Retsinformation
Udskriftsdato: 22. februar 2021

KEN nr 9617 af 18/08/2009 (Gzldende)

Pressenavnets kendelse i sag nr. 2009-6-0819

Ministerium: Justitsministeriet Journalnummer: 2009-6-0819



Pressenavnets kendelse 1 sag nr. 2009-6-0819

Resumé
Klager — en person — klagede over udsendelsen Lige pa og sport” pa TV 2.
Pressenzvnets begrundelse og afgerelse:

Det er massemediernes opgave at bringe korrekt og hurtig information. Sa langt det er mu-
ligt, ber det kontrolleres, om de oplysninger, der gives, er korrekte, herunder ved foreleeggelse for
den, for hvem oplysningerne er kreenkende, jf. de vejledende regler for god presseskik punkt A.1 og
A3.

Efter det oplyste lzegges det til grund, at Slagelse FH lejede 11 veerelser af Byens Hotel i perio-
den 31. oktober til 1. november 2008. Taste of South Asia v/[E] fremsendte den 12. januar 2009 en
faktura pilydende 12.500 kroner for hotellejen. Fakturabelobet blev betalt den 19. januar 2009.
Parterne har afgivet modstridende forklaringer om, hvorvidt [E] pa tidspunktet for betalingen var
forpagter af hotellet. Ingen af parterne har fremlagt dokumentation for, hvem der forestod driften
af hotellet pa dette tidspunkt eller modtog betalingen.

Pressenzvnet finder, at indslaget giver indtryk af, at [K] skulle have overfert 12.500 kroner til
Byens Hotel og derved indirekte have honoreret sig selv frem for andre kreditorer. Da TV 2 forseg-
te at kontrollere oplysningen ved forelaeggelse for [K], henviste klager til bestyrelsesformand [C],
der afviste beskyldningerne. Under disse omstzendigheder finder naevnet ikke grundlag for at Kkriti-
sere TV 2 for ikke at kontrollere beskyldningen yderligere. Naevnet har herved tillige lagt vaegt pa,
at [C] uden storre besvaer ma antages at kunne have fremlagt dokumentation for, at forpagter [E]
modtog betaling for hotelleje, eksempelvis i form af en forpagtningsaftale eller en banknota.

God presseskik findes herefter ikke tilsidesat.

Det folger af medieansvarsloven § 36, stk. 1, at anmodning om genmsle i massemedierne over
for oplysninger af faktisk karakter, som er egnet til at pafore nogen ekonomisk eller anden skade af
betydning, og som er blevet bragt i et massemedie, skal tages til folge, medmindre oplysningernes
rigtighed er utvivlsom.

Efter det anforte er oplysningen om, at [K] skulle have fiet udbetalt penge til Byens Hotel pa
et tidspunkt, hvor han selv forestod driften, ikke af utvivlsom rigtighed. Da oplysningen er egnet til
at pafere [K] skade af betydning, er han som udgangspunkt berettiget til at fi bragt et genmeele.
Pressenzvnet finder imidlertid, at klagers genmaletekst blot er en gentagelse af de synspunkter,
som [C] fremkom med i indslaget. [C] er siledes citeret for, at ingen bestyrelsesmedlemmer har fiet
udbetalt penge, og at pengene er overfort til forpagteren. Pressengvnet finder derfor, at [K] ikke er
berettiget til at fa bragt et genmeele, jf. medieansvarsloven § 39.

Advokat Mads Roikjer har pa vegne af [K] klaget til Pressenavnet over en udsendelse i TV 2 den 5.
marts 2009, idet han mener, at god presseskik er tilsidesat. Klagen omfatter endvidere mediets afslag pa
genmele.

1 Sagsfremstilling

TV 2 bragte den 5. marts 2009 udsendelsen “Lige pd og sport (LPS)”. Af introduktionen til udsendel-
sen fremgik bl.a. felgende:




”Speak: Handboldklubben Slagelse er 1 oplesning. Spillerne har ikke faet lon de sidste to maneder, men
kassereren har udbetalt penge til sin egen virksomhed.

[A], tidl. bestyrelsesmedlem, Slagelse DT: Jamen, jeg synes, det er moralsk forkasteligt.
Speak: Bade spillere, trenere og fans prever nu at velte

bestyrelsen.”

Afindslaget "Kaos i Slagelse” fremgik bl.a. felgende:

"Studievcert: Det er to dr siden Slagelse med [B]..., at de kunne std og juble nede i Slagelse, for der
vandt de altsd Champions League for tredje gang. Nu er den midtsjallandske klub pd randen af oplesning
og konkurs. Bestyrelsen beskyldes for at handle umoralsk. Tilliden fra spillere, treenere og fans er vek.
Alle vil nu have bestyrelsen vealtet.

