
Side 1 
 

Seernes redaktør:  
Beretning for perioden 1. marts – 31. oktober 2013  
___  
 
Hermed fremsendes den halvårlige beretning fra seernes redaktør til TV 2s bestyrelse. Beretningen gør i 
hovedtræk rede for:  
 
1. Principielle temaer  
2. Øvrige klummer fra seernes redaktør 
3. Øvrige pressenævnskendelser vedrørende TV 2   
  
Bilag:  
 
1. Omfang af seerhenvendelser  
2. Temaer for seerhenvendelser  
3. Udsnit af sager indbragt for seernes redaktør 
 
1. Principielle temaer  

Genmæle og repræsentation af den angrebne part. Flere sager for Pressenævnet og seernes redaktør har i 
den forløbne periode sat fokus på spørgsmål om genmæle og fair repræsentation af den kritiserede part. 
 
I sagen om Operation X-programmet ”Omsorg med piller og klarsyn” om opholdsstedet Startskuddet fandt 
Pressenævnet i oktober, at det havde samfundsmæssig interesse at undersøge, om der benyttes 
clairvoyance i behandlingen af anbragte unge med psykiske problemer, ligesom nævnet fandt det 
begrundet at bruge skjult kamera, fordi dokumentationen kun vanskeligt kunne fremskaffes på anden 
måde. 
 
Alligevel fik Operation X kritik for ikke at have omtalt Guldborgsund Kommunes undersøgelse, som på en 
række punkter frifandt opholdsstedet. Operation X fik endvidere kritik for ikke i tilstrækkeligt omfang at 
have medtaget Startskuddets svar på den i programmet rejste kritik.  
 
Ifølge nævnet burde TV 2 også have lagt hele det foregående forløb klart for seerne og også have oplyst 
mere tydeligt om den indledende korrespondance med den afdøde forstander for Startskuddet. Det skete 
ikke, og det finder Pressenævnet beklageligt, men ikke nok til at udtale kritik. 

I sagen om Natha Yogacenter modtog nyhederne på tv2.dk på lignende måde kritik af Pressenævnet, fordi 
Natha Yogacenter i artiklen ”Yogacenter mister støtte efter Bubbers udsendelse” kun fik mulighed for at 
svare på en del af den rejste kritik, men altså ikke hele kritikken af centeret. Det er imod god presseskik, og 
derfor fik tv2.dk kritik af Pressenævnet.  

Jeg har selv påpeget tilsvarende problemer i forbindelse med to sager i den forløbne periode.  



Side 2 
 

I sagen om tvangsvaccinering af et nyfødt barn mod hepatitis B kritiserede Herlev Hospital – efter min 
opfattelse med rette – at TV 2|NYHEDERNEs indslag ikke gav ”tilstrækkelig plads hverken til beskrivelse af 
’sagsbehandlingen’ eller de lægefaglige vurderinger”, som det hed i en mail fra hospitalet til seernes 
redaktør. For seerne fremstod det derfor som et uforståeligt overgreb, da Herlev Hospital sammen med 
Lyngby-Taarbæk Kommune med tvang valgte at vaccinere det nyfødte barn, fordi moren er kronisk bærer 
af hepatitis B.  
 
I den såkaldte plejesag fra Odense - hvor en plejemor mister besindelsen og groft overfuser sin dengang 12-
årige plejesøn - er jeg enig med plejeforældrene i, at TV 2 burde have gjort mere for at forklare, hvad der 
gik forud for den kritiserede episode i plejefamilien, så man som seer kunne forstå og danne sin egen 
mening om, hvilken sammenhæng den skjulte videooptagelse skulle ses i. 
 
Det fremgår af TV 2s etiske retningslinjer, at alle skal behandles fair og redigeres redeligt, så det bragte klip 
eller program fremstår i rette sammenhæng, at man altid undersøger en sag så grundigt som muligt, og at 
man er opmærksom på, at udsagn kan være farvet af personlig interesse eller skadevoldende hensigt. 
 
