
 

 

   

 

Kendelse 
afsagt den 4. marts 2025 

 
 

Sag nr. 2025-00977 
 

[Klager] 
 
mod  
   
TV 2 

 
[Klager] har anmodet om genoptagelse af Pressenævnets sag nr. 2024-05780, [Klager] mod 
TV 2, som nævnet traf afgørelse i den 12. december 2024. Sagen vedrørte [Klager]s klage over 
en udsendelse bragt den 21. november 2023 på TV 2. 
 
Ved kendelsen udtalte Pressenævnet ikke kritik af TV 2. 
 
[Klager] har anmodet Pressenævnet om at genoptage behandlingen af sagen, navnlig fordi 
han mener, at Pressenævnet har truffet afgørelsen på et forkert grundlag. 
 
 
 
1 Sagsfremstilling 
[Klager] klagede den 25. april 2024 til Pressenævnet over udsendelsen ”Det sindssyge 
eksperiment: Tvang og forsøg" bragt den 21. november 2023 på TV 2. 
 
Pressenævnet fandt ved kendelse af 12. december 2024 i sag nr. 2024-05780 ikke grundlag 
for at udtale kritik af TV 2 for tilsidesættelse af god presseskik. 
 
I Pressenævnets kendelse af 12. december 2024 hedder det blandt andet: 
 
 ”1 Sagsfremstilling 

Forud for offentliggørelsen 
TV 2 har til Pressenævnet indsendt en mail, som [Klager] den 21. maj 2021 har sendt 
til [Produktionsselskabet] forud for offentliggørelsen. Af mailen fremgår følgende: 
 
 ”Hej [Person 1], 

Det er som forventet. Jeg er bundet op på min aftale med filmselskabet, der 
på sin side også er bundet af aftalen med streamingtjenesten. Desværre. 
Men fortsat held og lykke med projektet, som jeg glæder mig til at opleve. 



 
 

  2 
 
 

 

De bedste hilsner 
[Klager]” 

 
TV 2 har til Pressenævnet indsendt en kopi af et brev, som [Produktionsselskabet] 
har sendt til [Klager] forud for offentliggørelsen den 29. august 2022. Af brevet 
fremgår følgende: 
 
 ”Kære [Klager], 

Som du ved, er vi her på [Produktionsselskabet] i gang med at producere en 
dokumentarserie til TV 2 om de LSD-behandlinger, der fandt sted på 
Frederiksberg Hospital tilbage i 1960erne og 1970’erne. 
I dokumentarserien undersøger vi de tidligere domme og redegørelser, der 
har været i forbindelse med sagen. 
Men derudover undersøger vi også de forskellige kritikpunkter, der har 
været rejst – heriblandt nogle af dem, du rejste i din bog ’[Bogtitel 1]’ og i 
senere udtalelser i medierne, om at CIA skulle have været involveret eller 
haft interesse i de danske lægers arbejde med LSD. 
Vi skriver til dig, da vi selv gennem længere tid har forsøgt at undersøge og 
finde dokumentation for kritikken, du stiller, men dette er ikke lykkedes, og 
ingen har kunne dokumentere eller fortælle, at der skulle være en kobling 
til CIA. 
Derfor har vi nogle spørgsmål til primært dokumentationen herfor, som vi 
meget håber, du vil hjælpe med at specificere. Vi har remset vores 
spørgsmål op i nedenstående: 
Bogen: [Bogtitel 1]: 
I den bog ’[Bogtitel 1]’ har du skrevet følgende passager: 
• ”Fra sit kontor på Long Island ud for New York havde Dr. Harold 

Alexander Abramson et ganske godt overblik over, hvad der i 1960’erne 
foregik i kælderen under afdeling D1 på Frederiksberg Hospital. Trods 
afstanden fulgte han med stor interesse det ambitiøse og 
eksperimenterende LSD-arbejde ledet af overlæge Einar Geert-
Jørgensen” (s. 38) 

"Materialet, viser blandt andet, at CIA-agenter havde monopol på 
fordelingen af LSD i den vestlige verden - også til uafhængige forskere og 
læger (s. 40).  
"Fra den spædeste start kiggede Sandoz over skuldrene på Frederiksberg-

lægerne.  
Firmaet havde indvilliget i kun at udlevere stoffet til institutioner, som CIA 
kunne godkende. CIA kendte til overlæge Geert-Jørgensen fra det såkaldte 
hypnosemord, og Sandoz fulgte på tætteste hold hans arbejde med LSD" (s. 
118). 
Spørgsmål: 
• Du skriver, at Abramson fulgte med i Frederiksberg-lægernes 

anvendelse af LSD med stor interesse. Og du skriver, at 
dokumentationen for det, fremgår af dokumenter fra arkiver i Langley, 



 
 

  3 
 
 

 

Virginia. Kan du dele eller henvise os til de konkrete dokumenter, der 
dokumenterer, at Abramson med stor interesse fulgte med i netop 
Frederiksberg-lægernes LSD-arbejde? 

• Du skriver, at CIA havde monopol på fordelingen af LSD i den vestlige 
verden og skulle godkende de institutioner, som Sandoz sendte LSD til. 
Kan du dele den dokumentation med os, der dokumenterer, at 
Frederiksberg Hospital var godkendt af CIA til at få LSD tilsendt af 
Sandoz? 

Hjernekassen på P1: Hemmelige LSD-forsøg: 
Vi har lyttet til afsnittet af "Hjernekassen " fra 20. oktober 2014, hvori du 
medvirker. Vi har her transskriberet nogle passager fra udsendelsen, som vi 
efterfølgende ligeledes har nogle spørgsmål til. 
• Tidskode 42.38: [Klager]: "CIA satte sig på al distribution fra firmaet 

Sandoz i Schweiz, som Albert Hoffmann arbejdede på. Man kunne ikke 
få LSD medmindre, det var godkendt af CIA. Og på et tidspunkt får de 
øje på Frederiksberg Hospital." 

• Tidskode 43.26 [Klager]: "Og det betyder, at CIA fik Øje på ... De var 
meget interesserede i den der, for det indgik jo i deres ide om, hvad kan 
man ... Hvordan kan man påvirke den menneskelige psyke og i videre 
forstand de menneskelige samfund? Så de var meget interesserede i 
Geert-Jørgensens teorier om det her, og da han så begynder at 
interessere sig for LSD, og det viser sig, at han går videre end nogen 
andre, så bliver hans afdeling støttet af CIA. Formentlig uden at de selv 
ved det." 

• Tidskode 44.21 [Person 11]: "Men jeg skal lige have en ting på det rene 
... At Einar Geert-Jørgensen og Henrik Hertz - de ved ikke, at det er 
CIA? CIA har lavet en fond, der hedder "Fonden til la la la ... " 

[Klager]: "Human Ecology Foundation ... " 
[Person 11]: "Og det er der, de får penge fra, men i virkeligheden er det CIA, 
der styrer den?" 
[Klager]: "Ja." 
[Person 11]: "Og de bliver så støttet af det her, fordi CIA i første omgang har 
fået øje på Einar Geert-Jørgensen som en mand, de interesserer sig for - 
han laver nogle ting, de interesserer sig for, så de er CIA-støttede?" 
[Klager]: "Ja." 
• Tidskode: 46.54 [Klager]: "Og det er på den baggrund, man skal se 

CIA's interesse i, at her har vi altså en lille, hvad hedder det, afdeling på 
Frederiksberg Hospital i Danmark, hvor man går videre end nogen 
andre steder, og så begynder de at interessere sig for det og støtte dem 
og inspirere dem til at gå videre med deres forsøg." 

Spørgsmål: 
• Du siger flere gange, at Einar Geert-Jørgensens afdeling på 

Frederiksberg Hospital blev støttet af CIA. Hvilken dokumentation har 
du for det? 



 
 

  4 
 
 

 

• Hvorfra ved du, at lægerne på Frederiksberg Hospital fik penge fra 
"Human Ecology Fund", og hvor findes beviset for det? 

[Bogtitel 2]: [Bogafsnit]: 
Endelig har vi læst afsnittet "[Bogafsnit]" i [Bogtitel 2], som du har forfattet. 
Her har vi også gengivet nogle citater, som vi har spørgsmål til. 
• "I en kælder under Frederiksberg Hospital blev mere end 400 danskere 

intetanende gjort til prøvklude i et storstilet eksperiment med det 
psykoaktive stof LSD. Eksperimentet indgik i en hemmelig offensiv under 
den kolde krigs kamp om sjælene, iværksat af CIA for at sikre sig global 
'mind control"' (s. 387). 

• "I den sag blev danske læger brugt som håndlangere for den amerikanske 
efterretningstjeneste" (s. 389). 

