Retsinformation
Udskriftsdato: 17. februar 2021

KEN nr 9471 af 26/05/2016 (G=ldende)

Pressenavnets kendelse i sag nr. 15-70-00853

Ministerium: Justitsministeriet Journalnummer: 15-70-00853



Pressenavnets kendelse 1 sag nr. 15-70-00853

Ikke kritik af TV 2 for omtale af to advokater

To advokater klagede over, at DR, TV 2 og Radio24syv havde bragt kreenkende omtale om dem i
relation til deres erhvervsudevelse. Dertil var der klaget over valget af kilder og manglende foreleeggelse.
Begge advokater var klageberettiget i forhold til TV 2s omtale, da den ene advokat blev navnt ved navn,
mens den anden blev betegnet som “morens advokat” i relation til omtalen af en konkret samvarssag.
Pressenavnet udtalte ikke kritik i sagen.

Pressenzevnets begrundelse og afgerelse:

Der er klaget over et samarbejde mellem medierne TV 2, DR og Radio24syv i relation til medie-
dekningen, og klagerne har derfor anfort, at de tre mediers dekning ber vurderes samlet.

Pressenavnet behandler klagen over de tre medier samlet, men vurderingen af, hvorvidt de enkelte
medier har tilsidesat god presseskik, sker i forhold til det medie, der har offentliggjort de pagaeldende op-
lysninger. Redakteren for et medie kan efter medieansvarslovens regler som udgangspunkt kun drages til
ansvar for de oplysninger, der er offentliggjort i redakterens eget medie.

3.1 Formelle forhold

Da TV 2s Facebook-sider, herunder facebook.com/tv2nyhederne, ikke er anmeldt til Pressenavnet
efter medieansvarslovens § 8, stk. 1, er der ikke tale om et medie omfattet af medieansvarsloven, jf. lo-
vens § 1, nr. 3. Klagen over TV 2s opslag pd Facebook herer siledes ikke under n@vnets kompetence.
Denne del af klagen afvises derfor i medfer af medieansvarslovens § 43, stk. 2, nr. 1.

I den forbindelse bemarkes det, at TV 2 og TV 2 News’ radio- og tv-udsendelser er omfattet direkte
af medieansvarsloven, jf. lovens § 1, nr. 2, og hjemmesiden tv2.dk er anmeldt til Pressenavnet efter me-
dieansvarslovens § 8, stk. 1, jf. § 1, nr. 3.

Klagen over TV 2’s radio og tv-kanaler samt hjemmesiden tv2.dk er omfattet af Pressenavnets
kompetence.

I sagen har TV 2 gjort indsigelser over for en raekke formelle forhold. De formelle spergsmal er
behandlet nedenfor.

3.1.1 Klagefrist

Pressena@vnet bemarker indledningsvis, at det folger af medieansvarslovens § 34, stk. 3, at klager
over Danmarks Radios, TV 2s eller TV 2s regionale virksomheders overtreedelse af god presseskik senest
12 uger efter offentliggerelsen skal indgives til disse. De pdgaldende virksomheders afgerelse kan senest
12 uger efter, at afgerelsen er kommet frem til klageren, indbringes for Pressenavnet.

Klagen drejer sig om TV 2s omtale den 12. marts 2015. Den 4. juni 2015 modtog TV 2 en klage fra
[Klager 1] og [Klager 2] over tilsidesattelse af god presseskik og en anmodning om genmele. Klagen er
saledes sendt til TV 2 pa fristdagen. Ud fra indholdet af mailen af 4. juni 2015 ma TV 2 have varet be-



kendt med det overordnede indhold af klagen. Den 9. juni 2015 praciserede [Klager 1] og [Klager 2] kla-
gen og eftersendte en genmealetekst til TV 2.

Da klagen over TV 2s afslag af 26. juni 2015 er modtaget i Pressen@vnet den 24. august 2015, er
klagefristen til Pressen@vnet samtidig overholdt. Klagen behandles.

TV 2har anfort, at klagen over presseetik er tilkommet efter klagefristens udleb. Ud fra indholdet af
mailen af 4. juni 2015 finder nevnet ikke grundlag for at fastsla, at det er tilfeldet. Klagen behandles
bade for presseetik og afslag pd genmale.

3.1.2 Retlig interesse

Det er en betingelse for at klage til Pressen@vnet, at klageren har retlig interesse i1 det forhold, der
klages over. Det indeberer, at man selv som person, organisation, virksomhed eller lignende skal vare
omtalt, afbilledet eller pd anden méde identificeret i mediet.

[Klager 2] er omtalt ved navn 1 TV 2s nyhedsindslag kl. 19.00. [Klager 1] reprasenterede moren 1
en sag, der blev omtalt i TV 2s nyhedsindslag kl. 22.00. I indslaget blev hun omtalt som “morens advo-
kat”. Begge er saledes en del af den omtalte gruppe af familieadvokater, der henvises til som en eller to
handfulde familieadvokater” og ”syv navngivne advokater”. [Klager 2] og [Klager 1] har derfor en sddan
retlig interesse 1 at klage over TV 2s omtale, at der er grundlag for at behandle klagen 1 forhold til dem
begge.

3.1.3 Kildebeskyttelse, raoptagelser og seertal

Pressen@vnet bemarker, at det ligger uden for nevnets kompetence at tage stilling til, hvorvidt nav-
nene pa de advokater, der har udtalt sig til DR, vil vare omfattet af reglerne om kildebeskyttelse i retsple-
jeloven. Det forhold henherer under domstolene og falder uden for Pressen@vnets kompetence og be-
handles derfor ikke.

TV 2 har ikke fremlagt seertal og raoptagelser. Naevnet bemerker, at det ligger uden for navnets
kompetence at palegge et medie at udlevere seertal og ramateriale.

3.1.4 Mundtlig forhandling

Efter § 46, stk. 3, i medieansvarsloven samt § 8, stk. 4, i bekendtgerelse nr. 86 af 9. februar 1998
om forretningsorden for Pressen@vnet, kan navnet indkalde sagens parter til mundtlig forhandling.
—Mundtlig forhandling kan ifelge forarbejderne til bestemmelsen i medieansvarslovens § 46, stk. 3, an-
vendes, hvor sagen efter nevnets opfattelse ikke er tilstrekkeligt oplyst pd det skriftlige grundlag, eller
hvor der er mulighed for en forligsmaessig losning. Det fremgér ogsa af forarbejderne, at bestemmelsen
ikke giver mulighed for en egentlig bevisforelse for nevnet. Der henvises til Folketingstidende 1990-91,
2. saml., till. A, sp. 3170.

Pressenavnets sager behandles normalt pa skriftligt grundlag. Der er ikke pé det foreliggende
grundlag anledning til at antage, at sagen ikke kan oplyses tilstreekkeligt ved parternes skriftlige indleg,
eller at der af andre grunde ber treffes afgerelse om mundtlig forhandling. Der findes herefter ikke at
foreligge grundlag for at indkalde parterne til en mundtlig forhandling.

Anmodningen om mundtlig forhandling afvises, og sagen behandles nedenfor pa skriftligt grundlag.



3.2 God presseskik

Pressen@vnet bemarker indledningsvis til realitetsbehandlingen af indholdet af klagen, at [Klager
2] og [Klager 1] ifelge TV 2s indslag og udsendelser skulle anvende uetiske metoder samt vaere medvir-
kende til at optrappe konflikter mellem sine klienter og den anden foralder, modparten. TV 2 har henvist
til, at mediet har gengivet interesseorganisationer og andres holdning til en gruppe familieadvokaters, her-
under [Klager 2]s adferd som advokat. Pressenavnet har ikke mulighed for at tage stilling til, hvorvidt
der er grundlag for beskyldningerne. Det forhold tages der derfor ikke stilling til i nedenstdende behand-
ling.

3.2.1 Offentlig interesse

Det fremgar af de vejledende regler for god presseskik, at meddelelser, der kan kraenke privatlivets
fred, skal undgas, medmindre klar almen interesse kraver offentlig omtale. Det enkelte menneske har
krav pa beskyttelse af sin personlige anseelse, jf. punkt B. 1.

Pressen@vnet finder, at der er en klar samfundsmassig interesse i spergsmalet om, hvorvidt advoka-
ter anvender grundlese anklager mod den ene forazlder i forbindelse med foreldremyndigheds- og sam-
varssager. [Klager 2] har tidligere udtalt sig til medier og taget del i den offentlige debat om samvarssa-
ger, ligesom hun medvirker i TV 2s nyhedsindslag i 19-Nyhederne den 12. marts 2015. Navnet finder
herefter, at TV 2 og de ovrige medier var berettiget til at omtale sagen og i den forbindelse nevne [Klager
2] ved navn 1 forbindelse med omtale af hendes erhvervsfaglige virke som advokat.

3.2.2 Vinkling

Der er klaget over, at TV 2s dekning var ensidig. Ifelge klagerne er omtalen ensidig, navnlig fordi,
at moren og barnets perspektiv ikke blev belyst, selvom hovedhensynet 1 denne type sager er “barnets
bedste”. Ifolge klagerne fremgér det heller ikke klart af mediedeekningen, at en samvarssag behandles af
administrative myndigheder, mens en foreldremyndighedssag behandles af domstolene. Endelig mener
de, at advokaters rolle burde have veret beskrevet yderligere.

Pressen@vnet bemarker generelt, at redakteren i overensstemmelse med det almindelige princip om
redakterens ret til at redigere mediet som udgangspunkt er berettiget til at beslutte, hvad man vil bringe i
mediet. Det vil sige, at det ligger inden for greenserne af redakterens redigeringsret at undlade at omtale
forhold, der for en af parterne eller andre forekommer centrale, ligesom det er op til redakteren at vaelge
og fravelge materiale og kilder, sa l&enge de indholdsmassige krav til den bragte information iagttages.

Pressen@vnet finder ikke grundlag for at fastsla, at redakteren har overskredet de vide rammer for
redigering ved ikke at omtale de forhold, klagerne enskede. Naevnet bemarker, at [Klager 2] medvirkende
1 19-Nyhederne pad TV 2 den 12. marts 2015 med udtalelsen:

”Det er helt nyt for mig. Jeg har ikke hert noget fra advokatmyndighederne. Jeg har ikke haft nogen
sager 1 advokatmyndighederne om nogle som helst form for overtraedelse. Det et det eneste, jeg kan sige
til det. ”

Navnet bemarker yderligere, at TV 2 1 22-Nyhederne den 12. marts 2015 oplyste felgende:

”[...]1Speak: TV 2-nyhederne har dagen igennem forsegt at fa en kommentar fra moderens advokat,
men hun har trods talrige henvendelser ikke vendt tilbage.



[...]

Studieveert: TV 2-Nyhederne har i dag veret i kontakt med [Person B]s ekskone. Hun afviser at ha-
ve medvirket til at skabe falske anklager, men ensker ikke at lade sig interviewe om sagen. ”

Efter en samlet vurdering af [Klager 2]s udtalelse, TV 2s forgaves forseg pé at fa kontakt til [Kla-
ger 1] og TV 2s samlede omtale finder Pressen@vnet, at der ikke er tilstreekkeligt grundlag for at anse TV
2s dekning for at vere ensidig. Navnet udtaler derfor ikke kritik af TV 2.

3.2.3 Kildekritik

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at kritik ber udvises overfor nyhedskilderne, i
serdeleshed nar disses udsagn kan vere farvet af personlig interesse eller skadevoldende hensigt, jf.
punkt A. 2.

Klagerne har henvist til, at medierne burde have udvist en sarlig kildekritik over for interesseorga-
nisationen Foreningen Far, selskabet Hvert 3. barn ApS og dets direktorer, de anonyme advokater i rund-
sporgen, kontorchefen i Statsforvaltningen, formanden for Danske Familieadvokater, tidligere minister for
bern, ligestilling, integration og sociale forhold, samt advokaterne Lars Borring, Rasmus Hedegaard, Ce-
cilie Mieth og Karina Hedegaard Hansen.

I artiklen "LISTE: Sadan snyder advokater born ud af dine heender” udtaler Jesper Lohse, forman-
den for Foreningen Far, sig. Na&vnet bemarker, at det ikke klart af artiklen fremgér, at Jesper Lohse er
formand for foreningen. Foreningen Far er dog omtalt 1 artiklen, og Jesper Lohse henviser til foreningen,
eksempelvis ved udsagnet “Jesper Lohse horer dagligt fra foreningens forskellige rdadgivningscentre”.
Det mé saledes have stiet leeseren klart, at Jesper Lohse havde en tilknytning til Foreningen Far, og Pres-
sena@vnet finder, at leeseren havde tilstraekkelig mulighed til at forholde sig til kilden.

TV 2 henviser til en rundsperge blandt 24 unavngivne advokater, som Radio24syv har lavet i sam-
arbejde med DR. Pressena@vnet bemarker i den forbindelse, at det folger af medieansvarslovens §§ 12 og
19, at redakteren er ansvarlig for indholdet af en artikel eller udtalelse, som har veret bragt navngiven i et
andet massemedie, og som gengives 1 redakterens skrift eller udsendelse. Det forhold, at DR og Ra-
dio24syv henviser til en rundsperge, som de selv har lavet blandt en gruppe anonyme advokater, endrer
som udgangspunkt ikke TV 2s ansvar for at overholde god presseskik. TV 2 skal stille samme krav til
korrektheden i formidlingen af andres nyheder, som de stiller til deres egne nyheder.

