Retsinformation
Udskriftsdato: 22. februar 2021

KEN nr 9646 af 21/08/2014 (Gzldende)

Pressenavnets kendelse i sag nr. 14-70-00640

Ministerium: Justitsministeriet Journalnummer: 14-70-00640



Pressenavnets kendelse 1 sag nr. 14-70-00640

Resumé
TV 2 indhentede ikke fuldmagter

TV 2 fir kritik for omtale af institutionen Lyngbo. TV 2 havde ikke indhentet fuldmagter fra
en beboer og en tidligere ansat, si institutionen kunne udtale sig.

Pressenzvnets begrundelse og afgorelse:

Pressenzevnet bemzrker indledningsvis, at den tidligere beboer pa Lyngbo, [Beboeren], efter
sit ophold p4 institutionen er blevet anbragt sammen med andre. Spergsmélet om, hvorvidt han var
visiteret i overensstemmelse med sine behov under opholdet pa Lyngbo, henhorer under forvaltnin-
gen og falder uden for Pressenzvnets kompetence. Naevnet tager stilling til, hvorvidt god presseskik
er tilsidesat, og hvorvidt Lyngbo er berettiget til at f4 bragt et genmeele i relation til omtalen i TV 2
og pa tv2.dk.

God presseskik

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at det er massemediernes opgave at brin-
ge korrekt og hurtig information. Sa langt det er muligt, ber det kontrolleres, om de oplysninger,
der gives, er korrekte. Kritik ber udvises over for nyhedskilderne, i seerdeleshed nér disses udsagn
kan veere farvet af personlig interesse eller skadevoldende hensigt. Oplysninger, som kan veere ska-
delige, kraenkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal efterproves i serlig grad, inden de
bringes, forst og fremmest ved forelzeggelse for den pagzldende. Forelzeggelse ber ske siledes, at
der gives den adspurgte rimelig tid til at svare. Det folger af punkterne A.1 — A.3.

- Kildekritik og kontrol af oplysninger

En del af TV 2s oplysninger hidrerer fra den tidligere medarbejder pa Lyngbo, [Medarbejde-
ren]. [Medarbejderen] blev afskediget fra Lyngbo i oktober 2013. Uanset, det blev oplyst i indslaget
i TV 2, at der var tale om en afskediget medarbejder, gav forholdet TV 2 anledning til at veere kri-
tisk over for hans oplysninger. Det samme galder, nir institutionen Lyngbo ikke kunne udtale sig
om de konkrete beboere eller personalemaessige forhold som folge af tavshedspligt.

I artiklen og indslaget den 11. marts 2014 beskyldes Lyngbo for udadtil, herunder over for
kommunen at give indtryk af, at beboeren [Beboeren] var mere behandlingskraevende, end hvad
beboeren ifelge TV 2s oplysninger var. En opretholdelse af [Beboeren|s plejeniveau indebar blandt
andet, at den samme personalebemanding fortsat var nedvendig.

Som eneste konkrete eksempel pa den pastiede praksis, henvises til et dokument, TV 2 har
fiet af [Medarbejderen], og som [Medarbejderen] lzeser op fra i tv-indslaget. Det oplyses, at doku-
mentet er en statusrapport for [Beboeren]. TV 2 har imidlertid ikke efterfelgende dokumenteret, at
dette dokument fra 15. juni 2011 er anvendt som statusrapport eller som dokumentation over for
kommunen. Rapporten er ikke underskrevet, men alene pafert [Medarbejderen]s navn. Ifelge
Lyngbo underskrives statusrapporter af institutionens leder eller souschef. [Medarbejderen] havde
som teamleder ifelge Lyngbo ikke kompetence til at underskrive statusrapporter.



TV 2 har ikke fremvist en fuldmagt fra [Medarbejderen] eller [Beboeren], der gav Lyngbo til-
ladelse til at udtale sig om deres forhold. TV 2 matte i hvert fald pa baggrund af fuldmagten fra
[Beboeren] til Kebenhavns Kommune have varet klar over, at forholdene var omfattet af tavsheds-
pligt. TV 2 var ogsa af Lyngbo den 11. marts 2014 kl. 15.01 gjort opmzerksom p4, at de som private-
jet institution ikke var omfattet af fuldmagten til kommunen. Det forhold, at fuldmagterne ikke
fremskaffes forveerres af, at [Medarbejderen]s dokument er anvendt til at underbygge beskyldnin-
gerne, der ikke er dokumenteret pa anden vis end gennem unavngivne Kilders mundtlige udsagn.

Selvom privatejede institutioners forvaltning af offentlige tilskud har klar almen interesse,
finder Pressenzvnet, at TV 2 burde have sikret, at de fornedne fuldmagter fra [Medarbejderen] og
[Beboeren] foreld, s Lyngbo kunne have udtalt sig om de konkrete forhold inden offentliggorelsen.

Pa baggrund af oplysningernes potentielt skadelige karakter, og da TV 2 heller ikke har an-
fert arsager til, at oplysningerne skulle have en sidan nyhedsvaerdi, at offentliggerelsen ikke kunne
afvente kontakt til navnlig [Beboeren], sa den fornedne fuldmagt kunne indhentes, og TV 2s oplys-
ninger kontrolleres ved forelaeggelse for Lyngbo, udtaler naevnet kritik af TV 2s forelaeggelse. Det
forhold, at TV 2 lebende forsegte at lave en interviewaftale med Lyngbo inden offentliggerelsen og
allerede den 28. februar 2014 gjorde Lyngbo bekendt med den generelle kritik, 2ender ikke herved.

I indslaget og artiklen af 11. marts 2014 gengives Lyngbos mailsvar: ”Lyngbo overdriver ikke
beboernes problemer bevidst.” Lyngbo havde i mailkorrespondancen med TV 2 besvaret et sporgs-
mal pa to forskellige mider. Nzevnet finder ikke grundlag for at Kritisere, at TV 2 valgte det ene
svar frem for det andet svar. Svarene havde samme mening.

Ifelge parternes oplysninger tog [Beboeren|s moder kontakt til TV 2 for at gere opmarksom
p4, at hun ikke var enig i kritikken af Lyngbo. TV 2 undlod at bringe moderens vurdering. Sadan
som sagen foreligger oplyst, er det ikke muligt at se, hvor ofte moderen besogte [Beboeren], og om
moderens vurdering derved kunne vzre relevant. Pa det foreliggende grundlag finder nzevnet der-
for ikke grundlag for at fastsla, at redakteren af TV 2 har overskredet de vide rammer for at redi-
gere mediet ved at udelade moderens vurdering. Det samme galder en tidligere ansat i [Beboeren|s
team, der ifelge Lyngbo var af en anden opfattelse end [Medarbejderen]. Nevnet udtaler ikke kri-
tik.

Ifolge indslaget og artiklen af 11. marts 2014 boede [Beboeren] pa en e. Uanset, at der var tale
om en grusgrav (med adgangsvej) — og ikke en ¢ — finder nzevnet ikke, at den upracise betegnelse,
er tilstraekkelig grundlag til at udtale kritik.

- Institutionens ansatte

Pressenzvnet bemzaerker, at personer, der er idemt straf, har en straffeattest med tilforsler (en
ikke ren straffeattest). Af en privat straffeattest fremgéar tilforsler i op til fem éir, afhaengig af forse-
elsens karakter.

TV 2 siger i indslaget og skriver i artiklen af den 12. marts 2014, at en drabsmand og en bank-
rever “fik efter afsoning og uden nogen anden uddannelse job” pa Lyngbo. Udsagnet ma forstas
som en oplysning om, at de kort tid efter endt afsoning blev ansat pa Lyngbo. Lyngbo har oplyst, at
de inden februar 2013 havde ansat én medarbejder, der ikke havde en ren straffeattest. Institutio-
nen har ikke przciseret, om drabsmanden eller bankreveren var identisk med medarbejderen, der
ikke havde en ren straffeattest. Det er heller ikke oplyst, om Lyngbo var bekendt med de tidligere
straffedomme.



Sadan som sagen foreligger oplyst, har nzevnet ikke mulighed for at vurdere, hvor taet pa afso-
ningen drabsmanden og bankreveren blev ansat. Der foreligger ikke oplysninger om, at de inden
anszettelsen havde en relevant socialpsaedagogisk uddannelse, og naevnet finder pa denne baggrund
ikke tilstraekkeligt grundlag for at udtale kritik af udsagnet. Det forhold, at i hvert fald den ene
medarbejder efter ansettelsen modtog peedagogisk uddannelse, kan ikke fore til et andet resultat.

