
Side 1 
 

Seernes redaktør: Beretning for perioden 1. januar – 31. december 2022 

___  

Hermed fremsendes beretning fra seernes redaktør til TV 2s bestyrelse. Beretningen gør i hovedtræk rede 

for:  

1. Principielle og væsentlige temaer  

2. Pressenævnskendelser vedrørende TV 2  

3. Udsnit af øvrige sager indbragt for seernes redaktør. 

Opsummering: 

Med krig i Ukraine, valg til Folketinget og en lang række klager i forbindelsen med TV 2s beslutning om at 

aflyse genudsendelsen af julekalenderen ’Pyrus – Alletiders Julemand’ var 2022 et begivenhedsrigt år, hvor 

seernes redaktør modtog omkring 9.350 mails på sin officielle mailadresse – en stigning på over 30 procent i 

forhold til knap 7.200 henvendelser i 2021. 

Set i forhold til antallet af mails med klager og kommentarer var sagen om mulige stødende bemærkninger i 

’Pyrus – Alletiders Julemand’ årets største enkeltsag. TV 2 og seernes redaktør modtog i alt omkring 1.500 

mails om programændringen, og på Nyhedernes side på Facebook var der i begyndelsen december indløbet 

over 17.000 kritiske kommentarer til sagen. 

Beslutningen om at aflyse ’Pyrus – Alletiders Julemand’ og i stedet sende ’Pyrus – Alletiders Eventyr’ førte til 

beslægtede klager, da en række seere påpegede stødende sekvenser også i den kalender. Det samme skete 

i forhold til årets nye julekalender, ’Tinka & Sjælens Spejl’, hvor der blev klaget over en stødende 

bemærkning. En uheldig kommentar i programmet ’News & Co.’ resulterede i lidt over 150 klager og en 

undskyldning fra TV 2. 

Et andet stort tema var krigen i Ukraine, hvor især optagelser fra nogle af de voldsomme begivenheder gav 

anledning til bekymrede henvendelser, men også enkelte tilfælde af ros til TV 2s udsendte medarbejdere.  

Tilsvarende med valget til Folketinget, hvor især ’Topmødet’ med statsminister Mette Frederiksen, Venstres 

formand Jakob Ellemann-Jensen og de konservatives Søren Pape Poulsen udløste en række henvendelser 

med ris og ros samt en klage fra organisationen Landbrug & Fødevarer. 

Pressenævnet afsagde i 2022 kendelse i 11 sager mod TV 2. Heraf endte en med kritik, i en anden sag blev 

en tidligere kendelse fra året før stadfæstet, mens ni sager endte uden kritik.  

Seernes redaktør har opgjort 43 af årets sager som værende af mere principiel eller karakteristisk karakter. I 

syv sager blev der givet medhold, to sager endte med en undskyldning fra TV 2, mens der i tre andre blev 

givet en beklagelse. 

Min samlede konklusion er, at især sager om indhold, der kunne opfattes som stødende, satte et negativt 

præg på 2022. Den journalistiske dækning af krigen i Ukraine og EU-afstemningen og Folketingsvalget har 

efter min vurdering generelt været af høj standard.    



Side 2 
 

1. Principielle og væsentlige temaer 

Krigen i Ukraine 

Årets mest alvorlige og skelsættende begivenhed var krigen i Ukraine.  

Nyhedsdækningen af den ulmende konflikt tog til i omfang i ugerne op til 24. februar 2022, hvor Rusland 

valgte at invadere Ukraine.  

TV 2 havde allerede før krigens start udsendte medarbejdere i Ukraine og flere omkringliggende lande og 

valgte som følge af den betydelige samfundsmæssige interesse at rydde en del af programfladen på 

hovedkanalen for at samsende med TV 2 NEWS i de første dage efter krigsudbruddet.  

Det er i sagens natur vanskeligt at give et samlet overblik over reaktionerne fra seere og brugere på en så 

omfattende nyhedsdækning gennem snart et år.  

Min egen vurdering er, at dækningen fra såvel korrespondenter i Ukraine som medarbejdere og 

kommentatorer på udlandsredaktionen hjemme i Danmark generelt har haft en høj journalistisk standard, 

hvilket understøttes af en række positive tilbagemeldinger.  

En af de tilbagemeldinger kom fra en ukrainsk kvinde i Randers, som i en mail til seernes redaktør takkede 

TV 2s udsendte i Ukraine for deres professionalisme og mod til at dække forholdene i hendes krigshærgede 

hjemland. 

”Navnene på disse danske korrespondenter vil blive skrevet ind i historien om Ukraines sejr”, lød det i hendes 

mail. 

Den nærmest massive nyhedsdækning førte dog også i krigens første dage til op mod 60 klager fra seere, 

som var utilfredse med, at de sædvanlige programmer måtte udgå til fordel for væg-til-væg nyheder. 

I mine svar understregede jeg, at TV 2 arbejder under en public service-forpligtelse, som indebærer, at TV 2 

på sin hovedkanal skal bringe blandt andet nyheder om væsentlige samfundsforhold.  

Dækningen af krigen kunne derfor ikke kun henvises til TV 2 NEWS skrev jeg og tilføjede, at der fortsat blev 

sendt almindelige programmer på TV 2s øvrige kanaler. 

Et andet tema for henvendelser og klager har været billeddækningen af flere af krigens begivenheder. Her 

har en del seere generelt været positive over for selve dækningen, men i flere tilfælde sat spørgsmålstegn 

ved visningen af ubehagelige optagelser, som også var en del af dækningen. 

Det gjaldt blandt andet i begyndelsen af marts i et nyhedsindslag om en 18 måneder gammel dreng, som af 

sine forældre blev bragt ind på et hospital i Mariupol efter at være ramt af granatsplinter. Drengen 

overlevede ikke. 

I mine svar til flere seere understregede jeg, at indslaget efter min vurdering havde stor samfundsmæssig 

relevans, ”da det i al sin gru dokumenterer, hvordan krigen rammer uskyldige civile.” 



Side 3 
 

”Jeg er enig med dig i, at det er voldsomme optagelser, men jeg finder samtidig, at det var relevant at vise 

dem som dokumentation for den meget alvorlige humanitære situation, hvor det er vigtigt, at oplysningerne 

kommer ud til offentligheden. Det er et redaktionelt valg, som hver eneste gang kræver grundige 

overvejelser”, skrev jeg i mine svar, hvor jeg tilføjede, at ”på grund af billedernes karakter advarede 

studieværten inden indslaget om voldsomme billeder.” 

I en anden sag fra byen Irpin, hvor en ukrainsk kvinde og hendes to børn lå skudt på gaden efter et russisk 

angreb, svarede chefen for Nyhedernes udlandsredaktion, at redaktionen i det konkrete tilfælde havde valgt 

at vise billederne, fordi de meget tydeligt dokumenterede, at civilbefolkningen under en evakuering blev 

beskudt direkte af russiske tropper. 

”Vi advarede i indledningen til historien kraftigt om, at der ville blive vist voldsomme billeder, så seerne havde 

mulighed for at slukke for fjernsynet, hvis de ikke ønskede at fortsætte”, skrev chefredaktør Jakob Vissing i 

sit svar til flere seere.  

Jeg tilføjede, at det for mig var afgørende, at optagelserne bragte afgørende dokumentation ud til 

offentligheden, ”hvilket også er tilfældet i denne sag”. 

Et indslag i programmet ’Presselogen’ om hvorvidt der skal vises grusomme billeder førte dog også til en 

positiv tilbagemelding fra en seer, som mente, at TV 2 og andre medier netop bør vise billeder, ”for det er 

dokumentation for de krigsforbrydelser, Rusland og Putin laver.”  

I mit svar understregede jeg, at brugen af den type billedmateriale i hvert enkelt tilfælde kræver grundige 

redaktionelle overvejelser, da der skal være en vægtig journalistisk begrundelse for at offentliggøre det.   

”Min egen holdning er, at det også kan være et udtryk for respekt over for krigens ofre, at man viser 

offentligheden, hvad de er blevet udsat for. Ikke i detaljer, men tilstrækkeligt til, at man forstår alvoren”, 

tilføjede jeg.  

Et videoindslag fra TV 2s ungdomsredaktion TV 2 ECHO om en 25-årig mand, som i begyndelsen af marts 

valgte at drage i krig i Ukraine, førte til flere klager. Blandt andet fra en seer der betegnede indslaget som en 

”heltehistorie med kamera på”. 

En anden seer kritiserede TV 2 ECHO for at medvirke til en voldsom romantisk følelse om det at være soldat 

og forsvare uskyldige i Ukraine.  

I indslaget forklarede den unge mand selv, at han ville ned og hjælpe ukrainerne, blandt andet fordi han 

havde en kriminel fortid og deraf følgende sort samvittighed. Disse spørgsmål blev ikke uddybet i indslaget. 



Side 4 
 

Af principielle årsager overlod jeg til chefen for TV 2 ECHO at tage stilling og svare de pågældende klagere 

på, om indslaget levede op til TV 2s journalistiske standarder.  

Vurderingen fra TV 2 ECHO lød, at det var en historie i offentlighedens interesse, netop fordi statsministeren 

havde lavet en blåstempling af, at man som danskere kunne tage til Ukraine og hjælpe i kampen. 

Det kan tilføjes, at sagen ifølge andre medier endte med, at den unge mand kort efter sin ankomst til Ukraine 

vendte hjem igen til Danmark, hvor han i begyndelsen af januar 2023 er blevet idømt to et halvt års fængsel 

for 132 tilfælde af bedrageri. 

Afstemning om EU-forbehold samt folketingsvalg 

Politisk var 2022 også et afgørende år med afstemning om det danske EU-forbehold på forsvarsområdet 1. 

juni og valg til Folketinget 1. november med efterfølgende dannelse af en flertalsregering hen over midten. 

Set i lyset af, at der var tale om skelsættende beslutninger i dansk politik, var strømmen af henvendelser ikke 

ud over det forventelige. Hovedparten af mails om afstemningen og folketingsvalget blev kategoriseret som 

kommentarer, mens kun et mindretal af henvendelserne til TV 2 og seernes redaktør havde karakter af 

principiel kritik eller egentlige klager.  

Afstemningen om EU-forsvarsforbeholdet 

Folkeafstemningen om EU-forbeholdet førte kun til ganske få klager til seernes redaktør herunder en fra en 

seer, som mente, at et indslag i Nyhederne om Socialdemokratiets ”kovending” i spørgsmålet om at afskaffe 

EU-forsvarsforbeholdet ”ikke levede op til at være upartisk, da det var vinklet meget uforstående overfor, 

hvorfor man ændrede holdning.” 

I mit svar understregede jeg, at blandt andet statsministeren tidligere har udtalt, at ”jeg har ikke en eneste 

gang i min tid som statsminister oplevet forbeholdene som en begrænsning. Hvis man gør Danmarks 

placering i Europa til et spørgsmål om forbeholdene, så tager man simpelthen fejl." 

På den baggrund var det oplagt at spørge statsministeren, om der var tale om en kovending, da hun udskrev 

folkeafstemning om EU-forbeholdet på forsvarsområdet. Jeg fandt derfor ikke anledning til kritik af indslaget 

i Nyhederne 27. maj. 

En anden klage kom fra en bruger, som havde læst på TV 2s hjemmeside, at danskerne ville være sikret en 

ny folkeafstemning ved en eventuel fremtidig afgivelse af suverænitet. 

Formelt havde klageren ret i, at Folketinget godt kan træffe en sådan beslutning i henhold til Grundlovens 

§20 uden en folkeafstemning.  

I praksis er det dog næppe sandsynligt, at 150 ud af 179 medlemmer vil stemme ja til at afgive suverænitet i 

form af en traktatændring. Af den årsag har man i mange år haft som praksis af udlægge spørgsmål af den 

karakter til folkeafstemninger, skrev jeg i mit svar.  



Side 5 
 

Folketingsvalget 

Valgkampen op til folketingsvalget blev på TV 2 og TV 2 NEWS blandt andet dækket med et ’Topmøde’ 9. 

oktober mellem statsminister Mette Frederiksen, Venstres formand Jacob Ellemann-Jensen og de 

konservatives formand Søren Pape. ’Topmødet’ blev sendt direkte fra Storms Pakhus i Odense med et 

indbudt publikum, som både klappede, hujede og kom med spredte tilråb undervejs.  

Det førte til op mod 70 mails med kritik, som primært handlede om afbrydelser af deltagerne samt 

beskyldninger om påstået slagside til fordel for statsminister Mette Frederiksen. Andre seere fandt til 

gengæld, at TV 2s vært gik for lidt i kødet på de to udfordrere. Klagerne blev sendt videre til 

Nyhedsafdelingen.   

