtalen kan desuden veere kraenkende og skadelig for klager og klagers familie.

Der afsiges kendelse efter stemmeflertallet, og neevnet udtaler ikke sin kritik af TV 2.

[Klager] har klaget til Pressenavnet over et indslag bragt pd TV 2 den 14. november 2010, idet hun
mener, at god presseskik er tilsidesat.

1 Sagsfremstilling

TV 2 bragte den 14. november 2010 kl. 19.00 1 Nyhederne indslaget 45-drig mistcenkt i flere sager”,
hvoraf folgende bl.a. fremgik:

”Studievceert: Politiet er 1 fuld gang med at undersoge, om den 45-arige mand, der er sigtet for drab og to
voldtagter pA Amager, har flere forbrydelser pd samvittigheden. Uopklarede sager fra fortiden bliver gen-
abnet, blandt andet en 15 &r gammel voldtegtssag.



[Af skeermbilledet fremgar optagelser fra en vej. Et gult hus kan ses pa afstand. ]

Speak: En af de sager, der ligger gverst i bunken af uatklarede forbrydelser, som kan vere relateret til
sexsagen fra Amager, er en meget hard voldtaegtssag, ogsa fra Amager.

[Af skeermbilledet fremgar et nerbillede af et gult hus, hvor der star 2THUSNAVN]” pa gavlen. Herefter
vises optagelser af huset fra 1995, hvor det var grat. ]

Speak: 1 dette hus pé Ingolfs All¢ gennemlevede fire unge kvinder en oktobermorgen i 1995 et mareridt,
da de pé skift blev misbrugt seksuelt af en gerningsmand, som aldrig blev fundet.

Speak: Ofrene var to piger pa 14 ér, en pa 15 og en pé 23. Der blev ogsé stjalet for omkring 60.000
kroner smykker, og politiet bad ogsa den gang borgerne om hjelp, blandt andet segte naboerne efter bevi-
ser, forteeller de 1 dag.

[Af skeermbilledet ses igen klip af det gule hus fra forskellige vinkler.]”

[Klager] klagede til TV 2 over indslaget. Mediet afviste ved e-mail af 16. december 2010 klagen, men
tilbad at leegge restriktioner pa billedmaterialet, sa der ikke fremover ville blive vist neroptagelser af hu-
set.

2 Parternes synspunkter

2.1 [Klager]|s synspunkter

[Klager] har anfert, at hun og hendes familie kabte huset pa [adresse] 1 1997 og bor 1 det idag. Det er
kreenkende at se sin private bolig eksponeret 1 forbindelse med en s& voldsom forbrydelse, og klager on-
sker ikke, at TV 2 genudsender billedmaterialet, uanset om husnavnet bortredigeres. Boligen var ger-
ningsstedet for en voldsom forbrydelse, hvor fire piger angiveligt blev voldtaget i oktober 1995. Huset er
vist fra flere forskellige vinkler og i Nyhederne 1 den bedste sendetid. Det har haft store konsekvenser for
klager og hendes familie. Forud for udsendelsen gjorde [Klager] TV 2’s journalist opmerksom pé at hun
ikke onskede billeder bragt af huset.

Klager har udtrykt forstdelse for, at der blev bragt billeder af huset, som det sd ud i 1995. Det har imid-
lertid ikke nogen relevans at bringe billeder af husets nuvarende udseende, der er meget forskelligt fra
dengang. Klager er bekendt med, at gadenummeret ikke bliver navnt i udsendelsen, men da husets navn
"[HUSNAVN]” tydelig fremgér af det offentliggjorte billedmateriale, kan man identificere huset.

Kun klagers allernermeste familie er bekendt med historien i huset. Det er derfor meget generende, at
venner og arbejdskollegaer nu kan associere klager med et gerningssted for en sa kynisk forbrydelse. Ud-
sendelsen har ogsa haft store konsekvenser for klagers 16-arige son, der ikke tidligere har veret vidende
om den forbrydelse, der er sket 1 huset. Han er meget berort af medieomtalen og de spergsmaél fra venner
og bekendte, som indslaget har affedt. Han er ikke leengere tryg ved at vare alene hjemme.

[Klager] driver et lille privat bed and breakfast "Bed & Breakfast — Hos [Klager]”, der som sit varemar-
ke pd hjemmesiden [bed and breakfast-virksomhedens hjemmeside] har et billede af huset set fra gaden.
Pa nuverende tidspunkt er det ikke muligt at sige, om koblingen mellem huset og en efterhdnden lands-
kendt voldtegtsforbrydelse vil atholde klagers nuverende gaster fra at komme igen eller nye gaster fra
at afprove stedet. Indslaget kan imidlertid fa ekonomiske konsekvenser.

