Retsinformation
Udskriftsdato: 22. februar 2021

KEN nr 9531 af 21/09/2010 (Gzldende)

Pressenavnets kendelse i sag nr. 2010-6-1028

Ministerium: Justitsministeriet Journalnummer: 2010-6-1028



Pressenavnets kendelse 1 sag nr. 2010-6-1028

Resumé

Klager — en person — klagede over indlegget pa tv2.dk i forbindelse med artiklen ”S&dan bruges
iPhone under en bykrig.

Pressenzevnets begrundelse og afgerelse:

Det er Pressenzvnets opfattelse, at debatsider, hvor udefrakommende kan skrive uredigerede
debatindlzeg, som udgangspunkt ikke er omfattet af medieansvarsloven, idet der er tale om uredige-
ret envejskommunikation. Indlaeg nr. 76 pa tv2.dk er imidlertid et redigeret indleg skrevet af artik-
lens skribent. Indlaegget afsluttede debatten. Neevnet finder, at det paklagede blogindleeg ma side-
stilles med en leder-/klummeartikel, der omfattes af medieansvarsloven og af Pressenzvnets kom-
petence. Klagen over indlzeg nr. 76 realitetsbehandles derfor.

Det folger af medieansvarslovens § 36, at anmodning om genmele i massemedierne over for
oplysninger af faktisk karakter, som er egnet til at pifere nogen ekonomisk eller anden skade af
betydning, og som er blevet bragt i et massemedie, skal tages til felge, medmindre oplysningernes
rigtighed er utvivisom.

Pressenzevnet finder, at TV 2 ikke har dokumenteret rigticheden af udsagnet ”Du arbejder
for DTAC”. Nzvnet finder imidlertid endvidere, at klager, som kun vanskeligt kan identificeres pa
baggrund af oplysningerne i indlegget, ikke har godtgjort, at udsagnet er skadeligt for ham. Kla-
ger er derfor ikke berettiget til at fa bragt et genmzele.

[Klager] har klaget til Pressen@vnet over indleg nr. 76 pa tv2.dk den 1. juni 2010, idet tv2.dk har afvist
at bringe et genmale.

Klager har oplyst, at han er brugeren ”’[Klagers brugernavn]” pa tv2.dk.
1 Sagsfremstilling

Tv2.dk bragte den 22. maj 2010 pa sitet "Beep — gear, grej og gadgets™ artiklen “Sddan bruges iPhone
under en bykrig” skrevet af [Person A]. Artiklen beskrev, hvordan journalisten havde anvendt sin iPhone-
telefon under urolighederne 1 Thailand. I forlengelse af artiklen var det muligt at skrive kommentarer til
artiklen. Sdvel artiklens skribent som andre deltog i1 debatten, hvoraf bl.a. felgende fremgik:

’[indleg nr. 65]
24-05-2010 10:03
[Klagers brugernavn]

Synes mere det er markeligt, at bruge Reuters, Bangkok Post og AFP som informationskilder nar man
selv er til stede? Sa er der jo ingen grund til at veere til stede, s& kunne news ligesé godt sidde og lese
telegrammerne hjemme henover et par billeder fra AFP. At sige at BBC og CNN satte dagsordenen 1 uro-
en er for langt ude [Person A].

[indleg nr. 66]
24-05-2010 11:13
[Klagers brugernavn]



Hvis der er en "teknik", man kan sige blev brugt mest under konflikten og efterfolgende, sa er det twit-
ter.

Folgende er nogle links til dem som om nogen brugte deres mobiler og digital kamera til, at informere
om situationen - Det virker mere som om, at det er BlackBerry og ikke sa meget iPhone, der bliver brugt
af profferne.

[indleg nr. 70]
26-05-2010 08:06
[Person A].tv2

@[ Klagers brugernavn] / BlackBerry er popular pé lige fod med iPhone badde i USA og i Thailand, sa
ikke noget at sige til, at en del journalister bruger den mobil, det gor selveste Obama.

Jeg skriver om iPhonen, fordi det var den jeg havde med mig.

Og jeg kan forsté pa din beskrivelse, at jeg var heldigere stillet end DR, fordi jeg bade havde en lejlig-
hed med udsigt til den Rede by, og samtidig mulighed for at vaere ned pa jorden og ved hovedscenen,
hvor jeg var ofte, og hvorfra jeg sendte live flere gange.

