
1 
 

Seernes redaktør: Beretning for perioden 1. januar – 31. december 2024 

___  

Hermed fremsendes beretning fra seernes redaktør til TV 2s bestyrelse. Beretningen gør i hovedtræk 
rede for:  

1. Principielle og væsentlige temaer  
2. Pressenævnskendelser vedrørende TV 2  
3. Udsnit af øvrige sager indbragt for seernes redaktør. 
 

Opsummering: 

Med dokumentarserien ’Den sorte svane’ om hvidvask og svindel lykkedes det i 2024 for alvor for TV 2 
at fange danskernes interesse. En opgørelse i begyndelsen af juli viste, at det samlede seertal på tværs 
af broadcast og streaming i gennemsnit landede på hele 2,2 mio. seere per afsnit. TV 2 og seernes 
redaktør modtog over 100 seermails om serien – de fleste af positiv karakter.  

Dokumentaren, som var optaget med skjulte kameraer, fik dog også kritik i offentligheden som følge af 
de indbyggede etiske dilemmaer; efter undertegnedes opfattelse mest alvorligt i forbindelse med en 
lækket sms-korrespondance mellem en af journalisterne på redaktionen og den såkaldte muldvarp, 
juristen Amira Smajic.  

Præsidentvalget og den langvarige valgkamp i USA gav anledning til et betydeligt antal 
seerhenvendelser til TV 2 og seernes redaktør. En stor del af disse blev besvaret af udlandsredaktionen 
på TV 2 News, mens andre blev besvaret af seernes redaktør. Det samme gjaldt konflikterne i 
Mellemøsten, som i årets løb bredte sig fra Israel og Gaza til også at omfatte Libanon og Syrien med 
tråde til Iran og Yemen.  

Set under et var dækningen af de store udenrigspolitiske sager ikke genstand for alvorlige medieetiske 
klager, og det samme gjaldt for krigen i Ukraine, som i 2024 fyldte overraskende lidt i seernes redaktørs 
mailboks.  

Pressenævnet traf i 2024 afgørelse i fire sager mod TV 2. Samtlige sager endte uden kritik fra nævnet, 
og der er dermed tale om en situation på linje med 2023, hvor Pressenævnet heller ikke udtalte kritik af 
TV 2.  

Seernes redaktør modtog i 2024 godt 8.200 henvendelser via sin officielle mailadresse. Det samlede 
antal endte således lidt lavere end i 2023, hvor tælleren i mailboksen nåede op på knap 9.300 
henvendelser. 

Antallet af klager og kritiksager af principiel eller på anden måde særlig karakter blev opgjort til 34 sager, 
hvoraf enkelte omfattede op til godt 100 mails. Der blev givet medhold i fire sager, delvist medhold i en 
sag, en sag resulterede i en opdatering af TV 2s SoMe-regler, og to sager endte med en forklaring.  

Dækningen af en sag om overgreb mellem børn på Borup Skole udløste kritik fra seernes redaktør, mens 
en sag om ændringer i en overskrift satte fokus på behovet for tydelige rettelser på tv2.dk. 

 



2 
 

1. Principielle og væsentlige temaer 

’Den sorte svane’  

TV 2 satte sidst i maj 2024 for alvor den nationale nyhedsdagsorden med dokumentarserien ’Den sorte 
svane’, som indeholdt en række bemærkelsesværdige afsløringer af samarbejde mellem 
repræsentanter for Over- og Underdanmark, når det handler om at malke systemet.  

Selv om serien generelt blev positivt modtaget af TV 2s seere, som kvitterede med det højeste seertal til 
en dokumentar nogensinde, endte ’Den sorte svane’ i dele af mediebranchen med et lidt skrammet 
omdømme som følge af de indbyggede presseetiske dilemmaer.  

Det kunne blandt andet ses i netmediet Altinget 31. maj, hvor chefredaktør Jacob Nielsen i en længere 
anmeldelse skrev, at ’Den sorte svane’ var ”spektakulært fjernsyn”.  

”Men det er også en yderst vovet dans rundt om de presseetiske principper”, skrev han.  

Chefredaktøren oplistede i den forbindelse, at dokumentaren – trods sine kvaliteter – balancerede 
mellem journalistik og realityshow, at der var behov for en afklaring af, om TV 2s ”muldvarp” Amira 
Smajic var kilde eller medvirkende – og at der i det hele taget var nogle ”løse tråde” i fortællingen.  

I Politiken skrev chefredaktør Christian Jensen 2. juni, at ”TV 2 fortjener ros og respekt for modet og 
viljen til at afdække den vildeste og voldsomste historie, noget dansk medie i årevis har formået at 
afsløre.” 

”Men desværre lader TV 2 Amira Smajic’s dobbeltspil og løgne smitte af på deres egen troværdighed. 
For først i dokumentarseriens sidste afsnit – efter fire timer – falder masken, og Amira Smajic bliver selv 
afsløret”, tilføjede Politikens chefredaktør. 

TV 2 havde på forhånd forsøgt at tage brodden af kritikken, da nyhedsdirektør Ulla Pors Nielsen i 
forbindelse med offentliggørelsen på TV 2 og TV 2 Play 28. maj udtalte i en pressemeddelelse, at:  

”Serien rummer særdeles væsentlige oplysninger, som befolkningen har krav på at kende til. Når TV 2 
er vidende om og kan dokumentere kriminelle aktiviteter og planer om kriminalitet med så stor 
væsentlighed for samfundet, har vi et ansvar for, at befolkningen får kendskab til det. Vi har både By- og 
Landsrettens ord for, at serien har endog meget væsentlig samfundsmæssig interesse.” 

TV 2s nyhedsdirektør oplyste endvidere, at Amira Smajic havde fungeret som ”muldvarp i en 
journalistisk funktion som en del af redaktionen”, og at hun var blevet aflønnet med 30.000 kroner om 
måneden, da hun ikke havde mulighed for at passe et andet arbejde under projektet, og at TV 2 fra start 
havde været ”meget eksplicit på, at hun ikke selv måtte tage del i ulovligheder, og at hun ikke måtte tage 
initiativ til dem.”  

”Hun skulle i begyndelsen kontakte personer, som hun tidligere havde lavet noget lignende med, og 
personerne skulle i det hele taget af egen fri vilje opsøge hendes hjælp”, udtalte nyhedsdirektør Ulla 
Pors Nielsen, som tilføjede, at ”det er personerne på kontoret, der fortæller om kriminalitet, de tidligere 
har begået eller om deres planer om at udføre kriminelle handlinger.” 

Undervejs viste det sig, at Amira Smajic øjensynligt ikke havde kunnet slippe fri af sin kriminelle fortid.  



3 
 

”Det er en del af historien, og det viser vi også”, udtalte nyhedsdirektøren, som i den forbindelse 
henviste til, at Østre Landsret i sin kendelse netop påpeger, at ”TV 2 har en væsentlig 
anerkendelsesværdig interesse i og tillige må anses for journalistisk forpligtet til at belyse den 
betydelige tvivl, der efter de oplysninger, TV 2 er kommet i besiddelse af, er opstået om Amira Smajics 
ageren under optagelserne, herunder om Amira Smajic har respekteret det aftalte om, at hun under 
optagelsesforløbet skulle holde sig på den ”rigtige side af loven”. 

”Vi mener, at ’Den sorte svane’ viser en større samfundsmæssig udfordring, der rammer alle os, der 
lever op til loven og betaler til fællesskabet. Og vi mener, at det er vores pligt at bringe denne viden 
videre, når nu vi er kommet i besiddelse af den”, hed det i TV 2s pressemeddelelse 28. maj.  

Kritik i Berlingske 

Sagen om ’Den sorte svane’ tog en ny drejning, da Berlingske 23. oktober 2024 afslørede, at Amira 
Smajic ”har i flere år og allerede fra 2019 været agent for den særlige politienhed NSK – National enhed 
for Særlig Kriminalitet – der efterforsker landets mest alvorlige økonomiske og personfarlige 
kriminalitet”. 

Det fremgår således af den ikke slettede del af byrettens kendelse i den såkaldte forbudssag, som ellers 
havde kørt for lukkede døre, at ”sagsøger har et samarbejde med myndighederne og politiet”, og avisen 
kritiserede derfor TV 2 for at have holdt relevante oplysninger tilbage. 

Man kan diskutere, om det burde være lagt frem i udsendelsen uanset de eventuelle 
sikkerhedsmæssige problemer, det kunne have affødt.  

Ikke desto mindre fremgik det efter undertegnedes vurdering klart af ’Den sorte svane’ afsnit 5, at der 
kunne være en relation mellem Amira Smajic og politiet, både før og mens optagelserne stod på.  

I en sekvens i sidste afsnit fortalte hun således programværten Mads Brügger om, hvordan hun på et 
tidspunkt var blevet indkaldt til et møde med National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK), som i detaljer 
havde informeret hende om, hvordan de gennem længere tid havde overvåget hende og herunder 
aflyttet alle hendes telefoner. 

Da Mads Brügger spurgte, om der kom noget ud af det møde, lød svaret fra Amira Smajic blot, at det 
ville hun ikke fortælle.  

Efter min vurdering gik redaktionen dermed så langt, som man kunne i forhold til ikke at kompromittere 
Amira Smajic’s sikkerhed mere end højst nødvendigt. 

”Ned med nakken” 

Set fra min stol var det en mere alvorlig kritik, som blev fremsat 19. december 2024, også i en artikel i 
Berlingske.   

Artiklen byggede ifølge det oplyste på lækkede, fortrolige beskeder mellem journalister fra TV 2s hold 
og Amira Smajic. 



4 
 

Journalisterne på TV 2s redaktion var ifølge Berlingskes artikel på et tidspunkt i november 2022 
angiveligt under pres fra ledelsen, som ønskede ”resultater” fra Amira Smajic, da der var tale om en dyr 
produktion med høje lønudgifter og omkostninger til at drive hendes kontor etc.  

I hemmelige beskeder foreslog en af TV 2-medarbejderne derfor – stadig ifølge Berlingske – i en 
brainstorm, at man skulle forsøge at få lokket nogle prominente navne ind på kontoret, så man måske 
kunne få ”endnu flere store fisk ned med nakken”. 

Ifølge Berlingskes artikel blev der i korrespondancen, som blandt andet fandt sted en sen aften, 
foreslået fem navngivne personer, som i øvrigt – og det er for mig væsentligt at understrege – på ingen 
måde indgår eller omtales i ’Den sorte svane’.  

Det er, så vidt jeg kan se, alene i en mulig researchfase, at de pågældende har været nævnt.  

Chefen for TV 2 Dokumentar skrev i et svar til Berlingske, at avisens udlægning af, hvordan ’Den sorte 
svane’ blev til, er ”meget langt fra virkeligheden”, og at ”Berlingske baserer denne artikel på det mest 
spinkle grundlag, nemlig angiveligt løsrevne uddrag af, hvad der påstås at være en korrespondance”. 

Han betegnede desuden Berlingskes dækning som ”kategorisk forkert” og ”med påstande opfundet til 
lejligheden”. 

Ifølge Berlingskes artikel uddybede TV 2s dokumentarchef imidlertid ikke, hvilke dele af Berlingskes 
dækning han henviste til, lige som han i sit svar ikke forholdt sig til de ”specifikke beskeder i Berlingskes 
gennemgang”. 

Efter min vurdering er der stor og principiel forskel på at afdække begivenheder, når de finder sted – og 
så at arbejde på at få folk ”ned med nakken”.  

TV 2s opgave er at dokumentere, hvad der foregår – hverken mere eller mindre. 

Med sin artikel rejste Berlingske derfor væsentlige spørgsmål om selve arbejdsmetoden med 
”muldvarp/agent provocateur”, som undertiden også anvendes i andre dokumentarer.   

Det fremgik imidlertid ikke af Berlingskes artikel, i hvilken sammenhæng de pågældende sms-beskeder 
blev fremsat og for eksempel hvem af deltagerne i korrespondancen, der bragte de fem prominente 
personers navne på banen. 

