Retsinformation
Udskriftsdato: 22. februar 2021

KEN nr 9526 af 24/09/2013 (Gzldende)

Pressenavnets kendelse i sag nr. 13-70-00505

Ministerium: Justitsministeriet Journalnummer: 13-70-00505



Pressenavnets kendelse 1 sag nr. 13-70-00505

Resumé

I artiklen Yogacenter mister stotte efter Bubbers udsendelse fik klager mulighed for at svare pa
noget af kritikken, men ikke hele kritikken. Det er imod god presseskik, og derfor far tv2.dk (nyhe-
derne) kritik af Pressenzvnet. I artiklen star der desuden en oplysning om kommunal stette. Oplys-
ningen er ikke dokumenteret og kan skade yogacentret. Derfor palzegger Pressenavnet tv2.dk (ny-
hederne) at bringe klagers version.

Pressenzevnets begrundelse og afgerelse:
God presseskik

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at det er massemediernes opgave at brin-
ge korrekt og hurtig information. S langt det er muligt, ber det kontrolleres, om de oplysninger,
der gives eller gengives, er korrekte. Oplysninger som kan vare skadelige, kreenkende eller virke
agtelsesforringende for nogen, skal efterpreves i serlig grad, inden de bringes, forst og fremmest
ved foreleggelse for den pagaldende. Foreleggelse ber ske siledes, at der gives den adspurgte ri-
melig tid til at svare, jf. punkterne A.1 og A.3.

Pressenavnet finder, at den paklagede artikels oplysninger, om at [Klager] fratages (dele af)
deres kommunale stotte, og at nogle af [Klager]|s kurser ikke er af folkeoplysende karakter kan vee-
re skadelige, kreenkende eller virke agtelsesforringende for [Klager|, og de har derfor skullet efter-
proves i serlig grad, ferst og fremmest ved foreleeggelse for klager.

Efter det for nzevnet oplyste har tv2.dk i forbindelse med offentliggorelsen af de to i sag num-
mer 13-70-00495 piklagede udsendelser lobende forsegt at indhente kommentarer fra [Klager]. I
den forbindelse har tv2.dk forelagt [Klager| en rackke oplysninger.

Pressenavnet finder imidlertid, at der med den piklagede artikel er tale om yderligere oplys-
ninger end dem, der, efter det af parterne fremlagte, er fremlagt for [Klager] i forbindelse med ud-
arbejdelsen af udsendelserne.

Under hensyn til, at tv2.dk siledes ikke, ud fra det for naevnet oplyste, har fremlagt [Klager]
alle artiklens kraenkende oplysninger, udtaler naevnet sin kritik af tv2.dk.

Det folger videre af de vejledende regler for god presseskik, at et medie ber udvise kildekritik
over for nyhedskilderne, i szerdeleshed nar disses udsagn kan vaere farvet af personlig interesse el-
ler skadevoldende hensigt, jf. punkt A.2.

Sddan som sagen foreligger oplyst, finder nzevnet ikke grundlag for at fastsli, at tv2.dk har
undladt at udvise den fornedne kildekritik over for Peter Thiele og Susanne Moller.

De interviewedes udtalelser fremstiar tydeligt som deres egne subjektive vurderinger, og det
fremgar tydeligt, hvilken baggrund de forskellige personer har for at udtale sig. Neevnet finder der-
for ikke grundlag for at udtale kritik af tv2.dk for at bringe og gengive udtalelserne.

Navnet finder — ud over det kritiserede forhold — ikke i ovrigt grundlag for at udtale kritik.



Genmeele

Det fremgér af medieansvarslovens § 36, stk. 1, at en anmodning om genmzle i massemedier-
ne over for oplysninger af faktisk karakter, som er egnet til at pifere nogen ekonomisk eller anden
skade af betydning, og som er bragt i et massemedie, skal tages til folge, medmindre oplysningernes
rigtighed er utvivisom.