• "Overlægens kolleger var måbende, enkelte rædselsslagne, da han i 
Dansk Psykiatrisk Selskab luftede sine planer om at give patienter LSD 
uden terapi. Flere advarede mod hans forehavende. Men ovre hos CIA 
fulgte man spændt det videre forløb og sørgede for, at Geert-Jørgensen 
og hans yngre kolleger ikke løb tør for LSD" (s. 396) 

Spørgsmål: 
• Du skriver, at lægerne på Frederiksberg var håndlangere for CIA, og du 

skriver, at det var CIA, der sørgede for, at Einar Geert-Jørgensen og 
hans kolleger ikke løb tør for LSD. Hvilken dokumentation har du for 
det? 

Vi har selv gjort følgende for at undersøge ovenstående: 
• Været i kontakt med [Person 2], der er forfatter til "[Bogtitel 3]". Det 

var ham, der fik adgang til de 16.000 siders dokumenter fra CIA, som 
udgjorde bevismateriale for, at CIA bl.a. havde købt LSD hos Sandoz i 
Schweiz og udført tanke-kontrol-eksperimenter med LSD. [Person 2] 
kender dog intet til, at der skulle være en dansk forbindelse til CIA eller 
CIA's MK-ULTRA-projekter, og han kender intet til Frederiksberg 
Hospital eller lægerne derfra. 

• Været i kontakt med [Person 3], der har forfattet: "[Bogtitel 4]", og han 
kender heller ikke noget til en dansk kontekst i forbindelse med MK-
ULTRA eller CIA. Desuden skriver [Person 3] i sin bog, at Sidney 
Gottlieb via Subproject 18 betalte selskabet Eli Lilly 400.000 dollars for 
at masseproducere LSD til CIA, så de netop ikke var afhængige af 
Sandoz. Dermed var der allerede mange år, før lægerne fra 
Frederiksberg gik i gang med at anvende LSD, en anden producent af 
LSD. 

• Derudover har vi taget kontakt til de to amerikanske organisationer, 
som overlæge Einar Geert-Jørgensen var æresmedlem af, ligesom vi har 
taget kontakt til de to amerikanske universiteter, som overlæge Mogens 
Hertz besøgte under en rejse til USA i 1965, hvor han også deltog i en 
konference om LSD, for at høre, om de kender til CIAs involvering 
Frederiksberg-lægernes anvendelse af LSD. Det har heller ikke kastet 
noget brugbart af sig. 



 
 

  5 
 
 

 

• Vi har også taget kontakt til Sandoz, og været i kontakt med forskellige 
arkiver her i Danmark for at undersøge, om der findes dokumenter, der 
kan understøtte påstanden om, at CIA var involveret. Det har, ligesom 
det ovenstående, heller ikke kastet noget af sig. 

• Endelig har vi haft adgang til et omfattende arkiv, som en af lægerne fra 
Frederiksberg Hospital har gemt, og som familien har lånt ud til os. 
Arkivet består af journaler, noter og breve mellem læger, patienter og 
medicinalvirksomheder. Der er intet i arkivet, der antyder, at CIA 
hverken direkte eller indirekte skulle have været involveret i 
behandlingerne med LSD på Frederiksberg Hospital. 

Vi ser meget frem til at høre fra dig.” 
 
[Klager] og TV 2 har til Pressenævnet indsendt den korrespondance, som [Klager] 
havde med [Produktionsselskabet] forud for offentliggørelsen. 
 
Den 2. oktober 2022 sendte [Klager] en mail med følgende brev til 
[Produktionsselskabet]: 
 
 ”Kære [Person 1] 

Under jeres arbejde på en TV-dokumentar om LSD-sagen har jeg bidraget 
som kilde til belysning af det store sagskompleks. Dels direkte i samtaler 
med dig og dels, hvad jeg ikke vidste, indirekte via din hustru [Person 4], 
som jeg forsynede med oplysninger til hendes nye roman, hvor LSD er en 
del af emnet. [Person 4] er så sidenhen blevet manuskriptforfatter på jeres 
TV-serie i tre afsnit, har du for nylig oplyst om pr. telefon. Det er jeg ikke 
tidligere blevet informeret om. 
Du har tidligt opfordret mig til at stille op og fortælle om mit arbejde med 
LSD-historien, men jeg har klart frasagt mig at medvirke og vil hverken 
refereres, interviewes eller citeres. Jeg har været en anonym journalistisk 
kilde og skal som sådan have kildebeskyttelse. 
På den anden side har du ytret ønske om at nævne mit tidligere og aktuelle 
arbejde med LSD-historien i jeres kommende produktioner. Det 
forekommer rimeligt i betragtning af mit arbejdes omfang og offentlige 
betydning, herunder den særlov til gavn for patienterne, som Folketinget 
vedtog som følge af mit arbejde. 
En eventuel omtale af mig eller mit virke med LSD-historien er dog betinget 
af, at jeg på forhånd får forelagt og godkender de pågældende formuleringer 
på skrift og bliver oplyst om den sammenhæng de indgår i. Det går jeg ud 
fra, at I respekterer. 
Med venlig hilsen 
[Klager]” 

 
[Produktionsselskabet] sendte den 3. oktober 2022 følgende mail til [Klager]: 
 
 ”Kære [Klager] 



 
 

  6 
 
 

 

 Tak for din mail, godt at høre fra dig. 
Som du ved, er vores produktion bygget på et hidtil ukendt materiale, som 
er kommet os i hænde. Materialet giver en indsigt i LSD-sagen, som 
offentligheden ikke før har stiftet bekendtskab med. Dette materiale og 
vores dramadokumentar har, i sagens natur, ikke noget med dig eller dine 
tidligere publikationer at gøre. 
Hvis vi alligevel vælger at omtale dig i vores programserie, vil du, ligesom 
alle andre vi omtaler i serien, blive orienteret om hvordan, og i hvilken 
sammenhæng, du bliver omtalt, men det omfatter naturligvis ikke, at du 
forhåndsgodkender vores formuleringer. 
Ellers håber jeg at du har det godt, og du må endelig ringe, eller skrive, hvis 
du har spørgsmål til ovenstående. 
Med venlig hilsen / Best regards 
[Person 1]” 

 
[Klager] har til Pressenævnet indsendt TV 2s svar på hans klage af 26. februar 2024. 
Af svaret fremgår blandt andet følgende: 
 

”Seernes redaktør har videresendt mig din e-mail af 25.01.2024 med en 
klage til TV 2 angående misbrug af kilder og personangreb. 
Din klage har været forelagt for produktionsselskabet 
[Produktionsselskabet], der har produceret programserien ’Det sindssyge 
eksperiment’. 
Produktionsselskabet ’Det sindssyge eksperiment’ er først og fremmest 
bygget på de nye informationer, som [Person 5]s arkiv bringer for en dag. 
Derudover bliver der gjort brug af offentligt tilgængeligt materiale, bl.a. 
avisartikler fra 1960erne og 1970erne. 
Hvis TV 2 skal forholde sig til din klage, som går på, at TV 2 har tilsidesat 
presseskik ved at have udnyttet din ”tillid, følelser, uvidenhed, manglende 
erfaring eller svigtende herredømme”, bedes du uddybe præcis hvilke 
informationer, der indgår i ’Det sindssyge eksperiment’, som ikke er 
offentligt tilgængelige, og som ikke stammer fra [Person 5]s arkiv eller 
andre af de medvirkende, men som er fremskaffet ved ”kildemisbrug” og 
udnyttet af TV 2. 
Som TV 2 forstår scenariet, du beskriver i din klage, er du blevet kontaktet 
af flere personer, der enten har ønsket at spørge dig ind til dit tidligere 
arbejde og/eller har ønsket at indgå i et samarbejde med dig. På et 
tidspunkt har du så tilkendegivet overfor [Produktionsselskabet], at du ikke 
ønskede at samarbejde yderligere med dem. TV 2 har ikke haft nogen 
indflydelse på, at du ikke har ønsket at medvirke i programserien til TV 2. 
Som sagen foreligger oplyst, er det derfor TV 2s opfattelse, at der ikke er 
handlet i strid med de presseetiske regler. 
Mht. omtalen af rygterne om CIAs indblanding i LSD-forsøgene, så fremgår 
det, som du selv skriver, klart, at [Person 6] netop taler om rygter, som 
stammer fra hendes ansættelsesperiode på Frederiksberg Hospital. 



 
 

  7 
 
 

 

Hverken hun eller TV 2 hævder, at det er dig, der har stået bag rygterne. 
Når dit navn bliver nævnt, er det fordi, at du senere i artikler og i bogform 
har fremført, at CIA skulle have støttet lægerne på Frederiksberg Hospital 
økonomisk. Det er relevant at omtale dig i programmet, da dine påstande 
har fyldt meget i den offentlige debat. Du har ifølge programredaktionen 
ikke ønsket at fremlægge dokumentation for dine påstande. På den 
baggrund har vi valgt den formulering, der findes i programmet. 
Der er ikke tale om noget angreb på din person eller på din troværdighed, 
men en objektiv gengivelse af, at journalisten forgæves har prøvet at 
efterprøve det rygte, som [Person 6] fortæller om – og som du efterfølgende 
har skrevet om – hvilket du er blevet forelagt i et brev fra 
[Produktionsselskabet], der i den forbindelse har spurgt ind til, om du 
skulle ligge inde med dokumentation for disse påstande.” 