Oplysninger af den karakter ville formentlig have tegnet et mere klart og dækkende billede af 
situationen, men uanset disse mangler kastede Berlingskes artikel 19. december 2024 efter min 
vurdering en uheldig skygge over årets ellers mest opsigtsvækkende og skelsættende dokumentar. 

Det skal sluttelig siges, at TV 2 og seernes redaktør i perioden har modtaget over 100 seerhenvendelser 
om ’Den sorte svane’, og at en betydelig del af dem har været af positiv karakter. 

Klager fra juridisk klageberettigede personer er i overensstemmelse med proceduren i første instans 
besvaret af TV 2 og TV 2 Jura. 

 

 



5 
 

Borup Skole 

En af årets medieetisk tunge sager dukkede op 12. februar 2024, da TV 2, TV 2 News og tv2.dk kl. 06.00 
offentliggjorde nyheden om, at en række elever i 6-11-års alderen på Borup Skole ved Køge gennem de 
seneste to år havde været udsat for blandt andet ”voldtægter og vold begået af andre elever på skolen.” 

I oplægget til indslaget hed det endvidere, at ”voldtægter, andre seksuelle krænkelser, trusler med kniv 
og bank med jernrør. Det er nogle af de ting, som en række 6-11-årige børn på Borup Skole ved Køge 
ifølge forældre, lægejournaler og underretninger har været udsat for af skolekammerater gennem en 
periode på to år.” 

Skolen havde blandt andet indført 'tissevagter', så børnene i indskolingen ikke længere må gå alene på 
toilettet eller til skolens bibliotek, og det blev oplyst, at børnene bag overgrebene stadig går på skolen. 

Ifølge TV 2 havde flere end 75 forældrepar som konsekvens af sagen skrevet et brev til skolens ledelse, 
hvor de udtrykte bekymringer for deres børns sikkerhed, og i et interview fortalte en anonym mor til TV 
2, at ”de børn, der har gjort det, de skal ud”, idet hun tilføjede, at skolelederen skal politianmeldes. 

Sagen blev desuden omtalt i en artikel med samme vinkel på tv2.dk samt fra kl. 06.15 med gul bjælke 
på skærmen med teksten ”BØRN NED TIL SEKS ÅR UDSAT FOR VOLDTÆGT OG OVERGREB AF ANDRE 
BØRN PÅ SKOLE”. 

Dækningen af sagen fortsatte de følgende dage, hvor det i en artikel på tv2.dk blev oplyst, at det var en 
gruppe på fire børn, der havde stået bag alle trusler og overgreb. 

Fagpersonernes beskrivelser af en af de omtalte sager var ifølge TV 2, hvad man juridisk set forstår som 
voldtægt. Det var ifølge TV 2 også det ord, sundhedsmyndighederne havde brugt til at beskrive 
overgrebene over for familien. 

TV 2s anvendelse af begrebet ”voldtægt” i forbindelse med sager om overgreb mellem børn blev 
imidlertid kritiseret af eksperter. Det gjaldt blandt andet organisationen Børns Vilkår, som i et opslag på 
det sociale medie Linkedin fandt det ”skræmmende at læse hvordan voksne mennesker, heriblandt 
politikere og journalister, bruger ord som voldtægt”, når det drejer sig om sager om mindre børn. 

En tilsvarende vurdering blev fremsat af klinisk børnepsykolog Mimi Strange, som i dagbladet BT 
advarede mod at lægge et voksent blik på seksualitet over på børn. Hun fandt, at man aldrig vil kunne 
tale om voldtægt mellem børn.  

”Vi taler om børn med seksuelt bekymrende eller seksuelt krænkende adfærd," sagde hun til avisen og 
tilføjede, at det drejer sig om "små børn, som vi ikke straffer i Danmark". 

Desuden kom det efter fem dages intensiv mediedækning frem – også i BT – at TV 2 ikke havde forelagt 
de alvorlige anklager for forældrene til den dreng, som blev beskyldt for at have begået voldtægt mod 
en pige på skolen. Drengens familie fik derfor ikke mulighed for at fortælle deres side af sagen, før TV 2 
offentliggjorde historien, som efterfølgende ramte aviser og nyhedsudsendelser i hele landet. 

I et mailsvar til seernes redaktør understregede TV 2 Nyhedernes chefredaktion imidlertid, at man ikke 
fandt, at den manglende forelæggelse for forældrene udgjorde et brud på Pressenævnets 
’Retningslinjer for god presseskik’. 

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-02-08-smaa-skoleboern-udsat-for-voldtaegt-og-overgreb-af-andre-boern


6 
 

Her hedder det, at ”oplysninger, som kan være skadelige, krænkende eller virke agtelsesforringende for 
nogen, skal efterprøves i særlig grad, inden de bringes, først og fremmest ved forelæggelse for den 
pågældende. Forelæggelse skal ske således, at der gives en rimelig frist til at svare.” 

TV 2 Nyhedernes chefredaktion fastholdt i svaret, at der var sket forelæggelse over skolens ledelse og 
Køge Kommune, som efter TV 2s opfattelse var de angrebne parter i den oprindelige historie. 

Chefredaktionen fandt endvidere, at det var i orden at anvende begrebet voldtægt i sager om børn, selv 
om det er korrekt, "at det til syvende og sidst kun er domstolene, der kan fastslå, at det er det, der er 
sket.” 

Ordet blev ifølge forældrene brugt af det lægefaglige personale, som har undersøgt pigen, og TV 2 
Nyhederne mente efter en gennemgang af materialet i sagen, at det var korrekt at anvende ordet, da 
”seksuelle krænkelser” ville signalere en mildere grad af overgreb end det, der ifølge forældrene, 
lægejournaler og underretninger har været tale om. 

I en klumme om sagen 23. februar 2024 konkluderede jeg, at jeg ikke var enig i, at skolens ledelse og 
Køge Kommune var de eneste angrebne parter i den oprindelige historie.  

Historien blev fra starten været vinklet på børnenes rolle, hvilket fremgik af det første indslag 12. 
februar, hvor en anonym mor som nævnt ovenfor blev citeret for, at ”de børn, der har gjort det, de skal 
ud”. 

I klummen kritiserede jeg desuden anvendelsen af begrebet voldtægt i den type sager, ligesom jeg 
fandt, at TV 2 burde have forelagt beskyldningerne for drengens forældre, så de kunne få mulighed for 
at komme til orde, inden historien gik i luften. 

Nyhedsdirektørens replik 

I en replik, som blev offentliggjort 28. februar 2024, skrev TV 2s nyhedsdirektør, at hun tog seernes 
redaktørs vurdering om manglende forelæggelse og ordvalget til efterretning. 

Efter hendes opfattelse burde forældrene være kontaktet og hørt, uanset hvem kritikken var rettet imod, 
og hun beklagede derfor, at det ikke var sket, allerede før den første artikel blev offentliggjort.  

Nyhedsdirektøren fastslog desuden, at der ikke er tvivl om, at ordet voldtægt skal bruges med omtanke 
og kræver forklaring og de rette forbehold.  

Hun understregede, at det var beklageligt, at der var artikler, hvor kildehenvisningen ikke var tydelig. 
Redaktionen ville derfor gennemgå de publicerede artikler på tv2.dk og sikre, at det fremgår tydeligt, 
hvor begrebet stammer fra, hvis ordet voldtægt er brugt i sagen.  

” Vi skal henvise til en kilde, hvis begrebet benyttes”, hed det i nyhedsdirektørens replik 28. februar. 

Kammeradvokatens gennemgang 

På baggrund af TV 2s og andre mediers kritik bad Køge Kommune efterfølgende Kammeradvokaten om 
at gennemgå samtlige sager på alle klassetrin, som omhandlede mistanke om vold og overgreb mellem 
elever på Borup Skole i perioden fra januar 2022 og frem til 26. februar 2024. Undersøgelsen blev – med 
fortrolige oplysninger streget over - offentliggjort 29. maj 2024. 



7 
 

Kammeradvokatens hovedkonklusion var, at Familiecenter Køge havde handlet i overensstemmelse 
med barnets lov i alle de 23 børnesager, som indgik i undersøgelsen.  

Det fremgik endvidere af undersøgelsen, at skoleledelsen på Borup Skole havde overholdt sin 
underretningspligt i alle sager på nær en, hvor ”det havde været mest korrekt, hvis skoleledelsen havde 
fremsendt en underretning i anledning af episoden” og også havde ”kontaktet den anden elevs forældre 
med henblik på at orientere om de pågældende hændelser, da de blev konstateret”. 

”På den baggrund har vi – med en enkelt undtagelse – ikke et grundlag for at fastslå, at skoleledelsen 
burde have iagttaget en underretningspligt på et tidligere tidspunkt. Indberetninger modtaget via den 
offentlige indberetningsløsning giver heller ikke grundlag for en anden vurdering”, hed det i 
Kammeradvokatens gennemgang af sagen. 

Det hører med i billedet, at sagerne om problemer i Borup og flere andre skoler også fik den konsekvens, 
at undervisningsminister Mathias Tesfaye i september præsenterede en række ændringer i folkeskolens 
ordensbekendtgørelse. Blandt andet gjorde han det lettere at bortvise elever, sådan som en del 
forældre havde efterlyst i dækningen. 

Insinuerende overskrift ændret flere gange i stilhed 

TV 2 offentliggjorde 17. marts 2024 kl. 11.30 på tv2.dk en artikel med overskriften:  

”Han kæmpede i årevis mod ulovligt fiskeri og “mafiametoder” – sidste år fandt turister hans kutter 
mennesketom.” 

Kl. 12.09 samme dag – 39 minutter senere - blev overskriften ændret til:  

”Han kæmpede i årevis mod ulovligt fiskeri og ´mafiametoder´ – sidste år dukkede hans lig op i tysk 
farvand”. 

Underrubrikken lød:  

” Muslingefiskerne har bidraget til iltsvind i Limfjorden, siger forskere. En af dem, som prøvede at redde 
fjorden, måtte betale en dyr pris for sin kamp”. 

Underrubrikken blev 22. marts kl. 12:59 ændret til: 

”Muslingefiskeriet bidrager til iltsvind i Limfjorden, siger forskere. En fisker prøvede at redde fjorden, 
men betalte en dyr pris, mener hans venner.” 

Artiklen handlede om fiskeren Reinhardt Schmidt, som døde i maj 2023, da han faldt overbord fra sin 
kutter under fiskeri i Vesterhavet.  

Det fremgik af artiklen, at den 66-årige fisker var taget ud for at fiske på Nordsøen, efter at han var 
”blevet fordrevet fra Limfjorden”, hvor han ifølge et brev fra en af sine venner til fiskeriminister Jacob 
Jensen ”havde modtaget både dødstrusler og var blevet forsøgt nedsejlet af muslingefiskere”. 

20. marts sendte Danmarks Fiskeriforening, der repræsenterer de omtalte muslingefiskere i Limfjorden, 
en klage til seernes redaktør, idet foreningen fandt, at TV 2 i artiklen overtrådte flere af Pressenævnets 
retningslinjer for god presseskik. 



8 
 

Efter fiskeriforeningens opfattelse var der tale om ”ren og skær spekulation”, når TV 2 skrev, at der 
skulle være en sammenhæng mellem den pågældende fiskers død og hans kamp for bedre miljøforhold 
i Limfjorden. 

Danmarks Fiskeriforening tilføjede, at TV 2 burde have forelagt fiskerne eller deres organisation, at man 
ville bringe påstandene om, at Reinhardt Schmidt skulle være blevet truet og forsøgt påsejlet.  

”Vi blev på intet tidspunkt forelagt den langt voldsommere anklage om, at vores medlemmer indirekte 
skulle være skyld i en kollegas død. Det er en uhyrlig anklage, som vi naturligvis ville være gået i rette 
med, hvis vi havde fået den forelagt”, lød det i klagen. 