Pressenavnet finder, at den piklagede artikels udsagn ”Jeg tror pa, at det er en sekt, vi har
med at gere. Den hverver mennesker, som bliver udnyttet bide skonomisk og seksuelt under dzekke
af, at de bliver spirituelt udviklet, og som opfordres til at tage afstand fra familie og venner”, ’Men
tantra yoga er ikke folkeoplysende, selvom det sikkert er godt for dem, der har lyst til det ” og
”Han tilfejer, at Kebenhavns Kommune bliver ved med at folge op pa [Klager]. Det betyder bl.a. at
regnskaber bliver kigget igennem, ligesom man felger op pa de aktiviteter, som der bliver givet stot-
te til” tydeligt fremstiar som henholdsvis Bubber og Peter Thieles vurderinger. Da der siledes ikke
er tale om faktiske oplysninger, er [Klager| alene af den grund ikke berettiget til at fa bragt et gen-
meale heroverfor.

Neavnet finder videre, at udsagnet ”Pa de irlige yogasommerlejre i Bulgarien|...]” fremstir
som en faktisk oplysning, men ikke i sammenhangen er egnet til at pifore [Klager| skade af betyd-
ning, og klager er derfor ej heller berettiget til at fa bragt et genmzele heroverfor.

Pressenzvnet finder dog, at udsagnet ”’Sammen med Susanne Moller stillede han [Peter Thie-
le, Pressenzevnet| forslaget om at fjerne stotten til [Klager], efter at have set ”’Danmark ifelge Bub-
ber” fremstar som en faktisk oplysning, der er egnet til at pafere [Klager] skade af betydning.

Da tv2.dk alene har henvist til en dagsorden, hvoraf fremgar, at ”Susanne Moller og Peter
Thiele har stillet forslag om, at udvalget drefter tilskud til [Klager] [...]”, finder nzevnet ikke, at det
er dokumenteret utvivlsomt rigtigt, at Susanne Moller og Peter Thiele stillede forslag om fjernelse
af stetten til [Klager].

[Klager] er derfor berettiget til at fa bragt et genmzele heroverfor.

Ligeledes finder naevnet, at udsagnene ”Kebenhavns Kommune har besluttet at fratage [Kla-
ger] sit tilskud til tantrisk yoga og ashrams yoga”, ”Mister halvdelen af stetten”, ”Nu har Keben-
havns Kommune s besluttet sig for at sette [Klager]|s to kurser tantrisk yoga og ashrams yoga pa
negativlisten over den folkeoplysende voksenundervisning” og ”Med den beslutning fra Keben-
havns Kommunes side, s& har [Klager] nu mistet halvdelen af sin stotte” fremstiar som faktiske op-
lysninger, der er egnet til at pifore [Klager| skade af betydning, hvorfor klager som udgangspunkt
ogsa er berettiget til at fA bragt et genmzele heroverfor. tv2.dk bragte imidlertid en rettelse vedre-
rende disse forhold den 23. juli 2013 pa tv2.dk (nyhederne). Da rettelsen findes at leve op til medie-
ansvarslovens krav, finder naevnet ikke, at der er grundlag for at pilaegge offentliggorelse af gen-
male efter medieansvarslovens § 49 overfor disse oplysninger.

I medfer af medieansvarslovens § 49, jf. lovens § 39, paleegger Pressenzevnet herefter den an-
svarshavende redakter af tv2.dk (nyhederne) at offentliggore folgende:

”|Rubrik]
tv2.dk (nyhederne) far Kkritik af Pressenzevnet
[Underrubrik]



tv2.dk (nyhederne) bragte artiklen Yogacenter mister stotte efter Bubbers udsendelse, men lod
kun [Klager] svare pa noget af kritikken. Desuden kan en oplysning i artiklen skade yogacenteret,
som derfor har ret til at fa bragt sin version.

[Tekst]

I artiklen stér der, at [Klager] far frataget noget af den kommunale stotte, og at ikke alle kurser er
folkeoplysende. tv2.dk har ladet [Klager] svare pa noget af kritikken, men ikke pa alle punkter. Det er
imod god presseskik, og derfor far tv2.dk (nyhederne) kritik af Pressenavnet.

I artiklen stér desuden, at to politikere efter udsendelsen "Danmark ifelge Bubber” stillede forslag
om, at kommunen fratog [Klager] den kommunale stette. Oplysningen kan skade [Klager], og da tv2.dk
ikke kan dokumentere den, har [Klager] ret til at {4 sin version af sagen offentliggjort:

tv2.dk (nyhederne) oplyste den 18. juni 2013, at to kebenhavnske politikere stillede forslag om
at fjerne stotten til [Klager].

