
Bilag 2333 – side 1 

 

Seernes redaktør:  

Beretning for perioden 1. marts – 31. oktober 2009  

--- 

 

Efter knap halvandet år på posten som seernes redaktør er det mit indtryk, at funktionen er 

kommet godt i vej. Flere seere henvender sig, og det er også min klare fornemmelse, at mine 

kommentarer vedrørende TV 2s virksomhed giver anledning til en vis intern debat – jeg får i hvert 

fald mange tilbagemeldinger fra kolleger på mange niveauer i huset, når jeg f.eks. offentliggør en 

klumme. Desuden har jeg lavet intern efterkritik på ”Go’ morgen Danmark” og ”Go’ aften 

Danmark” samt morgenfladen på TV 2|NEWS, ligesom jeg har gennemført interne kurser i 

journalistisk etik på TV 2|SPORTEN. I november har jeg yderligere tre af denne type kurser for 

henholdsvis TV 2|SPORTEN og TV 2 NET.  

Jeg har endvidere deltaget i flere arrangementer og foredrag, blandt andet for master-studerende 

i journalistik på Syddansk Universitet, for chefer i Region Syddanmark samt for diverse grupper af 

besøgende på TV 2, ligesom jeg har deltaget i det halvårlige dialogmøde med Samarbejdsforum 

for danske Lytter- og Seerorganisationer (SLS) i juni. Endelig var jeg med som deltager i 

debatprogrammet ”NEWS XPRES” om den såkaldte minksag. 

I samarbejde med advokat Pernille Stærke fra TV 2|JURA og redaktør Lasse Bjerre fra 

Programafdelingen har jeg desuden udarbejdet et forslag til etiske retningslinjer for 

dokumentarprogrammer på TV 2. Forslaget er fremsendt til endelig vurdering hos TV 2s direktion. 

Jeg har i perioden i en række tilfælde rettet kritik mod TV 2, enten af egen drift eller efter 

henvendelse fra seere, mens jeg i andre tilfælde har givet TV 2 medhold i den anvendte praksis. I 

et tilfælde – en klage vedrørende programmet ”Brian Mørk Show – med løg på!” – valgte jeg 

således at rette kritik mod TV 2 Zulu og TV 2 for uetisk praksis. Sagen er omtalt nedenfor under 

klummen om ”grænser for humor”. Jeg har også i denne sag bestræbt mig på at vurdere sagen ud 

fra de etiske krav, en virksomhed som TV 2 efter min opfattelse bør leve op til, frem for at lade 

mig styre af min egen personlige smag. 

Omkring 2.200 seere og brugere har i perioden henvendt sig til seernes redaktør via den offentlige 

mailadresse med klager, kritik, spørgsmål og kommentarer til programmer og artikler. Dertil 

kommer nogle hundrede direkte henvendelser, primært via mail, men også pr. telefon og enkelte 

som breve. En række af disse henvendelser er sendt videre til besvarelse i TV 2s afdelinger, 

hvorefter nogle af dem er vendt tilbage til undertegnede, idet de pågældende seere og brugere 

har ønsket at få min vurdering. I andre tilfælde har seere stilet deres henvendelse direkte til mig.  

Under afsnittet ”sager indbragt for seernes redaktør” følger en beskrivelse af nogle af de mere 

principielle sager. 

BILAG 2333 



Bilag 2333 – side 2 

 

Henvendelser til TV 2 

En særlig udfordring er arbejdet med at ”foretage en løbende registrering af henvendelser til TV 

2|DANMARK A/S, herunder klager over TV 2|DANMARK A/S’ virksomhed”, som anført i 

forbindelse med Medieaftalen for 2007-2010.  

Hovedparten af alle henvendelser fra seere og brugere til TV 2 foregår i dag via mails. TV 2s 

kanaler modtager således – anslået - omkring 150.000 mails om året. En betydelig del af disse 

henvendelser er dog såkaldte spam-mails og pressemeddelelser. Hertil kommer omkring 75.000 

mails om året til kundeservice på TV 2 NET - vedrørende især spil.tv2.dk, TV 2 Sputnik samt blogs 

og andet indhold på tv2.dk.  