Ud over at påpege en række andre kritisable forhold anførte Danmarks Fiskeriforening, at TV 2 20. marts 
kl. 09:49 - tre dage efter offentliggørelsen - havde ændret artiklens overskrift til:  

”Efter fundet af hans mennesketomme kutter, skrev hans ven et brev til ministeren om kampen mod 
ulovligt fiskeri”. 

”Det fremgår ikke, hvorfor man har valgt at ændre overskriften. Vi antager, at det er i erkendelse af, at 
den første overskrift var i åbenlys strid med retningslinjerne for god presseskik, men det ændrer 
selvfølgelig ikke på, at skaden for vores medlemmer ér sket”, lød det i klagen. 

Fiskeriforeningen tilføjede, at overskriften ”langt fra” var det eneste brud på Pressenævnets 
retningslinjer, og at det derfor ikke var tilstrækkeligt at ændre formuleringen flere dage efter 
offentliggørelsen - ”endda uden at forklare læserne, hvorfor man har set sig nødsaget til at gøre det”.  

Rettelser og ændringer skal deklareres  

Efter min vurdering var Danmarks Fiskeriforening som repræsentant for de involverede fiskere juridisk 
klageberettiget i forhold til Pressenævnet. Jeg sendte derfor klagen samt to andre klager over blandt 
andet ”ophavsretskrænkelse og injurierende artikelstof” videre til Nyhedsafdelingen og TV 2 Jura, idet 
jeg samtidig gjorde opmærksom på, at ændringen af de pågældende overskrifter uden klar markering 
efter min vurdering var et brud på TV 2s egne etiske retningslinjer.  

Selv om der er tale om en betydelig ændring, fremgår det ikke af artiklen, at der er ændret i overskriften, 
eller om der også er foretaget ændringer i teksten, skrev jeg i en mail til TV 2s nyhedsdirektør.  

Jeg tilføjede, at TV 2s etiske retningslinjer foreskriver, at ”det er TV 2s politik, at rettelser skal være 
tydelige. Ved rettelser på nettet skal det fremgå klart, hvis der er ændret i en artikel, ligesom der skal 
være link til en eventuelt ny, korrekt artikel i den pågældende sag.”  

Ifølge TV 2s egne retningslinjer er det således ikke kun rettelser af faktuelle fejl, men også ændringer, 
som skal deklareres. 

Artiklen blev efterfølgende af redaktionen tilføjet denne præcisering:  

”TV 2 har ændret overskriften på denne artikel, da vi har fået henvendelser om, at den oprindelige 
overskrift kunne opfattes således, at der skulle ligge en kriminel handling bag Reinhardt Schmidts død. 
Det har aldrig været intentionen at give det indtryk. TV 2 har også præciseret underrubrikken sådan, at 



9 
 

det nu tydeligt fremgår, at det er Reinhardt Schmidts venner, som mener, at han betalte en dyr pris i sit 
forsøg på at beskytte Limfjorden.” 

Sagen ved Pressenævnet er endnu ikke afgjort. 

 

Tronskiftet og første nytårstale 

For TV 2 blev tronskiftet 14. januar 2024 årets største begivenhed i den kongelige familie.  

Indsættelsen af kong Frederik 10. blev dækket på TV 2 og TV 2 News samt på tv2.dk fra tidlig morgen til 
ud på aftenen med adskillige timers direkte transmissioner med karetturen, dronningens abdikation og 
selve markeringen af tronskiftet, da statsminister Mette Frederiksen formelt udråbte kongen fra den 
store balkon på Christiansborg Slot, som nogle af dagens højdepunkter. 

Omkring 700.000 seere på TV 2 og TV 2 News fulgte med på karetturen gennem indre København, tallet 
steg til 830.000, da dronning Margrethe abdicerede, hvorefter seertallet steg yderligere til cirka 940.000, 
da statsministeren og den nye konge trådte ud på Christiansborgs balkon kl. 15. 

Transmissionerne fra den kongelige indsættelse førte til færre kritiske seerhenvendelser end forventet, 
hvilket muligvis skyldes, at redaktionen bevidst havde valgt at indlægge flere pauser i kommenteringen 
undervejs.  

Det blev dog fra flere seere bemærket, at kommentatorerne talte blandt andet under Livgardens march 
gennem byen.  

”Så skete det igen. Kan I da for pokker ikke bare holde mund, når der er musik?  Jeg ville så gerne følge 
Livgarden og vagtskiftet, vi er mange, der ikke lige kan komme forbi og se og høre det”, lød det således i 
en henvendelse til seernes redaktør. 

”I er ellers rigtige dygtige, og I gør dagen til en oplevelse, men ti dog, når Livgarden er på. Det er også 
dejligt at holde en lille pause for hyggesnakken i løbet af dagen og bare nyde”, lød det i en anden mail. 

Henvendelserne blev efterfølgende besvaret af redaktøren for transmissionen, som medgav, at TV 2s 
værter og medlemmer af panelet talte under dele af Livgardens march gennem byen – men ikke under 
det hele.  

”Netop fordi vi også gerne ville nyde billederne og høre musikken, var der faktisk flere pauser undervejs. 
Dog var lyden ikke særlig god, så det var begrænset, hvor lange pauser vi kunne holde i det her tilfælde”, 
skrev redaktøren, som tilføjede, at der var andre seere, som fandt det interessant at få lidt baggrund 
om, hvad der blev vist på skærmen, herunder information om Livgardens uniformer og lignende. 

”Og faktisk har jeg hørt fra andre, at der nærmest var for stille en gang i mellem, så forskellige seere har 
forskellige behov og det er svært at tilfredsstille alle – men vi forsøger skam”, hed det i svaret fra TV 2s 
redaktør. 

I andre mails gjorde flere seere opmærksom på, at dronning Margrethe i et indslag 19 Nyhederne om 
aftenen blev omtalt som kronprins Christians mormor. 



10 
 

I speaken lød det således: ”Og den nye kronprins - Christian - hjalp den abdicerende regent - hans 
mormor - med stokken.” 

I mine svar medgav jeg, at dronning Margrethe som mor til kong Frederik 10. er farmor og ikke mormor 
til den nye kronprins, og jeg kunne derfor kun beklage fejlen på TV 2s vegne. 

Andre seere klagede over, at TV 2 – både i transmissionerne og på tv2.dk – havde omtalt dronning 
Margrethe som den ”længst siddende monark” i Danmarks historie.  

”Dette er ikke korrekt! I Danmark er en monark netop monark fra det øjeblik, forgængeren dør eller 
abdicerer, og frem til den pågældende selv dør eller abdicerer. I Christian 4.’s tilfælde var det en periode 
på 59 år, 10 måneder og 24 dage. Daisy har ”kun” været monark i 52 år”, skrev en seer, som ligefrem 
opfordrede TV 2 til at lade være med at ”lyve seerne lige op i ansigtet”. 

I sine svar anførte redaktøren for transmissionen, at det var sandt, når man i udsendelserne sagde, at 
dronning Margrethe var den længst siddende nulevende monark i verden, efter den britiske dronning 
Elizabeth døde forrige år. 

”Derudover blev det sagt, at hun også var den længst siddende monark i Danmarkshistorien – og den er 
lidt mindre sort/hvid”, erkendte redaktøren og tilføjede, at Christian 4. ganske rigtigt var konge i over 59 
år, men han var ikke udøvende regent eller fuldmyndig konge lige så længe, da han kun var 11 år, da han 
overtog tronen i 1588.  

”Først som 19-årig, den 17. august 1596, blev han fuldmyndig konge. Tæller man fra den dato, var han 
fuldmyndig konge i 51 år, 6 måneder og 11 dage.  Derfor siger det danske kongehus selv, inklusive kong 
Frederik i sin nye bog ”Kongeord”, at dronning Margrethe med sine præcis 52 år på tronen, er den længst 
siddende regent”, skrev redaktøren med tilføjelsen, at ”der er delte meninger om, hvordan man regner 
sig frem til det”. 

Præsidentvalg i USA 

Valgåret i USA blev på TV 2, TV 2 News og tv2.dk dækket i en række udsendelser og artikler. Ud over 
nyhedsudsendelser gjaldt det blandt andet det ugentlige TV 2 News-program Kampen om USA, hvor en 
vært og to analytikere hver torsdag vender ugens sager, ofte med en humoristisk undertone.  

Dækningen af den mange måneder lange valgkampagne gav forventeligt anledning til et betydeligt antal 
seerhenvendelser til TV 2 og seernes redaktør. En stor del af disse blev besvaret af udlandsredaktionen 
på TV 2 News, mens andre blev besvaret af seernes redaktør.  

Efter min vurdering har der i årets løb ikke været tale om medieetisk tunge klager på det område – selv 
om nogle af henvendelserne har rejst principielt interessante og væsentlige spørgsmål.  

Ifølge redaktionschefen på TV 2s udlandsredaktion har dækningen af den amerikanske valgkamp især 
afstedkommet to typer af klager til redaktionen. På den ene sider fra seere, som mener, at TV 2 dækker 
USA og Trump for meget. Og på den anden side de, der mener, at TV 2 er for kritiske og udviser bias i 
dækningen af Trump.  

”Den sidstnævnte type klager kommer især til udtryk ved, at seere- og brugere fanger os i, hvis der er 
stramninger eller forkerte udlægninger af, hvad Trump har sagt eller gjort. Og nogle gange har de helt ret 



11 
 

i deres kritikpunkter. Andre gange overfortolker de formuleringer eller kilder”, skriver redaktionschefen 
fra udlandsredaktionen på TV 2 News.  

”Uanset hvad er det er en god påmindelse om, at vi skal være faktuelle og nuancerede i vores dækning”, 
lyder hans konklusion.   

Blandt de henvendelser, jeg selv har besvaret, var en klage over, at analytiker Mirco Reimer-Elster i en 
udsendelse 4. januar 2024 i let humoristisk tone erklærede, at ”Trump er jo medlem af Kuk Kuk Klanen." 

Bemærkningen faldt i en ordveksling om, at der foregår systematisk valgsvindel ved hjælp af migranter, 
som illegalt kommer ind i USA, dels at Trump påstår, at de pågældende ”forgifter” amerikansk blod. En 
påstand, der efter Mirco Reimer-Elsters mening ikke er dækning for. 

Klageren fandt imidlertid, at ordspillet "Kuk Kuk Klanen" ikke blot var uprofessionelt, det var også 
bedragerisk. 

 ”Trump kan naturligvis ikke være medlem af en fiktiv gruppe, der samtidig spiller på Ku Klux Klanen. 
Dette går ud over humor og underholdning; det er manipulerende og misinformerende”, hed det i 
klagen. 

I mit svar anerkendte jeg, at begrebet ”Kuk Kuk Klanen” af nogle seere vil kunne opfattes som stødende. 
Det ændrede dog ikke på, at hensynet til ytringsfriheden efter min opfattelse vejede tungere i denne sag. 

Jeg lagde i den forbindelse vægt på, at Mirco Reimer-Elster medvirker i TV 2s programmer som analytiker 
og debattør, hvor der er friere rammer for at fremsætte personlige vurderinger, end hvis han medvirkede 
i en journalistisk rolle.  

”Den frie kommentar er – som det hedder i Pressenævnets ’Vejledning om god presseskik - en del af 
ytringsfriheden, og det er derfor et led i den grundlovssikrede ytringsfrihed, at man i en debat kan 
fremsætte kommentarer, også selv om nogle måtte finde dem stødende”, lød min konklusion. 

Andre henvendelser handlede om, at TV 2 News først efter flere timer gik i breaking og bragte nyheden 
om attentatet mod Donald Trump under et valgmøde i Pennsylvania 13. juli 2024.   

”Jeg sad og så attentatforsøget på Trump direkte på CNN og slog om til BBC World News og TV 2 News.  
BBC bragte hurtigt nyheden, mens der gik timer før det gik op for TV 2 News.  Her fortalte man de samme 
historier, som man havde bragt hele dagen.  I er en nyhedsstation, og jeg synes, det er alt for dårligt.  Er 
der ingen på vagt om natten, som ser de andre nyhedskanaler?  Det var en stor skuffelse”, skrev en seer 
morgenen efter attentatet. 

