Retsinformation
Udskriftsdato: 22. februar 2021

KEN nr 9088 af 26/03/2008 (Gzldende)

Pressenavnets kendelse i sag nr. 2007-6-619

Ministerium: Justitsministeriet Journalnummer: 2007-6-619



Pressenavnets kendelse 1 sag nr. 2007-6-619

Resumé
2 klagere klagede over en udsendelse pd TV 2 og www.sputnik.dk.
Pressenzvnets begrundelse og afgerelse:

Pressenaevnet bemzaerker indledningsvis, at spergsmalet om, hvorvidt straffelovens § 264 er
overtradt, henhorer under domstolene og falder uden for nzevnets kompetence, hvorfor klagepunk-
tet ikke behandles.

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at ofre for forbrydelser og ulykker skal
vises det storst mulige hensyn. Ved indsamling af og gengivelse af billedmateriale skal der vises hen-
synsfuldhed og takt, jf. punkt B.3. Det folger videre af de vejledende regler for god presseskik, at
meddelelser, der kan kraenke privatlivets fred, skal undgis, medmindre klar almen interesse Kkrze-
ver offentlig omtale, jf. punkt B.1.

Pressenzevnet finder, at der er en klar almen interesse knyttet til politiets arbejde. Naevnet fin-
der imidlertid, at der ikke er en sidan almen interesse i de konkrete optagelser fra [K1]s dyreklinik
og privatbolig, at der er belaeg for at offentliggore optagelserne uden samtykke fra ejeren [K1], der
ikke var til stede under optagelserne, og fra [K2] for sa vidt angar de optagelser, hvor hun kan ses.

Under hensyn til, at TV 2 kom til stede uden forudgiende aftale med de bererte ved indbrud-
det, ma det pahvile mediet at sikre sig, at der foreligger samtykke til offentliggerelsen af optagelser-
ne. Det er ikke dokumenteret, at [K2] gav samtykke til at optagelserne skete med henblik p4 offent-
liggarelse, og under de foreliggende omstzaendigheder kan hendes manglende protest mod filmopta-
gelserne ikke anses som et stiltiende samtykke til offentliggerelse. Da [K1] heller ikke hverken di-
rekte eller indirekte har samtykket i offentliggorelsen, udtaler navnet sin kritik.

Da www.sputnik.dk, efter man blev opmzerksom pa [K1] og [K2]s indsigelser, redigerede ud-
sendelsen saledes, at indslaget omhandlende klagerne ikke leengere fremgik, finder nzevnet ikke
grundlag for at palzegge www.sputnik.dk offentliggerelse efter medieansvarsloven § 49.

I medfer af medieansvarsloven § 49 pilaegger Pressenzvnet herefter den ansvarshavende re-
dakter af TV 2 at offentliggere et kendelsesresume.

[K1] har pa egne vegne og 1 henhold til fuldmagt fra [K2] klaget til Pressena@vnet over en udsendelse pa
TV 2 den 19. november 2007, idet de mener, at god presseskik er tilsidesat.

1. Sagsfremstilling

TV 2 sendte den 19. november 2007 fjerde afsnit i programserien ”Panserpigerne”. 1 fire programmer
fulgte TV 2 fire kvindelige betjente. I det piklagede afsnit blev en politielev, [A], kaldt ud til et indbrud 1
en dyreklinik 1 Viborg. [A] blev filmet pd vej hen til dyreklinikken, hvor hun sammen med sin kollega
blev lukket ind af [K2]. [K2] viste politiet rundt 1 klinikken og 1 ejerens private bolig. Privatboligen var 1
forlengelse af dyreklinikken. Af indslaget fremgik folgende under rundvisningen:

”[K2]: Jeg kan se, at der er noget skuffeverk, der er dbent herovre. Og der er rodet her. Og sa kommer
vi videre herned [[K2] viser rundt i klinikken].



Speak: Ejeren af dyreklinikken er ikke hjemme. Kvinden her arbejder i klinikken og opdagede indbrud-
det, da hun laste sig ind 1 huset.

[A], politielev, Viborg Politi: Har du nogen idé om, hvor de er kommet ind henne?

[K2]: Ja.

Speak: Inde 1 privatboligen dukker der pludselig noget meget mystisk op, som tyvene har efterladt sig.

[A]: De har jo overstreet det hele...

Speak: Indbrudstyvene har spredt noget, der ligner hvidt pulver ud flere steder i huset. Blandt andet i
kokkenet [i privatboligen].”

En identisk udsendelse blev lagt pd www.sputnik.dk.

2. Parternes synspunkter

2.1. [K1]og [K2]s synspunkter

[K1] har indledningsvis anfert, at klinikassistent [K2] holdt gje med dyreklinikken og hans privatbolig
under hans ferie. Da [K2] blev opmarksom pa indbruddet, kontaktede hun [K1], der gjeblikkeligt an-

meldte indbruddet. Han forklarede politiet, at [K2] var pa stedet og opgav hendes navn og adressen. Her-
udover oplyste han over for politiet, at han ville vare pd adressen halvanden time senere.

Da politiet ankom til adressen, oplyste den kvindelige betjent over for [K2]: Vi har kamera med. De
skal folge mit arbejde”. [K2] kunne se, at det var tilfeldet og protesterede ikke over for betjenten. Hun
var rystet efter opdagelsen af indbruddet og var endvidere ikke klar over konsekvenserne af optagelserne.
Personen 1 civil forte klinikassistenten ingen samtale med, og klinikassistenten sa ikke TV 2-logoet. Da
[K1] kom hjem, oplyste [K2], at der var blevet filmet pa stedet. [K1] ringede til vagthavende og pointere-
de, at man ikke ville have indbruddet dackket af TV-Midtvest.