I en sag af principiel karakter klagede organisationen Landbrug & Fødevarer 11. oktober over ’Topmødet’, 

fordi TV 2s studievært Cecilie Beck – efter organisationens opfattelse – ”fik det til at fremstå som om, at man 

helt entydigt kan konkludere, hvordan Danmark klarer sig i konkurrencen med andre lande, når det kommer 

til klimaudledninger.” 

I en sekvens, der handlede om landbrugets CO2-udledning, afbrød hun Venstres Jacob Ellemann Jensen.  

 ”Når det kommer til svinekød, som er vores helt store produktionsvare i landbruget i Danmark. Hvis man 

kigger på de studier, der findes, hvis man kigger pr. kilo svinekød, så er lande som Litauen, Slovenien og 

Slovakiet dygtigere til at producere CO2-venligt, end vi er. Og vi ligger side by side med Polen”, sagde Cecilie 

Beck, da hun bremsede Jacob Ellemann Jensen. 

Landbrug & Fødevarer kritiserede i klagen TV 2s redaktion for ”selektivt” at referere til et studie (Weiss & 

Leip, 2012), ”hvor Danmark ligger dårligst i benchmark med andre lande”. 

Organisationen henviste til, at der findes tre studier, som er relevante, når det handler om at vurdere, 

hvordan dansk svineproduktion er placeret i forhold til CO2-venlig produktion. 

I sit svar til undertegnede oplyste Mads Bøgh Johansen, redaktør for ’Topmødet’, at redaktionen i sit 

forarbejde til udsendelsen netop havde fokuseret på de tre eksisterende studier, der sammenligner 

forskellige lande og sikrer, at de enkelte landes landbrugs udledning opgøres på samme måde, således at de 

er sammenlignelige. De tre studier var dem, som Landbrug & Fødevarer også henviste til i deres klage. 

”De to studier konkluderer begge, at Danmark ikke er nogen klimaduks, når man måler landbrugets 

drivhusgasemissioner pr. kilo svinekød, der produceres”, skrev redaktøren, som oplyste, at Danmark i det 

første ligger som nr. 7 og som nr. 16 i det andet. 

I det tredje studie, som er udgivet af World Resources Institute (Searchinger 2020) ligger Danmark bedst, når 

det kommer til drivhusgasemissioner pr. kilo svinekød.  

Ifølge redaktionen havde det imidlertid betydning, at rapporten fra World Resources Institute er et 

arbejdspapir, der ikke er fagfællebedømt. Studiet er desuden udarbejdet på opfordring fra Landbrug & 

Fødevarer, der også har bidraget til finansieringen, og endelig er resultaterne fra studiet ikke statistisk 

signifikante, skrev redaktøren for ’Topmødet’ i sit svar til undertegnede. 



Side 6 
 

Efter at have læst konklusionerne i de tre studier vurderede jeg i mit svar til Landbrug & Fødevarer, at 

forskellene blandt andet skyldes, at de tre undersøgelser ikke bruger samme metode. 

Det ændrede dog ikke på, at hovedindtrykket i de tre undersøgelser var, at Danmark ligger pænt placeret i 

feltet af EU-lande – men ikke som det førende, når det handler om lave CO2-udledninger i forbindelse med 

produktion af svinekød.  

Det afgørende for mig var, at redaktionen ikke kun tog udgangspunkt i et enkelt studie, og på den baggrund 

fandt jeg ikke anledning til kritik af Cecilie Becks bemærkninger i udsendelsen, selv om formuleringen ikke 

tog højde for resultatet i rapporten fra World Ressources Institute.  

”Efter min vurdering var der imidlertid tale om et begrundet redaktionelt fravalg, eftersom denne rapport 

ifølge det oplyste ikke er fagfællebedømt og derfor ikke ligger direkte på linje med de to andre studier på 

området”, skrev jeg i mit svar til Landbrug & Fødevarer. 

I en anden sag klagede 12 seere den 27. oktober over, at partiet Alternativet ifølge foromtalen ikke skulle 

medvirke i udsendelsen ’Højlunds Forsamlingshus’, som skulle sendes fra Aalborg senere samme aften. 

”Hvorfor er Alternativet ikke med i partileder-debatten? Det er en del af jeres pligt at være demokratisk på 

dette niveau”, hed det i en klage, mens en anden spurgte ”hvordan pokker kan I afholde en partileder-debat 

uden alle partiledere?” 

I sit svar oplyste Nyhedernes eventchef Kamilla Walsøe, at ’Højlunds Forsamlingshus’ ikke var en 

partilederdebat, men derimod en del af TV 2s ’Valgtræf’, som bestod af flere forskellige programmer. 

I ’Højlunds Forsamlingshus’ var politikere fra otte af Folketingets partier repræsenteret, oplyste eventchefen.  

Hun tilføjede, at redaktionen generelt forsøgte at tilgodese alle partier og de to politiske blokke, og det 

derudover var en redaktionel vurdering, hvilke partier, som skulle inviteres til de forskellige programmer.   

”Vi ville i udgangspunktet gerne have haft plads til alle 14 partiledere i ’Højlunds Forsamlingshus’. Men 14 

partier er mange, hvis der samtidig også skal være plads til vælgernes historier og spørgsmål, som er dna´et 

i ’Højlunds Forsamlingshus’”, hed det i svaret fra eventchefen. Samlet set fandt hun, at der havde været en 

fair fordeling af samtlige partier i de tre ’Valgtræf’ i henholdsvis Odense, Esbjerg og Aalborg. 

Exitpolls og regeringens grundlag 

Selve valgaftenen og -natten 1. november blev til en vis grad præget af forskelle i de såkaldte exitpolls på TV 

2 og DR. Det førte til flere henvendelser fra undrende seere. 

En seer skrev således lidt efter midnat til seernes redaktør, idet han spurgte, hvorfor TV 2 er ”de eneste, der 

har 87 mandater til rød blok, når alle andre har 86 mandater?” 

I mit svar næste formiddag oplyste jeg, at det skyldtes, at ”87 mandater er det korrekte antal mandater til 

rød blok ud fra det resultat, som forelå i aftes.” 



Side 7 
 

”Det kan muligvis ændre sig ved fintællingen, men det får vi formentlig oplysninger om senere i dag”, tilføjede 

jeg. 

Selve spørgsmålet om S-V-M-regeringens parlamentariske grundlag førte i december til en klage fra en 

jurastuderende, som mente, at det ikke er korrekt, når TV 2 omtaler den nye regering som en flertalsregering.  

I klagen påpegede han, at regeringen med 50 socialdemokrater, 23 medlemmer fra Venstre og 16 fra 

Moderaterne kun råder over 89 mandater. Et flertal kræver 90 mandater for, at der er tale om en 

flertalsregering. 

I mit svar på klagen medgav jeg, at statsretten er klar, når man konsulterer Folketingets hjemmeside, hvor 

det oplyses, at ”hvis regeringspartierne selv har flertallet i Folketinget, er det en flertalsregering.” 

Ifølge redaktionschef Mads Bisgaard fra TV 2s politiske redaktion har TV 2 imidlertid valgt at følge alle partier 

og omtale den nye regering som en flertalsregering. Det skyldes, at tre af de fire grønlandske og færøske 

medlemmer i praksis ”sidder med” i Socialdemokratiets og Venstres grupper i Folketinget. 

Ifølge redaktionschefen afstår de nordatlantiske medlemmer af Folketinget at stemme med i rent 

indenrigspolitiske, danske spørgsmål. Det betyder, at stemmefordelingen i 80 procent af sagerne vil være 89-

86 til fordel for regeringen, mens den i de resterende 20 procent vil være 92-87 i regeringens favør. 

”Altså i begge tilfælde klare flertal. Og derfor er der tale om en flertalsregering”, skrev redaktionschef Mads 

Bisgaard i sit svar til undertegnede.  

I mit svar til klager erkendte jeg derfor, at man muligvis kan diskutere, om det formelt set er helt korrekt, når 

TV 2 har valgt at følge politikerne og betegne den nye regering som en ”flertalsregering”. 

I praksis har det dog ikke den store betydning, da det gælder for enhver regering i Danmark, at den ikke må 

have et flertal imod sig.  

Jeg fandt derfor ikke grundlag for kritik af formuleringen. 

Pyrus og potentielt stødende indhold 

TV 2s beslutning om at aflyse genudsendelsen af julekalenderen ’Pyrus – Alletiders Julemand’ kun en uge før 

1. december førte til et betydeligt antal klager til TV 2 og seernes redaktør. Aflysningen af Pyrus var kun en 

af flere sager om muligt stødende indhold, som gav anledning til kritiske henvendelser sidst på året. 

TV 2 traf ifølge fiktionschef Mette Nelund beslutningen om at droppe 'Alletiders Julemand', fordi den 

indeholder scener, der "kan virke stødende for nogle". 

”I vores gennemsyn mener vi, at Pyrus 3 indeholder elementer, som har en forældet skildring af både 

mennesker og kulturer, og som kan misforstås af især børn, som ikke kan sætte fortællingen ind i en historisk 

kontekst”, oplyste hun i en skriftlig udtalelse, som blev citeret på tv2.dk 25. november 2022. 



Side 8 
 

Beslutningen om at droppe visningen af den pågældende årgang af Pyrus på TV 2 og TV 2 PLAY skyldtes blandt 

andet en scene, hvor en hvid dreng, som er blevet malet sort, bliver drillet af nogle hvide børn. Den 

pågældende scene er en reference til bogen ’Den Store Bastian’, og konsekvensen af drengenes opførsel er, 

at de bliver dyppet i blæk. 

"Med vores fornyede blik tager vi nu ansvar, fordi vi ikke vil risikere, at der kan sidde nogle børn derude og 

føle sig forkerte", oplyste Mette Nelund til tv2.dk. 

Desuden indeholder ’Pyrus – Alletiders Julemand’ en sliksang, hvor der er nogle børn, som er klædt ud som 

flødeboller, ”som kan efterlade et forkert indtryk”, da de er sminket på en måde, som minder om den 

amerikanske såkaldte ”black face”-tradition. 

Programændringen – som indebar, at TV 2 i stedet for ’Alletiders Julemand’ genudsendte kalenderen ’Pyrus 

– Alletiders Eventyr’ – førte til omkring 1.200 e-mails til TV 2, samtidig med at over 17.000 brugere gav deres 

mening om sagen til kende på TV 2 Nyhedernes side på Facebook. Flest negative. 

Cirka 300 seere valgte at skrive direkte til seernes redaktør med en klage over beslutningen. 

En del seere gav i deres klager udtryk for, at de som børn havde lært meget af Pyrus om, hvordan man ikke 

skal opføre sig – blandt andet med henvisning til scenen med drengene, som bliver straffet, fordi de har drillet 

en anden med hans hudfarve. De stod derfor uforstående over for TV 2s beslutning. 

Andre seere påpegede, at der også i ’Pyrus – Alletiders Eventyr’, som blev sendt i stedet for ’Alletiders 

Julemand’, forekommer ”stødende og skadelige scener”. Det gælder blandt andet i sangen ”I Kina bor en 

kejser”, hvor Pyrus’ veninde Kandis og to børn er klædt ud som kinesere. 

Da det ikke var praktisk muligt at svare alle klagere individuelt, valgte jeg at skrive en klumme om sagen. 

Efter min vurdering forekommer der ikke bevidst racisme eller hensigt om at støde nogen i ’Pyrus – Alletiders 

Julemand’. Julekalenderen indeholder tværtimod en moralsk fortælling om, at man skal opføre sig ordentligt 

- endda med en udpenslet og lidt bombastisk pointe, da Pyrus selv ryger i blækhuset. 

Alligevel valgte jeg at anerkende, at nogle af de visuelle elementer i julekalenderen i 2022 ville kunne støde 

nogle seere.  

Det gælder blandt andet i sekvensen om ’Den Store Bastian’, hvor drengen er lys i huden, men sminket sort. 

Desuden er han klædt som figuren ’Lille Sorte Sambo’, der af mange opfattes som upassende i dag. 

I flødebolledansen er de hvide børn sminket mørke i ansigterne - med markerede røde læber og hvidt 

omkring øjnene lige som i den udskældte amerikanske ”black face”-tradition. 

”TV 2 har formentlig ret i, at tidens tand har gnavet hårdt i ’Alletiders Julemand’. Men et godt råd er at træffe 

den slags beslutninger, når programplanerne lægges. Det sker både halve og hele år i forvejen – og det skaber 

helt klart utilfredshed, når man tager en julekalender af fladen kun en uge før julemåneden starter”, skrev 

jeg i min klumme, der også blev sendt ud som svar til klagerne. 



