
Udskriftsdato: 22. februar 2021

KEN nr 9324 af 25/06/2009 (Gældende)

Pressenævnets kendelse i sag nr. 2009­6­0817

Ministerium: Justitsministeriet Journalnummer: 2009­6­0817



Pressenævnets kendelse i sag nr. 2009-6-0817

Resumé

Klager – en kommune – klagede over forbrugerprogrammet ”Basta” på TV 2.

Pressenævnets begrundelse og afgørelse:

Østre Landsret afsagde om formiddagen den 8. januar 2009 kendelse i fire parkeringsafgifts‐
sager, der var afgjort af fogedretten i første instans og indbragt for landsretten af [K]. Landsretten
udtalte i alle fire sager, at de kommunale parkeringsvagter er særligt uddannet til deres arbejde, og
at der derfor er en formodning for, at de udøver deres forvaltningsmyndighed som parkeringsvag‐
ter i overensstemmelse med den udarbejdede vejlednings bestemmelser herom. Denne udtalelse må
anses for at være væsentlig i relation til den bevisproblematik, udsendelsen beskæftigede sig med. I
Basta den 8. januar 2009 kl. 20.50 blev det imidlertid alene oplyst, at kommunen havde indkæret
fogedrettens kendelser, ligesom udfaldet af fogedrettens kendelser blev refereret.

Pressenævnet finder, at TV 2 har tilsidesat god presseskik ved ikke – i udsendelsen den 8. ja‐
nuar 2009 eller i umiddelbar tilknytning til udsendelsen – at have omtalt landsrettens vurdering af
bevisproblematikken i de afgjorte sager. Nævnet udtaler sin kritik af TV 2. Nævnet bemærker i den
forbindelse, at TV 2, som var bekendt med, at landsretten havde behandlet kæresagerne, kunne og
burde have undersøgt, om landsretten havde truffet afgørelse i sagerne forud for, at Basta udsen‐
delsen blev bragt den 8. januar 2009 om aftenen.

I medfør af medieansvarsloven § 49 pålægger Pressenævnet herefter den ansvarshavende re‐
daktør af TV 2 at offentliggøre et kendelsesresume.

Advokat Anders Valentiner-Branth har på vegne af [K] klaget til Pressenævnet over en udsendelse på
TV 2 den 8. januar 2009, idet kommunen mener, at god presseskik er tilsidesat.

1 Sagsfremstilling
TV 2 sendte den 8. januar 2009 kl. 20.50 forbrugerprogrammet Basta. En del af udsendelsen vedrørte

parkeringsafgifter. I udsendelsen omtales to konkrete tilfælde, hvor bilister har klaget over en parkerings‐
afgift til Center for Parkering ved [K]. Af udsendelsen fremgår herudover bl.a. følgende:

”Speak: Herefter prøvede Basta at få fat i den øverst ansvarlige for parkeringspolitikken i København,
teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam, men også han nægtede at stille op. Men Basta giver ikke så
let op, så denne gang fangede vi Klaus Bondam uden for Østre Landsret, hvor Center for Parkering havde
slæbt fem bilister i retten, der ellers havde fået fogedrettens ord for, at de havde fået en urimelig parke‐
ringsafgift.

Reporter: Klaus Bondam jeg har nogle spørgsmål til dig. Vi kommer fra TV 2’s forbrugerprogram Ba‐
sta. Vi har jo forsøgt at få fat i dig igennem nogle måneder, fordi vi gerne vil stille dig nogle spørgsmål
omkring parkering i København. Og nu har du lige været inde i landsretten, så det er jo nærliggende at
spørge, hvorfor jager I bilisterne hele vejen i landsretten for 510 kr.?

Klaus Bondam: Vi jager ikke. Det er FDM, som har anlagt en sag mod [K]. Vi har udskrevet nogle af‐
gifter, og dem har man fra FDM og deres advokaters side ment, ikke var rigtige, og derfor har de indkla‐
get [K].

Speak: Her stopper vi lige teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam første gang, fordi det er ikke kor‐
rekt. Sagen er anlagt af [K].

1



Reporter: De her bilister har jo allerede fået ret én gang ved fogedretten, og nu skal sagen så til lands‐
retten, hvorfor bliver I ved med at holde fast i de her sager?

Klaus Bondam: Altså den afgørelse, der er truffet i fogedretten er jo anderledes end de afgørelser, der
tidligere er truffet i den slags sager, og som en offentlig forvaltning og en offentlig myndighed, der skal vi
jo se på, hvis vi skal ændre forvaltningens praksis, så skal vi jo have domstolens ord for, at det skal man.
Derfor er sagen blevet indanket af [K] for landsretten.