Pressen@vnet finder imidlertid ikke grundlag for at fastsla, at TV 2 ikke har udvist den fornedne
kildekritik over for kilderne ved ikke selv at undersege kildernes beskyldninger yderligere. Deres udtalel-
ser understettes af andre navngivne kilder, og de faktiske forhold vedrerende rundspergen 1 TV 2s omtale
er korrekt gengivet.

Neavnet finder herudover ikke grundlag for at fastsla, at TV 2 ikke har udvist den fornedne kildekri-
tik. Naevnet har lagt vaegt pd, at det fremgér, hvem der udtaler sig, og at udtalelserne fra kilderne fremstar
som kildernes vurdering af den omtalte gruppe familieadvokater.

Det forhold, at TV 2 ikke giver oplysninger om eventuelle kilder med tilknytning til selskabet Hvert
3. Barn ApS, kan ikke fore til et andet resultat.

3.2.4 Korrekte oplysninger



Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at det er massemediernes opgave at bringe
korrekt og hurtig information. S& langt det er muligt, ber det kontrolleres, om de oplysninger, der gives, er
korrekte. jf. punkt A. 1.

3.2.4.1 Generel omtale

[Klager 1] og [Klager 2] har klaget over, at TV 2 gor beskyldninger til fakta. Eksempelvis skriver
TV 2 i billedteksten til artiklen “Advokater opfordrer til logn og incest i familiesager”:

”[...] Nu viser det sig, at en gruppe familieadvokater aktivt opfordrer til lon og svindel. [...]”

Af selve artiklen fremgar det yderligere:

”[...] og en lang rekke af disse anklager er det purre opspind, fabrikeret og tilskyndet af familiead-
vokater. [...]”

Klagerne har blandt andet henvist til, at TV 2 ikke har dokumentation for sddanne konstateringer,
og at klagerne ikke har modtaget kritik fra Advokatnavnet.

Udsagnene 1 artiklen kan forstas som faktiske oplysninger. Det fremgar imidlertid ogsa af artiklen:

”[...] I Statsforvaltningen har man kendskab til en gruppe familieadvokater, som handler uetisk i
bernesager. Det forteller kontorchef i Statsforvaltningen Bente Koudal til DR.

[...]
Skruppellose advokater

[...]

Og hun [Tanja Graabek, direkter 1 "Hvert 3. barn”] er ikke i tvivl om, at ansvaret for de falske an-
klager i mange tilfelde ligger hos advokaten.

[...]

Ifolge en rundsperge, som Radio24syv og DR2 har foretaget, sa svarer 22 ud af 24 adspurgte fami-
lieadvokater, at de har kolleger, der efter deres mening gér over stregen i bernesager. [...]”

Pressen@vnet finder efter en samlet vurdering, at der er tale om en generel omtale, og at det fremgar
af artiklen som helhed samt TV 2s dekning i evrigt, at der er tale om beskyldninger og vurderinger fra
kilder, herunder andre advokater. Pressenavnet udtaler derfor ikke kritik af TV 2.

3.2.4.2 Nyhederne kl. 22.00

Der er klaget over, at oplysningerne i nyhedsindslaget om, at [Klager 1] skulle have opfordret piger-
ne i den konkrete samverssag til at lyve om overgreb, er ukorrekte, herunder at TV 2 burde have oplyst,
at [Klager 1] forst indtrddte som advokat i sagen efter et ar.

Pressen@vnet har noteret sig det omfattende baggrundsmateriale, herunder en lang raekke retsdoku-
menter fremsendt i denne sag samt i Pressenavnets sag nr. 15-70-00781, der vedrerte samme nyhedsud-
sendelse. Pa grund af de begrensede muligheder for at fore bevis for nevnet, har nevnet ikke mulighed



for at tage stilling til den fremforte pastand. Navnet finder sdledes ikke grundlag for med den fornedne
sikkerhed at tage stilling til, hvorvidt bernenes udsagn er sandfaerdige.

Pressenavnet finder videre ikke grundlag for at fastsld, at redakteren har overskredet de vide ram-
mer for redigering ved ikke at omtale det enskede forhold. Pressenavnet udtaler derfor ikke kritik.

3.2.5 Foreleeggelse

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at det er massemediernes opgave at bringe
korrekt og hurtig information. S& langt det er muligt, ber det kontrolleres, om de oplysninger, der gives, er
korrekte. Oplysninger, som kan vare skadelige, krenkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal
efterproves 1 s@rlig grad, inden de bringes, forst og fremmest ved foreleggelse for den, der kan veare
kraenket, jf. punkt A. 1 og A. 3.

Klagerne har klaget over, at TV 2 har anvendt artikeloverskrifter som “Advokater opfordrer til logn
og incest i familiesager” og "LISTE: Sddan snyder advokater born ud af dine heender” og bragt ukorrekte
oplysninger om dem, herunder at de anvender uetiske og ulovlige metoder i samvarssager med det formal
at give moren en bedre retsstilling.

Pressenavnet finder, at beskyldningerne 1 artiklerne og nyhedsudsendelserne kan vare skadelige,
kraenkende eller virke agtelsesforringende for klagerne, sarligt [Klager 2], som TV 2 navner ved navn,
hvorfor oplysningerne har skullet forelegges for klagerne.

TV 2 kontaktede [Klager 2] om eftermiddagen den 12. marts 2015. Hun medvirkede herefter i et
telefoninterview. TV 2 bragte et uddrag heraf i 19-Nyhederne samme dag, hvor hun fik lejlighed til at
komme til orde i forhold til den kritik, der knyttede sig til omtalen af hende og hendes erhvervsudevelse.
Nevnet udtaler derfor ikke kritik af TV 2s forelaeggelse for [Klager 2].

P& baggrund af oplysningerne i sagen laegger Pressenavnet til grund, at TV 2 den 12. marts 2015
forud for nyhedsudsendelsen kl. 22 forsggte at kontakte [Klager 1] telefonisk syv gange i tidsrummet
mellem kl. 11.34 og kl. 19.16. Det legges yderligere til grund, at TV 2 den 12. marts 2015 sendte en SMS
til [Klager 1] k1. 19.00 samt en mail til hende kl. 19.06.

Af mailen fremgik det:

”[Person B] anklager dig for at have opfordret hans detre til at lyve om at han skulle have udevet
seksuelle overgreb mod egne bern.

Vi har forsegt at fa en kommentar fra dig siden kl. 13 i1 dag. Kan du ikke ringe sé snart du har mu-
lighed for det?

Under hensyn hertil og til, at omtalen af [Klager 1] var anonym i 22-Nyhederne samme aften, udta-
ler Pressen@vnet ikke kritik af TV 2s forelaeggelse for [Klager 1].

Pressenavnet finder heller ikke anledning til at udtale kritik i forhold til den @vrige generelle dekn-
ing, hvor hverken [Klager 1] eller [Klager 2] er nevnt ved navn, og hvor TV 2 ikke forinden har forelagt
oplysningerne for klagerne. Naevnet finder 1 ovrigt ikke grundlag for at kritisere TV 2s angivelse af [Kla-
ger 2]s placering som verende pa ”’[By]”.



3.2.6 Afpublicering

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at meddelelser, som er offentliggjort i digitale
medier, ofte vil vere tilgengelige leenge efter, at de er publiceret. Efter anmodning til mediet kan tilgaen-
geligheden af sddanne tidligere offentliggjorte, folsomme eller private oplysninger hindres, i det omfang
det er muligt og skennes rimeligt, jf. punkt B. 8. Medier kan afindeksere, dvs. @&ndre instruksen til soge-
maskiner, s& sggemaskiner opherer med at henvise til artiklen, anonymisere, dvs. @&ndre i artikelteksten sa
eksempelvis et personnavn anonymiseres, eller helt afpublicere en artikel, dvs. fjerne artiklen fra hjemme-
siden.

Klageren har anmodet medierne om at fjerne al mediedaekning om emnet. TV 2 har ikke kommente-
ret pa anmodningen, hvilket Pressena@vnet betragter som et afslag.

Da mediedekningen vedrorer klagernes erhvervsmassige virke og ikke indeholder sddanne folsom-
me eller private oplysninger, som kan anses som omfattet af punkt B. 8, finder Pressenavnet ikke, at TV
2 skulle have imedekommet anmodningen om at slette mediedekningen. Neevnet udtaler herefter ikke
kritik af TV 2 for ikke at fjerne nyhedsudsendelser samt artikler fra TV 2s hjemmesider.

3.3 Genmcele

Det fremgar af medieansvarslovens § 36, stk. 1, at en anmodning om genmale i massemedierne
over for oplysninger af faktisk karakter, som er egnet til at pafere nogen ekonomisk eller anden skade af
betydning, og som er bragt i et massemedie, skal tages til folge, medmindre oplysningernes rigtighed er
utvivlsom.

Det folger videre af lovens § 38, stk. 1, at genmelets indhold i alt vasentligt skal vaere begranset til
de nedvendige faktiske oplysninger, og indholdet ma ikke vare retsstridigt.

Pressenavnet finder, at den foreliggende genmeletekst ikke tager stilling til konkrete oplysninger 1
mediedaekningen og indeholder kommentarer, beklagelser pa mediets vegne og vurderinger 1 et sadant
omfang, at det ikke opfylder indholdskravet i medieansvarslovens § 38. Pressenavnet finder herefter ikke
grundlag for at palegge TV 2 at bringe genmaleteksten hverken helt eller delvist.

Advokaterne [Klager 1] og [Klager 2] har klaget over omtale af samvarssager den 12. marts 2015 bragt
pa tv-kanalerne TV 2 og TV 2 News samt pa hjemmesiden tv2.dk, idet de mener, at god presseskik er
tilsidesat. Klagen omfatter endvidere mediets afslag pad genmzle.

Sagen er behandlet sammen med sag nr. 15-70-00852: [Klager 1] og [Klager 2] mod DR og sag nr.
15-70-00854: [Klager 1] og [Klager 2] mod Radio24syv.

[Klager 1] og [Klager 2] har klaget over, at DR, TV 2 og Radio24syv har bragt krenkende og ukorrekt
omtale om dem 1 relation til deres erhvervsudevelse som advokater. Dertil er der klaget over valget af
kilder og manglende foreleggelse.

I sagerne er der indsendt et omfattende bilagsmateriale til klagen til Pressenavnet fra [Klager 2] og [Kla-
ger 1], herunder andre artikler i forskellige skrevne medier, hvor de er omtalt eller udtaler sig. I Presse-
navnets kendelse er alene gengivet dele af det fremsendte materiale.

1 Sagsfremstilling



Der er klaget til Pressenavnet over artikler pd hjemmesiden tv2.dk samt nyhedsindslag pa tv-kanalerne
TV 2 og TV 2 News. Nyhedsomtalen er bragt den 12. marts 2015 i tidsrummet fra kl. 11.09 til kl. 22.00.

Forud for 19-Nyhederne pd TV 2 den 12. marts 2015 rettede TV 2 henvendelse til [Klager 2], hvorefter
hun blev interviewet telefonisk.

Forud for 22-Nyhederne pa TV 2 og TV 2 News den 12. marts 2015 rettede TV 2 henvendelse til [Klager
1] uden at fa kontakt til hende.

1.1 Nyhedsdcekning og korrespondance med TV 2

Tv2.dk bragte den 12. marts 2015 kl. 11.09 (opdateret kl. 11.57) artiklen ”Advokater opfordrer til logn og
incest i familiesager”. Til artiklen var indsat et billede af en kvinde, der skjuler sit ansigt i sine hender og
en mand, der sidder og kigger pd hende med ryggen til kameraet. Til billedet var indsat felgende billed-
tekst:

”Billedet her stammer fra TV 2’s dokumentarserie "Med bernene som vaben’, der handlede om, hvordan
foreeldre bekriger hinanden i kampen om foreldremyndigheden. Nu viser det sig, at en gruppe familiead-
vokater aktivt opfordrer til logn og svindel. [...]”

Af artiklen fremgér blandt andet:

”Ingen kneb er tilsyneladende for beskidte, nar hejspaendte familiesager om samvar skal afgeres. Ankla-
ger om vold og overgreb mod foreldrenes felles barn bliver brugt flittigt som vaben i kampen om barnet.

Og ifelge kilder, som Radio24Syv har talt med, bliver foraldrene raddgivet af en lille gruppe navngivne
familieadvokater, der opfordrer foraeldrene til at bruge falske anklager mod eks-partneren.

Hvert &r modtager statsforvaltningen omkring 250 anklager fra foraldre, der pastér, at deres tidligere
samlever har begéet vold, incest eller andre skadelige overgreb mod deres fzlles barn, og en lang raekke
af disse anklager er det purre opspind, fabrikeret og tilskyndet af en familieadvokat.

[...]

I Statsforvaltningen har man kendskab til en gruppe familieadvokater, som handler uetisk i bernesager.
Det forteller kontorchef i1 Statsforvaltningen Bente Koudal til DR.

[...]
Skruppellose advokater

[...]

Og hun [Tanja Graabak, direktor 1 "Hvert 3. barn”] er ikke i tvivl om, at ansvaret for de falske anklager i
mange tilfeelde ligger hos advokaten.

