Retsinformation
Udskriftsdato: 22. februar 2021

KEN nr 9524 af 24/09/2013 (G=ldende)

Pressenavnets kendelse i sag nr. 13-70-00484

Ministerium: Justitsministeriet Journalnummer: 13-70-00484



Pressenavnets kendelse 1 sag nr. 13-70-00484

Resumé

tv2.dk (tvtid) har gengivet interview med lederen af et yogacenter loyalt, ligesom tv2.dk (tvtid)
har udyvist tilstraekkelig kildekritik. Dog kan tv2.dk (tvtid) ikke dokumentere alle oplysningerne.
Oplysningerne kan skade yogacentret. Derfor palegger Pressenavnet tv2.dk (tvtid) at bringe kla-
gers version.

Pressenzevnets begrundelse og afgerelse:
God presseskik

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at det er massemediernes opgave at brin-
ge korrekt og hurtig information. Sa langt det er muligt, ber det kontrolleres, om de oplysninger,
der gives eller gengives, er korrekte. Oplysninger som kan vare skadelige, kreenkende eller virke
agtelsesforringende for nogen, skal efterpreves i serlig grad, inden de bringes, forst og fremmest
ved foreleggelse for den pagaldende. Foreleggelse ber ske siledes, at der gives den adspurgte ri-
melig tid til at svare, jf. punkterne A.1 og A.3.

Pressenavnet finder, at de paklagede artiklers oplysninger om, at [Klager] har en tantra-sex-
afdeling, at der dyrkes sex pa [Klager]s lejre og kurser, at [Klager| har forbindelse til sex-chat ar-
bejde og at pengene derfra gar til [Klager], og at [Klager] er en sekt, der udnytter sine medlemmer
kan veere skadelige, kraenkende eller virke agtelsesforringende for [Klager], og de har derfor skul-
let efterpreoves i serlig grad, forst og fremmest ved foreleeggelse for klager.

Efter det for naevnet oplyste har tv2.dk i forbindelse med offentliggerelsen af artiklerne leben-
de forsegt at indhente kommentarer fra [Klager]. Forsegene forblev forgzves, indtil [Person A]
indvilligede i et interview med tv2.dk sidst i maj 2013.

tv2.dk har i de artikler, der blev offentliggjort inden det lykkedes at indhente et interview fra
[Person A] bragt citater fra [Klager]s hjemmeside og [Person Als blog, der modsiger de anklager
artiklen bringer.

I artiklen ”Udskceldt yoga-leder: - Tjente intet pa sexfilm” har tv2.dk bragt dele af dette inter-
view. Pressenzvnet finder, at det til nevnet fremsendte nedskrevne interview, der efter det oplyste
er godkendt af begge parter, er loyalt gengivet i artiklen.

Under hensyn til, at tv2.dk siledes lesbende har forsegt at indhente kommentarer fra [Klager],
og at de, da det lykkedes, loyalt har gengivet interviewet med [Person A] i en artikel, finder Presse-
naevnet, at tv2.dk har efterprevet oplysningerne tilstraekkeligt, og nzaevnet udtaler derfor ikke sin
kritik.

Nevnet finder ikke, at udsagnet om, at [Person A] er leder af [Klager] kan vere skadelig,
krankende eller virke agtelsesforringende og kan alene af den grund ikke danne grundlag for naev-
nets kritik.

Det folger videre af de vejledende regler for god presseskik, at overskrifter og mellemrubrik-
ker i form og indholds skal have dzkning i den pagzldende artikel eller udsendelse. Det samme
geelder de sikaldte spisesedler jf. punktet A6.



Pressenzevnet finder, at mellemrubrikken: ”/Person A] fra [Klager| afviser at have tjent pda por-
nofilm, strip og tantramassage, som det fremleegges i Bubber-program. Han bencegter dog ikke, at alle
aktiviteterne er foregdet” har dekning i den pagzldende artikel. Rubrikken angiver ikke, at aktivi-
teterne skulle veere sket i forbindelse med [Person A]s arbejde i [Klager]. Nzevnet udtaler siledes
ikke kritik heroverfor.

Angiende artiklernes oplysninger om, at M.I.S.A. skulle have bestilt Karl Erik Nylunds rap-
port og at Europaparlamentsmedlemmer havde underskrevet begaering om aktindsigt i M.L.S.A.
finder nzevnet, at klager ikke er klagerberettiget vedrerende disse punkter, da klager ikke selv be-
navnes.

Det folger videre af de vejledende regler for god presseskik, at et medie ber udvise kildekritik
over for nyhedskilderne, i szerdeleshed nar disses udsagn kan vare farvet af personlig interesse el-
ler skadevoldende hensigt, jf. punkt A.2.

Siadan som sagen foreligger oplyst, finder naevnet ikke grundlag for at fastsla, at tv2.dk har
undladt at udvise den fornedne kildekritik over for de tidligere medlemmer af [Klager| [Person B]s
og [Person D]. Artiklerne gengiver de tidligere medlemmers beskrivelse af deres oplevelser som
medlemmer af [Klager].

Udtalelserne fremstar tydeligt som henholdsvis [Person B]s og [Person D|s egne vurderinger
af sagen, og det fremgar klart, at der er et modsztningsforhold mellem klager pa den ene side og
[Person B] og [Person D] pa den anden side. Naevnet finder derfor ikke grundlag for at udtale Kkri-
tik af tv2.dk for at bringe og gengive de tidligere medlemmers oplevelser med [Klager].

Det samme gor sig geeldende for veerten Bubbers piklagede udtalelser. Naevnet udtaler derfor
ikke kritik heroverfor.

Efter de foreliggende oplysninger finder Pressenzvnet ikke grundlag for at udtale kritik af
tv2.dk for at have anvendt betegnelsen ”sexguru” om [Person A]. Det bemaerkes herved, at der er
tale om tv2.dKk’s egen vurdering pa baggrund af de foreliggende oplysninger.

Pressenzvnet finder ligeledes ikke anledning til at udtale kritik for den generelle journalisti-
ske stil i artiklen ”Udskaldt yoga-leder: - Tjente intet pa sexfilm”. De anklager, der fremgéar af pa-
renteserne, der ikke var fremlagt for [Person A] gik ikke ud over de allerede fremlagte anklager,
som [Person A] besvarede i interviewet. Naevnet udtaler ikke kritik.

Nevnet finder heller ikke i ovrigt anledning til at udtale kritik af tv2.dk for overtraedelse af
god presseskik.

Genmeele

Det fremgar af medieansvarslovens § 36, stk. 1, at en anmodning om genmeele i massemedier-
ne over for oplysninger af faktisk karakter, som er egnet til at pifere nogen ekonomisk eller anden
skade af betydning, og som er bragt i et massemedie, skal tages til folge, medmindre oplysningernes
rigtighed er utvivlsom.

Pressenzvnet finder ikke, at artiklernes faktiske oplysninger om, at [Person A] skulle veere
leder i stedet for undervisningsleder af [Klager] er egnet til at pifere [Klager] skonomisk eller an-
den skade af betydning, og klager er derfor alene af den grund ikke berettiget til at fa bragt et gen-
mele overfor disse oplysninger.



Artiklernes omtale af [Person A] som ”sexguru” fremstar tydeligt som tv2.dk’s egen vurde-
ring.