Speak: Her ændrer Klaus Bondam forklaring. Nu er sagen ganske korrekt anlagt af [K].
Reporter: Hvordan kan det være, at det altid er p-vagternes ord, der vejer så meget tungere end bilister‐

nes ord. Det er jo nogle helt åbenlyse urimelige sager, mange af de her, som ender.
Klaus Bondam: Det er din vurdering.
Reporter: Men nu har vi jo for eksempel i Basta – nu ved jeg ikke, om du har fulgt med, men vi har

forsøgt at få din kommentar på mange af de her sager. Vi har jo for eksempel dokumenteret, at Center for
Parkering har opkrævet ulovlige afgifter [der henvises til en parkeringsafgift, der er omtalt i udsendelsen].
De har simpelthen opkrævet afgifter på nogle steder, hvor de slet ikke havde tilladelse til det. Og selv
efter, at vi gør dem opmærksom på, at det faktisk er ulovligt, det de gør, så fortsætter de med det.

Klaus Bondam: Det er mit klare indtryk at de forhold, som I har påtalt er blevet bragt i orden.
Speak: Vi stopper lige Klaus Bondam igen. For nu kender han pludselig til historierne fra Basta.”
Af Østre Landsrets dombog af 8. januar 2009 fremgår det, at landsretten har afsagt fire kendelser, der

alle vedrørte spørgsmålet om, hvorvidt pålæggelsen af parkeringsafgifter var berettiget. Kendelserne var
indbragt af [K]. Parkeringsafgifterne var i de fire sager blevet underkendt i fogedretten, men i tre af sager‐
ne blev parkeringsafgiften fundet berettiget af landsretten. Af landsrettens begrundelse fremgår bl.a. føl‐
gende:

”Landsretten må efter det foreliggende lægge til grund, at de kommunale parkeringsvagter er særligt ud‐
dannet til deres arbejde. Der er derfor en formodning for, at de udøver deres forvaltningsmyndighed som
parkeringsvagter i overensstemmelse med den udarbejdede vejlednings bestemmelse herom.”

Landsrettens kendelser blev efter det oplyste afsagt den 8. januar 2009 kl. 10.
De fire personer (indkærede), som var blevet pålagt parkeringsafgifter, var ikke identiske med TV 2s

cases i udsendelsen.
2 Parternes synspunkter
2.1 [K]s synspunkter
Advokat Anders Valentiner-Branth har oplyst, at programserien Basta har haft fokus på bevisbyrdevur‐

deringen i sager, hvor der mellem parkeringsvagten (kommunen) og bilisten er uenighed om de faktiske
forhold, der har ført til afgiftspålæggelsen. De sager, som TV 2 omtaler som verserende i landsretten, må
nødvendigvis være de sager, som landsretten afsagde kendelser i 8. januar 2009, idet kommunen ikke på
daværende tidspunktet havde andre verserende sager i landsretten. Under forelæggelsen i retten blev det
gjort klart, at den femte omtalte sag var frafaldet af kommunen, da parkeringsvagten ikke kunne vidne. En
sjette sag var anlagt af og frafaldet af bilisten. Landsretten skulle derfor alene træffe afgørelse i fire sager.

Advokaten har anført, at TV 2 har tilsidesat god presseskik ved ikke i udsendelsen den 8. januar 2009 at
omtale de fire kendelser fra landsretten, selvom mediet om formiddagen var gjort bekendt med kendelser‐
ne (udsendelsen blev sendt om aftenen kl. 20.50). Det kan ikke tillægges betydning, at Procesbevillings‐
nævnet efterfølgende har givet tilladelse til, at landsrettens afgørelse i to af de sager, der gik bilisterne
imod, kan indbringes for Højesteret.

2.2 TV 2s synspunkter
TV 2 har anført, at indslagene i Basta bl.a. har stillet spørgsmålstegn ved den vægt, parkeringsvagternes

observation blev tillagt, når den stod alene over for bilistens forklaring. TV 2 finder det tankevækkende

2



og urimeligt, at kommunen vælger at følge parkeringsafgifter på 510 kroner helt til landsretten, så bilister
skal igennem endnu en retssag. Udover de sager, der blev gennemgået i programmet, har der været tvister
i de seks sager, som kommunen indbragte for landsretten efter behandling i fogedretten, og hvoraf fire
blev gennemført.

Basta-medarbejdere var til stede ved landsrettenfor at få borgmesterens kommentar til de forvaltnings‐
mæssige fejl, som man fandt at have påvist i de parkeringssager, der blev omtalt i udsendelsen. Da borg‐
mesteren havde vidnet, forlod han og Basta-medarbejderne retten. Medarbejderne fulgte ikke retssagerne
yderligere og var derfor ikke bekendt med, hvornår landsretten ville træffe afgørelse. De sager, som blev
afgjort af landsretten 8. januar 2009, har således ikke været undergivet Bastas undersøgelse.