Denne oplysning er urigtig.
[Klager]

Hele sagen kan laeses pA www.pressenaevnet.dk”

*kk

Pressenzevnet bemzerker, at naevnet i sin idrsberetning for 2005 praciserede praksis vedreren-
de offentliggerelse pa internettet. En kendelse ber bringes i mediet i en periode, der svarer til den
tid, i hvilken den piklagede artikel har veeret bragt, og der ber oprettes et link til kendelsen fra
artiklen, hvis denne fortsat bringes pa hjemmesiden.

[Klager] har klaget over en artikel bragt pa nyhederne.tv2.dk, idet klager mener, at god presseskik er
tilsidesat. Klagen omhandler endvidere mediets afslag pa genmele.

Sagen er behandlet sammen med sagerne 13-70-00482 (BT), 13-70-00484 (tv2.dk (tvtid)) og
13-70-00495 (TV 2).

1 Sagsfremstilling

tv2.dk (nyhederne) bragte den 18. juni 2013 artiklen "Yogacenter mister stotte efter Bubbers udsendel-
se”. Af artiklen fremgik folgende:

”Kebenhavns Kommune har besluttet at fratage [Klager] sit tilskud til tantrisk yoga og ashrams yoga.

[Klager] blev bl.a. kendt, da TV 2-varten Bubber undersegte centeret i programmet “Danmark i folge
Bubber” i maj.

Her fortalte en raekke athoppere fra skolen om deres oplevelser, og at [Klager] i virkeligheden var en
sekt med sex som omdrejningspunkt.

Efter at have lavet udsendelsen sagde Bubber til tv2.dk:

- Jeg tror pé, at det er en sekt, vi har med at gere. Den hverver mennesker, som bliver udnyttet bade
okonomisk og seksuelt under dekke af, at de bliver spirituelt udviklet, og som opfordres til at tage afstand
fra familie og venner.

- Men det, der forarger mig allermest, er, at [Klager]-centret er stottet af Kebenhavns Kommune gen-
nem puljen til folkeoplysende virksomhed, og at dine og mine skattekroner dermed er med til at finansiere
det.



Mister halvdelen af stotten

Nu har Kebenhavns Kommune sa besluttet sig for at satte [Klager]s to kurser tantrisk yoga og ashrams
yoga pa negativlisten over den folkeoplysende voksenundervisning. Det betyder, at de to kurser ikke lan-
gere far stotte fra Kebenhavns Kommune.

Dog fortsetter Kabenhavns Kommune med at stette intensiv yoga hos [Klager].
Med den beslutning fra Kebenhavns Kommunes side, sd har [Klager] nu mistet halvdelen af sin stotte.

Det forteeller Peter Thiele, kulturordferer for SF til tv2.dk. Sammen med Susanne Mgller stillede han
forslaget om at fjerne stotten til [Klager], efter at have set "Danmark 1 folge Bubber”.

For teet op af samleje

- Vi kan sige, at en aktivitet ikke er folkeoplysende, men ikke at centeret ikke er det. Men tantra yoga er
ikke folkeoplysende, selvom det sikkert er godt for dem, der har lyst til det. Men det ligger for taet op af
regulert samleje til, at det er en del af folkeoplysningsloven og det vi vil stette i Kabenhavns Kommune,
siger han til tv2.dk.

Arsagen til at man ogs4 har besluttet at trekke stotten til ashrams yoga, forklarer han siledes.

- Det er noget, hvor folk skal leve aflukket. Der er strikse regler for mad og hvad de ma lave udover
yoga. Det ligner mere en sekt end folkeoplysning.

Alligevel har kommunen valgt fortsat at statte intensiv yoga hos [Klager].

- Det er en mere generel form for yoga, som mange andre ogsa tilbyder, sa hvis vi treekker stotten fra
[Klager] pé det punkt, ville vi ramme mange andre yogacentre, der har styr pa det de laver og som folk er
glade for, forklarer Peter Thiele.

Fysisk og spirituel udlosning
Han tilfgjer, at Kebenhavns Kommune bliver ved med at folge op pa [Klager]. Det betyder bl.a. at regn-
skaber bliver kigget igennem, ligesom man felger op pa de aktiviteter, som der bliver givet stotte til.