2.2 TV 2’s synspunkter
TV 2 har anfoert, at klageren ikke selv er direkte eller indirekte navnt i udsendelsen, hvorfor klager

mangler retlig interesse i at klage til Pressen@vnet. Klagen ber afvises. TV 2 har henvist til Pressen@vnets
formandskendelser sager af 27. november 2008 i sag nr. 2008-6-0773 og sag nr. 2008-6-0774.

TV 2 har anfoert, atindslaget blev bragt 1 forbindelse med dakningen af en verserende sag om drab og to
voldtegter pa Amager. I indslaget blev vist billeder af klagers hus, der var gerningssted for en uopklaret



forbrydelse, som politiet mener, kan vare begdet af samme gerningsmand, som er tiltalt for fernaevnte
drab og voldtegter.

Efter at TV 2’s journalister havde talt med nogle af klagers naboer, som ligeledes boede pé vejen, da
forbrydelsen fandt sted, tog TV 2’s journalist forud for udsendelsen kontakt til klager for at sikre sig, at
beboerne, der var flyttet ind efter forbrydelsen, kendte til den gamle sag. Klager bekreftede, at familien
var bekendt med sagen. Da klager imidlertid ikke var s@rlig glad for, at billederne af huset skulle 1 tv,
valgte TV 2 at billedbehandle optagelserne, s& husnummeret ikke kunne ses.

Det fremgar tydeligt af indslaget, at der er tale om en gammel sag, og der er saledes ikke nogen relation
mellem forbrydelsen og klager, der skal have erhvervet ejendommen ca. to ar efter forbrydelsen. Forbry-
delsen pd Ingolfs Allé har i gvrigt allerede veret genstand for mediedaekning bade dengang og nu 1 for-
bindelse med den aktuelle sag.

De billeder, som TV 2 har bragt, er optaget pd lovlig vis. Af samme grund vil TV 2 heller ikke garantere
fremtidig ikke at vise billeder af specifikke lokaliteter, ej heller af [adresse]. TV 2 har over for klager
beklaget, hvis sagen har fort til ubehageligheder.

3 Pressenzvnets begrundelse og afgerelse:

I sagens behandling har felgende neevnsmedlemmer deltaget:
Axel Kierkegaard, Inger Bach, Ulrik Holmstrup og Marianne Druedahl.

Det er en betingelse for at klage til Pressen@vnet, at klageren har retlig interesse i det forhold, som der
klages over. Det indebarer, at man selv som person, organisation, virksomhed eller lignende skal vare
omtalt, afbilledet eller pd anden méde identificeret i mediet.

Da klagen angér TV 2’s offentliggarelse af optagelser og omtale af ejendommen ”[husnavn]” beliggen-
de pa [adresse], hvor klager bor, har [Klager] en sadan retlig interesse 1, at klagen behandles. Klagen rea-
litetsbehandles derfor.

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at meddelelser, der kan kraenke privatlivets fred,
skal undgas, medmindre klar almen interesse, kraever offentlig omtale. Det enkelte menneske har krav pa
beskyttelse af sin personlige anseelse, jf. punkt B.1.

Det leegges til grund, at billederne af ejendommen 1 2010 er indhentet fra offentlig vej og bragt uden
[Klager]s samtykke.

Klagers ejendom var gerningssted for voldtagtsforbrydelserne i 1995, og TV 2 har bragt billeder af
ejendommen i 2010, da sagen pa ny er blevet aktuel. Af indslaget fremgik det, at ofrene var unge piger,
og at politiet overvejede, om gerningsmanden kunne vere den 45-arige mand, der nu er tiltalt for drab og
to andre voldtagter. Det er sdledes klart for seeren, at hverken klagers familie eller bed and breakfast-
firmaet har forbindelse til forbrydelserne.

Tre medlemmer — Axel Kierkegaard, Inger Bach og Ulrik Holmstrup — udtaler videre:

Uanset billederne af husets nuvaerende udseende er af begrenset offentlig interesse, finder vi ikke
grundlag for at kritisere TV 2 for at bringe optagelserne.

Et medlem — Marianne Druedahl — udtaler:

Jeg finder, at TV 2 har tilsidesat god presseskik ved at bringe billeder af husets nuvaerende udseende,
herunder vej- og husnavn, hvilket var unedvendigt for at fi indslagets budskab frem. Omtalen kan des-
uden vare kreenkende og skadelig for klager og klagers familie.

Der afsiges kendelse efter stemmeflertallet, og nevnet udtaler ikke sin kritik af TV 2.
Afgjort den 19. januar 2011