 
Øvrige oplysninger 
TV 2 har til Pressenævnet indsendt en kopi af undersøgelsen ”Granskning av 
påstander om uetisk medisinsk forskning på mennesker” foretaget af en 
kommission nedsat ved kongelig anordning den 5. oktober 2001 og udstedt til det 
norske sundhedsministerium, Helsedepartementet, den 17. december 2003.  

 
[Klager] klagede den 25. januar 2024 til TV 2, som den 26. februar 2024 afviste 
klagen. [Klager]s klage over TV 2s afvisning er modtaget i Pressenævnet den 25. 
april 2024. 

 
2 Parternes synspunkter 
2.1 [Klager]s synspunkter 
Korrekt information, vinkling, forelæggelse, svar i sammenhæng og privatlivets 
fred 
[Klager] har anført, at udsendelsen indeholder ukorrekte og krænkende oplysninger 
om ham og hans arbejde, som han ikke er blevet forelagt eller har fået mulighed for 
at kommentere. 
 
I den forbindelse har [Klager] henvist til [tidskode 22:44-26:03] i den påklagede 
udsendelse [Gengivet under sagsfremstillingen, Pressenævnet]. 
 
Det fremstår således fejlagtigt som om, at [Klager] er ophavsmand til rygterne om, 
at lægerne på Frederiksberg Hospital gav LSD til patienter med økonomisk støtte fra 
CIA. 
 
[Klager] har hertil bemærket, at der er mange, der har givet udtryk for, at han i 
udsendelsen gøres ansvarlig for rygterne, og har i den forbindelse henvist til 
følgende afsnit i [Person 8]s anmeldelse af programserien ”Det sindssyge 
eksperiment” bragt den 7. november 2023 i Filmmagasinet Ekko: 
 



 
 

  8 
 
 

 

”Allerede i 1986 modtog journalisten [Klager] en Cavling-pris for sit 
vedholdende arbejde med at afsløre de vanvittige menneskeforsøg. Og han 
må siges at have lavet en del af benarbejdet til dokumentaren, som kort 
krediterer ham for arbejdet, men samtidig hænger ham lidt til tørre som en 
art konspirationsteoretiker, der prøver at gøre det hele til et CIA-projekt 
[…]”. 

 
I forlængelse heraf har [Klager] anført, at TV 2 ikke har belæg for denne fremstilling, 
og har henvist til, at programserien ”Det sindssyge eksperiment” hovedsageligt er 
baseret på ”det gemte LSD-arkiv”, der består af 57 patientjournaler og andre papirer, 
som [Person 5] havde gemt for patienter, myndigheder og domstole, indtil hendes 
død i 2019, hvor hendes efterkommere fik adgang til dokumenterne og videregav 
dem til [Produktionsselskabet] i 2022. 
 
Det er i den forbindelse relevant at påpege, at de pågældende dokumenter kun 
relaterede sig til den periode, hvor [Person 5] var aktiv ved LSD-forsøgene på 
Frederiksberg Hospital – det vil sige fra november 1960 til marts 1963 og dermed 
kun tre ud af de 14 år, hvor forsøgene fandt sted. [Person 5] er således en 
utilstrækkelig kilde med en begrænset tidshorisont, og hendes manglende indsigt i 
CIAs arbejde med LSD kan ikke anses som dementi af samme. 
 
[Klager] har videre anført, at TV 2 ikke har belæg i [Person 6]s udtalelser, da hun 
alene udtaler sig om sin ansættelse i Afdeling D i den periode, hvor LSD-forsøgene 
fandt sted på Frederiksberg Hospital. [Klager] begyndte nemlig først indgående at 
skildre LSD-forsøgene på ca. 400 danske psykiatriske patienter i artikler, bøger, 
foredrag, radio samt på TV i sommeren 1983. [Person 6] må således have husket 
forkert eller have et afslappet forhold til fakta, da hun fortalte om de pågældende 
rygter, hvilket TV 2 burde have kontrolleret og rettet. 
 
Det er en fastslået kendsgerning, at CIA har haft en rolle i den uetiske brug og 
udforskning af LSD samt udbredelsen af LSD i Vesten. Dette er desuden anerkendt 
gennem erstatninger til de canadiske ofre og en erstatning til familien efter Frank 
Olson på 750.000 dollars samt af præsident Gerald Ford i hans undskyldning fra 
1975. [Klager] var desuden i Canada i 1984 for dels at skildre nogle af de dybt uetiske 
LSD-projekter, som CIA havde støttet, dels at møde ofrene for projekterne, ligesom 
han efterfølgende i USA fik adgang til en del af de 16.000 dokumenter om CIAs LSD-
aktiviteter, som var blevet offentliggjort i henhold til USAs Freedom of Information 
Act. 
 
I den forbindelse har [Klager] om CIAs forbindelse til LSD-forsøgene på 
Frederiksberg Hospital oplyst, at overlæge Einar Geert-Jørgensen på tidspunktet for 
indførelsen af LSD på den psykiatriske Afdeling D i 1960 var kendt i USA, medlem 
og æresmedlem af to amerikanske lægeloger og havde gjort sig bemærket 
internationalt i en videnskabelig strid med Paul Johan Reiter vedrørende 
Hypnosemordet i 1951, herunder af CIA, som i større grad havde udforsket ”mind 



 
 

  9 
 
 

 

control” med hypnose og psykoaktive stoffer. Sammenfaldet af tid, interesser og 
personer er således ingen tilfældighed. 
 
CIAs interesse i LSD-forsøgene på Frederiksberg Hospital skyldtes desuden, dels 
omfanget af patienter, dels at lægerne hyppigt og uden forberedelse, psykoterapi 
eller efterbehandling gav patienter LSD.  
 
CIAs interesse medførte, at Mogens Hertz – overlæge og souschef for Einar Geert-
Jørgensen – deltog i en LSD-konference på Long Islands South Oak Hospital 
finansieret af CIA gennem Josiah Macy Foundation og organiseret af CIAs ledende 
videnskabelige agent Harold A. Abramson. Mogens Hertz blev i Harold A. 
Abramsons bog fra konferencen citeret for blandt andet at udtale, at ”sammenlignet 
med USA var LSD-forsøgene på Frederiksberg Hospital meget primitive”, ligesom 
han i debatten efter sit foredrag hørte, at kun godkendte psykiatere med stor 
erfaring med psykiatrisk forskning og kontrakt med NIH kunne tildeles LSD, hvortil 
han udtalte, at ”jeg må sige, at jeg er glad for, at vi ikke har den slags problemer i 
Danmark, som I har her i Amerika”. Mogens Hertz’ yngre kolleger, herunder [Person 
5] og [Person 9], var nemlig langt fra den standard, som USA forlangte. 
 
[Klager] har oplyst, at han adskillige gange på baggrund af hans research i Danmark 
og i udlandet har dokumenteret ovenstående sammenhænge. TV 2s kommentar om, 
at de ikke har fundet noget ”i det gemte LSD-arkiv eller min research, der viser, at 
lægerne blev støttet af CIA”, er således en yderst snæver reference og ikke dementi af 
veldokumenteret fakta. 
 
Herudover har [Klager] anført, at fremstillingen af ham med navn, portrætbillede og 
et billede af forsiden på hans bog ”[Bogtitel 1]” som ophavsmand til de pågældende 
rygter, er særdeles grundløs, ubeføjet og et helt åbenlyst ærekrænkende angreb på 
ham og hans troværdighed. Han er uforstående over for den journalistiske relevans 
og formålet med at nævne ham i den stærkt manipulerede sammenklipning og 
ærekrænkende sammenhæng, som han, som researcher, tilrettelægger og producent 
på flere programmer og dokumentarer, genkender som begrebet ”guilty by 
association”, hvor et klip, der ved sammenstilling af to i øvrigt uafhængige 
situationer eller personer, tjener til at mistænkeliggøre en hændelse eller en person. 
Det undrer [Klager], at TV 2 vil lægge navn til dette uprofessionelle og uetiske trick 
fra en ekstern producent, når han angiveligt og beviseligt ikke har noget med de 
pågældende rygter at gøre. 
 
[Klager] har afvist TV 2s bemærkning om, at han bliver nævnt i udsendelsen, fordi 
han i artikler og bøger har fremført, at CIA har støttet lægerne på Frederiksberg 
Hospital økonomisk, og fordi hans påstande herom har fyldt meget i den offentlige 
debat. På baggrund af hans research har han derimod fremført, at det schweiziske 
medicinalfirma Sandoz alene udleverede gratis LSD til hospitaler og institutioner 
godkendt af CIA, som gennem hemmelige dækfonde betalte de forbundne udgifter. 
Såfremt TV 2 imidlertid hentyder til, at lægerne på Frederiksberg Hospital har 



 
 

  10 
 
 

 

modtaget penge direkte fra CIA, må mediet således dokumentere i hvilke artikler og 
bøger, han har fremført dette. 
 
