Retsinformation
Udskriftsdato: 22. februar 2021

KEN nr 9867 af 16/12/2008 (Gzldende)

Pressenavnets kendelse i sag 2008-6-765

Ministerium: Justitsministeriet Journalnummer: 2008-6-765



Pressenavnets kendelse 1 sag 2008-6-765

Resumé

2 klagere — en ejendomsmeglerforretning og indehaveren — klagede over en programomtale pa
tv2.dk og en udsendelse pd TV 2.

Pressenzevnets begrundelse og afgerelse:

Fristen for klagerne over tilsidesattelse af god presseskik er 4 uger efter offentliggoerelse i
massemediet, jf. medieansvarsloven § 34, stk. 2. Klage over TV 2 skal dog ferst indgives til mediet
selv, og massemediets afgerelse kan herefter senest 4 uger efter, at afgerelsen er kommet frem til
klageren, indbringes for Pressenavnet, jf. medieansvarsloven § 34, stk. 3, 2. pkt.

[K1] og [K2] klagede ved brev af 9. september 2008 over udsendelsen den 14. august 2008. TV
2’s svar af 6. oktober 2008 var samtidig en besvarelse af klagen over netartiklen, der henviser til
udsendelsen. Da klagen herefter er piklaget rettidigt til naevnet, finder naevnet ikke grundlag for at
afvise klagen eller dele heraf. Det kan ikke fore til et andet resultat, at TV 2 den 13. august 2008 —
dvs. for udsendelsen af 14. august 2008 blev bragt — besvarede og afviste klagen af 12. august 2008.
Klagen realitetsbehandles derfor.

Det er betingelse for at klage til Pressenzevnet, at klageren har retlig interesse i det forhold,
som der klages over. Det indebzerer, at man selv som person, organisation, virksomhed eller lignen-
de skal vaere omtalt, afbilledet eller pa anden made identificeret i mediet.

Da programomtalen pi tv2.dk den 8. august 2008 direkte henviser til tv-udsendelsen af 14. au-
gust 2008, og da [K1] er nzvnt i udsendelsen, finder Pressenzvnet, at klagerne har forneden retlig
interesse i klagen over tv2.dk.

[K1] forestod formidlingen af ejerlejligheden i Knabrostraede. Spergsmalet om omfanget af
kebers ret til at opholde sig i gairdhaven kan ikke afgores pa det foreliggende grundlag, men da det
under alle omstzendigheder forholder sig siledes, at TV 2 forud for udsendelsen den 14. august
2008 forelagde de oplysninger, som kunne veere skadelige, kraenkende eller virke agtelsesforringen-
de, for [K2] og bragte hans kommentarer i udsendelsen, og da TV 2 endvidere forud for udsendel-
sen havde indhentet en udtalelse fra ejeren om adgangsforholdene til gairdhaven, udtaler nzevnet
ikke kritik af TV 2 for at have bragt oplysningerne.

Pressenazvnet finder, at overskriften “Ejendomsmceglere snyder huskoberne” kan give indtryk
af, at ejendomsmaeglere bevidst forholder kebere oplysninger. Da overskriften imidlertid blev snd-
ret, inden tv-udsendelsen af 14. august 2008 blev bragt, og da det forst er i tv-udsendelsen, at bl.a.
klagerne omtales ved navn, finder Pressenzvnet ikke tilstraekkeligt grundlag for at udtale kritik af
tv2.dk.

Advokat Anne Troelsen har pd vegne af [K1] og statsautoriseret ejendomsmeegler [K2] klaget til Presse-
navnet over en programomtale den 8. august 2008 pa tv2.dk og en udsendelse pad TV 2 den 14. august
2008, idet advokaten mener, at god presseskik er tilsidesat.