En anden seer – som beskrev sig som en i øvrigt tilfreds bruger – skrev, at ”jeg var så naiv, at jeg troede, 
I havde en beredskabsplan, men vi skal åbenbart vente til redaktionen møder ind”. 

Jeg kunne efterfølgende konstatere, at der kom gul bjælke på skærmen klokken 00.19 natten til søndag, 
men først klokken 01.37 blev natudsendelsen på TV 2 News afbrudt af en handlekraftig natreporter, som 
selv havde indkaldt forstærkning, så hun kunne gå live og sende breaking news med korrespondent 
Lotte Mejlhede på link fra Washington DC.  



12 
 

Efter en kort nyhedsdækning kl. 02.00 gik TV 2 News ”full blown on air” fra klokken 04.00 og sendte 
derefter uafbrudt helt frem til den første halve times gensending klokken 11.30 søndag formiddag. 

Redaktionen på tv2.dk havde desuden natten igennem bragt informationer om attentatet, efter at 
nyheden breakede kl. 00:14:15 på Reuters. 

Ti dage senere opstod en tilsvarende, om end ikke helt så dramatisk, situation, da USA's vicepræsident 
Kamala Harris gik på scenen i Wisconsin 23. juli 2024. 

”På News foregiver I denne aften at være klar til at sende Kamala Harris første valgkampstale live - man 
kan endda se et billede fra salen i baggrunden. Men, da hun går på, så er I i gang med at genudsende 
den foregående udsendelse. Heldigvis kunne talen ses live på dr.dk”, skrev en seer med tilføjelsen, at 
”jeg betaler ekstra for at kunne se News - det her er PINLIGT.” 

I mit svar skrev jeg, at jeg selv havde set udsendelsen og var ærgerlig over, at TV 2 News ikke sendte 
direkte, da vicepræsident Kamala Harris gik på scenen i Wisconsin kl. 20.34.  

”Mit humør blev lidt bedre, da man ved 21-tiden efterfølgende bragte valgkampstalen i fuld længde og 
med efterfølgende perspektivering fra USA-korrespondent Lotte Mejlhede, men helt godt var det ikke. 
TV 2 News burde efter min opfattelse have transmitteret talen, mens den blev holdt, og jeg har derfor 
sendt din kritik og mit eget svar videre til orientering for chefen på TV 2 News”, skrev jeg i svaret. 

Chefen for TV 2 News erklærede sig efterfølgende enig i min kritik. 

Det store fokus på meningsmålingerne i den amerikanske valgkamp gik ikke hen over hovederne på TV 
2s seere.  

13. november 2024 – en uge efter valget – påpegede en seer således, at det efter hans opfattelse var 
”meget pinligt”, at selv på valgaftenen ”brugte I meget krudt på at fortælle, at alle målinger viste dødt 
løb.”  

”Mon ikke TV 2 skulle prøve at nedtone de kære meningsmålinger lidt - eller, som vi alle kan frygte, lukke 
både øjne og øre for disse målinger, som er svage og skrøbelige”, lød det i klagen. 

I svaret anførte jeg, at ifølge University of Floridas ’Election Lab’ lå valgdeltagelsen blandt de 
stemmeberettigede i USA ved valget på godt 64 procent, hvilket efterlod en relativt stor 
usikkerhedsmargin på over en tredjedel af de stemmeberettigede. Min forventning var derfor, at 
medierne vil overveje at anlægge en anden strategi ved kommende valg. 

Krigen i Mellemøsten 

Konflikterne i Mellemøsten, som blussede op efter Hamas’ terrorangreb mod Israel i oktober 2023 og 
nåede endnu et markant punkt med diktatoren Bashar al Assads fald i december 2024, førte gennem 
hele året til en række henvendelser til TV 2 og seernes redaktør. 

En stor del af henvendelserne blev besvaret af udlandsredaktionen på TV 2 News, mens andre blev 
besvaret af undertegnede. 

Nogle af henvendelserne har rejst væsentlige og principielle spørgsmål, selv om der ikke har været tale 
om medieetisk tunge sager. 



13 
 

Ifølge redaktionschefen på TV 2s udlandsredaktion gav dækningen af konflikten i Mellemøsten især 
anledning til nogle meget værdibaserede klager, ”hvor seere- og brugere tolker mange ting ind i, hvilke 
ord, grafik, kort, billeder som både korrespondenter, fotografer og reportere bruger”.  

”Nogle gange er det klager over kilder eller fravalg af kilder, som klageren mener er udtryk for en politisk 
holdning fra TV 2s side. Andre gange kan det være konkrete fejl – for eksempel i et kort – som bliver tillagt 
en politiske holdning eller bias fra TV 2s side i konflikten”, skriver redaktionschefen.  

Hans konklusion – måske særligt, når det drejer sig om konflikten mellem Israel og Hamas – er, at der 
kommer klager fra begge lejre i konflikten.  

”Så det er ikke min oplevelse, at vi har en overvægt af en bestemt type klager. Men sikkert er det, at 
mange seere- og brugere har mange følelser i klemme i den konflikt”, skriver han. 

Freelance-journalist Jotam Confinos afsked med TV 2 efter udnævnelsen af Rasmus Tantholdt som 
mediets faste Mellemøstkorrespondent førte i starten af året til et betydeligt antal klager til seernes 
redaktør.  

Jotam Confino betegnede selv over for blandt andet Weekendavisen ophøret af samarbejdet som en 
"de facto-fyring" efter pres udefra.  

”Jeg synes, TV 2s fyring af Jotam Confino er skammelig. Den usaglige leflen for truslerne fra muslimerne 
hører ingen steder hjemme på en nyhedsstation”, lød det i en af reaktionerne på Jotam Confinos 
udmelding. 

Andre skrev, at TV 2 med beslutningen ”bukkede under for jødehad”, og at ”alle, der har kørt 
hadkampagne mod ham, vil nu føle, de har sejret.” 

Jeg har i ’Seernes redaktørs beretning for 2023’ vurderet, at Jotam Confino i sine opgaver for TV 2 
grundlæggende har været omhyggelig med at tage nødvendige journalistiske forbehold og desuden 
anføre kilder til de oplysninger, han formidlede, lige som han generelt har holdt en kritisk distance, når 
han rapporterede om forhold i Israel, hvor der er stor uenighed om regeringens politik. 

Personalespørgsmål ligger til gengæld uden for seernes redaktørs ansvarsområde, og jeg nøjedes 
derfor i januar og februar 2024 med at kvittere for modtagelse af klagerne med besked om, at de blev 
sendt videre til ledelsen af TV 2s udlandsredaktion.  

Et interview med en fremtrædende Hamas-repræsentant på TV 2 og TV 2 News 10. april 2024 udløste 
flere klager samt en politianmeldelse fra seere, som fandt det forkert at give taletid til, hvad de opfattede 
som en terrorist.  

”I henhold til straffelovens §136 stk. 2 anmeldes TV 2 News for i deres morgenudsendelse den 
10.4.2024 at udtrykke billigelse af terrororganisationen Hamas og dens terrorhandling. Anklagen om 
billigelse bygger på et interview med en højtstående leder af terrorristorganisation Hamas, Osama 
Hamdan, foretaget af TV 2, Rasmus Tantholdt og vist i TV News”, lød det i en af klagerne. 

I mine svar oplyste jeg, at jeg var enig med TV 2s udlandschef, når han i en artikel på tv2.dk udtalte, at 
man som medie skal høre begge parter i en sag.  



14 
 

Det er et grundlæggende journalistisk princip, som også gælder i krig – også selv om man ikke altid kan 
være sikker på at få ærlige svar.  

”TV 2s medarbejder stiller i interviewet en række spørgsmål – blandt andet om terrorbevægelsens 
formål med angrebet 7. oktober 2023, om anklagerne om voldtægter og overgreb, om gidslerne i Gaza 
og om mulighederne – eller måske snarere manglen på samme - for en to-statsløsning”, skrev jeg, idet 
jeg fandt det vigtigt, at TV 2 med interviewet havde fået mulighed for at konfrontere Hamas med nogle 
af de spørgsmål, som mange seere stiller sig. 

Klageren bag den bebudede politianmeldelse skrev efterfølgende, at han havde besluttet at droppe 
sagen mod TV 2. 

”Jeg er blevet beroliget. Tak for det. Jeg lægger sagen i skuffen”, hed det i hans tilbagemelding. 

Konflikten i Libanon, hvor det israelske militær i efteråret 2024 indledte en offensiv med massive 
bombardementer af den iransk støttede terrororganisation Hizbollah gav også anledning til 
henvendelser til seernes redaktør – blandt andet fra en seer som mente, at man med TV 2s dækning 
igen var ”vidner til en meget skæv, partisk vinkel på begivenhederne i Sydlibanon”.  

”9 ud af 10 gange er det indslag, som har til formål at vise, hvor synd det er for libanesere, at terroristerne 
fra Hizbollah bliver bombet af Israelerne”, skrev hun blandt andet i klagen. 

Efter min vurdering var sagen mere nuanceret, og jeg anførte derfor i mit svar, at det pågældende indslag 
på TV 2 og TV 2 News primært var vinklet på situationen i Libanon, som lider under det meget 
håndgribelige problem, at op mod en million af landets borgere er internt fordrevne som følge af 
konflikten mellem Israel, Hizbollah og Iran.  

Jeg tilføjede, at et tilsvarende indslag dagen efter havde vist klip med en libanesisk kvinde, som ved en 
begravelse af civile ofre for bombardementerne gav højlydt udtryk for sin fortvivlelse over, at almindelige 
libanesere var fanget i en konflikt mellem Hizbollah og Israel, som de ikke har interesse i.  

”Hvorfor gemmer I jer under vores hjem? Lav dog jeres eget land og bliv der!”, råbte hun i en kommentar, 
som formentlig opsummerede mange libaneseres holdning.  

Det hørte med i billedet, at TV 2 og News – blandt andet med indslag fra korrespondent Allan Sørensen 
– også dækkede situationen i det nordlige Israel, hvor 60.000 indbyggere var internt fordrevne som følge 
af Hizbollahs raketangreb. 

Oprøret i Syrien med den mangeårige diktator Bashar al-Assads fald i december 2024 gav også 
anledning til kritik, blandt andet fra en seer, som opfordrede TV 2 til ikke at vise ubehagelige billeder. 

”Situationen i Syrien er forfærdelig, men hvorfor skal Rasmus Tantholdt vise os billeder af en mand med 
blandt andet knust hoved? Det er fint nok at snakke med slægtninge der leder efter savnede, men stop 
nu med det sensations journalistik” skrev han i sin mail til seernes redaktør. 

I mit svar understregede jeg, at det var af væsentlig samfundsinteresse at oplyse om, hvad der reelt er 
gået for sig i Syrien under den afsatte præsident Bashar al-Assads rædselsregime. 



15 
 

”I den forbindelse er det vigtigt visuelt også at dokumentere, hvad der bliver fundet i de syriske fængsler, 
da det er med til at tegne et klart billede af det tidligere styres grusomheder”, anførte jeg. 

Jeg tilføjede, at redaktionen på TV 2 News i overensstemmelse med TV 2s etiske retningslinjer havde 
sløret de pågældende optagelser, så det ikke var muligt at se andet end omridset af den afdøde, lige 
som der inden indslaget i 19 News blev advaret om voldsomme billeder, så man havde mulighed for at 
slå væk, hvis man ikke ønskede at se indslaget.  

Dækningen af oprøret i Syrien førte også til en rettelse på TV 2 og TV 2 News 9. december 2024, da det 
viste sig, at et fotografi – som angiveligt viste en fange, der var frigivet fra et syrisk fængsel – var falsk og 
skabt ved hjælp af kunstig intelligens. TV 2 beklagede fejlen. 

