Retsinformation
Udskriftsdato: 22. februar 2021

KEN nr 9189 af 21/04/2009 (Gzldende)

Pressenavnets kendelse i sag nr. 2009-6-0801

Ministerium: Justitsministeriet Journalnummer: 2009-6-0801



Pressenavnets kendelse 1 sag nr. 2009-6-0801

Resumé
Klager — et selskab — klagede over et indslag i udsendelsen ”Basta” pa TV 2 og tv2.dk.
Pressenzevnets begrundelse og afgerelse:

Pressenzevnet bemaerker, at der er tale om en klage over tilsideszttelse af god presseskik og
ikke en klage over afslag pa genmeele, jf. medieansvarsloven § 36.

Et medie skal udvise kritik over for nyhedskilderne, i seerdeleshed nir disses udsagn kan vaere
farvet af personlig interesse eller skadevoldende hensigt, jf. punkt A.2 i de vejledende regler for god
presseskik. Frederiksen Assurance I/S har siden 2004 har haft uoverensstemmelser med klager. Det
forhold, at selskabet indhentede erkleringer fra firmaer, der modtog breve fra [A], gav TV 2 anled-
ning til at udvise agtpigivenhed over for de indhentede oplysninger. Forholdet er imidlertid ikke i
sig selv tilstraekkeligt til at fastsli, at god presseskik er tilsidesat.

Pa baggrund af parternes oplysninger lzaegges det til grund, at [K] har tabt 15 byretssager. Det
fremgar af udsendelsen, at dommene i sagerne er anket til landsretten, og at de derfor ikke er ende-
lige. Redakteren af et medie er som udgangspunkt berettiget til at beslutte, hvilke oplysninger der
bringes. Da udeladelse af oplysningen om Vestre Landsrets dom af 29. januar 2008 ikke bevirkede,
at udsendelsen blev misvisende i forhold til [K], finder nzevnet ikke grundlag for at kritisere den
foretagne redigering.

Oplysningerne om [K]s forretningsmetoder kan vere skadelige, kreenkende eller virke agtelsesfor-
ringende for [K], og det har derfor péhvilet TV 2 at efterprove dem i sarlig grad, inden de blev bragt,
forst og fremmest ved foreleeggelse for klager. TV 2 orienterede pé forhand [A] om indholdet af udsendel-
sen og tilbad ham et studieinterview. [A] afviste at deltage og accepterede heller ikke et tilbud om et tele-
foninterview inden for den betaenkningstid, TV 2 havde fastsat, ligesom han stillede krav om at fa spergs-
mélene pa forhdnd. Pressenavnet legger herefter til grund, at [A] har afslaet at medvirke i et interview
med TV 2. Det fremgér af udsendelsen, at der er uoverensstemmelser med tidligere partneres kunder, og
at [K] anser sig berettiget til at opkreeve honorar under henvisning til, at selskabet har indgaet samarbejds-
aftaler med kunderne. Efter det anforte udtaler nevnet ikke kritik af TV 2 for ikke at indhente klagers
kommentarer.

Neavnet finder, at TV 2 og tv2.dk heller ikke 1 ovrigt har tilsidesat god presseskik.

[K] har ved [A] klaget til Pressenavnet over en udsendelse pa TV 2 den 29. januar 2009 og en identisk
udsendelse pa tv2.dk, idet virksomheden mener, at god presseskik er blevet tilsidesat.

1 Sagsfremstilling

Den paklagede udsendelse

TV 2 bragte den 29. januar 2009 udsendelsen “Basta’ indeholdende et indslag vedrerende forsikrings-
maglerfirmaet [K], der formidler tilbud om forsikringer mellem forsikringstagere og forsikringsselskaber.
Af indslaget fremgar, at kunder mener, at de uberettiget bliver opkravet honorar, idet de dels ikke har
indgaet den lovpligtige samarbejdsaftale og afgivet fuldmagt dels ikke har modtaget radgivning.