Ligeledes er udsagnet ”Jeg tror pa, at det er en sekt, vi har med at gere. Den hverver menne-
sker, som bliver udnyttet bade ekonomisk og seksuelt under daekke af, at de bliver spirituelt udvik-
let, og som opfordres til at tage afstand fra familie og venner” Bubbers egen udtalelse.

Tillige fremstiar udsagnet om, at der dyrkes sex pia sommerlejre og tantrakurser klart som
[Person B]s og [Person D]|s egne pastande og ikke som faktuelle oplysninger.

Da der siledes ikke er tale om faktiske oplysninger, men derimod henholdsvis tv2.dk’s, [Per-
son B]|s, Bubbers og [Person D|s egne subjektive vurderinger af [Klager], er klager alene af den
grund ikke berettiget til at kraeve genmzele for de tre ovenstiende klagepunkter.

Neevnet anser artiklernes udsagn om, at [Klager] har en ’tantra-sex-afdeling” som en faktisk
oplysning. [Klager| har imidlertid tantrakurser, der omhandler seksuel energi og seksualitet. Neev-
net finder siledes ikke, at ordvalget afviger fra virkeligheden og derfor heller ikke grundlag for
genmeele.

Pressenzvnet finder ikke, at udsagnene: ”...20 medlemmer af Europaparlamentet sidste forar
underskrevet en begaering om at fi aktindsigt i M.I.S.A.-bevaegelsens aktiviteter” og "Rapporten,
som blandt andet bygger pa interview med [Person C| og [Person A], blev bestilt af M.I.S.A. og
brugt som vidnesbyrd i retssagen i Hojesteret i Stockholm 11.-12. oktober 2005, hvor [Person C]
blev tilkendt ophold i Sverige” vedrerer klager. Klager er alene af den grund ikke klageberettiget
pa disse punkter.

Angaende artiklens udsagn om, at [Person A] ikke benzgter at have deltaget i pornofilm,
strip og tantramassage finder Pressenavnet, at de faktiske oplysninger er gengivet korrekt fra in-
terviewet. I artiklens bredtekst fremgar det tydeligt, at aktiviteterne ikke er foregiet i [Klager]-re-
gi. Klager er derfor ikke berettiget til genmeaele heroverfor.

Pressenzvnet finder imidlertid, at felgende oplysninger fremstir som faktiske oplysninger:
”Tidligere medlemmer af [Klager]|s inderkreds er i besiddelse af originale vagtskemaer for sexchat-
arbejdet pa de forskellige [Klager]-ashrams. Det fremgir af vagtskemaet, at formélet er at tjene
penge til [Klager] ligesom den everste dndelige leder af moderorganisationen MISA, [Person C],
ifolge et datostemplet notat "Svar fra [Person Cs kaldenavn]" skulle have opfordret piger til at ud-
fore tantramassage”.

Parterne har om de navnte oplysninger anfert modstridende forklaringer. P4 baggrund af de
begraensede muligheder for at fore bevis for naevnet, kan navnet ikke tage stilling til, hvilke oplys-
ninger, der er korrekte. Det bemarkes, at de vedlagte beviser for vagtskemaerne er i formatet
Word og indeholder hverken datostempel eller underskrift.

Da oplysningerne ikke er dokumenteret utvivlsomt rigtige hverken i artiklerne eller i det ma-
teriale, tv2.dk har fremlagt for Pressenavnet i sagen, og da oplysningerne samtidig er egnede til at
péfore [Klager| ekonomisk eller anden skade af betydning, er [Klager] berettiget til at fi bragt et
genmele heroverfor.

I medfoer af medieansvarslovens § 49, jf. retningslinjerne i lovens § 39, paleegger Pressenavnet
herefter den ansvarshavende redakter af tv2.dk (tvtid) at offentliggere folgende:



”tv2.dk (tvtid) har blandt andet skrevet om [Klager], at der er vagtskemaer for sexchat.

Da denne og en anden oplysning kan skade [Klager], og da tv2.dk (tvtid) ikke har kunnet do-
kumentere oplysningerne, har [Klager] ret til at fa sin version af sagen offentliggjort:

tv2.dk (tvtid) skrev at [Klager] havde udferdiget vagtskemaer for sexchat-arbejdet pa de for-
skellige [Klager]-ashrams med det formal at tjene penge til [Klager], ligesom den everste andelige
leder af moderorganisationen MISA, [Person C], skulle have opfordret piger til at udfere tantra-
massage.

Disse oplysninger er urigtige.
[Klager]

Hele sagen kan laeses pA www.pressenaevnet.dk”

* % %

Pressenzvnet bemzerker, at navnet i sin irsberetning for 2005 praciserede praksis vedreren-
de offentliggerelse pa internettet. En kendelse ber bringes i mediet i en periode, der svarer til den
tid, i hvilken den péiklagede artikel har veret bragt, og der ber oprettes et link til kendelsen fra
artiklen, hvis denne fortsat bringes pa hjemmesiden.

[Klager] har klaget over en raekke artikler pa tv2.dk. (tvtid), idet klager mener, at god presseskik er tilsi-
desat. Klagen omhandler endvidere mediets afslag pd genmale.

Sagen er behandlet sammen med [Klager]s klager i sagerne 13-70-00482 (BT), 13-70-00495 (TV 2) og
13-70-00505 (tv2.dk (nyhederne)).

1 Sagsfremstilling
Den 13. maj 2013 bragte tv2.dk (tvtid) felgende artikel:

“"Bubber: Er yogacenter i virkeligheden en sex-sekt?

I "Danmark ifolge Bubber’ undersoger Bubber, om [Klager] er et skalkeskjul for en international sekt.

Pé torsdag og ugen efter ser ’Danmark ifelge Bubber’ nermere péd [Klager], som kritiseres for sine me-
toder af en reekke athoppere, der 1 dag har taget afstand fra skolen. I programmet udtaler de sig om deres
oplevelser, og fortaeller at der 1 virkeligheden er tale om en sekt, hvor omdrejningspunktet er sex.

Lederen af yogaskolen, den rumanskfedte sexguru [Person A], er imidlertid utilfreds med tv-vaerten
Bubber og produktionsselskabets Eyeworks’ tilgang til sagen, og han skriver pd hjemmesiden [Kla-
ger].dk, at programmet fordrejer virkeligheden, ligesom han mener, at han ikke har fiet lov til at komme
til orde.

Udnytter mennesket okonomisk og seksuelt

Bubber, alias Niels Christian Meyer, erfarer, at [Klager] og dens tantra-sex-afdeling bruger metoder,
som man kender fra andre sekter.

- Jeg tror pé, at det er en sekt, vi har med at gore. Den hverver mennesker, som bliver udnyttet bade
okonomisk og seksuelt under dekke af, at de bliver spirituelt udviklet, og som opfordres til at tage afstand
fra familie og venner, siger Bubber til tvtid og tilfgjer.

- Men det, der forarger mig allermest, er, at skolen” er stottet af Kebenhavns Kommune gennem puljen
til folkeoplysende virksomhed, og at dine og mine skattekroner dermed er med til at finansiere det, kon-
staterer han.