Side 9 
 

Min konklusion var, at selv om TV 2 som udgiver har både retten til og ansvaret for at redigere og udvælge 

programmer, ”så kunne sagen unægtelig være løst mere elegant.” 

Årets julekalender ’Tinka & Sjælens Spejl’ førte også til omkring 25 mails fra seere, som klagede over en 

bemærkning i det afsnit, som blev sendt 4. december. 

”Er han normal? Eller har han en diagnose”, spurgte en af de medvirkende om en anden i ’Tinka’. 

Det førte blandt andet til en klage fra en mor, som oplyste, at hendes datter - der har en autisme-diagnose – 

var blevet meget ked af bemærkningen.  

”En ting er at have en diagnose, men når man så i en ellers hyggelig julekalender får at vide, at man er unormal 

- det er altså ikke rart”, skrev moren, som tilføjede, at ”jeg forventer altså et lidt mere inkluderende 

menneskesyn i 2022.” 

”Vi bliver stort set aldrig krænket herhjemme og har høj tolerance over for det meste, men det var langt 

under bæltestedet med denne kommentar omkring “diagnose” i går i Tinka, og det bliver diskuteret i diverse 

autismefora lige nu”, lød det i en anden klage. 

TV 2 Fiktion valgte i sit svar til klagerne at beklage over for de børn, som måtte have følt sig ekskluderet af 

den pågældende replik i ’Tinka & Sjælens Spejl’.  

”Som vi også har forsøgt at slå fast på det seneste hos TV 2, så ønsker vi netop, at vores familiejulekalender 

skal have et inkluderende menneskesyn”, hed det i svaret fra TV 2 Fiktion.  

To andre sager handlede ligeledes om stødende bemærkninger i TV 2s programmer. 

I den ene sag førte det til omkring ti klager til seernes redaktør, da en kommentator i en kamp ved VM i 

fodbold i Qatar sammenlignede en belgisk fodboldspiller med ’King Kong’. Klagerne blev besvaret af TV 2 

SPORT. 

Den anden sag, der handlede om en uheldig bemærkning i programmet News & Co. om marokkanske 

fodboldspillere, endte med omkring 160 klager til TV 2 og seernes redaktør. Sagen endte med en 

undskyldning fra TV 2 NEWS. 

Vurdering af ’Ellen imellem’ 

DR-programmet ’Ellen imellem’, hvor en journalist uden at oplyse det agerer mellemmand for en række 

konspirationsteoretikere og aktivister, som stiller spørgsmål til udvalgte forskere, førte i foråret 2022 til flere 

klager ved Pressenævnet fra medvirkende.  

De pågældende følte sig ført bag lyset, fordi intervieweren blot agerede talerør for en "skjult" modpart - 

mens DR på sin side fastholdt, at der var tale om et satirisk greb. 

TV 2s direktion anmodede på den baggrund seernes redaktør om at drøfte med TV 2s etikudvalg, hvordan et 

program af den karakter ville blive vurderet i forhold til TV 2s etiske retningslinjer. 



Side 10 
 

Etikudvalget består af nyhedsdirektøren, Nyhedsafdelingens etikchef, en repræsentant for TV 2 JURA, TV 2 

SPORT, Programafdelingen samt seernes redaktør. 

Udvalget konkluderede, at selv om svaret ikke var helt enkelt, så var vurderingen, at en tilsvarende 

produktion hos TV 2 ville kunne være i strid med såvel de presseetiske regler som TV 2s egen programetik. 

Det fremgår af TV 2s etiske retningslinjer, at ”TV 2s programmer og artikler skal være troværdige, fair og 

redelige” og at ”alle, der medvirker eller omtales i TV 2s programmer og artikler, skal behandles fair og 

redigeres redeligt, så klip, indslag, programmer eller artikler fremstår i rette sammenhæng.”  

 De ’Vejledende regler for god presseskik’ foreskriver, at ”ved indsamling eller offentliggørelse af information 

bør andres tillid, følelser, uvidenhed, manglende erfaring eller svigtende herredømme ikke udnyttes”, og 

desuden anfører TV 2, at ”medvirkende i TV 2s programmer og artikler har krav på at få klar besked om tema 

og ramme for optagelser og interview”. 

Samtidig fremgår det af TV 2s etiske retningslinjer, at TV 2 som hovedregel ikke udgiver sig for at være andre 

end dem, vi er – medmindre tungtvejende grunde taler for det. 

Hvis der er tale om humor og satire, er der sædvanligvis højt til loftet.   

Det springende punkt i sagen om ’Ellen imellem’ var derfor ikke mindst, at DR har henvist til, at der var tale 

om ”satiriske elementer”.  

Pressenævnets praksis viser dog, at henvisninger til satire ikke automatisk frikender medier for kritik. 

TV 2 har således tidligere fået kritik for, at et klip fra 2004 - hvor en medvirkende i ’Go’ aften Danmark’ 

fortalte om sin duft-og kemikalieoverfølsomhed - seks år senere dukkede op i programmet ’Natholdet’. Det 

skete i satirisk sammenhæng i et indslag, der blev kaldt ”Mandrillen i virkeligheden”.  

Kvinden klagede til Pressenævnet og fik medhold, fordi hun ikke havde givet tilladelse til at optræde som 

joke seks år senere.  

Et særligt problem i ’Ellen imellem’ var en udsendelse med en ernæringsforsker, som med journalisten som 

mellemmand blev udspurgt af en såkaldt tykaktivist, som tidligere har haft en konflikt med forskeren – som 

hun så selv havde foreslået som emne til DR’s udsendelse.   

Det fremgår af de presseetiske regler, at ”kritik bør udvises over for nyhedskilderne, i særdeleshed når disses 

udsagn kan være farvet af personlig interesse eller skadevoldende hensigt.”  

I det tilfælde havde kilden således en dagsorden, som DR efter etikudvalgets opfattelse burde have været 

kritisk over for. 

Etikudvalgets vurdering var derfor, at der ville være en risiko for at få en fældende kendelse ved et tilsvarende 

program på TV 2. 



Side 11 
 

Det kan som afslutning på sagen oplyses, at Pressenævnet 13. december 2022 udtalte kritik af DR i samtlige 

tre sager for at have bragt de påklagede udsendelser i serien ’Ellen imellem’ uden klagernes samtykke. 

TV 2 fik medhold i Højesteret 

TV 2 fik 24. januar 2022 medhold, da Højesteret i en dom fastslog, at det var lovligt, da TV 2 i juni 2015 sendte 

programmet ”Teenage-selvmordene”.  

Der blev dermed sat juridisk punktum for en syv år lang sag, som begyndte med en fældende kendelse i 

Pressenævnet i 2015, hvorefter sagen blev indbragt for byret og senere landsret, inden Højesteret traf den 

endelige afgørelse. 

Sagen handlede om, hvorvidt familien til en afdød pige, der tog sit eget liv i 2014, var berettiget til en 

tortgodtgørelse som følge af TV 2s omtale af sagen i programmet ”Teenage-selvmordene”, som handlede 

om en række selvmord blandt teenagere i Ringkøbing-Skjern kommune.  

Det fremgår af Højesterets dom, at familien ikke kunne kræve godtgørelse på vegne af pigen, men alene, hvis 

de selv havde været udsat for en krænkelse af deres privatliv.  

Efter en samlet vurdering fandt Højesteret ikke, at familien har været udsat for en krænkelse, der har 

berettiget dem til tort.  

Højesteret lagde i dommen vægt på, at omtalen i programmet var begrænset, ligesom de forhold, der blev 

omtalt, allerede havde været fremme i lokale medier og på en mindeside på Facebook samt i en afskedsvideo, 

som pigen selv havde publiceret på YouTube.  

Det fremgår endvidere af Højesterets dom, at TV 2 efter ønske fra familien undlod at vise dele af pigens 

afskedsvideo, idet TV 2 dog efter at have været i dialog med familiens daværende advokat kort omtalte 

selvmordet og pigens navn.  

2. Pressenævnskendelser vedrørende TV 2 

Pressenævnet traf i 2022 afgørelse i 11 sager mod TV 2.  

I en sag udtalte nævnet kritik af TV 2, mens en anden sag endte med, at TV 2 alligevel skulle afindeksere og 

anonymisere en artikel, efter at Pressenævnet havde besluttet at vurdere sagen endnu en gang. Der var 

således tale om en stadfæstelse af en afgørelse fra 2021.  

I ni sager blev der ikke udtalt kritik.  

Derudover fastslog Pressenævnet i en sag, at et nævnsmedlem ikke havde været inhabil, mens en anden sag 

blev afvist, fordi klagen var indgivet for sent.  

Der er således tale om en stigning i forhold til 2021, hvor Pressenævnet traf afgørelse i otte sager mod TV 2, 

hvoraf en endte med kritik, mens de resterende syv ikke førte til kritik fra nævnet. 



Side 12 
 

2020: Pressenævnet traf afgørelse i fem sager mod TV 2, som alle endte uden kritik.  

2019: Fem sager, hvoraf to endte med kritik, og de tre resterende endte uden kritik. 

2018: Fire sager, hvoraf der i en sag blev udtalt kritik, mens tre andre sager endte uden kritik.  

Pressenævnet afsagde i 2022 kendelse i disse 11 sager: 

Pressenævnet stadfæstede, at artikel om forsøg på mordbrand skal afindekseres  

I en ankesag anlagt af TV 2 Danmark A/S, Nordjyske, Morgenavisen Jyllands-Posten, DR, Kristeligt Dagblad og 

Fyens Stiftstidende valgte Pressenævnet 30. maj 2022 at stadfæste en kendelse fra 2021.  

Kendelsen fra oktober 2021 pålagde de seks medier at hindre tilgængeligheden af en række artikler, som 

omtalte en straffesag fra 2005, hvor en kvinde var blevet idømt otte års fængsel for i forbindelse med sit 

arbejde som sygeplejerske at have franarret en 88-årig patient 500.000 kr. og for derefter at have forsøgt at 

dræbe patienten ved ildspåsættelse af patientens hjem. Kvinden fik endvidere forbud mod at udøve hverv 

som sygeplejerske.  

Et flertal i Pressenævnet mente ikke, at der var grundlag for at kritisere medierne for ikke at slette de 

pågældende artikler. Efter en samlet vurdering fandt nævnet dog, at tilgængeligheden burde hindres ved 

enten at anonymisere den pågældende kvinde eller ved at afindeksere artiklerne, så de ikke umiddelbart kan 

søges frem på nettet.  

Sagen blev genoptaget til behandling i marts 2022, da Pressenævnet imødekom anmodningen fra Danske 

Medier.  

TV 2 og de øvrige fem medier har i deres anke over den tidligere kendelse henvist til, at nævnet har forudsat 

en virkning af afindeksering, som ikke er teknisk mulig. Pressenævnet valgte på den baggrund at genoptage 

behandlingen af klagesagerne, men endte altså i maj 2022 med at stadfæste kendelsen fra 2021. 

Flertallet i nævnet lagde også i ankesagen vægt på, at der var gået adskillige år, siden der faldt dom i sagen, 

at kvinden ikke indtog en fremtrædende stilling i samfundet, at hun ikke var en offentlig person, og at hun 

siden dommen ikke har måttet arbejde som sygeplejerske.  

Et enkelt medlem af nævnet fandt ikke anledning til at kritisere de seks medier, fordi der var tale om alvorlige 

forbrydelser, som fortsat har væsentlig offentlig interesse, og fordi de strafbare forhold fandt sted i 

forbindelse med den dømtes hverv som sygeplejerske. 

Kritik af konfrontationsoptagelse i ’Operation X’ 

TV 2-programmet ’Operation X’ fik i november 2022 kritik for at bringe en såkaldt konfrontationsoptagelse 

med en erhvervsmand på åben gade. 

Optagelserne blev i februar 2022 vist i programmet ’Operation X: Den store skattejagt’, som handlede om 

nogle retssager mod et teleselskabs tidligere ejere og kapitalfondes metoder til at undgå beskatning. 



Side 13 
 

Udsendelsen fokuserede særligt på en dansk erhvervsmands rolle i det konsortium, som var hovedaktionær 

i teleselskabet.  

I udsendelsen blev erhvervsmanden omtalt som tidligere direktør for konsortiet, og der blev vist optagelser 

fra TV 2s konfrontation med ham. Erhvervsmanden klagede blandt andet til Pressenævnet over, at TV 2 havde 

opsøgt og konfronteret ham på åben gade uden på forhånd at have bedt ham om et interview. 