Alle radgivere pa det familieretlige omrade kender effekten af falske anklager. Men at vide det og bruge
det er to forskellige ting. Det er 1 den forbindelse pafaldende, at det altid er den samme lille gruppe advo-
kater, der ender med den samme type sager, forklarer Tanja Graabak [...]

Ifolge en rundsperge, som Radio24syv og DR2 har foretaget, s& svarer 22 ud af 24 adspurgte familieadvo-
kater, at de har kolleger, der efter deres mening gar over stregen i bernesager. [...]”



I slutningen af artiklen var indsat folgende billedtekst til ovennavnte billede:

”Ingen kneb er tilsyneladende for beskidte, nar hgjspandte familiesager om samvar skal afgeres.

Af udskrift fra teleselskabet Telenor, hvor TV2/Danmark A/S star anfert som kontoejer, fremgar det, at
der er foretaget opkald til telefonnummer [Telefonnummer 1] den 12. marts 2015 kl. 11.34 og kl. 12.03
(De forste seks cifre i telefonnummeret stemmer overens med de forste seks cifre i [Klager 1]s telefon-
nummer). Opkaldenes varighed for henholdsvis 0,12 minutter og 0,72 minutter.

Af mail af 12. marts 2015 kl. 15.24 fra [Klager 2]s sekreter til [Klager 2] fremgar det, at TV 2 havde
forsegt at kontakte hende telefonisk.

Kl1. 17.12 bragte tv2.dk artiklen "LISTE: Sdadan snyder advokater born ud af dine heender”. 1 forbindelse
med artiklen blev efter 19-Nyhederne samme dag indsat et link til et tv-klip fra nyhedsindslaget samme
dag. I klippet oplyses, at Foreningen Far har lavet en liste med punkter over konfliktoptrapning. [Klager
2]s telefoniske udtalelse til TV 2 fremgér ogsa af klippet.

Af artiklen fremgér blandt andet:

”Det tager ikke mere end en time at fjerne en ekspartner fra et faelles barns liv. Det eneste du skal bruge er
en beskidt moral og en raekke darlige rid fra din advokat.

Radio24Syv beskriver i dag, hvordan advokater opfordrer foreldre til at lyve om vold og overgreb for at
f4 den fulde samvarsret over et felles barn og Foreningen Far, der atholder ca. 5.000 rddgivninger arligt,
bekrefter, at falske beskyldninger om vold og overgreb et udbredt redskab i fastkerte familiesager.

- Det er tydeligt, at der er omkring 20 velkendte metoder, som bliver brugt af medrene, og man skal veare
opmerksom pa, at alle kan blive ramt af det 1 Danmark. Det tager 1 dag ikke en gang en time at fa smidt
en far ud af barnets tilverelse. Der bliver brugt en raekke standardteknikker, hvis ikke man bliver enig om
samver og bopl, og alle familieadvokater ved udmerket, at der ikke skal meget til, for faderen mister
bopalsretten og samveret, siger Jesper Lohse.

Han anser problemet for at vare storre end Statsforvaltningens egen vurdering af, at myndigheden i gen-
nemsnit behandler en sag om falske beskyldninger om dagen, og ud fra foreningens radgivning har man
udarbejdet en liste over metoder, som advokater og desperate foreldre bruger for at pavirke sagerne til
egen fordel.

I en rapport om foraldreansvarsloven fra 2013 indgar en lang rekke af de erfaringer, som foreningen har
gjort sig 1 forbindelse med rddgivningen af foraldrene, og her tegnes blandt andet et billede af en belon-
ningsstruktur for advokaterne, der arbejder direkte 1 modsat retning af bernenes og foraeldrenes behov for
at hurtig sagsbehandling.

Opskrift pa fuldt samveer

I rapporten hedder det blandt andet:

"Vi oplever hver eneste uge advokater, som misbruger systemet og som opnar bedre forhold for den ene
forelder via usand og uetisk mistenkeliggarelse eller pa forskellig vis fir bragt sagen 1 retten for at opné
en kommerciel gevinst og skifte fokus vaek fra bedste forelderevne."



Foreningen Far har samlet eksempler fra deres radgivningscentre om sager hvor ét, flere eller alle ek-

sempler pd nedenstaende liste gor sig geeldende:

1.  En advokat under fri proces modtager betaling, nir sagen kommer i retten og mangler sager.

2. En advokat kan lukke sagen pd en time for under 5.000 kr. men modtager 10.000-50.000 kroner og
naermest fast arlig indtaegt ved at optrappe konflikten.

3. Enadvokat forsegger at skabe konflikt uden grund for herved at stille kvinden bedst.

4. En advokat giver pd en forelders vegne Statsforvaltningen oplysninger om, at et barn har det darligt
efter der er takket nej til en urimelig bodeling - velvidende at bernene er glade, harmoniske og alle
kan bekrafte forholdet - som ren pression.

5. En advokat sender en foralder pa krisecenter for at fa sagen til at se voldsom ud - uden grund.

En advokat dekker over, at en forelder har veret voldelig ved at angribe den anden foralder.

7. En advokat meder op pa modpartens bopel velvidende, at modpartens advokat ikke er til stede - 1 et
forseg pa at skabe konflikt.

8.  En advokat tilbageholder relevante oplysninger for Statsforvaltningen - og skaber konflikt.

9. En advokat overbebyrder Statsforvaltningen for at skjule sagens virkelighed.

10. En advokat foreslar bopelsforalderen at flytte vaek til direkte skade for barnet.

11. En advokat medvirker til usande anklager og chikane overfor selv ordentlige foraeldre.

12. En advokat medvirker aktivt til falsk politianmeldelse mod bedrevidende.

13. En advokat ger intet for at rette forkerte oplysninger mod bedrevidende.

14. Advokatens chefer gor ingenting - det er normal praksis og skaber forretning.

N

Dette er ifolge Foreningen Far historier fra det virkelige liv, og det er i dag alt for let at udnytte systemet
for at f4 bopalsretten for et felles barn.

Jesper Lohse horer dagligt fra foreningens forskellige rddgivningscentre om faedre, der bliver meodt med
falske anklager. Og imens dekker advokaterne over hinanden, og myndighederne ignorerer problemet.

- Advokaterne spiller en central rolle, fordi de deekker over hinanden. Alle ved, hvad der foregér. 1 2011
havde vi mede med advokatsamfundet, og bad dem undersege problemet ved at sammenkere l&ngereva-
rende sager, hvor der var tale om falske anklager for at i overblik over, hvilke advokater, der er tale om
og sa ga til politiet. Men der er intet sket. Det er en kempe skandale, siger Jesper Lohse til tv2.dk.

Han forklarer, at systemet 1 dag er skruet sa uhensigtsmassigt sammen, at de fleste faedre, der bliver falsk
anklaget for overgreb og incest i sidste ende ma acceptere anklagerne.

- Disse fedre har ingen kort pa hdnden, og vi rdder dem mange gange til at leegge sig fladt ned og accep-
tere alle beskyldningerne, hvis de vil se deres barn. De har mulighed for at gi til politiet, men problemet
er, at sagerne behandles lokalt, og der behandles det som almindelige familiesager, siger Jesper Lohse.

Se med torsdag aften, ndr 19 Nyhederne pa TV 2 scetter fokus pa problemet. ”

Tv2.dk bragte kl. 17.17 (opdateret kl. 20.24) artiklen: ”Chat: Hvordan beskytter man born i samvcerssa-
ger? . Til venstre for artiklen var indsat en boks med overskriften ”Lagn, svindel og bedrag i samveerssa-
ger”. Artiklen indeholdt en chat, hvor laeserne kunne chatte med psykolog [Person C] fra "Hvert 3. Barn’
om samvarssager.

Af udskrift fra [Klager 2]s telefon fremgér det, at TV 2 ved SMS kl. 17.25 spurgte: "Hej [Klager 2], kan
du ringe? 7. [Klager 2] ringede efterfolgende tilbage til TV 2.

TV 2 bragte kl. 19.00 et nyhedsindslag 1 19-Nyhederne vedrerende advokaters rolle 1 samvarssager. Af
nyhedsindslaget fremgik det blandt andet:

10



[Tidskode 00-02.20]
T..]

Studieveert: Velkommen til Nyhederne, der starter med falske anklager om blandt andet vold og incest,
som forer til, at iser fedre mister samvaret med deres bern. For ifelge statsforvaltningen sa oplever deres
sagsbehandlere jevnligt, at en hdndfuld advokater optrapper skilsmissesager ved at fa deres klienter til og
opdigte anklager, der skal forhindre den ene foralder 1 at se sine bern. Faktisk mener statsforvaltningen,
at de mindst én gang om ugen stader pé falske anklager.

Speak: Bente Koudal arbejder til dagligt med skilsmissesager i Statsforvaltningen. Hun anklager i dag en
raekke familieadvokater for at opfordre deres klienter til at lyve i retten.

Bente Koudal, kontorchef i statsforvaltningen: Det er helt utilstedeligt, at man som advokat — som en, der
egentlig skulle hjelpe foreldrene — modarbejder, at der kommer en god losning for foreldre og bern.

Speak: Foreningen Far har lavet en liste med 23 eksempler pd, hvilke metoder syv navngivne advokater
angiveligt bruger for at vinde deres sager. [Man ser en del af listen. To punkter overstreges med gult og
leeses op:] ”De sender blandt andet deres klient pd krisecenter for at fd sagen til at se voldsom ud - uden
grund. ” Og “de medvirker aktivt til falsk politianmeldelse mod bedrevidende. ” Ogsé hos foreningen
“Hvert 3. barn”, der radgiver foreldre i skilsmissesager, kender man til advokaternes metoder.

Tanja Graabeek, direktor for “"Hvert 3. barn”: Forkasteligt. Jeg kan ikke. Altsa, det er det mest rammende
ord.

Speak: For det er bernene, det gir ud over.

Tanja Graabeek: Ethvert barn, som er klemt 1 en hejkonfliktsag, er nasten truet pé sin udvikling og sin
trivsel, fordi det er s voldsomt i klemme mellem de to mennesker, det elsker mest.

[Der vises et billede af [Klager 2], mens der zoomes ind. Til hajre for billedet er overskriften ”Advokat og
mediator [Klager 2] med teksten: "Fodt 1960, blev beskikket af Justitsministeriet som advokat i 1990.
Driver selvstendig advokatvirksomhed fra Advokatfirmaet [Klager 2]s lokaler. [Klager 2] rddgiver og
vder juridisk bistand indenfor det civilretlige omrdde og forer i den forbindelse retssager. [Klager 2] har
bred undervisningserfaring og erhvervede i 1996 overbygningseksamen i teoretisk pcedagogik ved Kaoben-
havns Universitet. [...] Er certificeret mediator [...]”

Speak: En af de syv familieadvokater, der ifolge Foreningen Far anklages for at gd for aggressivt til vaerks
1 retssalene, er [Klager 2], men anklagerne kommer helt bag pa hende.

[Klager 2] (med over telefonen. Pd skcecermbilledet ses et Danmarkskort med en pil, der angiver, at hun
befinder sig pa ”[By]”): Det er helt nyt for mig. Jeg har ikke hert noget fra advokatmyndighederne. Jeg
har ikke haft nogen sager i advokatmyndighederne om nogle som helst form for overtradelse. Det et det
eneste, jeg kan sige til det.

Speak: 1 statsforvaltningen haber de p4, at advokaterne fremover vil @&ndre strategi.

Bente Koudal: Det er et stort problem, selvom vi kun taler om méske om en eller to handfulde af advoka-
ter, sd er det et stort problem, fordi der er jo nogle bern, der rent faktisk lider under, at der er problemer
omkring samvaret.

[..]”

11



Afmail af 12. marts 2015 kl. 19.06 fra TV 2 til [Klager 1] fremgér det:

’[Person B] anklager dig for at have opfordret hans detre til at lyve om at han skulle have udevet seksuel-
le overgreb mod egne bern.

Vi har forsegt at fi en kommentar fra dig siden kl. 13 i dag. Kan du ikke ringe s& snart du har mulighed
for det? ”

TV 2 News bragte samme dag kl. 21.00 et nyhedsindslag. Af nyhedsindslaget fremgik det:

”Studieveert: En lille gruppe familieadvokater rader skilte foraeldre til at bruge anklager om vold, incest
eller andre skadelige overgreb mod parrets faelles barn som vében i kampen om at fa foreldremyndighe-
den over barnet. Det rapporterer Radio24syv. Hvert dr modtager statsforvaltningen omkring 250 anklager
fra den ene foraldre, der péstdr, at deres tidligere sammenlever har begaet overgreb mod deres fzlles
barn. En lang reekke af disse anklager mod ekspartneren er ifolge radiokanalens kilder falske og tilskyndet
af en familieadvokat. Med fra Arhus har vi nu bernepsykolog [Person C]. Hvordan kan det pavirke bern,
der er fanget i det, der sa bliver til et meget ubehageligt spil mellem deres to foraeldre? [...]”

[Person C], psykolog; Jeg laver ogsa foreldrekompetenceundersogelser, s jeg vil absolut mene, at en
forelder, der fremsaetter falske anklager, er en forelder, som mangler nogle foreldrekompetencer, fordi
forelderen ikke kan se barnets reelle behov, men deres egne behov, og de accepterer ikke, at det har en
konsekvens for barnet at afskeere det fra sa neer en relation, som en forelder er.

Studievcert: Er der en méde, at man kunne gore det her bedre pa?