Kreevede scerlig kontrakt for at medvirke



Yogacentrets leder, [Person A], udtrykker 1 sit blog-indlaeg pa hjemmesiden utilfredshed med, at han ik-
ke kunne fa lov til at stille seerlige betingelser for at medvirke 1 programmet.

[Person A] havde krevet, at Eyeworks/TV 2 skulle underskrive en kontrakt, der sikrede ham retten til at
udvealge, hvilke af hans udtalelser, som maétte bruges i programmet, og at programmet kun kunne bringes,
hvis han gav “en skriftlig godkendelse og accept” til det. Et krav, som han imidlertid blev nagtet, og der-
for medvirker han slet ikke.

- Vi er kede af, at [Person A] ikke ville medvirke i programmet pa de helt almindelige vilkar, som vi
arbejder med som presse, for vi vil gerne here hans udlaegning af sagen. Vi har gennem otte méneder gi-
vet ham masser af muligheder for at deltage. Men han fastholder nogle helt urimelige krav, som vi selv-
folgelig ikke kan opfylde. For eksempel vil han have 500.000 kr., hvis vi ikke overholdt hans kontrakt,
herunder hans ret til at redigere programmet, siger Bubber, som er overbevist om, at programmet er juri-
disk og etisk forsvarligt.

- Vi har haft flere advokater til at se programmet igennem, og indholdet er fuldsteendig “bulletproof™.
Men det er jo klart, at skolens leder vil forsage at ’twiste” sagen, sa det kommer til at se ud som om, at vi
gor noget forkert, siger Bubber.

Pé billedet overst ses Bubber sammen med [Person B], der tidligere har veeret medlem af [Klager]s in-
derkreds, men som nu star frem med kritik af centrets metoder.”

Den 16. maj 2013 bragte tv2.dk (tvtid) felgende artikel:
“"Medlemmer af yoga-beveegelse lokkes til porno og massage-job

Medlemmerne af M.1.S.A.-beveegelsen fristes til at medvirke i pornofilm og udfore gratis tantrisk massa-
ge. Det afslores i nyt Bubber-program

Hvis man kommer ind fra gaden og deltager 1 yoga- og tantrakurser, som udbydes pa de 10 [Klager]cen-
tre rundt om 1 Danmark, er der ingen tegn p4, at de offentligt stettede kursuscentre ogsa skulle rumme en
sektlignende organisation med redder i Rumanien. Men det siger flere athoppere er tilfeldet.

I 'Danmark ifelge Bubber - Sekten?’, der sendes i aften og neste torsdag pa TV 2, stir en reekke tidlige-
re medlemmer af [Klager]s sdkaldte inderkreds nemlig frem og forteller om, hvordan kurser og sommer-
lejre bruges til at hverve folk til mere tvivlsomme aktiviteter.

Blandt andet skulle elever og lerere angiveligt blive fristet til at medvirke 1 pornofilm og arbejde frivil-
ligt med sakaldt uselvisk karma-yoga arbejde - som bl.a. striptease-dansere og tantra-masserer under pa-
skud af, at kvinderne ved at dele ud af deres kvindelighed opnér en hgjere spirituel udvikling.

- Folk bliver udnyttet pa rigtig mange méder, bl.a. ved at arbejde og tjene penge til bevaegelsen. For
eksempel opfordres unge kvindelige medlemmer til at give tantrisk massage - mens de selv kun er ifort
smé g-strengs-trusser - til folk, der kommer ind fra gaden og betaler for det, siger Bubber til tvtid og fort-
satter.

- Pigerne far at vide, at det giver rigtig god karma og ger dem til bedre yogier, hvis de giver massage.
Det er spirituelt udviklende for kvinderne at dele ud af deres kvindelighed fér de at vide. Men de skal
gore det gratis eller for meget fa penge forteller eks-medlemmerne. Langt sterstedelen af deres lon gér
nemlig til bevaegelsen, har eks-medlemmerne fortalt mig, siger han.

Afhopper fortceller om sex med overste guru

I forste program meder seerne det athoppede medlem, [Person B], som kom ind 1 [Klager] tilbage i
1999 og blev assistent for [Person A], der gar under betegnelsen "undervisningsleder" for den danske af-
deling af den verdensomspandende M.1.S.A.-bevagelse (The Movement for Spiritual Integration in Ab-
solute).



[Person B] forteeller om, hvordan hun flyttede ind i en sékaldt "ashram", en slags spirituelt bofalles-
skab, hvor medlemmerne typisk havde adskillige sexpartnere, og hvor alt blev styret ovenfra af [Klager]s
ledere.

Hun forteeller ogsa, hvordan den gverste leder af M.I.S.A., tantra-guruen [Person C]. (kaldet [Person Cs
kaldenavn]), har en ophgjet, gudelignende status som den ypperste mester inden for tantra-sex, og at be-
vagelsens kvindelige medlemmer kappes om at komme i seng med ham.

"Han kerte sddan nogle skenhedskonkurrencer til den arlige yoga-lejr nede i Rumanien. Her skulle
kvinderne sd ga negne op pa scenen og fremstille sig selv. Han var selvfelgelig dommer, og der var disci-
pliner som striptease, dans og alle mulige erotiske ting (...). Dén, som vandt konkurrencen, fik lov til at g&
1 seng med [Person Cs kaldenavn]," forteller [Person B] 1 programmet.

[Person B] opndede ogsé selv at blive en af de udvalgte, som fik lov til at have seksuelt samver med
[Person Cs kaldenavn] pd et hemmeligt sted i Frankrig, efter at hun havde sendt et foto af sig selv i under-
toj.

"Jeg kom hen 1 en lejlighed, hvor en masse piger blev holdt frivilligt indesparrede, mens de ventede pa
at have tantra-sex med [Person Cs kaldenavn]," forteller [Person B], som selv var ssmmen med sexguru-
en 1 fire timer.

M.LS.A. er under kritisk segelys i flere europ@iske lande

Det er dog ikke kun her 1 Danmark, at den rumensk-baserede M.I.S.A.-bevagelse og [Person C]s ud-
settes for kritik af athoppede medlemmer.

S4 sent som mandag i1 denne uge bragte finsk fjernsyn dokumentaren "The Call of a tantric guru’, hvor
bl.a. purunge kvinder fortalte om, hvordan de med bind for gjnene var blevet bragt til [Person Cs kalde-
navn|s hemmelige lejlighed i Paris for at have sex med ham.

Ogsa 1 Italien er man blevet mere opmarksomme pa M.I.S.As aktiviteter, og 1 2012 har italiensk politi
foretaget 25 razziaer mod beveagelsen, der misteenkes for bl.a. human trafficking og sex med mindreéarige.

Ifolge den finske dokumentar har omkring 20 medlemmer af Europaparlamentet sidste forar underskre-
vet en begaring om at fa aktindsigt i M.I.S.A.-bevagelsens aktiviteter. Hvis man sperger M.I.S.A.s tu-
sindvis af tilheengere, er der derimod tale om, at [Person C]s er offer for heksejagt og forfelgelse pa grund
af sine religiose holdninger, og for fa &r siden opndede [Person C] politisk asyl i Sverige, hvor han dog
angiveligt ikke l&engere opholder sig.