[K2] har anfert, at hun ikke har givet TV 2 tilladelse til at filme samt offentliggere indslaget med hende.
TV 2 har misbrugt [K2]s demmekraft og tillid i situationen.

[K1] har videre anfort, at det er i strid med privatlivets fred at offentliggere optagelser fra klinikken og
privatboligen uden ejerens samtykke. Dette fremgar tillige af straffelovens § 264. Dyreklinikken og boli-
gen er ikke offentligt tilgeengelige steder og har ingen almen offentlig interesse.

2.2. TV 2 og www.sputnik.dk’s synspunkter

TV 2 har anfert, at det er standardprocedure, at politiet oplyser, at TV 2 laver optagelser, der kan blive
brugt i et tv-program, men at det ikke er sikkert, at optagelserne offentliggares. Man kan altid frabede sig,
at der filmes i hjemmet. [K2] blev oplyst om, hvorfor fotografen var med. Pa fotografens vest og pé ka-
meraet fremgik logoer fra TV 2 pa henholdsvis 30 x 40 cm og 10 x 15 cm.

[K2] oplyste, at hun var ansat i klinikken og passede huset for ejerne, som hun var i telefonisk kontakt
med. Uanset at TV 2 ikke er i besiddelse af optagelser, hvor [K2] — ubestridt af klagerne — fir oplyst, at
der er en kameramand med, finder TV 2, at [K2] alene ved sin adfard har givet TV 2 samtykke til at
filme begivenhederne. TV 2 indhentede derfor ikke et samtykke fra [K1]. Klagerne henvendte sig ikke
efterfolgende og frabad sig deres medvirken i programmet. [K1] henvendte sig forst den 28. november
2007.

TV 2 har herudover anfert, at man umiddelbart efter [K1]s henvendelse fjernede indslaget fra
www.sputnik.dk samt redigerede tv-programmet (den 29. november 2007), sa sekvensen ikke ville frem-
komme 1 genudsendelser.

3. Pressenzvnets begrundelse og afgerelse:

I sagens behandling har felgende neevnsmedlemmer deltaget:
Jytte Scharling, Jan Kristensen, Ulrik Holmstrup og Bodil Merkev Ullerup.



Pressen@vnet bemerker indledningsvis, at spergsmalet om, hvorvidt straffelovens § 264 er overtradt,
henherer under domstolene og falder uden for naevnets kompetence, hvorfor klagepunktet ikke behandles.

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at ofre for forbrydelser og ulykker skal vises det
storst mulige hensyn. Ved indsamling af og gengivelse af billedmateriale skal der vises hensynsfuldhed og
takt, jf. punkt B.3. Det folger videre af de vejledende regler for god presseskik, at meddelelser, der kan
kreenke privatlivets fred, skal undgas, medmindre klar almen interesse kraver offentlig omtale, jf. punkt
B.1.

Pressenavnet finder, at der er en klar almen interesse knyttet til politiets arbejde. Naevnet finder imidler-
tid, at der ikke er en sadan almen interesse 1 de konkrete optagelser fra [K1]s dyreklinik og privatbolig, at
der er belaeg for at offentliggere optagelserne uden samtykke fra ejeren [K1], der ikke var til stede under
optagelserne, og fra [K2] for sa vidt angér de optagelser, hvor hun kan ses.

Under hensyn til, at TV 2 kom til stede uden forudgdende aftale med de bererte ved indbruddet, ma det
pahvile mediet at sikre sig, at der foreligger samtykke til offentliggerelsen af optagelserne. Det er ikke
dokumenteret, at [K2] gav samtykke til at optagelserne skete med henblik pé offentliggerelse, og under de
foreliggende omstendigheder kan hendes manglende protest mod filmoptagelserne ikke anses som et stil-
tiende samtykke til offentliggerelse. Da [K1] heller ikke hverken direkte eller indirekte har samtykket i
offentliggarelsen, udtaler naevnet sin kritik.

Da www.sputnik.dk, efter man blev opmerksom pé [K1] og [K2]s indsigelser, redigerede udsendelsen
saledes, at indslaget omhandlende klagerne ikke laengere fremgik, finder navnet ikke grundlag for at pé-
leegge www.sputnik.dk offentliggerelse efter medieansvarsloven § 49.

I medfer af medieansvarsloven § 49 pdlaegger Pressen@vnet herefter den ansvarshavende redakter af
TV 2 at offentliggere folgende:

“Pressencevnet har udtalt kritik af TV 2 og pdlagt os at bringe folgende meddelelse:

Den 19. november 2007 sendte TV 2 udsendelsen "Panserpiger”, der fulgte politiets arbejde. I udsen-
delsen blev der vist optagelser fra en dyreklinik og den tilhorende privatbolig.

Ejeren af klinikken og en medarbejder, der blev set pa filmoptagelserne, har klaget til Pressencevnet,
fordi de mener, at TV 2 burde have indhentet tilladelse fra dem.

Pressencevnet finder, at TV 2 har tilsidesat god presseskik ved ikke at indhente tilladelse til offentliggo-
relsen fra ejeren og medarbejderen, og ncevnet udtaler derfor kritik af kanalen.

Hele kendelsen kan lceses pa www.pressenaevnet.dk.”
Afgjort den 26. marts 2008.