[Person C]:Bestemt. | "Hvert 3. barn” arbejder vi rigtig meget med friholdelsessprog i forhold til bern
[...].7

Samme dag bragte TV 2 og TV 2 News yderligere et indslag i Nyhederne kl. 22. Af indslaget fremgar
folgende:

”Studieveert (ved siden af studieveerten vises overskriften "FALSKE ANKLAGER” og under overskriften
ses forst et billede af [Person B] og derefter Bente Koudal): Alt for mange sager om foraeldremyndighed
ender i falske anklager om vold og incest. Det forer til, at iser fedre mister samvearet med deres born.
Ifolge Statsforvaltningen er der en handfuld advokater, der optrapper skilsmissesager ved at bruge udoku-
menterede og urigtige anklager. Faktisk mener Statsforvaltningen, at de mindst én gang om ugen stoder
pa falske anklager. Det problem har den familie, vi skal mede nu, haft helt tet inde pé livet.

Speak (mens man ser familien sidde og spille et spil): Det er kun et ar siden, at [Person G] og [Person E]
pa 9 og 12 ar igen flyttede hjem til deres far, [Person B]. I 2010 gik [Person B] og hans davarende kone
fra hinanden. Kort tid efter fulgte en raekke anklager fra hans ekskone, blandt andet om vold og incest.

[Person B]: Der er ikke noget mere modbydeligt som foralder at blive beskyldt for at have lavet overgreb
mod det kaereste, man har i livet.

Speak: [Person B] er blevet frikendt af by- og landsret. Han mener selv, at anklagerne blandt andet var
advokatens péafund for, at hans ekskone kunne fa foreldremyndigheden.

Interviewer (siddende over for [Person G] og [Person EJ): Hvad var det, advokaten sagde, I skulle sige
om jeres far?

[Person G]: Altsa, helt pracist?

12



Interviewer: Ja, eller sddan, som du husker det.

[Person E]: Ligesom, at han tog fat i os og slog os.

[Person G]: Alle mulige ting, han havde gjort mod os, der kun er forferdelige mennesker, der ville gore.
Interviewer: Og passer det?

[Person G]: Nej, min far er rigtig dejlig.

Interviewer: Sagde advokaten til jer, at I skal sige det sédan her?

Begge piger: Ja.

[Person G]: Hun var meget sadan, at hun skrev og talte bdde meget sammen med vores mor, og sa havde
de jo pé en eller anden made, regner jeg med, faet aftalt, hvad det var, som vi skulle sige, for at det ville
komme til at passe med det, de havde planlagt.

Speak: 1folge Foreningen Far er advokaten en af syv navngivne advokater, der anklages for at bruge ueti-
ske metoder 1 familiesager. /[Man ser en del af listen fra Foreningen Far. To punkter overstreges med gult
og leeses op:] “De sender blandt andet deres klienter pd krisecentre for at fa sagen til at se voldsom ud
uden grund”, og “de medvirker aktivt til falsk politianmeldelse mod bedre vidende. ” Ogsa 1 Statsforvalt-
ningen oplever de, at nogle advokater opfordrer deres klienter til at lyve i retten.

Bente Koudal: Det er helt utilstedeligt, at man som advokat, som én, der egentligt skulle hjelpe foraldre-
ne, modarbejder, at der kommer en god lesning for foraeldre og bern.

Speak: TV 2-nyhederne har dagen igennem forsegt at f4 en kommentar fra moderens advokat, men hun
har trods talrige henvendelser ikke vendt tilbage. [Person B] har i dag fuld foreldremyndighed over sine
to detre, men advokatens indblanding har vearet en hard tid for hele familien.

[Person G]: Jeg synes, det var meget ubehageligt at blive nedt til at sige nogle ting, der ikke passede.
Interviewer: Sagde I til advokaten, at det ikke passede?

[Person GJ: Det vidste hun jo selv, og det vidste vi ogsd, men det var noget, der blev fortalt, hvad vi
skulle sige. Vi havde ikke s& meget valg om det.

[Person B]: Det gor ondt at blive beskyldt for den her slags ting, men at vide, at ens bern bliver manipu-
leret til at skulle sige grimme ting om en af de personer, der er vigtigst for dem 1 deres liv, nemlig en af
deres foreldre, det var nok det, der gjorde allermest ondt at forstd, at mine bern befandt sig 1 sddan en
klemme.

Studieveert: TV 2-Nyhederne har i dag vearet i kontakt med [Person B]s ekskone. Hun afviser at have
medvirket til at skabe falske anklager, men ensker ikke at lade sig interviewe om sagen. ”
1.2 Klagen til TV 2

[Klager 1] og [Klager 2] klagede ved mails af 4. juni 2015 til henholdsvis DR, TV 2 og Radio24syv. Mai-
lene var 1 det vaesentlige identiske. Af mailen til TV 2 fremgik folgende:

”Vedr. Anmodning om genmele i anledning af TV 2’s og TV 2 NEWS’ udsendelser og evrige aktiviteter,
herunder chat, artikler og videolinks 1 perioden fra den 12. marts 2015 og fremover — ang. advokaters vir-
ke [...] Herunder til vores, advokat og mediator [Klager 1] og advokat og mediator [Klager 2]s, virke.

13



Udsendelserne bagvaskede os begge, og der indgives derfor fra begges side politianmeldelse.
TV 2 og TV 2 NEWS’ har kraenket os og har pa det groveste overtradt god presseskik.

Den made udsendelserne og tilherende aktiviteter fandt sted pa, og hvordan vi blev udstillet i1 forhold til
temaet for udsendelserne, herunder med fordrejede, misvisende og med mangelfulde beskrivelser af fakti-
ske forhold.

Der anmodes om genmele efter medieansvarslovens § 36, da ingen af de oplysninger af kraenkende ka-
rakter, som blev bragt om hver af os, var korrekte, herunder var de saledes heller ikke “utvivlsomt rigti-
ge”, sdledes som det kraeves af mediet, at oplysninger er for, at de kan bringes i offentlige udsendelser,
som det skete fra den 12. marts og fremover.

Vi eftersender en uddybning med tilherende bilag og et forslag til formulering af genmele snarest.

Vi skal samtidig hermed opfordre bade TV 2 og TV 2 NEWS til straks at fjerne alle programmer, herun-
der artikler og links m.v., der ligger pa interenettet, der har med udsendelserne at gere, og som kan asso-
cieres til os eller pa anden méde udstiller os som kriminelle, uetiske og/eller dadelverdige. Ligeledes ber
der fra mediernes side straks ske opfordring til andre om at nedtage links til artikler, videoer og slette
optagelser, da det skete er en krankelse af advokatstanden som sadan og af os. Vi beder om, at der beva-
res kopi séledes, at det kan ses, hvorledes udsendelser m.v. rent faktisk blev afviklet dvs. det faktiske for-
lob.

Der tages forbehold for fremsettelse af krav om tort, godtgerelse og erstatning for den skade medierne
har forvoldt os.

Bekreft venligst modtagelsen af naervaerende email.

Ved mail af 9. juni 2015 til DR, TV 2 og Radio24syv uddybede [Klager 1] og [Klager 2] klagen og efter-
sendte en genmaletekst (dateret 5. juni 2015), hvoraf det fremgar:

”Den 12. marts 2015 og senere bragte landets hovedmassemedier, Radio24syv, DR, TV 2 og TV 2 News
pa forskellig vis 1 et samarbejde, en reekke udsendelser. Samverssagers behandling og advokaters arbejde
blev i den forbindelse fremstillet fordrejet og ukorrekt. Befolkningen blev misinformeret.

Det fremgik, at faedre blev snydt af en gruppe advokater, serligt advokater for medre 1 samvarssager,
hvor der var mistanke om overgreb pa barnet fra farens side. Det blev oplyst, at advokater brugte uetiske
og ulovlige metoder 1 samverssager med det formal at give moren en bedre retsstilling. Advokat og me-
diator [Klager 1] og advokat og mediator [Klager 2] blev fremstillet som herende til denne gruppe advo-
kater. Der blev vist skilte pa tv-skaermen 1 tilknytning til programmer, videoer og artikler samt chat med
generaliseret kritik af advokatstanden.

I forhold til disse oplysninger meddeles:

Medierne erkender og beklager

1. At de oplysninger, der blev givet om advokatstanden ikke var korrekte. Medierne havde séledes intet
beleg for de kritiske udtalelser om advokatstandens etiske adfaerd.

2. At de oplysninger, der blev givet i tilknytning hertil om advokat og mediator [Klager 1] og advokat
og mediator [Klager 2] byggede pa falske oplysninger.

14



3. At have fremstillet sagsgangen i samvarssager ukorrekt og fordrejet. Det blev blandt andet fremstillet
som om en samvarssag blev behandlet som en straffesag, selv om dette ikke er korrekt. Det kom ikke
frem, at 1 en samvarssag er barnets interesser og behov det vigtigste.

Medierne erkender og beklager, hvis misinformationen om faktiske forhold far som konsekvens:
at modre ikke far en retferdig rettergang

at madre ikke m4 eller tor ytre sig om overgreb pé deres bern eller dem selv

at medre derved forhindres i at beskytte barnene og sig selv mod overgreb

at advokater forhindres i at udfere helt seedvanlige advokatopgaver for medre som for eksempel at oplyse
sagen, hvor der er mistanke om overgreb til myndighederne.

Medierne erkender og beklager, at de ikke har fulgt de presseetiske regler ved blandt andet manglende
kildekritisk tilgang i forhold til brug af eksperter og andre informationer:

Der blev anvendt eksperter, der fremstod som uvildige uden at vere det. Der anvendtes blandt andet i
udsendelserne tre direktorer fra et selskab, heraf to blev anvendt som gennemgédende eksperter og den
tredje direktor “optradte” med sine to detre i sin egen sag, hvor detrene kom med beviseligt usande udta-
lelser. Det fremgik, at der var store samarbejdsproblemer med moren til bernene. Selskabet reklamerede
ellers massivt for samarbejde mellem foreldrene bade i nyhedsindslag, programmer og artikler.

I tilknytning til dette program burde det have varet oplyst, at faren til bernene tillige er direkter i det
anpartsselskab, hvor to af meddirektererne blev anvendt dagene igennem som eksperter i udsendelserne.
De udtalte sig om betydningen for bernene af samarbejde mellem foreldrene uden oplysning om betyd-
ningen af volds- og overgrebsadfeerd.

at medierne er blevet forledt af Foreningen Far, der beviseligt har leveret monstre og lister til nogle af
udsendelserne uden, at medierne efterprovede rigtigheden.

ved at undlade grundigt at undersege om den offentlige administrative myndighed, Statsforvaltningens
anklager mod en raekke advokater var korrekte og omfattende advokat og mediator [Klager 1] og advokat
og mediator [Klager 2].

Efterfolgende har det vist sig, at der intet var at bebrejde de to pageldende advokater og mediatorer. Rig-
tigheden af de voldsomme pastande burde vaere undersegt seerdeles grundigt, herunder som folge af, at de
blev bragt offentligt pa alle de store medieflader over flere dage.

Ved at anvende bern som kilde i en offentlig udsendelse, hvor de helt dbenbart er 1 klemme 1 foreldrenes
konflikt.

Ved at interviewe to bern 1 en af nyhedsudsendelserne. Dette skete selv om bernene helt dbenbart var i
klemme mellem foreldrene og sdledes befandt sig i en gidsel-lignende situation under interviewet, hvor
de udtalte sig negativt om deres mor. Medierne burde ikke s@tte bern 1 en sddan situation.

15



Medierne erkender, at de er blevet forledt af bl.a. Foreningen Far og ikke har veret tilstreekkelig kildekri-
tiske. Dette er sarligt beklageligt, nar der henses til at indslagene blev bragt 1 nyhederne og i en fakta-
udsendelse som en slags retsreportage med afslering af advokaters kriminelle og odigse arbejde.

Medierne erkender samfundsveardien af:

at advokater er ”vagthunde” som blandt andet skal gere opmaerksom pa lovgivning og praksis som ikke
overholder menneskerettighederne.

at medierne som den 4. statsmagt ligeledes er ”vagthunde”. Det far alvorlige konsekvenser for samfundet,
hvis den vigtige rolle medierne har, ikke tages alvorligt ved, at medierne folger de presseetiske regler,
lovgivning og menneskerettigheder. ”

TV 2 afviste klagen 26. juni 2015. [Klager 1] og [Klager 2]s klage er modtaget i Pressenavnet den 24.
august 2015.
1.3 Vedrarende Hvert 3. barn ApS

Det fremgér af selskabet Hvert 3. barn ApS’ hjemmeside www.h3b.dk, at selskabet yder “familieradgiv-
ning med berneperspektiv”. Det fremgar yderligere:

”Hvem er vi

[...] Vores psykologer har indgéende erfaring med udsatte bern og familiedynamikker. Vores jurister har
alle arbejdet i Statsforvaltningen samt kommunen eller Ankestyrelsen.

[...]
Organisation
Ledelse

2 partnere udger i fellesskab selskabets direktion:
— [Person B]
— Tanja Graabazk

Selskabet er tegnet af direktor, Tanja Graabak”

Af Det Centrale Virksomhedsregister (CVR-registret) vedrarende selskabet Hvert 3. barn ApS fremgéar
det, at selskabets stiftere var Tanja Graabeak, [Person B] og [Person C].