TV 2 har herudover anført, at tv-stationen er oprettet efter entreprisemodellen, hvilket indebærer, at TV
2 er forpligtet til at tilvejebringe hovedparten af sine programmer ved køb hos eksterne producenter. Basta
produceres af Nordisk Filmkompagni A/S. Det vil gøre entreprisemodellen uanvendelig, hvis TV 2 på‐
lægges at tage hensyn til oplysninger, der fremkommer i den relativt korte periode mellem producenternes
færdigredigering/aflevering af et program og udsendelsens offentliggørelse (i dette tilfælde to dage). Hvis
der er tale om væsentlige oplysninger, vil TV 2 have mulighed for at få produceret en ”efterspeak”, lige‐
som der vil være mulighed for at bringe oplysninger i en egenproduceret nyhedsudsendelse. I helt excep‐
tionelle situationer kan udsendelsen tages af.

Procesbevillingsnævnet har efterfølgende givet tilladelse til, at to af landsrettens kendelser kan indbrin‐
ges for Højesteret (begge kendelser gik bilisten imod). Når disse sager er endeligt afgjort, vil Basta vende
tilbage med en sædvanlig redaktionel omtale. TV 2 omtalte landsretskendelserne på nyhederne.tv2.dk i
artiklerne ”P-vagter sejrede i landsretten” (8. januar 2009 kl. 12.17) og ”Parkeringsbøder for Højesteret”
(23. marts 2009), ligesom klager blev tilbudt en omtale på basta.tv2.dk.

3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse:
I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:
Thomas Rørdam, Jan Kristensen, Lene Sarup og Otto Juhl Nielsen.
Østre Landsret afsagde om formiddagen den 8. januar 2009 kendelse i fire parkeringsafgiftssager, der

var afgjort af fogedretten i første instans og indbragt for landsretten af [K]. Landsretten udtalte i alle fire
sager, at de kommunale parkeringsvagter er særligt uddannet til deres arbejde, og at der derfor er en for‐
modning for, at de udøver deres forvaltningsmyndighed som parkeringsvagter i overensstemmelse med
den udarbejdede vejlednings bestemmelser herom. Denne udtalelse må anses for at være væsentlig i rela‐
tion til den bevisproblematik, udsendelsen beskæftigede sig med. I Basta den 8. januar 2009 kl. 20.50
blev det imidlertid alene oplyst, at kommunen havde indkæret fogedrettens kendelser, ligesom udfaldet af
fogedrettens kendelser blev refereret.

Pressenævnet finder, at TV 2 har tilsidesat god presseskik ved ikke – i udsendelsen den 8. januar 2009
eller i umiddelbar tilknytning til udsendelsen – at have omtalt landsrettens vurdering af bevisproblematik‐
ken i de afgjorte sager. Nævnet udtaler sin kritik af TV 2. Nævnet bemærker i den forbindelse, at TV 2,
som var bekendt med, at landsretten havde behandlet kæresagerne, kunne og burde have undersøgt, om
landsretten havde truffet afgørelse i sagerne forud for, at Basta udsendelsen blev bragt den 8. januar 2009
om aftenen.

I medfør af medieansvarsloven § 49 pålægger Pressenævnet herefter den ansvarshavende redaktør af
TV 2 at offentliggøre følgende:

”Speak: Pressenævnet har udtalt kritik af TV 2 og pålagt os at bringe følgende meddelelse:
I Basta den 8. januar bragte TV 2 et indslag om parkeringsafgifter pålagt af Center for Parkering i [K].

Udsendelsen stillede spørgsmålstegn ved bevisvurderingen, når parkeringsvagten og bilisten er uenige om
hændelsesforløbet. I udsendelsen omtalte TV 2 i den forbindelse nogle kendelser fra fogedretten, der var
gået kommunen imod, og at kommunen havde appelleret sagerne til landsretten.

3



Samme dag som Basta blev sendt om aftenen, afsagde landsretten om formiddagen kendelse i de pågæl‐
dende sager og udtalte, at parkeringsvagterne er uddannet til arbejdet, og at der derfor er en formodning
for, at arbejdet er udført korrekt. I tre af landsrettens fire kendelser omgjorde landsretten fogedrettens af‐
gørelser og fandt, at parkeringsafgiften var berettiget.

[K] har klaget til Pressenævnet, da TV 2 i udsendelsen alene omtalte fogedrettens kendelser.
Pressenævnet finder, at TV 2 har tilsidesat god presseskik ved at udelade væsentlige oplysninger om, at

landsretten lagde vægt på parkeringsvagternes uddannelse og kom til et andet resultat end fogedretten.
Nævnet har derfor udtalt sin kritik af TV 2. Hele nævnets kendelse kan læses på nævnets hjemmeside:
pressenaevnet.dk.”

Afgjort den 25. juni 2009

4