Speak: Endeveggen 1 Antvorskovhallenforteller om tiden, der engang var, men i de sidste to méneder
har Slagelse slet ikke haft rad til at betale spillernes lon.

Speak: Styrer bestyrelsen klubben mod konkurs 1 kulisserne? Ifelge disse mailudvekslinger mellem be-
styrelsesmedlemmer skal klubben erklares konkurs efter et bestyrelsesmade den forste februar. [Af
skermbilledet fremgar en mail med emneordet ”Bestyrelsesansvar”. Bl.a. folgende citater ’glider’ over
skaermen: ’Det er en alvorlig situation”, “erklere sig konkurs”, ”Jeg er parat til at treekke mig”, erklaere
sig konkurs 1 dag”]. Klubben mangler tilsyneladende en million kroner i kassen. Alligevel valger besty-
relsens kasserer [K] og formand [C] at betale en stak regninger i elvte time bag om ryggen pa dele af

bestyrelsen. I alt 137.364 kroner og 89 ere bliver betalt den 19. januar.

[A], tidl. bestyrelsesmedlem, Slagelse DT: Jeg er jo ikke vidende om de udbetalinger. Og isar ikke af de
manglende betalinger af lenninger, fordi det ville vi have reageret imod.

Speak: [A] havde pa det tidspunkt en plads 1 bestyrelsen, men er sidenhen tradt ud. Nu feler han sig fort
bag lyset.

[A]: Jamen, jeg synes, det er moralsk forkasteligt.

Speak: Det samme gor spillere og tranere.

[D], treener, Slagelse DT: Jeg synes, de har erklaret [rettelig: ageret]som nogle amatorer, altsé.

Speak: Og utilfredsheden bliver til vrede, -

[D]: Jeg var sgu lidt sma-méllgs, ikke ogsa.

Speak: - da [D] finder ud af, at kassereren, [K], har udbetalt penge tilsig selv. [K] ejer nemlig Byens
Hotel i Slagelse, der ifelge listen over betalinger fra den 19. januar, far udbetalt 12.500 kroner. Hotel Fre-

derik d. II, der ogsa ligger i Slagelse, og som klubben brugte i samme forbindelse som Byens Hotel, bli-
ver ikke betalt de godt 6.000 kroner, som dét hotel har til gode.

[D]: At han stod forst for skud for at fa sine penge, altsd. Det kan man bare ikke vere bekendt...

[A]: Jeg kender jo ikke [K]s bevaeggrunde i denne her sammenhang, men jeg finder det meerkverdigt,
at man betaler nogle og ikke alle. Det m4 jeg sige. Det er moralsk angribeligt.

Speak: Og det er ikke bare en moralsk angribelig mangvre. Det er decideret ulovligt. Bestyrelsen ma 1
sadan en situation ikke bare valge, hvem de vil betale. Alle skal tilgodeses ligeligt, og man ma under
ingen omstaendigheder tilgodese sig selv.

Soren Friis Hansen, professor, Juridisk Institut, Syddansk Universitet: Der er noget, der tyder pa, at han
har vaeret vidende om, at der har varet en konkurs pa vej pa det tidspunkt, han betalte pengene. Og sa er
det som sagt oplagt med et erstatningsansvar.



Speak: Hvis Slagelse ender med at g konkurs, kan bdde [K] og [C] geres personligt ansvarlige over for
de personer, som handboldklubben stadig skylder penge.

Interviewer: Tror du, at [K] har veret i ond tro pa det tidspunkt, hvor han foretager de der udbetalinger?

[A]: Det ved jeg ikke. Det ved jeg ikke. Det har jeg slet ikke nogen kommentarer til. Det m4 man sperge
[K] om.

Speak: [K] har ikke onsket at deltage i dette program.

[K] (over telefonen): Jeg svarer ikke pa noget. Det er kun Iver, der svarer pa speorgsmal.

Speak: Det har derfor ikke vaeret muligt at sperge ham om, hvorfor han udbetalte penge til sit eget hotel,
men ikke til klubbens spillere og treenere pé et tidspunkt, hvor han selv forventede, at klubben ville g&
konkurs.

Interviewer: Men selv om det jo egentligt er dig. Der er nogle spergsmal, der er meget indgiende, ret
personlige.

[K]: Du har faet svar pa det nu, ikke. Jeg behover ikke at gentage mig selv, vel. Du er rimeligt kvik i
hovedet.

Speak: Vi magdes med formanden, [C], og forholder ham beskyldningerne omkring, at [K] skulle have
udbetalt penge til sig selv.