Opdatering af regler for God debat samt etiske retningslinjer 

Efter grundig debat i det såkaldte etikudvalg med deltagelse fra Nyhedsafdelingen, Sporten, 
Programafdelingen, TV 2 Jura og seernes redaktør valgte TV 2 i 2024 at opdatere sine Regler for God 
debat på TV 2s sider på sociale medier.  

Opdateringen indebærer blandt andet, at der er indført klare regler for proceduren i forbindelse med 
blokering af brugere, som ikke overholder reglerne for god debat på TV 2s sider på blandt andet 
Facebook og Instagram – herunder også en appelmulighed i tilfælde af permanent udelukkelse. 

I det nye regelsæt, ’Tal pænt – det er helt enkelt’ med undertitlen ’Regler for god debat på TV 2s sociale 
medier’, fremgår det således, at TV 2 kan vælge at ”fjerne kommentarer og blokere brugere, der 
gentagne gange eller på grov vis overtræder vores retningslinjer for god debat”.  

En blokering varer tre måneder og kan herefter ophæves, hvis man via mail kontakter TV 2s moderatorer 
på adressen goddebat@tv2.dk. 

Hvis man bliver blokeret tre gange, risikerer man som udgangspunkt at blive udelukket fra siden for 
bestandigt, men med de nye regler har TV 2 samtidig indført en mulighed for at få vurderet en permanent 
blokering ved henvendelse til TV 2 på adressen tv2@tv2.dk. 

Det fremgår desuden af de nye regler, at TV 2 gemmer data fra kommentarspor i to år med henblik på at 
dokumentere baggrunden for en eventuel blokering. Anonymiseret data bliver herudover anvendt til 
analyse og statistik.  

Pressenævnet indførte med virkning fra 1. januar 2024 et sæt nye ’Retningslinjer for god presseskik’. TV 
2 følger Pressenævnets regler, og som led i den årlige gennemgang af TV 2s politikker blev det besluttet 
at tilføje TV 2s etiske retningslinjer en formulering i afsnittet om ’Vold og beskyttelse af børn og unge’, 
så det nu fremgår, at:  

”Det er magtpåliggende for TV 2 Danmark at tage det videst mulige hensyn til børn og unge. Det 
journalistiske arbejde skal på alle redaktioner planlægges, tilrettelægges og udføres på en måde, der 
lever op til denne målsætning.” 

TV 2s etiske retningslinjer tilføjer, at ”ifølge ’Retningslinjer for god presseskik’ skal der ”udvises særligt 
hensyn over for børn og andre personer, som ikke kan ventes at være klar over virkningerne af deres 

mailto:goddebat@tv2.dk
mailto:tv2@tv2.dk


16 
 

udtalelser eller anden medvirken. Ved offentliggørelse skal forældresamtykke indhentes, når emnets 
karakter og den mindreåriges alder taler for det”. 

Efter Pressenævnets opdatering af dets ’Retningslinjer for god presseskik’ valgte TV 2 desuden at tilføje 
afsnittet om ’Ofre for forbrydelser, ulykker og krig’ i sine egne etiske retningslinjer, at:  

”Et krav om særlig agtpågivenhed gælder live-sendinger og -opdateringer både på tv og net, lige som der 
skal udvises speciel omtanke i sager, som involverer personer, der er taget som gidsler.” 

Sprog og tekstning 

Et tilbagevendende tema i henvendelser fra TV 2s seere og brugere var også i 2024 klager over sproglige 
fejl.  

Trods ihærdig indsats fra TV 2s korrekturlæsere florerer stavefejl og eksempler på dårligt kendskab til 
det danske sprog stadig både på tv og på tv2.dk, blandt andet i overskrifter og i den såkaldte kravletekst 
på TV 2 News. 

Det drejer sig ofte om banale fejl. For eksempel når en vært siger ”forholde” i stedet for ”foreholde”, 
eller når andre bytter rundt på ”ligge” og ”lægge”. 

En del sager drejer sig - formentlig - om slåfejl, blandt andet da det i en overskrift på tv2.dk blev oplyst, 
at ”TV 2 har fulgt terrorsigtedes spord mod nord”.  

I andre tilfælde er der muligvis tale om maskinoversættelser med assistance fra Google eller lignende, 
som da begrebet ”witchcraft” i en artikel om en bande fra Haiti på tv2.dk blev oversat til ”heksekraft”. 

”Heksekraft” findes hverken i Retskrivningsordbogen eller i Den danske Ordbog, så der var i bedste fald 
tale om et forsøg på sprogfornyelse fra TV 2s side. Redaktionen kunne med fordel have erstattet 
”heksekraft” med det gode danske ord ”trolddom”.   

Mange seere har i årets løb efterlyst bedre og mere tekstning – ikke mindst når det drejer sig om 
tekstning af direkte udsendelser, hvor der med den nuværende teknologi ofte er flere sekunders 
forsinkelse. 

Udviklingen inden for kunstig intelligens (AI) er ikke gået seernes opmærksomhed forbi, og svaret er 
indtil videre, at TV 2 undersøger mulighederne for at lave danske undertekster på live-udsendelser ved 
hjælp af AI-teknologi, så man i første omgang kan teste det med hjælp fra nogle af TV 2s hørehæmmede 
seere. 

Et særligt problem er lyd i danske film. Seernes redaktør modtog blandt andet i efteråret mails med kritik 
af lyden i serien ’Familier som vores’, hvor det efter flere seeres mening var vanskeligt at høre, hvad 
skuespillerne siger. 

I et svar fra TV 2 Fiktion lød det, at TV 2 beklager, hvis noget af lyden er svær at høre, og at man vil tage 
det med i overvejelserne for fremtidige produktioner. 

”I mellemtiden vil vi foreslå at slå undertekster til”, hed det i svaret fra TV 2 Fiktion. 



17 
 

TV 2 og seernes redaktør har i årets løb også modtaget et mindre antal henvendelser fra seere, som 
gjorde opmærksom på, at skilte med vigtige informationer i slutningen af dokumentarudsendelser ofte 
står for kort tid. Det kan derfor være vanskeligt at nå at læse dem.  

I et svar til undertegnede skrev TV 2s programdirektør efter at have fået forelagt de pågældende klager, 
at hun med løbende mellemrum minder redaktørerne om, at skilte skal stå længere tid, end man 
forventer – og allerhelst læses op.  

”Så der arbejdes på sagen”, fremgik det af hendes svar. 

2. Pressenævnskendelser vedrørende TV 2 

Pressenævnet traf i 2024 afgørelse i fire sager mod TV 2. Samtlige sager endte uden kritik fra nævnet, 
og der er dermed tale om en situation på linje med 2023, hvor Pressenævnet heller ikke udtalte kritik af 
TV 2.  

Pressenævnet traf i 2023 afgørelse i tre sager mod TV 2, og her endte de to sager uden kritik af TV 2, 
mens en tredje blev afvist, fordi de skjulte optagelser, der blev klaget over, endnu ikke var offentliggjort. 

2022: Pressenævnet tog stilling til 11 sager mod TV 2, hvoraf en endte med kritik af TV 2, mens TV 2 i en 
skulle afindeksere og anonymisere en artikel. I de resterende ni sager blev der ikke udtalt kritik. 

2021: Pressenævnet traf afgørelse i otte sager mod TV 2, hvoraf en endte med kritik, mens de resterende 
syv ikke førte til kritik fra nævnet. 

2020: Pressenævnet traf afgørelse i fem sager mod TV 2, som alle endte uden kritik. 

Pressenævnet afsagde i 2024 kendelse i disse fire sager: 

Ikke kritik af skjulte optagelser i ’Den bitre smag af Michelin’ 

TV 2 bragte i september 2023 en udsendelse i programserien ”Den bitre smag af Michelin”, som 
omhandlede arbejdsmiljøet på en række anerkendte restauranter i Danmark. 

Udsendelsen dokumenterede problematiske arbejdsforhold for de ansatte, arbejdsvilkårene for 
udenlandske ansatte og tonen på arbejdspladsen, og der indgik skjulte optagelser inde fra en af 
restauranterne foretaget af TV 2s muldvarp, som var ansat som tjener i den pågældende restaurant.  

Restauranten klagede til Pressenævnet blandt andet over TV 2s brug af skjulte optagelser og hvad der 
blev opfattet som ukorrekte oplysninger. 

I kendelsen 7. november 2024 lagde Pressenævnet vægt på, at de skjulte optagelser ikke viste private 
forhold, og at ejerne af restauranten alene optræder på optagelserne i arbejdsmæssige situationer. 

Nævnet fandt på den baggrund, at hensynet til virksomhedens omdømme ikke oversteg den 
samfundsmæssige interesse, og at det måtte anses for meget vanskeligt at fremskaffe den fornødne 



18 
 

journalistiske dokumentation for arbejdsforholdene i den pågældende restaurant uden brug af skjult 
kamera.  

På denne baggrund udtalte nævnet ikke kritik af TV 2 for at offentliggøre optagelserne indhentet med 
skjult kamera. 

TV 2 får ikke kritik for at afvise anonymisering og sletning af artikel 

En person klagede i slutningen af oktober 2024 til Pressenævnet over, at TV 2 havde afvist at slette eller 
anonymisere en artikel fra 2015 om en ”rollatortyv”, som omhandlede den pågældendes dom på tre års 
fængsel for flere røverier og tyverier.  

TV 2 anførte som led i sagen, at artiklen, der vedrører en dom for fire røverier og 15 grove tyverier primært 
begået mod ældre og sårbare kvinder, har samfundsmæssig interesse. Da straffen for de pågældende 
forhold oversteg to års fængsel, var det desuden i overensstemmelse med TV 2s sædvanlige praksis og 
etiske retningslinjer at offentliggøre navnet på den dømte. 

I kendelsen 16. december 2024 fremgik det, at Pressenævnet ikke anså TV 2s beslutning om ikke at 
slette eller anonymisere artiklen ni år efter dommen som en overtrædelse af god presseskik. Nævnet 
lagde i den forbindelse vægt på sagens karakter og alvor sammenholdt med den tid, der var gået. 

Pressenævnet fandt derfor ikke anledning til at kritisere TV 2 for at have afvist anmodningen om at slette 
eller anonymisere artiklen. 

TV 2 får ikke kritik for udsendelse om LSD-forsøg 

TV 2 bragte i november 2023 udsendelsen ’ ”Det sindssyge eksperiment: Tvang og Forsøg’ om LSD-
forsøg på Frederiksberg Hospital i 1960’erne, herunder med omtale af en journalist og hans research 
på området.  

Journalisten klagede til Pressenævnet blandt andet over, at det fejlagtigt fremstod som om, at han var 
ophavsmand til rygter om, at lægerne på Frederiksberg Hospital gav patienter LSD med økonomisk 
støtte fra CIA.  

TV 2 anførte på sin side, at det fremgår af udsendelsen, at det ikke var journalisten, som satte gang i de 
pågældende rygter. En kvindelig medvirkende fortæller derimod i udsendelsen, at CIA-rygterne allerede 
florerede blandt personalet, da hun var ansat, og dermed adskillige år før journalistens afsløringer om 
LSD-behandlingerne. 

Pressenævnet fandt efter en samlet vurdering i sin kendelse 18. december 2024, at omtalen ikke kunne 
anses for at efterlade seerne med et ukorrekt indtryk og lagde blandt andet vægt på, at det fremgik af 
udsendelsen, at CIA havde lavet LSD-forsøg siden 1950’erne, og at journalisten først undersøgte 
påstanden i 1980’erne. 

’Den sorte svane’: Afvisning af anmodning om genmæle 



19 
 

Tidligere Hells Angels-medlem Jørn Jønke Nielsen valgte 31. maj 2024 at indbringe en klage for 
Pressenævnet, efter at han flere gange var blevet nævnt i dokumentaren ’’’Den sorte svane’’’, hvor 
udsendelsens ”muldvarp”, erhvervsjuristen Amira Smajic, omtalte hans tidligere virke som talsmand 
for rockergruppen. Efter Jørn Jønke Nielsens opfattelse var der tale om ukorrekte oplysninger, og 
desuden havde TV 2 afvist hans anmodning om genmæle. 