TV 2 har imidlertid ingen central registrering af henvendelser til selskabets offentlige 

mailadresser, og efter et fejlslagent forsøg med en såkaldt elektronisk ”journal” over 

henvendelser pr. mail sidste efterår er jeg i samarbejde med Teknisk afdeling i færd med at 

afprøve et nyt Outlook-baseret system, som skulle være lettere at arbejde med. 

Siden september er vi begyndt at registrere mails til offentlige mailadresser, men det er endnu for 

tidligt at vurdere resultaterne i praksis. Teknisk set er der tale om en kompliceret opgave, blandt 

andet fordi der er tale om meget store mængder data. 

TV 2 NET, som registrerer alle kundehenvendelser, har i perioden modtaget knap 60.000 mails. 

Lidt under halvdelen af henvendelserne drejede sig om TV 2s net-tv-kanal TV Sputnik, mens knap 

en fjerdedel drejede sig om spil.tv2.dk.  

Temaer for henvendelser 

Kategoriseringen af henvendelser til TV 2 er i sagens natur vanskelig. I samarbejde med Dorte 
Karst fra TV 2|Kommunikation, Birgitte Kobborg fra TV 2|NYHEDERNE, John Hansen fra TV 
2|SPORTEN og Thomas Andersen fra TV 2 NETs kundeservice er det imidlertid lykkedes at skabe 
et rimeligt overblik over hvilke temaer, der har optaget TV 2s seere og brugere i perioden fra 
marts til oktober 2009.  

Blandt de enkeltsager, som har givet anledning til et betydeligt antal henvendelser, er: 

 Klager over omlægningen af ”Go’ morgen Danmark” 

 Kritik af stavefejl og dårligt sprog 

 Utilfredshed med, at TV 2|SPORTEN har droppet Formel 1-løb 

 En del henvendelser om, at Jørgen Leth er tilbage som kommentator på Tour de France. 
Kun få negative – resten positive 

 Klager over, at TV 2 ikke havde rettighederne til at sende det danske landsholds 
udekampe i VM–kvalifikationen  

 Utilfredshed med sommerens mange genudsendelser. Desuden mange forespørgsler 
vedrørende dato for genudsendelser 



Bilag 2333 – side 3 

 

 Flere klager i slutningen af juni over den omfattende dækning af popstjernen Michael 
Jacksons død  

 En del klager over interview den 30. juni med rockeren Jørn ”Jønke” Nielsen i ”Go’ 
morgen Danmark” om bandekrigen  

 Mange mails vedrørende Tour de France. Både ris og ros 

 Mange klager i august og september over stop for genudsendelse af ”Beverly Hills 90210” 

 Mange klager over ”mobning” af Basim i ”Vild med dans”   

 En del klager over, at TV 2|NYHEDERNE 19. oktober viste drab for åben skærm i indslag 
om terror i Iran  

 I perioden en del henvendelser vedrørende ”Dagens Mand”. Mange kvinder vil gerne i 
kontakt med de unge mænd. Program med bøsser modtog en del kritik, men også megen 
ros 

 En del mails med såvel ros som ris til ”Operation X: Pels på vrangen”. Kritikken retter sig 
især mod samarbejdet med dyreaktivister og Ekstra Bladet 

 Kritik af sendetidspunktet for programmet om Bubber som pornofilminstruktør  

 Kritik af, at TV 2|SPORTEN kun havde afsat fire timer til transmission af finalen i Denmark 
Open i badminton i oktober. Problemet var, at kampene – med fire danskere i finalen – 
trak ud. 

Sager indbragt for seernes redaktør  

Højrentekonto og garantbeviser. Direktør Flemming Hansen fra Sparekassen Sjælland klagede til 

seernes redaktør over et indslag i ”Basta” 19. marts, hvor man efter hans opfattelse fik 

sammenblandet begreberne ”højrente-” og ”garantikonti” med ”garantbeviser”.  

I mit svar til Flemming Hansen skrev jeg efter gennemsyn af programmet, at der efter min 

opfattelse ikke skete en sammenblanding af begreberne, idet det allerede i første indslag blev 

grundigt forklaret af professor Finn Østrup fra CBS, at ”garantbeviser” er et nødvendigt led i 

tilførslen af kapital i sparekasser. Han tilføjede, at der er tale om en ”risikopræget anbringelse”, 

som svarer til køb af aktier. Det blev endvidere forklaret, at køb af ”garantbeviser” i mange 

sparekasser giver adgang til at få højere rente på sine indskud. I et eksempel fra Brørup 

Sparekasse forklarede en kunde således, at han ved køb af garantbevis fik mulighed for højere 

rente på en højrentekonto.  