1.4 Ovrige dokumenter

Af Statsforvaltningens brev af 30. januar 2015 til Danske Familieadvokater fremgar bl.a. folgende:

“l..]

Vi bliver i nogle tilfelde prasenteret for oplysninger om, at der fra advokaters side er udleveret en vejled-
ning i, hvordan klienter (foralder 1) kunne stille modparten (foreelder 2) dérligst muligt i en sag. Og i den
forbindelse hvordan bernene kunne bruges til dette. Vi har sdledes i en sag modtaget en henvendelse fra
en mor, som havde faet denne vejledning fra sin advokat, hvilket hun var meget forarget over og derfor
ville oplyse os om problemet. Senest er vi blevet praesenteret for oplysninger om, at nogle advokater med-

16



virker til aflytning af samtaler eller samvar 1 Statsforvaltningen ved brug af lytteudstyr gemt i en tejbam-
se. Der er ogsd en raekke tilfelde, hvor for mange moder — efter vores oplevelse — aflyses og det med den
konsekvens, at hele sagen bliver forhalet til fordel for en foralder og til skade for en anden — og mest til
skade for barnet. Vi ved, at advokaters tid kan vere knap, sa nar vi kan se, at en forelder er reprasenteret
ved en advokat, laver vi en telefonisk medebooking for derigennem at undgd aflysninger af moder. Men
alligevel oplever medarbejderne indimellem pafaldende mange aflysninger eller manglende samarbejde 1
forhold til at kunne finde en mulig medetid.

[L.]

Af Statsforvaltningens brev af 27. oktober 2015 til [Klager 2] og [Klager 1] fremgar bl.a. felgende:
?[L.]

Ad 1. Statsforvaltningen har, som det tidligere er oplyst, ikke en liste eller en opgerelse med navne pé
advokater, som efter vores opfattelse ikke udviser god adfeerd.

[...]

Statsforvaltningen har ikke oplyst navne pd advokater, som vi ikke mener udviser god adferd. Hvorfra
medierne har de to navne, som blev nevnte og hvorfor, de blev nevnt, har jeg ingen viden om.

[..]”

2 Parternes synspunkter
2.1 [Klager 1] og [Klager 2]s synspunkter

Den forste del af [Klager 1] og [Klager 2]s synspunkter vedrerer spergsmilet om, hvorvidt de formelle
betingelser for at klage til Pressen@vnet er opfyldt. Det angér punktet ”2.1.1 Formelle spergsmal”. Heref-
ter er [Klager 1] og [Klager 2]s synspunkter til indholdet af medieomtalen oplistet under punkt 2.1.2
God presseskik”.

2.1.1 Formelle sporgsmdl

[Klager 1] og [Klager 2] har anmodet Pressen@vnet om at vurdere DR, TV 2 og Radio24syvs usedvanli-
ge samarbejde og mediedekning samlet og ikke at se enkeltvis pa mediernes overtradelser af god presse-
skik.

Udsendelserne pd henholdsvis DR, TV 2 og Radio24syv spillede op til hinandens “afsleringer” af "ueti-
ske advokater” fra morgen til aften den 12. marts 2015, hvorefter Radio24syv kunne holde ”dampen op-
pe” ved at fortsatte natten igennem og naste dag med uddybninger. Til omtalen var links til de tre me-
diers udsendelser.

2.1.1.1 Klagefrist

Klagerne har anfort, at klagen til TV 2 er indgivet rettidigt.

2.1.1.2 Retlig interesse

17



[Klager 1] og [Klager 2] har anfort, at de begge ma betragtes som klageberettigede. [Klager 2] blev navnt
ved navns navnelse 1 nyhedsudsendelsen pd TV 2 den 12. marts 2015 kl. 19.00.

[Klager 1] var navngivet i radio- og tv-udsendelser pd DR og Radio24syv. Hun reprasenterede moren i
den omtalte sag i Nyhederne pd TV 2 den 12. marts 2015 kl. 22.00. Det er enkelt via Google at finde ud
af, at hun har repraesenteret moren i den omtalte sag.

Klagerne har henvist til &ldre medieomtale, hvor de udtaler sig til forskellige medier 1 familieretssporgs-
mal.

2.1.1.3Kildebeskyttelse, rdoptagelser og seertal

Det kan ikke anses for at vaere berettiget, nar medierne lover anonymitet/kildebeskyttelse til advokater,
der udtaler sig om en advokatliste, der offentliggeres i den hensigt at udsatte advokatkollegaer for alvor-
lige beskyldninger. Det er presseetisk kritisabelt.

[Klager 1]s udtalelser til DR og [Klager 2]s udtalelser til TV 2 kan dokumenteres ved rdoptagelser fra
telefonsamtalerne med henholdsvis DR og TV 2. De har anmodet medierne om at udlevere rdoptagelserne
til Pressen@vnet og anfert, at den manglende udlevering mé tillegges processuel skadevirkning af Presse-
navnet. Ifolge klagerne ma det laegges til grund, at DR og TV 2 var i besiddelse af korrekte alsidige op-
lysninger om samvarsomradet og advokaters virke, men undlod at offentliggere dem. Medierne ber frem-
leegge raoptagelser og seertal.

2.1.1.4 Mundtlig forhandling

[Klager 1] og [Klager 2] har anmodet om mundtlig foreleggelse for Pressenavnet.

2.1.2 God presseskik

Til indholdet af mediedekningen har [Klager 1] og [Klager 2] overordnet anfort, at DR, TV 2 og Ra-
dio24syv har overtrddt god presseskik ved at sprede et budskab om uetiske og konfliktoptrappende advo-
kater med dem som de eneste navngivne eksempler.

2.1.2.1 Offentlig interesse

Klagerne har anfort, at emnet samverssager er serdeles vigtigt for samfundet, da det ofte drejer sig om
menneskerettigheder for bern. Barnetsrisiko mod farens ret til samvar er en svar balance 1 sager med
mistanke om overgreb.

Det gores odigst, at advokater gengiver oplysninger om mistanke. Det er krenkende for [Klager 1] og
[Klager 2], at deres navne uberettiget er offentliggjort som eksempler pa “brodne kar” 1 advokatstanden.

TV 2 har i indslaget i 19-Nyhederne pa alvorligste vis tilsidesat god presseskik ved at bagvaske [Klager
2], der nevnes ved navns navnelse, bade som person, men ogsa i egenskab af advokat og mediator. Hen-
des trovaerdighed og udsagns kraft skades, hvilket er fatalt efter at have opbygget en karriere som kon-
fliktleser og underviser samt forfatter inden for fagfelterne, der behandles, herunder avanceret konflikt-
losning, kennede forhold og familiesagers behandling. TV 2 har ikke angivet nogen relevant grund til ud-
valgelsen af hende, der n@vnes ingen konkrete sager, og de har ikke undersogt hendes baggrund grundigt
og kildekritisk.

18



Programmerne har skabt et had til de advokater, der bistar beskyttende medre. Disse advokater er nu bragt
1 yderligere risiko for fysiske og psykiske overfald. [Klager 2] blev efterfolgende forsegt overfaldet natten
til den 13. marts 2015, mens [Klager 1] modtog ubehagelige mails og telefonopkald af truende karakter.

2.1.2.2Vinkling

[Klager 1] og [Klager 2] har stillet spergsméilstegn ved mediernes spargeteknik og anfert, at mediedaek-

ningen har vearet ensidig, ligesom der ikke er udvist tilstraekkelig kildekritik. Ifelge klagerne er der tale

om en ensidig vinkling, hvor der overordnet er anvendt felgende virkemidler:

— Ensidig og partisk vinkling af emnet samvarssager med to ben. Belastningen for faren af beskyldnin-
ger og madres uetiske advokater.

— Interviews med personer, som stettede den ensidige vinkling, mens [Klager 1] og [Klager 2]s udtalel-
ser n@rmest ikke blev anvendt som modvagt.

— Offentliggorelse af lister fra Foreningen Far over ulovlige metoder, som medres advokater pdstas at
anvende.

— Visning af to bern, som udtalte sig om, at deres mors advokat havde sagt, at de skulle lyve i forbindel-
se med deres samvarssag.

— Opringning til ca. 24 advokater, hvoraf 11 skulle have navnt, at [Klager 1] havde uetisk advokatad-
ferd.

Klagerne har anfort, at hovedhensynet i en samvarssag er “barnets bedste”. Et barn har et ubetinget krav
pa beskyttelse og et betinget krav pd samver. Samvaret skal gavne barnets trivsel. Dette fokus og per-
spektiv blev helt udeladt. Advokaters arbejde 1 samvarssager er at fremlaegge oplysninger fra deres klien-
ter, saledes at myndighederne (Statsforvaltningen eller klageinstansen Ankestyrelsen) kan treffe afgerelse
om, hvorvidt der skal veere samvar for et barn og en foralder, og i hvilket omfang der skal vaere samver.
Der mangler generelt oplysninger om advokaters rolle i medieomtalen, ligesom barnets og morens syns-
vinkel heller ikke blev belyst.

Advokater har en forpligtelse til at radgive om, at barnet skal beskyttes mod overgreb efter foraeldrean-
svarsloven, ndr der er mistanke om overgreb mod barnet fra den foralder, der ensker samvar. Oplyser en
mor om, at der er mistanke om overgreb, f.eks. vold eller incest, er det advokatens opgave at oplyse myn-
digheden om dette, uanset om der foreligger konkrete beviser. Dette vil 1 stort set alle sager medfere en
konfliktoptrapning mellem foraldrene. Det er en afgerende sondring at skelne mellem konfliktoptrapning
pa grund af sagens karakter og unedvendig/odigs konfliktoptrapning. Denne sondring kommer ikke frem 1
mange indslag og efterlader seere, lyttere og leesere med en fordrejet opfattelse af, hvilken rolle en advo-
kat har.

Emnet samverssager fik et fordrejet fokus, og medierne undlod at oplyse om sagsgangen i en samvaer-
ssag. En samverssag behandles af en administrativ myndighed og ikke under en civil retssag, som udsen-
delserne kan give anledning til at tro. Indimellem tales der om foreldremyndighedssager, hvilket er for-
virrende, da disse sager behandles helt anderledes.

En kontorchef 1 Statsforvaltningen udtaler sig ogsd. Bade [Klager 1] og [Klager 2] har henvendt sig til
Statsforvaltningen og spurgt, om de var pa en liste over navngivne problematiske advokater. Statsforvalt-
ningen har afvist, at noget sddant var tilfeldet. I TV 2 Nyhederne kl. 22.00 siges der i speak’en, at: "Ogsd
i Statsforvaltningen oplever de, at nogle advokater opfordrer deres klienter til at lyve i retten.”

Lone Brandenborg har afvist, at [Klager 1] og [Klager 2] skulle vare blandt de udpegede advokater med
problematisk adfaerd.

19



Ingen af medierne sammenholder Statsforvaltningens angivelse af antallet af sager med grundlese be-
skyldninger mod faedre med antallet af samvaerssager arligt eller antallet af bern, der oplever sig overgre-
bet.

2.1.2.3 Kildekritik

Der er klaget over en manglende kildekritik over for Foreningen Far, de tre direktorer i selskabet "Hvert
3. barn”, de anonyme advokater i rundspergen, jurist og journalist [Person D], advokaterne Lone Bran-
denburg, Lars Borring, Rasmus Hedegaard, Cecilie Mieth og Karina Hedegaard Hansen, daverende mini-
ster Manu Sareen samt Statsforvaltningen. Hertil kommer, at [Klager 1] og [Klager 2]s udtalelser naermest
ikke blev anvendt som modveegt.

Ifolge klagerne burde medierne have udvist en serlig kildekritik over for interesseorganisationen Forenin-
gen Far. Udsendelserne omhandler den ene parts, farens, synspunkter i en samvarssag. Ud over farens
synspunkter er der to andre parter, moren og barnet.

Foreningen Far havde angiveligt leveret lister over de advokater, som foreningen betragtede som uetiske.
Hertil kom en liste over pastaede ulovlige metoder, som advokater anvendte i samverssager for at stille
moren bedre. Formalet med mediedekningen synes séledes at have veret at fremme Foreningen Fars
synspunkter.

Selskabet ”"Hvert 3. barn” arbejder for, at bern udleveres til samvar trods overgreb. Selskabet selger rad-
givning til foraeldre, der er 1 konflikt om samver, og de tre direktorer eksponeres som eksperter. De tre
direktorer er Tanja Graabak, [Person B] og [Person C]. Selskabet blev anvendt som eneekspert.

Tanja Graabak udtaler i TV-Avisen den 12. marts 2015 kl. 07.17 p& DR2, at det, uanset om overgreb har
fundet sted, er det bedste for barnet med overvaget samver.

Ifolge psykolog [Person C]s hjemmeside forlod hun organisationen “Hvert 3. barn” kort efter omtalen den
12.-13. marts 2015 og frasagde sig enhver forbindelse til firmaet. Hun har blandt andet speciale 1 padofi-
le.

I nyhedsindslaget kl. 22.00 den 12. marts 2015 pd TV 2 oplyses der intet om [Person B]s relation til
“Hvert 3. barn”, selvom [Person B] selv havde en verserende retssag om foreldremyndighed i USA og er
en af de “mistaenkte” faedre. I starten af DR2-dokumentaren fremtreeder fem skikkelser. Her er [Person B]
en af dem. Hans sag om foreldremyndigheden verserede ved en ret i Californien og blev hjemvist til for-
nyet behandling den 16. december 2015. Hvorledes, [Person B]s egen sag har spillet ind pa de to meddi-
rektorers udtalelser, er uvist. Der er i den forbindelse bl.a. henvist til Pressen@vnets kendelse 7. april 2014
i sag nr. 13-70-00527 og kendelse af 21. april 2015 i sag nr. 15-70-00759, hvor moren til [Person B]s barn
havde klaget over omtale i andre medier.