I sin kendelse fastslog Pressenævnet, at udsagnene om, at Jørn Jønke Nielsen ”sættes i forbindelse 
med de kriminelle handlinger, der afdækkes i programmerne”, og at han ”sættes i forbindelse med, at 
hovedpersonen, som fortalt i udsendelsen og dokumenteret ved adskillige retsmøder, føler sig truet af 
”nogen””, ikke fremgik af udsendelserne.  

Det var endvidere nævnets opfattelse, at der ikke er grundlag for at antage, at omtalen af Jørn Jønke 
Nielsen i ’’’Den sorte svane’’’ ”samlet set ikke giver et retvisende billede. Nævnet finder herefter ikke 
grundlag for at udtale kritik af TV 2.” 

Pressenævnet fandt på den baggrund, at TV 2 var berettiget til at afvise at bringe teksten som et 
genmæle efter medieansvarslovens regler, fremgik det af kendelsen 12. december 2024.  

3. Udsnit af øvrige sager indbragt for seernes redaktør 

Seernes redaktør modtog i 2024 8.242 henvendelser med forespørgsler, kommentarer, kritik og klager 
via sin officielle mailadresse. Det er en nedgang i forhold til 2023, hvor seernes redaktør modtog knap 
9.300 henvendelser. Dertil kommer en lang række henvendelser til min personlige mailadresse. 

Seernes redaktør har selv udvalgt 34 af årets klage- og kritiksager som værende af mere principiel eller 
karakteristisk karakter.  

Der blev givet medhold i fire sager, delvist medhold i en sag, en sag førte til revision af TV 2s SoMe-regler, 
to sager endte med en forklaring, en sag af intern karakter endte med kvittering for modtagelse, en sag 
endte med henvisning til at bruge ttv-tekster, mens der i 24 sager ikke blev givet medhold.  

11 sager havde flere end én klager. TV 2 Sports beslutning om i nogle tilfælde kun at sende FC 
Barcelonas kampe på TV 2 Play gav således anledning til mindst 130 klager, mens ophøret af 
samarbejdet mellem Jotam Confino og TV 2 førte til op mod 100 klager til TV 2 og seernes redaktør. 

Her følger i kronologisk rækkefølge et udsnit af principielle eller på anden måde karakteristiske sager, 
som i årets løb blev indbragt for seernes redaktør: 

Kontante interview i Go’ aften LIVE 

Et interview med Liberal Alliances nyslåede medlem Pernille Vermund i Go' aften LIVE 18. januar 2024 
førte til kritik af TV 2s vært Divya Das fra flere seere. 

”Har lige set Divya Das interviewe Pernille Vermund i Go'aften. Kritiske spørgsmål er velkomne, og jeg 
deler ikke mening med Vermund, men uanset politisk standpunkt bør en så dygtig journalist som Divya 
kunne stille spørgsmål, uden hele hendes kropssprog udviser væmmelse og foragt,” lød det i en klage. 



20 
 

En anden seer klagede over ”ledende og negative spørgsmål” og at ”I ville aldrig lave et lignede interview 
med en anden politiker, er jeg sikker på!” 

Efter en gennemgang af indslaget medgav jeg i mine svar, at interviewet var kontant, og at der blev stillet 
kritiske spørgsmål til Pernille Vermunds meget markante holdningsskift de seneste år. Som leder af Nye 
Borgerlige har hun været fortaler for Brexit, udmeldelse af EU og kritisk over for internationale 
konventioner.  

I interviewet blev hun ligeledes konfronteret med en udtalelse om "levebrødspolitikere", som blev 
fremsat kort før hun i januar 2024 tilsluttede sig Liberal Alliance, som hun nu erklærer sig politisk fuldt 
ud enig med. 

”Divya Das har et energisk kropssprog, hun læner sig frem, bruger begge hænder til at understøtte 
spørgsmål og kommentarer, lige som hun i nogle tilfælde også lægger armene over kors”, skrev jeg i 
mine svar og tilføjede:  

”Det gjorde hun i interviewet med Pernille Vermund - og derefter det samme i interviewet med Røde 
Kors-chef Anders Ladekarl, som netop var vendt tilbage fra et besøg i Gaza, og det skete i endnu et 
interview med forfatter Susanne Cordes, som blev interviewet om den bog, hun har skrevet om sin far, 
den kontroversielle forsvarsadvokat Peter Hjørne, som døde i 2018.”  

Jeg tilføjede, at der i alle tre indslag var lagt en kritisk linje, og at tonen i samtlige indslag var direkte, men 
ordentlig og høflig - og gæsterne fik mulighed for at svare for sig.  

På den baggrund fandt jeg indslaget med Pernille Vermund i overensstemmelse med god journalistisk 
praksis og inden for rammerne af TV 2s etiske retningslinjer. 

TV 2 som talerør for russisk propaganda 

Artiklen ”Nu taler de i Rusland om, at Bidens alder kan udløse "utilsigtet" atomkrig” på tv2.dk blev i 
februar genstand for kritik fra en læser, som blandt andet kritiserede TV 2 for at bringe overskrifter, hvori 
ord som ”atomkrig” og ”tredje verdenskrig” indgår, da ”den type nyhedsformidling i urimelig grad spiller 
på befolkningens frygt”, som det hed i klagen. 

Læseren tilføjede dog, at hans egentlige ærinde faktisk var et lidt andet, nemlig at pege på, at tv2.dk i 
alt for mange artikler viderebringer russisk propaganda.  

”Jeg har fulgt dækningen af krigen i Ukraine tæt og har konstateret, at tv2.dk omtrent en gang om dagen 
bringer en artikel, hvis hovedsubstans er russisk propaganda. Hvorfor gør man dét? Har man overvejet, 
om man ikke dermed gør sig til nyttig idiot for et regime, som har en klar interesse i at sprede 
misinformation i Vesten”, spurgte han og tilføjede, at ikke alle læsere har en baggrund, der gør, at de 
kan sortere i informationerne og se helt bort fra relevansen af en artikel bragt af et af Danmarks største 
medier. 

I mit svar til læseren konstaterede jeg, at det var et direkte eller indirekte citat fra den underliggende 
artikel i Isvestija, når det i den pågældende artikel blev oplyst, at Mikhail Popov, vicesekretær i det 
russiske sikkerhedsråd konkret henviser til risikoen for at udløse en ”utilsigtet” atomkrig. 



21 
 

”Samfundsmæssigt er det en helt relevant oplysning, at man også i Rusland forholder sig til spørgsmål 
om Joe Bidens duelighed som præsident blandt andet i forhold til hans alder. Det er et emne, som vi vel 
at mærke også drøfter i Vesten i forbindelse med den igangværende primærvalgkampagne forud for det 
amerikanske præsidentvalg til efteråret”, skrev jeg i mit svar.  

Efter min vurdering var der i øvrigt dækning for overskriften i selve artiklen, og jeg fandt ikke, at der var 
tale om russisk propaganda uanset Mikhail Popovs eventuelle formål med at stille op til interview i 
Isvestija.  

TV 2s artikel var en selvstændig bearbejdning af et indlæg i den russiske samfundsdebat, som blev sat 
ind i en dansk forståelsesramme. 

Jeg tilføjede, at kommentarer fra eksperter – som eksempelvis seniorforsker Flemming Splidsboel fra 
DIIS – er med at sætte sagerne i perspektiv.    

”Det er i den forbindelse vigtigt, at TV 2 også skal beskæftige sig med, hvad der foregår i Rusland og 
herunder - så godt som det er muligt under de gældende vilkår – indsamle informationer og afspejle 
russiske synspunkter, så seere og læsere kan tage stilling på et oplyst grundlag”, skrev jeg. 

Klager var ikke citeret, omtalt eller identificeret  

Artiklen ”Trusler og billeder af døde børn får politikere til at trække sig fra debat om Israel og Hamas” 
førte i begyndelsen af januar 2024 til en klage fra en af de brevskrivere, som havde lagt breve med 
fotografier af dræbte palæstinensiske børn i folketingsmedlemmers dueslag på Christiansborg. 

En interviewaftale kom aldrig i stand, fordi brevskriveren ikke mente at få klar besked om formålet med 
artiklen, da hun indledningsvis talte med TV 2s journalist. Det pågældende brev var dog blandt de 
henvendelser, der i anonymiseret form blev omtalt i TV 2s artikel om sagen. 

”Nu figurerer mit brev altså i ovenstående artikel om trussels- og hadbeskeder! Der var intet truende i 
mit brev, ingen had- eller tilsvininger! Det er overhovedet ikke i orden således at sætte sobre 
henvendelser i hartkorn med trusselsbreve”, skrev brevskriveren i sin klage til seernes redaktør. 

I mit svar 7. marts 2024 anførte jeg, at jeg havde forelagt kritikken for journalisten, som havde talt med 
brevskriveren og produceret de nyhedsindslag, der blev sendt om sagen samme dag, som artiklen blev 
publiceret på tv2.dk. Artiklen var skrevet af to andre journalister på redaktionen for tv2.dk.  

”Min gennemgang af såvel TV 2s artikel samt nyhedsindslagene på TV 2 News og i 18 og 19 Nyhederne 
på TV 2 samme aften viser imidlertid, at du ikke er citeret, omtalt eller på anden måde identificeret i 
forbindelse med det, TV 2 omtaler som ubehagelige og truende beskeder og billeder af døde børn til 
medlemmer af Folketinget. Set fra min stol er du derfor ikke formelt klageberettiget i forhold til TV 2s 
vinkling og prioritering af sagen”, skrev jeg i mit svar til brevskriveren.  

”Artiklen og de pågældende indslag er efter min vurdering i øvrigt ikke i strid med TV 2s etiske 
retningslinjer. Jeg finder på den baggrund ikke anledning til kritik, men skal endnu en gang beklage det 
sene svar”, lød min konklusion. 



22 
 

Voldsom egenreklame i X Factor-pause 

En såkaldt trailer for et TV 2-program om en mand, som slog sin hustru ihjel for øjnene af deres to børn, 
blev sendt i pausen mellem X Factor live og afgørelsen 29. marts, og det førte til en klage fra en seer, 
som fandt, at der måtte være tale om en fejl.  

”X Factor er et familieprogram, og en reklame for et krimiprogram med den teaser, på det tidspunkt, er 
virkelig dårlig dømmekraft. Jeg håber, at I tager dette til efterretning i forbindelse med jeres fremtidige 
reklameindslag for egne programmer”, hed det i klagen, som sluttede med et ”Tak.” 

TV 2 Marketing har ansvaret for trailere i programfladen, og min opgave bestod derfor i at indhente et 
svar fra afdelingen, hvor den ansvarlige teamchef medgav klageren, at dokumentaren ”Hvorfor slog du 
vores mor ihjel?” bygger på en voldsom præmis. 

Afdelingen havde derfor på forhånd justeret indholdet i traileren ved at fjerne voldsomme billeder, 
således, at den kunne vises i TV-flade efter kl. 20. Emnet i dokumentaren var dog stadig det samme. 

”Jeg vil give dig ret i, at reklameblokken ved X Factor ikke er en hensigtsmæssig placering, da 
programmet henvender sig til et bredt publikum – herunder familier med børn for hvem, den 
pågældende trailer ikke er optimal. Jeg sørger derfor for, at den ikke vil køre i den placering 
fremadrettet”, hed det i svaret fra TV 2 Marketing. 

Klage over deltagers opførsel i Bachelorette 

En seer klagede 6. juni til seernes redaktør over en episode i programserien Bachelorette, hvor 
deltageren Peter havde overrasket Sofie ved pludseligt og uden foregående aftale at give hende et kys. 
Seeren opfattede Peters opførsel som manipulerende og grænseoverskridende og kritiserede derfor, at 
en person med hans adfærd kunne få lov til at deltage i programmet.  