Pressenzvnet finder ikke — ud over ovennzvnte forhold — i evrigt grundlag for at fastsli, at
god presseskik er tilsidesat ved tv-indslagene eller artiklerne.

Genmeele

Det fremgér af medieansvarslovens § 36, stk. 1, at en anmodning om genmzele i massemedier-
ne over for oplysninger af faktisk karakter, som er egnet til at pifere nogen ekonomisk eller anden
skade af betydning, og som er bragt i et massemedie, skal tages til folge, medmindre oplysningernes
rigtighed er utvivilsom.

Under henvisning til det ovenfor anferte under god presseskikfinder Pressenzvnet, at be-
skyldningen i artiklen og udsendelsen den 11. marts 2014 om, at Lyngbo i statusrapporter beskrev
episoder mere voldsomme, end de var, ikke er dokumenteret som utvivlsomt rigtige. Da de samtidig
er egnet til at pafere Lyngbo skade af betydning, er Lyngbo berettiget til et genmaele over for dette
forhold. Det forhold, at Lyngbos korte kommentar, at institutionen ”overdriver ikke beboernes pro-
blemer bevidst”, er citeret, kan ikke fore til et andet resultat.

De ovrige forhold, som anfert i genmaleteksterne af 17. og 18. marts 2014 er derimod enten
korrekte eller ikke egnede til at pafere Lyngbo skade af betydning, og institutionen er derfor ikke
berettiget til et genmaele over for de udsagn.

I medfer af medieansvarslovens § 49, jf. retningslinjerne i lovens § 39, palaegges den ansvars-
havende redakter af TV 2 at offentliggere folgende:

YSpeak:

TV 2 omtalte tilbage i marts forholdene pa institutionen Lyngbo som ligger ved Kalundborg.
Omtalen har faet kritik af Pressenaevnet, som har palagt os at oplyse folgende:

En tidligere ansat pa institutionen Lyngbo oplyste i indslagene, at Lyngbo overfor kommunen
gav indtryk af, at en beboer var mere plejekraevende, end han reelt var. Det skulle angiveligt vaere
sket for at kunne beholde ham og dermed indtagten fra kommunen.

Pressenavnet understreger, at pastandene er af en karakter, sa de burde have vzeret forelagt
Lyngbo til udtalelse. Det har imidlertid ikke vaeret muligt, fordi TV 2 hverken havde indhentet
fuldmagter fra beboeren eller den tidligere ansatte. Lyngbo kunne derfor ikke udtale sig om de
konkrete forhold pa grund af sin tavshedspligt.

Pressenzvnet fastslar ogsa, at fordi udtalelserne kom fra en medarbejder, der var blevet fyret,
skulle TV 2 have vaeret sarligt kritisk overfor hans oplysninger.

I udsendelsen lzeste den tidligere ansatte op fra et dokument og fortalte, at det var en status-
rapport til kommunen. Men det pagzeldende dokument har efterfelgende vist sig ikke at vaere un-
derskrevet. Ifolge Lyngbo havde den fyrede medarbejder heller ikke kompetence til at underskrive
statusrapporter og sende dem til kommunen.



Lyngbo selv afviser, at beboernes problemer er blevet overdrevet for at forlaenge beboeres op-
hold pa institutionen.”

Den ansvarshavende redakter af tv2.dk palaegges at offentliggere folgende:
”|Rubrik]
Pressenazvnet Kkritiserer TV 2’s Lyngbo-artikel
[Underrubrik]

Pressenzvnet kritiserer TV 2 for ikke at undersege dokumentationen ordentligt i nogle ind-
slag og artikler vedrerende institutionen Lyngbo.

[Tekst]

TV 2 omtalte tilbage i marts forholdene pé institutionen Lyngbo. En tidligere ansat pa institu-
tionen Lyngbo oplyste, at Lyngbo overfor kommunen gav indtryk af, at en beboer var mere pleje-
kravende, end han reelt var. Det skulle angiveligt vaere sket for at kunne beholde ham og dermed
indtaegten fra kommunen.

Pressenavnet understreger, at pastandene er af en karakter, sa de burde have vzeret forelagt
Lyngbo til udtalelse. Det har imidlertid ikke vaeret muligt, fordi TV 2 hverken havde indhentet
fuldmagter fra beboeren eller den tidligere ansatte. Lyngbo kunne derfor ikke udtale sig om de
konkrete forhold pa grund af sin tavshedspligt.

Pressenzvnet fastslar ogsa, at fordi udtalelserne kom fra en medarbejder, der var blevet fyret,
skulle TV 2 have vaeret sarligt kritisk overfor hans oplysninger.

I udsendelsen lzeste den tidligere ansatte op fra et dokument og fortalte, at det var en status-
rapport til kommunen. Men det pagzeldende dokument har efterfelgende vist sig ikke at vaere un-
derskrevet. Ifolge Lyngbo havde den fyrede medarbejder heller ikke kompetence til at underskrive
statusrapporter og sende dem til kommunen.

Lyngbo selv afviser, at beboernes problemer er blevet overdrevet for at forlaenge beboeres op-
hold p4 institutionen.

Pressenavnet har palagt os at bringe ovennzevnte meddelelse. Hele kendelsen fra Pressenaev-
net kan laeses pa pressenaevnet.dk”

Pressenzevnet bemzerker, at naevnet i sin irsberetning for 2005 praciserede praksis vedreren-
de offentliggerelse pa internettet. En kendelse ber bringes i mediet i en periode, der svarer til den
tid, i hvilken den péiklagede artikel har veaeret bragt, og der ber oprettes et link til kendelsen fra
artiklen, hvis denne fortsat bringes pa hjemmesiden.

Institutionen Lyngbo har klaget til Pressenavnet over to artikler og to nyhedsindslag pd henholdsvis
tv2.dk og pd TV 2 den 11. og 12. marts 2014, idet institutionen mener, at god presseskik er tilsidesat.
Klagen omfatter endvidere mediets afslag pa genmele.

1 Sagsfremstilling

Den 11. og 12. marts 2014 bragte TV 2 en kritisk omtale af institutionen Lyngbo. Der blev bragt artikler
pa tv2.dk og indslag 1 nyhedsudsendelser pa tv-kanalen TV 2.

Forlobet forud for offentliggorelse




Forud for offentliggerelserne henvendte TV 2 sig til Lyngbo den 26. februar 2014. Efterfolgende havde
parterne en leengere e-mailkorrespondance, blandt andet om Lyngbos mulighed for at udtale sig om en
konkret beboer og en tidligere ansat. Af korrespondancen fremgar blandt andet folgende:

Lyngbo til TV 2 den 26. februar 2014:
7L

Vi har en formodning om, at din historie bl.a. udspringer fra en medarbejder, der ssammen med sin &gte-
felle blev afskediget i oktober 2013, samt en tidligere beboer, som fraflyttede Lyngbo ved rsskiftet efter
at have veret 1 kontakt med de afskedigede.

[...]”

TV 2 til Lyngbo den 27. februar 2014:

L]

Jeg kan forsta, at I har henvendt jer til [Beboeren]s mor og bedt hende kontakte mig [...]”
TV 2 til Lyngbo den 28. februar 2014:

L]

TV 2s praksis er at vi ikke udleverer de konkrete spergsmal inden et interview. Men det overordnede
emne er hvorvidt beboernes problemer overdrives overfor myndighederne med det formal at forlange be-
boernes ophold pé Lyngbo.

[...]”

Lyngbo afviste ved e-mail samme dag beskyldningen.

Lyngbo anmodede ved e-mail af 10. marts 2014 blandt andet TV 2 oplyse, hvilken beboer tv-stationen
henviste til og fremvise en fuldmagt fra denne beboer, sé institutionen kunne udtale sig om de konkrete
forhold vedrerende beboeren. TV 2 svarede den 11. marts 2014 kl. 11.37 Lyngbo folgende:

7L

Til jeres orientering hedder beboeren [Beboeren]. Og den fuldmagt, I eftersporger, er allerede afleveret
til Kebenhavns Kommune, som er ansvarlig for [Beboeren]s ophold hos jer. I er som leverander til Ko-
benhavns Kommune omfattet af fuldmagten, der giver tilladelse til at I kan udtale jer om [Beboeren]s for-
hold og ophold pa Lyngbo.