Det var til gengæld korrekt, at det i programmet fejlagtigt blev sagt, at alle landets 47 sparekasser 

har valgt at lukke for indløsning af garantbeviser, hvilket jeg på ”Bastas” vegne beklagede over for 

Flemming Hansen.  



Bilag 2333 – side 4 

 

Dækning af Fogh Rasmussen til NATO. Flere seere klagede i april over den omfattende dækning 

af Anders Fogh Rasmussens udnævnelse til generalsekretær i NATO. Det faldt især nogle af seerne 

for brystet, at man i forbindelse med dækningen afbrød transmissionen af håndboldkampen 

mellem FCK og Aalborg, fordi den nu tidligere statsminister skulle tale.  

Seernes redaktør fandt ikke anledning til at kritisere TV 2|NYHEDERNEs disposition, da det er en 

væsentlig sag, når landet skal have ny statsminister, og det skal man naturligvis kunne se på TV 2. 

At journalisterne så måtte bruge en del tid på "at træde vande", inden statsministeren var klar til 

at tale, er selvfølgelig ærgerligt, men sådan er det ofte med direkte transmissioner. Man ved ikke, 

præcis hvornår politikerne går på podiet til den slags begivenheder. 

Tekst-tv. En lille gruppe faste debattører på TV 2s tekst-tv klagede gentagne gange over at få 

afvist seerbreve – ofte med stærkt personligt indhold, personangreb etc. Debattørerne indsender 

som regel flere indlæg om ugen, til tider dagligt, og det er ikke muligt at bringe det hele. Efter min 

opfattelse heller ikke altid ønskeligt, da debatten i perioder udarter til sekteriske personfejder 

uden større interesse for andre end debattørerne selv.  

Jeg foreslog derfor redaktøren på tekst-tv at tydeliggøre kriterierne for optagelse af seerbreve. 

Det fremgår derfor nu af tekst-tvs side 459, at ”seerbreve udvælges ud fra journalistiske kriterier 

og bør have et indhold, der er af almen interesse”. Det hedder endvidere, at ”brevene skal holdes 

inden for lovgivningen og være uden injurier”. 

EU-kandidat gjort til nar. Flere seere klagede i juni til seernes redaktør over, at man i ”Go’ 

morgen Danmark” havde lavet sjov (sådan må man forstå det) med, at den socialdemokratiske 

EU-kandidat Britta Thomsen efter studieværtens opfattelse ser lidt mandhaftig ud.  

Direktionen og redaktøren var enige i, at det var over grænsen, så det blev beklaget, ligesom 

Britta Thomsen blev inviteret i studiet den følgende dag. 

Reklamer for Venstre. En seer klagede i juni over, at TV 2s hjemmeside var ”overdænget” med 

reklamer for Venstres EU-kandidat Jens Rohde. Han mente dermed at have fundet bevis for, at TV 

2 er ”officiel reklamehjemmeside for Venstre”.  

I mit svar fastslog jeg, at der også var reklamer for Socialistisk Folkeparti, Nordea og Danske Bank - 

for blot at nævne nogle af de partier og firmaer, som reklamerer på TV 2s site. ”Og sådan er det - 

TV 2 er et kommercielt foretagende, som er henvist til at hente hovedparten af sine indtægter fra 

reklamer. TV 2 redigerer ikke i reklamerne, som kun afvises, hvis juristerne skønner, at de ikke 

overholder lovgivningens krav”, skrev jeg i svaret til den pågældende. 

Kritik af tronfølger-afstemning på NEWS. En seer klagede 14. juni over det, han kaldte ”TV2 

News’ ensidige og tendentiøse dækning af tronfølgevalget”. ”Fra middag frem til valgstedernes 

lukning kl. 20 fik Anders Fogh, Lars Løkke og Lene Espersen uhindret lov til at gentage deres 

manipulerende argumenter for at stemme ja. Disse meget lange interviews kørte uimodsagt i 



Bilag 2333 – side 5 

 

sløjfe hele dagen. Ingen kritikere kom til orde. Ingen modstandere. Ingen tvivlere”, som han skrev 

i sin mail til seernes redaktør.  