Klagen er modtaget i Pressenavnet 4. november 2008.
1 Sagsfremstilling




tv2.dk bragte den 8. august 2008 under overskriften “Ejendomsmceglere snyder huskobere’ (inden 14.
august 2008 andret til "Huskobere snydt”) folgende henvisning til den kommende udsendelse af forbru-
gerprogrammet “Basta’:

”Det kan vere vanskeligt at selge fast ejendom 1 gjeblikket, s kaberne oplever stadig mere kreative
losninger fra ejendomsmeglerne for at komme af med boligerne. De fremviser fine gdrdhaver, vaskekal-
dre og varelser for at lokke keberne. Men problemerne er, at herlighederne i mange tilfelde ikke tilhorer
selger og nogen gange slet ikke findes. Nar kaberne sé foler sig snydt og klager, undskylder maglerne
sig med, at der bare er tale om beklagelige skrivefejl eller forkerte oplysninger fra selger. Og keberne
skal betale fuld pris alligevel. Se med torsdag [14. august 2008], nar Basta kigger maglerne over skulde-
ren 1 boligsalgene.”

tv2.dk bragte den 14. august 2008 kl. 15.55 under overskriften "Ejendomsmceglere pd gyngende grund”
en artikel, hvoraf folgende bl.a. fremgik:

”Overvejer du at kebe en bolig, sé skal du se dig godt for. Er du uheldig bliver du nemlig lovet mere,
end du egentlig keber. Ejendomsmaeglerne viser nemlig rask vek, kaldre, gairdhaver og meget andet
frem, som viser sig enten at vare ejet af andre eller slet ikke eksistere.

Og ifelge formanden for de Danske BOLIGadvokater Henrik Hepner er det ikke et sersyn. Han har haft
og har lige nu mange sager med huskebere, der er kommet 1 klemme efter at have keobt det ene og féet
noget andet.

Og det var ogsa, hvad [A] og hendes mand kom ud for, da de sidste ar kebte en lejlighed taet pa Stroget 1
Kebenhavn hos [K1] magleren [K2].

I salgsmaterialet reklamerede [K1] nemlig med billede og tekst, at der horte en gdrdhave med til lejlig-
heden. Men det skulle senere vise sig ikke at passe.”

Samme dag kl. 20.50 sendte TV 2 forbrugerprogrammet Basta med indslaget "Ndr ejendomsmcegleren
fusker”. 1 indslaget fortalte kaber [A], hvordan hendes mand og hun gennem ejendomsmeglerfirmaet
[K1] kebte en ejerlejlighed 1 Knabrostraede i Kebenhavn. Af salgsopstillingen fremgik udsagnet: ”Endvi-
dere er der til ejendommen et hyggeligt lyst gdrdmilje”, og under salgsfremvisningen i lejligheden fik ko-
ber tillige oplyst, at hele gdrdmiljoet horte med til lejligheden. Adgangen til et udendersareal var bestem-
mende for kebsbeslutningen. Under renoveringen af den nyindkebte lejlighed blev keber af naboens vice-
veart gjort opmarksom pa, at hun ikke matte opholde sig i gardhaven. Ejendommens administrator frem-
sendte via sin advokat et brev til keber, hvoraf det fremgik, at der ”ikke var brugsret til garden”. Den
manglende brugsret takseredes til 100.000 kroner. Det fremgik af indslaget, at Home havde gennemfort
en handel, hvor en lejlighed var solgt med en vaskekalder, der ikke eksisterede.

Af udsendelsen fremgik endvidere bl.a. felgende:

”Studieveert: Ligesom Home, sa er [K1] meget lidt begejstret for vores indslag. Ja, de har faktisk meldt
afbud til et interview her 1 studiet. I stedet for, der har de sendt os en e-mail, hvori de fortsat haevder, at de
har undersogt alt omkring salget, og at de ikke har svigtet deres ansvar som megler. S& det bliver altsa
ikke 1 aften, at vi fér svar, hvorfor [K1] ikke, inden de solgte lejligheden til [A] og hendes mand [keber-
ne], undersggte, hvem, der ejer den gard, som de ellers si rosende beskrev i salgsmaterialet. Det tog Basta
én opringning at fa fremskaffet sddan et matrikelkort her [holder det op for kameraet] fra Kebenhavns
Kommune, hvor det tydeligt fremgér, at gardhaven den tilherer en naboejendom. For at vere pé den sikre
side, sa kontaktede vi ogséd den rette ejer af gdrdhaven. Og i den her e-mail til os, der bekrafter de, at
beboerne i Knabrostrade altsa ikke mé bruge gardhaven. Jeg vil ogséd meget gerne have haft svar pd,
hvorfor [K1] afviste klagen, da parret henvendte sig...”