Ved at anvende de tetforbundne direktorer s massivt igennem dagene uden at oplyse, at der er tale om ét
selskab, ma betragtes som misinformation.

Hvis der alene er rettet henvendelse til 24 advokater, som fortrinsvis reprasenterer faedre, som er mis-
teenkt eller domt for overgreb, kan disse advokater ikke betragtes som objektive i vurderingen af [Klager
1]s arbejde for madre, som mistenker faedre for overgreb, da advokaterne varetager modstridende interes-
ser.

Ved denne fremgangsmade har [Klager 1] ikke haft mulighed for at tilbagevise beskyldningerne om
uetisk advokatadferd. En rundsperge ber afvises som dokumentation for rigtigheden 1 beskyldningerne,
selvom to af advokaterne, Rasmus Hedegaard og Cecilie Mieth, optraeder 1 udsendelsen.

20



For sd vidt angdr journalist og jurist [Person D], er hun ifelge klagerne senere blevet afskediget pga.
uetisk adfaerd 1 relation til at sammenblande sit virke i en konkret sag i1 Statsforvaltningen med sit virke
som journalist. [Person D] har ogsé tidligere (sammen med [Person H]) lavet udsendelsesraekken Skil-
smisse-Danmark” hos Radio24syv.

I mediedakningen fremstilles selve det at omtale en mistanke om vold, incest og lign. som om, at omtalen
ber ophere, og hvis ikke dette sker, skal advokaterne sanktioneres. Sddan udtaler bade Statsforvaltningen
samt advokaterne Lone Brandenborg, Lars Borring og Karina Hedegaard Hansen. Det mé skyldes mediets
spargeteknik og er en forvridning af fakta.

2.1.2.4 Ukorrekte oplysninger

Den made, klagerne blev udstillet pa 1 forhold til temaet for medieomtalen, var misvisende og mangelfuld
1 forhold til beskrivelserne af de faktiske forhold.

TV 2 brugte blandt andet artikeloverskrifter som “Advokater opfordrer til logn om vold og incest i fami-
liesager” og "LISTE: Sddan snyder advokater born ud af dine heender”. 1 forstnevnte artikel folger en
billedtekst, hvor TV 2 skriver:

”Nu viser det sig, at en gruppe af familieadvokater aktivt vil opfordre til logn og svindel”.

Hermed udtrykkes ikke lengere den mindste tvivl om, at familieadvokater har en uetisk adfaerd. Dette
sker uden bevis.

I sidstnavnte artikel miskrediteres advokatstanden og medre pa alvorligste vis, nir der stér:

”Det tager ikke mere end en time at fjerne en ekspartner fra et faelles barns liv. Det eneste du skal bruge er
en beskidt moral og en raekke darlige rdd fra din advokat. [...] Foreningen Far [...] bekrafter, at falske
beskyldninger om vold og overgreb er et udbredt redskab 1 fastkerte familiesager”

Det fremgar af indslaget i 19-Nyhederne, at Foreningen Far har peget pa [Klager 2] som en af syv navn-
givne advokater, der skulle anvende kriminelle metoder for at vinde sager. Det angives 1 indslaget 1 til-
knytning til omtalen af [Klager 2], at de er advokater, der sender klienter pd krisecenter uden grund og
medvirker aktivt til falsk politianmeldelse. Intet af dette passer. [Klager 2] havde pa tidspunktet for udsen-
delsen aldrig foretaget en politianmeldelse for en klient.

I nyhedsindslaget fremstilles det som udenomssnak, da [Klager 2]s benagter at have kendskab til, at hen-
des navn skulle vaere pd en liste over advokater med uetisk adfeerd. Ligeledes blev hun sat i forbindelse
med to kneb” pa Foreningens Fars liste, og der blev vist et Danmarkskort med hendes péstdende place-
ring pé [By], hvor hun bor, men interviewet foregik pd [Bydel]. Oplysningerne om [Klager 2] i indslaget
er fejlagtige. Den offentlige bagvaskelse er en psykisk og ekonomisk belastning.

Nar der tales om konfliktoptrapning, menes der sandsynligvis uetisk konfliktoptrapning. Altsé en adfaerd,
der ville give bade 1 Advokatnavnet. [Klager 2] har ikke haft nogen sager 1 Advokatnavnet, ogDR havde
indhentet seks klagesager fra Advokatnavnet, hvor [Klager 1] var indbragt for nevnet. Ingen af fadrene
fik medhold 1 deres klage over [Klager 1].Der er sdledes ikke dokumentation for padstanden om uetisk ad-
feerd.

[Klager 1] har som bilag til klagen indsendt Advokatnavnets kendelser af henholdsvis 29. april 2010, 14.
august 2012, 13. maj 2013, 31. oktober 2013, 12. november 2013 og 23. oktober 2014 i anonymiseret
form.

21



Konfliktoptrapning er tilsyneladende ogsa, ndr en mor eller hendes advokat fortsetter med at fremsaette
voldsomme anklager om farens overgreb efter, at politiet har sluttet sagerne. I disse sager er der ingen
eller nermest ingen form for efterforskning. Der er derfor ingen, der ved, om overgrebene har fundet sted.
Moren har ret til og er forpligtet til at fortsaette med at forteelle sandheden, som hun oplever den, si leenge
der ikke foreligger en frifindende dom, hvor der er efterforsket og vurderet. Hun har samme bekymring,
som inden hun henvendte sig til politiet.

Der er henvist til @stre Landsrets dom af 22. april 2015 1 sagen, far mod mor (gengivet i Ugeskrift for
Retsvasen, U. 2015.27880), der ifolge klagerne viser, at en mor — og dermed ogsa hendes advokat — godt
m4 fortelle om oplevelser om overgreb til Statsforvaltningen, da det er en partsforklaring.

Udtrykket “ulovlige metoder” bruges ikke 1 dokumentarudsendelsen, men det fremgar klart af sammen-
hangen med de ovrige medier, s&rligt TV 2s visning af lister med ulovlige metoder set 1 sammenhang
med advokat Lars Borrings udtalelser om, at [Klager 1] bruger nogle bestemte metoder.

Klagerne har afvist, at de anvender ulovlige metoder eller er odiest konfliktoptrappende eller péd anden
mdde handler uetisk. Medierne har ingen dokumentation for deres pdstande.

2.1.2.5 Foreleggelse

Klagerne har anfort, at foreleggelsen ikke var 1 overensstemmelse med god presseskikog ikke skete 1 god
tid. En stor del af programmerne blev offentliggjort uden forudgéende varsling.

Oplysningerne i de pdklagede udsendelser kan virke skadelige, kreenkende eller agtelsesforringende for
medre, advokater og is&r for [Klager 1] og [Klager 2]. Oplysningerne skulle derfor have varet efterpro-
vet, inden de blev bragt.

—2.1.2.5.1 Nyhederne ki. 19.00

Den forste opringning fra TV 2 blev modtaget pd [Klager 2]s advokatkontor den 12. marts 2015 kl. 15.23,
og klokken 17.25 modtog hun en anmodning pr. SMS om at ringe til TV 2.

Under samtalen mellem TV 2 og [Klager 2] forsagte [Klager 2] flere gang at komme til orde om, hvad
samverssager drejer sig om, men TV 2 var kun interesseret 1 at here, hvad hun sagde til, at hun stod pa en
liste over uetiske advokater, som hun ikke vidste eksisterede. Is@r da der aldrig er blevet klaget over hen-
de til Advokatradet.

TV 2s foreleggelse gav hende urimelig kort tid til at forberede sit telefoninterview med TV 2.
—2.1.2.5.2 Nyhederne kil. 22.00

[Klager 1] har anfert, at hun ikke modtog nogen henvendelse for efter nyhedsudsendelsen kl. 22 p4d TV 2
den 12. marts 2015. Hun fik ferst efterfolgende kendskab til en SMS, som skulle vare sendt til hende
cirka kl. 19.00 den 12. marts 2015 fra TV 2. Dertil erindrer hun ikke at have set TV 2s mail af 12. marts
kl. 19.06, der 1 hendes indbakke ser ud til at vaere modtaget kl. 20.06, for under sagens behandling 1 Pres-
sen@vnet. Uanset om TV2 fra kl. cirka 12.00 den 12. marts 2015 forsegte at kontakte hende telefonisk,
var hun ikke bekendt med udsendelsens indhold inden offentliggerelsen. Pa grund af TV 2s sene henven-
delser til hende, havde hun heller ikke haft mulighed for at tilbagevise TV 2s anklager mod hende. Den
12. marts 2015 var hun optaget af moder hele dagen, og TV 2 kunne have kontaktet hende langt tidligere.
Det afgarende mé vare, at hun forst fik kendskab til TV 2s henvendelser efter udsendelsen. Hun fik sile-
des ikke forelagt de skadelige og kraenkende oplysninger om, at hun skulle have opfordret pigerne i den
konkrete samvarssag til at lyve om overgreb, som ikke havde fundet sted.

22



Pigernes oplysninger 1 nyhedsudsendelsen var ikke i overensstemmelse med de oplysninger, de afgav
gennem cirka et ar, inden [Klager 1] blev advokat for pigernes mor. [Klager 1] har pa ingen made opford-
ret pigerne eller andre til at lyve om overgreb. Det burde i det mindste vare oplyst, at hun forst traddte ind
som advokat et ar efter sagens start, hvor pigerne allerede havde udtalt sig flere gange i sagen.

2.1.2.6 Afpublicering

[Klager 1] og [Klager 2] har anfert, at al information, der knytter sig til mediedeekningen om emnet, ber
nedtages (afpubliceres).

2.1.3 Genmeele

For sa vidt angér de oplysninger, som [Klager 1] og [Klager 2] har anmodet om et feelles genmale over-
for, henvises til genmaleteksten dateret 5. juni 2015 (gengivet under punkt 1. Sagsfremstilling). Der ons-
kes et felles genmale bragt af DR, TV 2 og Radio24syv. Et sedvanligt genmale vil kun gere skaden
vearre.

Udover genmalet onskes en halv times indleeg om emnet pa en nuanceret og saglig made. Genmelet skal
udbredes i samme omfang som den pdklagede mediedekning.

2.2 TV 2s synspunkter
2.2.1 Formelle sporgsmdl
2.2.1.1 Klagefrist

TV 2 har blandt andet anfort, at det ikke er deres opfattelse, at klagerne over for TV 2 har klaget over god
presseskik. Klagen anses derfor for at vere for sent indgivet 1 forhold til god presseskik.

TV 2 har videre anfort, at TV 2s afvisning af 26. juni 2015 ikke anses for pdklaget til Pressen@vnet. Sa-
fremt Pressen@vnet anser [Klager 1] og [Klager 2]s klage for at omfatte TV 2s afvisning af genmele, er
det TV 2s opfattelse, at genmeleanmodningen er fremsat efter udleb af den i medieansvarsloven fastsatte
frist pa 12 uger.

Safremt Pressen@vnet realitetsbehandler sagen, ber prevelsesgrundlaget alene vare klagernes rettidige
mail af 4. juni 2015, og ikke senere tilkomne klagepunkter. Klagerne fremsatte den 10. februar 2016 ad-
skillige nye klagepunkter i1 forhold til et nyhedsindslag kl. 22.00 p4 TV 2 den 12. marts 2015.

Pressen@vnet har i anledning af en klage fra [Klager 1]s klient taget stilling til indslaget i kendelse af 23.
juni 2015 1 sag 15-70-00781, hvor der ikke udtaltes kritik af TV 2. Det fremgér af kendelsen, at sagen
alene blev behandlet i forhold til klageren ([Klager 1]s klient), da der ikke foreld en fuldmagt fra [Klager
1]. Det forekommer uhensigtsmaessigt, at det specifikke indslag snart et ar efter offentliggerelse soges
gjort genstand for fornyet klage.

TV 2 har herudover henvist til Pressena@vnets kendelse af 29. april 2014 1 sag nr. 13-70-00559.

2.2.1.2 Retlig interesse

TV 2 finder alene grundlag for at anse [Klager 2] for klageberettiget i forhold til udsagn, der omhandler
hende selv. Hun er kun omtalt i nyhedsindslaget den 12. marts 2015 kl. 19.00. Det er saledes TV 2s opfat-
telse, at vurderingen af, om god presseskik er tilsidesat, ma ses ud fra det konkrete indslag.

23



Advokat [Klager 1] er ikke omtalt af TV 2. Det forhold, at hun og advokat [Klager 2] praktiserer inden
for familieretten medferer siledes ikke, at de individuelt har en sddan interesse, at de kan anses for klage-
berettiget, hverken 1 forhold til medieomtale af samverssager eller familiecadvokater i mere generel for-
stand. Klagerne anses ikke for at vaere klageberettiget 1 forhold til den ovrige dekning.

2.2.1.3 Kildebeskyttelse, rdoptagelser og seertal

TV 2 har under sagens behandling i Pressen@vnet anfort, at TV 2 af principielle grunde ikke ensker at
fremlaegge raoptagelser for Pressen@vnet.