Desuden klagede han over, at TV 2 i udsendelsen havde omtalt ham på en måde, der gav seerne et indtryk 

af, at han indtog en styrende og operativ rolle i konsortiet og i de verserende skattesager, hvilket efter hans 

opfattelse ikke var korrekt.  

Pressenævnet udtalte kritik af TV 2 for konfrontationsoptagelsen, idet der i kendelsen blev lagt vægt på, at 

TV 2 ikke forinden havde forsøgt at kontakte manden med henblik på at forelægge ham de spørgsmål, som 

TV 2 ønskede at få svar på ved konfrontationen. Nævnet fandt, at der ikke fremkom nye oplysninger eller 

oplysninger i øvrigt på optagelserne, som belyste den konkrete sag.  

Samtidig fremgik det af kendelsen, at Pressenævnet var enig med erhvervsmanden i, at udsendelsen efterlod 

et ukorrekt indtryk af, at han havde ansvaret for den daglige ledelse af selskabets samlede virksomhed. 

Som en tilføjelse til Pressenævnets afgørelse kan det oplyses, at Højesteret 9. januar 2023 fastslog, at de fem 

kapitalfonde bag det omtalte konsortium alligevel skal betale omkring en kvart milliard i skat til den danske 

stat af et tidligere udbytte fra TDC.  

Omtale af selve skattesagen førte ikke til kritik 

Mens TV 2 som nævnt oven for blev kritiseret for den pågældende konfrontationsoptagelse, endte to andre 

klager over samme udsendelse til gengæld uden kritik. Det drejer sig om udsendelsen ’Operation X: Den store 

skattejagt’ samt artiklen ”Stævnet millionærs hemmelige adresse afsløret - her er han tæt på at ramme 

journalist med sin Porsche”, som begge blev offentliggjort 10. februar 2022 på henholdsvis TV 2 og tv2.dk. 

Udsendelsen og den tilhørende artikel handlede om de såkaldte ”beneficial owner”-sager.  

I ’Operation X’ og i artiklen bragte TV 2 kritiske oplysninger om en dansk forretningsmand, som havde 

grundlagt og solgt en it-virksomhed, og af hans far, som på et senere tidspunkt overtog direktørposten i 

selskabet.  

Forretningsmanden og hans far klagede til Pressenævnet blandt andet over udsendelsens og artiklens 

vinkling.  

Nævnet fandt imidlertid ikke grundlag for at udtale kritik, idet det ifølge kendelsen blandt andet blev tillagt 

betydning, at det drejede sig en sag ”af almen interesse vedrørende et krav fra SKAT på 104,6 mio. kr.” mod 

forretningsmanden.  

Pressenævnet fandt ved en samlet vurdering heller ikke anledning til at rette kritik mod TV 2 for et interview 

med forretningsmandens far, selv om denne i 2021 blev diagnosticeret med Alzheimers sygdom. Efter 



Side 14 
 

nævnets opfattelse havde interviewet med faren også almen interesse, så der var belæg for at offentliggøre 

optagelsen. 

Pressenævnet lagde i kendelsen vægt på, at det var korrekt gengivet, at SKAT anlagde sag mod 

forretningsmanden, at TV 2 havde gengivet retssagen med angivelse af sagens parter og sagens tvist, og at 

det fremgik klart af omtalen, at der endnu ikke var afsagt dom.  

Ikke kritik for udsendelse om psykisk vold 

Dokumentaren ”Fanget i et farligt forhold – del 2: Den usynlige vold”, som blev offentliggjort henholdsvis 3. 

juni 2021 og 10. juni 2021 på TV 2 PLAY og TV 2 førte til en klage fra en mand, som mente, at hans privatliv 

var krænket, fordi han ikke var tilstrækkeligt anonymiseret. 

Udsendelsen handlede om tre kvinders individuelle oplevelser af at have levet i et psykisk voldeligt parforhold 

med den pågældende mand.  

Pressenævnet fandt imidlertid ikke grundlag til at udtalt kritik. Efter nævnets opfattelse har omtale af psykisk 

vold i nære relationer klar almen interesse.  

I kendelsen 18. januar 2022 lagde nævnet blandt andet vægt på, at TV 2 havde sløret mandens ansigt og 

navn, så han ikke fremstod identificerbar for en bredere kreds, medmindre man på forhånd havde kendskab 

til ham. 

TV 2 måtte gerne omtale politianmeldelse mod byggefirma 

En klage over artiklen ”Skandaleramt bygherre skal styrke parkeringskælder”, førte ikke til kritik, da 

Pressenævnet afsagde kendelse i sagen 20. januar 2022. 

Artiklen blev bragt på tv2.dk 18. september 2021 og handlede om et konsulentfirmas kritik af et byggefirmas 

opførelse af to parkeringskældre.  

Det fremgik af omtalen, at byggefirmaet var blevet politianmeldt af Københavns Kommune, fordi kommunen 

efter oplysninger fra en såkaldt whistleblower havde mistanke om, at der var blevet svindlet med betonen til 

fundamentet under et højhus.  

Det omtalte byggefirma klagede til Pressenævnet med henvisning til, at politianmeldelsen mod selskabet var 

blevet omtalt i en ukorrekt sammenhæng, idet selskabet var politianmeldt for ikke at overholde en tidsfrist. 

Nævnet lagde i kendelsen vægt på, at politianmeldelsen udsprang af sagen omkring betonkvaliteten i 

højhuset og fastslog, at omtalen i sammenhængen ikke kunne anses for at give et ukorrekt indtryk. 

Konklusionen var derfor, at der ikke var grundlag for kritik. 

Ingen kritik af ’Det næsten perfekte drab’ 



Side 15 
 

Dokumentarudsendelsen ”Det næsten perfekte drab: Den sorte enke - drabet på trappen”, som blev sendt 

på TV 2 19. august 2021, indeholdt blandt andet et interview med datteren af gerningspersonen i drabssagen 

fra 2002. 

I udsendelsen ringede journalisten til en advokat, som havde skrevet til TV 2, at han repræsenterede 

gerningspersonens datter, og at hun ikke ønskede at deltage i udsendelsen. 

Det viste sig imidlertid ikke at være tilfældet. Advokaten repræsenterede ikke datteren, som i øvrigt gerne 

ville medvirke. Journalisten konfronterede på den baggrund advokaten om spørgsmålet om 

klientrepræsentationen.  

Advokat klagede derefter til Pressenævnet blandt andet over, at TV 2 havde anvendt en båndet 

telefonsamtale med ham uden hans samtykke.  

Nævnet lagde blandt andet vægt på, at journalisten ved samtalen havde præsenteret sig og oplyst, at hun 

ringede fra TV 2, at optagelsen ikke vedrørte advokatens private forhold, men relaterede sig til hans 

erhvervsmæssige virke som advokat, samt at der efter nævnets opfattelse ikke var tale om en skjult 

lydoptagelse. 

Blandt andet på den baggrund fandt nævnet ikke grundlag for at udtale kritik, da kendelsen blev afsagt 1. 

marts 2022.  

Udsendelse om demensplejehjem krænkede ikke beboere  

TV 2 sendte 23. september 2021 udsendelsen ”Det er ikke slut endnu”. Udsendelsen handlede om et 

friplejehjem for mennesker med svær demens, og temaet var, om fællesskab og omsorg kan erstatte 

medicinering.  

I udsendelsen fulgte man en række af beboerne med demens i forskellige hverdagssituationer, hvor de 

optrådte uslørede.  

En person klagede til Pressenævnet blandt andet over, at TV 2 havde krænket de medvirkende 

plejehjemsbeboeres privatliv ved at have filmet dem og bragt optagelserne, selv om de ikke var i stand til at 

give et informeret samtykke til deres medvirken.  

Klageren var ikke selv omtalt eller afbildet i udsendelsen, men som led i den samfundsmæssige interesse i at 

få afklaret den presseetiske grænse for, i hvilke situationer et medie kan vise uslørede optagelser af demente 

personer, valgte Pressenævnet at behandle klagen over udsendelsen. Nævnet fandt ikke grundlag for at 

udtale kritik.  

Nævnet lagde vægt på, at optagelserne af beboerne ikke viste personlige og intime forhold af en sådan 

karakter, at optagelserne ikke kunne offentliggøres med samtykke fra beboerne, som havde svækkede 

kognitive funktioner, og fra eventuelle værger og pårørende.  

I kendelsen 1. marts 2022 fandt nævnet på denne baggrund, at TV 2 ud fra en presseetisk betragtning havde 

udvist tilstrækkeligt hensyn over for de medvirkende beboere i forbindelse med udsendelsen. 



Side 16 
 

Artikler om ’tys-tys-kilde’ skulle ikke afindekseres 

TV 2 fik i lighed med en række andre medier medhold i, at det ikke var nødvendigt at hindre tilgængeligheden 

af en række artikler om den såkaldte ”tys-tys-kilde”, da Pressenævnet afsagde kendelse 17. marts 2022.  

Forinden havde de syv medievirksomheder afvist at anonymisere eller afindeksere en lang række artikler 

bragt i perioden fra 2014 til 2021.  

Artiklerne omtalte den såkaldte Se og Hør-sag, hvor klageren var blevet idømt halvandet års ubetinget 

fængsel for som systemoperatør i en IT-virksomhed at have skaffet oplysninger om kendte personer, som 

han havde solgt til ugebladet.  

Pressenævnet fandt ikke anledning til at udtale kritik af medierne.  

Nævnet lagde vægt på sagens karakter, alvor og omfang sammenholdt med den tid, der er gået. Nævnet 

lagde endvidere vægt på, at omtalen har væsentlig offentlig interesse, samt at personen i forbindelse med 

de strafbare forhold, der blev udøvet over en længere periode, havde udnyttet sin position som 

systemoperatør. 

Udsendelse om konkursfinter fik ikke kritik 

To klager over udsendelsen ”Operation X: Konkursfinter på falderebet”, som blev sendt på TV 2 27. maj 2021, 

førte ikke til kritik, da Pressenævnet traf afgørelser i sagen 23. august 2022. 

I den ene sag havde TV 2s journalist under dække af at være direktør i et nødlidende selskab henvendt sig til 

en konkursrådgiver med henblik på at få rådgivning om sine muligheder.  

I den forbindelse udpegede konkursrådgiveren en vurderingsmand til at foretage en vurdering af det fiktive 

selskabs aktiver.  

Den omtalte konkursrådgiver klagede til Pressenævnet blandt andet over udsendelsens vinkling, og at TV 2 

mødte uanmeldt op og foretog et tv-interview med ham.  

Nævnet fandt ikke grundlag for at udtale kritik, men lagde i kendelsen blandt andet vægt på, at 

konkursrådgiveren havde fået tilstrækkelig mulighed for at udtale sig om den overordnede kritik vedrørende 

sin rådgivning, at konkursrådgiveren under konfrontationen, der foregik på en neutral lokalitet, valgte at 

svare på visse spørgsmål, lige som nævnet fandt, at der var samfundsmæssig interesse i afdækningen af 

forholdene. 

I den anden sag klagede direktøren for et konkursramt håndværkerfirma til Pressenævnet blandt andet over 

udsendelsens vinkling, og at TV 2 ikke havde udvist tilstrækkelig kildekritik. Udsendelsen omhandlede en 

række kunders erfaringer med firmaet, dets konkurs og overførsel af aktiver til et nyt selskab. 

Nævnet lagde i kendelsen blandt andet vægt på, at direktøren fik tilstrækkelig mulighed for at udtale sig om 

kritikken fremsat af blandt andre tidligere kunder hos håndværkerfirmaet, og at det fremgik klart af 

udsendelsen, hvilken relation en omtalt kilde havde haft til håndværkerfirmaet. Der blev derfor heller ikke i 

denne sag udtalt kritik af TV 2s udsendelse. 



Side 17 
 

’Station 2’ om børnelokkere på nettet har almen interesse 

Programmet ’Station 2: Børnelokkere på nettet’, som blev bragt på TV 2 Play 21. marts 2021 og på TV 2 22. 

marts 2021 fik ikke kritik, da Pressenævnet afsagde kendelse i sagen 17. november 2022. 

En medvirkende i programmet klagede til Pressenævnet, efter at TV 2 havde afvist at hindre tilgængeligheden 

af udsendelsen med henvisning til, at sager om seksuelle krænkelser af børn og unge har samfundsmæssig 

interesse. 

Pressenævnet fandt, at der ikke lå tungtvejende grunde for, at TV 2 burde have imødekommet anmodningen 

om at hindre tilgængeligheden af udsendelsen.  