[Klagers brugernavn] du har selv arbejdet pd TV 2, sd det forundrer mig sterkt, at du ikke ved, at TV 2
subskriberer i dyre domme pd nyhedsbureauer som AP og Reuter, fordi nyhedsbureauerne er et nedven-
digt journalistisk vaerkte;j.

[indleg nr. 75]
28-05-2010 22:11
[Klagers brugernavn]

@][Person A] Du har ret, jeg har arbejdet/arbejder med TV 2 (Ikke TV2 News) - og mange andre TV
stationer, aviser, bureauer. Sikkert derfor jeg stiller spergsmaél ved en del af de ting 1 dit indlaeg.

”De andre” som arbejder i Thailand benytter sig af det kildeveerk de har opdyrket pa stedet og hinanden
(Foreign Correspondents club). Fé har varet der ligesa lang tid, som dig. Der var ikke mange andre der
havde tid til, at hente sin mobil op ad lommen for lige, at leese hvad der foregik ifelge ham der stod 200
meter ved siden af mens kuglerne flgj og bygninger stod i brand. I stedet havde de travlt med at twitte og
sende billeder hjem fordi deres fotograf var fanget et andet sted.

[indleg nr. 76]

01-06-2010 10:08

[Person A].tv2

@][Person A] Du har ret, jeg har arbejdet/arbejder med TV 2 (Ikke TV2 News) - og mange andre TV
stationer, aviser, bureauer. Sikkert derfor jeg stiller sporgsmaél ved en del af de ting 1 dit indlaeg.

[1 indleegget henvises til indlaeg nr. 75, der i nr. 76 gennemgés og kommenteres. ]

ER DET NU OGSA DET?

DU HAR TYDELIGT IKKE SELV VARET I ZONEN UNDER RADIO BLACK OUTET. MEN DA
JEG HAR EN FORTID I RADIOINGENI@RTJENESTEN, SA KENDER JEG LIDT TIL RADIOBQ@L-
GERS UDBREDELSE, OG TVIVLEDE PA DET VAR MULIGT, DA MAN BEBUDEDE AT MAN
VILLE LUKKE AF FOR RADIOSIGNALERNE I DEN RODE ZONE.



DET VAR DET OGSA, DER VAR D@DE STEDER, MEN JEG GIK RUNDT TIL JEG FANDT ET
SIGNAL. DU [Klagers brugernavn] ARBEJIDER FOR DTAC, SA DU BURDE VIDE, AT SELV OM
DER ER SLUKKET FOR EN SENDER-MODTAGER LIGE DER HVOR DU STAR, SA KAN DU
NEMT FA EN REFLEKTION ELLER ET OVERSPILD FRA EN DER IKKE ER SLUKKET MEN
SOM ER LANGERE VZAK.

2

Efter indleg nr. 76 lukkede tv2.dk debatten, og det var sdledes ikke leengere muligt at tilfoje flere ind-
leeg pa siden.

[Klager] anmodede ved e-mail af 4. juni 2010 tv2.dk om at fa bragt felgende genmale:

”Ang.: http://beep.tv2.dk/entry.php/id-371469.thml?ss

I en artikel pd Beep.tv2.dk omtaler [Person A] i sin kommentar nogle oplysninger om [Klager]’s be-
skeftigelsesmassige forhold. I forbindelse med disse oplysninger skal det meddeles, at [Klager] ikke ar-
bejder for selskabet som naevnt.”

Tv2.dk afviste at bringe genmele under henvisning til, at klagers identitet var skjult af brugernavnet.
2 Parternes synspunkter

2.1 [Klager]s synspunkter

[Klager] har anfort, at hans rigtige navn er nevnt flere steder pd TV 2 Beep. Nar [Person A] svarer kla-
ger, anvender han nogle gange klagers fornavn (han har adgang til klagers brugeroplysninger). Klager har
i den forbindelse fremlagt en kopi af indlaeg af 20. april og 6. september 2009, hvor han tiltales ”[Klagers
fornavn]”.) Hertil kommer, at der er oplysninger om, at klager har arbejdet pd TV 2, bor 1 Thailand og
arbejder med mobiltelefoni. En hurtig Google-sogning pé ’[Klagers brugernavn]” viser ogsa klagers pro-
fil pa LinkedIn.

Klager har derfor fastholdt, at det er kreenkende og ekonomisk skadeligt at blive beskyldt for at arbejde
for DTAC (en del af Telenor koncernen), nar det netop er konkurrenten til de firmaer, klager leverer til.

DTAC er part i konflikten i Thailand ved at sponsorere ’de gule” demonstranter (PAD), som hverken
klager eller firmaet, klager arbejder for, vil sattes i forbindelse med.