[C], formand, Slagelse FH: Det jo ikke tilfzeldet, at der er nogen 1 bestyrelsen, der har faet nogen penge.
Det var pé det tidspunkt forpagtet ud. Og det er ham, der havde fiet pengene.

Interviewer: Men forpagteren er jo veek pa det tidspunkt, hvor I betaler pengene. Han forsvinder forste
januar, og sddan som jeg har faet det af vide fra andre kilder i1 klubben, sd blev de her penge overfort
direkte til [K].

[C]: Det ved jeg sé ikke, hvad det er for nogle kilder, du har, fordi det er ikke rigtigt. De er overfort til
forpagteren.

Interviewer: Sa det kan du garantere, at de er?

[C]: Ja, det er det, jeg har faet oplyst.

Interviewer: Har du sa tjekket det?

[C]: Nej, det har jeg ikke.

Speak: [C] erkender dog, at det var forkert overhovedet at udbetale de 137.000 kroner tilbage i januar.

[C]: Det ma vi jo erkende, at det var en fejl, at vi s& har gjort det. Og det ma vi jo sa, hvis det ender
med, at vi pd et eller andet tidspunkt gér konkurs - hvad jeg selvfolgelig ikke héber, at vi gor - sd mé vi jo
tage det ansvar, som vi star til.

Speak: Alligevel vil bestyrelsen ikke frivilligt traede tilbage pa trods af det massive pres fra spillere, tree-
nere og fans. Og det kan ga hen og blive klubbens endeligt.

2

P& baggrund af udsendelsen udsendte Slagelse FHs bestyrelsesformand, [C], den 6. marts 2009 en pres-
semeddelelse, hvoraf folgende bl.a. fremgar:

Vi har ikke noget at skjule 1 Slagelse FH, men fordi der star en journalist og afkraever dokumentation
for nogle udbetalinger, - der er foretaget, inden der er truffet en egentlig beslutning om at melde klubben
konkurs. Bevirker jo ikke, at vi skal legge hele vores bogholderi til offentlig skue.

Jeg, som formand, har nu undersegt sagen omkring udbetalingen til "Byens Hotel”, og der er ikke noget
at komme efter. Belobet er udbetalt til forpagteren af hotellet, og ikke som TV 2 pastar, til klubbens kas-
serer [K].



Ligeledes sporger man til forskelsbehandling mellem to hoteller. Det har ikke veret meningen, at der
skulle vaere en forskel, men vi havde tidligere betalt det andet hotel et tilgodehavende.

Vi stod over for at skulle have besog af et bulgarsk hold 1 forbindelse med afvikling atf EHF-Cup kamp.
Her treeder Byens Hotel til, som en gestus over for klubben og givet et tilbud, der ger, at vi kan modtage
det bulgarske hold. Ligesom der senere blev foretaget betalinger for at sikre holdets fortsatte deltagelse 1
EHF-Cup’en.”

Advokat Mads Roikjer anmodede ved brev af 19. marts 2009 TV 2 om at fi bragt felgende genmele:

TV 2 erietindslag i LSP den 5. marts 2009 fremkommet med en udtalelse om, at der fra Slagelse FH
skulle vaere udbetalt et beleb til bestyrelsesformand [K], som ejer af Byens Hotel. TV 2 er efterfolgende

kommet 1 besiddelse af materiale, der dokumenterer, at denne oplysning er fejlagtig. TV 2 skal séledes
dementere de fremsatte udtalelser og beklage haendelsesforlabet 1 forbindelse med de fremsatte udtalel-

2

ser.
TV 2 afviste den 26. marts 2009 at bringe genmelet.
2 Parternes synspunkter

2.1 [K]s synspunkter

Advokat Mads Roikjer har anfert, at TV 2 har overtradt god presseskik ved at videreformidle ikke do-
kumenterede og forkerte udsagn, ligesom klager er berettiget til at fa bragt et genmele.

Indslaget giver fejlagtigt indtryk af, at [K] har udbetalt 12.500 kr. til sig selv ved at betale en hotelreg-
ning til Byens Hotel. Klager ejer ejendommen, hvori Byens Hotel er beliggende, men hotellet var bortfor-
pagtet til [E] i perioden for hotelovernatningerne (den 31. oktober til 1. november 2008) og betalingen
herfor. Advokaten har som dokumentation fremlagt en usigneret faktura af 12. januar 2009 til Slagelse FH
fra Taste of South Asia v/[E]. Advokaten har videre anfort, at det pagaeldende beleb er betalt fra Slagelse
FH direkte til forpagteren af hotellet og ikke til klager.