I ovrigt var det en meget tet afstemning om, hvorvidt stetten til tantra yoga og ashrams yoga skulle
traekkes.

Saledes stemte ni for og otte imod, mens én undlod at stemme.

- Det overraskede mig, at afstemningen var s tet. Modstanderne af at trekke stotten argumenterede for,
at vi brude kunne stoatte alle former for yoga. Men jeg mener, det er en dum ide at stette noget, der sé let
kan udvikle sig til en sekt eller udnyttelse, siger Peter Thiele.

- Det handler jo om fysisk og spirituel udlesning til dem, der dyrker det.”

Artiklen var ledsaget af et screendump fra tv-programmet, der forestillede en negen kvinde. Til billedet
herte billedteksten:

”Péa de arlige yogasommerlejre 1 Bulgarien arrangeres der angiveligt “skenhedskonkurrencer”, hvor de
kvindelige medlemmer optraeder nagne”

Desuden blev artiklen bragt med et screendump fra Tantra Templets hjemmeside sammen med teksten:

”Her ses et screendump fra Tantra Temples hjemmeside, hvor lerere og angiveligt elever fra [Kla-
ger]centrene skulle arbejde frivilligt med at udfere tantrisk massage, kun ifert gstrengstrusser”

[Klager] klagede ved e-mail af 3. juli 2013 til tv2.dk og bad om at {4 bragt et genmele.
Ved e-mail af den 10. juli 2013 besvarede tv2.dk klagen. Af svaret fremgik blandt andet felgende:
“Efter gennemgang af klagen har TV2 derfor valgt at praecisere og korrigere folgende punkter i artiklen:

Henvisninger til at [Klager] har fiet — og nu mister — tilskud til ashrams yoga tilskud til ashrams yoga
fjernes fra artiklen.

”(...) mister halvdelen af stotten” andres til "mister en tredjedel af stotten”.



Det vil blive praciseret, at Kabenhavns Kommune generelt har trukket stetten til tantra yoga, og at alle
foreninger, der udbyder tantra, mister tilskud.

Det vil blive praciseret, at [Klager] oplyser, at der ikke forekommer seksuelle aktiviteter pd centerets
kurser.

Det vil blive tilfgjet, at [Klager] oplyser, at tantra handler om, at man atholder sig fra nogen form for
udlgsning”

Den 23. juli 2013 blev den oprindelige artikel @ndret, sdledes at rubrikken efterfolgende blev “Yogacen-
ter mister en tredjedel af stotten”. Desuden blev indholdet sndret til det felgende:

”Artiklen er 23. juli 2013 [@ndret, Pressenavnet] pd grund af felgende:

TV 2 Nyhederne beklager, at der i forbindelse med denne artikel er blevet viderebragt urigtige og upree-
cise oplysninger. Af den oprindelige artikel fremgik det, at [Klager] mistede stotte fra Kebenhavns Kom-
mune som folge af TV-programmet *Danmark ifelge Bubber’. Dette er ikke tilfaldet. Kebenhavns Kom-
mune har uathengigt af programmet valgt specifikt at skare al stotte vaek til tantrisk yoga. Dette galder
for alle foreninger i kommunen. TV 2 Nyhederne beklager ogsa at have viderebragt upracise oplysninger
fra SFpolitikeren Peter Thiele, samt at [Klager] ikke blev hert i forbindelse med tilblivelsen af artiklen.

[Klager] blev bl.a. kendt, da TV2-varten Bubber undersegte centeret 1 programmet ”Danmark ifelge
Bubber” 1 maj.

Her fortalte en reekke athoppere fra skolen om deres oplevelser, og at [Klager] i virkeligheden var en
sekt med sex som omdrejningspunkt.

Efter at have lavet udsendelsen sagde Bubber til tv2.dk:

- Jeg tror pé, at det er en sekt, vi har med at gore. Den hverver mennesker, som bliver udnyttet bade
okonomisk og seksuelt under dekke af, at de bliver spirituelt udviklet, og som opfordres til at tage afstand
fra familie og venner.

- Men det, der forarger mig allermest, er, at [Klager]-centret er stottet af Kebenhavns Kommune gen-
nem puljen til folkeoplysende virksomhed, og at dine og mine skattekroner dermed er med til at finansiere
det.