I indslaget blev det oplyst, at [K1] havde faet oplysningerne af selger, og at ejendomsmagleren derfor
mente at have varet i god tro. Formanden for DanskeBOLIGadvokater afviste, at ejendomsmagleren



kunne undskylde sig med at vare 1 god tro, idet de som professionelle havde pligt til at undersgge forhol-
dene vedrerende boligen og tog sig betalt herfor.

Yderligere oplysninger i sagen

[K2] fremsendte ved mail af 12. august 2008 til TV 2 en redegorelse vedrerende formidlingen af ejerlej-

ligheden 1 Knabrostrede. Redegerelsen indeholdt tillige en klage over overskriften "Ejendomsmaeglerne
snyder kunderne”, og [K2] anmodede TV 2 om at undlade omtale af sagen 1 Basta og pressen 1 gvrigt.

I redegorelsen blev det i ovrigt bl.a. oplyst, at girdarealet tilherer Landic Property Denmark A/S, men at
det ikke er givet, at keberen af ejerlejligheden alene har en ferdselsret — og ikke en opholdsret — med
hensyn til gardarealet, og at [K1] har foretaget alle relevante undersogelser i forbindelse med salget af
ejerlejligheden.

Landic Property Denmark A/S meddelte samme dag produktionsselskabet Skandinavisk Film Kompag-
ni, at beboerne 1 ejerforeningen “har ret til at feerdes over gardarealet, men at dette ikke mé forveksles
med en opholdsret”.

Pé vegne af TV 2 afviste Skandinavisk Film Kompagni ved brev af 13. august 2008 [K2]s klage og
omtalte i den forbindelse alene tv-udsendelsen. Der blev givet beherig klagevejledning.

[K2] og Skandinavisk Film Kompagni havde en e-mailkorrespondance den 14. august 2008. [K2] med-
delte heri bl.a., at kebers advokat havde oplyst, at der er enighed om, at keber kan opholde sig i garden,
og at spergsmalet kun er, 1 hvilket omfang det kan ske. [K2] meddelte ogsd, at han ikke enskede at med-
virke 1 udsendelsen.

[K2] klagede igen til TV 2 den 9. september 2008. Klagen indeholdt i det vaesentlige samme klagepunk-
ter m.v. som i klagen af 12. august 2008.

Ved brev af 6. oktober 2008 besvarede TV 2 klagen over netartiklen "Ejendomsmaglere snyder huske-
bere”. For sd vidt angar tv-udsendelsen henholdt TV 2 sig til besvarelsen af 13. august 2008.

2 Parternes synspunkter

2.1 Klagernes synspunkter

Advokat Anne Troelsen har anfert, at overskriften pa tv2.dk den 8. august 2008 var en henvisning til det
da kommende tv-program den 14. august 2008, og klagerne er dermed direkte sat i forbindelse med den
skadelige omtale. Klagerne har derfor retlig interesse. Det gaelder ogsa, uanset at TV 2 omformulerede
overskriften til "Huskebere snydt”. Klagen af 9. september 2008 vedrerer tv-indslaget, og klagefristen er
derfor overholdt.

Overskriften ”Ejendomsmaglere snyder huskeberne” har ikke dekning i artiklen eller sagens faktuelle
omstendigheder. Klagerne har i den forbindelse henvist til oplysningerne fremsendt til mediet den 12. au-
gust 2008. Kombinationen af overskriften og tv-indslaget har fejlagtigt bibragt laeserne og seerne den op-
fattelse, at klagerne bevidst ’snyder” sine kunder ved at salge “herligheder”, der 1 mange tilfelde ikke
tilherer slger og nogen gange slet ikke findes”. Keberne af lejligheden 1 Knabrostraede har ret til at feer-
des 1 garden, og klagerne har foretaget alle de undersogelser, der pahviler en ejendomsmaegler 1 forbindel-
se med et ejerlejlighedssalg. Trods [K2]s redegerelse af 12. august 2008 viderebragte TV 2 fejlagtige op-
lysninger, der er kreenkende og skadelige for [K1]. TV 2 efterprovede ikke 1 tilstreekkelig grad udtalelser-
ne fra keber.