2.2 TV 2’s synspunkter

TV 2 har anfort, at indslaget bl.a. fokuserer pa en utilfredshed med, at nogle kreditorer har modtaget
penge frem for andre. Disse beskyldninger har TV 2 forsegt at undersgge. Det uddybes i indslaget, at der
er blevet betalt 12.500 kroner til Byens Hotel, der ejes af [K]. Ifolge flere af TV 2s kilder, herunder [D],
skulle belabet vaere betalt til [K] selv, og det fremgar tydeligt af indslaget, at det ikke er TV 2s pastand.
Péstanden underbygges imidlertid af det forhold, at der den 19. januar 2009 blev betalt udvalgte regnin-
ger, mens andre kreditorer matte afvente betaling. TV 2 har ikke som oplyst i klagers genmaletekst doku-
mentation for, at oplysningen om, at der skulle vaere udbetalt et belgb til bestyrelsesmedlem [K], er fejlag-
tig.

Beskyldningerne er blevet forelagt klager, som henviser til [C], der afviser beskyldningerne og fasthol-
der, at det er forpagteren, der har modtaget betaling. Bestyrelsesformanden afviser, at der er betalt penge
til bestyrelsesmedlemmer, men erkender, at det var en fejl at udbetale penge til visse kreditorer. TV 2 har
herefter afvist at bringe et genmele, idet der ikke er bragt faktisk forkerte oplysninger, og klager allerede
har udnyttet sin mulighed for at kommentere de oplysninger, der enskes et genmale overfor.

3 Pressenavnets begrundelse og afgerelse:

I sagens behandling har felgende nevnsmedlemmer deltaget:
Axel Kierkegaard, Jan Kristensen, Lene Sarup og Marianne Druedahl.

Det er massemediernes opgave at bringe korrekt og hurtig information. Sa langt det er muligt, ber det
kontrolleres, om de oplysninger, der gives, er korrekte, herunder ved forelaeggelse for den, for hvem op-
lysningerne er kraenkende, jf. de vejledende regler for god presseskik punkt A.1 og A.3.



Efter det oplyste laegges det til grund, at Slagelse FH lejede 11 verelser af Byens Hotel i perioden 31.
oktober til 1. november 2008. Taste of South Asia v/[E] fremsendte den 12. januar 2009 en faktura paly-
dende 12.500 kroner for hotellejen. Fakturabelobet blev betalt den 19. januar 2009. Parterne har afgivet
modstridende forklaringer om, hvorvidt [E] pa tidspunktet for betalingen var forpagter af hotellet. Ingen
af parterne har fremlagt dokumentation for, hvem der forestod driften af hotellet pd dette tidspunkt eller
modtog betalingen.

Pressenavnet finder, at indslaget giver indtryk af, at [K] skulle have overfort 12.500 kroner til Byens
Hotel og derved indirekte have honoreret sig selv frem for andre kreditorer. Da TV 2 forsegte at kontrol-
lere oplysningen ved foreleggelse for [K], henviste klager til bestyrelsesformand [C], der afviste beskyld-
ningerne. Under disse omstendigheder finder nevnet ikke grundlag for at kritisere TV 2 for ikke at kon-
trollere beskyldningen yderligere. Neevnet har herved tillige lagt vaegt pa, at [C] uden storre besvaer mé
antages at kunne have fremlagt dokumentation for, at forpagter [E] modtog betaling for hotelleje, eksem-
pelvis i form af en forpagtningsaftale eller en banknota.

God presseskik findes herefter ikke tilsidesat.

Det folger af medieansvarsloven § 36, stk. 1, at anmodning om genmale i massemedierne over for op-
lysninger af faktisk karakter, som er egnet til at pafore nogen ekonomisk eller anden skade af betydning,
og som er blevet bragt i et massemedie, skal tages til folge, medmindre oplysningernes rigtighed er
utvivlsom.

Efter det anforte er oplysningen om, at [K] skulle have faet udbetalt penge til Byens Hotel pa et tids-
punkt, hvor han selv forestod driften, ikke af utvivlsom rigtighed. Da oplysningen er egnet til at pafore
[K] skade af betydning, er han som udgangspunkt berettiget til at fa bragt et genmaele. Pressenavnet fin-
der imidlertid, at klagers genmeletekst blot er en gentagelse af de synspunkter, som [C] fremkom med 1
indslaget. [C] er sdledes citeret for, at ingen bestyrelsesmedlemmer har faet udbetalt penge, og at pengene
er overfort til forpagteren. Pressenavnet finder derfor, at [K] ikke er berettiget til at fa bragt et genmale,
jf. medieansvarsloven § 39.

Afgjort den 18. august 2009