[...]”

TV 2 til Lyngbo 11. marts 2014 kl. 11.57 vedrerende en tidligere ansat, [Medarbejderen]:

’[...] til brug for det indslag om Lyngbo, vi bringer 1 aften, har jeg brug for jeres formulering vedreren-
de [Medarbejderen]s fyring.

Han oplyser selv, at han blev fyret, fordi han stillede kritiske spergsmal til den made stedet blev drevet —
men hvad er jeres begrundelse for hans fyring?”

Samme dag kl. 12.33 svarede Lyngbo blandt andet felgende:

Vi kan blankt afvise, at drsagen til hans fyring er, at han stillede kritiske spergsmal.

Vi vil meget gerne besvare dit spergsmal helt klart ved at eftersende [Medarbejderen]s opsigelsesbrev af
28. oktober 2013. Det kraver dog, at I forinden fremsender skriftligt samtykke fra [Medarbejderen] om,
at vi ma udlevere dette brev til jer.

Det nemmeste er naturligvis, at I fir dette brev fra [Medarbejderen] selv.

Vi gor desuden opmarksom pé, at [Medarbejderen] ikke har gjort indsigelser mod de &rsager til opsigel-
se, som fremgér af det omtalte brev.”

Lyngbo gjorde ved e-mail kl. 14.19 TV 2 opmarksom pa, at [Medarbejderen] ikke var ’chef”’, men an-
sat som “teamleder”. Teams af pedagogiske medarbejdere justeres efter antallet af beboere. Fraflytter et



teams beboer fra Lyngbo, medferer det opsigelse. Aflonning af den ovrige ledelse og bestyrelsen er ikke
athangig af beboeres ophold pd Lyngbo.

Lyngbo svarede samme dag kl. 15.01 TV 2, at Kebenhavns Kommune havde oplyst felgende vedreren-
de beboeren:

”Den fuldmagt, vi er 1 besiddelse af er afgrenset til Kebenhavns Kommune. Fuldmagten naevner ikke
Lyngbo — hverken direkte eller indirekte, og da Lyngbo er et privat tilbud og dermed ikke er en del af
Kebenhavns Kommune, vurderer vi ikke, at I er omfattet af fuldmagten.”

[Lyngbo til TV 2:]
Som vi tidligere har navnt, kan vi kun udtale os om beboeres forhold til TV 2, hvis de har givet skrift-

ligt samtykke til, at vi kan viderebringe personfelsomme oplysninger om dem til TV 2. Dette samtykke
har du [TV 2s journalist] ikke skaffet til veje.”

TV 2 spurgte ved e-mail af kl. 17.29 til to andre tidligere ansatte. Hertil svarede Lyngbo den 12. marts
2014 kl. 09.29, at institutionen ikke uden fuldmagter fra de pageldende kunne udtale sig om deres ansaet-
telsesmassige forhold, men oplyste ved e-mail kl. 15.06, at institutionen indtil februar 2013 havde ind-
hentet straffeattester pa alle medarbejdere. I ét tilfeelde havde institutionen ansat en medarbejder, der
fremviste en straffeattest med tilforsler (straffeattest, der ikke var ren). Lyngbo har ikke over for Presse-
navnet oplyst, hvorvidt denne medarbejder er identisk med medarbejdere omtalt af TV 2.

De paklagede forhold

Den 11. marts 2014 kl. 20.16 bragte tv2.dk artiklen "Pedagogisk leder: Vi loj dyr borger mere syg”. Af
artiklen fremgar folgende:

“l..]

I tre &r boede [Beboeren] isoleret 1 et hus pa en o 1 en grusgrav. Her var han placeret i et sdkaldt enkelt-
mandsprojekt — en institution, hvor han var den eneste beboer omgivet af pedagoger degnet rundt. Men
opholdet og de tre millioner kroner det kostede om éret var ifelge den davarende teamleder [Medarbejde-
ren] overfladigt.

Institutionen eksisterede kun fordi padagogerne pé stedet overdrev [Beboeren]s problemer overfor Ko-
benhavns Kommune, siger den tidligere teamleder.

- Der var kun én grund til, at han boede i den grusgrav, og det var profit, siger [Medarbejderen], der
indtil oktober méned 2013 stod i spidsen for enkeltmandsprojektet.

- Vi sergede for at fremstille [Beboeren] pa en méde, sa vi var sikre pa, at kommunen ikke flyttede ham.
Vi fik relativt banale episoder til at virke voldsomme ved at fremstille ham som truende og voldsom. Det
betod, at [Beboeren] blev boende, og at institutionen kunne beholde sin indtaegt og vi kunne beholde vo-
res job, forteeller [Medarbejderen].

Lyngbos ledelse ensker ikke at deltage i et interview med TV 2 Nyhederne, men i en mail skriver Lyng-
bos leder, [Lederen], at ”Lyngbo ikke overdriver beboernes problemer bevidst.”

I dag er [Beboeren] flyttet ind pé en institution med flere beboere. Men det skete forst efter, at han selv
naegtede at vende tilbage til sit enkeltmandstilbud.

[...]

I efteraret blev [Medarbejderen] fyret af institutionen Lyngbo. Ifelge [Medarbejderen] skete fyringen,
fordi han kritiserede ledelsen og den méde, institutionen blev drevet pa. Ifelge Lyngbo blev han opsagt,
fordi han havde optrddt uprofessionelt og modtaget lon for timer, hvor han ikke har veret pa arbejde.

[...] Det er Kabenhavns Kommune, der har betalt for enkeltmandstilbuddet p4 Lyngbo. Kommunen un-
derstreger, at man har gennemfort de lovpligtige tilsyn pé stedet.

[L.]”



Den 11. marts 2014 kl. 22.00 bragte TV 2 nyhedsudsendelsen ”22 Skammelsen”, hvor lignende be-
skyldninger gentages. I udsendelsen panorerer kameraet pa et tidspunkt hen over en skov, vand og et en-
kelt hus. Det oplyses, at [Beboeren] har boet tre ar 1 et hus pa en o 1 en grusgrav”.

I udsendelsen beskylder [Medarbejderen] Lyngbo for at overdrive [Beboeren]s plejebehov. [Beboeren]
beskriver sin dagligdag. Der er ikke andre navngivne kilder i indslaget om [Beboeren]s ophold pa Lyng-
bo.

Af indslaget fremgik bl.a. folgende:

”Speak: [Beboeren] [...] var placeret, fordi han er psykisk syg, og det blev vurderet, at han var til fare
for sig selv og sine omgivelser, og derfor havde han brug for omfattende pedagogisk stotte.

[...]

Speak: For et par maneder siden — efter jul — naegtede [Beboeren] at komme tilbage til huset 1 grusgra-
ven. Og nu har Kgbenhavns Kommune besluttet, at han slet ikke har brug for sin egen institution. Nu er
han flyttet pa en ny institution i Jylland sammen med fire andre unge.

[Beboeren]: De blev ved med at sige til mig, at: Du er udadreagerende. Du er meget farlig. Du skal
skaermes for omverden, fordi du ikke kan bega dig sammen med andre mennesker. Og det kan jeg altsa
godt.

[...]

Studieveerten: [...] Vi taler videre om et gjeblik. Fordi nu skal vi forst mede en, der bakker [Beboeren]s
kritik op. Og det er ikke hvem som helst. Det er faktisk den tidligere chef for det enkeltmandsprojekt,
hvor [Beboeren] boede.

Speak: Gennem tre ar var [Medarbejderen] teamleder i det hus 1 grusgraven, hvor [Beboeren] var eneste
beboer. Huset var ét af flere enkeltmandsprojekter drevet af institutionen Lyngbo. Nér vi sperger [Medar-
bejderen], hvad formalet med [Beboeren]s ophold i grusgraven var, lyder svaret sddan her:

[Medarbejderen]: Det er profit, ikke noget andet, [Beboeren] kan ikke udvikle sig i det miljo der. Altsé,
han har brug for at komme ud blandt andre, ikke.

Speak: [Medarbejderen] mener, at institutionen mest af alt var optaget af at beholde den omsatning pa
tre millioner kroner om aret, som [Beboeren] skabte.