Mister en tredjedel af stotten

Nu har Kebenhavns Kommune sa besluttet sig for at satte tantrisk yoga pa negativlisten over den folke-
oplysende voksenundervisning. Det betyder, at kurset ikke l&engere fér stotte fra Kebenhavns Kommune.
Alle foreninger, der udbyder tantra, mister tilskud.

Dog fortsatter Kabenhavns Kommune med at stette intensiv yoga hos [Klager].

Med den beslutning fra Kebenhavn Kommunes side, sa har [Klager] nu mistet ca. en tredjedel af sin
stotte.

Sammen med Susanne Moller stillede Peter Thiele, kulturordferer for SF, forslag om at fjerne stotten til
[Klager], efter at have set "Danmark ifelge Bubber”.

For teet op af samleje

- Vi kan sige, at en aktivitet ikke er folkeoplysende, men ikke at centeret ikke er det. Men tantra yoga er
ikke folkeoplysende, selvom det sikkert er godt for dem, de rhar lyst til det. Men det ligger for tet op af
regulaert samleje til, at det er en del af folkeoplysningsloven, og det vi vil stette i Kebenhavns Kommune,
siger han til tv2.dk.

Kommunen har valgt fortsat at stette intensiv yoga hos [Klager],

- Det er en mere generel form for yoga, som mange andre ogsa tilbyder, sa hvis vi treekker stotten fra
[Klager] pd det punkt, ville vi ramme mange andre yogacentre, der har styr pa det, de laver og som folk er
glade for, forklarer Peter Thiele.



Fysisk og spirituel udlosning

Han tilfejer, at Kebenhavns Kommune bliver ved med at folge op pd [Klager]. Det betyder bl.a. at regn-
skaber bliver kigget igennem, ligesom man folger op pa de aktiviteter, som der bliver givet stotte til.

I gvrigt var det en meget tet afstemning om, hvorvidt stetten til tantra yoga skulle treekkes.

Saledes stemte ni for og otte imod, mens én undlod at stemme.

- Det overraskede mig, at afstemningen var sa tet. Modstanderne af at treekke stotten argumenterede for,
at vi burde kunne stotte alle former for yoga. Men jeg mener, det er en dum ide at stotte noget, der sé let
kan udvikle sig til en sekt eller udnyttelse, siger Peter Thiele.

- Det handler jo om fysisk og spirituel udlesning til dem, der dyrker det.

[Klager] mener, at Peter Thiele ikke har undersogt sagen og ikke ved, hvad tantra er. [Klager] oplyser, at
der ikke forekommer seksuelle aktiviteter pa centerets kurser, og at tantra handler om, at man aftholder sig
fra nogen form for udlesning. ”

Desuden fjernede tv2.dk (nyhederne) ved samme lejlighed begge de til den originale artikel medfelgen-
de screendumps.

2 Parternes synspunkter

2.1 [Klager]s synspunkter
[Klager] har anfort, at artiklen indeholder en raekke ukorrekte oplysninger, der er til skade for klager.

Det er ikke korrekt, at [Klager] mister sin stotte. Der er tale om, at faget tantra ikke laengere stottes af
Kebenhavns Kommune. Der er saledes ikke deekning i artiklen for rubrikken “Yogacenter mister statte
efter Bubbers udsendelse”.

Det er ligeledes ikke korrekt, nér det i artiklen anferes, at ”’Kebenhavns kommune har besluttet at frata-
ge [Klager] sit tilskud til tantrisk yoga og ashrams yoga”. Kebenhavns Kommune har ikke besluttet at
fratage [Klager] stotte. Beslutningen omhandler tantrayoga som fag og ikke den enkelte institution.

[Klager] har aldrig udbudt et kursus ved navn ashram yoga og ¢j heller faet stotte til et sddant kursus
eller noget lignende.

[Klager] har ikke mistet halvdelen af den kommunale stette men kun en tredjedel.

Det er ikke korrekt, at Peter Thiele og Susanne Moller stillede forslag om at fjerne stotten til [Klager].
De stillede derimod forslag om at s@tte ashram yoga og tantra yoga pa negativlisten.

