Retsinformation
Udskriftsdato: 22. februar 2021

KEN nr 9101 af 24/03/2010 (G=ldende)

Pressenavnets kendelse i sag nr. 2010-6-0961

Ministerium: Justitsministeriet Journalnummer: 2010-6-0961



Pressenavnets kendelse 1 sag nr. 2010-6-0961

Resumé

Klager — en person — klagede over artiklen ”Hun vil dyrke sex for penge” pé tv2.dk og sprogbrugen
pa TV 2/News og TV 2.

Pressenzvnets formand udtaler:

Det er en betingelse for at klage til Pressenzevnet, at klageren har retlig interesse i det forhold,
der klages over. Det indebzerer, at man selv som person, organisation, virksomhed eller lignende
skal veere omtalt, afbilledet eller p4 anden made identificeret i mediet. Det er ikke tilstraekkeligt, at
man har en generel interesse i det emne, der er behandlet.

Da klager efter det oplyste ikke selv er direkte eller indirekte naevnt, har klageren ikke en sa-
dan interesse i sagen, at der er grundlag for at behandle klagen. Klagen afvises herefter, jf. medie-
ansvarslovens § 43, stk. 2, nr. 2.

[K] har klaget til Pressenavnet over sprogbrugen pd TV 2/News og TV 2 samt over artiklen ”Hun vil
dyrke sex for penge” pa tv2.dk den 2. marts 2010, idet han mener, at god presseskik er tilsidesat.

Af artiklen fremgik bl.a. felgende:

”Pressen matte ikke hore pigens forklaringSexakten eller voldtegten foregik pd handicaptoilettet pa
Fredericia Banegard, men at det skete pa frivillig basis, forklarede han. Han tilbed hende endda at ga ud,
hvis hun ikke havde lyst.

Da den 16-drige piges forklaring skulle lases op i retten, blev pressen gennet ud af retslokalet.

Pigen er stadig den forurettede 1 sagen, men hun er efter videoen er blevet offentliggjort blevet sigtet for
falsk vidneforklaring i retten og for falsk anmeldelse. Dommen i sagen ventes at falde i morgen, hvor
pigen ogsa skal svare pd anklagerne om falsk anmeldelse.”

I tilknytning til artiklen var indsat et tv-klip om samme. I klippet omtaltes den nu 16-arige som “pigen”.

[K] har til stette for klagen bl.a. anfort, at tv-kanalerne under det statsligt ejede aktieselskab TV
2 | DANMARK A/S mangler evnen til at orientere om sagen pa en saglig made. Klager er som borger
medejer af TV 2 og kan ikke blot lade vare med se lese, hvad de skriver. Klager har videre anfort, at den
16-arige i flere tilfelde er omtalt som “’kvinde”, selvom hun er 16 &r og var 14 &r, da episoden fandt sted.

Pressenzvnets formand udtaler:

Det er en betingelse for at klage til Pressenavnet, at klageren har retlig interesse i det forhold, der kla-
ges over. Det indebarer, at man selv som person, organisation, virksomhed eller lignende skal vaere om-
talt, afbilledet eller pa anden méde identificeret 1 mediet. Det er ikke tilstreekkeligt, at man har en generel
interesse 1 det emne, der er behandlet.

Da klager efter det oplyste ikke selv er direkte eller indirekte navnt, har klageren ikke en sddan interes-
se 1 sagen, at der er grundlag for at behandle klagen. Klagen afvises herefter, jf. medieansvarslovens § 43,
stk. 2, nr. 2.

Afgjort den 24. marts 2010