I udsendelsen omtales det, at ejeren af [B Verktoj], [B], aldrig har madt eller talt med [A], for han mod-
tog den forste opkraevning, og at han fortsat modtog rykkere for manglende betaling af rddgivning. [B]



mener ikke at have indgéet en samarbejdsaftale eller afgivet en fuldmagt. Ejeren af Tomrerfirmaet AC,
[C], har heller aldrig medt eller talt med [A], men har alligevel modtaget en opkrevning pd 30.050 kroner
for rddgivning. [C] foler sig generet af rykkerne og finder det beklageligt, at Finanstilsynet ikke gor noget
ved forholdet. Af indslaget fremgér endvidere bl.a. felgende:

”Studieveert: Hvad vil du gere, hvis det konstant veltede ind med regninger, breve med trusler med in-
kasso eller retssager? Det er hverdagen for mindst 77 ejere af sma danske virksomheder. De forteller til
Basta, at firmaet [K] trods deres afvisninger forsatter med at chikanere dem.

Studieveert: Manden bag [K] hedder altsé [A], og det er ham, som vi ser pd billederne her. Udover
[K]star han ogsé bag firmaet Dansk Forsikringsradgivning, som vi vender tilbage til. En forsikringsmaeg-
ler bliver typisk hyret, enten af private eller virksomheder, til at shoppe rundt hos de forskellige forsik-
ringsselskaber for at finde den bedste forsikring. For at gare det arbejde skal maegleren ifolge loven have
et stykke papir med en samarbejdsaftale og en fuldmagt.

[D], tidl. bestyrelsesformand, Dansk Forsikringsrdadgivning: 1 de seneste syv-otte ar er hans forretning
jo blevet delt et par gange. Der mener han s, at alle de kunder, der var i de forretninger, der var i sin tid,
som han ikke havde betjent. Og som, du rigtigt siger, slet ikke kendte [A]. Jamen dem mener han, de lig-
ger 1 hans portefolje, det er hans kunder, s& dem gar han pa.

Speak: [K], Dansk Forsikringsrddgivning, begge med [A] som ejer, forseger altsé at kapre tidligere part-
neres kunder. Ifolge de kunder er der hverken gyldige samarbejdsaftaler eller fuldmagt pé plads, nar [A]
begynder at opkraeve pengene fra dem. Helt konkret vil han have penge for radgivning, han mener, er
udfert eller for rddgivning halvandet &r ud 1 fremtiden.

[D]: Det her er kolde kontanter, det drejer sig om for [A]. Sa uanset om han har retmaessig adkomst til
at ga efter de kunder. Gé efter de penge det ligger hos. For at passe den portefolje, jamen s gar han efter
det.

[C]: Han tror jo pd. Altsa, han kommer jo med rykkere hele tiden. Sa han prever med, at det bliver
sendt til inkasso, og RKI har han ogsa navnt. Jamen, det er de metoder han bruger. Ogsa selv om vi ikke
skylder ham noget.

[Af skeermen fremgar en rekke navne pé firmaer, der har modtaget opkraevninger fra klager.]

Speak: Basta har kendskab til naesten100 andre firmaer, som ogsa jevnligt modtager opkravninger fra
enten [K] eller Dansk Forsikringsradgivning. Ifelge disse virksomheder har de enten aldrig medt ejeren
[A] eller indgaet en samarbejdsaftale med ham, eller ogsa har de for lang tid siden opsagt ham som forsik-
ringsmaegler for deres firma. Ens for disse virksomheder er, at de lever med trusler om inkasso, RKI og
stevninger fra [K] og Dansk Forsikringsrddgivning. Hos brancheforeningen for forsikringsmaglere blev
[A]s mange sager til sidst for meget.