Behovet for at nuancere dækningen kan efter min opfattelse være særlig stærkt i sager som 
vaccinationssagen og plejesagen, hvor den ene part for eksempel på grund af tavshedspligt ikke har lov til 
at udtale sig om de konkrete forhold. I sådanne tilfælde er det særlig vigtigt, at journalisterne forholder sig 
kritisk til den angribende part og på en fair og afbalanceret måde sørger for at lægge alle relevante 
oplysninger frem, så seerne selv kan bedømme sagen. 
 
2. Øvrige klummer fra seernes redaktør 

Go’ morgen Danmark i fisk. TV 2 har i Pressenævnet fået – fortjent – kritik for ikke at have styr på fakta i et 
indslag om fisk i Go’ morgen Danmark. Kendelsen faldt efter et usædvanligt forløb, hvor TV 2 ellers havde 
beklaget de fejlagtige påstande. 
 
Det var Danmarks Fiskeriforening, som indbragte sagen for Pressenævnet, efter at kokken ”Guf” i et direkte 
indslag 28. februar 2013 påstod, at otte ud af ti fisk bliver smidt ud, at kuller er en kystnær fisk, og at 
torsken er næsten uddød i Vesterhavet, samt at fisken ofte ligger fem-seks dage på køl, inden den kommer i 
land.  Der var ikke dokumentation for disse påstande, og et enigt Pressenævn valgte derfor at kritisere TV 2. 

Sagen fik imidlertid et lidt usædvanligt forløb, selv om redaktionen fra starten havde tilbudt Danmarks 
Fiskeriforening berigtigelse og genmæle, hvilket er sædvanlig praksis. I sådanne tilfælde samarbejder 
mediet med klageren om at udarbejde en tekst, der nøjagtigt redegør for, hvad fejlen går ud på, og hvad 
det er, der skal rettes. 

Danmarks Fiskeriforening svarede aldrig TV 2 men valgte at stå stejlt på sin klage til Pressenævnet.  

19. april 2013 valgte TV 2 og Go’ morgen Danmark alligevel at bringe en berigtigelse af samtlige Danmarks 
Fiskeriforenings kritikpunkter. Berigtigelsen fik imidlertid også kritik af Pressenævnet, som fandt den 
upræcis, ligesom nævnet fandt, at ”berigtigelsen efter sin form og sit indhold kan give seerne indtryk af en 
vis manglende grad af seriøsitet hos mediet over for det omhandlede emne og den bragte berigtigelse”. 



Side 3 
 

TV 2 blev derfor pålagt at offentliggøre Pressenævnets kendelse i en ny udsendelse i Go’ morgen Danmark. 
Det skete 30. maj.  

I min konklusion skrev jeg, at det trods det usædvanlige forløb var en god kendelse, fordi den indskærper 
mediernes pligt til – så langt det er muligt og også i direkte programmer - at kontrollere, at de oplysninger, 
der gives eller gengives, er korrekte. Det var de ikke i Go’ morgen Danmarks tilfælde. 

Bandekrigerne. TV 2s to dokumentarfilm om ”Bandekrigerne” 10. og 11. april 2013 gav et interessant 
indblik i en kriminel underverden og to meget sammensatte personligheder, nemlig Abde Benarabe, også 
kaldet ”Lille A”, og den tidligere HA-rocker Brian Sandberg. Programmerne indeholdt imidlertid flere løse 
ender, og en række seere henvendte sig derfor både før og efter programmerne til seernes redaktør med 
kritik af TV 2 og instruktøren Thomas Heurlin, som blev beskyldt for at ville ”forherlige” kriminelle. 
 
Præmissen blev fra starten understreget i TV 2s foromtale, hvor det hed, at ”det handler om hierarki, 
hashhandel og magten i den kriminelle underverden”. 
 
I de to udsendelser lykkedes det et par steder for de medvirkende at fremstille sig selv i et måske lidt vel 
positivt lys, men efter min vurdering skal man ikke undervurdere seerne. De ved godt, at de to 
hovedpersoner i ’Bandekrigerne’ forsøger at kringle sig uden om, når spørgsmålene bliver alt for konkrete. 
 