Peter Thieles udtalelser om, at tantrisk yoga ikke er folkeoplysende, idet faget ligger for taet op af regu-
leert samleje, mé, da det alene er [Klager], der naevnes i artiklen, vaere henvendet til [Klager]. Der forekom-
mer ingen seksuelle aktiviteter pa [Klager]. [Klager]s tantrakurser er af folkeoplysende karakter. TV 2 har
ikke onsket at give genmeale overfor denne ukorrekte oplysning.

I forhold til det til artiklen ledsagende billede samt billedtekst har [Klager] anfort, at [Klager] ikke ar-
rangerer sommerlejre 1 Bulgarien, og at billedet ikke er fra en af [Klager]|s sommerlejre.

[Klager] har generelt accepteret de @ndringer, der er sket i artiklen den 23. juli 2013. Klager har dog
anfort, at det af den @ndrede artikel stadig fremgar, at beslutningen om at s@tte tantra yoga og ashram
yoga pa negativlisten er taget pa grundlag af [Klager]s kurser, hvilket ikke er korrekt.

Desuden har [Klager] anfort, artiklens tone generelt er diskriminerende overfor [Klager], og at alle de
forkerte oplysninger insinuerer, at [Klager] ikke er en legitim folkeoplysende forening, ligesom der fore-
kommer manglende kildekritik i1 forhold til udtalelserne fra tv-programmet, der blot gentages.

Bubbers udtalelse om, at [Klager] er en sekt er ikke balanceret med modsynspunkter, og der fores ingen
beviser for udtalelsen.



I udsagnet ”Alligevel har kommunen valgt at fortsatte at stotte intensiv yoga hos [Klager]” antyder or-
det "alligevel”, at der skulle vaere noget galt med [Klager]. Det samme gor Peter Thieles udtalelse "Men
jeg mener, det er en dum ide at statte noget, der s let kan udvikle sig til en sket eller udnyttelse”.

At TV 2 senere fjerner de screendumps, der ledsagede den oprindelige artikel ma opfattes som om, at
TV 2 nu vakler i deres pastand om, at [Klager] er associeret med Tantratemplet og manipulerer folk til at
arbejde gratis i templet for derved at udnytte dem seksuelt og ekonomisk.

[Klager] er ikke pa noget tidspunkt blevet kontaktet af TV 2, og klager har dermed ikke haft mulighed
for at udtale sig om og korrigere de ukorrekte oplysninger i den péklagede artikel.

2.2 tv2.dk(nyhederne)’s synspunkter

tv2.dk har anfert, at de ved e-mail af 10. juli 2013 har tilbudt klager en reekke @ndringer i den originale
artikel. E-mailen forblev dog ubesvaret pa trods af indklagedes opfordringer til klager om at kommentere
det sendte @ndringsforslag.

tv2.dk har beklaget, at det ikke med tilstreekkelig klarhed fremgik af den forste artikel, at det ikke kun
var klager, der er blevet frataget stotte af Kebenhavns Kommune, men at det er alle centre og foreninger,
der udbyder tantra yoga, idet tantra yoga nu er kommet pd kommunens negativliste.

tv2.dk har séledes, med den @ndrede artikel, imedekommet klager pa samtlige punkter, hvor der er
grundlag herfor.

tv2.dk fastholder imidlertid, at beslutningen om at satte tantra yoga pa negativlisten har den konse-
kvens, at klager mister stotten hertil, hvorfor overskriften Yogacenter mister en tredjedel af stotten” har
dekning i de faktiske forhold.

Desuden fastholder tv2.dk, at der er deekning for oplysningen om, at kulturordferer for SF, Peter Thiele,
og Susanne Moller fremsatte forslag om at fjerne stotten fra klager efter at have set programmet.

Peter Thieles udtalelser i artiklen er udtryk for Peter Thieles vurdering af tantra yoga og forholdene i
forbindelse hermed og ikke en faktuel oplysning, der kan kraeves genmale overfor. Dog har TV 2 Nyhe-
derne imgdekommet klager ved i den opdaterede version af artiklen at praecisere, at [Klager] selv oplyser,
at der ikke forekommer seksuelle aktiviteter pd klagers kurser, og at tantra handler om, at man afholder
sig fra nogen form for udlesning.

De kilder, der medvirker i det tv-program, der henvises til i artiklen, fremkommer med deres personlige
oplevelser med klager. Disse kilder er alle vurderet pa sedvanlig kritisk vis.