Soren Lindbo, fimd., Forsikringsmeceglernes Brancheforening: [A] er blevet, hvad skal vi sige. *’Smidt ud’
det er s& voldsomt, men han er 1 hvert tilfeelde blevet bedt om ikke at veere medlem laengere, fordi han
ikke levede op til de etiske krav, som vi stiller til vores medlemmer. Og det er utroligt vigtigt for os, at vi
har mulighed for at bevare vores trovaerdighed. Og i takt med, at [A] havde flere og flere sager. Kunder
der klagede. Jamen, s var vi nedt til at sige til [A], at du kan ikke vaere medlem her.

Speak: [B]s firma endte med at blive steevnet af [K]. Og i september méned sidste ar medtes de to for
forste gang i Byretten i Haderslev.



Speak: [B] vinder sagen og far altsa rettens ord for, at han ikke skylder [K] og altsé [A] noget som helst.
[B]: ... Men der gar ikke lang tid, for vi fir en ny staevning til Vestre Landsret her i maj méned.

Speak: [B] er ikke den eneste, som firmaerne [K] og Dansk Forsikringsrddgivning med [A] i spidsen har
steevnet og slabt 1 byretten. Basta har kendskab til 15 andre retssager, hvor virksomhederne ogsa har vun-
det over de to firmaer. Ogsa de er blevet anket til landsretten. Derudover har vi ogsa kendskab til syv
kommende retssager.

Studieveert: Manden bag [K], [A], ensker ikke at stille op til et interview, men han siger til Basta, at han
er 1 sin gode ret, fordi han har samarbejdsaftaler med alle firmaerne, og at kritikken stammer fra en tidli-
gere partner. Men de samarbejdstaler, som [A] har faxet til os, de er ifelge juristerne i Forsikringsmaegler-
nes Brancheforening ikke lovlige. Der star for eksempel ikke, hvad aftalen den gar ud pé, hvor lenge den
lober, og hvad det i givet fald koster. Mange virksomheder foler sig altsa voldsomt chikaneret af [K]. Men
der er faktisk et sted, hvor firmaer kan {4 hjelp, nemlig i Hindvarksradet. Men her gemmer der sig en
overraskelse. For manden bag [K], [A], sidder nemlig selv 1 bestyrelsen for handvarksradet.”

Et identisk indslag blev lagt pa programmets hjemmeside.

Ovrige oplysninger i sagen

Vestre Landsret afsagde den 29. januar 2008 dom i sagen Jysk Emballage Rens ApS mod [K]. Klager
havde indstevnet Jysk Emballage Rens ApS for manglende betaling af provision i anledning af Jysk Em-
ballage Rens ApS’ opsigelse af maglermandatet. Af domsudskriften fremgar, at der i 1995 blev under-
skrevet sdvel maglermandat som en samarbejdsaftale (dog uden oplysninger om lgbetid og opsigelse).
Disse aftaler var grundlaget for parternes samarbejde. Landsretten fandt, at Jysk Emballage Rens ApS
havde misligholdt parternes aftale og tilkendte [K] et skensmessigt belgb (10.000 kr. med procesrenter),
men palagde [K] at betale sagens omkostninger (i alt 12.000 kr.).

Forud for Basta-udsendelsen opfordrede Frederiksen Assurance I/S ved e-mail af 10. december 2008
sine samarbejdspartnere, der modtog breve fra [A], til at underskrive en medsendt erklaering, der tillod
TV 2 at lade virksomhedens navn fremga af udsendelsen. Erklaringen skulle sendes tilbage til Frederik-
sen Assurance I/S.

TV 2 orienterede ved mail af 22. januar 2009 [A] om indholdet af den kommende Basta-udsendelse. Af
mailen fremgik felgende:

”Som lovet far du hermed info om vores indslag.
[B] fra Als, [C] og [D] medvirker.