[Medarbejderen]: Den skjulte dagsorden, kan man sige, fra ledelsens side af har jo hele tiden veret, at
vi skulle serge for at beboerne fremstod s ddrlige som muligt, s kommunen ikke flyttede dem.

Speak: Et eksempel kunne lyde saddan her: En diskussion, som ifelge [Medarbejderen] handler om,
hvem der har drukket den sidste malk, og som ender med, at [Beboeren] smakker med deren, forer til
denne konklusion i statusrapporten:

[Medarbejderen] (lceser op fra et stykke papir): ’|Beboeren] er meget impulsstyret og handler tit uden
tanke for konsekvenser, hvilket forer til store konflikter og aggressiv adfeerd.” Altsa, man kan gere ham
s besverlig, s kommunen valger at sige, vi er nedt til at anbringe ham et sted, hvor der kun er én til at
tage sig af ham, fordi han har s& mange behov ik’. Og det er ikke rigtigt.

Speak: Sidste efterar blev [Medarbejderen] fyret af ledelsen 1 Lyngbo. Ifelge ham fordi han blev ved
med at stille spergsmal ved den made, stedet blev drevet pa. Ifelge Lyngbo pd grund af snyd med arbejds-
tidsregnskabet og uprofessionel adfeerd. Men da [Medarbejderen] blev fyret ville [Beboeren] ikke vende
tilbage til huset i grusgraven. Han blev i stedet hos sin far, der gennem langere tid har undret sig over,
hvorfor hans sen skulle blive ved med at bo alene i huset i grusgraven.

[...]

[Medarbejderen]: Al magten ligger jo i institutionen. Alle mulige mennesker kan vi jo faktisk - ude fra
huset af - blive ved med at fastholde i den tro, at [Beboeren] er sa slem. Psykiateren for eksempel. Han



kan jo kun udtale sig pa baggrund af det, vi fortaeller ham. Han ser [Beboeren] méske ti minutter én gang
om méneden.

Journalist: Hvad far man ud af at gere det?
[Medarbejderen]: Penge, sikret sin arbejdsplads.

[...]

Speak: [...] og flere af de tidligere medarbejder fra institutionen bekreafter overfor TV 2-Nyhederne for-
klaringen om, at stedet af gkonomiske grunde overdriver beboernes problemer.

[Medarbejderen]: Det er det her med, at hele tiden at rykke beboerne en lille smule i forhold til kommu-
nen, sd de kan se, at man ogsé arbejder med dem, men at de bliver ved med at vare sé slemme, sé de ikke
kan vare andre steder.

Studieveerten: Vi har siden 26. februar faktisk forsegt at {4 et interview med institutionen Lyngbo. Det
var, som man kan se, forgaeves. Vores reporter har sendt en reekke mails og har bl.a. faet dette svar:
”Lyngbo overdriver ikke beboernes problemer bevidst”.

[...]”
Den 12. marts 2014 kl. 22.00 bragte TV 2 Nyhederne blandt andet folgende indslag:

“Studieveerten: [...] Der er intet krav om, at personalet 1 de private institutioner skal have en relevant
uddannelse, og de skal heller ikke fremlegge en straffeattest. Det skal man pa offentlige bosteder, og det
skal man i berneinstitutioner. Men som vi skal se nu, kan samfundets svageste borgere efter de nuvarende
regler blive overladt til folk med en hérd kriminel fortid.

Speak: Billederne her de stammer fra en drabssag i rockermiljoet. En mand blev 1 1999 idemt 14 ars
fengsel for det, politiet kalder en likvidering, foretaget her i Grevinge. Og her er billeder fra Alsgérde i
2002, hvor en familiefar blev drabt under et bankreveri. Aret efter bliver en mand demt for dette roveri
og to andre. Badde drabsmanden og den tredobbelte bankrever fik efter afsoning og uden nogen anden ud-
dannelse job her i et enkeltmandsprojekt pa institutionen Lyngbo, hvor de skulle tage sig af en psykisk
syg borger.

[Kameraet panorerer over et gods. ]

[...]

Speak: [...] Men i stedet for uddannede peedagoger har Lyngbo altsa haft ansat en demt morder og en
bankrever.

[...]

Speak: 1 dag findes der ingen regler for, hvem der kan arbejde pa et privat enkeltsmandsprojekt, som det
Lyngbo udbyder. Og det skal @ndres, mener socialpedagogerne.

[...]

Studievcerten: Institutionen Lyngbo ensker ikke at oplyse, om de var klar over, at deres nu tidligere an-
satte var kriminelle. De arbejder der altsa ikke leengere, men institutionen henviser til, at der i dag ikke er
noget lovkrav om at fremlaegge straffeattester.”

Den 12. marts 2014 kl. 22.01 omtalte tv2.dk ogsa Lyngbos personale i artiklen “Psykisk syg overladt til
morder og bankrover”.

Efter offentliggerelsen af artiklen og tv-indslaget blev TV 2 klar over, at de havde forvekslet to bankre-
verier med hinanden. Lyngbo har saledes ikke haft den bankrever, der ved et roveri drabte en tilfeeldig
forbipasserende, ansat. Lyngbo havde en anden bankrever ansat. Da TV 2 blev klar over fejlen, blev artik-
len ®ndret samme dag kl. 22.29. Lyngbo har efterfolgende ved e-mail af 23. april 2014 frafaldet kravet
om en berigtigelse af dette forhold af hensyn til den tidligere ansatte medarbejder, der ikke ensker yderli-
gere omtale.



Lyngbo anmodede ved e-mail af 17. marts 2014 TV 2 om at berigtige folgende i artiklen og nyhedsind-
slaget af 11. marts 2014:

”TV 2 Nyhederne bragte den 11. marts et indslag om botilbuddet Lyngbo, hvoraf det fremgik, at en be-
boer negtede at vende tilbage til sin bolig hos Lyngbo, efter en teamleder var blevet fyret. Dette er ikke
korrekt. Teamlederen havde sin sidste arbejdsdag pa Lyngbo to méneder inden beboeren valgte at flytte.

Desuden blev det oplyst, at beboeren pa tidspunktet for sin flytning var anbragt i et ”enkeltmandspro-
jekt”. Dette er ikke korrekt. Det omtalte ”enkeltmandsprojekt” blev @ndret til konkret botilbud jf. service-
lovens § 107 fire maneder inden flytningen.

Desuden fremgik det af indslaget, at der blev lest op af en statusrapport. Dette er ikke korrekt, idet den
oplaste tekst ikke forefindes i nogen statusrapporter.

Desuden fremgik det af indslaget, at Lyngbo 1] beboere dérligere end de var af gkonomiske arsager.
Dette er ikke dokumenteret som utvivlsomt korrekt.”

Lyngbo anmodede den 18. marts 2014 TV 2 om at berigtige folgende 1 relation til indslaget og artiklen
af 12. marts 2014:

”TV 2 bragte den 12. marts et nyhedsindslag og en artikel [...].

Af nyhedsindslaget og artiklen fremgéar det, at Lyngbo har ansat henholdsvis en mand demt for drab og
en mand demt for bankreveri efter afsoning og uden nogen anden uddannelse. Lyngbo oplyser, at institu-
tionen ikke har ansat nogen personer umiddelbart efter afsoning, og at der kun ansattes personer med re-
levant erfaring og/eller uddannelse samt at alle ansatte lobende gennemgar uddannelse.

Af nyhedsindslaget fremgar det, at Lyngbo har haft ansat kriminelle i stedet for uddannede padagoger.
Dette er ikke korrekt. Der er desuden intet krav om at alle ansatte skal vaere paedagoguddannede. Lyngbo
oplyser desuden, at paedagoguddannede ikke fravalges til fordel for andre ansagere.

Af nyhedsindslaget fremgér det endvidere, at Lyngbo udbyder enkeltmandsprojekter. Dette er ikke kor-
rekt. Lyngbo har siden 1. september [2013] ikke haft nogen enkeltmandsprojekter og udbyder ikke disse.”

TV 2 afviste at berigtige andre forholdene, hvorefter Lyngbo ved e-mail af 10. april 2014 klagede til
Pressenavnet.

