Retsinformation
Udskriftsdato: 22. februar 2021

KEN nr 9441 af 12/09/2011 (Gaeldende)

Pressenzvnets kendelse i sag nr. 11-70/109

Ministerium: Justitsministeriet Journalnummer: 11-70/109



Pressenavnets kendelse 1 sag nr. 11-70/109

Resumé

Klager — Andelsboligforeningen Blomsterparken — klagede over udsendelsen ”Klamphuggerne: Fix
og ferdig” pa TV 2.

Pressenzevnets begrundelse og afgerelse:

Det er en betingelse for at klage til Pressenzvnet, at klageren har retlig interesse i det forhold,
som der klages over. Det indebzerer, at man selv som person, organisation, virksomhed eller lignen-
de skal veere omtalt, afbilledet eller pa anden made identificeret i mediet. Det er ikke tilstraekkeligt,
blot at have interesse i det emne, der er behandlet.

Klagen angir TV 2s omtale af andelsboligforeningen Blomsterparkens rzkkehuse, hvoraf
nogle efter det oplyste er afbilledet i udsendelsen. Andelsforeningen ejer boligerne (foreningens
medlemmer har som andelshaverne en andel i foreningens formue og en brugsret). Foreningen er
derved indirekte naevnt og afbilledet og har derfor retlig interesse i, at klagen realitetsbehandles.

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at det er massemediernes opgave at brin-
ge korrekt og hurtig information. Sa langt det er muligt, bor det kontrolleres, om de oplysninger,
der gives, er korrekte, herunder ved forelaeggelse for dem, som eventuelt kan veere kraenket, jf.
punkt A.1 og A.3.

Pa baggrund af klagers oplysninger, den fremlagte mangelsliste af 23. maj 2003 samt brevet af
9. september 2005 laegges det til grund, at der har veret mangler ved minimum fire af andelsbolig-
foreningens elleve boliger (TV 2 har i udsendelsen oplyst 12 raekkehuse). Sddan som sagen forelig-
ger oplyst, er det ikke dokumenteret, at der hos ”’langt de fleste af beboerne” har veret mangler.

Nevnet finder, at TV 2 har tilsidesat god presseskik, ved ikke — i udsendelsen, der var Kritisk
over for kvaliteten af Carsten Maachs handvzerk — at have indhentet foreningens kommentar eller
pa anden made at have undersegt omfanget af manglerne pa tidspunktet for udsendelsens offentlig-
gorelse. Neevnet udtaler kritik af TV 2.

I medfor af medieansvarslovens § 49 palaegger Pressenzevnet herefter den ansvarshavende re-
dakter af TV 2 at offentliggere et kendelsesresumé.

Andelsboligforeningen Blomsterparken har ved formand [Person A] og sekretaer [Person B] klaget til
Pressenavnet over en udsendelse pa TV 2 den 5. maj 2011, idet andelsboligforeningen mener, at god
presseskik er tilsidesat.

1 Sagsfremstilling

TV 2 bragte den 5. maj 2011 udsendelsen “Klamphuggerne: Fix og feerdig”’. Udsendelsen handlede
navnlig om byggefejl i et parcelhus 1 Hadbjerg, som firmaet Hadbjerg Projektudvikling ApS havde opfort
til en familie. Carsten Maach, som nu drev selskabet, havde tidligere drevet en raekke andre byggeselska-
ber, der enten var giet konkurs eller var blevet tvangsoplest.

Af udsendelsen fremgér det, at familien 1 Hadbjerg ikke havde rad til at hyre nye hdndvaerkere til at
udbedre manglerne, som derfor blev afhjulpet af andre hdndvaerkere for TV 2’s regning.

Afudsendelsen fremgér bl.a. folgende:



”Studieveert: Udover utilfredse kunder 1 Hadbjerg har vi kendskab til byggerier 1 Vester Hassing, 1 Aa-
bybro og i Svenstrup, hvor husejere ogsa har haft darlige erfaringer med Carsten Maach. Her [studieveer-
ten stdr foran en raekke huse og en stor sten med teksten ”Blomsterparken”] 1 Blomsterparken i Vester
Hassing i Nordjylland, der har Carsten Maach bygget 12 raekkehuse. Langt de fleste af beboerne har haft
massive problemer pa grund af byggesjusk, men desvarre har ingen haft lyst til at tale med os i1 dag, sim-
pelthen fordi de er bange for, at de sa ikke vil kunne salge deres huse bagefter.”

Udsendelsen fortsatte hos familien i Hadbjerg, inden studieverten talte med Carsten Maach. Af telefon-
samtalen fremgik bl.a. folgende:

”Studievcert (over telefonen): Det er jo ikke forste gang, at du er havnet 1 problemer. Du har jo bygget
tre steder oppe 1 Nordjylland. Der er det jo ogsa gaet galt.