[Klager] afviser at veere del af en sekt

Dansk [Klager] afviser alle beskyldninger om, at der skulle vaere tale om nogen form for sektlignende
forhold pa de danske centre. P4 hjemmesiden [Klager].dk skriver undervisningsleder [Person A] i sin
blog, at Bubber forsgger at fremprovokere en sensations-historie.

Det er desvaerre ikke lykkedes tvtid at komme i kontakt med hverken [Person A] eller en anden talsper-
son for [Klager], men centrets presseansvarlige medarbejder har sendt en rapport, udarbejdet af den sven-
ske sekt-ekspert Karl Erik Nylund, der frikender M.I.S.A. for beskyldningerne om, at bevaegelsen skulle
daekke over en sex-sekt.

Rapporten, som blandt andet bygger pa interview med [Person C] og [Person A], blev bestilt af
M.L.S.A. og brugt som vidnesbyrd i retssagen i Hgjesteret i Stockholm 11.-12. oktober 2005, hvor [Person
C] blev tilkendt ophold i Sverige.

Tvtid haber stadig pa at fi en kommentar fra [Person A] og vender tilbage med en opdatering af artik-
len, hvis det sker.”

Den 24. maj 2013 bragte tv2.dk (tvtid) felgende artikel:
”Udskeldt yoga-leder: - Tjente intet pa sexfilm



[Person A] fra [Klager] afviser at have tjent pd pornofilm, strip og tantramassage, som det fremlegges
i Bubber-program. Han bencegter dog ikke, at alle aktiviteterne er foregdet

I anden del af 'Danmark ifelge Bubber - Sekten?’, som blev vist torsdag aften pa TV 2, fortalte en raek-
ke "athoppere" fra [Klager]-bevegelsen, at de offentligt stottede kursuscentre skulle vaere et skalkeskjul
for en sekt-lignende organisation, som bl.a. lokker medlemmerne til frivilligt arbejde med tantramassage,
sex-chat pa nettet og medvirken i pornofilm.

Pé baggrund af anklagerne velger undervisningsleder for [Klager], [Person A], som ikke enskede at
medvirke 1 Bubber-programmet pd de gengse vilkar, nu at std frem og give sin version af sagen, og han
afviser alle beskyldninger om, at yogacentret skulle dekke over en sex-sekt (interview er oversat fra en-
gelsk):

- Det er helt hen i vejret at pastd, at [Klager] skulle vaere en sex-sekt. P4 yogakurserne undervises der i
1800 emner, og heraf handler kun 15 om seksuel energi og seksualitet. P& tantrakurserne er det 45 ud af
560 emner, som omhandler seksualitet ud fra et tantrisk perspektiv. Det vil sige otte procent af det samle-
de kursus-CV. Og jeg kan garantere for, at der ikke dyrkes nogen form for sex i forbindelse med undervis-
ningen, siger [Person A] til tv2.dk.dk.

(Ifelge de tidligere [Klager]-medlemmer [Person B] og [Person D] er der utallige eksempler pé, at der
dyrkes sex bade pa sommerlejre og pa de mere avancerede tantrakurser. Ligesom der har veret indrettet et
"ashram" 1 [Klager] pd [Adresse X] 1 Kebenhavn, hvor lerere og elever fra kursuscentret bor og har abne,
seksuelle forhold med adskillige partnere).

Men du medvirker selv under navnet "[Person As alias]" i pornografiske film, som blandt andet inde-
holder noget, der ligner en urinsex-scene. Hvorfor gor du det?

- Der er tale om et eksperiment, som jeg lavede sammen med nogle venner for mange &r siden. Vi on-
skede at lave en kunstnerisk film, hvor vi udforskede ®ldgamle, tantriske teknikker, og hvor vi ville ophe-
je sex til noget spirituelt i modsetning til de stereotype ra pornofilm. Vi fik kontakt til Barny Nygaard fra
BN Agentur, som ville distribuere filmene for os. Men disse film har intet med [Klager] at gore - det var
et helt privat projekt, og 1 ovrigt har jeg ikke tjent noget pa det. Udgifterne gik lige op med indtegterne.
Sa hvorfor anklage mig for noget, som jeg ikke engang har tjent penge pa?, siger [Person A].

En af de tidligere medlemmer af [Klager]s inderkreds, [Person E], fortceller, at en reekke elever og lcere-
re fra yogaskolen medvirker i sexfilm, hvoraf nogle blev produceret pa hans gard pa Nordsjeelland (som
tidligere var et [Klager]-ashram, dvs. bofeellesskab, red.). Hvordan kan det veere?

- Det er korrekt, at der er blevet lavet nogle film af en canadisk instrukter (Jean-Baptiste Miro, red.)
som pa et tidspunkt var kursist pa yogaskolen, og som blev inspireret af de film, jeg var med til at lave.
Han syntes, det kunne vaere spaendende at udforske tantra-teknikkerne sammen med nogle lerere og ele-
ver, der selv gnskede at vaere med. Men - igen - der er tale om et privat projekt, lavet via hans eget pro-
duktionsselskab Sublime Erotica og fuldstendig uathaengigt af [Klager].

(Ifelge en artikel i Jyllands-Posten i 2009 blev nogle af Sublime Erotica-filmene optaget i [Klager]s tid-
ligere yogacenter i [Adresse Y]. Og i den forbindelse udtalte udlejer, at der ikke havde varet andre lejere
til lokalerne end [Klager]. Og ifelge porno-films-distributer Barny Nygaard fakturerede han til [Klager],
red.).

Tidligere [Klager]-medlemmer, deriblandt [Person B], forteeller, at yogakurserne bruges til at hverve
folk til frivilligt arbejde med bl.a. at udfore tantrisk massage i "Tantra Temple"-klinikkerne eller lave sex-
chat pd nettet, og at storre pengebelob angiveligt kanaliseres til [Klager]. Hvad siger du til det?

- Der udfores frivilligt arbejde i [Klager]. Men det er kun pé kursuscentrene, hvor elever og lerere pa
timebasis kan tilbyde at arbejde frivilligt f.eks. i receptionen, i kantinen, i opvasken og med rengering.
Jeg far selv kun betaling for 20 timers arbejde om ugen, resten er frivilligt arbejde. Og da jeg ofte arbejder



omkring 70 timer om ugen, med bl.a. undervisning, foredrag, administration og andet, leverer jeg ca. 50
timers gratis arbejde pr. uge, siger [Person A] og tilfejer.

- "Tantra Temple" har i gvrigt intet med [Klager] at gore. Det kan godt vere, at nogle af lererne - og
maske ogsa nogle elever fra skolen - arbejder der. Men jeg blander mig ikke i, hvad de bruger deres fritid
til.

(Tidligere medlemmer af [Klager]s inderkreds er 1 besiddelse af originale vagtskemaer for sexchat-ar-
bejdet pa de forskellige [Klager]-ashrams. Det fremgér af vagtskemaet, at formalet er at tjene penge til
[Klager]. Ligesom den gverste andelige leder af moderorganisationen MISA, [Person C], ifelge et dato-

stemplet notat "Svar fra [Person Cs kaldenavn]" skulle have opfordet piger til at udfere tantramassage,
red.).

Hvis de sexfilm, som omtales i 'Danmark ifolge Bubber’, ikke har noget med [Klager] at gore, hvorfor
har folk fra skolen sd kobt rettighederne til filmene tilbage fra BN Agentur for et par mdneder siden?