Efter gennemsyn af den samlede dækning på valgdagen frem til lukningen af valgstederne 

konkluderede jeg, at TV 2|NEWS havde bragt indslag og interviews med såvel tilhængere som 

modstandere af tronfølgeloven, ligesom man efter min opfattelse havde levet op til gængse 

journalistiske kriterier om at stille kritiske spørgsmål til såvel tilhængere som modstandere af 

loven. 

Afbrydelser af Tour’en. En seer klagede 17. juli over de mange afbrydelser med Nyheder, Vejret 

og reklamer i årets dækning af Tour de France. I mit svar til den pågældende anførte jeg, at TV 2s 

programplanlæggere blandt andet som følge af public service forpligtelsen havde besluttet at 

fastholde nyhedsudsendelserne kl. 14 og 16 på hovedkanalen, da det langt fra er alle, der har 

adgang til TV 2|NEWS. Desuden understregede jeg, at den økonomiske fordel ved afbrydelserne 

er, at man kan lægge reklameblokke rundt om nyhedsudsendelserne - det er med til at sikre, at TV 

2 også har råd til at sende Tour de France, som er en forholdsvis dyr produktion.  

”Det er en udbredt opfattelse, at TV 2 modtager licens, men det er altså ikke korrekt. TV 2 har ikke 

modtaget licens siden 2004, så hovedparten af indtægterne skal hentes fra salg af reklameplads”, 

skrev jeg i mit svar til seeren. 

Propaganda for Dansk Folkeparti. En seer kritiserede i august TV 2 NEWS for ”propaganda” til 

fordel for Dansk Folkeparti, efter at kanalen i flere dage havde bragt tophistorier om partiet.  

I mit svar til den pågældende fastslog jeg, at det efter min opfattelse er en journalistisk væsentlig 

nyhed, når justitsminister Brian Mikkelsen foreslog at gøre Dansk Folkeparti til medlem af 

regeringen, ligesom jeg også fandt Pia Kjærsgaards kritik af udvalgte ministre journalistisk 

væsentlig, eftersom partiet sikrer regeringens 90 mandater.  

Mand i dametøj til Aukens bisættelse. En seer klagede i august over en artikel på 

www.nyhederne.tv2.dk, hvoraf det fremgik, at det var lykkedes en mand iført en underkjole at 

komme gennem kontrollen ind til Svend Aukens bisættelse i Frederiksberg Kirke. ”Nyheden på 

hjemmesiden bæres af antydningen af, at manden er psykisk syg og iført underkjole. Men det kan 

lige så vel være en transvestit. Såfremt manden er psykisk syg, er det vel også beklageligt at 

bringe videooptagelser af ham. Jeg vil gerne høre din vurdering af den historie. Herunder hvilke 

nyhedskriterier, der ligger til grund for at bringe den”, skrev seeren.  

I mit svar oplyste jeg, at netnyhedernes kriterium for at bringe historien var "fascination", idet 

man opfattede manden som en mulig "Claude X". Min konklusion var, at jeg ikke selv ville have 

bragt historien i den form, den fik på nettet. Hvis manden er transvestit, er det efter min 

opfattelse hans frie ret at klæde sig, som han vil - uden at komme i medierne. Hvis der derimod 

var tale om en slags manifestation - politisk eller på anden måde - synes jeg sagtens, at man 



Bilag 2333 – side 6 

 

kunne lave en historie om det, men så skulle man selvfølgelig have spurgt ham, hvad det gik ud 

på. Det skete ikke her - og derfor ville jeg ikke selv have bragt historien i den form.  

Helt grundlæggende mener jeg, at man kan behandle alle emner journalistisk - det afgørende er, 

hvordan man gør det. Men man behøver ikke i alle tilfælde at gøre det. 

Minksagen. En række seere har klaget til seernes redaktør i forbindelse med programmet 

”Operation X: Pels på vrangen”, som blev sendt på TV 2 27. oktober. Seerne kritiserer TV 2s brug 

af optagelser fra dyreværnsgruppen Anima, idet man har svært ved at forstå, at TV 2 vil benytte 

materiale, som er erhvervet ved indtrængen på privat område.  En seer spørger således, "om TV2 

finder det acceptabelt at benytte ulovligt fremskaffet billedmateriale fra en partskilde og benytte 

denne ukritisk som dokumentation for en meget alvorlig historie". En anden spørger om hvilken 

kildekritik, der er foretaget, ”jeg kan nemlig ikke se den”, som hun skriver.  