Det er selvfølgelig en svaghed ved den type programmer, at der er spørgsmål, som ikke bliver besvaret. 
Alligevel er det efter min opfattelse vigtigt at se, hvordan personer i et ellers lukket miljø tænker og 
formulerer sig, når de skal fortælle om sig selv.  
 
Det er væsentligt, at tv-stationer er med til at give seerne viden om, hvad der foregår i hjørner af 
samfundet. I det samlede billede mener jeg derfor, at de to programmer havde deres berettigelse – selv om 
der flere steder var løse ender. 
 
Rolf Sørensens sene indrømmelse. Efter flere år med hårdnakkede benægtelser valgte TV 2s 
cykelkommentator Rolf Sørensen omsider at gå til bekendelse omkring sit tidligere doping-misbrug. Det 
skete i et interview i TV 2|NYHEDERNE 18. marts 2013 kl. 19. Det var positivt, at den tidligere toprytter 
endelig krøb til korset, selv om en række spørgsmål stadig står ubesvarede.  
 
Rolf Sørensens bekendelse førte hurtigt til en række henvendelser til TV 2 og seernes redaktør. Flere seere 
kritiserede således TV 2 for beslutningen om at lade Rolf Sørensen fortsætte som kommentator. Det er 
imidlertid efter min opfattelse helt forståeligt, at TV 2 gerne vil beholde Rolf Sørensen som 
cykelkommentator. De forhold, han kritiseres for, ligger mere end ti år tilbage, idet han sluttede sin aktive 
karriere i 2002.  
 
Problemet er imidlertid, at en række spørgsmål stadig står tilbage uden svar.  
 
Rolf Sørensen blev i interviewet i NYHEDERNE stillet en række relevante spørgsmål, men var med NEWS-
chef Mikkel Hertz’ ord til fagbladet Journalisten ”relativt tilbageholdende med at indvie os i detaljerne om 
sit dopingmisbrug”.  



Side 4 
 

Samlet set var det dog tilfredsstillende, at Rolf Sørensen omsider brød tavsheden. Den store lakmus-test for 
ham – og TV 2 – bliver imidlertid at vise, at doping ikke længere er noget tabu-emne, som han ikke kan tale 
med om. Hans indrømmelse i marts var nøje afmålt, ligesom den kom meget sent.  

3. Øvrige pressenævnskendelser vedrørende TV 2 

Klage over TV 2 og seernes redaktør. En seer klagede i september over, at TV 2 efter den pågældendes 
opfattelse ikke omtaler, hvordan fædre bliver behandlet i samværssager. Samtidig blev der klaget over, at 
seernes redaktør ikke har grebet ind over for denne påståede undladelse. Klagen over seernes redaktør 
blev 30. september afvist, da redaktøren ikke er omfattet af Pressenævnets kompetence. TV 2 bestemmer 
selv, hvad mediet bringer. Derfor blev klagen over TV 2’s manglende omtale af fædres behandling i 
samværssager også afvist. 

Operation X: Fitnesskongen og rengøringsfyrsten. TV 2 fik ingen kritik, da Pressenævnet i august 
behandlede en klage fra fitness-organisationen Concept 10 10. Nævnet lagde i sin afgørelse vægt på, at det 
ved voldgiftskendelse var fastslået, at firmaet havde fremlagt utilstrækkelige budgetter i forbindelse med 
en franchise-aftale. På den baggrund fandt nævnet, at det var velbegrundet, at journalisten gav sig ud for at 
være en potentiel franchisetager uden at præsentere sig som journalist, idet der – som det hed i kendelsen 
- ikke var praktisk mulighed for at få klagers forretningsmetoder belyst realistisk på anden måde. Concept 
10 10 havde også over for Operation X’s ”muldvarp” fremlagt utilstrækkelige budgetter. Ifølge 
Pressenævnet havde sagen klar samfundsmæssig interesse. 