”Særligt én episode, hvor Sofie blev kysset af Peter mod hendes ønske, har efterladt mig rystet. Det er 
en virkelig dyster trigger at se et overgreb udfolde sig i et ellers hyggeligt og sobert program”, hed det i 
klagen til seernes redaktør.  

”At se hendes reaktion efterfølgende, hvor hun følte sig ked af det og skuffet over sig selv, er et tydeligt 
tegn på, at hendes grænser blev overskredet. Derudover er det dybt foruroligende, at Peter efter eget 
udsagn ikke fortryder sin handling, selvom han er klar over den negative påvirkning, det havde på Sofie”, 
tilføjede klageren. 

I sit svar understregede TV 2s redaktør på Bachelorette, at TV 2 på ingen måde ønsker at opfordre til 
eller forherlige overgreb for at ”lave godt tv”, idet han tilføjede, at der ikke medvirker nogen mænd i 
programmet, med mindre mindst én af kvinderne ønsker at den pågældende skal fortsætte og derfor 
tilbyder ham en rose.  

TV 2-redaktøren oplyste, at det efter interne samtaler ikke var produktionens eller den medvirkendes 
opfattelse, at der havde fundet et overgreb sted i den pågældende scene.  



23 
 

Derfor valgte Sofie at lade sin tvivl komme Peter til gode, da hun tilbød ham at blive i programmet ”indtil 
videre”. 

”At scenen overhovedet er relevant i en programserie som ’Bachelorette’, er der flere grunde til. Dels 
finder den sted – og ikke kun her, men også igen og igen i den dating-virkelighed, programmet er sat i 
verden for at afspejle”, skrev redaktøren i sit svar, idet han tilføjede, at episoden måske ”kan lære os at 
læse hinandens grænser”. 

Jeg kunne på den baggrund tilslutte mig svaret fra TV 2 – og deltageren Sofie valgte den følgende uge at 
sende Peter ud af Bachelorette.   

Afslag om aktindsigt 

En seer anmodede i august om ”fuldstændig og komplet aktindsigt omkring enhver henvendelse, 
kontakt og dialog, I har haft med foreninger, organisationer, samfund, forbund, politikere, politiske 
partier både fra Danmark og udlandet, ambassader, ministerier, lobbyister mf. omhandlende staten 
Israel med særligt fokus på henvendelser, der kan opfattes som et forsøg på at påvirke den redaktionelle 
og journalistiske linje.”  

Mailskriveren henviste til Offentlighedsloven, som han mente giver enhver ret til aktindsigt, ”uanset, om 
man har en særlig retlig interesse i sagen eller ej”. 

Anmodninger om aktindsigt modtages med jævne mellemrum, og i samarbejde med TV 2 Jura 
udarbejdede jeg derfor et svar, hvoraf det fremgik, at eftersom TV 2 Danmark A/S i det hele er undtaget 
offentlighedsloven jf. bekendtgørelsen nr. 1568 af 2013, kunne der ikke gives aktindsigt i det ønskede. 

Siden omdannelsen til et aktieselskab har TV 2 Danmark ikke været omfattet af offentlighedsloven.  

TV 2s afslag kan ikke påklages til nogen anden myndighed, heller ikke selv om aktierne er ejet af staten. 

Offentlighedsloven blev ændret i 2013.  

Kronologien er således: 

1)  Tidligere offentlighedslov nr. 572 af 19. december 1985. TV 2 var omfattet af denne lov, da det 
oprindeligt blev etableret, idet Radio- og fjernsynsloven undtog det, der havde med programvirksomhed 
at gøre.  

2) TV 2 Danmark blev i 2003 omdannet til et aktieselskab, og var herefter ikke længere omfattet af 
offentlighedsloven. 

3) Der blev i 2013 vedtaget en ny offentlighedslov, der erstattede 1985-loven – nemlig lov nr. 606 af 12. 
juni 2013, hvorefter visse statsejede aktieselskaber som noget nyt blev omfattet af offentlighedsloven. 
Nogle selskaber blev det samtidig undtaget, herunder TV 2 jf. bekendtgørelsen nr. 1568 af 2013. 

Uenighed om fejl i Presselogen 



24 
 

En af årets uløste konflikter handlede om den kvindelige algeriske bokser og OL-guldvinder Imane Khelif 
og involverede både TV 2 Sport og programmet Presselogen på TV 2 News. 

Problemet opstod, da Presselogen i udsendelsen 18. august 2024 kritiserede flere medier for ukritisk at 
være hoppet med på russisk propaganda og uden dokumentation påstå, at den algeriske bokser var 
under mistanke for at være udstyret med mandlige XY-kromosomer, og altså ikke med de gængse to X-
kromosomer, der gælder for biologiske kvinder.   

Ifølge Presselogens vært ”undlod medierne at fortælle, at den eneste kilde til, at Khelif skulle have 
mandlige kønskromosomer, er formanden for det internationale bokseforbund, russeren Umar 
Kremlev”. 

Senere i udsendelsen blev det om samme Kremlev sagt, at ”det er ham, og kun ham, der har været ude 
og omtale de her tests, og der er ikke fremlagt dokumentation”. 

Presselogens vært konstaterede endvidere, at ”der har været den slags historier før, som man så har 
kunne spore tilbage til russiske troldefabrikker, hvor det har handlet om parisiske væggelus”. 

Fremstillingen i Presselogen førte til en klage til seernes redaktør fra en af TV 2 Sports boksekyndige 
medarbejdere, som fandt, at det mediekritiske program undlod at bringe ”yderst vigtige og centrale 
informationer i dækningen af ”boksesagen”.  

”Imane Khelif dumpede to kønstest, og sagen kunne appelleres til Den Internationale Sportsdomstol, 
CAS. Khelif appellerede i 2023 sagen til CAS, men Khelif gennemførte ikke appellen, og dermed var 
sagsforløbet slut. Så stod testene til troende”, skrev journalisten og tilføjede, at ”sådan er det med alle 
sager i sporten. Bliver en dopingtest for eksempel ikke appelleret til CAS, så står dopingtestens resultat 
ved magt”.  

Han tilføjede, at ”CAS er en supertroværdig instans, som alle de internationale sportsforbund retter sig 
efter. Det er her dopingsager, kontraktsager, osv. bliver afgjort. Med andre ord er CAS ikke en del af en 
russisk propaganda eller misinformation”.  

”Vi taler om konkrete beviser. Der var to test ved anerkendte laboratorier, hvor atleten dumpede begge 
test. Der var muligheden for en appel – præcis som i alle andre retssystemer – hvor atleten valgte, at 
sagen ikke skulle afprøves i CAS”, skrev TV 2 Sports medarbejder og tilføjede: 

”Disse oplysninger er frit tilgængelige. Forløbet med CAS har været omtalt mange steder.” 

Journalisten kontaktede efterfølgende selv den internationale sportsdomstol CAS, som bekræftede 
over for ham, at appellen fra Imane Khelif aldrig blev gennemført.  

Oplysningerne fremgår af artiklen ”Khelif-appel aldrig gennemført, bekræfter CAS” på tv2.dk. 

Min egen undersøgelse viste, at oplysningerne om, at Imane Khelif og hendes taiwanesiske kollega Lin 
Yu-ting var dumpet i en kønstest foretaget af et uafhængigt laboratorium, blandt andet fremgår af punkt 
6 i et bestyrelsesreferat i IBA (international Boxing Association) fra 29. marts 2023.  



25 
 

Tilsvarende kan oplysningerne om, at Khelif i 2023 droppede sin appelsag ved CAS søges frem på IBA’s 
hjemmeside – lige som de indgår i artikler hos britiske BBC og amerikanske The Atlantic.  

I en mail til Presselogens chef anførte jeg, at det efter min vurdering ikke var korrekt, når det i 
udsendelsen 18. august blev fremlagt, som om den russiske formand for IBA, Umer Kremlev, var 
”eneste” kilde til oplysningerne om, at Imane Khelif og Lin Yu-ting var udelukket i den organisation efter 
kønstest i 2022 og 2023. 

Selv om jeg anerkendte, at sagen er kompliceret, fandt jeg, at det ville være oplagt for TV 2 og 
Presselogen at bringe en korrektion, så sagen kunne blive lukket. 

Anbefalingen blev ikke taget til følge. 

Dømt bedrager ansat som underviser på CBS 

En læser sendte i september en forespørgsel til seernes redaktør, idet han ønskede at få oplyst, hvilke 
presseetiske overvejelser der blev drøftet i forbindelse med artiklen ”Dømt bedrager ansat på CBS” på 
tv2.dk 21. september 2024. Artiklen var en opfølgning på Operation X-udsendelsen ”Den ustoppelige 
bedrager” fra 2019.  

”Personen har anket sine byretsdomme, og sagen er ikke endeligt afsluttet”, og ”I kontakter personens 
arbejdsgiver, når sagen ikke er afsluttet”, fremgik det af forespørgslen.  

I sit svar oplyste journalisten fra TV 2 Dokumentar, at det allerede var offentlig kendt, at den pågældende 
jurist i marts 2024 blev idømt 2 år og tre måneders fængsel for groft bedrageri og skattesvindel, og i juni 
blev han så yderligere idømt to års fængsel for svindel med offentlige tilskud.  

”Vi følger op på disse domme, fordi vi i Operation X i 2019 undersøgte og afslørede den dømtes 
involvering i netop dette svindelkompleks, som han nu er dømt samlet over fire års fængsel for sin 
involvering i”, skrev journalisten, som tilføjede, at den dømte som følge af sagerne er frakendt retten til 
at virke som advokat, fordi han ifølge retten er ”uværdig til den agtelse og tillid, der må kræves til 
udøvelse af advokatvirksomhed”. 

I mit svar til spørgeren anførte jeg, at jeg på den baggrund var enig med TV 2s journalister, når de 
vurderede det som relevant viden for offentligheden, at den dømte underviser studerende i erhvervsjura 
på CBS, og desuden kan fungere som censor ved deres eksaminer.  

”Der er tale om oplysninger, som det efter min vurdering er helt relevant at bede CBS om at forholde sig 
til”, skrev jeg og tilføjede, at det hørte med i billedet, at TV 2 havde forsøgt at få den dømte i tale omkring 
jobbet som underviser på CBS, men at den tidligere advokat ikke var vendt tilbage. 

Samlet set fandt jeg derfor ikke anledning til kritik af artiklen. 

Julemanden findes ikke  



26 
 

Flere læsere klagede 19. november 2024 til seernes redaktør over artiklen ”Mor tordner efter oplevelse 
i 1. klasse: - Det skal vi bare ikke bede om” på tv2.dk, som handlede om en lærer i Hvidovre ved 
København, som i en kristendomstime valgte at fortælle børnene i en 1. klasse, at der hverken findes 
nisser eller julemand. 

Det fandt en mor til et af børnene ud af, da en besked fra læreren tikkede ind på skoletjenesten Aula. 
Læreren ville forberede forældrene på, at der kunne opstå spørgsmål om nisser, når de blev hentet fra 
skole, og det fremgik af beskeden på Aula, at "den svære sandhed" skabte en "kollektiv hjertesorg" 
blandt eleverne, hvoraf et par af dem "mistede deres julesmil". 

”Jeg synes, at det var tragisk”, sagde moren, som reagerede ved at lægge et opslag på det sociale medie 
TikTok. 

Artiklen førte til flere klagere fra læsere, som fandt, at TV 2 medvirkede til at hænge læreren – som ikke 
blev nævnt med navn – ud i offentligheden. 

En mandlig lærer kritiserede TV 2 for at skrive en historie ”udelukkende fra mors perspektiv, uden at 
belyse sagen fra flere sider eller undersøge detaljerne grundigt.” 

Andre læsere fandt, at det måtte være en sag mellem lærer, forældre og børn, det måtte være nok, ”at 
det kører af sporet lokalt på Aula”. 