Yderligere oplysninger

Ifolge Kebenhavn Kommunes Socialforvaltnings udskrift af 6. april 2013 (vedrerende en voksenudred-
ning fra 6. marts 2013) fremgér blandt andet folgende vedrerende [Beboeren]:

”[side 5]
Oplysninger fra andre (Fra lcege, pdararende, tilbud)

Ifolge status af 22.1.2013 fra Lyngbo fremgar det, at [Beboeren] siden 1.9.2010 har boet i et nyt hus
med omkringliggende skove og s@er, hvor han kan blive skaermet fra alle udefrakommende stimuli, s&
som lastbiler, naboer der generer ham ved at tale hojt.

[...]

Han [Beboeren] har gkonomisk varge og faet frataget den retslige handleevne.

Sagsbehandlerens bemcerkninger (observationer, analyse)

Boligen ligger pa en ¢ i en gammel grusgrav, hvor adgangen kun kan ske ved en grusvej/demning.

[...]

[side 6]

Han ser sin mor 1-2 gange om [her mangler et ord som eksempelvis ugentligt, ménedligt eller arligt 1
kommunens dokument], men ensker her at personale skal vaere med.”

Af Kegbenhavns Kommunes e-mail af 20. marts 2014 kl. 15.34 til TV 2 fremgér blandt andet felgende:



7L

[TV 2s journalist] har bedt pagaeldende [Beboeren] om at skrive til Kebenhavns Kommune og give TV
2 fuldmagt til at se dokumenter i hans sag. Det er der for sa vidt intet til hinder for, men vi har dags dato
modtaget melding fra [Beboeren], om at han foler sig presset af TV 2, og ikke ensker at det sker.

[Beboeren] oplyser at vi ikke skal give TV 2 aktindsigt, og at han er blevet presset til at skrive mailen.

Sagsbehandleren sparger [Beboeren] om han kan fortelle hvem der har presset ham, og [Beboeren] op-
lyser at han ”..er blevet presset til det af [journalisten] fra TV 2. Han hedder evt. [navn slettet af Presse-
navnet] til efternavn.”

Dette setter sagen i et andet perspektiv, og Kebenhavns Kommune mi naturligvis afvise tidligere ind-
sendte fuldmagter, da der er tegn pa at de er afgivet under pres eller oplevet tvang.

Der er et stort hensyn at tage til borgeren i den konkrete sag. [Beboeren] er psykisk syg, og han er let at
pavirke og manipulere med.

[...]

[Beboeren] er myndig, og afger derfor sagen selv. [...]”

[Beboeren] sendte samme dag kl. 19.34 en mail til journalisten og trak sit samtykke tilbage.
Den 23. marts 2014 sendte [Beboeren] folgende e-mail til journalisten:

“hej [TV 2s journalist] jeg har sendt en aktindsigt til kbh kommune fra 2007 til 2014 kh [Beboeren] sé
alt mellem lyngbo og kbh kommune far i ;-)”

2 Parternes synspunkter

2.1 Lyngbos synspunkter

Lyngbo har anfert, at TV 2 i sin adfzerd over for institutionen ikke blot har undladt at efterpreve udsagn
til brug for sin nyhedsdakning, men ogsa har forholdt seerne og leserne vigtige fakta, herunder ved at
lade som om, at dele af parternes dialog ikke eksisterer.

Kildekritik

TV 2 lader seerne og leeserne forsta, at en reekke af TV 2s oplysninger er dokumenteret pa udsagn fra
’flere tidligere medarbejdere”. Imidlertid er der tale om et begranset antal kilder med nere familierelatio-
ner og abenlyse skadevoldende hensigter. TV 2 har tilmed undladt at informere seerne om, at der var an-
dre af hinanden uvathangige kilder med forstehdndskendskab til de omtalte forhold, som var uenige i de
oplysninger, TV 2 videreformidlede.

Sterstedelen af TV 2s dokumentation af de pdstaede forhold pa Lyngbo bestér 1 udsagn fra den tidligere
teamleder [Medarbejderen], som blev afskediget i oktober 2013 som folge af uhensigtsmaessig varetagelse
af sit job. Den anden tidligere medarbejder er [Medarbejderen]s agtefalle, som ligeledes blev afskediget
af samme érsag.

Den tredje tidligere medarbejder er ifelge Lyngbos oplysninger en person med nare familiemaessige re-
lationer til det afskedigede agtepar.

[Medarbejderen] har ifelge Lyngbo modtaget et starre pengebeleb fra [Beboeren]s far for at tage sig af
[Beboeren] efter beboeren fraflyttede Lyngbo. Disse klare skonomiske interesser har TV 2 ogsd undladt
at informere seerne om. Det star saledes klart, at familien [Medarbejderens efternavn] har haft et person-
ligt motiv til at skade Lyngbo, hvilket TV 2 har varet bevidst om.

En tidligere medarbejder, der ligesom [Medarbejderen] og hans agtefelle var ansat i teamet omkring
[Beboeren], har afleveret en underskreven erklaering til Lyngbo, hvori den tidligere medarbejder ifelge
Lyngbo bl.a. skriver (Pressenavnet har ikke en kopi af erklaeringen):

”TV 2 har givet udtryk for, at Lyngbo overfor Kebenhavns Kommune har givet indtryk af, at en nu fra-
flyttet beboer havde det darligere, end vedkommende i virkeligheden havde. Jeg kan som ansat 1 teamet

10



omkring denne beboer afvise at have medvirket til dette. Ligeledes kan jeg afvise at have set beskrivelser
af denne beboer 1 statusrapporter mv., som ikke stemmer overens med mine.”

Den 6. marts 2014 fik TV 2 besked om den tidligere medarbejders erklering, men undlod at fortaelle
seerne om erklaringen.

Lyngbo tilbad tillige TV 2 at fremsende [Medarbejderen]s afskedigelsesbrev, som har vesentlig betyd-
ning 1 forhold til afvejningen af [Medarbejderen] udsagn. Det kraevede en fuldmagt fra [Medarbejderen].
En sadan fuldmagt blev imidlertid aldrig fremsendt fra TV 2, hvorfor kopi af afskedigelsen ikke kunne
vises.

[Beboeren]s mor har flere gange kontaktet TV 2 for at give udtryk for en anden, positiv holdning i for-
hold til Lyngbo end den, som TV 2 gav udtryk for i indslaget. TV 2 valgte helt at se bort fra moderens
holdning og begrundede dette med, at der har varet vasentligt mere kontakt mellem [Beboeren] og hans
far, end [Beboeren] har haft til sin mor. Ifelge Lyngbo har foraldrenes kontakt veret jevnbyrdig.

Videregivelse af andres udsagn

Lyngbo har anfort, at folgende udsagn er forkerte og skadevoldende:
1: At Lyngbo overfor kommunen lyver beboere dérligere, end de er.
2: At Lyngbo lyver i sine statusrapporter

2: At [Beboeren] boede isoleret pd en o

Ad 1. Lyngbo har flere gange svaret pd spergsmalet om hvorvidt beboernes problemer overdrives over-
for myndighederne med det formél at forlenge beboernes ophold pé Lyngbo.

Den 28. februar 2014 svarede Lyngbo:

”Du skriver, at din historie overordnet handler om, hvorvidt beboernes problemer overdrives for at for-
leenge deres ophold. Det kan jeg med det samme svare klart nej til.”

Den 10. marts 2014 svarede Lyngbo:

’[...] Vores svar pa dette spergsmaél er stadig, at Lyngbo ikke overdriver beboernes problemer bevidst.”

TV 2 valgte at citere det svar, som sprogligt set fremstod svagest.

Ad 2. Den “statusrapport”, som [Medarbejderen] leser op fra i indslaget, eksisterer ikke. Der er givetvis
tale om personlige notater fra [Medarbejderen], som enten han eller TV 2 uretmaessigt lader fremsta som
en statusrapport.

Statusrapporter fra Lyngbo fremsendes til kommunen med underskrift fra en leder, enten institutionens
leder eller souschefen pa Lyngbo. TV 2 burde have undret sig over, at denne “’statusrapport” ikke er at
finde blandt de dokumenter, der indgér 1 det omfattende materiale, TV 2 har féet aktindsigt 1 hos Keben-
havns Kommune. [Medarbejderen]s dokument ligner heller ikke de dokumenter, kommunen var i besid-
delse af. Lyngbo har til sammenligning fremsendt en kopi til Pressenavnet af en skabelon til statusrappor-
ter, hvoraf Lyngbos logo og kontaktoplysninger blandt andet fremgér.