- Der er nogle fra skolen, som er blevet bekymrede over den negative fokusering pa [Klager], som me-
dierne nu igen koger suppe pd, og derfor har de valgt at kabe rettighederne til filmene, s& de ikke vil blive
misbrugt 1 den hetz, som kerer mod yogaskolen.

Hvis der, som du siger, ikke foregdr andet end updklagelig undervisning i [Klager], hvorfor tror du sd,
at en reekke personer stdr frem og pdstar, at der skulle veere tale om sektlignende forhold i [Klager]s in-
derkreds?

- De tre personer, som star frem, [Person B], hendes mand [Person D], og [Person E], har alle personlige
grunde til at sette [Klager] 1 et dérligt lys. De er ikke objektive, og der er tale om ensidig kritik af [Kla-
ger]. Det var de samme tre personer, som udtalte sig til Jyllands-Posten 1 2009, mens retssagen omkring
girden kerte, og de fordrejer sandheden, sa den passer 1 deres egen interesse.

- Sagen omkring girden er meget mere kompleks, end den bliver fremstillet i "'Danmark ifelge Bubber’.
[Klager] investerede meget arbejde og mange penge i at s@tte garden i stand, indrette varelser i det, der
for var en stald, og sd videre. Penge, som vi ikke har fiet tilbage. [Person E], som selv var en del af [Kla-
ger] 1 mange ar, fik aldrig @ndret kontraktforholdene (hvor [Klager] stod som lejer, red.), som han ellers
sagde, han ville. Han blev ved med at udskyde det - og pludselig smed han os ud af ejendommen. Der var
tale om en aftale mellem venner, som han udnyttede til egen vinding, og under retssagen fik han [Person
B] og [Person D] over pé sin side, og lige siden har de vendt sig mod [Klager] og opfundet historier om
os, som ikke passer.

(Ifelge [Person E], som vandt retssagen, har en uvildig vurderingsmand udtalt, at de "istandsattelser",
som blev udfert, mens [Klager] var lejere af girden - bl.a. ops&tning af gipsvaegge for at lave rumopde-
linger - reelt ingen verdi havde).

Det tidligere medlem af [Klager]s inderkreds, [Person B], fortceller, hvordan hun blev opfordret af dig
og [Person Cs kaldenavn] til at fa en abort, da hun ventede et barn med sin keereste, [Person D], som hun
i dag har tre born sammen med. Hvordan kunne I finde pad at rade hende til det?

- Da [Person B] fandt ud af, at hun var gravid, spurgte hun mig til rdds om, hvad hun skulle gore. Jeg
havde opfattelsen af, at hendes forhold til [Person D] kerte dérligt. S derfor frarddede jeg hende at fa et
barn med ham. Grunden til, at [Person Cs kaldenavn] blev involveret, var, at jeg selv bad om hans rad i
sagen. Men det var nok dumt - nar sagen bliver fremstillet, som den ger nu. [Person B] viser jo ikke de
efterfolgende sms’er, hvor jeg tilbed min hjalp, hvis hun valgte at fa barnet.

(Ifelge béde [Person B] og [Person D] er [Person A]s udlegning af sagen en lodret lagn: - Vi har be-
stemt ikke bedt om hans rad. Vi fortalte forst [Person A], at jeg var blevet gravid, da jeg var i tredje ma-
ned, netop for at undga, at han skulle opfordre os til en abort, som er den gaengse "losning" pa graviditeter
i [Klager]. Efterfolgende blev vi indkaldt til et mede, hvor vi bl.a. fik at vide, at det var en deemonisk



graviditet, som vi ikke burde gennemfore. Efterfolgende blev vi frosset ud og havde ikke andet valg end
at forlade [Klager], siger [Person B] til tv2.dk.dk).

Du siger, at [Klager] ikke lokker medlemmer til at optreede med bl.a. striptease. Hvordan kan det sa
veere, at der arrangeres skonhedskonkurrencer pa [Klager]s sommerlejre i f-eks. Rumcenien, hvor kvinder
gdr nogne rundt pd scenen og optreeder med striptease-dans?

- P4 sommerlejrene er der mange meget unge mennesker med, som gerne vil vare letpaklaedte og lave
striptease. Der er ikke nogen, der tvinger dem til det. Tvertimod. Det er deres eget valg. Jeg tror, det kan
sammenlignes med andre steder, hvor mange unge samles om sommeren, f.eks. pa Sunny Beach og pa
diskoteker. Der foregar det jo ogsd, uden at der stilles sporgsmélstegn ved det, siger [Person A].

(Ifelge bl.a. [Person B] og [Person D] opfordres kvindelige medlemmer af [Klager] til at udfere bl.a.
striptease, tantramassage, sexchat og andre seksuelle aktiviteter for at udvikle deres spiritualitet.)

Der er flere tidligere medlemmer af [Klager], der uathangigt bekrefter [Person E], [Person B] og [Per-
son D]s oplevelser. De har dog ikke ensket at std frem 1 medierne af frygt for at blive haengt ud 1 offentlig-
heden.

[Person A]s svarer yderligere pd mediernes anklager mod ham og [Klager], pa sin blog (se link oven for
til hejre 1 artiklen).”

Klager har 1 perioden fra den 14. maj til den 9. juni 2013 klaget til tv2.dk over de enkelte artikler. Kla-
gerne har ogsa omfattet krav om genmale. tv2.dk har afvist alle klagerne.

2 Parternes synspunkter

2.1 [Klager]s synspunkter

[Klager] har anfert, at tv2.dk (tvtid) med de paklagede artikler, har offentliggjort en reekke ukorrekte,
injurierende, @rekraenkende udsagn.

[Person A] er ikke leder af [Klager]. Han er koordinerende underviser eller kan omtales som undervis-
ningsleder. Ligeledes er han ikke sexguru. Klager gor opmarksom p4, at denne ikke har nogen relation til
www.tantracure.dk, hvor [Person A] er benavnt som leder af [Klager]. Det afvises i1 @vrigt, at tantrac-
ure.dk er en samarbejdspartner og at ejeren af hjemmesiden, [Person F], er en del af [Klager]s inderkreds.
tv2.dk har ikke rettet direkte foresporgsel til [Klager] angaende [Person A]s status. Visitkortet, hvor [Per-
son A] star angivet som formand er fra 2004 og er ikke erhvervet fra hverken [Klager] eller [Person A]
selv. Klager afviser, at [Klager] skulle have henvist til [Person A] som leder i1 korrespondancen med Eye-
works. Klager anser hverken tv2.dk’s anonyme kilder eller de kilder, der stir frem i udsendelsen for at
vare troverdige.

Ingen af [Klager]s kurser eller andre begivenheder indeholder seksuelle aktiviteter, og centret har ingen
’tantra-sex-afdeling”. Centrets tantrakurser lyder: Intensiv Tantra, Tantra for Kvinder og Tantra for
Mend. Pé disse kurser omhandler 45 ud af 560 eller 8 procent om seksualitet ud fra et tantrisk perspektiv.
Pa de ovrige yogakurser omhandler kun 15 ud af 1800 emner seksuel energi og seksualitet. Dokumentar-
programmet “Te og tantrasex i tisvilde” var endnu et manipulerende fejlportrat af hvad der foregar pa
[Klager]. Anonyme kilder, der pastar, at der dyrkes sex i forbindelse med lejre og kurser pa [Klager]| anses
ikke som troverdige.