I forlængelse heraf har [Klager] afvist, at hans grundigt dokumenterede arbejde med 
LSD-sagen er udtryk for ”påstande”, som anført af TV 2. 
 
For så vidt angår TV 2s bemærkning om, at han ikke har ønsket at fremlægge 
dokumentation for hans påstande, har [Klager] anført, at mediet henviser til hans 
mail af 2. oktober 2022 til [Produktionsselskabet], da han ikke har været i direkte 
kontakt med TV 2. 
 
I den pågældende mail har han klart afvist enhver medvirken i programserien og 
anført, at en eventuel omtale af ham eller hans arbejde med LSD-sagen var betinget 
af, at han på forhånd blev forelagt og godkendte omtalen på skrift, og at han blev 
oplyst i hvilken sammenhæng, omtalen af ham indgik, hvilket 
[Produktionsselskabet] afviste. [Produktionsselskabet] oplyste dog, at såfremt han 
blev omtalt i programserien, ville han, som andre omtalte, blive orienteret om 
hvordan og i hvilken sammenhæng.  
 
TV 2 har imidlertid kun forholdt sig til hans afvisning af at medvirke i 
programserien, og dermed ikke [Produktionsselskabet]s klare skriftlige tilsagn om 
forhåndsorientering, der ikke kun relaterede sig til en krænkende omtale, men også 
en mere neutral omtale, og som desuden også er bindende for TV 2. Hertil har 
[Klager] anført, at kravet om forelæggelse og muligheden for at svare på angreb i 
sammenhæng er generel og ikke betinget af et forhåndstilsagn, hvilket TV 2 i deres 
bemærkninger forbigår. Det er desuden den potentielt krænkede, in casu [Klager], 
der i medfør af ordlyden af punkt A.3 i retningslinjer for god presseskik, der skal 
forholde sig til mediets fremstilling af vedkommende og dermed ikke mediet, der 
efter tilfældige fornemmelser kan se bort fra hensynet til den omtalte person. 
 
TV 2s bemærkning om, at omtalen af [Klager] og hans arbejde er af ”så begrænset og 
almindelig karakter, at det ikke er noget, der sædvanligvis skulle orienteres om”, er 
desuden et forsøg på at bagatellisere mediets brud på god presseskik til 
ukendelighed.  
 
[Klager] har endvidere afvist TV 2s bemærkning om, at der ikke er tale om et angreb 
på hans person eller troværdighed. [Klager] har gennem sit 56-årige journalistiske 
virke værnet om ytringsfriheden og den presseetiske fordring om korrekt, 
sandfærdig og ædruelig formidling af oplysninger, især i forhold til overgreb på den 
enkelte. Dette har indbragt ham flere kollegiale udmærkelser og hædersbevisninger 
fra diverse organisationer, herunder Cavlingprisen i 1978 for hans arbejde med LSD-
sagen, Carsten Nielsens Mindelegat i 1993 og Nairobiprisen i 2020. [Klager]s DR-
Dokumentar [Titel 1] fra 1990 og hans efterfølgende tv-debat med Erik Ninn-
Hansen fik desuden regeringen og Folketingets flertal til at iværksætte en 



 
 

  11 
 
 

 

dommerundersøgelse, som i 1993 medførte Regeringen Poul Schülters afgang og 
Rigsrettens dom over Erik Ninn-Hansen. 
 
Det er således stærkt belastende og ærekrænkende at blive hængt ud som en 
utroværdig og løsagtig rygtemager på landsdækkende tv uden mulighed for at 
komme til orde, og på den måde mistænkeliggøres for at være uden det mest 
dyrebare duelighedstegn en journalist kan bære, nemlig troværdighed. 
 
Afslutningsvist har [Klager] anført, at omtalen af ham og hans arbejde ikke er 
objektiv, saglig eller nødvendig, som TV 2 har hævdet, men derimod ukorrekt, 
manipulerende, irrelevant i sammenhængen og i strid med det aftalte. 
 
2.2 TV 2s synspunkter 
Korrekt information, vinkling, forelæggelse, svar i sammenhæng og privatlivets 
fred 
TV 2 har indledningsvist anført, at mediet i det hele henholder sig til deres svar i 
deres mail af 26. februar 2024 til [Klager] [gengivet under sagsfremstillingen, 
Pressenævnet], men at mediet har disse supplerende bemærkninger: 
 
TV 2 har i forhold til [Klager]s bemærkning om, at udsendelsen efterlader et indtryk 
af, at han har startet rygterne om CIAs støtte til lægerne på Frederiksberg Hospital, 
anført, at det fremgår af udsendelsen, at [Klager] ikke startede de pågældende 
rygter. [Person 6] fortæller derimod, at CIA-rygterne allerede florerede blandt 
personalet, da hun var ansat, og dermed adskillige år før [Klager]s journalistiske 
afsløringer om LSD-behandlingerne. 
 
[Person 6] nævner desuden ikke noget om, at rygterne handlede om økonomisk 
støtte fra CIA. Det er derimod [Klager] selv, der gennem tiden har fremført, at CIA 
har givet Frederiksberg Hospital økonomisk støtte, herunder i afsnittet ”LSD-
forsøgene på Frederiksberg Hospital” i programmet ”Hjernekassen på P1” bragt 
den 20. oktober 2014 af DR. 
 
I forhold til [Klager]s bemærkninger om, at CIAs forbindelse til Frederiksberg 
Hospital er en dokumenteret og fastslået kendsgerning, har TV 2 anført, at mediet 
ikke har kunnet fremskaffe dokumentation herfor.  
 
Det samme gælder for andre medier, herunder DR, som i podcastserien ”LSD-
kælderen” omtaler [Klager]s påstande, da han netop er kendt for at skrive om 
forbindelsen til CIA. DRs journalist konkluderer i udsendelsen ”CIA-dokumenterne” 
bragt den 21. januar 2022, at redaktionen har forfulgt CIA-sporet i deres research, 
men at de ikke har fundet dokumentation herfor: 
 

”Vi har kontaktet den danske journalist [Klager], ham der i 1980’erne 
afslørede historien om brugen af LSD på Frederiksberg Hospital. Og ham, 
der i sine artikler i Information skrev, at LSD-behandlingerne var en del af 



 
 

  12 
 
 

 

CIA’s storstilede arbejde med LSD. Vi vil gerne vide, om du har 
dokumenter, der viser en direkte kobling mellem CIA og LSD-
behandlingerne på Frederiksberg, men [Klager] ønsker ikke at medvirke i 
denne podcast. Vi kan ikke udelukke, at der findes dokumentation for, at 
CIA var involveret i LSD-behandlingerne på Frederiksberg. Men alle de 
steder, vi har ledt og undersøgt, har vi ikke kunne finde noget som helst, der 
viser en direkte sammenhæng.” 

 
Det forhold, at lægerne på Frederiksberg Hospital har anvendt LSD og har deltaget i 
internationale konferencer om LSD, er ikke i sig selv dokumentation for, at CIA har 
støttet LSD-forsøgene i Danmark. Dette har en kommission nedsat af det norske 
Helsedepartementet også konkluderet i rapporten ”Granskning av påstander om 
uetisk medisinsk forskning på mennesker” udgivet den 17. december 2003, som TV 
2 har henvist til. Det fremgår heraf, at kommissionen særligt har forholdt sig til 
bøgerne ”[Bogtitel 5]” og ”[Bogtitel 1]” skrevet af henholdsvis [Person 10] og 
[Klager]. 
 
TV 2 har ikke med udsagnet om, at påstandene om, at lægerne på Frederiksberg 
Hospital gav LSD med økonomisk støtte, ”er dog aldrig blevet bevist. Der er heller 
intet i det gemte LSD-arkiv eller min research, der viser, at lægerne blev støttet af 
CIA”, sagt, at der ikke er nogen sammenhæng mellem CIAs forsøg og de danske 
LSD-forsøg, eller at [Klager]s påstande herom er ukorrekte. TV 2 og 
[Produktionsselskabet] har alene loyalt oplyst, at det ikke har været muligt at finde 
dokumentation for påstandene trods en meget ihærdig indsats. 
 
TV 2 har undersøgt påstandene om den økonomiske forbindelse så langt, som det 
var muligt, herunder ved gennemgang af arkiver, [Klager]s udgivelser, ved 
forespørgsel hos [Klager] og andre kilder. 
 
[Produktionsselskabet] har blandt andet været i kontakt med [Person 2], som 
[Klager] har omtalt i et afsnit i bogen ”[Bogtitel 6]”, da han i forbindelse med en 
rundrejse i USA i 1984 havde fået lov til at trække på [Person 2] research, som 
dokumenterede hans LSD-afsløringer. I den forbindelse har TV 2 med henvisning til 
[Person 2]’ mail anført, at han imidlertid svarede følgende på 
[Produktionsselskabet]s forespørgsel på dokumentation for CIAs forbindelse til 
Danmark: 
 

”I don’t know anything about Denmark or the people you mentioned in the 
context of the MKUL TRA program or the CIA”. 