Nævnet lagde vægt på, at emnet for udsendelsen har klar almen interesse, at klagerens navn ikke fremgår af 

udsendelsen, og at han er sløret på en sådan måde, at han ikke fremstår identificerbar for en bredere kreds. 

3. Udsnit af øvrige sager indbragt for seernes redaktør 

Seernes redaktør modtog i 2022 lidt over 9.350 henvendelser med forespørgsler, kommentarer, kritik og 

klager via sin officielle mailadresse. Der er således tale om en stigning i forhold til 2021, hvor seernes redaktør 

modtog knap 7.200 henvendelser. Dertil kommer en række henvendelser til min personlige mailadresse. 

Seernes redaktør har selv opgjort 43 af årets klage- og kritiksager som værende af mere principiel eller 

karakteristisk karakter. Der blev givet medhold i syv sager, delvist medhold i fire sager, tre sager endte med 

en beklagelse, en sag endte med en undskyldning og et slettet opslag, en sag endte med en undskyldning fra 

TV 2 NEWS, en sag endte med en henvisning til TV 2s public service-forpligtelse, mens klagere i 24 sager ikke 

fik medhold. To sager blev sendt videre til behandling på redaktionen. 

20 sager havde flere end en klager. Sagen om aflysningen af julekalenderen ’Pyrus – Alletiders Julemand’ 

førte således til omkring 300 klager til seernes redaktør, mens en sag om en uheldig bemærkning i 

programmet NEWS & Co. førte til lidt over 150 klager til TV 2 og seernes redaktør.  

Her følger i kronologisk rækkefølge et udsnit af principielle eller på anden måde karakteristiske sager, som i 

årets løb blev indbragt for seernes redaktør: 

Foto fra Eriksens kollaps i Parken 

En seer klagede 6. januar til seernes redaktør over et billede fra landsholdsspilleren Christian Eriksens 

hjertetilfælde i Parken i København 12. juni 2021. Billedet blev anvendt på TV 2 NEWS som en citathistorie 

fra DR, hvor Christian Eriksen selv medvirkede.  

I sin mail kritiserede klageren, at man i indslaget viste et billede, hvor Christian Eriksen lå tydeligt bevidstløs 

- eller måske reelt værre - i kampen mod Finland. 

”Et billede, som jeg synes bør udelades og helt unødvendig i forhold til indslagets øvrige fint dækkende 

billeder, så dette billede bør ikke bringes, hverken da, nu eller siden, jeg synes det er ufint”, hed det i klagen. 

I mit svar fremhævede jeg, at det fremgik af teksten til indslaget på TV 2 NEWS, at det var første gang Eriksen 

selv satte ord på sit kollaps under kampen det foregående år.  



Side 18 
 

Det fremgik således af sammenhængen, at fotografierne var dokumentation for, hvad der skete i forbindelse 

med kollapset i Parken, idet man på nærbilledet af Christian Eriksen kunne se, at han var ved bevidsthed og 

på vej til sygehuset med et måleapparat på en af fingrene. 

Det samme gjaldt for et andet billede, som viste den meget dramatiske situation, da han faldt sammen midt 

i kampen, som blev transmitteret på landsdækkende tv. 

Det fremgår af TV 2s etiske retningslinjer, at TV 2s udgangspunkt er, at man ikke bringer billeder, der krænker 

personers værdighed – hverken ofrenes, de pårørendes eller seernes.  

”Det kan dog være berettiget at vise ubehagelige og voldsomme billeder som dokumentation. Nyheds- og 

dokumentarjournalistik afspejler virkeligheden, også når det handler om krig, terror, katastrofer og ulykker, 

og i sådanne tilfælde skal der foretages en afvejning af hensyn”. 

Efter min vurdering drejede det sig således om dokumentation i en sag, som har haft stor offentlig 

bevågenhed. Jeg fandt derfor ikke anledning til kritik af billedvalget. 

3F-formandens dobbeltliv 

En seer klagede 23. januar 2022 over en debat i programmet ’Presselogen’ på TV 2 NEWS om afsløringen af 

formanden for fagforbundet 3F’s angivelige dobbeltliv.  

Klageren foreslog TV 2 at forære de medvirkende redaktører en kopi af den tyske forfatter Heinrich Bölls 

roman ’Katharina Blums tabte ære’, som efter hendes mening burde være ”pligtlæsning for enhver 

journalist”. 

”Uanset hvor “god” en historie der gemmer sig bag privatlivets skrøbelige slør, så er det jo ikke pinende 

nødvendigt, at befolkningen bliver involveret i en fagforeningsformands ikke særligt ordentlige erotiske 

eskapader”, anførte klageren, som tilføjede, at ”medierne skal ikke altid påberåbe sig “pligten til at informere 

borgerne” - i hvert fald ikke uden en etisk granskning af relevansen af, om borgerne har nytte af at vide ALT!” 

Hun tilføjede, at ”dyneløfteri undskyldes med pressens opgave som vagthund over for magtens personer. 

Det er i mit univers fra 1943 ikke “ordentligt”. Det bør ikke være alt, der bringes videre - uanset nyhedens 

salgbarhed.” 

Klageren rundede af med, at Heinrich Böll stadig har en vigtig pointe, nemlig at ”pressen bør bruge sin 

magt med anstændighed og omtanke”. 

I mit svar anførte jeg, at det efter min vurdering var en journalistisk relevant oplysning, at formanden for 

landets største fagforbund i årevis havde levet et dobbeltliv, hvor han – også med urigtige oplysninger om sit 

faglige arbejde - har ført flere kvinder og deres børn bag lyset. 

”Posten som formand for 3F er en tillidspost, formanden er valgt og indtager en betydelig position i 

samfundet. Derfor har det også betydning for eksempelvis formandens medlemmer, at han har været i stand 

til at agere på den måde – selv om det i udgangspunktet drejer sig om private forhold”, skrev jeg i mit svar. 

Offentlighed om en sag af den kaliber er efter min opfattelse i overensstemmelse med TV 2s etiske 

retningslinjer, hvor det hedder, at forhold af privat karakter ikke omtales, ”medmindre vægtige overordnede 

interesser taler for det, og i så fald kun efter godkendelse på redaktionelt ledelsesniveau”.  



Side 19 
 

I mit svar tilføjede jeg dog, at ”eftertanke er altid en god ide, og jeg har derfor sendt din kommentar – og 

opfordringen til at læse ’Katharina Blums tabte ære’ - videre til redaktionen på ’Presselogen’.” 

Frisk bemærkning om Lars Løkkes skokøb 

Syv seere klagede i slutningen af marts til seernes redaktør over en NEWS-værts lidt friske bemærkning om 

Lars Løkke Rasmussens sko-køb i forbindelse med et indslag om kommunale tilskud til private borgeres 

indkvartering af flygtninge fra Ukraine. 

I indslaget sagde værten til sin medvært, at hun var lidt flov over, at hun tidligere på morgenen i et interview 

med en borgmester havde sagt, at ”250 kroner er jo ikke noget, man nødvendigvis bliver rig af.” 

Bagefter havde hun tænkt, at det var i døgnet, så ”det løber faktisk op til flere tusinde kroner – i hvert fald 

noget Lars Løkke Rasmussen godt kunne få adskillige par sko for.”  

Bemærkningen førte samme formiddag til en række klagere fra forargede seere.  

 

”Jeg troede mildt sagt ikke egne ører, er det virkelig sådan TV 2 formidler saglig troværdig journalistik”, 

spurgte en, mens en anden fandt, at det var ”en uprofessionel og upassende kommentar helt ude af 

kontekst”, da han var ligeglad med den pågældende værts ”private mening om Lars Løkke Rasmussen.” 

I mit svar til de syv klagere oplyste jeg, at jeg havde forelagt deres klage for TV 2s nyhedsdirektør Ulla Pors 

Nielsen, som i sit svar til mig havde skrevet, at hun var enig i kritikken.  

”Det var en uheldig bemærkning, og en helt unødvendig tilføjelse at nævne Lars Løkke og hans sko-køb i den 

sammenhæng. Det har vi talt om i efterkritikken”, skrev nyhedsdirektøren, som tilføjede, at den pågældende 

vært også selv var enig. 

Jeg har som seernes redaktør tilsluttet mig svaret fra TV 2s nyhedsdirektør Ulla Pors Nielsen. 

Klage over TV 2s ”klimabænke” 

Journalist og forfatter Jens Robdrup henvendte sig 12. april 2022 til TV 2s bestyrelsesformand samt seernes 

redaktør, idet han ønskede at få oplyst, om TV 2s ”stunt” med opsættelse af høje bænke flere steder i landet 

havde været drøftet og godkendt af TV 2s bestyrelse. Han ønskede i den forbindelse oplyst, om de tre 

medarbejderrepræsentanter havde været inddraget i sagen. 

”Såfremt dette ikke er tilfældet, bedes oplyst om sagen har været behandlet i direktionen”, hed det i hans 

mail. 

Anledningen til henvendelsen var en udtalelse fra indholdsdirektør Lotte Lindegaard, som i Ekstra Bladet 

havde udtalt, at ”klimaforandringerne kan føles ubegribelige for mange og derfor svære at tage rigtigt ind.” 

”Som public service-medie er det vores ansvar at formidle vigtig viden på en måde, som alle forstår”, sagde 

hun og tilføjede, at ”med de forhøjede bænke vil vi give danskerne et konkret billede af, hvordan fremtiden 

bliver, hvis vi ikke ændrer noget nu – alle sammen. Det er vores jord og dermed vores ansvar at handle på 

det.” 



Side 20 
 

”Hvis det er TV 2's opgave at opfordre til ”handling” til fremme af den grønne omvæltning af vores samfund, 

bedes man oplyse mig om, hvorledes det vil afspejle sig i den journalistiske dækning af emnet”, skrev 

journalist og forfatter Jens Robdrup i sin klage. 

Han henviste til, at det af TV 2s etiske retningslinjer fremgår, at ”det er mediernes opgave at bringe korrekt 

og hurtig information. TV 2 undersøger altid en sag så grundigt som muligt. TV 2 baserer sig som hovedregel 

ikke på en enkelt kilde.” 

Jens Robdrup tilføjede, at ifølge Pressenævnets ’Vejledende regler for god presseskik’ bør der ”udvises kritik 

over for nyhedskilderne.” 

”Er ensidig dækning (opfordring til handling) i overensstemmelse med jeres regler”, spurgte Jens Robdrup. 

”Hvis dette er tilfældet, forsages enhver journalistisk etik. Så bliver journalister aktører for ikke at sige, 

propagandister, der arbejder for en grøn omvæltning af vores samfund. Så ophører man at være ”fjerde 

statsmagt”, hed det i klagen. 

I sit svar – som hun havde udarbejdet efter aftale med TV 2s bestyrelsesformand – fastslog indholdsdirektør 

Lotte Lindegaard, at det er naturligt for en virksomhed som TV 2 at beskæftige sig med klimaforandringer, 

som har stor samfundsmæssig bevågenhed og interesserer TV 2s seere og brugere. 

Lotte Lindegaard tilføjede, at TV 2 netop i marts havde udgivet en ny bestyrelsesgodkendt 

ansvarlighedsrapport, som blandt andet beskriver TV 2s bidrag til som virksomhed at beskytte miljøet og 

mindske den negative påvirkning af klimaet.  

”I de senere år har TV 2 desuden styrket den redaktionelle dækning af bæredygtig udvikling, klima, miljø og 

biodiversitet. Denne dækning sker i henhold til TV 2s programetik, som du også henviser til i din mail, og skal 

således være troværdig, fair og redelig”. Som det også er beskrevet i de etiske retningslinjer, arbejder TV 2 

altid på seernes og brugernes vegne”, skrev Lotte Lindegaard.  

Indholdsdirektøren understregede, at TV 2 ikke er part i den redaktionelle dækning af klimaområdet, ”men 

dækker emnet for at sikre vores seere og brugere adgang til væsentlig samfundsinformation og debat.” 

Hun tilføjede, at formålet med den aktuelle marketingkampagne med de høje bænke i Aarhus, Odense og 

København var at skabe opmærksomhed om TV 2s programmer om klimaforandringer.  

”Det er intentionen, at bænkenes forøgede sædehøjde både virker som blikfang på forbipasserende og 

samtidig på en konkret og let afkodelig måde anskueliggør de klimarelaterede udfordringer i form af 

forventede vandstandsstigninger i verdenshavene, vi ifølge blandt andet FN’s klimapanel står over for som 

samfund, hvis den globale opvarmning fortsætter”, skrev Lotte Lindegaard. 