Jeg har i mine svar understreget, at der er flere problemer forbundet med brug af materiale 

erhvervet ved indtrængen på privat område, men at jeg også mener, at programmet havde 

almen, offentlig interesse og derfor burde sendes.  

”Ud fra de foreliggende oplysninger agter jeg ikke at rette yderligere kritik mod programmet. Jeg 

har i min klumme kritiseret den korte svarfrist til pelsavlerne, ligesom jeg har anført, at man efter 

min opfattelse burde have gjort mere ud af - på skærmen - at dokumentere billedmaterialets 

autenticitet. Samlet set mener jeg dog, at programmet har været med til at sætte fokus på 

dyrevelfærd i pelsdyrbranchen, ligesom man har påpeget tilsyneladende huller i det offentlige 

tilsyn med erhvervet - forhold, som der nu vil blive rettet op på ifølge de seneste meldinger fra 

fødevareministeren. Jeg mener derfor, at programmet har almen, offentlig interesse - selv om det 

naturligvis kræver nøje overvejelser at bruge optagelser fra partshavere i en konflikt”, skrev jeg i 

et svar til en af de kritiske seere. 

Klummer fra seernes redaktør 

Revolverjournalistik på nettet. Kritik af TV 2|NYHEDERNEs netredaktion som 25. maj 2009 

offentliggjorde en artikel, hvor en 25-årig mand i malende vendinger fortalte om, hvordan han i 

halvt bevidstløs tilstand blev udsat for anal voldtægt på et værtshus i Københavns indre by. Man 

havde ikke forelagt de belastende påstande for værtshusets ansatte, som havde en fuldstændig 

anden udlægning af sagen. Efter min vurdering havde TV 2 derfor ikke levet op til god presseskik. 

Mager EU-valgkamp på TV 2s hovedkanal. Kritik af TV 2s hovedkanal for at svigte sit 

demokratiske ansvar i forbindelse med EU-valgkampen i juni. Efter min opfattelse levede 

stationen ikke til fulde op til intentionerne i public service-tilladelsen. På TV 2 NEWS blev valget til 

gengæld dækket på bedste vis med fynd og klem – der var både engagement og vitaminrige 

diskussioner. Men TV 2 NEWS er - ligesom Danmarks Radios DR 2 - en nichekanal, som man oven i 

købet skal betale for, og som kun bliver set af et mindretal.  



Bilag 2333 – side 7 

 

To “næser” til TV 2 i Pressenævnet. TV 2 fik den 25. juni to påtaler af Pressenævnet. Den ene 

var fuldt fortjent – det er kun rimeligt, at man får en påtale, hvis man undlader at omtale, når 

der falder dom i en sag samme dag, som et program går i luften. Men den anden var mere 

problematisk, eftersom TV 2 i forbindelse med programmet ”Operation X: De pumpede 

kyllinger” 5. februar samt ”Go’ morgen Danmark” samme dag blev pålagt at give genmæle for 

noget, som ifølge Pressenævnet ikke var sagt i udsendelsen.   

Det hedder således i kendelsen, at ”det siges ikke i udsendelserne, at vandlagen i Rose Poultry 

A/S’ kyllingefileter – eller i andre dansk producerede kyllingefileter – indeholder svinehud eller 

svineprotein”. Alligevel blev TV 2 pålagt et delvist genmæle. 

Grænser for humor. Kritik af TV 2 Zulu og TV 2 for programmet ”Brian Mørk Show – med løg 

på!”, hvor skuespillere og andre gæster skal kommentere værten Brian Mørks verbale, sexistiske 

udtalelser om kendte personer. De personer, som omtales på denne måde, er ikke selv med i 

programmet og er heller ikke orienteret på forhånd. Programmet er båndet og godkendt af TV 2 

Zulus redaktør. 

Uanset at det angiveligt drejer sig om løgnagtige historier, er det efter min opfattelse dårlig 

programetik at omtale folk, som ikke har mulighed for at frabede sig omtale i denne 

nedvurderende sammenhæng. 