 
TV 2 har endvidere anført, at det er mediets vurdering, at der er foretaget en 
særdeles grundig research i forbindelse med tilblivelsen af programserien ”Det 
sindssyge eksperiment”. 
 



 
 

  13 
 
 

 

[Klager] har siden februar 2021 været bekendt med, at [Produktionsselskabet] har 
været i gang med en programserie om LSD, og han har i den forbindelse haft rig 
mulighed for at komme til orde. 
 
[Produktionsselskabet] var i 2021 i kontakt med [Klager], fordi de ønskede at lave et 
interview med ham om hans arbejde og hans velkendte dækning af LSD-sagen i 
1980’erne. [Klager] svarede imidlertid, at han ikke havde mulighed for at deltage, da 
han var havde en aftale med et filmselskab, der ligeledes ville omtale LSD-sagen. TV 
2 har i den forbindelse henvist til [Klager]s mail af 21. maj 2021. 
 
Den 29. august 2022 kontaktede [Produktionsselskabet] på ny [Klager] og oplyste i 
den forbindelse, at de undersøgte kritikpunkterne, der havde været rejst mod 
lægerne på Frederiksberg Hospital, herunder [Klager]s fremsatte kritikpunkter i 
hans bog ”[Bogtitel 1]” samt hans senere udtalelser i medierne, om at CIA skulle 
have støttet de pågældende læger, herunder også økonomisk, og at CIA sørgede for, 
at lægerne havde adgang til LSD. 
 
[Produktionsselskabet] fremlagde i den forbindelse [Klager]s tidligere påstande i 
blandt andet i programmet ”Hjernekassen på P1”, hvor han fremførte og bekræftede 
sine påstande om forbindelserne mellem CIA og Frederiksberg Hospital, der 
tilsyneladende også omfattede økonomisk støtte. [Produktionsselskabet] fremlagde 
desuden passager fra afsnittet ”[Bogafsnit]” i [Klager]s bog ”[Bogtitel 2]”.  
 
Endelig oplyste [Produktionsselskabet] tydeligt, at produktionsselskabet ikke i deres 
research havde fundet dokumentation for nogen af [Klager]s påstande, og stillede 
ham derfor følgende spørgsmål: 
 

”Du skriver, at lægerne på Frederiksberg var håndlangere for CIA, og du 
skriver, at det var CIA, der sørgede for, at Einar Geert-Jørgensen og hans 
kolleger ikke løb tør for LSD. Hvilken dokumentation har du for det? 
 
Du siger flere gange, at Einar Geert-Jørgensens afdeling på Frederiksberg 
Hospital blev støttet af CIA. Hvilken dokumentation har du for det? 
 
Hvorfra ved du, at lægerne på Frederiksberg Hospital fik penge fra ”Human 
Ecology Fund”, og hvor findes beviset for det?” 

 
Hertil har TV 2 anført, at [Klager] således er blevet forelagt de temaer, som 
[Produktionsselskabet] ønskede at berøre i programserien, og har i den forbindelse 
henvist til [Produktionsselskabet]s brev af 29. august 2022. 
 
[Klager] besvarede mailen med, at han hverken ønskede at ”medvirke, refereres, 
interviewes eller citeres”, hvilket han gentog i hans brev af 2. oktober 2022. 
 



 
 

  14 
 
 

 

TV 2 har i den forbindelse anført, at mediet således ikke har bragt skadelige eller 
krænkende oplysninger om [Klager] i den påklagede udsendelse. Der er alene 
objektivt og sagligt gengivet udtalelser og påstande, som [Klager] tidligere selv har 
offentliggjort, om den mulige forbindelse mellem CIA og Frederiksberg Hospital, i 
en naturlig og saglig sammenhæng. 
 
Såfremt Pressenævnet skulle finde, at det er skadeligt og krænkende for [Klager], at 
mediet har gengivet hans egne og for sagen relevante udsagn og derefter har oplyst, 
at mediet ikke har kunnet finde dokumentation for hans udsagn, så er det TV 2s 
opfattelse, at der i øvrigt er sket en grundig efterprøvelse, hvor det er bestræbt at 
finde den nødvendige dokumentation, og hvor der er foretaget en tilstrækkelig 
forelæggelse. 
 
TV 2 har afvist, at det forhold, at [Produktionsselskabet] ikke har orienteret 
[Klager], som anført i deres brev af 29. august 2022, er i strid med retningslinjer for 
god presseskik, selv om det er beklageligt. 
 
Oplysningerne om [Klager] er af så begrænset og almindelig karakter, at man ikke 
sædvanligvis eller efter de presseetiske regler er forpligtet til at orientere herom. Det 
kan desuden ikke antages, at en orientering havde gjort en forskel, idet [Klager] var 
blevet forelagt de udsagn, som blev bragt i udsendelsen, og idet [Klager] – efter både 
at have fået mulighed for at fremlægge sin dokumentation og komme til orde – 
hverken ønskede at besvare spørgsmålet om, hvor han har sin dokumentation for 
hans påstande, eller at bidrage med oplysninger eller kommentarer i øvrigt. 
 
[Klager] er desuden kun citeret for udtalelser, som han allerede selv har 
offentliggjort. 
 
TV 2 har anført, at det var berettiget at nævne [Klager] i den påklagede udsendelse, 
da han vedholdende og gennem flere årtier har udtalt sig om forbindelsen mellem CIA 
og lægerne på Frederiksberg Hospital, herunder i programmet ”Hjernekassen på P1” 
og i bogen ”[Bogtitel 6]” fra 2023.  
 
[Klager] er ydermere den journalist i Danmark, der mest indgående har gravet i LSD-
sagen, og han er kendt i offentligheden for hans arbejde på dette område. [Klager] har 
sågar vundet en Cavling i 1986 herfor, og han var formentlig årsagen til, at der blev 
lavet en lov om erstatning for skader ved LSD-behandling. TV 2 har hertil bemærket, 
at [Klager] i den forbindelse – muligvis initieret af de af [Person 6] omtalte rygter – 
har researchet CIAs forbindelse til LSD-behandlinger. 
 
[Klager] har tillige i hans brev af 2. oktober 2022 til [Produktionsselskabet] 
bemærket, at det forekommer rimeligt i betragtning af hans arbejdes omfang og 
offentlige betydning, herunder den særlov til gavn for patienterne, som Folketinget 
vedtog som følge af hans arbejde, såfremt [Produktionsselskabet] i deres fremtidige 
produktioner omtaler hans tidligere og aktuelle arbejde med LSD-sagen. 



 
 

  15 
 
 

 

 
Afslutningsvist har TV 2 anført, at det er mediets opfattelse, at der i den påklagede 
udsendelse er sket en objektiv og saglig gennemgang af det historiske forløb og i den 
forbindelse gengivet citater fra allerede offentliggjorte artikler, bøger mv. Da der var 
tale om potentielle beskyldninger mod CIA og danske læger, var det til opfyldelse af 
de presseetiske regler om korrekt information nødvendigt for TV 2, at det i 
udsendelsen blev deklareret, at det ikke var påstande, som TV 2 kunne underbygge. 
Det er beklageligt, såfremt [Klager] har opfattet det som en oplysning, der skulle 
beklikke hans troværdighed. 
 
Sammenfattende fastholder TV 2 således, at der ikke er handlet i strid med de 
presseetiske regler. 
 
3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 
I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  
Jesper Rothe, Jørn Mikkelsen, Lene Sarup og Peter Munk Povlsen. 
 
Kompetence 
Pressenævnet bemærker, at det følger af medieansvarslovens § 43, at Pressenævnet 
træffer afgørelse i sager om, hvorvidt der er sket offentliggørelse i strid med god 
presseskik, jf. § 34, og hvorvidt et massemedie efter reglerne i lovens kapitel 6 er 
forpligtet til at offentliggøre et genmæle. Spørgsmål om, hvorvidt der er sket 
overtrædelse af straffelovens bestemmelser, hører under domstolene og falder uden 
for nævnets kompetence. 
 
God presseskik 
Korrekt information, vinkling, forelæggelse, svar i sammenhæng og privatlivets 
fred 
[Klager] har klaget over, at udsendelsen indeholder ukorrekte og krænkende 
oplysninger om ham og hans arbejde, som han ikke er blevet forelagt eller har fået 
mulighed for at kommentere, herunder at han fejlagtigt fremstår som ophavsmand 
til rygterne om, at lægerne på Frederiksberg Hospital gav LSD til patienter med 
økonomisk støtte fra CIA. 
 
[Klager] har videre klaget over, at han ikke forud for offentliggørelsen er blevet 
orienteret om, at han blev omtalt i udsendelsen.   
 