Carsten Maach: Hvad er det for noget?

Studievcert: Vester Hassing, 2002. Abybro i 2005. I Svenstrup i samme ar, 2005. Alle tre byggeprojek-
ter, hvor der altsd nu stir familier tilbage, som er dybt ulykkelige for de huse, de har kebt af dig.

Carsten Maach: Det kommer bag pa mig.

Studieveert: Men du treekker jo et tydeligt spor efter dig af ulykkelige og frustrerede kunder. Alle dem vi
har talt med, har kun ét enske. Og dét er, at du trekker dig ud af branchen. Vil du gere det?

Carsten Maach: Jeg er ogsé holdt. Jeg er stoppet med det.
Studieveert: Men du er 1 fuld gang med at bygge oppe 1 Frederikshavn, sa det passer jo ikke.
Carsten Maach: Ja, til mig selv, til udlejning.”

Andelsboligforeningen Blomsterparken klagede ved 19. maj 2011 til TV 2, der ved brev af 24. juni
2011 afviste klagen.

2 Parternes synspunkter

2.1 Andelsboligforeningen Blomsterparkens synspunkter

Andelsboligforeningen har anfort, at der i udsendelsen na@vnes tre boligforeninger i Nordjylland, men
der vises udelukkende billeder fra Andelsboligforeningen Blomsterparken. ”Blomsterparken” er ikke,
som TV 2 tror, en betegnelse for et omréde 1 Vester Hassing. Det er navnet pd andelsboligforeningen.

Foreningen anser sig klageberettiget, idet foreningen ejer boligerne, og den enkelte andelshaver udeluk-
kende har en brugsret til en bolig. Det omtales, at man har talt med en ”handfuld af beboerne”. Kun en
enkelt beboer har veret med fra byggeriets start og kender dermed forlgbet. Adskillige ejendomsmeglere
har forespurgt, om der er hold 1 udsendelsen. Maeglerne er af den opfattelse, at det er blevet vanskeligere
at selge boliger 1 foreningen pa grund af udsendelsen.

I udsendelsen er byggefirmaet Maach-Huse hangt ud for byggesjusk, hvilket muligvis er korrekt. Det er
imidlertid utilfredsstillende, at boligforeningen er blevet naevnt i udsendelsen, ligesom ejendommens boli-
ger er blevet vist. Det er bestyrelsens opfattelse, at der i forbindelse med byggeriet af de 11 boliger ikke
var tale om byggesjusk, men derimod mindre fejl og mangler, der — s vidt vides — er blevet udbedret
tilfredsstillende, senest ved 1-drs eftersynet. Dette kan ikke karakteriseres som byggesjusk. De af TV 2
medsendte bilag viser nogle af de fejl og mangler, der blev konstateret i boligerne. Imidlertid blev alle
disse, herunder de “’blafrende undertage”, lost inden for et rs tid uden udgift for foreningen. Der er ingen
—1 hvert fald pd grund af byggeriet - ulykkelige beboere.

I forbindelse med vedligeholdelsesbudgetterne har lokale handvarkere gennemgéaet byggeriet uden at
konstatere fejl og mangler, ligesom den anvendte vurderingsmand fandt byggeriet “noget af det smukke-
ste andelsboligbyggeri, han har set”.

Foreningen finder det tillige uheldigt, at der blev bragt udsagn fra enkelte andelshavere uden at fa oplys-
ningerne bekraftet hos formanden, der via arkivmateriale kunne dokumentere omfangen af de fernavnte
mangler.



2.2 TV 2’s synspunkter

TV 2 har anfoert, at dét, der praecist siges 1 programmet, er, at der i Blomsterparken er nogle husejere, der
har haft uheldige oplevelser med Carsten Maach, og at der er nogle husejere, der ikke ensker at sta frem,
fordi de er bange for, at det ville fa betydning for deres salg af husene. Andelsboligforeningen som sadan
nzvnes ikke.

Navnet Blomsterparken 1 Hadbjerg navnes for at angive den geografiske placering. Programmet inde-
holder séledes hverken kritik af andelsboligforeningen eller de enkelte beboere. Pa denne baggrund anser
TV 2 ikke foreningen for klageberettiget, ligesom det heller ikke er TV 2s opfattelse, at udsendelsen 1
ovrigt setter andelsboligforeningen eller de enkelte beboere 1 et darligt lys.