Drab for åben skærm. Kritik af TV 2|NYHEDERNE kl. 22 for 19. oktober at vise henrettelse ved 

nakkeskud af to iranske soldater i forbindelse med et indslag om den væbnede iranske 

modstandsbevægelse Jundallah, Guds Hær.  

NYHEDERNE beklagede efterfølgende at have vist billederne ”delvist ukommenterede” og uden 

foregående advarsel, sådan som de etiske regler foreskriver. I klummen påpeger jeg dog, at der 

kan være tilfælde, hvor det ikke kun er journalistisk relevant, men måske ligefrem nødvendigt – 

efter passende advarsler - at vise voldsomme og stødende optagelser som dokumentation, selv 

om de kan være ubehagelige for seerne. Nyheder på tv afspejler virkeligheden – også når det 

gælder krig, katastrofer, terror og ulykker.  

Lus i skindpelsen. Det var efter min opfattelse en sejr for pressefriheden i Danmark, da 

fogedretten i Odense 25. oktober afviste at nedlægge forbud mod TV 2s program ”Operation X: 

Pels på vrangen”. Dyrevelfærd er et væsentligt samfundsanliggende, og derfor var det godt for 

debatten, at dommeren så klart sagde nej til et forbud.  

Men ingen roser uden torne. Sagen afslørede samtidig, at der er ting, som TV 2 kunne have gjort 

bedre. Man burde således have gjort sig mere umage med at dokumentere optagelsernes 

autenticitet over for seerne, da det efter min opfattelse ville have styrket programmets 

troværdighed i offentligheden. 

 



Bilag 2333 – side 8 

 

Klager til Pressenævnet 

Pressenævnet har i perioden 1. marts til 31. oktober truffet afgørelse i ni sager anlagt mod TV 

2|DANMARK A/S. Derudover blev en sag mod programmet ”Operation X: Maskerade for 

millioner” afvist, fordi fristen for indgivelse af klage var overskredet.   

Fem sager – anlagt mod ”Basta” (tre sager), ”Klamphuggerne” og ”Lige på og sport” – endte uden 

kritik af TV 2. Tre sager – mod ”Forbryderjagt”, ”Basta” og ”Alarm 112” - endte til gengæld med 

kritik af TV 2. En sag – anlagt mod programmet ”Operation X: De pumpede kyllinger” – endte 

med, at TV 2 blev pålagt et delvist genmæle, til trods for, at det som ovenfor omtalt, ikke blev sagt 

i udsendelsen, at vandlagen i Rose Poultrys kyllingefileter indeholder svinehud og protein.  

I sagen vedrørende en udsendelse i programserien ”Forbryderjagt” får TV 2 kritik for at krænke 

privatlivets fred ved at bringe optagelser fra en bolig, hvorfra der angiveligt sælges narkotika. 

Ifølge nævnet har TV 2 ikke dokumenteret, at der forelå samtykke til at offentliggøre 

optagelserne. Nævnet finder endvidere, at navnlig udsagnet "kan ikke bevise salg i dag" fejlagtigt 

giver indtryk af, at klageren ved andre lejligheder har solgt narkotika. Da klager ikke er dømt for 

salg, og da der heller ikke på anden måde er dokumentation herfor, udtaler nævnet sin kritik af TV 

2. 

I sagen om ”Basta”, som blev sendt 8. januar 2009, fik TV 2 - som ovenfor anført - kritik for ikke at 

have oplyst om, at Københavns kommunes center for parkering vandt tre ud af de fire 

parkeringssager, som kommunen havde indbragt for Østre Landsret. Afgørelsen faldt samme dag, 

som programmet gik i luften, så det burde naturligvis være omtalt, hvis man skal leve op til de 

presseetiske regler om hurtige og korrekte oplysninger. 

I sagen om udsendelsen Alarm 112, som blev sendt på TV 2 den 17. marts, udtaler Pressenævnet 

kritik af TV 2 for at bruge optagelser fra en trafikulykke og i den forbindelse offentliggøre 

oplysninger om ofrets almene helbredsforhold uden samtykke.  I afgørelsen hedder det, at det 

følger af de vejledende regler for god presseskik, at ofre for ulykker skal vises det størst mulige 

hensyn. Ved indsamling af og gengivelse af billedmateriale skal vises hensynsfuldhed og takt, jf. 

punkt B.3. Det følger videre, at meddelelser, der kan krænke privatlivets fred, skal undgås, 

medmindre klar almen interesse kræver offentlig omtale, jf. punkt B.1. TV 2 fik desuden kritik for 

ikke at have foretaget tilstrækkelig sløring af klager. 