[Klager] har endvidere klaget over, at han er nævnt ved navn og med billede af ham 
og hans bog ”[Bogtitel 1]” på en manipulerende og krænkende måde. 
 
Det følger af retningslinjer for god presseskik, at det er mediernes opgave at bringe 
korrekt og hurtig information. Så langt det er muligt, skal det kontrolleres, om de 
oplysninger, der gives eller gengives, er korrekte. Oplysninger, som kan være 
skadelige, krænkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal efterprøves i 
særlig grad, inden de bringes, først og fremmest ved forelæggelse for den 



 
 

  16 
 
 

 

pågældende. Angreb og svar skal, hvor det er rimeligt, bringes i sammenhæng og på 
samme måde. Det gælder i særlig grad ved krænkende eller skadelige udsagn, jf. pkt. 
A.1, A.3 og A.4. 
 
Det følger endvidere af retningslinjer for god presseskik, at privatlivets fred ikke må 
krænkes, medmindre klar almen interesse berettiger offentlig omtale, jf. punkt B.1. 
 
Pressenævnet bemærker, at redaktøren i overensstemmelse med det almindelige 
princip om redaktørens ret til at redigere mediet som udgangspunkt er berettiget til 
at beslutte, hvad man vil bringe i mediet. Det vil sige, at det ligger inden for 
grænserne af redaktørens redigeringsret at undlade at omtale forhold, der for en af 
parterne eller andre forekommer centrale, ligesom det er op til redaktøren at vælge 
og fravælge materiale og kilder, så længe det samlede indtryk giver et retvisende 
billede. 
 
Det er Pressenævnets opfattelse, at offentlige personer i højere grad end 
privatpersoner må acceptere at være genstand for en kritisk medieomtale. 
 
Af udsendelsen fremgår blandt andet følgende: 
 
[Tidskode 22:44-26:03]: 
 
Der klippes til optagelser af [Journalisten], der ses gå ad en sti mod [Person 6]s hus. 
 

”[Journalisten]: Jeg har talt med flere tidligere ansatte fra Frederiksberg 
hospital, der fortæller at LSD var et nyt og uprøvet stof, som overlæge Einer 
Geert-Jørgensen og hans lægehold var nysgerrige på, hvordan virkede.” 

 
Der klippes til optagelser af [Journalisten], der banker på [Person 6]s dør. [Person 
6] åbner døren. 
  

”[Journalisten]: Hej Polly 
[Person 6]: Hej. Velkommen til 
[Journalisten]: Tak” 

 
Der klippes til et billede af [Person 6] fra den gang, hun var ansat på Frederiksberg 
Hospital. Billedet er fremhævet blandt flere, der er sløret.  
 

”[Journalisten]: En af dem er [Person 6] som var sygeplejerske på 
Frederiksberg Hospitals psykiatriske afdeling.” 

 
Der klippes til optagelser af et interview med [Person 6]. På skærmen fremgår: 
”[Person 6], Tidl. Sygeplejerske, Frederiksberg Hospital, Afd. D”. 
 



 
 

  17 
 
 

 

”[Person 6]: Jeg kendte jo ikke ret meget til LSD, da jeg ankom på 
afdelingen. Og på et tidspunkt, så fik vi alle personaler tilbudt et trip. Og for 
at se hvordan stoffede virkede på en eller ikke virkede på en. Og om der 
eventuelt var bivirkninger, eller hvordan vi havde det. 

 [Journalisten]: I som sygeplejersker fik det simpelthen tilbudt? 
[Person 6]: Ja, fordi det var et stof, som man ikke kendte så forfærdeligt 
meget til, havde jeg indtrykket af.  

 [Journalisten]: Prøvede du selv at tage LSD? 
[Person 6]: Nej. Det kunne jeg ikke drømme om. Altså man ved jo ikke, 
hvad der dukker op i en. 

 [Journalisten]: Men fik i forklaret, hvorfor i skulle prøve det? 
[Person 6]: Vi fik at vide, at vi kunne få et trip, og de ville gerne vide, 
hvordan vi oplevede det.” 

 
Der klippes skiftevis til optagelser af en dramatisering af Einar Geert-Jørgensen, der 
taler ved en middag, og en dramatisering af sygeplejerske [Person 5], der er påvirket 
af LSD og går ud på sin altan. 
 

”Einar Geert-Jørgensen: Selv oplevede jeg Jesus. Jesus stod for enden af en 
lang trappe. Og ved siden af ham stod der en lille, mørk mand og spillede 
sigøjnermusik. Så kom Paven og alle hans kardinaler. Og gik frem mod 
Jesus. Og så faldt de. Og slog hovedet imod trappen. Og hovederne knustes 
som tomme skaller.” 

 
Der vises optagelser af en dramatisering, hvor [Person 5] forsøger at springe ud fra 
sin altan, indtil hendes kæreste stopper hende. 
 

”[Person 5]s kæreste: Det der skal du ikke gøre. Stop. Det der skal du ikke! 
 [Person 5]: Der sker ikke noget.” 
 
Der klippes til optagelser af et interview med [Person 6]. På skærmen fremgår: 
”[Person 6], Tidl. Sygeplejerske, Frederiksberg Hospital, Afd. D”. 
 

”[Journalisten]: Hvad tænker du om, at man tilbyder jer sygeplejersker selv 
at prøve LSD? 
[Person 6]: Det er jo helt. Man må ikke bande. Det er da helt ad helvede til. 
Det kan man jo ikke, altså man kan jo ikke sige, vi har et nyt stof. Har du 
lyst til at prøve at se, hvordan det fungerer? Det gør man jo ikke. Jeg aner jo 
ikke, om man gjorde et forsøg eller hvad. Det ved jeg ikke. Men jeg ved, der 
var et rygte. Det var et rygte-rygte-rygte, og det var CIA, som var rygtet.” 

 
Der klippes til billeder af gamle avisartikler med omtale af CIA og LSD. 
 



 
 

  18 
 
 

 

”[Journalisten]: I 1950’erne lavede den amerikanske efterretningstjeneste, 
CIA, forsøg med LSD. Og der har været påstande fremme om, at lægerne på 
Frederiksberg Hospital gav LSD med økonomisk støtte fra CIA.” 

 
Det klippes til et billede af en artikel om [Klager] med et portrætbillede af ham. 
 

”[Journalisten]: Det mente journalist [Klager], der undersøgte LSD-sagen i 
1980’erne.” 

 
Der klippes til optagelser af [Journalisten], der ses bladre i [Klager]s bog ”[Bogtitel 
1]”. 
 

”[Journalisten]: De påstande er dog aldrig blevet bevist. Der er heller intet i 
det gemte LSD-arkiv eller min research, der viser, at lægerne blev støttet af 
CIA.” 

 
På baggrund af sagens oplysninger lægger Pressenævnet til grund, at [Klager] 
offentligt har omtalt LSD-forsøgene på Frederiksberg Hospital og CIAs forbindelse 
hertil, samt at [Produktionsselskabet] ved brev af 29. august 2022 forelagde 
[Klager]s offentlige udtalelser om CIAs forbindelse til danske lægers forsøg med LSD 
og udbad sig dokumentation for hans udtalelser, da produktionsselskabet ikke havde 
kunnet finde dokumentation herfor. 
 
Nævnet lægger endvidere til grund, at [Produktionsselskabet] ved mail af 3. oktober 
2022 gav [Klager] tilsagn om forhåndsorientering, såfremt ham eller hans arbejde 
blev omtalt i deres programserie. 
 
Pressenævnet finder efter en samlet vurdering, at omtalen af [Klager] og hans 
udtalelser om forbindelsen mellem CIA og lægerne på Frederiksberg Hospital i 
sammenhæng med TV 2s øvrige omtale ikke kan anses for at efterlade seerne med et 
indtryk af, at [Klager] står bag rygterne om, at lægerne på Frederiksberg Hospital 
gav LSD til patienter med økonomisk støtte fra CIA. Nævnet har lagt vægt på, at 
[Person 6]s udtalelser vedrørende rygtet om CIA er relateret til hendes ansættelse 
ved Frederiksberg Hospital forud for [Klager]s undersøgelse af LSD-sagen. Nævnet 
har endvidere lagt vægt på, at det klart fremgår af udsendelsen, at CIA siden 
1950’erne har lavet forsøg med LSD, og at [Klager] først i 1980’erne undersøgte 
påstanden om, at lægerne på Frederiksberg gav LSD til patienter med økonomisk 
støtte fra CIA. Nævnet udtaler ikke kritik. 
 
Nævnet finder, at det havde været hensigtsmæssigt, såfremt at TV 2 havde orienteret 
[Klager] om omtalen af ham i overensstemmelse med [Produktionsselskabet]s 
tilsagn herom, men finder ikke tilstrækkelig anledning til at udtale kritik af TV 2. 
Nævnet har lagt vægt på, at omtalen af [Klager] ikke kan anses for skadelig, 
krænkende eller virke agtelsesforringende for ham. Nævnet bemærker, at 
[Produktionsselskabet] forud for offentliggørelsen har henvendt sig til [Klager] 



 
 

  19 
 
 

 

vedrørende hans offentlige udtalelser om CIAs forbindelse til danske lægers forsøg 
med LSD, og at [Produktionsselskabet] i den forbindelse gav ham mulighed for at 
komme til orde. 
 