[Klager] har videre anfort, at det ikke er en sekt, men en frivillig forening, der underviser 1 yoga, tantra
og meditation og derfor kan omtales som en yogaskole. Medlemmer opfordres ikke til at donere private
midler, og der er ingen skjulte tilleg. Ligeledes er ingen blevet udnyttet seksuelt. Elever pa centret opret-
holder ganske almindelige sociale relationer. Séledes er der aldrig nogen, der er blevet opfordret af [Kla-
ger] til at tage afstand til familier og venner.

Ifolge klager burde tv2.dk eller Eyeworks have kontaktet Tantratemplet vedrerende anklagen om, at der
skulle vaere en forbindelse mellem Tantratemplet og [Klager].



Det er ikke korrekt, at medlemmer af Europaparlamentet har underskrevet en begaring om at fa aktind-
sigt 1 M.I.S.A. Derimod har mere end 20 medlemmer af Europaparlamentet skrevet breve til de rumanske
myndigheder, for at sikre sig en retferdig behandling af M.I.S.A. og [Person C]. Brevene blev skrevet 1
bekymring over de rumanske myndigheders overtreedelse af menneskerettighederne i forbindelse med
M.L.S.A. og retssagen mod [Person C]. Det er uetisk, at tv2.dk har slettet fejlen uden at rette informatio-
nen.

I den forbindelse har [Klager] henvist til en artikel fra East European Correspondent af Vibeke Sperling,
hvor ovenstéende retssag omtales som den storste menneskerettighedsskandale i Rumanien. Artiklen be-
kreefter i ovrigt ovenstdende pastand om Europaparlamentsmedlemmernes intention med brevene.

Det er ikke korrekt, at den rapport, der blev brugt som vidnesbyrd i retssagen 1 Hojesteret 1 Stockholm
11.-12. oktober 2005, vedrerende [Person C]s segen om opholdstilladelse, var bestilt af M.I.S.A. Hojeste-
ret valgte selv Karl Erik Nylund til at udarbejde rapporten uden forsvarets vidende. Nylund besogte [Per-
son C], mens denne sad i isolation, hvilket kun har kunnet lade sig gere, hvis Nylund arbejdede for de
svenske autoriteter.

Overskriften ”[Person A] fra [Klager] afviser at have tjent pd pornofilm, strip og tantramassage, som
det fremlcegges i Bubber-program. Han bencegter dog ikke, at alle aktiviteterne er foregaet” er ikke et
korrekt udsagn. [Person A] har aldrig udtalt at have haft nogen forbindelse til strip eller tantramassage.
Overskriften er en fordrejning og deekker ikke artiklens indhold. Ingen af ovennavnte aktiviteter har fore-
géet i [Klager] regi, hvilket bar praeciseres, nir det praciseres 1 overskriften, at [Person A] har tilknytning
til [Klager].

[Person B]s og [Person D]s udtalelser om, at der dyrkes sex pa sommerlejre og tantrakurser er ukorrekte
og skadevirkende for [Klager]s tantrakurser. Journalisten burde have henvendt sig til [Klager] for videre-
bringelsen af en sddan pastand. Klager klarger 1 ovrigt, at denne ingen forbindelse har til ashrammerne
omkring [Klager] og saledes heller ikke til produktionsselskabet Sublime Erotica eller til Tantratemplet.

Klager anforer, at der ikke er fort bevis for pastanden om, at tidligere medlemmer er i besiddelse af
vagtskemaer for sexchat, hvor det skulle fremga, at formélet er at tjene penge til [Klager]. Vagtskemaerne
er alle word-dokumenter uden underskrift eller stempel.

Samme geor sig geldende for pastanden om, at et datostemplet notat fra [Person C] skulle opfordre piger
til at udfere tantramassage. Begge pastande er ukorrekte, injurierende og @rekrankende.

[Klager] klager ligeledes generelt over den journalistiske stil i artiklen af 24.05.13: “Udskceldt yoga-
leder: - Tjente intet pd sexfilm”. [Person A]s svar blev konstant efterfulgt af bemaerkninger i parentes,
som [Person A] ikke fik mulighed for at svare pé forinden publiceringen.

2.2 tv2.dk (tvtid)’s synspunkter

tv2.dk har anfert, at benevnelsen af [Person A] som sexguru og leder af yogaskolen sker pd baggrund af
oplysninger fra flere uathengige og trovardige kilder. Dette understottes tillige af dialogen og korrespon-
dancen mellem [Klager] og Eyeworks Danmark A/S, hvor [Person A] er blevet omtalt som centrets leder.
Ydermere anfores det, at klager selv tidligere har angivet [Person A] som leder pa hjemmesiden www.tan-
tracure.dk, pa klagers egen hjemmeside samt pd [Person A]s visitkort. www.tantracure.dk anses som
[Klager]s tette samarbejdspartner og er ejet af et medlem af klagers inderkreds, [Person F]. Visitkortet
blev udleveret til Eyeworks 1 2012.

Artiklen efterlader ikke det indtryk, at [Klager] har en egentlig tantra-sex afdeling, men indikerer blot,
at der foregar aktiviteter af seksuel karakter pa tantra-kurserne. tv2.dk henviser til et DR dokumentarpro-
gram om [Klager] ved navn “Te og tantrasex i Tisvilde”, hvor samme indikation fremgik. Dette bliver
desuden bekraftet af flere uathaengige kilder, ligesom det fremgér af klagers egen hjemmeside.

10



Angéende klagen om Bubbers udtalelser har tv2.dk anfert, at det tydeligt fremgér som et udtryk for
Bubbers egne vurdering og holdninger. I artiklen fremgar det desuden, at [Person A] mener, at program-
merne fordrejer de faktiske forhold. Séledes er klager kommer til orde i artiklen.

Angaende udsagnet om, at 20 medlemmer af Europaparlamentet havde sogt om aktindsigt i M.I.S.A.
har tv2.dk oplyst, at de har slettet dette fra artiklen, sa snart de af klager blev gjort opmarksom pa, at
dette ikke var korrekt. Endvidere vedrerer dette emne ikke klager, hvorfor klager ikke er klageberettiget.
tv2.dk tilfejer, at de har redigeringsretten, og at de angivne oplysninger der enskes genmale for, reekker
ud over de nedvendige faktuelle oplysninger.

tv2.dk har videre anfort, at klager ikke er klageberettiget i henhold til oplysningen om, at rapporten blev
bestilt af M.I.S.A. Eyeworks har desuden bekrzaftet, at der foreligger dokumentation til stette for pastan-
den. Endvidere har Orjan Hultaker, der ifolge klagers egen hjemmeside samarbejde med Nylund om rap-
porten, skriftligt bekraftet ovenstaende pastand over for Eyeworks.