2.2.2 God Presseskik

2.2.2.1 Offentlig interesse

TV 2 har hverken interesse i at bringe ukorrekt information eller ”bagvaske advokater”. TV 2 udviser
sedvanlig kildekritik og anser problemet som sddan for velbeskrevet og underbygget. TV 2 har veret 1
kontakt med adskillige relevante akterer og myndigheder, og det kan sdledes leegges til grund, at der eksi-
sterer et problem, som har stor samfundsmeessig interesse, og det er fuldt berettiget af TV 2 at bringe om-
tale heraf.

2.2.2.2 Vinkling

Det forhold, at klagerne matte vaere utilfredse med vinklingen, og at de faglige synspunkter, som klagerne
finder relevante, ikke indtager en sddan plads i dekningen, som klagerne ensker, kan ikke fore til, at TV 2
palagges at bringe klagernes genmale.

2.2.2.3 Kildekritik

TV 2s dekning af samverssager hviler ikke blot pa udsagn fra frustrerede foraldre, men tillige udsagn fra
blandt andet formanden for Danske Familieadvokater, en bernepsykolog og afdelingschefen for det fami-
lieretlige omréde i statsforvaltningen.

TV 2 har ikke beskyldt [Klager 2] for uetisk adfeerd, men har viderebragt information om, at interesseor-
ganisationer blandt andet finder hendes adfaerd som advokat problematisk. Der er ikke herved bragt ukor-
rekt information, men formidlet en subjektiv vurdering, som klager har faet mulighed for at forholde sig
til.

2.2.2.4 Foreleeggelse

[Klager 2] besvarede redaktionens henvendelse og stillede op til et direkte telefoninterview, hvor hun fik
lejlighed til at komme til orde 1 forhold til kritik, der knytter sig til hendes erhvervsudevelse. Hun ma som
professionel vere vant til at optraede 1 medierne.

Under interviewet bringes et skarmbilledet, der angiver, at [Klager 2] som interviewperson befinder sig
pa [By]. TV 2 finder det beklageligt, hvis hun har veret udsat for ubehageligt optrin efter sin deltagelse 1
nyhedsindslaget, men finder ikke, at denne information strider imod god presseskik.

TV 2 ringede talrige gange 1 lobet af den 12. marts 2015 til [Klager 1] for at here hendes side af sagen.
Det lykkedes ikke. Det fremgar af indslaget 12. marts 2015 kl. 22.00.

24



Ifolge [Klager 1]s brevpapir anvender hun telefonnumrene [Telefonnummer J] og [Telefonnummer K].
Den 12. marts 2015 ringende TV 2 kl 11.34 og kl. 12.03 til tif.nr. [Telefonnummer I]. Opkaldslisten fra
teleselskabet viser, at det ene opkald har haft en varighed af 43 sekunder (0,72 min), og journalisten erin-
drer det saledes, at der er efterladt besked pa en telefonsvarer.

Derudover er der foretaget mindst fem opkald, der ligeledes med stor sandsynlighed er tilgdet [Klager 1]s
telefonnumre. Teleselskabet har telefonisk oplyst, at fire opkald i tidsrummet fra kl. 18.59 til kl. 19.16 er
tilgaet nr. [ Telefonnummer I], mens et er tilgaet [ Telefonnummer M]. Der blev tillige sendt en SMS og en
mail til hende den 12. marts 2015.

[Klager 1] har heller ikke efterfolgende kontaktet TV 2, inden TV 2 besvarede klageren 1 den padgaldende
sag den 25. marts 2015.

2.2.3 Genmeele

TV 2 har anfert, at indholdet af det enskede genmale ikke i alt vaesentligt er begraenset til de nedvendige
faktiske oplysninger. Dertil er det ikke konkretiseret, hvilke oplysninger i TV 2s dakning, der er faktuelt
forkerte. Det gnskede genmele opfylder séledes ikke medieansvarslovens indholdskrav til genmele.

Specifikt for [Klager 2]s vedkommende bemarkes det, at hun har fiet mulighed for at udtale sig, og at
hun derfor ikke er berettiget til at fa et genmeele.

TV 2 har endelig anfort, at der ikke synes at vere hjemmel til at f& offentliggjort et felles genmele for
flere medier, 1 dette tilfeelde TV 2, DR og Radio24syv. TV 2 er ikke forpligtet til at bringe et genmele,
hvor TV 2 henviser til oplysninger, som andre medier har bragt.

3 Pressenzvnets begrundelse og afgerelse:

I sagens behandling har felgende neevnsmedlemmer deltaget:

Hanne Schmidt, Jorn Mikkelsen, Ulrik Holmstrup og Karsten Kolding.

Der er klaget over et samarbejde mellem medierne TV 2, DR og Radio24syv i relation til mediedaknin-

gen, og klagerne har derfor anfort, at de tre mediers deekning ber vurderes samlet.

Pressenavnet behandler klagen over de tre medier samlet, men vurderingen af, hvorvidt de enkelte me-
dier har tilsidesat god presseskik, sker 1 forhold til det medie, der har offentliggjort de pdgeldende oplys-
ninger. Redakteren for et medie kan efter medieansvarslovens regler som udgangspunkt kun drages til an-
svar for de oplysninger, der er offentliggjort 1 redakterens eget medie.

3.1 Formelle forhold

Da TV 2s Facebook-sider, herunder facebook.com/tv2nyhederne, ikke er anmeldt til Pressen@vnet efter
medieansvarslovens § 8, stk. 1, er der ikke tale om et medie omfattet af medieansvarsloven, jf. lovens § 1,
nr. 3. Klagen over TV 2s opslag pa Facebook herer saledes ikke under navnets kompetence. Denne del af
klagen afvises derfor i medfer af medieansvarslovens § 43, stk. 2, nr. 1.

I den forbindelse bemarkes det, at TV 2 og TV 2 News’ radio- og tv-udsendelser er omfattet direkte af
medieansvarsloven, jf. lovens § 1, nr. 2, og hjemmesiden tv2.dk er anmeldt til Pressenavnet efter medie-
ansvarslovens § 8, stk. 1, jf. § 1, nr. 3.

25



Klagen over TV 2’s radio og tv-kanaler samt hjemmesiden tv2.dk er omfattet af Pressenavnets kompeten-
ce.

I sagen har TV 2 gjort indsigelser over for en reekke formelle forhold. De formelle spergsmal er behandlet
nedenfor.

3.1.1 Klagefrist

Pressen@vnet bemarker indledningsvis, at det folger af medieansvarslovens § 34, stk. 3, at klager over
Danmarks Radios, TV 2s eller TV 2s regionale virksomheders overtraedelse af god presseskik senest 12
uger efter offentliggerelsen skal indgives til disse. De pagaldende virksomheders afgarelse kan senest 12
uger efter, at afgerelsen er kommet frem til klageren, indbringes for Pressen@vnet.

Klagen drejer sig om TV 2s omtale den 12. marts 2015. Den 4. juni 2015 modtog TV 2 en klage fra [Kla-
ger 1] og [Klager 2] over tilsidesattelse af god presseskik og en anmodning om genmale. Klagen er séle-
des sendt til TV 2 pé fristdagen. Ud fra indholdet af mailen af 4. juni 2015 m& TV 2 have varet bekendt
med det overordnede indhold af klagen. Den 9. juni 2015 praciserede [Klager 1] og [Klager 2] klagen og
eftersendte en genmeletekst til TV 2.

Da klagen over TV 2s afslag af 26. juni 2015 er modtaget i Pressen@vnet den 24. august 2015, er klage-
fristen til Pressenavnet samtidig overholdt. Klagen behandles.

TV 2har anfoert, at klagen over presseetik er tilkommet efter klagefristens udleb. Ud fra indholdet af mai-
len af 4. juni 2015 finder nevnet ikke grundlag for at fastsla, at det er tilfeldet. Klagen behandles bade
for presseetik og afslag pa genmale.

3.1.2 Retlig interesse

Det er en betingelse for at klage til Pressen@vnet, at klageren har retlig interesse 1 det forhold, der klages
over. Det indeberer, at man selv som person, organisation, virksomhed eller lignende skal vaere omtalt,
afbilledet eller pd anden made identificeret i mediet.

[Klager 2] er omtalt ved navn i TV 2s nyhedsindslag k1. 19.00. [Klager 1] reprasenterede moren i en sag,
der blev omtalt 1 TV 2s nyhedsindslag kl. 22.00. I indslaget blev hun omtalt som morens advokat”. Beg-
ge er saledes en del af den omtalte gruppe af familieadvokater, der henvises til som “en eller to handfulde
familieadvokater” og ”syv navngivne advokater”. [Klager 2] og [Klager 1] har derfor en séddan retlig inte-
resse 1 at klage over TV 2s omtale, at der er grundlag for at behandle klagen 1 forhold til dem begge.

3.1.3 Kildebeskyttelse, raoptagelser og seertal

Pressen@vnet bemarker, at det ligger uden for nevnets kompetence at tage stilling til, hvorvidt navnene
pa de advokater, der har udtalt sig til DR, vil vare omfattet af reglerne om kildebeskyttelse i retsplejelo-
ven. Det forhold henhegrer under domstolene og falder uden for Pressenavnets kompetence og behandles
derfor ikke.

TV 2 har ikke fremlagt seertal og rdoptagelser. Naevnet bemerker, at det ligger uden for naevnets kompe-
tence at palegge et medie at udlevere seertal og ramateriale.

3.1.4 Mundtlig forhandling

26



Efter § 46, stk. 3, i medieansvarsloven samt § 8, stk. 4, 1 bekendtgerelse nr. 86 af 9. februar 1998 om
forretningsorden for Pressen@vnet, kan navnet indkalde sagens parter til mundtlig forhandling. “Mundt-
lig forhandling kan ifelge forarbejderne til bestemmelsen 1 medieansvarslovens § 46, stk. 3, anvendes,
hvor sagen efter navnets opfattelse ikke er tilstraeekkeligt oplyst pa det skriftlige grundlag, eller hvor der
er mulighed for en forligsmassig lasning. Det fremgar ogsa af forarbejderne, at bestemmelsen ikke giver
mulighed for en egentlig bevisforelse for nevnet. Der henvises til Folketingstidende 1990-91, 2. saml.,
till. A, sp. 3170.

Pressen®vnets sager behandles normalt pa skriftligt grundlag. Der er ikke péd det foreliggende grundlag
anledning til at antage, at sagen ikke kan oplyses tilstreekkeligt ved parternes skriftlige indlaeg, eller at der
af andre grunde ber treffes afgerelse om mundtlig forhandling. Der findes herefter ikke at foreligge
grundlag for at indkalde parterne til en mundtlig forhandling.

Anmodningen om mundtlig forhandling afvises, og sagen behandles nedenfor pa skriftligt grundlag.

3.2 God presseskik

Pressen@vnet bemarker indledningsvis til realitetsbehandlingen af indholdet af klagen, at [Klager 2] og
[Klager 1] ifelge TV 2s indslag og udsendelser skulle anvende uetiske metoder samt vere medvirkende til
at optrappe konflikter mellem sine klienter og den anden foralder, modparten. TV 2 har henvist til, at
mediet har gengivet interesseorganisationer og andres holdning til en gruppe familieadvokaters, herunder
[Klager 2]s adferd som advokat. Pressenavnet har ikke mulighed for at tage stilling til, hvorvidt der er
grundlag for beskyldningerne. Det forhold tages der derfor ikke stilling til i nedenstdende behandling.

3.2.1 Offentlig interesse

Det fremgar af de vejledende regler for god presseskik, at meddelelser, der kan kraenke privatlivets fred,
skal undgas, medmindre klar almen interesse kraver offentlig omtale. Det enkelte menneske har krav pa
beskyttelse af sin personlige anseelse, jf. punkt B. 1.

Pressen®vnet finder, at der er en klar samfundsmassig interesse i spergsmélet om, hvorvidt advokater an-
vender grundlese anklager mod den ene foralder i forbindelse med foreldremyndigheds- og samveerssa-
ger. [Klager 2] har tidligere udtalt sig til medier og taget del i den offentlige debat om samverssager, lige-
som hun medvirker i TV 2s nyhedsindslag i 19-Nyhederne den 12. marts 2015. Navnet finder herefter, at
TV 2 og de ovrige medier var berettiget til at omtale sagen og i den forbindelse nevne [Klager 2] ved
navn i forbindelse med omtale af hendes erhvervsfaglige virke som advokat.

3.2.2 Vinkling

Der er klaget over, at TV 2s dekning var ensidig. Ifelge klagerne er omtalen ensidig, navnlig fordi, at
moren og barnets perspektiv ikke blev belyst, selvom hovedhensynet i denne type sager er “barnets bed-
ste”. Ifolge klagerne fremgér det heller ikke klart af mediedekningen, at en samverssag behandles af ad-
ministrative myndigheder, mens en foreldremyndighedssag behandles af domstolene. Endelig mener de,
at advokaters rolle burde have varet beskrevet yderligere.

Pressen@vnet bemarker generelt, at redakteren i overensstemmelse med det almindelige princip om re-
dakterens ret til at redigere mediet som udgangspunkt er berettiget til at beslutte, hvad man vil bringe i
mediet. Det vil sige, at det ligger inden for grenserne af redakterens redigeringsret at undlade at omtale
forhold, der for en af parterne eller andre forekommer centrale, ligesom det er op til redakteren at velge
og fraveelge materiale og kilder, sa l&enge de indholdsmassige krav til den bragte information iagttages.