Endelig har tv2.dk henvist til deres svar til klager i sagen 13-70-00495.
3 Pressenzvnets begrundelse og afgerelse:

I sagens behandling har folgende nevnsmedlemmer deltaget:
Martin Lavesen, Inger Bach, Lene Sarup og John Meinert Jacobsen.
God presseskik

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at det er massemediernes opgave at bringe korrekt
og hurtig information. S langt det er muligt, ber det kontrolleres, om de oplysninger, der gives eller gen-
gives, er korrekte. Oplysninger som kan vare skadelige, kraenkende eller virke agtelsesforringende for
nogen, skal efterproves 1 s@rlig grad, inden de bringes, forst og fremmest ved foreleggelse for den pigel-
dende. Foreleggelse bar ske sdledes, at der gives den adspurgte rimelig tid til at svare, jf. punkterne A.1
og A.3.

Pressen®vnet finder, at den paklagede artikels oplysninger, om at [Klager] fratages (dele af) deres kom-
munale stette, og at nogle af [Klager]s kurser ikke er af folkeoplysende karakterkan vere skadelige, kran-
kende eller virke agtelsesforringende for [Klager], og de har derfor skullet efterproves i sarlig grad, forst
og fremmest ved foreleggelse for klager.



Efter det for naevnet oplyste har tv2.dk 1 forbindelse med offentliggerelsen af de to 1 sag nummer
13-70-00495 paklagede udsendelser labende forseggt at indhente kommentarer fra [Klager]. I den forbin-
delse har tv2.dk forelagt [Klager] en raekke oplysninger.

Pressen@vnet finder imidlertid, at der med den péklagede artikel er tale om yderligere oplysninger end
dem, der, efter det af parterne fremlagte, er fremlagt for [Klager] i forbindelse med udarbejdelsen af ud-
sendelserne.

Under hensyn til, at tv2.dk séledes ikke, ud fra det for nevnet oplyste, har fremlagt [Klager] alle artik-
lens kraenkende oplysninger, udtaler naevnet sin kritik af tv2.dk.

Det folger videre af de vejledende regler for god presseskik, at et medie ber udvise kildekritik over for
nyhedskilderne, i seerdeleshed nér disses udsagn kan vare farvet af personlig interesse eller skadevolden-
de hensigt, jf. punkt A.2.

Sadan som sagen foreligger oplyst, finder naevnet ikke grundlag for at fastsla, at tv2.dk har undladt at
udvise den fornedne kildekritik over for Peter Thiele og Susanne Moller.

De interviewedes udtalelser fremstar tydeligt som deres egne subjektive vurderinger, og det fremgér ty-
deligt, hvilken baggrund de forskellige personer har for at udtale sig. Neevnet finder derfor ikke grundlag
for at udtale kritik af tv2.dk for at bringe og gengive udtalelserne.

Neavnet finder — ud over det kritiserede forhold — ikke 1 evrigt grundlag for at udtale kritik.
Genmeele

Det fremgéar af medieansvarslovens § 36, stk. 1, at en anmodning om genmale i massemedierne over for
oplysninger af faktisk karakter, som er egnet til at pafere nogen ekonomisk eller anden skade af betyd-
ning, og som er bragt i et massemedie, skal tages til folge, medmindre oplysningernes rigtighed er utvivl-
som.

Pressenavnet finder, at den paklagede artikels udsagn Jeg tror pa, at det er en sekt, vi har med at gore.
Den hverver mennesker, som bliver udnyttet bdde ekonomisk og seksuelt under dekke af, at de bliver
spirituelt udviklet, og som opfordres til at tage afstand fra familie og venner”, ”"Men tantra yoga er ikke
folkeoplysende, selvom det sikkert er godt for dem, der har lyst til det ” og ”Han tilfejer, at Kabenhavns
Kommune bliver ved med at folge op pa [Klager]. Det betyder bl.a. at regnskaber bliver kigget igennem,
ligesom man folger op pd de aktiviteter, som der bliver givet stotte til” tydeligt fremstir som henholdsvis
Bubber og Peter Thieles vurderinger. Da der sdledes ikke er tale om faktiske oplysninger, er [Klager] ale-
ne af den grund ikke berettiget til at {4 bragt et genmale heroverfor.