Felles for de to ferste er, at de mener, at du i arevis har sendt dem fakturaer for et samarbejde, som ikke
findes. De siger begge, at de ikke har nogen samarbejdsaftale med dig. De siger ogsd, at de aldrig har
madt dig eller talt i telefon med dig. Men alligevel opkraver du honorarer.

[D] siger, at de gange dit firma er blevet delt, sa har du taget kunder som aldrig har veret dine. Pa trods
af, at der hverken foreligger samarbejdsaftale eller fuldmagt.

Vi har kendskab til mere end 70 firmaer, som er i samme situation. Nemlig at de ikke har en samar-
bejdsaftale med dig, eller har opsagt dig som megler for meget lang tid siden.

Ifolge Brancheforeningen er du ikke l&ngere medlem der, fordi du ikke levede op de etiske krav.

Ligeledes har vi talt med de forsikringsselskaber, som du har oplyst til Finanstilsynet, at du samarbejder
med. De selskaber, vi har talt med, siger, at de i dag ikke enskede at have noget samarbejde med dig.

Haber at hore fra dig, hvis du har kommentarer, hvad jeg formoder, du har.



Som sagt vil jeg gerne lave et interview med dig pa tirsdag [den 27. januar 2009] sidst pd dagen 1 vores
studie 1 Kebenhavn.”

[A] sendte ved mail af 26. januar 2009 en 9-siders redegorelse til TV 2 beskrivende uoverensstemmel-
ser mellem ham selv og tidligere medejere af [K] (broderen [E] og [F]). Parterne gik hver til sit i 2004,
men [E] (der nu arbejder med [F] 1 Frederiksen Assurance I/S) havde fiet kunder til at underskrive [K]s
maglermandat og samarbejdsaftale og havde efterfolgende faet de samme kunder til at skrive under pa et
nyt mandat til Frederiksen Assurance I/S. Kunderne havde ifolge [A] ikke iagttaget [K]s tre maneders op-
sigelse til forsikringsperiodens udleb. [A] opfordrede endvidere TV 2 til at indkalde [E] og [F] til en kon-
frontation med ham i studiet og afsluttede redegerelsen med folgende:

”Hele dit oplag indtil nu ser jeg som, at du og programmet bliver brugt som genstand 1 en smadekam-
pagne mod mig og mit firma orkestreret af [F] og [E], og hvilket du naturligvis ikke far mig til at medvir-
ke i.”

Studievaerten bekreftede ved mail af 27. januar 2009 kl. 17.18, at programmets deadline var overskre-
det, og at [A] havde meddelt, at han ikke enskede at blive interviewet i udsendelsen. Om formiddagen
havde [A] veret 1 telefonisk kontakt med TV 2s advokat. Muligheden for et telefon-interview var i den
forbindelse blevet omtalt. [A] kontaktede pr. mail kl. 17.24 og kl. 17.29 studievarten med henblik pa et
muligt telefoninterview. [A] udtrykte nervesitet for indslagets vinkling og ville derfor se det oplaeg (7-8
minutter), der skulle ga forud for telefoninterviewet 1 udsendelsen, ligesom han udbad sig studieveartens
sporgsmal pd forhand.

Efter udsendelsen blev [A] tilbudt at {4 sin redegorelse lagt pa tv2.dk, safremt den blev renset for inju-
rierende udtalelser.

Pé baggrund af Basta-udsendelsen anmodede Finanstilsynet ved brev af 17. februar 2009 [K] om en re-
degorelse, idet det af udsendelsen fremgik, at virksomheden havde stevnet en reekke kunder for manglen-
de betaling af honorar, og at de padgaldende kunder ikke havde indgéet en samarbejdsaftale. Efter at have
modtaget en redegorelse fra [A] konstaterede Finanstilsynet ved brev af 6. marts 2009, at tvisterne ved
domstolene vedrerer klagers honorarkrav over for kunder, der muligvis har brudt et samarbejde med virk-
somheden uden at iagttage et aftalt opsigelsesvarsel. P4 det foreliggende grundlag fandt tilsynet derfor
ikke grundlag for at fastsla, at [K] havde handlet i strid med god forsikringsmaglerskik.