Lyngbos svar til TV 2 angéende procedurer omkring rettelser af stavefejl mv. har ikke nogen relevans 1
forhold til dette klagepunkt.

Ad 3. Der var tale om en vildledning af seerne, da TV 2 i indslaget fortalte, at [Beboeren] boede pa en
0. Der var vand omkring huset, men der var ikke tale om en o.

Billeddcekningen 11. marts 2014

Der var ogsa tale om vildledning af seerne, da TV 2 i tv-indslaget bragte luftfotos af alle ejendommene
tilherende et stort gods. TV 2 var klar over, at Lyngbo kun havde et lejemél 1 den ene ende af én af de tre
leenger pa godset.

Institutionens ansatte

11



TV 2 forteeller 1 indslaget og tv2-artiklen af 12. marts 2014, at Lyngbo har haft en drabsmand og en
bankregver ansat og problematiserer samtidig ans@ttelsen af tidligere straffede. Den demte drabsmand er 1
dag uddannet indenfor omradet og i arbejde. TV 2 undlod den oplysning 1 sin dekning.

Det er Lyngbos opfattelse, at nar TV 2 i indslaget siger, at ansattelsen skete efter endt afsoning, sa for-
stas det som “umiddelbart efter endt afsoning”, hvilket ikke var tilfeeldet. Det er derfor bade faktuelt for-
kert og vildledende for seerne, nér TV 2 udtrykker sig pa denne made.

TV 2 fortalte endvidere i indslaget, at de to ansatte blev ansat uden anden uddannelse”, hvilket ogsé er
forkert. De havde begge faglige uddannelser, som blev skennet relevante for ans@ttelsen. Desuden har de
begge modtaget paedagogisk uddannelse i1 forbindelse med deres ansattelse pa Lyngbo. Oplysninger som
TV 2 undlod at tage med i sin dekning.

Foreleggelse

Lyngbo havde gjort det klart for TV 2, at institutionen gerne ville udtale sig om [Beboeren]s forhold,
safremt TV 2 kunne fremsende en fuldmagt fra [Beboeren], der tillod Lyngbo at udtale sig. Det gjorde TV
2 aldrig.

Ifolge Lyngbo havde TV 2s journalist en negativ holdning til institutionen. Lyngbo har i den forbindelse
generelt henvist til korrespondancen mellem TV 2 og Lyngbo. Tanken om, at journalisten ikke ville op-
treede upartisk og holdningsneutral under et kamerainterview, gjorde Lyngbo nervese, og interviewet blev
aflyst.

Lyngbo er underlagt retningslinjer, der kraever en vis sagsbehandlingstidi forhold til besvarelse af
sporgsmal. Lyngbo appellerede til TV 2s forstéelse herfor, uden TV 2 dog viste forstéelse.

2.2 TV 2s synspunkter
Kildekritik

TV 2 har i forbindelse med udarbejdelsen af indslaget og artiklen varet i kontakt med adskillige kilder
deriblandt [Beboeren], som indslaget omhandler. TV 2 har atholdt et interview med [Beboeren], hvor han
fortalte om sine oplevelser i forbindelse med sit ophold i1 huset i grusgraven. Det er dette interview der
bliver bragt uddrag af i indslaget og artiklen.

TV 2 havde hverken under mederne, interviewet eller den labende korrespondance grund til at tro, at
[Beboeren] folte sig presset. Da [Beboeren] trak sin fuldmagt tilbage (og sidenhen alligevel gav fuldmagt
til TV 2), valgte TV 2 at afsta fra at kontakte ham mere eller anvende aktindsigten.

[Medarbejderen] var en af TV 2s hovedkilder og medvirkede i indslaget/artiklen, hvor han abenlyst kri-
tiserede Lyngbo. [Medarbejderen] blev afskediget i oktober 2013. Bdde [Medarbejderen]s og Lyngbos
forklaring pa afskedigelsen blev gengivet i indslaget og i artiklen.

Ifelge Lyngbo har [Medarbejderen] modtaget penge fra [Beboeren]s far for at have [Beboeren] boende 1
perioden julen 2013 til 24. februar 2014. TV 2 er ikke bekendt hermed. Pa det tidspunkt interviewet med
[Medarbejderen] fandt sted, modtog [Medarbejderen] ingen betaling. Der var pa davarende tidspunkt
truffet afgorelse om, at [Beboeren] skulle flytte ind pé en institution 1 Nordjylland. Flytningen fandt sted
dagen efter interviewet, leenge inden indslaget blev bragt.

TV 2 har udover [Beboeren] og [Medarbejderen] haft kontakt til flere andre kilder, der alle er tidligere
medarbejdere i Lyngbo. Kilderne er lovet anonymitet. Nogle af kilderne arbejdede i [Beboeren]s hus, an-
dre arbejdede i andre enkeltmandsprojekter. Kilderne bekraftede overfor TV 2, at de ansatte i deres teams
samt Lyngbo overdrev beboernes problemer med henblik pa at beholde beboerne i institutionen og fast-
holde en omsetning til Lyngbo og arbejde til de ansatte. De anonyme kilder er uathangige af hinanden og
alle pa naer én uathangige af TV 2s gvrige kilder 1 sagen. Den familierelation til [Medarbejderen], som
Lyngbo pédpeger i klagen, er TV 2 ikke bekendt med.

12



TV 2 har udvist tilstreekkelig kildekritik. Flere af hinanden uafthangige kilder bekrafter de kritikpunk-
ter, der rettes mod Lyngbo, og Lyngbo har vaeret forelagt skadelige oplysninger.

Det forhold, at flere af kilderne i den konkrete sag er tidligere medarbejdere, forer ikke i sig selv til, at
god presseskik er tilsidesat. Det folger eksempelvis af Pressenavnets kendelse af 21. juni 2011 i sag nr.
nr. 11-70-00075, et selskab mod TV 2.

Redaktionen blev péd opfordring af Lyngbo kontaktet af [Beboeren]s mor. Ifalge [Beboeren] har mode-
ren aldrig besggt ham 1 huset.

Lyngbo har videre henvist til en skriftlig erklering fra en tidligere medarbejder. TV 2 er ikke blevet
praesenteret for en erklaering, men er blevet oplyst af Lyngbo, at en af deres ansatte ville vaere villig til at
komme med en skriftlig erklering. Da erkleringen ville vere indhentet af Lyngbo, vurderede TV 2, at
den pagzldende ansatte ikke var en uathangig kilde og undlod derfor at omtale den 1 indslaget og artik-
len.

Videregivelse af andres udsagn

Til de tre paklagede udsagn har TV 2 anfert folgende:

Ad 1: ”At Lyngbo overfor kommunen lyver beboere darligere, end de er.”

TV 2 har ikke selv udtalt, at Lyngbo overfor kommunen lyver beboere dérligere, end de er. TV 2 har
videregivet [Medarbejderen]s udsagn herom. Udsagnet blev efterprovet ved bekraeftelse fra flere uathaen-
gige kilder og forelagt for Lyngbo, og Lyngbos svar blev gengivet.

Ad 2: ”Lyngbo lyver 1 sine statusrapporter.”

TV 2 har ikke udtalt, at Lyngbo lyver i sine statusrapporter. Under interviewet med [Medarbejderen]
modtog TV 2 et dokument med overskriften ~’Statusrapport”, dateret 15. juni 2011 (Ifelge TV 2 har tv-
stationen ikke faet aktindsigt 1 statusrapporter sendt til Kebenhavns Kommune).

Af[Medarbejderen]s dokument fremgar, at der er tale om en vurdering af [Beboeren] for 1. halvar 2011.
Dokumentet er ikke underskrevet. Sidst i dokumentet er anfort:

”Team [Beboeren].

[Medarbejderen].”

[Medarbejderen] leeste op fra dokumentet i indslaget. Da Lyngbo den 10. marts 2014 i en e-mail over
for TV 2 har oplyst, at man alene retter stavefejl og lignende i statusrapporter, har TV 2 ikke haft anled-

ning til at tro, at indholdet af dokumentet blot var et udtryk for [Medarbejderen]s egne noter. Af e-mailen
af 10. marts 2014 fremgar blandt andet folgende:

?lL.]

4. De tidligere medarbejdere forteller, at ledelsen pa Lyngbo skal godkende og i mange tilfelde redige-
rer 1 de oplysninger, der gives til kommuner og tilsyn. Hvad er formélet med denne redigering?