Pressenævnet finder endvidere, at omtalen af [Klager] med navn, billede og forsiden 
af hans bog ”[Bogtitel 1]” ikke kan anses for at indebære en krænkelse af hans 
privatliv. Nævnet har lagt vægt på, at omtalen ikke vedrører [Klager]s private 
forhold, men hans erhvervsmæssig virke som journalist og forfatter, hvor han har 
udtalt sig om CIAs forbindelse til danske lægers forsøg med LSD. Nævnet har 
herudover lagt vægt på, at [Klager]s arbejde med LSD-sagen er offentligt kendt, og 
at han er blevet tildelt Cavling-prisen for sit arbejde med dette. Nævnet udtaler ikke 
kritik.” 

 
Den 15. januar 2025 anmodede [Klager] Pressenævnet om at genoptage behandlingen af 
sagen. 
 
 
2 [Klager]s synspunkter til anmodningen om genoptagelse 
[Klager] har til støtte for anmodningen om genoptagelse blandt andet anført følgende: 
 

”Nævnets svar og sagsbeskrivelsen forekommer temmelig ustruktureret med 
faktuelle fejl, umotiverede gentagelse og irrelevante henvisninger til en norsk 
kommission, intetanende amerikanske kilder osv. 
Denne indsigelse omhandler: 
1. Manglende forelæggelse 
2. Rygter om CIA 
3. Manglende forhåndsorientering 
4. Forurettelse 
5. Privatliv / journalist 
6. Cavlingpris 
 
Ad 1: ”Nævnet bemærker, at [Produktionsselskabet] forud for offentliggørelsen har 
henvendt sig til [Klager] vedrørende hans offentlige udtalelser om CIAs forbindelse 
til danske lægers forsøg med LSD, og at [Produktionsselskabet] i den forbindelse 
gav ham mulighed for at komme til orde.” 
I sammenhængen kan det kun forstås som et tilbud om at komme til orde i relation 
til omtalen af mig i tv-serien ’Det sindssyge eksperiment’, eftersom formuleringen 
bruges til at afvise, at de presseetiske retningslinjers klare krav om forelæggelse er 
overtrådt. 
Men sådan var det bestemt ikke. [Produktionsselskabet] var yderst ivrige efter at få 
mig til at medvirke i deres program og få adgang til min research. Det afslog jeg, 
blandt andet fordi jeg allerede havde kontrakt med produktionsselskabet [Titel 2] 
om en LSD-serie i syv afsnit. Jeg er på ingen måde forpligtet til at udlevere min 
viden og research til [Produktionsselskabet] eller TV 2. 



 
 

  20 
 
 

 

Og slet ikke, da det på et sent tidspunkt gik op for mig, hvordan forfatteren [Person 
4] havde misbrugt min hjælp til hendes roman om LSD-forsøgene, hvor hun mente, 
at hendes ’papfar’ muligvis var et af ofrene. Det var han ikke, viste det sig. 
Men bag min ryg havde hun givet min viden og research om LSD-sagen videre til sin 
mand [Person 1], der er indehaver af [Produktionsselskabet], som udnyttede mit 
materiale til at producere ’Det sindssyge eksperiment’ med [Person 4] som ansvarlig 
for idé og manuskript. Han har tilranet min viden på falske forudsætninger og 
misbrugt den til et andet formål uden min accept. I sig selv et ’fif’, der er så lurvet, at 
det strider mod almindelig publicistisk etik. 
Nævnet markerer med ordene ”i den forbindelse”, at muligheden for at ”komme til 
orde” handlede om den periode frem til oktober 2022, hvor [Produktionsselskabet] 
forsøgte at overtale mig til at medvirke i deres tv-program med min særlige indsigt i 
LSD-sagen. 
Det var bestemt ikke en forelæggelse, der var rettet mod det program i tv-serien, 
som blev udsendt langt senere på TV 2 den 21. november 2023. Jeg havde ingen 
anelse om, at jeg eller mit arbejde ville blive nævnt eller hængt ud i programserien. 
Hverken [Produktionsselskabet] eller TV 2 har oplyst mig om, at jeg ville blive 
inddraget i programserien, endsige måden det skete på. 
Jeg har altså ikke som den forurettede fået den konkrete forelæggelse, som de 
presseetiske regler foreskriver. Nævnets formulering er faktuelt forkert. 
 
Ad 2: ”Pressenævnet finder efter en samlet vurdering, at omtalen af [Klager] og 
hans udtalelser om forbindelsen mellem CIA og lægerne på Frederiksberg Hospital 
i sammenhæng med TV 2s øvrige omtale ikke kan anses for at efterlade seerne med 
et indtryk af, at [Klager] står bag rygterne om, at lægerne på Frederiksberg 
Hospital gav LSD til patienter med økonomisk støtte fra CIA. Nævnet har lagt vægt 
på, at [Person 6]s udtalelser vedrørende rygtet om CIA er relateret til hendes 
ansættelse ved Frederiksberg Hospital forud for [Klager]s undersøgelse af LSD-
sagen. Nævnet har endvidere lagt vægt på, at det klart fremgår af udsendelsen, at 
CIA siden 1950’erne har lavet forsøg med LSD, og at [Klager] først i 1980’erne 
undersøgte påstanden om, at lægerne på Frederiksberg gav LSD til patienter med 
økonomisk støtte fra CIA. Nævnet udtaler ikke kritik.” 
Nævnet lægger i sin kendelse afgørende vægt på, at der var en tidsforskydning 
mellem sygeplejerske [Person 6]s udsagn om rygter under hendes ansættelse på 
Frederiksberg Hospital i 1960’erne, altså mindst 13 år før mit arbejde med LSD 
begyndte i 1983. 
Men den tidsforskydning fremgår bestemt ikke af tv-programmet. Her er der en 
direkte og krænkende kobling mellem rygterne og min person. Det er faktisk i al 
beskedenhed mig, der i min klage har gjort Pressenævnet opmærksom på denne 
afgørende tidsforskel. Men det kan seerne og offentligheden ikke vide, Det nævnes 
ikke i programmet, hvornår [Person 6] var ansat, eller hvornår hendes ansættelse 
ophørte. 
Hvordan Pressenævnet kan udtale sig om seernes opfattelse af sammenhængen, er 
ikke begrundet i kendelsen. Men det er åbenbart, at nævnet uden videre overfører 
min oplysning om den tidsmæssige diskrepans mellem sygeplejerskens ansættelse 



 
 

  21 
 
 

 

og mit arbejde, som om seerne sidder inde med den samme viden, hvad de næppe 
gør. 
Tværtimod må sammenkoblingen af rygterne og min person give seerne indtryk af, 
at der var et tidsmæssigt sammenfald mellem [Person 6]s ansættelse og mit arbejde. 
Hvorfor skulle hendes udsagn og min person ellers kædes sammen? 
Et andet forhold er TV 2s forvanskning af [Person 6]s udsagn. Hun taler om rygter, 
der gik ud på, at CIA stod bag de famøse LSD-eksperimenter på Frederiksberg. Hun 
nævner intet om økonomi eller om min person, af gode grunde. Det er alene 
[Produktionsselskabet] og TV 2, der med sin manipulerende sammenklipning på 
uhæderlig vis fremstiller mig som rygtesmed. 
De rygter, som [Person 6] nævner, bliver af TV 2 direkte sammenkoblet med min 
faktuelle viden – som på ingen måde er baseret på rygter – om CIAs involvering i 
LSD-eksperimenterne på Frederiksberg. 
Pressenævnet ’køber’ åbenbart TV 2s påstand om, at når [Produktionsselskabet]s 
journalist ikke kan finde beviser for CIAs interesse og støtte for de danske LSD-
forsøg, så findes sådanne beviser ikke. Det er udokumenteret og absurd. TV 2 har 
forladt sig på [Produktionsselskabet]s pseudo-research, der ikke har været i 
nærheden af den relevante dokumentation. Hverken [Produktionsselskabet] eller TV 
2 har foretaget en selvstændig research på CIAs rolle i sagen, men været optaget af at 
tilegne sig min dokumentation og – da dette ikke lykkedes – miskreditere min 
person på landsdækkende tv uden forelæggelse. 
Som nævnt ønsker jeg ikke at berige TV 2 med min samlede viden om LSD-sagen. 
Men jeg fastholder, at CIA på forskellig vis og gennem 14 år støttede LSD-forsøgene 
på Frederiksberg Hospital på henved 400 patienter ved blandt andet at godkende 
sygehusets afdeling D som modtager af de gratis leverancer af LSD og invitere 
afdelingens souschef til læge-konference i USA arrangeret og finansieret af CIA. Det 
skete på trods af de tilfælde af selvmord, drab og andre ulykker på patienter og 
pårørende, som de danske forsøg tidligt havde afstedkommet. 
 