2 Parternes synspunkter

2.1 [K]’ synspunkter
[A] har anfort, at det er 1 strid med god presseskik, at Frederiksen Assurance I/S har staet bag en del af
researchen til indslaget.

[A] har gjort opmaerksom pi, at [K] hovedsageligt beskaftiger sig med erhvervskunder (erhvervskun-
dens private forsikringer kan dog ogséd indgd 1 hvervet), modsat vinklingen i forbrugerprogrammet Basta.
Indslaget giver indtryk af, at [K] har sendt regninger til sine kunder uden mandat eller samarbejdsaftale,
og at [A]s maglermandat ikke er lovligt. Mange af sagerne skyldes en tvist mellem [K] og Frederiksen
Assurance I/S om, hvem der er berettiget til honoraret. De tabte retssager er ikke dokumentation for, at
klagers samarbejdsaftaler eller forsikringsmaglermandater er retsstridige. TV 2 burde have omtalt dom-
men fra Vestre Landsret i sagen mod Jysk Emballage Rens ApS. Herudover er det ikke korrekt, at der er
fremsat trusler om RKI. Det er mere end ti ar siden, at [A] har haft noget at gore med Forsikringsmagler-
nes Brancheforening. Det ma i ovrigt tillegges betydning, at Finanstilsynet har fundet, at klager ikke har
tilsidesat god forsikringsmaeglerskik.

Klager har videre anfort, at det ikke er korrekt, at han naegtede at stille op til et interview. Klager afslog
et halvanden time langt interview den 27. januar 2009 kl. 18.00, idet kun tre minutter ville blive bragt i
udsendelsen. De resterende otte minutter ville veere anklager mod [K], og den tidsmeessige fordeling var
derfor ikke retfeerdig. I stedet draftedes den 27. januar 2009 muligheden af, at [A] kunne deltage i et tele-



foninterview. Klokken 17.18 blev det imidlertid oplyst, at programmets deadline var overskredet, selvom
optagelse af tv-interviewet 1 givet fald forst skulle have varet gennemfort kl. 18.00.

[A] har endelig anfort, at TV 2 ber korrigere programmet samt henvise til hjemmesiden www.[K].dk,
hvor forlebet er beskrevet.

2.2 TV 2 og tv2.dKk’s synspunkter

TV 2 har anfoert, at Skandinavisk Filmkompagni A/S ferst stedte pa Frederiksen Assurance I/S i re-
searchfasen. Opfordringerne til at skrive under pd erkleringer er sket pa Frederiksen Assurance I/S’ eget
initiativ.

Indslaget handler om, at [K] gentagne gange har sendt enslydende opkravninger til sm& handvarksfir-
maer. [ forbindelse med sagen for Pressenavnet er der fremlagt to samarbejdsaftaler samt meeglermanda-
ter. Det ene (fra 1999) for [B]. I byretten fik [K] ikke medhold i, at opkravningerne over for [B] var be-
rettiget. Der er ikke fremlagt nogen samarbejdsaftale med [C]. Han er ikke stevnet, men har modtaget
rykkere samt trusler om at blive anmeldt til RKI. Dommen fra Vestre Landsret er ikke sa klar, hvad angar
den principielle problemstilling, og er derfor ikke omtalt.

At Basta ikke viderebringer grundlese beskyldninger stottes af udtalelserne fra formanden for Forsik-
ringsmaglernes Brancheforening A/S.