Indholdsdirektøren understregede, at der ikke er fuld videnskabelig konsensus om årsager og omfang af 

klimaforandringer, ligesom behovet for og prioriteringen af mitigerende tiltag naturligvis er genstand for 

debat.  



Side 21 
 

”I marketingkampagnen er den forøgede bænkhøjde fastsat ud fra, hvad FN’s klimapanel (IPCC) i sin seneste 

klimarapport fra august 2021 beskriver som en realistisk vandstandsstigning i år 2100, hvis man ikke foretager 

sig noget. Det er således tilstræbt, at marketingkampagnen tager udgangspunkt i samme bredt anerkendte 

bud på de forventede vandstandsstigninger, som meget af samfundsdebatten om emnet tager udgangspunkt 

i”, fremgik det af svaret fra indholdsdirektøren, som håbede, at Jens Robdrup ville se med på programmerne. 

”Vi håber, at de kan stimulere debatten på klimaområdet med viden og perspektiver om udfordringernes 

omfang og hvordan, vi bedst håndterer dem”, skrev indholdsdirektør Lotte Lindegaard. 

I mit svar til Jens Robdrup påpegede jeg, at TV 2s kampagne ’Vores jord, vores ansvar’ endnu ikke er afsluttet, 

og min kommentar var af den grund kun af principiel karakter, da jeg som seernes redaktør ikke er involveret 

i programproduktion.  

Efter min opfattelse er det dog vigtigt at holde sig for øje, at vi i Danmark har fri debat, og det gælder også i 

forhold til mulige fremtidsscenarier for udviklingen i det globale klima.  

”Det er i den forbindelse vigtigt, at debatten foregår på et sagligt og oplyst grundlag, og at man i 

informationsformidlingen også giver plads til divergerende synspunkter, herunder måske ikke mindst fra 

fagfolk med særlig indsigt i de valgte problematikker”, skrev jeg i mit svar, hvor jeg med det udgangspunkt 

tilsluttede mig indholdsdirektør Lotte Lindegaards svar. 

Selv om den vil kunne opfattes som polemisk, så jeg derfor ikke noget forkert i en kampagne med høje bænke 

som blikfang – dog forudsat at TV 2 tager de nødvendige forbehold i spørgsmål, som ikke er endeligt 

afklarede, så man som seer kan tage stilling på et oplyst grundlag. 

Nej tak til Facebook-tvang 

En seer klagede 17. marts 2022 til seernes redaktør, fordi ”det irriterer mig voldsomt, at vi, som betaler for 

TV 2 SPORT, udelukkes fra at stille spørgsmål og deltage i konkurrencer, hvis ikke man er med på 

Facebook/Meta.”  

”Lad være med bare at sende henvendelsen videre til et slidder-sladdersvar fra sportsredaktionen. Jeg 

udbeder mig en principiel stillingtagen, for jeg er med til at betale de præmier, jeg udelukkes fra”, hed det i 

klagen, hvor han tilføjede, at det ikke kan være rigtigt, ”at en public service-kanal stiller betingelser om, at 

man skal være medlem af et privat foretagende for at gøre sig gældende.”  

”Hvad ville der mon ske, hvis I skrev, at kun kunder i Danske Bank kunne deltage i jeres konkurrencer”, lød 

det fra klageren, som afventede ”en klar stillingtagen fra seernes tillidsmand og ikke et abeskub til 

sportsredaktionen.” 

I mit svar indledte jeg med at bemærke, at spørgsmål vedrørende TV 2s anvendelse af 3.-parts platforme 

normalt ligger uden for seernes redaktørs område, som primært er at tage stilling til programetiske 

henvendelser og klager, mens spørgsmål om valg af teknologi, betalingsmetoder, platforme for publicering 

og lignende ligger andre steder i organisationen.  



Side 22 
 

”Det er derfor ikke udtryk for det, du i din mail omtaler som ”abeskub”, når jeg i forbindelse med 

sagsbehandlingen har indhentet svar fra redaktionen på TV 2 Sporten, hos Nyhederne, Programafdelingen 

og TV 2 Jura”, anførte jeg.  

Som led i sagsbehandlingen havde jeg derfor blandt andet forelagt klagen for ledelsen på TV 2 Sporten, og 

her oplyste den ansvarlige redaktionschef, at redaktionens ”tanker bag at bruge for eksempel Facebook som 

platform for konkurrencer skal udelukkende findes i det faktum, at det er et medie, hvor vi rammer mange 

danskere på en gratis platform. Det vil sige, at de fleste danskere kan deltage, hvis de ønsker det.” 

”Så vi forsøger at imødekomme de fleste brugeres adfærd. Samtidig er sociale medier en smart måde at 

indsamle kommentarer på, og da vi samtidig kan eksponere dem for andet af vores indhold på Facebook, så 

giver det mening for os som medievirksomhed at være til stede der. TV 2 har ikke på samme måde en smart 

løsning til netop dette”, skrev redaktionschefen i sit svar. 

TV 2 Sporten er ikke alene om at anvende blandt andet Facebook i forbindelse med debat om redaktionelt 

stof på TV 2. En række af TV 2s redaktioner driver således sider på Facebook, og det gælder også 

Nyhedsafdelingen, som lægger mange artikler ud til debat på det sociale medie. Den langt overvejende del 

af nyheds- og sportsstoffet på Facebook er henvisninger til artikler og opslag på TV2.DK, dog forsynet med 

en kortfattet tekst. 

TV 2 har tidligere drevet egne åbne debatsider på såvel tekst-tv som på TV2.DK, men siderne blev efter nogle 

år lukket, da debatten ofte mudrede til i personangreb fra debattører, som i adskillige tilfælde skrev under 

falske identiteter.  

Et grundlæggende problem var den manglende validering af brugeres identitet.  

På Facebook fungerer det ikke ideelt, men langt hovedparten af debattørerne skriver under eget navn, og 

der er generelle Facebook-regler samt TV 2-specifikke regler for god debat på sitet.  

På TV 2s sider på Facebook er der tale om en overvåget debat, hvor moderatorerne i nogle tilfælde giver 

advarsler, mens man i andre tilfælde fjerner kommentarer, hvis de overskrider TV 2s regler for god debat på 

siderne. 

Facebook spiller en stor rolle som ”indgangsport” til siderne på tv2.dk. Det sociale medie leverer omkring 14 

procent af sidevisningerne på tv2.dk, så der er en klar publicistisk interesse i også at tiltrække brugere via 

Facebook. 

Ud over Facebook har TV 2 Nyhederne og Sporten i en række tilfælde i de senere år også anvendt 

kommentarspor på tv2.dk, hvor brugere har kunnet skrive ind med spørgsmål og kommentarer til 

eksempelvis udvalgte politiske sager, live-dækning af retssager og sportsbegivenheder.  

I Nyhedsafdelingen har man endvidere i forbindelse med partilederrunder ved Folketingsvalg udover 

Facebook også givet seere mulighed for at indsende kommentarer og spørgsmål via sms til 1234.  

Seerafstemninger i underholdningsprogrammer som ’Vild med dans’ og ’X Factor’ foregår typisk via sms. 

Ifølge TV 2 JURA er TV 2 ikke lovmæssigt afskåret fra at tilbyde konkurrencer og lignende på sociale medier. 

Praksis i den slags sager er dog, at det drejer sig om konkurrencer med beskedne præmier.  



Side 23 
 

Konkurrencer med store præmier – for eksempel ved indsamlinger som ’KNÆK CANCER’ og lignende – foregår 

som regel via sms, hvor der opkræves en betaling for deltagelse. Det samme gjaldt et program som ’Alle 

vores børn’ i efteråret 2021, hvor man blandt andet kunne vinde fodboldtrøjer i en konkurrence, som foregik 

via sms. 

Tidligere kunne man også deltage via overtakserede tjenester på fastnettelefoner, men den mulighed har 

teleselskaberne fjernet. 

Ifølge TV 2 JURA er TV 2 ikke underlagt forpligtelse til at drive et website.   

Public service-tilladelsen gælder udelukkende for TV 2s hovedkanal, og der er ikke noget krav om digitale 

tjenester. Siderne på tv2.dk er derfor et ekstra tilbud, som for nyheds- og informationssidernes 

vedkommende er gratis for brugerne. 

Tilsvarende er nichekanalerne TV 2 CHARLIE, TV 2 ZULU, TV 2 NEWS, TV 2 FRI, TV 2 SPORT, TV 2 SPORT X og 

TV 2 PLAY ikke underlagt public service-krav.  

”Jeg har forståelse for, at det kan være irriterende, at man ikke kan stille spørgsmål og deltage i konkurrencer, 

hvis ikke man er med på Facebook. Dele af debatten – blandt andet ved partilederrunder, livedækning af 

større retssager og lignende – foregår dog som nævnt ovenfor også på TV2.DK”, skrev jeg i mit svar. 

Konklusionen er imidlertid, at TV 2 juridisk ser ud til at være på fast grund, når man anvender Facebook og 

andre 3.-parts løsninger som platform for debat og konkurrencer.  

”På den baggrund finder jeg ikke anledning til at kritisere TV 2, men jeg har for god ordens skyld sendt din 

klage og mit svar videre til orientering for TV 2s administrerende direktør samt indholdsdirektøren, så den 

kan indgå i direktionens overvejelser på det område”, skrev jeg i mit svar. 

Husk detaljerne i minksagen 

Efter at have set et nyhedsindslag med en minkavler fra Gjøl i Nordjylland 1. juli sendte en nordjysk seer en 

klage til seernes redaktør.  

”Det undrer mig, at TV 2 i dette og andre interviews om samme sag aldrig spørger avleren, om hans farm lå i 

risikozonerne 1 eller 2 eller i zone 3”, hed det i klagen fra den nordjyske seer.  

Han tilføjede, at det alene var i zone 3, at der manglede lovhjemmel til aflivningen, så i de to andre zoner var 

der ikke det problem. Efter seerens opfattelse kunne minkavlerne i zone 1 og 2 således ikke klandre 

regeringen for manglende lovhjemmel, ”selv om de selvfølgelig nok kan være utilfredse med beslutningen.” 

”Jeg mener, det er relevant for seerne at vide, om pågældende avlers kritik af regeringens manglende 

lovhjemmel er berettiget for hans eget vedkommende. Så vidt jeg ved, lå Gjøl ikke i zone 3”, lød det i klagen. 

I mit svar anerkendte jeg, at det kunne være relevant at spørge tidligere minkavlere om, hvorvidt deres 

besætning var placeret inden for en af de to risikozoner, hvor myndighederne med bekendtgørelsen af 8. 

oktober 2020 lovligt kunne påbyde aflivning af alle mink – eller i zone 3, hvor der på tidspunktet for 

regeringens beslutning 4. november 2020 ikke var lovhjemmel til at beordre dyrene aflivet. Samtlige 

minkbesætninger i Gjøl lå i zone 1 eller 2. 



Side 24 
 

Ifølge Fødevareministerens svar til Folketingets miljø- og fødevareudvalg i december 2021 stammede 73,3 

procent af de aflivede mink fra besætninger i zone 1 eller 2, mens 26,7 procent kom fra minkfarme uden for 

smittezonerne, altså zone 3.  

Det ændrede dog ikke på, at der ifølge Granskningskommissionens rapport om minksagen ikke var det 

fornødne lovgrundlag for samtlige zoner, da beslutningen blev meldt ud i begyndelsen af november 2020. 

”I forhold til interviewet i 12 Nyhederne i dag finder jeg imidlertid, at hensynet til den pågældende tidligere 

minkavlers ret til at ytre sig vejer tungere end spørgsmålet om, i hvilken zone hans egen besætning var 

placeret”, anførte jeg i svaret til den nordjyske seer. 

Fairness at spørge Mette Frederiksen 

En seer klagede i begyndelsen af juli til seernes redaktør efter på TV 2 NEWS at have set et indslag med Mette 

Frederiksen om offentliggørelsen af Granskningskommissionens rapport. 

”Nu holder jeg ikke til det længere. TV 2-journalister er gået alt for langt over stregen for objektivitet alt for 

mange gange nu og alt for længe. Jeg vil decideret kalde jeres journalister for blå bloks lejesvende med den 

måde, de har svinet og stadig sviner Mette Frederiksen til og forsøger igen og igen at sætte hende i et dårligt 

lys både under corona og under minksagen. Det er nu under bæltestedet”, fastslog seeren i sin klage. 

Hun tilføjede, at TV 2s journalister er ”så politiserede og så mørkeblå, at det skriger til himlen.”  