Til pdstanden om, at oplysningen i underrubrikken om, at ”han [Person A] benagter dog ikke, at alle
aktiviteterne er foregaet™ har tv2.dk anfort, at de af flere uathaengige kilder blevet oplyst om, at der er
blevet fremstillet pornofilm, udfert striptease og tantra-massage af personer i [Klager]s inderkreds. Det
fremgar klart af artiklen, at klager afviser, at dette er sket i [Klager]-regi. Her fremgar det, at det er et
privat projekt, lavet via Sublime Erotica. Sublime Erotica havde i gvrigt samme adresse som en af [Kla-
ger]s ashrams.

Af artiklen fremgér det endvidere, at [Person A] afviser enhver forbindelse mellem Tantra Temple og
[Klager].

tv2.dk har i samme forbindelse henvist til [Person A]s udtalelse i interviewet om, at de meget unge
mennesker pd sommerlejrene selv vaelger at vere letpakladte og lave striptease. Derfor finder tv2.dk ikke
underrubrikken misvisende.

tv2.dk har anfert, at [Klager]s medlemmers private geremal kan have en vaesentlig samfundsmessig in-
teresse, da programmet netop omhandler klagers formaen til at fa disse til at vie sit liv til klager og dennes
vaerdier. I den forbindelse er det ikke ubegrundet at indikere, at der er en vis forbindelse mellem ashram
og [Klager]. Ydermere har [Klager] erkendt, at de 1 2003 har varet direkte involveret i kebet af en ejen-
dom, der skulle fungere som ashram.

Den omtalte artikel indeholder en boks med en henvisning til [Person A]s egen blog, hvor [Person A]
svarer pd mediernes kritik samt en henvisning til en anden artikel med overskriften ”Yoga-bevagelse sva-
rer igen pa kritik”, hvori der er et link til klagers hjemmeside med videomateriale der imedegér den rejste
kritik.

[Person B] og [Person D] fastholder deres oplysninger om, at der dyrkes sex pé [Klager]s sommerlejre
og tantrakurser. Dette bekraeftes ogsa af klagers egen hjemmeside, hvor en frivillig aktivitet pa en tantra-
sommerlejr indeberer, at alle deltagerne skulle have sex pa samme tid 1 deres telt eller pa deres varelse.

Det fremgar i artiklen, at [Person A] afviser, at der bliver dyrket nogen form for sex 1 forbindelsen med
undervisningen. Ligeledes fremgar det af artiklen, at [Person A] ikke anser kilderne med disse udtalelser
som troverdige og objektive. Klager er altsa kommet til orde og oplysningerne fra tidligere medlemmer
star ikke uimodsagt i artiklen.

Angaende de tidligere medlemmers vagtskemaer for sex-chat, har tv2.dk vedlagt skriftlig dokumentati-
on herfor.

Angaende klagen om den generelle journalistiske stil 1 henhold til artiklens kommentarer i parentes til
[Person Als udtalelse har tv2.dk anfort, at kritikken i parenteserne ikke gér udover den i gvrigt rejste kri-
tik 1 artiklen og derfor ikke er i strid med god presseskik.

3 Pressenzvnets begrundelse og afgerelse:

11



I sagens behandling har felgende neevnsmedlemmer deltaget:
Martin Lavesen, Inger Bach, Lene Sarup og John Meinert Jacobsen.
God presseskik

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at det er massemediernes opgave at bringe korrekt
og hurtig information. S& langt det er muligt, ber det kontrolleres, om de oplysninger, der gives eller gen-
gives, er korrekte. Oplysninger som kan vare skadelige, kreenkende eller virke agtelsesforringende for
nogen, skal efterproves i serlig grad, inden de bringes, forst og fremmest ved foreleggelse for den pagal-
dende. Foreleggelse bor ske saledes, at der gives den adspurgte rimelig tid til at svare, jf. punkterne A.1
og A.3.

Pressenavnet finder, at de paklagede artiklers oplysninger om, at [Klager] har en tantra-sex-afdeling, at
der dyrkes sex pa [Klager]s lejre og kurser, at [Klager] har forbindelse til sex-chat arbejde og at pengene
derfra gér til [Klager], og at [Klager] er en sekt, der udnytter sine medlemmer kan vere skadelige, kraen-
kende eller virke agtelsesforringende for [Klager], og de har derfor skullet efterproves 1 saerlig grad, forst
og fremmest ved foreleggelse for klager.

Efter det for naevnet oplyste har tv2.dk i forbindelse med offentliggerelsen af artiklerne labende forsegt
at indhente kommentarer fra [Klager]. Forsegene forblev forgeves, indtil [Person A] indvilligede i et in-
terview med tv2.dk sidst i maj 2013.

tv2.dk har 1 de artikler, der blev offentliggjort inden det lykkedes at indhente et interview fra [Person A]
bragt citater fra [Klager]s hjemmeside og [Person A]s blog, der modsiger de anklager artiklen bringer.

I artiklen ”Udskeeldt yoga-leder: - Tjente intet pd sexfilm” har tv2.dk bragt dele af dette interview. Pres-
senevnet finder, at det til neevnet fremsendte nedskrevne interview, der efter det oplyste er godkendt af
begge parter, er loyalt gengivet i artiklen.

Under hensyn til, at tv2.dk siledes lebende har forsggt at indhente kommentarer fra [Klager], og at de,
da det lykkedes, loyalt har gengivet interviewet med [Person A] 1 en artikel, finder Pressenavnet, at
tv2.dk har efterprovet oplysningerne tilstraekkeligt, og nevnet udtaler derfor ikke sin kritik.

Neavnet finder ikke, at udsagnet om, at [Person A] er leder af [Klager] kan vere skadelig, kraenkende
eller virke agtelsesforringende og kan alene af den grund ikke danne grundlag for navnets kritik.

Det folger videre af de vejledende regler for god presseskik, at overskrifter og mellemrubrikker 1 form
og indholds skal have dekning 1 den pagaldende artikel eller udsendelse. Det samme galder de sakaldte
spisesedler jf. punktet A6.

Pressen@vnet finder, at mellemrubrikken: ”/Person A] fra [Klager] afviser at have tjent pa pornofilm,
strip og tantramassage, som det fremleegges i Bubber-program. Han bencegter dog ikke, at alle aktivite-
terne er foregdet” har dekning i den padgaldende artikel. Rubrikken angiver ikke, at aktiviteterne skulle
veaere sket i forbindelse med [Person A]s arbejde 1 [Klager]. Naevnet udtaler saledes ikke kritik heroverfor.

Angaende artiklernes oplysninger om, at M.I.S.A. skulle have bestilt Karl Erik Nylunds rapport og at
Europaparlamentsmedlemmer havde underskrevet begaring om aktindsigt i M.I.S.A. finder navnet, at
klager ikke er klagerberettiget vedrerende disse punkter, da klager ikke selv benavnes.

Det folger videre af de vejledende regler for god presseskik, at et medie ber udvise kildekritik over for
nyhedskilderne, i seerdeleshed nér disses udsagn kan vare farvet af personlig interesse eller skadevolden-
de hensigt, jf. punkt A.2.

Sadan som sagen foreligger oplyst, finder naevnet ikke grundlag for at fastsla, at tv2.dk har undladt at
udvise den fornedne kildekritik over for de tidligere medlemmer af [Klager] [Person B]s og [Person D].
Artiklerne gengiver de tidligere medlemmers beskrivelse af deres oplevelser som medlemmer af [Klager].