I sagen om en udsendelse i serien ”Klamphuggerne” finder Pressenævnet derimod ikke anledning 

til kritik mod TV 2 – oven i købet i en sag, som handler om brugen af skjult kamera. Trods sin 

generelle betænkelighed ved brug af skjult kamera uden efterfølgende samtykke finder 

Pressenævnet i denne sag, at det kan have samfundsmæssig interesse at belyse, om håndværkere 

og bygmestre m.v. har de faglige kvalifikationer, som de oplyser og tager sig betalt for at være i 

besiddelse af. Information om svendebreve og medlemskab af brancheforeninger kan som 

udgangspunkt tilvejebringes uden brug af skjult kamera. Klageren gav imidlertid urigtige og 

vildledende oplysninger over for muldvarp A og B under den samtale, der blev optaget med skjult 



Bilag 2333 – side 9 

 

kamera. På den baggrund finder Pressenævnet ikke tilstrækkeligt grundlag for at kritisere, at TV 2 

offentliggjorde de skjulte optagelser. Desuden fastslår nævnet, at der ikke blev bragt ”faktisk 

forkerte oplysninger”, som kunne have berettiget klageren til genmæle. 

Konklusion 

TV 2 har i perioden 1. marts til 31. oktober modtaget tre fældende kendelser samt et delvist 

genmæle i Pressenævnet. Det er en stigning i forhold til perioden 1. juli 2008 til 28. februar 2009, 

som dækker min forrige beretning til TV 2s bestyrelse. Det er vanskeligt på så spinkelt et grundlag 

at sige, om der tale om andet end tilfældigheder, men hvis udviklingen fortsætter, vil det efter 

min opfattelse være fornuftigt at tage forholdet op til nærmere overvejelse.  

Det er en stor udfordring at skabe et ordentligt og brugbart system til registrering og 

kategorisering af henvendelser til TV 2. I praksis er det kun muligt at registrere henvendelser pr. 

mail – og selv her er det en betragtelig og ressourcekrævende opgave at skabe et egentligt 

statistisk overblik.  Efter min egen vurdering lykkes det dog ved hjælp af de månedlige 

indrapporteringer fra administratorerne af TV 2s offentlige mailadresser at skabe nogenlunde 

overblik over hvilke temaer, der optager seere og brugere. Det er mit bestemte håb, at det nye, 

Outlook-baserede system kan medvirke til at styrke dette overblik. 

Med hensyn til besvarelse af henvendelser til TV 2 er det fortsat mit indtryk, at der er en høj grad 

af besvarelse af forespørgsler, kritik og egentlige klager. Jeg modtager i reglen kopi af svar på 

henvendelser, som går via seernes redaktør, men også i de tilfælde, hvor seere og bruger skriver 

direkte til afdelingerne, er det mit indtryk, at der er en høj grad af besvarelse. Kommentarer til 

programmer og lignende bliver læst, men besvares normalt ikke, med mindre det skønnes 

nødvendigt.  

Personligt så jeg gerne, at der var større synlighed om funktionen ”Seernes redaktør” i den brede 

offentlighed. Jeg har i perioden deltaget i et TV 2-program om medieforhold – det var i 

programmet ”NEWS XPRES” på TV 2 NEWS 27. oktober. Jeg er dog begyndt at sende mine 

klummer til redaktionen på ”Journalisten” samt udvalgte journalister, hvilket i flere tilfælde har 

ført til, at dagbladene har taget sager op. Jeg er endvidere ved flere lejligheder blevet kontaktet af 

dagblade, som ønskede min kommentar til en aktuel sag. 

 

Selv om kritikken undertiden kan være generende for de redaktioner, som bliver ramt af den, er 

det fortsat mit klare indtryk, at denne form for offentlig selvkritik og debat er medvirkende til at 

styrke TV 2s omdømme og troværdighed udadtil, ligesom det – forhåbentlig – er med til at 

fremme den interne debat om programetik og TV 2s produkter i al almindelighed.    

 

___  

 

LARS BENNIKE, 10.11.2009 

 