2.2 TV 2 og tv2.dKk’s synspunkter
TV 2 har for sa vidt angér tv-udsendelsen anfort, at klagefristen er overskredet, da klage er indgivet til
Pressen@vnet mere end 4 uger efter klagernes modtagelse af mediets svar af 13. august 2008.

Til netartiklen den 8. august 2008 har tv2.dk anfort, at hverken [K2] eller firmaet [K1] er navnt i artik-
len, og at klagerne derfor ikke har retlig interesse. Overskriften "Ejendomsmaeglere snyder huskebere”
blev @ndret til "Huskebere snydt”. TV2 har i evrigt henholdst sig til sin afgerelse af 6. oktober 2008.



3 Pressenzvnets begrundelse og afgerelse:

I sagens behandling har felgende neevnsmedlemmer deltaget: Thomas Rerdam, Finn Rowold, Ulrik
Holmstrup og Bodil Merkev Ullerup.

Fristen for klagerne over tilsidesattelse af god presseskik er 4 uger efter offentliggerelse 1 massemediet,
jf. medieansvarsloven § 34, stk. 2. Klage over TV 2 skal dog ferst indgives til mediet selv, og massemedi-
ets afgorelse kan herefter senest 4 uger efter, at afgerelsen er kommet frem til klageren, indbringes for
Pressenzvnet, jf. medieansvarsloven § 34, stk. 3, 2. pkt.

[K1] og [K2] klagede ved brev af 9. september 2008 over udsendelsen den 14. august 2008. TV 2’s svar
af 6. oktober 2008 var samtidig en besvarelse af klagen over netartiklen, der henviser til udsendelsen. Da
klagen herefter er paklaget rettidigt til nevnet, finder naevnet ikke grundlag for at afvise klagen eller dele
heraf. Det kan ikke fore til et andet resultat, at TV 2 den 13. august 2008 — dvs. for udsendelsen af 14.
august 2008 blev bragt — besvarede og afviste klagen af 12. august 2008. Klagen realitetsbehandles der-
for.

Det er betingelse for at klage til Pressenavnet, at klageren har retlig interesse 1 det forhold, som der
klages over. Det indebarer, at man selv som person, organisation, virksomhed eller lignende skal vare
omtalt, afbilledet eller pa anden méde identificeret i mediet.

Da programomtalen pa tv2.dk den 8. august 2008 direkte henviser til tv-udsendelsen af 14. august 2008,
og da [K1] er nevnt i udsendelsen, finder Pressenavnet, at klagerne har forneden retlig interesse i1 klagen
over tv2.dk.

[K1] forestod formidlingen af ejerlejligheden i Knabrostrade. Spergsmélet om omfanget af kebers ret
til at opholde sig i1 gdrdhaven kan ikke afgeres pa det foreliggende grundlag, men da det under alle om-
stendigheder forholder sig séledes, at TV 2 forud for udsendelsen den 14. august 2008 forelagde de op-
lysninger, som kunne vere skadelige, krenkende eller virke agtelsesforringende, for [K2] og bragte hans
kommentarer i udsendelsen, og da TV 2 endvidere forud for udsendelsen havde indhentet en udtalelse fra
ejeren om adgangsforholdene til gdrdhaven, udtaler naevnet ikke kritik af TV 2 for at have bragt oplysnin-
gerne.

Pressen®vnet finder, at overskriften “Ejendomsmceglere snyder huskoberne” kan give indtryk af, at
ejendomsmeeglere bevidst forholder kebere oplysninger. Da overskriften imidlertid blev a&ndret, inden tv-
udsendelsen af 14. august 2008 blev bragt, og da det forst er i tv-udsendelsen, at bl.a. klagerne omtales
ved navn, finder Pressen@vnet ikke tilstraekkeligt grundlag for at udtale kritik af tv2.dk.

Afgjort den 16. december 2008