Udtalelserne fremstér tydeligt som henholdsvis [Person B]s og [Person D]s egne vurderinger af sagen,
og det fremgér klart, at der er et modsatningsforhold mellem klager pd den ene side og [Person B] og

12



[Person D] péd den anden side. Naevnet finder derfor ikke grundlag for at udtale kritik af tv2.dk for at brin-
ge og gengive de tidligere medlemmers oplevelser med [Klager].

Det samme gor sig geeldende for verten Bubbers paklagede udtalelser. Naevnet udtaler derfor ikke kritik
heroverfor.

Efter de foreliggende oplysninger finder Pressenavnet ikke grundlag for at udtale kritik af tv2.dk for at
have anvendt betegnelsen ’sexguru” om [Person A]. Det bemarkes herved, at der er tale om tv2.dk’s egen
vurdering pa baggrund af de foreliggende oplysninger.

Pressenavnet finder ligeledes ikke anledning til at udtale kritik for den generelle journalistiske stil 1 ar-
tiklen ”Udskeldt yoga-leder: - Tjente intet pa sexfilm”. De anklager, der fremgér af parenteserne, der ikke
var fremlagt for [Person A] gik ikke ud over de allerede fremlagte anklager, som [Person A] besvarede i
interviewet. Nevnet udtaler ikke kritik.

Neavnet finder heller ikke 1 ovrigt anledning til at udtale kritik af tv2.dk for overtraedelse af god presse-
skik.

Genmcele

Det fremgéar af medieansvarslovens § 36, stk. 1, at en anmodning om genmale i massemedierne over for
oplysninger af faktisk karakter, som er egnet til at pafere nogen ekonomisk eller anden skade af betyd-
ning, og som er bragt i et massemedie, skal tages til folge, medmindre oplysningernes rigtighed er utvivl-
som.

Pressenavnet finder ikke, at artiklernes faktiske oplysninger om, at [Person A] skulle vare leder i stedet
for undervisningsleder af [Klager] er egnet til at pafere [Klager]| ekonomisk eller anden skade af betyd-
ning, og klager er derfor alene af den grund ikke berettiget til at 4 bragt et genmale overfor disse oplys-
ninger.

Artiklernes omtale af [Person A] som ”sexguru” fremstar tydeligt som tv2.dk’s egen vurdering.

Ligeledes er udsagnet Jeg tror pa, at det er en sekt, vi har med at gere. Den hverver mennesker, som
bliver udnyttet bdde ekonomisk og seksuelt under deekke af, at de bliver spirituelt udviklet, og som opfor-
dres til at tage afstand fra familie og venner” Bubbers egen udtalelse.

Tillige fremstar udsagnet om, at der dyrkes sex pa sommerlejre og tantrakurser klart som [Person B]s og
[Person D]s egne pastande og ikke som faktuelle oplysninger.

Da der séledes ikke er tale om faktiske oplysninger, men derimod henholdsvis tv2.dk’s, [Person B]s,
Bubbers og [Person D]s egne subjektive vurderinger af [Klager], er klager alene af den grund ikke beretti-
get til at kreeve genmale for de tre ovenstaende klagepunkter.

Naevnet anser artiklernes udsagn om, at [Klager] har en tantra-sex-afdeling” som en faktisk oplysning.
[Klager] har imidlertid tantrakurser, der omhandler seksuel energi og seksualitet. Nevnet finder séledes
ikke, at ordvalget afviger fra virkeligheden og derfor heller ikke grundlag for genmale.

Pressen@vnet finder ikke, at udsagnene: ”...20 medlemmer af Europaparlamentet sidste forar under-
skrevet en begaring om at fa aktindsigt i M.I.S.A.-bevegelsens aktiviteter” og “Rapporten, som blandt
andet bygger pa interview med [Person C] og [Person A], blev bestilt af M.I.S.A. og brugt som vidnes-
byrd i retssagen 1 Hgjesteret i Stockholm 11.-12. oktober 2005, hvor [Person C] blev tilkendt ophold i
Sverige” vedrerer klager. Klager er alene af den grund ikke klageberettiget péd disse punkter.

Angaende artiklens udsagn om, at [Person A] ikke benagter at have deltaget 1 pornofilm, strip og tantra-
massage finder Pressenavnet, at de faktiske oplysninger er gengivet korrekt fra interviewet. I artiklens
bradtekst fremgar det tydeligt, at aktiviteterne ikke er foregdet 1 [Klager]-regi. Klager er derfor ikke beret-
tiget til genmale heroverfor.

Pressenavnet finder imidlertid, at felgende oplysninger fremstér som faktiske oplysninger: “Tidligere
medlemmer af [Klager]s inderkreds er i besiddelse af originale vagtskemaer for sexchat-arbejdet pa de

13



forskellige [Klager]-ashrams. Det fremgér af vagtskemaet, at formalet er at tjene penge til [Klager] lige-
som den gverste dndelige leder af moderorganisationen MISA, [Person C], ifelge et datostemplet notat
"Svar fra [Person Cs kaldenavn]" skulle have opfordret piger til at udfere tantramassage”.

Parterne har om de navnte oplysninger anfort modstridende forklaringer. Pa baggrund af de begrensede
muligheder for at fore bevis for n@vnet, kan nevnet ikke tage stilling til, hvilke oplysninger, der er kor-
rekte. Det bemarkes, at de vedlagte beviser for vagtskemaerne er i formatet Word og indeholder hverken
datostempel eller underskrift.

Da oplysningerne ikke er dokumenteret utvivisomt rigtige hverken 1 artiklerne eller 1 det materiale,
tv2.dk har fremlagt for Pressen@vnet i sagen, og da oplysningerne samtidig er egnede til at pafere [Kla-
ger] okonomisk eller anden skade af betydning, er [Klager] berettiget til at & bragt et genmele herover-
for.

I medfer af medieansvarslovens § 49, jf. retningslinjerne i lovens § 39, palegger Pressenavnet herefter
den ansvarshavende redakter af tv2.dk (tvtid) at offentliggere folgende:

”tv2.dk (tvtid) har blandt andet skrevet om [Klager], at der er vagtskemaer for sexchat.

Da denne og en anden oplysning kan skade [Klager], og da tv2.dk (tvtid) ikke har kunnet dokumentere
oplysningerne, har [Klager] ret til at fa sin version af sagen offentliggjort:

tv2.dk (tvtid) skrev at [Klager] havde udferdiget vagtskemaer for sexchat-arbejdet pa de forskellige
[Klager]-ashrams med det formadl at tjene penge til [Klager], ligesom den gverste andelige leder af moder-
organisationen MISA, [Person C], skulle have opfordret piger til at udfere tantramassage.

Disse oplysninger er urigtige.

[Klager]

Hele sagen kan laeses pd www.pressenaevnet.dk”

ko ok

Pressen@vnet bemarker, at nevnet i sin arsberetning for 2005 praciserede praksis vedrerende offentlig-
gorelse pé internettet. En kendelse ber bringes 1 mediet i en periode, der svarer til den tid, i hvilken den
paklagede artikel har varet bragt, og der ber oprettes et link til kendelsen fra artiklen, hvis denne fortsat
bringes pd hjemmesiden.

Afgjort den 24. september 2013

14