”Selv under interviews med folk, der støtter og forsvarer Mette F., bliver jeres journalister ved og ved med 

at stille de samme og de samme spørgsmål om og om igen, fordi svaret ikke passer ind i deres blå mindsets”, 

skrev seeren efter at have set indslaget samme morgen. 

”Kun Hans Engell kan give jeres journalister svar på tiltale og sætte dem og deres skjulte blå dagsorden til 

vægs og give dem svar på tiltale, når de gang på gang overskrider objektivitetens grænse for, hvad en 

journalist på et nationalt medie kan tillade sig”, skrev hun og rundede af med ”shame on you, TV 2!”. 

I mit svar understregede jeg, at det var vigtigt at huske på, at det ”ikke er TV 2, men 

Granskningskommissionen, som i sin flere tusinde sider lange beretning retter en skarp kritik af 

statsministeren og hendes regerings håndtering af minksagen.”  

Jeg tilføjede, at TV 2s opgave blandt andet var at bede statsministeren om at forholde sig til, at de blå partier 

ønskede en advokatvurdering af, om hun og regeringen også havde udvist grov uagtsomhed i et omfang, så 

det eventuelt kunne være ansvarspådragende.  

Det er et grundvilkår i et demokratisk retssamfund, at en anklaget har ret til et forsvar - og det princip gælder 

også, når man i offentligheden bliver udsat for væsentlig kritik.  

Det var derfor helt efter bogen, når medierne - herunder også TV 2s journalister - forelagde kritikken for 

Mette Frederiksen, så hun kunne få mulighed til at svare for sig.  

”Journalister kan være insisterende - nogle vil endda sige irriterende - men det handler også om fairness, når 

man lader den anklagede part få mulighed for at svare på den fremsatte kritik”, lød min konklusion. 



Side 25 
 

Spørgsmålet om grov uagtsomhed er ikke afgjort 

Granskningskommissionens rapport var også genstand for en henvendelse i begyndelsen af august, da en 

seer klagede over, at det på TV 2 NEWS var blevet oplyst i både oplæsning og på skrift, at statsministeren 

ifølge rapportens konklusioner har udvist grov uagtsomhed i sagen. 

”Det ville være meget overraskende, da en granskningskommission ikke må vurdere ministres retlige ansvar”, 

lød det i henvendelsen fra klageren, som tilføjede, at kommissionen konkluderede, at statsministerens 

udmelding om aflivning af minkene i zone 3 var vildledende, men at hun ikke havde viden herom eller hensigt 

hertil.  

”Og man nævner udtrykkeligt, at man ikke har taget stilling til, om der foreligger grov uagtsomhed”, skrev 

klageren og tilføjede, at disse konklusioner har været så tit omtalt og er så kendte, at man må undre sig over, 

at TV 2 pludselig kan sige det stik modsatte.  

”Jeg har svært ved at undertrykke en undren over, om det er med forsæt - eller kun grov uagtsomhed”, lød 

den afsluttende salut. 

I mit svar anførte jeg kort og godt, at klageren havde ret i, at det var en fejl, da studieværten i oplægget til 

indslaget på TV 2 NEWS 5. august kl. 19.23 sagde, at "i redegørelsen lød konklusionen blandt andet, at 

statsminister Mette Frederiksen har udvist groft uagtsomhed i sagen. " 

Det er ikke korrekt. I kommissionens beretning står der, at "kommissionen finder således, at Mette 

Frederiksens udmeldinger på pressemødet den 4. november 2020 objektivt set var groft vildledende, men at 

Mette Frederiksen subjektivt ikke havde viden herom eller hensigt hertil. Kommissionen har herved ikke 

foretaget en vurdering af, om der foreligger grov uagtsomhed." Citat slut. 

Klager over dækningen af Fields-sagen 

En række seere klagede efter angrebet i indkøbscentret Fields i København 3. juli 2022 til seernes redaktør. 

Tre personer blev dræbt ved angrebet, fire blev såret kritisk, mens tre andre blev strejfet af skud. 

TV 2 valgte på den baggrund at samsende livedækningen på både TV 2 og TV 2 NEWS det første døgns tid, og 

det førte til klager fra en del seere, som ønskede at få de sædvanlige programmer tilbage. 

”Jeg synes, det er over al kritik, at I sender hele aftenen i går og nu hele dagen omkring Fields-skyderiet. Der 

sidder folk, som ikke kan lave andet end at se tv, og det eneste, de så skal kigge på, er denne tragedie”, hed 

det i en klage.  

”I går gik hele aftenen kun med denne tragiske hændelse og Gud hjælpe mig, om I ikke fortsætter her til 

morgen. Lad os nu få de normale udsendelser tilbage. Der er andet i verden”, hed det i en anden klage, mens 

endnu en seer rundede sin henvendelse af med, at ”i sport er I hurtige til at skifte, så helt ærligt så skift nu!” 

En anden seer var bekymret for, om den omfattende dækning kunne anspore andre ”syge folk” til at gøre 

det samme som gerningsmanden, når de kunne se, hvor meget ”skærmtid” et attentat kunne udløse. 



Side 26 
 

”Den pågældende voldsmand bliver bare mere og mere kendt og bemærket - og nogle få (syge) vil sågar se 

ham som sej og helteagtig”, lød det i klagen. 

Andre kritiserede billeddækningen, hvor man blandt andet kunne se folk flygte på gangene i Fields, lige som 

der blev vist billeder af den formodede gerningsmand. 

I mine svar understregede jeg blandt andet, at TV 2 er underlagt public service-forpligtelser, som blandt andet 

indebærer, at ”programvirksomheden skal sikre befolkningen adgang til væsentlig samfundsinformation og 

debat.” 

Det er kun TV 2s hovedkanal, som er underlagt public service-krav, og TV 2 valgte derfor at samsende 

udsendelser om skudangrebene i Fields søndag aften og hele mandagen frem til 18 Nyhederne ikke blot på 

TV 2 NEWS, men også på TV 2s hovedkanal.  

Jeg tilføjede, at redaktionens vurdering var, at der var tale om alvorlige begivenheder af væsentlig interesse 

for det danske samfund, og TV 2 valgte derfor at rydde programfladen til fordel for Nyhederne. 

Med hensyn til spørgsmålet om billeddækningen anførte jeg med henvisning til TV 2s etiske retningslinjer, at 

nyheds- og dokumentarjournalistik afspejler virkeligheden, og det kan derfor være berettiget at vise 

ubehagelige og voldsomme billeder som dokumentation i sager af væsentlig samfundsinteresse. Det gjaldt 

efter min vurdering også i forhold til det voldsomme angreb i Fields-centret i København. 

Jeg understregede endvidere, at det ved indsamling og brug af billeder er vigtigt, at TV 2 redigerer i materialet 

og som hovedregel slører ofre for forbrydelser og ulykker, så de ikke er genkendelige i en bredere kreds. Det 

samme gør sig ikke altid gældende for de videoklip, som private lægger op på sociale medier. 

I indslagene fra Fields havde TV 2 netop sløret gerningsmandens ansigt, da det var omstændighederne, og 

ikke hans identitet, som var relevant for læsere og seere i den sammenhæng. 

Go’ morgen Danmark bragte nogle dage efter angrebet et indslag med tre overlevende og en ung butiksansat, 

som havde reddet den ene. Det indslag førte også til en klage, hvor jeg i mit svar konkluderede, at de 

pågældende historier viste, hvor meget det betyder, at der i sådanne situationer er mennesker, som formår 

at bevare overblikket og hjælpe andre, selv om de også selv er i alvorlig fare. 

”Det er - trods den tragiske baggrund - en positiv historie, som både kan inspirere og berolige mange 

mennesker. Set fra min stol er det en vigtig historie at fortælle, og det handler ikke om at "koge suppe", men 

om at bidrage til refleksion i en sag af samfundsmæssig interesse”, lød det i mit svar på klagen. 

Kan man omtale den nye britiske premierminister som ”indvandrer”? 

Regeringsforhandlingerne i Storbritannien førte i begyndelsen af juli til en forespørgsel fra en seer, som 

ønskede at høre, hvordan man definerer en indvandrer i nyhedsdækningen på TV 2 NEWS. 

”Jeg hørte Ulla Terkelsen flere gange omtale den britiskfødte kandidat til premierministerposten og formand 

for de britiske konservative, Rishi Sunak, som indvandrer til trods for, at manden er født og opvokset i 

Storbritannien og har britisk statsborgerskab”, lød det i henvendelsen.  



Side 27 
 

Klageren tilføjede, at han godt kunne tænke sig at vide, hvor TV 2 mener, at Sunak er indvandret fra, når han 

er brite.  

”Så vidt jeg ved, er det hans forældre, der har indvandret til Storbritannien. Jeg mener, at den form for omtale 

er stærkt diskriminerende”, sluttede han. 

I mit svar oplyste jeg, at jeg havde forelagt spørgsmålet for Ulla Terkelsen, som svarede, at Rishi Sunak ganske 

rigtigt er født i Storbritannien, men at hans familie indvandrede fra Østafrika i bølgen af de mange ”African 

Indians”, som kom til landet efter de afrikanske staters uafhængighed i 1960'erne og frem til 1980'erne. 

"Rishi Sunak er meget stolt af sin indiske indvandrerbaggrund og nævner den tit som eksempel på, at det 

britiske samfund giver folk, også dem med indvandrerbaggrund, chancen.  Derfor er han konservativ, fordi 

han mener, at partiet er bedst for “entreprenørskab" og “new beginnings”, skrev Ulla Terkelsen, som 

tilføjede, at Rishi Sunak i kampagnevideoer selv har fremhævet sin families baggrund som indvandrere i 

Storbritannien. 

Jeg tilføjede i mit svar, at det på ingen måde var mit indtryk, at Ulla Terkelsen havde haft noget ønske om at 

diskriminere Rishi Sunak ved at nævne hans indiske familiebaggrund. 

Ung politiker hængt ud på Nyhedernes Facebook-side 

Den 20-årige byrådspolitiker Malte Jäger fra Kerteminde henvendte sig 31. august til seernes redaktør for at 

få redaktørens vurdering af en sag, hvor TV 2 Nyhederne havde omtalt ham på Facebook. Han havde forinden 

modtaget en undskyldning fra chefredaktørerne for tv2.dk og for TV 2 Nyhederne. 

”Jeg sætter pris på, at jeg endelig har fået undskyldningerne, og jeg er også glad for, at opslaget er taget ned. 

Men det skete jo altså først tre dage efter, så skaden var for længst sket. Derfor vil jeg gerne bede om din 

vurdering af min henvendelse”, lød det i Malte Jägers klage til seernes redaktør. 

Opslaget på Facebook handlede om den årlige havnefest i Kerteminde, hvor to politikere skal skubbe 

hinanden i vandet. En fest med stolte traditioner, hvor hovednavnene et år var Venstres Uffe Ellemann-

Jensen og Fremskridtspartiets Mogens Glistrup. 

”I år var jeg, en ung byrådspolitiker, så heldig at blive inviteret til at slås med borgmesteren i byen. Det er 

sjov og ballade for byens borgere. Jeg bliver af arrangørerne bedt om at lave en sjov video, hvor jeg med et 

glimt i øjet udfordrer borgmesteren og dermed gør reklame for festen”, oplyste byrådspolitikeren i sin klage.  

Videoen høstede mange likes, men da borgmesteren så den, valgte han at droppe sin video. På den baggrund 

valgte ledelsen for havnefesten også at tage den unge udfordrers video ned, hvorefter det endte som en 

historie i Kjerteminde Avis og på TV 2 Fyn – og derefter på TV 2 Nyhedernes side på Facebook. 

”I vælger så i jeres Facebook-opslag fuldstændig at ignorere alt det ovenstående. I skriver bare, at jeg vil 

smadre en socialdemokrat. Det svarer til, at I tager en sætning ud af et standup-show og påstår, at 

standup’eren i ramme alvor vil gøre det, han står og joker med på scenen”, skrev Malte Jäger, som følte sig 

hængt ud af TV 2 Nyhederne i opslaget på Facebook. 



Side 28 
 

Det indgik i klagen, at TV 2 Nyhederne ikke selvstændigt havde kontaktet ham i forbindelse med opslaget. 

Selve dysten forløb dog fint, og den unge politiker vandt en kneben sejr.  

”Alle morede sig. Deltagerne. Arrangørerne. Tilskuerne. Og Harske Hubbi kommenterede ivrigt vores 

slåskamp”, skrev han i sin klage. 

I forbindelse med klagebehandlingen lykkedes det for redaktionen på tv2.dk at fremskaffe et skærmbillede 

af det slettede opslag på TV 2 Nyhedernes side på Facebook, hvor teksten over billedet lød:  

”Hvem vil ikke gerne se mig smadre en socialdemokrat?”, lød det blandt andet i videoen”.  