TV 2 har videre anfort, at man har talt med en ”handfuld af beboere 1 andelsboligforeningen” og fiet
forevist en raekke fejl og mangler, som beboerne dels har faet udbedret af andre, dels fiet forevist man-
gelslister. Et yderligere kritikpunkt, der dog ikke na@vnes i udsendelsen, er, at Carsten Maach har haft held
til at fa bygherrerne til at afskrive retten til 5-ars eftersyn. TV 2 har fremlagt en anonymiseret kopi af en
leengere mangelsliste af 23. maj 2003 og et brev af 9. september 2005 til Maach Huse fra firmaets radgi-
ver, der har undersegt fire boliger i Blomsterparken foranlediget af klager fra beboere (det er ikke for
Pressenavnet muligt at se, om mangelslisten vedrerer én af de fire boliger, der henvises til i brevet). Af
brevet fremgér bl.a. folgende:

”Ved besigtigelsen kunne det konstateres, at undertaget 1 forbindelse med udferelsen ikke var tilstraek-
keligt opstrammet, hvilket efterfolgende er udbedret ved at montere afstandsklodser af skum mellem leg-
ter og undertag. Der kunne registreres folgende forhold:”

Selvom flere af fejlene métte veere udbedret 1 dag, har sagerne ifolge flere beboere kraevet en iherdig
indsats at fa fejlene udbedret. Der har sdledes veret beleg for at konkludere, at der har varet massive
problemer pé grund af byggesjusk fra Carsten Maachs firmaers side. Der siges ikke noget om kvaliteten
af husene, som de stér i dag.

Tilretteleeggeren af programmet husker ikke, om hun rent faktisk talte med foreningens formand, men er
sikker pé, at hun forsegte at fa fat 1 [Person A].

3 Pressenaevnets begrundelse og afgerelse:

I sagens behandling har felgende neevnsmedlemmer deltaget:
Axel Kierkegaard, Jan Kristensen, Ulrik Holmstrup og John Meinert Jacobsen.

Det er en betingelse for at klage til Pressenavnet, at klageren har retlig interesse i det forhold, som der
klages over. Det indebarer, at man selv som person, organisation, virksomhed eller lignende skal vare
omtalt, afbilledet eller pa anden méde identificeret i mediet. Det er ikke tilstraeekkeligt, blot at have inte-
resse 1 det emne, der er behandlet.

Klagen angér TV 2s omtale af andelsboligforeningen Blomsterparkens rekkehuse, hvoraf nogle efter
det oplyste er afbilledet i udsendelsen. Andelsforeningen ejer boligerne (foreningens medlemmer har som
andelshaverne en andel i foreningens formue og en brugsret). Foreningen er derved indirekte navnt og
afbilledet og har derfor retlig interesse i, at klagen realitetsbehandles.

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at det er massemediernes opgave at bringe korrekt
og hurtig information. S& langt det er muligt, ber det kontrolleres, om de oplysninger, der gives, er kor-
rekte, herunder ved foreleggelse for dem, som eventuelt kan vare kraenket, jf. punkt A.1 og A.3.

Pé baggrund af klagers oplysninger, den fremlagte mangelsliste af 23. maj 2003 samt brevet af 9. sep-
tember 2005 laegges det til grund, at der har vaeret mangler ved minimum fire af andelsboligforeningens
elleve boliger (TV 2 har i udsendelsen oplyst 12 rekkehuse). Sddan som sagen foreligger oplyst, er det
ikke dokumenteret, at der hos langt de fleste af beboerne” har varet mangler.



Naevnet finder, at TV 2 har tilsidesat god presseskik, ved ikke — 1 udsendelsen, der var kritisk over for
kvaliteten af Carsten Maachs hdndverk — at have indhentet foreningens kommentar eller pa anden made
at have undersogt omfanget af manglerne pé tidspunktet for udsendelsens offentliggerelse. Neevnet udta-
ler kritik af TV 2.

I medfer af medieansvarslovens § 49 palegger Pressenavnet herefter den ansvarshavende redakter af
TV 2 at offentliggere folgende:

”Speak: 1 maj bragte vi beskyldninger om byggesjusk 1 udsendelsen “Klamphuggerne: Fix og feerdig”.

I den forbindelse blev der kort henvist til andelsforeningen Blomsterparkens rekkehuse i Vester Has-
sing.

Andelsforeningen har klaget til Pressen@vnet, som har pélagt os at bringe folgende meddelelse:

Pressenavnet finder, at TV 2 har tilsidesat god presseskik ved ikke at have underseggt, om de omtalte
mangler i udsendelsen var udbedret, da udsendelsen “Klamphuggerne” blev bragt. Det fremgik derfor ik-
ke af udsendelsen, at manglerne var udbedret.

Da TV 2 udelod denne vaesentlige oplysning, har nevnet udtalt kritik af TV 2.
Hele kendelsen fra Pressena@vnet kan leses pa nevnets hjemmeside: pressenaevnet.dk”
Afgjort den 12. september 2011