27



Pressen®vnet finder ikke grundlag for at fastsla, at redakteren har overskredet de vide rammer for redige-
ring ved ikke at omtale de forhold, klagerne enskede. N&evnet bemarker, at [Klager 2] medvirkende i 19-
Nyhederne pad TV 2 den 12. marts 2015 med udtalelsen:

”Det er helt nyt for mig. Jeg har ikke hert noget fra advokatmyndighederne. Jeg har ikke haft nogen sager
1 advokatmyndighederne om nogle som helst form for overtraedelse. Det et det eneste, jeg kan sige til det.

2

Neavnet bemarker yderligere, at TV 2 1 22-Nyhederne den 12. marts 2015 oplyste felgende:

’[...18peak: TV 2-nyhederne har dagen igennem forsggt at fa en kommentar fra moderens advokat, men
hun har trods talrige henvendelser ikke vendt tilbage.

[...]

Studieveert: TV 2-Nyhederne har i dag vearet i kontakt med [Person B]s ekskone. Hun afviser at have
medvirket til at skabe falske anklager, men ensker ikke at lade sig interviewe om sagen. ”

Efter en samlet vurdering af [Klager 2]s udtalelse, TV 2s forgeeves forseg pé at fa kontakt til [Klager 1]
og TV 2s samlede omtale finder Pressen@vnet, at der ikke er tilstreekkeligt grundlag for at anse TV 2s
dekning for at vaere ensidig. Naevnet udtaler derfor ikke kritik af TV 2.

3.2.3 Kildekritik

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at kritik ber udvises overfor nyhedskilderne, 1 sar-
deleshed nar disses udsagn kan vare farvet af personlig interesse eller skadevoldende hensigt, jf. punkt A.
2.

Klagerne har henvist til, at medierne burde have udvist en s@rlig kildekritik over for interesseorganisatio-
nen Foreningen Far, selskabet Hvert 3. barn ApS og dets direkterer, de anonyme advokater i rundspergen,
kontorchefen i Statsforvaltningen, formanden for Danske Familieadvokater, tidligere minister for bern, li-
gestilling, integration og sociale forhold, samt advokaterne Lars Borring, Rasmus Hedegaard, Cecilie Mi-
eth og Karina Hedegaard Hansen.

[ artiklen "LISTE: Sddan snyder advokater born ud af dine hceender” udtaler Jesper Lohse, formanden for
Foreningen Far, sig. Nevnet bemarker, at det ikke klart af artiklen fremgar, at Jesper Lohse er formand
for foreningen. Foreningen Far er dog omtalt 1 artiklen, og Jesper Lohse henviser til foreningen, eksem-
pelvis ved udsagnet “Jesper Lohse horer dagligt fra foreningens forskellige radgivningscentre”. Det ma
saledes have stdet laeseren klart, at Jesper Lohse havde en tilknytning til Foreningen Far, og Pressenavnet
finder, at leeseren havde tilstreekkelig mulighed til at forholde sig til kilden.

TV 2 henviser til en rundsperge blandt 24 unavngivne advokater, som Radio24syv har lavet i samarbejde
med DR. Pressen@vnet bemarker i den forbindelse, at det folger af medieansvarslovens §§ 12 og 19, at
redakteren er ansvarlig for indholdet af en artikel eller udtalelse, som har vaeret bragt navngiven i et andet
massemedie, og som gengives 1 redakterens skrift eller udsendelse. Det forhold, at DR og Radio24syv
henviser til en rundsperge, som de selv har lavet blandt en gruppe anonyme advokater, @ndrer som ud-
gangspunkt ikke TV 2s ansvar for at overholde god presseskik. TV 2 skal stille samme krav til korrekthe-
den 1 formidlingen af andres nyheder, som de stiller til deres egne nyheder.

28



Pressen@vnet finder imidlertid ikke grundlag for at fastsla, at TV 2 ikke har udvist den fornedne kildekri-
tik over for kilderne ved ikke selv at undersoge kildernes beskyldninger yderligere. Deres udtalelser un-
derstottes af andre navngivne kilder, og de faktiske forhold vedrerende rundspergen 1 TV 2s omtale er
korrekt gengivet.

Nevnet finder herudover ikke grundlag for at fastsla, at TV 2 ikke har udvist den fornedne kildekritik.
Nevnet har lagt veegt pa, at det fremgér, hvem der udtaler sig, og at udtalelserne fra kilderne fremstar som
kildernes vurdering af den omtalte gruppe familieadvokater.

Det forhold, at TV 2 ikke giver oplysninger om eventuelle kilder med tilknytning til selskabet Hvert 3.
Barn ApS, kan ikke fore til et andet resultat.
3.2.4 Korrekte oplysninger

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at det er massemediernes opgave at bringe korrekt
og hurtig information. Sa langt det er muligt, ber det kontrolleres, om de oplysninger, der gives, er kor-
rekte. jf. punkt A. 1.

3.2.4.1 Generel omtale

[Klager 1] og [Klager 2] har klaget over, at TV 2 ger beskyldninger til fakta. Eksempelvis skriver TV 2 1
billedteksten til artiklen “Advokater opfordrer til logn og incest i familiesager’:

”[...] Nu viser det sig, at en gruppe familieadvokater aktivt opfordrer til lon og svindel. [...]”

Af selve artiklen fremgar det yderligere:

’[...] og en lang raekke af disse anklager er det purre opspind, fabrikeret og tilskyndet af familieadvoka-
ter. [...]”

Klagerne har blandt andet henvist til, at TV 2 ikke har dokumentation for sddanne konstateringer, og at
klagerne ikke har modtaget kritik fra Advokatnavnet.

Udsagnene 1 artiklen kan forstds som faktiske oplysninger. Det fremgér imidlertid ogsa af artiklen:

’[...] I Statsforvaltningen har man kendskab til en gruppe familieadvokater, som handler uetisk 1 bernesa-
ger. Det forteller kontorchef i Statsforvaltningen Bente Koudal til DR.

[...]
Skruppellose advokater
[...]

Og hun [Tanja Graabak, direkter 1 ”Hvert 3. barn”] er ikke 1 tvivl om, at ansvaret for de falske anklager 1
mange tilfelde ligger hos advokaten.

[...]

Ifolge en rundsperge, som Radio24syv og DR2 har foretaget, sa svarer 22 ud af 24 adspurgte familieadvo-
kater, at de har kolleger, der efter deres mening gar over stregen i1 bernesager. [...]”

29



Pressenzvnet finder efter en samlet vurdering, at der er tale om en generel omtale, og at det fremgar af
artiklen som helhed samt TV 2s dekning 1 evrigt, at der er tale om beskyldninger og vurderinger fra kil-
der, herunder andre advokater. Pressenavnet udtaler derfor ikke kritik af TV 2.

3.2.4.2 Nyhederne ki. 22.00

Der er klaget over, at oplysningerne i nyhedsindslaget om, at [Klager 1] skulle have opfordret pigerne i
den konkrete samverssag til at lyve om overgreb, er ukorrekte, herunder at TV 2 burde have oplyst, at
[Klager 1] forst indtrddte som advokat i sagen efter et ar.

Pressen@vnet har noteret sig det omfattende baggrundsmateriale, herunder en lang reekke retsdokumenter
fremsendt 1 denne sag samt 1 Pressen@vnets sag nr. 15-70-00781, der vedrerte samme nyhedsudsendelse.
Pé grund af de begrensede muligheder for at fore bevis for nevnet, har nevnet ikke mulighed for at tage
stilling til den fremforte pastand. Nevnet finder sdledes ikke grundlag for med den fornedne sikkerhed at
tage stilling til, hvorvidt bernenes udsagn er sandfardige.

Pressenavnet finder videre ikke grundlag for at fastsld, at redakteren har overskredet de vide rammer for
redigering ved ikke at omtale det enskede forhold. Pressenavnet udtaler derfor ikke kritik.

3.2.5 Foreleeggelse

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at det er massemediernes opgave at bringe korrekt
og hurtig information. Sa langt det er muligt, ber det kontrolleres, om de oplysninger, der gives, er kor-
rekte. Oplysninger, som kan vare skadelige, kraenkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal ef-
terproves 1 s@rlig grad, inden de bringes, forst og fremmest ved foreleggelse for den, der kan vare kran-
ket, jf. punkt A. 1 og A. 3.

Klagerne har klaget over, at TV 2 har anvendt artikeloverskrifter som “Advokater opfordrer til logn og
incest i familiesager” og "LISTE: Sadan snyder advokater born ud af dine heender” og bragt ukorrekte
oplysninger om dem, herunder at de anvender uetiske og ulovlige metoder i samvarssager med det formél
at give moren en bedre retsstilling.

Pressenavnet finder, at beskyldningerne i artiklerne og nyhedsudsendelserne kan vere skadelige, kran-
kende eller virke agtelsesforringende for klagerne, serligt [Klager 2], som TV 2 navner ved navn, hvor-
for oplysningerne har skullet foreleegges for klagerne.

TV 2 kontaktede [Klager 2] om eftermiddagen den 12. marts 2015. Hun medvirkede herefter i et telefon-
interview. TV 2 bragte et uddrag heraf i 19-Nyhederne samme dag, hvor hun fik lejlighed til at komme til
orde i forhold til den kritik, der knyttede sig til omtalen af hende og hendes erhvervsudevelse. Navnet
udtaler derfor ikke kritik af TV 2s forelaeggelse for [Klager 2].

P& baggrund af oplysningerne i1 sagen legger Pressenavnet til grund, at TV 2 den 12. marts 2015 forud
for nyhedsudsendelsen kl. 22 forsggte at kontakte [Klager 1] telefonisk syv gange i tidsrummet mellem
kl. 11.34 og kl. 19.16. Det legges yderligere til grund, at TV 2 den 12. marts 2015 sendte en SMS til
[Klager 1] kl. 19.00 samt en mail til hende kl. 19.06.

Af mailen fremgik det:

’[Person B] anklager dig for at have opfordret hans detre til at lyve om at han skulle have udevet seksuel-
le overgreb mod egne born.

30



Vi har forsegt at fi en kommentar fra dig siden kl. 13 i dag. Kan du ikke ringe sd snart du har mulighed
for det? ”

Under hensyn hertil og til, at omtalen af [Klager 1] var anonym i 22-Nyhederne samme aften, udtaler
Pressenavnet ikke kritik af TV 2s foreleggelse for [Klager 1].

Pressen@vnet finder heller ikke anledning til at udtale kritik 1 forhold til den evrige generelle dekning,
hvor hverken [Klager 1] eller [Klager 2] er nevnt ved navn, og hvor TV 2 ikke forinden har forelagt op-
lysningerne for klagerne. Neevnet finder 1 ovrigt ikke grundlag for at kritisere TV 2s angivelse af [Klager
2]s placering som verende pd ”’[By]”.

3.2.6 Afpublicering

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at meddelelser, som er offentliggjort i digitale me-
dier, ofte vil vere tilgaengelige lenge efter, at de er publiceret. Efter anmodning til mediet kan tilgenge-
ligheden af sadanne tidligere offentliggjorte, folsomme eller private oplysninger hindres, i det omfang det
er muligt og skennes rimeligt, jf. punkt B. 8. Medier kan afindeksere, dvs. @ndre instruksen til segema-
skiner, s& sggemaskiner opherer med at henvise til artiklen, anonymisere, dvs. @ndre i artikelteksten sé
eksempelvis et personnavn anonymiseres, eller helt afpublicere en artikel, dvs. fjerne artiklen fra hjemme-
siden.

Klageren har anmodet medierne om at fjerne al mediedekning om emnet. TV 2 har ikke kommenteret pa
anmodningen, hvilket Pressenavnet betragter som et afslag.

Da mediedekningen vedrerer klagernes erhvervsmessige virke og ikke indeholder sddanne folsomme el-
ler private oplysninger, som kan anses som omfattet af punkt B. 8, finder Pressena@vnet ikke, at TV 2
skulle have imedekommet anmodningen om at slette mediedekningen. Navnet udtaler herefter ikke kri-
tik af TV 2 for ikke at fjerne nyhedsudsendelser samt artikler fra TV 2s hjemmesider.

3.3 Genmcele

Det fremgar af medieansvarslovens § 36, stk. 1, at en anmodning om genmele i massemedierne over for
oplysninger af faktisk karakter, som er egnet til at pafere nogen ekonomisk eller anden skade af betyd-
ning, og som er bragt i et massemedie, skal tages til folge, medmindre oplysningernes rigtighed er utvivl-
som.

Det folger videre af lovens § 38, stk. 1, at genmalets indhold i alt vaesentligt skal veere begranset til de
nedvendige faktiske oplysninger, og indholdet mé ikke vaere retsstridigt.

Pressen@vnet finder, at den foreliggende genmeletekst ikke tager stilling til konkrete oplysninger 1 me-
diedekningen og indeholder kommentarer, beklagelser pa mediets vegne og vurderinger 1 et sidant om-
fang, at det ikke opfylder indholdskravet i medieansvarslovens § 38. Pressenavnet finder herefter ikke
grundlag for at palegge TV 2 at bringe genmaleteksten hverken helt eller delvist.

Afgjort den 26. maj 2016.

31