I rubrikken under billedet lød teksten: ”Politikers video fjernet: - Den skulle aldrig have været oppe”. 

Citatet i overskriften stammede fra Malte Jägers fjernede video, hvor han ifølge det oplyste indledte med 

ordene: ”Jeg håber Kasper har trænet, for hvis han har sløset lige så meget med det, som han har med 

skatteborgernes penge, så kommer jeg til at rive ham rundt i manegen. Det vil jeg dog synes ville være 

pragtfuldt, for hvem vil ikke gerne se mig smadre en socialdemokrat?” 

Det fremgik af artiklen ”Politikers video fjernet: Den skulle aldrig have været oppe”, at videoen ”har vist sig 

at være en tand for meget for Havnefesten, der har taget videoen ned igen fra deres Facebook-side”. 

Denne artikel var skrevet af TV 2 Fyn, men også offentliggjort på tv2.dk som et led i samarbejdet med TV 2.  

I mit svar til Malte Jäger fremhævede jeg, at han i artiklen selv er citeret for en kommentar til sagen. 

”Efter min vurdering er du således i overensstemmelse med TV 2s etiske retningslinjer blevet forelagt 

kritikken fra Kertemindes borgmester Kasper Ejsing Olesen samt formanden for de konservative Henrik 

Madsen, som også er citeret i TV 2 Fyns omtale af sagen”, skrev jeg i mit svar. 

Det afgørende problem var derfor efter min opfattelse ikke spørgsmålet om forelæggelse, men derimod den 

skarpe og meget ensidige vinkling i overskriften på Facebook-opslaget.  

”Jeg er derfor enig med chefredaktør Kristoffer Pinholt, som i en mail til undertegnede vurderer, at det klart 

burde have fremgået af opslaget på TV 2 Nyhedernes side på Facebook, at der var tale om aftalt spil mellem 

dig og Kertemindes borgmester i forhold til den planlagte dyst. Det er i den forbindelse vigtigt, at det er et 

arrangement, som afvikles med et ”glimt i øjet”, og at man derfor ikke skulle tage citatet fra videoen helt 

bogstaveligt”, skrev jeg i mit svar til den unge politiker. 

Ifølge Kristoffer Pinholt, der er chef for tv2.dk, var der ikke tale om et ”bevidst” misvisende Facebook-opslag. 

Fejlen skyldtes ifølge Kristoffer Pinholt en redaktør, ”som ikke havde fanget den humoristiske tone, og at du 

og borgmesteren havde aftalt at stille op i dysten til Kerteminde Havnefest.” 

”Jeg er enig med dig i, at redaktionen burde have reageret hurtigere på din henvendelse. Tre dage er lang tid 

på sociale medier. På den baggrund kan jeg fuldt ud tilslutte mig beslutningen om at fjerne opslaget samt 



Side 29 
 

den undskyldning, du har modtaget fra Kristoffer Pinholt og Thomas Funding”, skrev jeg i mit svar til 

byrådspolitiker Malte Jäger. 

Tucker Carlson er ikke bare en ”kendt tv-vært” 

Attentatet mod de to russiske gasledninger Nord Stream 1 og Nord Stream 2, som sprang læk efter tre store 

eksplosioner på havbunden ud for Bornholm i slutningen af september førte også til klager til seernes 

redaktør. Det skete, da flere læsere kritiserede artiklen ”USA er ansvarlig for gaslæk ved Bornholm, siger 

kendt tv-vært”, som blev offentliggjort på tv2.dk 28. september 2022. 

Artiklen handlede om, at der på sociale medier var begyndt at florere diverse spekulationer om, at det ikke 

var Vladimir Putins Rusland, men måske i virkeligheden USA, som stod bag sprængningen af de to 

gasledninger. 

Rygterne blev blandt andet bragt til torvs på den højreorienterede amerikanske tv-kanal Fox NEWS, hvor 

værten Tucker Carlson havde luftet en teori om, at USA's præsident Joe Biden stod bag angrebet. 

”Jeg mener, at det er ekstremt problematisk, at I i den omtalte artikel ”USA er ansvarlig for gaslæk ved 

Bornholm, siger kendt tv-vært” fuldstændig ukritisk viderebringer synspunkter fra Tucker Carlson som fakta”, 

lød det i en klage fra læser. 

”Det kan ikke passe, at I er ubekendte med hans sædvanlige udgydelser, eller at han har været i retten, hvor 

han direkte sagde, at ingen skulle tage ham seriøst, da hans program bare er underholdning”, hed det 

endvidere i klagen til seernes redaktør. 

Klageren fandt, at ”det er ikke godt nok bare lige at snige en "han kom ikke med dokumentation" ind midt i 

en kilometerlang artikel.” 

I mine svar oplyste jeg, at jeg havde forelagt kritikken for den ansvarlige redaktionschef på tv2.dk, som havde 

ændret artikel og overskrift, så TV 2 nu kalder Tucker Carlson for en ”kontroversiel tv-vært”. 

Artiklen var desuden tilføjet dette afsnit:  

”I nat dansk tid dukkede den så op på amerikanske Fox NEWS, hvor den kontroversielle vært Tucker Carlson 

fortalte seerne, at USA sandsynligvis står bag sabotageaktionen. Tucker Carlson er tidligere blevet kritiseret 

for racistiske kommentarer og for at puste til konspirationsteorier om stormen på Kongressen, Sandy Hook 

og 11. september.” 

Jeg tilføjede i mine svar, at ved blot at kalde ham ”en kendt TV-vært” risikerede man – hos nogle læsere – at 

skabe et billede af en mere neutral nyhedsformidler, som næppe holder i Tucker Carlsons tilfælde.  

Det indgik i klagerne, at Tucker Carlsons egne advokater – ifølge en artikel fra det amerikanske public service-

medie NPR - har erklæret, at deres klients udtalelser ofte er baseret på overdrivelser, ”som ikke skal tages 

bogstaveligt.” 

På den baggrund kunne jeg tilslutte mig redaktionens rettelser. 

LARS BENNIKE, 20.01.2023 



Side 30 
 

Bilag:  

Omfang af seerhenvendelser 

I overensstemmelse med bestemmelserne i TV 2s public service-tilladelse om at overvåge TV 2 DANMARK 

A/S’ behandling af henvendelser fra seere har TV 2 og seernes redaktør i samarbejde med TV 2s tekniske 

afdeling fortsat arbejdet med at foretage en løbende registrering af henvendelser, herunder klager over TV 

2 DANMARK A/S’ virksomhed. TV 2 håndterer og opbevarer henvendelser i henhold til reglerne i EU's 

persondataforordning GDPR (General Data Protection Regulation), som trådte i kraft 25. maj 2018.  

Hovedparten af alle henvendelser til TV 2 foregår via mails. Ifølge den elektroniske registrering har TV 2 

således via de vigtigste offentlige TV 2-mailadresser i 2022 modtaget og kategoriseret 25.021 

seerhenvendelser. Det er i forhold til 2021 en stigning på godt 4.500 mails. Dertil kommer ansøgninger, som 

ikke registreres i henhold til persondataforordningen, samt et stort antal pressemeddelelser samt spammails, 

som ikke længere indgår i registreringen.  

Seernes redaktør modtog i 2022 lidt over 9.350 henvendelser med forespørgsler, kommentarer, kritik og 

klager via sin officielle mailadresse. Der er således tale om en stigning på omkring 30 procent i forhold til 

2021, hvor seernes redaktør modtog lidt under 7.200 henvendelser. Dertil kommer en række henvendelser 

til redaktørens personlige mailadresse. 

En række af disse henvendelser er i overensstemmelse med proceduren sendt videre til besvarelse i TV 2s 

afdelinger, og derefter er nogle af dem vendt tilbage til behandling hos seernes redaktør. I andre tilfælde er 

henvendelser stilet direkte til seernes redaktør med anmodning om en vurdering.  

Som følge af tekniske problemer er seerhenvendelser sendt direkte til seernes redaktør i hovedparten af året 

ikke blevet kategoriseret. 

Af de 15.671 henvendelser til både TV 2 og seernes redaktør, som blev kategoriseret, fordeler tallene sig 

således:  

4.898 sager blev registreret som spørgsmål fra seerne, 4.528 som forslag, 4.334 mails lå i kategorien 

kritik/kommentarer, 772 blev registreret som klager, 659 henvendelser handlede om faktuelle fejl, 204 mails 

havde karakter af ros, 182 drejede sig om dårligt sprog og 35 om stavefejl. TV 2 modtog og behandlede 

desuden i perioden 59 henvendelser med anmodninger om afindeksering/anonymisering på tv2.dk.  

Aflysningen af genudsendelsen af ’Pyrus – Alletiders Julemand’ gav anledning til omkring 1.500 mails i 

november og december. 1.200 af klagerne blev sendt direkte til TV 2 Fiktion, og tæller derfor ikke med i 

denne opgørelse over henvendelser, mens 300 klager blev sendt til seernes redaktør. Samme sag medførte 

over 17.000 opslag på TV 2 Nyhedernes side på Facebook. I december modtog TV 2 desuden 49 klager over, 

at Tinka var forsinket på grund af VM i fodbold, og 27 klager over en bemærkning om en ”diagnose” i Tinka. 

Samme måned besvarede TV 2 og seernes redaktør tilsammen 157 klager fra ind- og udland efter en sag om 

en uheldig bemærkning i programmet ’NEWS & Co’.  



Side 31 
 

Fra februar og frem modtog seernes redaktør flere end 50 klager over omfanget af dækningen af krigen i 

Ukraine på hovedkanalen. TV 2 Nyhederne modtog årets løb en række opfordringer til at arrangere 

indsamlinger til krigens ofre. Desuden klagede en række seere til TV 2 Nyhederne og seernes redaktør over 

voldsomme billeder fra krigen. 

I forbindelse med dækningen af Folketingsvalget reagerede op mod 70 seere i oktober med kritik af 

’Topmødet’ mellem statsminister Mette Frederiksen, Venstre-formand Jakob Ellemann-Jensen og den 

konservative formand Søren Pape. Kritikken drejede sig primært om afbrydelser af deltagerne og 

beskyldninger om slagside til fordel for især statsministeren. I august fandt andre seere dog i mails til TV 2 

Nyhederne, at stationens journalister efter deres opfattelse hælder til blå side. 

På programsiden var det i lighed med tidligere år udsendelser som ’Vild med dans’ og ’X Factor’ og ’Knæk 

Cancer’, som var genstand for adskillige seerhenvendelser. Det samme gjaldt også dokumentarer som 

’Minkfarmens skjulte smitte’ og ’Håbløst arbejde’. Tilsvarende fik livedækningerne af den britiske dronning 

Elizabeth II’s regentjubilæum i juni og begravelse i september en række kommentarer fra seere. 

For TV 2 Sporten bød 2022 især på mange henvendelser om Tour de France, hvor danske Jonas Vingegaard 

vandt i juli. VM i fodbold for herrer i Qatar i november-december gav udover ris og ros også anledning til en 

del forespørgsler til TV 2 om mulighederne for tilladelse til visning af kampe ved offentlige arrangementer. 

Andre store temaer på Sportens område var Vinter-OL i Beijing i februar, Viktor Axelsens sejr ved All England 

i badminton og VM i håndbold, hvor de danske herrer vandt bronze. 

TV 2 Kundecenter behandlede i 2022 næsten 207.000 henvendelser, en stigning på 13 procent i forhold til 

året før.  

21,6 % af sagerne drejede sig om betaling, 20,9 % om opsætning af TV 2 PLAY, 16 % om tekniske spørgsmål, 

13 % om problemer med login og 12,8 % om opsigelse, mens øvrige henvendelser udgjorde 6,7 %. 

Ventetiden på de forskellige indgange til Kundecenteret er: Samtale 102 sekunder, chat 17 sekunder og svar 

via mail/web 7 min. 

TV 2 har i en årrække modereret debatten på sociale medier, og TV 2 Nyhedernes i alt syv sider på 

Facebook og Instagram modtog i 2022 lidt over 6 millioner kommentarer, hvilket er en stigning på knap 10 

% i forhold til 2021.  

Moderatorerne tog i årets løb aktivt stilling til cirka 820.000 kommentarer, som blev læst og vurderet. Det 

er en stigning fra 750.000 i 2021.  

I et mindre antal tilfælde blev kommentarer slettet, lige som enkelte debattører blev blokeret i en periode 

for overtrædelse af debatreglerne. 

 

 

 