Ad 3: ”Nævnet finder, at det havde været hensigtsmæssigt, såfremt TV 2 havde 
orienteret [Klager] om omtalen af ham i overensstemmelse med 
[Produktionsselskabet]s tilsagn herom, men finder ikke tilstrækkelig anledning til 
at udtale kritik af TV 2.” 
Med sin skriftlige garanti af 03.10.2022 om, at jeg ville ”blive orienteret om hvordan, 
og i hvilken sammenhæng, du bliver omtalt” har [Produktionsselskabet] været 
ekstra opmærksom på sin pligt til forelæggelse. Deres svigt heraf er ikke kun et 
aftalebrud over for mig, men eklatant i strid med de presseetiske retningslinjer og 
bør kritiseres herfor. 
 
Ad 4: ”Nævnet har lagt vægt på, at omtalen af [Klager] ikke kan anses for skadelig, 
krænkende eller virke agtelsesforringende for ham.” 
Men det er den, i allerhøjeste grad! Hvis man tog mit navn og tilhørende billeder 
ud af ligningen ville TV 2-speaken lyde således: 
”I midten af 50’erne drev den amerikanske efterretningstjeneste CIA forsøg med 
LSD, og der har været påstande fremme om, at lægerne på Frederiksberg Hospital 



 
 

  22 
 
 

 

gav LSD med økonomisk støtte fra CIA. De påstande er dog aldrig blevet bevist. 
Der er heller intet i det gemte LSD-arkiv eller min research, der viser, at lægerne 
blev støttet af CIA.” 
Forskellen på denne og den faktisk fremførte tekst er netop den skadelige, 
krænkende og agtelsesforringende måde, som jeg bliver omtalt på. Det har åbenbart 
været hensigten fra afsender at fremstille mig som en uvederhæftig rygtemager, 
hvilket mange udenforstående har undret sig over og reageret på med systematisk 
undren og forargelse herunder efterkommere af tidligere LSD-ofre. 
Man kan ikke objektivisere en krænkelse, som nævnet gør. Omtalen i TV 2 rammer 
mig dybt. Den er både (jeg havde inden forbindelse overhovedet med de omtalte 
rygter), urimelig og overflødig. Det føjer kun spot til skade, at Pressenævnet i den 
grad bagatelliserer krænkelsen. 
 
Ad 5: ”Pressenævnet finder endvidere, at omtalen af [Klager] med navn, billede og 
forsiden af hans bog ”[Bogtitel 1]” ikke kan anses for at indebære en krænkelse af 
hans privatliv. Nævnet har lagt vægt på, at omtalen ikke vedrører [Klager]s 
private forhold, men hans erhvervsmæssig virke som journalist og forfatter, hvor 
han har udtalt sig om CIAs forbindelse til danske lægers forsøg med LSD.” 
Det lyder unægtelig som en til lejligheden opfundet begrundelse, når krænkelsen om 
adresseres fra at gælde min person til at være rettet mod mit virke som journalist, 
hvilket kun gør ondt værre. 
I ’Presseetiske retningslinjer’ som vedtaget af Dansk Journalistforbund og Danske 
Medier står i det første afsnit ’Grundlæggende synspunkter’: ”Medierne skal 
anerkende hensynet til den enkelte borgers krav på respekt for integritet og 
privatlivets fred og skal beskytte borgeren mod uberettiget krænkelse både ved 
research og offentliggørelse”. Og i B1: ”Det enkelte menneske har krav på beskyttelse 
af sin personlige anseelse.” Der er ikke anført undtagelser. 
Er jeg ikke en borger eller et enkelt menneske? Kun en upersonlig journalist? Jeg 
kan ikke klage til Pressenævnet gennem mit firma eller min fagforening, men netop 
kun som privatperson. 
Har Dansk Journalistforbund accepteret, at der gælder særregler for journalister, 
som bliver hængt ud i medierne? Gælder en lignende regel for andre faggrupper? Må 
en advokat, læge eller en pædagog i kraft af deres fag finde sig i at blive hængt ud 
som rygtespredere uden med føje at føle sig personligt forurettet? 
Jeg finder den anførte udlægning stærkt betænkelig og rent ud diskriminerende over 
for udøvere af den journalistiske metier. Netop for en journalist er det i særlig grad 
krænkende at blive hængt ud som rygtesmeden person – og her sågar sanktioneret 
af Pressenævnet. 
Det rammer mig på det vægtigste grundlag for min personlige integritet og anseelse 
– min pålidelighed og troværdighed. Jeg har været journalist i 57 år, ofte på ganske 
kontroversielle emner og historier, men har ikke før oplevet en tilsvarende 
mistænkeliggørelse af mit virke og min personlige habitus. 
Sagt uden polemisk brod: Bortset fra fhv. justitsminister Erik Ninn-Hansen. I en 
direkte tv-debat om tamilsagen (01.05.1990 på DR TV) sagde han hele fire gange, at 
han betvivlede min journalistiske troværdighed – indtil jeg for åben skærm 



 
 

  23 
 
 

 

fremlagde det hemmelige regeringsmødereferat, der sammen med min tv-
dokumentar ’Blodets Bånd’ udløste den undersøgelse og senere rigsretssag, som 
dømte Ninn-Hansen og førte til Schlüter-regeringens fald. 
Pressenævnets erklæring er kun på skrift, men i samme kategori i relation til min 
troværdighed – en uhørt disrespekt for min integritet og personlige anseelse. 
 
Ad 6: ”Nævnet har herudover lagt vægt på, at [Klager]s arbejde med LSD-sagen er 
offentligt kendt, og at han er blevet tildelt Cavlingprisen for sit arbejde med dette. 
Nævnet udtaler ikke kritik.” 
Helt enkelt: Hvad har tildelingen af Cavlingprisen med dette at gøre? 
Samlet set havde jeg helt ærligt forventet en mere stringent og kvalificeret 
behandling, hvor nævnet lagde større vægt på kerneværdierne i de presseetiske 
retningslinjer og ikke bagatelliserede eller så bort fra de offentligt fremsatte 
krænkelser af min person - alene eller især fordi jeg er journalist. Fremstillingen af 
mig som en ryggesløs rygtesmed er i særlig grad krænkende, fordi jeg netop er 
journalist. Derfor fremstår kendelsen i sig selv som en forstærkelse af krænkelsen i 
tv-programmet.” 

 
 
3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 
[Klager] har anmodet om genoptagelse af Pressenævnets kendelse af 12. december 2024 i sag 
nr. 2024-05780, [Klager] mod TV 2. Nævnets kendelse af 12. december 2024 er afsagt af 
Jesper Rothe, Jørn Mikkelsen, Lene Sarup og Peter Munk Povlsen. 
 
Efter § 14, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 86 af 9. februar 1998 om forretningsordenen for 
Pressenævnet træffer de nævnsmedlemmer, der har afgjort en sag, også afgørelse vedrørende 
spørgsmål om eventuel genoptagelse af sagen. Disse medlemmer træffer derfor også afgørelse 
i nærværende sag. 
 
 
Spørgsmålet om genoptagelse 
Pressenævnet bemærker generelt, at nævnet kan genoptage behandlingen af en sag, hvis der 
fremkommer nye oplysninger af betydning for sagens afgørelse. Efter omstændighederne må 
det også tillægges betydning, om de nye oplysningers senere fremkomst er et i forhold til 
parterne undskyldeligt forhold. Nævnet kan tillige have pligt til at genoptage en sag, hvor der 
foreligger ikke uvæsentlige sagsbehandlingsfejl. 
 
Pressenævnet fandt ved kendelse af 12. december 2024 i sag nr. 2024-05780, [Klager] mod 
TV 2, ikke grundlag for at udtale kritik af TV 2 for tilsidesættelse af god presseskik. 
 
Pressenævnet finder ikke, at [Klager] er fremkommet med nye faktiske oplysninger af 
betydning for sagens afgørelse. De oplysninger, som [Klager] har anført i sin anmodning om 
genoptagelse, er således i vid udstrækning omtalt i nævnets kendelse af 12. december 2024 i 
sag nr. 2024-05780, og oplysningerne indgik således i nævnets samlede vurdering af sagen. 
Pressenævnet henviser i den forbindelse til gengivelsen af [Klager]s synspunkter og nævnets 
begrundelse i kendelsen af 12. december 2024, hvor nævnet på baggrund af klagesagens 



 
 

  24 
 
 

 

oplysninger fandt, at der ikke var grundlag for at kritisere TV 2 for tilsidesættelse af punkt 
A.1, A.3, A.4 og B.1 i retningslinjer for god presseskik. Da der heller ikke er påvist 
sagsbehandlingsfejl, afvises anmodningen om genoptagelse. 


	Kendelse