SVAR FRA LYNGBO TIL TV 2:

Naér/hvis der foretages redigering af skriftligt materiale, angar det udelukkende retning af stavefejl,
kommafejl og andre sproglige fejl.

[...]”

Ad 3: At [Beboeren] boede isoleret pa en @.”

Huset, hvor [Beboeren] boede, ligger 1 en grusgrav omgivet af vand. Der er en adgangsvej til huset via
en demning. Vandstanden 1 grusgraven varierer, og nogle gange er vejen svert fremkommelig. Ogsd Ko-
benhavns Kommune kalder 1 sin udredning af [Beboeren] stedet for en @. Der er siledes fuldt belaeg for at

29 2

omtale stedet som “isoleret” og en ’o”.
Billeddcekningen 11. marts 2014

13



Det er almindelig praksis og ikke i strid med god presseskik at bringe billeder af hele godset uden speci-
fikt at orientere seerne om, at Lyngbo ikke har til huse pa hele godset.

Institutionens ansatte

Den person, Lyngbo ansatte, begik ikke det reveri, hvor en tilfeldig forbipasserende blev drabt, men
den person, Lyngbo ansatte, var demt for tre andre roverier. TV 2 rettede den 12. marts 2014 kl. 22.29
fejlen 1 artiklen pa tv2.dk.

I forhold til Lyngbos klage over, at TV 2 undlod faktum i forbindelse med omtale af ”bankreveren” og
drabsmanden, er det korrekt, ndr TV 2 i indslaget oplyser, at en person demt for manddrab og en anden
person demt for tre reverier har veret ansat i institutionen Lyngbo. TV 2 er ikke bekendt med, hvor lang
tid der forleb fra de pigaldendes losladelser til deres ansattelse i Lyngbo, og TV 2 oplyste derfor i1 ind-
slaget alene “efter afsoning”.

Ingen af de to tidligere demte havde relevant pedagogisk uddannelse, og det er derfor TV 2s opfattelse,
at der var beleg for at anfore, at ans@ttelsen skete “uden nogen anden uddannelse”.

TV 2 har ikke haft mulighed for at fremskaffe oplysninger om hvorvidt de padgeldende fremviste rene
straffeattester ved ansettelsen, og det har derfor ikke varet muligt at oplyse dette i indslaget. Lyngbos
svar 1 forhold til dette spergsmal blev loyalt gengivet i1 indslaget/artiklen.

Foreleggelse

Siden den 26. februar 2014 prevede TV 2 at {4 Lyngbos kommentar til sagen. Forst den 10. marts 2014
om eftermiddagen bad Lyngbo om en skriftlig tilladelse fra [Beboeren] til at udtale sig, altsa godt et degn
inden indslaget skulle bringes. Det var ikke muligt for TV 2 pé den korte tid at tilvejebringe en fuldmagt
fra [Beboeren]. Han var bortrejst til udlandet, hvilket Lyngbo var bekendt med.

TV 2 har afvist, at journalisten var forudindtaget. TV 2s dekning har varet afbalanceret.

3 Pressenaevnets begrundelse og afgerelse:

I sagens behandling har felgende nevnsmedlemmer deltaget: Martin Lavesen, Inger Bach, Ulrik Holm-
strup og Karsten Kolding.

Pressen@vnet bemarker indledningsvis, at den tidligere beboer pa Lyngbo, [Beboeren], efter sit ophold
pa institutionen er blevet anbragt sammen med andre. Spergsmélet om, hvorvidt han var visiteret i over-
ensstemmelse med sine behov under opholdet pa Lyngbo, henherer under forvaltningen og falder uden for
Pressen@vnets kompetence. Navnet tager stilling til, hvorvidt god presseskik er tilsidesat, og hvorvidt
Lyngbo er berettiget til at 4 bragt et genmale i relation til omtalen i TV 2 og pé tv2.dk.

God presseskik

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at det er massemediernes opgave at bringe korrekt
og hurtig information. Sé langt det er muligt, ber det kontrolleres, om de oplysninger, der gives, er kor-
rekte. Kritik ber udvises over for nyhedskilderne, i s@rdeleshed nar disses udsagn kan vere farvet af per-
sonlig interesse eller skadevoldende hensigt. Oplysninger, som kan vare skadelige, kreenkende eller virke
agtelsesforringende for nogen, skal efterproves i sarlig grad, inden de bringes, forst og fremmest ved
foreleeggelse for den pageldende. Foreleeggelse ber ske sdledes, at der gives den adspurgte rimelig tid til
at svare. Det folger af punkterne A.1 — A.3.

- Kildekritik og kontrol af oplysninger

En del af TV 2s oplysninger hidrerer fra den tidligere medarbejder pa Lyngbo, [Medarbejderen]. [Med-
arbejderen] blev afskediget fra Lyngbo i oktober 2013. Uanset, det blev oplyst i indslaget i TV 2, at der
var tale om en afskediget medarbejder, gav forholdet TV 2 anledning til at vere kritisk over for hans op-
lysninger. Det samme galder, nér institutionen Lyngbo ikke kunne udtale sig om de konkrete beboere el-
ler personalemassige forhold som folge af tavshedspligt.

14



I artiklen og indslaget den 11. marts 2014 beskyldes Lyngbo for udadtil, herunder over for kommunen at
give indtryk af, at beboeren [Beboeren] var mere behandlingskravende, end hvad beboeren ifelge TV 2s
oplysninger var. En opretholdelse af [Beboeren]s plejeniveau indebar blandt andet, at den samme perso-
nalebemanding fortsat var nedvendig.

Som eneste konkrete eksempel pé den péstdede praksis, henvises til et dokument, TV 2 har faet af
[Medarbejderen], og som [Medarbejderen] leeser op fra i tv-indslaget. Det oplyses, at dokumentet er en
statusrapport for [Beboeren]. TV 2 har imidlertid ikke efterfolgende dokumenteret, at dette dokument fra
15. juni 2011 er anvendt som statusrapport eller som dokumentation over for kommunen. Rapporten er
ikke underskrevet, men alene pafort [Medarbejderen]s navn. Ifelge Lyngbo underskrives statusrapporter
af institutionens leder eller souschef. [Medarbejderen] havde som teamleder ifelge Lyngbo ikke kompe-
tence til at underskrive statusrapporter.

TV 2 har ikke fremvist en fuldmagt fra [Medarbejderen] eller [Beboeren], der gav Lyngbo tilladelse til
at udtale sig om deres forhold. TV 2 maétte 1 hvert fald pd baggrund af fuldmagten fra [Beboeren] til Ko-
benhavns Kommune have varet klar over, at forholdene var omfattet af tavshedspligt. TV 2 var ogsa af
Lyngbo den 11. marts 2014 kl. 15.01 gjort opmarksom p4a, at de som privatejet institution ikke var omfat-
tet af fuldmagten til kommunen. Det forhold, at fuldmagterne ikke fremskaftfes forveerres af, at [Medar-
bejderen]s dokument er anvendt til at underbygge beskyldningerne, der ikke er dokumenteret pa anden vis
end gennem unavngivne kilders mundtlige udsagn.

Selvom privatejede institutioners forvaltning af offentlige tilskud har klar almen interesse, finder Pres-
senavnet, at TV 2 burde have sikret, at de fornedne fuldmagter fra [Medarbejderen] og [Beboeren] forela,
sd Lyngbo kunne have udtalt sig om de konkrete forhold inden offentliggerelsen.

Pa baggrund af oplysningernes potentielt skadelige karakter, og da TV 2 heller ikke har anfort drsager
til, at oplysningerne skulle have en sddan nyhedsvardi, at offentliggerelsen ikke kunne afvente kontakt til
navnlig [Beboeren], sd den fornedne fuldmagt kunne indhentes, og TV 2s oplysninger kontrolleres ved
foreleggelse for Lyngbo, udtaler nevnet kritik af TV 2s foreleggelse. Det forhold, at TV 2 lebende for-
sogte at lave en interviewaftale med Lyngbo inden offentliggarelsen og allerede den 28. februar 2014
gjorde Lyngbo bekendt med den generelle kritik, @nder ikke herved.

I indslaget og artiklen af 11. marts 2014 gengives Lyngbos mailsvar: “Lyngbo overdriver ikke beboer-
nes problemer bevidst.” Lyngbo havde i mailkorrespondancen med TV 2 besvaret et spergsmal pa to for-
skellige mader. Nevnet finder ikke grundlag for at kritisere, at TV 2 valgte det ene svar frem for det andet
svar. Svarene havde samme mening.