TV 2 har videre anfort, at studieverten forste gang tog kontakt til [A] telefonisk den 21. januar 2009.
Han ville kun stille op til et interview, hvis han kom i konfrontation med [E] og [F]. Dette vilkar afvistes,
da indslaget ikke handlede om samarbejdsaftaler med disse personer, men om forholdet til kunderne. Da
klager var usikker pd, om han kunne nd at kere til Kebenhavn den 27. januar 2009 til et studieinterview
foreslog TV 2s advokat, at [A] kunne forhere sig om muligheden for et telefoninterview i stedet. Studie-
verten var 1 telefonisk kontakt med [A] ca. kl. 10.00 for at fa ham til at medvirke. Han fik en times be-
tenkningstid, men vendte ikke tilbage for efter deadline. Hans krav om at fa spergsmélene forinden blev
afvist, da programmet skulle vere ferdigredigeret samme aften. I stedet tilbad TV 2, at [A]s redegorelse
(1 redigeret form) kunne blive lagt ud pd TV 2’s hjemmeside. Redegorelsen opfyldte ikke betingelserne
for et lovligt genmale, hvorfor TV 2 var berettiget til at afsla at bringe dette 1 sin helhed. Oplysningerne i
programmet er blevet forelagt for [A], og hans hovedsynspunkter fremgéar af programmet.

3 Pressenaevnets begrundelse og afgerelse:

I sagens behandling har felgende nevnsmedlemmer deltaget:
Thomas Rerdam, Jan Kristensen, Lene Sarup og John Meinert Jacobsen.

Pressenavnet bemarker, at der er tale om en klage over tilsidesettelse af god presseskik og ikke en kla-
ge over afslag pa genmale, jf. medieansvarsloven § 36.

Et medie skal udvise kritik over for nyhedskilderne, i serdeleshed nar disses udsagn kan vere farvet af
personlig interesse eller skadevoldende hensigt, jf. punkt A.2 i de vejledende regler for god presseskik.
Frederiksen Assurance I/S har siden 2004 har haft uoverensstemmelser med klager. Det forhold, at selska-
bet indhentede erklaringer fra firmaer, der modtog breve fra [A], gav TV 2 anledning til at udvise agtpa-
givenhed over for de indhentede oplysninger. Forholdet er imidlertid ikke i sig selv tilstreekkeligt til at
fastsla, at god presseskik er tilsidesat.

P& baggrund af parternes oplysninger leegges det til grund, at [K] har tabt 15 byretssager. Det fremgar af
udsendelsen, at dommene i sagerne er anket til landsretten, og at de derfor ikke er endelige. Redakteren af
et medie er som udgangspunkt berettiget til at beslutte, hvilke oplysninger der bringes. Da udeladelse af
oplysningen om Vestre Landsrets dom af 29. januar 2008 ikke bevirkede, at udsendelsen blev misvisende
1 forhold til [K], finder navnet ikke grundlag for at kritisere den foretagne redigering.

Oplysningerne om [K]s forretningsmetoder kan veare skadelige, kreenkende eller virke agtelsesforrin-
gende for [K], og det har derfor pahvilet TV 2 at efterprove dem i sarlig grad, inden de blev bragt, forst



og fremmest ved foreleggelse for klager. TV 2 orienterede pa forhdnd [A] om indholdet af udsendelsen
og tilbad ham et studieinterview. [A] afviste at deltage og accepterede heller ikke et tilbud om et telefon-
interview inden for den betenkningstid, TV 2 havde fastsat, ligesom han stillede krav om at fa spergsma-
lene pé forhand. Pressenavnet laegger herefter til grund, at [A] har afslaet at medvirke 1 et interview med
TV 2. Det fremgér af udsendelsen, at der er uoverensstemmelser med tidligere partneres kunder, og at [K]
anser sig berettiget til at opkraeve honorar under henvisning til, at selskabet har indgéet samarbejdsaftaler
med kunderne. Efter det anforte udtaler naevnet ikke kritik af TV 2 for ikke at indhente klagers kommen-
tarer.

Neavnet finder, at TV 2 og tv2.dk heller ikke i1 @vrigt har tilsidesat god presseskik.
Afgjort den 21. april 2009