I mine svar medgav jeg, at det ikke var dagens vigtigste nyhed, at en lærer i Hvidovre havde afsløret over 
for eleverne i en 1. klasse, at julemanden ikke findes.  

”Men artiklen dokumenterer, at det er spørgsmål, som indgår i den debat, der foregår mellem skole og 
forældre i det danske samfund. Det er i den forbindelse værd at nævne, at moren også har fremsat sin 
kritik i et indslag på TikTok, som ifølge det oplyste er blevet set af flere end 130.000 brugere”, skrev jeg 
og tilføjede, at sagen endvidere havde været genstand for indslag på TV 2 og TV 2 News samme aften. 

Selv om der er tale om en lokal sag af begrænset samfundsmæssig betydning, ligger emnet efter min 
vurdering inden for de rammer, der er udstukket i TV 2s politisk fastlagte public service-krav.  

Her fremgår det, at TV 2 i det samlede programudbud skal tilbyde ”en bred samfundsmæssig dækning 
af Danmark og således afspejle den mangfoldighed af kultur, livsopfattelse og levevilkår, der er i de 
forskellige dele af landet.” 

”Der skal med andre ord også være plads til en historie om, hvorvidt man i en skole må tage troen på 
julemanden fra mindre børn. Jeg kan endvidere konstatere, at redaktionen bag artiklen har kontaktet 
både skolen og Hvidovre Kommune for at lade dem komme til orde, hvilket er i overensstemmelse med 
gængs journalistisk praksis”, tilføjede jeg.  

Historien blev også bragt i TV 2s Go’ aften Live, som efter kommunens afslag havde valgt at invitere en 
tidligere skolelærer med i udsendelsen, hvor han gav udtryk for, at læreren i Hvidovre ikke havde begået 
nogen etisk eller faglig fejl ved at fortælle børnene sandheden, at julemanden ikke eksisterer. 



27 
 

Samlet set fandt jeg derfor ikke grundlag for kritik af artiklen eller indslagene på TV 2 og News. 

News & Co. om syrere som ”kæmpe gevinst” 

En seer klagede 9. december 2024 til seernes redaktør, efter at han i programmet News & Co. på TV 2 
News havde hørt den mandlige vært erklære, at ”de folk fra Syrien er jo højt uddannet og en kæmpe 
gevinst for Danmark. Se blot hende man lige så, som kunne flydende dansk!” 

Seeren mente, at over 80 procent af de syriske migranter ikke har noget arbejde, men er på 
overførselsindkomst efter 8 år, at det er en myte, at de skulle være veluddannede, at de er ”voldsomt 
overrepræsenteret” i samtlige kriminalstatistikker, og at over 90 % af herboende syrere har været på 
ferie i hjemlandet, som de var flygtet fra. 

Klagerens konklusion var derfor, at migranter fra Syrien ikke er en ”kæmpe gevinst for Danmark”, men 
”kommet herop gennem ni fredelige lande, så de er økonomiske migranter og bør sendes hjem 
øjeblikkeligt.” 

Samtidig beskyldte han TV 2s vært for at være dårligt orienteret og have en ”venstresnoet” holdning. 

I mit svar noterede jeg, at den pågældende TV 2-værts bemærkning faldt i en dialog med en 
paneldeltager, som blandt andet sagde, at ”mange af de syrere, som taler dansk og er velintegrerede, 
de kunne jo have en mulighed for at komme til at arbejde her. Og det står jo ethvert menneske frit for at 
søge om det, og det vil jeg da opfordre rigtig mange af dem til, fordi de er jo en klar gevinst, mange af 
dem, for vores samfund.” 

Hertil konstaterede TV 2s vært, at ”mange er veluddannede. Vi hører her en kvinde, som taler flydende 
dansk og taler tydeligt dansk. Altså det er jo en kæmpe gevinst for det danske samfund.” 

I et svar til undertegnede skrev redaktøren for News & Co., at hun havde drøftet udtalelsen med værten. 

”Det er selvfølgelig ikke hans private holdning, men han beklager, at opsummeringen blev italesat, så 
det kunne misforstås”, lød det i svaret fra redaktøren for News & Co.  

Redaktøren tilføjede, at det ydermere havde ”været optimalt med et almindeligt journalistisk kritisk 
modspørgsmål” til paneldeltageren, inden bolden blev sendt videre i panelet – det mener værten også 
selv, konstaterede hun. 

Jeg tilføjede i mit svar til klageren, at en gennemgang af Danmarks Statistiks rapport ’Indvandrere i 
Danmark 2023’ viser, at syrere i Danmark generelt har et lavt uddannelsesniveau og blandt andet ligger 
i bunden, når det drejer sig om personer med lang videregående uddannelse.  

51 procent af herboende syrere i alderen 30-64 år var til gengæld i 2021 i beskæftigelse; fordelt på køn 
var 68 procent af mændene i arbejde, mens det samme gjaldt for 29 procent af kvinderne. Tilsvarende 
var 35 procent af syriske mænd og 65 procent af syriske kvinder i Danmark på offentlig forsørgelse.  



28 
 

Det hører desuden med i billedet, at syriske mænd ifølge Danmarks Statistiks opgørelse ligger højt i 
statistikken, når det handler om kriminalitet.   

”Jeg kan til gengæld ikke finde dokumentation for din oplysning om, at ”over 90 % af herboende syrere 
har været på ferie i hjemlandet, som de var flygtet fra,” skrev jeg og tilføjede, at redaktøren for News & 
Co. på baggrund af de nævnte tal fandt, at det ville have ”klædt” programmet at bringe fakta ind i 
debatten om syrere i Danmark.  

Jeg erklærede mig som seernes redaktør enig med redaktøren og studieværten i, at bemærkningen om, 
at syrere i Danmark er ”veluddannede” og ”en kæmpe gevinst for det danske samfund” kunne 
misforstås som en personlig betragtning, og at det også af den grund ville have klædt News & Co. at 
bringe flere fakta ind i debatten.  

LARS BENNIKE, 15.01.2025 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



29 
 

Bilag:  

Omfang af seerhenvendelser 2024 

I overensstemmelse med bestemmelserne i TV 2s public service-tilladelse om at overvåge TV 2 
Danmark A/S’ behandling af henvendelser fra seere har TV 2 og seernes redaktør i samarbejde med TV 
2s teknologiafdeling fortsat arbejdet med at foretage en løbende registrering af henvendelser, herunder 
klager over TV 2 Danmark A/S’ virksomhed.  

TV 2 håndterer og opbevarer henvendelser i henhold til reglerne i EU's persondataforordning GDPR 
(General Data Protection Regulation), som trådte i kraft 25. maj 2018.  

Hovedparten af alle henvendelser til TV 2 foregår via mails. Ifølge den elektroniske registrering har TV 2 
og seernes redaktør således via de vigtigste offentlige TV 2-mailadresser modtaget og kategoriseret 
20.952 mailhenvendelser fra seere og brugere i 2024. Det er i forhold til 2023 en forøgelse på ca. 6%. 

De 20.952 kategoriserede henvendelser fordeler sig således: 8.265 e-mails med kritik/kommentarer, 
5.094 forslag, 5.055 spørgsmål, 814 henvendelser om fejl, 494 om dårligt sprog, 463 klager, 384 rosende 
e-mails, 216 om stavefejl samt 157 e-mails om afindeksering/anonymisering. Dertil kommer 10 ikke 
kategoriserede mails. 

Dertil kommer ansøgninger, som ikke registreres i henhold til persondataforordningen, samt et stort 
antal pressemeddelelser samt spammails, som ikke længere indgår i registreringen. 

Seernes redaktør modtog i 2024 lidt over 8.200 henvendelser med forespørgsler, kommentarer, kritik 
og klager via sin officielle mailadresse. Det er færre end i 2023, hvor seernes redaktør modtog knap 
9.300 henvendelser. Dertil kommer en række henvendelser til redaktørens personlige mailadresse.  

En række af disse henvendelser er i overensstemmelse med proceduren sendt videre til besvarelse i TV 
2s afdelinger, og derefter er nogle af dem vendt tilbage til behandling hos seernes redaktør. I andre 
tilfælde er henvendelser stilet direkte til seernes redaktør med anmodning om en vurdering. 

Tematikker i seermails 
TV 2 Nyhederne modtog ved indgangen til 2024 mere end 100 henvendelser vedrørende tronskiftet, 
herunder ros til værterne. Også krigen mellem Israel og Hamas medførte mange henvendelser 
herunder kædemails i januar og oktober.  

Dækningen af valgkampen i USA fik mange seere til tasterne - nogle med ros til dækningen, mens andre 
mente, at amerikansk politik - og Trump - blev dækket for intenst. Nogle seere skrev, at krigen i Ukraine 
bliver dækket for lidt. I december fik Nyhederne både ris og ros for den intensive dækning af 'Hvem 
passer på grisene'. 

Programmer som ’Vild med dans’, 'Den sorte svane', ’X Factor’, ’Knæk Cancer’, årets julekalender, 
’Tinkas Juleeventyr’, samt ’Forræder’ gav også hver især anledning til op til hundrede henvendelser.  

TV 2 og seernes redaktør modtog også mange henvendelser om fejl på tekst-tv og falske mails, der 
hævder at være fra TV 2. På trods af, at ’Tinkas Juleeventyr’ var en genudsendelse, affødte den stor 
interesse, hvilket blev afspejlet både i TV 2s indbakke og i seertallene. 



30 
 

Dækningen af herrehåndbold i januar medførte mange mails med henholdsvis ros og ris. Specielt for 
2024 var der mange kritiske reaktioner på storskærmsreglerne i forbindelse med VM i fodbold.  

Desuden var der stor aktivitet for at få Serie A-rettigheder til TV 2: 79 fodboldfans skrev mails om dette. 
Derudover modtog TV 2 Sport et åbent brev underskrevet af 229 fans. Også OL medførte seermails 
herunder kritik af pop-up-vinduer, som skulle gøre opmærksom på kommende events/udsendelser, og 
det generede nogle seere.  

I forbindelse med afslutningsceremonien på OL reagerede 35 seere med kritik af, at kommentatorerne 
talte under musikindslag og dans ved ceremonien. I september kritiserede 18 seere, at TV 2 ikke 
dækkede de Paralympiske lege i samme omfang som OL. 

Generelt fik kommentatorer og værter både fik ris og ros i årets løb. Risen gik i høj grad på 
kommentatorer, der talte for meget. Desuden kritiserede nogle seere kommentatorer, som de enten 
opfattede som partiske kommentatorer eller som dårlige forbilleder. 

Henvendelser til TV 2s Kundecenter 
TV 2s Kundecenter besvarede i 2024 213.233 henvendelser, hvilket er en stigning på 12% i antallet af 
henvendelser fra 2023. Den store sportssommer i 2024 affødte endnu flere henvendelser end vanligt. 
Kundecenterets chatrobot er stadig meget anvendt, og antallet af henvendelser på chatten er også 
steget i 2024. 

Top-5 over årsagerne til henvendelserne til kundecenteret:  
1) Betaling 21%  
2) Abonnementsopsætning 20% 
3) Opsigelse TV 2 Play 12% 
4) Tekniske problemer 11%  
5) Login 10%. 

TV 2 Nyhedernes moderation på Facebook og Instagram 
TV 2 har i en årrække modereret debatten på sociale medier, og TV 2 Nyhedernes i alt fem sider på 
Facebook og Instagram modtog i 2024 lidt over 3 millioner kommentarer, hvilket er et fald på 20% i 
forhold til 2024, hvor det samlede antal kommentarer lå på 4 millioner kommentarer.  

Moderatorerne tog i årets løb aktivt stilling til ca. 700.000 kommentarer, som blev læst og vurderet. Det 
er samme niveau som det foregående år. Et mindre antal sager førte til, at moderatorerne valgte at slette 
kommentarer, som ikke levede op til kravene om ’god tone’, ligesom enkelte debattører blev blokeret i 
en periode for overtrædelse af debatreglerne. 

 

 

 