Ifolge parternes oplysninger tog [Beboeren]s moder kontakt til TV 2 for at gere opmerksom p4, at hun
ikke var enig i kritikken af Lyngbo. TV 2 undlod at bringe moderens vurdering. Sddan som sagen forelig-
ger oplyst, er det ikke muligt at se, hvor ofte moderen besagte [Beboeren], og om moderens vurdering
derved kunne vare relevant. Pé det foreliggende grundlag finder nevnet derfor ikke grundlag for at fast-
sla, at redakteren af TV 2 har overskredet de vide rammer for at redigere mediet ved at udelade moderens
vurdering. Det samme galder en tidligere ansat 1 [Beboeren]s team, der ifelge Lyngbo var af en anden
opfattelse end [Medarbejderen]. Naevnet udtaler ikke kritik.

Ifolge indslaget og artiklen af 11. marts 2014 boede [Beboeren] pa en @. Uanset, at der var tale om en
grusgrav (med adgangsvej) — og ikke en ¢ — finder navnet ikke, at den upreacise betegnelse, er tilstraekke-
lig grundlag til at udtale kritik.

- Institutionens ansatte

Pressen@vnet bemarker, at personer, der er idemt straf, har en straffeattest med tilforsler (en ikke ren
straffeattest). Af en privat straffeattest fremgér tilfersler i op til fem ar, athengig af forseelsens karakter.

TV 2 siger 1 indslaget og skriver i artiklen af den 12. marts 2014, at en drabsmand og en bankrgver “fik
efter afsoning og uden nogen anden uddannelse job” pd Lyngbo. Udsagnet ma forstds som en oplysning

15



om, at de kort tid efter endt afsoning blev ansat pa Lyngbo. Lyngbo har oplyst, at de inden februar 2013
havde ansat én medarbejder, der ikke havde en ren straffeattest. Institutionen har ikke preeciseret, om
drabsmanden eller bankreveren var identisk med medarbejderen, der ikke havde en ren straffeattest. Det
er heller ikke oplyst, om Lyngbo var bekendt med de tidligere straffedomme.

Sadan som sagen foreligger oplyst, har naevnet ikke mulighed for at vurdere, hvor tet pa afsoningen
drabsmanden og bankreveren blev ansat. Der foreligger ikke oplysninger om, at de inden ansettelsen
havde en relevant socialpadagogisk uddannelse, og navnet finder pa denne baggrund ikke tilstraekkeligt
grundlag for at udtale kritik af udsagnet. Det forhold, at i hvert fald den ene medarbejder efter ansattelsen
modtog padagogisk uddannelse, kan ikke fore til et andet resultat.

Pressen@vnet finder ikke — ud over ovennavnte forhold — i evrigt grundlag for at fastsla, at god presse-
skik er tilsidesat ved tv-indslagene eller artiklerne.

Genmcele

Det fremgéar af medieansvarslovens § 36, stk. 1, at en anmodning om genmale i massemedierne over for
oplysninger af faktisk karakter, som er egnet til at pafere nogen ekonomisk eller anden skade af betyd-
ning, og som er bragt i et massemedie, skal tages til folge, medmindre oplysningernes rigtighed er utvivl-
som.

Under henvisning til det ovenfor anferte under god presseskikfinder Pressen@vnet, at beskyldningen i
artiklen og udsendelsen den 11. marts 2014 om, at Lyngbo i statusrapporter beskrev episoder mere vold-
somme, end de var, ikke er dokumenteret som utvivlsomt rigtige. Da de samtidig er egnet til at pafore
Lyngbo skade af betydning, er Lyngbo berettiget til et genmale over for dette forhold. Det forhold, at
Lyngbos korte kommentar, at institutionen “overdriver ikke beboernes problemer bevidst”, er citeret, kan
ikke fore til et andet resultat.

De ovrige forhold, som anfort 1 genmeleteksterne af 17. og 18. marts 2014 er derimod enten korrekte
eller ikke egnede til at pafere Lyngbo skade af betydning, og institutionen er derfor ikke berettiget til et
genmele over for de udsagn.

I medfer af medieansvarslovens § 49, jf. retningslinjerne i lovens § 39, paleegges den ansvarshavende
redakter af TV 2 at offentliggere folgende:

"Speak:

TV 2 omtalte tilbage i marts forholdene pé institutionen Lyngbo som ligger ved Kalundborg. Omtalen
har féet kritik af Pressenavnet, som har pélagt os at oplyse folgende:

En tidligere ansat pa institutionen Lyngbo oplyste i indslagene, at Lyngbo overfor kommunen gav ind-
tryk af, at en beboer var mere plejekravende, end han reelt var. Det skulle angiveligt vaere sket for at
kunne beholde ham og dermed indtegten fra kommunen.

Pressen@vnet understreger, at pastandene er af en karakter, s& de burde have veret forelagt Lyngbo til
udtalelse. Det har imidlertid ikke veret muligt, fordi TV 2 hverken havde indhentet fuldmagter fra beboe-
ren eller den tidligere ansatte. Lyngbo kunne derfor ikke udtale sig om de konkrete forhold pé grund af sin
tavshedspligt.

Pressenavnet fastslar ogsa, at fordi udtalelserne kom fra en medarbejder, der var blevet fyret, skulle TV
2 have vearet serligt kritisk overfor hans oplysninger.

I udsendelsen leste den tidligere ansatte op fra et dokument og fortalte, at det var en statusrapport til
kommunen. Men det pageldende dokument har efterfolgende vist sig ikke at veere underskrevet. Ifolge
Lyngbo havde den fyrede medarbejder heller ikke kompetence til at underskrive statusrapporter og sende
dem til kommunen.

Lyngbo selv afviser, at beboernes problemer er blevet overdrevet for at forlenge beboeres ophold pa
institutionen.”

16



Den ansvarshavende redakter af tv2.dk palegges at offentliggere folgende:
”[Rubrik]
Pressenavnet kritiserer TV 2’s Lyngbo-artikel
[Underrubrik]

Pressen@vnet kritiserer TV 2 for ikke at undersege dokumentationen ordentligt 1 nogle indslag og artik-
ler vedrerende institutionen Lyngbo.

[Tekst]

TV 2 omtalte tilbage i marts forholdene pé institutionen Lyngbo. En tidligere ansat pa institutionen
Lyngbo oplyste, at Lyngbo overfor kommunen gav indtryk af, at en beboer var mere plejekravende, end
han reelt var. Det skulle angiveligt vaere sket for at kunne beholde ham og dermed indtegten fra kommu-
nen.

Pressen@vnet understreger, at pastandene er af en karakter, s& de burde have veret forelagt Lyngbo til
udtalelse. Det har imidlertid ikke veret muligt, fordi TV 2 hverken havde indhentet fuldmagter fra beboe-
ren eller den tidligere ansatte. Lyngbo kunne derfor ikke udtale sig om de konkrete forhold pé grund af sin
tavshedspligt.

Pressenavnet fastslar ogsa, at fordi udtalelserne kom fra en medarbejder, der var blevet fyret, skulle TV
2 have vearet serligt kritisk overfor hans oplysninger.

I udsendelsen leste den tidligere ansatte op fra et dokument og fortalte, at det var en statusrapport til
kommunen. Men det pageldende dokument har efterfolgende vist sig ikke at veere underskrevet. Ifolge
Lyngbo havde den fyrede medarbejder heller ikke kompetence til at underskrive statusrapporter og sende
dem til kommunen.

Lyngbo selv afviser, at beboernes problemer er blevet overdrevet for at forlenge beboeres ophold pa
institutionen.

Pressen@vnet har pdlagt os at bringe ovennavnte meddelelse. Hele kendelsen fra Pressenavnet kan le-
ses pa pressenaevnet.dk”

Pressen@vnet bemarker, at nevnet i sin arsberetning for 2005 praciserede praksis vedrerende offentlig-
goarelse pé internettet. En kendelse ber bringes 1 mediet i en periode, der svarer til den tid, i hvilken den
paklagede artikel har varet bragt, og der ber oprettes et link til kendelsen fra artiklen, hvis denne fortsat
bringes pa hjemmesiden.

Afgjort den 21. august 2014

17