Efter indleeg nr. 76 blev debatten pa tv2.dk lukket, men klager anmodede tv2.dk om mulighed for at
tilfoje en oplysning om, at han ikke arbejdede for DTAC/Telenor. Dette blev imidlertid afvist, hvorfor han
onsker et genmele.

TV 2 har bedt klager sandsynliggere, at oplysningerne kan vere skadelige. I den forbindelse har klaget
anfort, at han og firmaet har ”Non Disclosure Agreement”-kontrakter med sine samarbejdspartnere.
Fremleggelse af dokumentation vil saledes kraeve, at en sddan kontrakt brydes.

Den kinesiske hjemmeside www.himfr.com — som tv2.dk henviser til — far ikke leveret oplysninger fra
de firmaer, som er beskrevet og skriver ogsa selv:

”Caution: The quality information is from websites which our crawler has visited. Himftr is Search Eng-
ine, so we haven’t and would not verify these information.”

TV 2s henvisning illustrerer netop problemet med forkerte oplysninger pa internettet, som ikke korrige-
res. At viderebringe ukorrekte oplysninger fra en anden kilde, gor dem ikke korrekte. Klager var ikke be-
kendt med portalen og har rettet henvendelse for at fa fjernet oplysningerne.

2.2 Tv2.dks synspunkter

TV 2 har anfoert, at klager ensker genmale over for kommentar nr. 76, og at klagen ber afvises, da sa-
danne uredigerede debatindleg ikke er omfattet af medieansvarslovens regler.

Skulle Pressenavnet né frem til, at indlaegget er omfattet af medieansvarsloven, har TV 2 anfort, at kla-
geren ikke har krav pd genmele, idet det ikke er kraenkende at blive beskyldt for at arbejde for DTAC,



blot fordi de er konkurrenter til firmaer, man 1 gvrigt leverer til. Det er helt sedvanligt, at man leverer
produkter eller ydelser til konkurrerende firmaer.

Klager ber derfor som minimum sandsynliggere, at en oplysning pd en dansk debatside om, at han skul-
le arbejde for et af Telenor ejet thailandsk selskab har eller vil kunne péfere ham skade af betydning.
Navnlig ndr det samtidig bemarkes, at hans thailandske firma Yozzo selv skriver pa deres profil (pa
www.himfr.com), og at det er partner med bl.a. DTAC/Telenor. En ungjagtighed om, hvorvidt klageren 1
selskabsregi har samarbejdet med/udfert opgaver for DTAC og ikke ansat af DTAC er ikke skadelig eller
1 ovrigt krenkende.

Det har ikke varet muligt at fa af- eller bekraftet klagers pastand om, at DTAC er part 1 konflikten 1
Thailand ved at sponsorere “de gule” demonstranter.

3 Pressenavnets begrundelse og afgerelse:

I sagens behandling har felgende neevnsmedlemmer deltaget: Thomas Rerdam, Jan Kristensen, Ulrik
Holmstrup og Marianne Druedahl.

Det er Pressen@vnets opfattelse, at debatsider, hvor udefrakommende kan skrive uredigerede debatind-
leeg, som udgangspunkt ikke er omfattet af medieansvarsloven, idet der er tale om uredigeret envejskom-
munikation. Indlaeg nr. 76 pé tv2.dk er imidlertid et redigeret indleeg skrevet af artiklens skribent. Indlaeg-
get afsluttede debatten. Naevnet finder, at det paklagede blogindleeg ma sidestilles med en leder-/klumme-
artikel, der omfattes af medieansvarsloven og af Pressenavnets kompetence. Klagen over indleg nr. 76
realitetsbehandles derfor.

Det folger af medieansvarslovens § 36, at anmodning om genmele 1 massemedierne over for oplysnin-
ger af faktisk karakter, som er egnet til at pafore nogen ekonomisk eller anden skade af betydning, og som
er blevet bragt 1 et massemedie, skal tages til folge, medmindre oplysningernes rigtighed er utvivlsom.

Pressenavnet finder, at TV 2 ikke har dokumenteret rigtigheden af udsagnet ”Du arbejder for DTAC”.
Neavnet finder imidlertid endvidere, at klager, som kun vanskeligt kan identificeres pa baggrund af oplys-
ningerne 1 indlaegget, ikke har godtgjort, at udsagnet er skadeligt for ham. Klager er derfor ikke berettiget
til at fa bragt et genmele.

Afgjort 21. september 2010