Naevnet finder videre, at udsagnet ”Pa de arlige yogasommerlejre i Bulgarien|...]” fremstar som en fak-
tisk oplysning, men ikke 1 sammenhangen er egnet til at pafore [Klager] skade af betydning, og klager er
derfor ej heller berettiget til at fa bragt et genmaele heroverfor.

Pressen@vnet finder dog, at udsagnet ”Sammen med Susanne Mgller stillede han [Peter Thiele, Presse-
navnet] forslaget om at fjerne stotten til [Klager], efter at have set "Danmark ifelge Bubber” fremstar
som en faktisk oplysning, der er egnet til at pafore [Klager] skade af betydning.

Da tv2.dk alene har henvist til en dagsorden, hvoraf fremgér, at ”Susanne Moller og Peter Thiele har
stillet forslag om, at udvalget drefter tilskud til [Klager] [...]”, finder naevnet ikke, at det er dokumenteret
utvivlsomt rigtigt, at Susanne Moller og Peter Thiele stillede forslag om fjernelse af stotten til [Klager].

[Klager] er derfor berettiget til at f4 bragt et genmele heroverfor.

Ligeledes finder nevnet, at udsagnene ”Kebenhavns Kommune har besluttet at fratage [Klager] sit til-
skud til tantrisk yoga og ashrams yoga”, “Mister halvdelen af stotten”, ”Nu har Kgbenhavns Kommune sa
besluttet sig for at sette [Klager]s to kurser tantrisk yoga og ashrams yoga pé negativlisten over den fol-
keoplysende voksenundervisning” og "Med den beslutning fra Kebenhavns Kommunes side, sa har [Kla-
ger| nu mistet halvdelen af sin stotte” fremstar som faktiske oplysninger, der er egnet til at pafore [Kla-



ger| skade af betydning, hvorfor klager som udgangspunkt ogsa er berettiget til at fa bragt et genmeele
heroverfor. tv2.dk bragte imidlertid en rettelse vedrerende disse forhold den 23. juli 2013 pa tv2.dk (nyhe-
derne). Da rettelsen findes at leve op til medieansvarslovens krav, finder navnet ikke, at der er grundlag
for at palegge offentliggerelse af genmele efter medieansvarslovens § 49 overfor disse oplysninger.

I medfor af medieansvarslovens § 49, jf. lovens § 39, palegger Pressenavnet herefter den ansvarsha-
vende redakter af tv2.dk (nyhederne) at offentliggere folgende:

’[Rubrik]

tv2.dk (nyhederne) far kritik af Pressenavnet

[Underrubrik]

tv2.dk (nyhederne) bragte artiklen Yogacenter mister stotte efter Bubbers udsendelse, men lod kun [Kla-
ger] svare pd noget af kritikken. Desuden kan en oplysning i artiklen skade yogacenteret, som derfor har
ret til at {4 bragt sin version.

[Tekst]

I artiklen stér der, at [Klager] far frataget noget af den kommunale stotte, og at ikke alle kurser er folke-
oplysende. tv2.dk har ladet [Klager] svare pd noget af kritikken, men ikke pé alle punkter. Det er imod
god presseskik, og derfor far tv2.dk (nyhederne) kritik af Pressenavnet.

I artiklen stir desuden, at to politikere efter udsendelsen "Danmark ifelge Bubber” stillede forslag om,
at kommunen fratog [Klager] den kommunale stotte. Oplysningen kan skade [Klager], og da tv2.dk ikke
kan dokumentere den, har [Klager] ret til at i sin version af sagen offentliggjort:

tv2.dk (nyhederne) oplyste den 18. juni 2013, at to kebenhavnske politikere stillede forslag om at fjerne
stotten til [Klager].

Denne oplysning er urigtig.

[Klager]

Hele sagen kan leses pa www.pressenaevnet.dk”

skskok

Pressen@vnet bemarker, at nevnet i sin arsberetning for 2005 praciserede praksis vedrerende offentlig-
gorelse pé internettet. En kendelse ber bringes 1 mediet i en periode, der svarer til den tid, i hvilken den
paklagede artikel har vaeret bragt, og der ber oprettes et link til kendelsen fra artiklen, hvis denne fortsat
bringes pa hjemmesiden.

Afgjort den 24. september 2013