Garagebarn. En klage over artiklen ”Politi leder efter nyt garagebarn”, som blev bragt på tv2.dk i februar 
2013, blev 22. maj afvist af Pressenævnet, fordi klagen først blev indsendt efter udløbet af fristen på fire 
uger. TV 2 havde forinden i henhold til reglerne besvaret forældrenes henvendelse. Nævnet lagde i sin 
afgørelse vægt på, at klagerne senest ved Pressenævnets e-mail af 3. maj 2013 blev gjort bekendt med 
fristen for at klage over TV 2s afgørelse. 

LARS BENNIKE, 08.11.2013 

 

 

 

 

 

 

  



Side 5 
 

Bilag: 

1. Omfang af seerhenvendelser  
2. Temaer for seerhenvendelser  
3. Udsnit af sager indbragt for seernes redaktør 
 
1. Omfang af seerhenvendelser  
 
I overensstemmelse med kravene i Medieaftalen for 2007-2010 har jeg i samarbejde med TV 2s tekniske 
afdeling fortsat arbejdet med at ”foretage en løbende registrering af henvendelser til TV 2|DANMARK A/S, 
herunder klager over TV 2|DANMARK A/S’ virksomhed”. Hovedparten af alle henvendelser foregår via 
mails.  
 
TV 2 har ifølge den elektroniske registrering i perioden 1. marts til 31. oktober 2013 modtaget knap 
116.000 mails via stationens offentlige mailadresser NYHEDERNE, SPORTEN, Zulu, Charlie, FILM og seernes 
redaktør. Af de modtagne og registrerede godt 116.000 mails, som også indeholder et meget stort antal 
pressemeddelelser, spam-mails o.l., blev knap 8.000 enten besvaret direkte eller sendt videre til besvarelse 
eller orientering for de relevante redaktioner og afdelinger. Dertil skal lægges anslået omkring 4.000 
besvarede mails, som på grund af tekniske problemer ikke er medtaget i den elektroniske registrering. 
 
TV 2 Digitals kundeservice modtog i perioden omkring 43.800 mails. Cirka en tredjedel af henvendelserne 
kom via telefon, mens resten blev modtaget via mail eller direkte på web. Antallet af henvendelser toppede 
i juli i forbindelse med Tour de France samt i oktober i forbindelse med relanceringen af TV 2 Play, 
nyhederne.tv2.dk samt overførsel til nyt CMS-system i Kundeservice. Nye apps til Apple og Android gav 
også øget trafik i oktober. Kundetilfredsheden er i samme periode steget fra 88 til 95 procent. 

Omkring 65 procent af henvendelserne drejede sig om TV 2 Play. En stor del af disse henvendelser 
handlede om hjælp til teknisk fejlsøgning, mens andre drejede sig om økonomiske spørgsmål, 
salg/oprettelse og opsigelse af aftaler. 17 procent af henvendelserne til TV 2s kundeservice drejede sig om 
tv2.dk og undersider (f. eks. Nyhederne.tv2.dk, Spigo, spilskyen og Vejret). 12 procent drejede sig om TV 2 
og dets programmer via almindeligt tv, mens 4 procent omhandlede tvtid.dk. 2 procent af henvendelserne 
handlede om problemer med tekst-tv. 

Omkring 3.200 seere har i perioden henvendt sig til seernes redaktør via den offentlige mailadresse med 
kritik, spørgsmål og kommentarer til udsendelser og indslag på tv samt artikler på tv2.dk. Dertil kommer 
mails til min personlige mailadresse, ligesom et mindre antal seere har henvendt sig pr. telefon eller brev. 
En række af disse henvendelser er i overensstemmelse med proceduren sendt videre til besvarelse i TV 2s 
afdelinger, og derefter er nogle af dem vendt tilbage til behandling hos undertegnede. I andre tilfælde er 
henvendelser stilet direkte til mig med anmodning om en vurdering.  
 
Ifølge opgørelsen har TV 2 og seernes redaktør via offentlige adresser modtaget i alt 2.769 mails, der blev 
kategoriseret som kritik/kommentar, 1.950 som spørgsmål, 1.270 som forslag, 80 som ”kritik af dårligt 
sprog”, mens 65 havnede i kategorien ”ros”. 177 mails blev behandlet som klager.  



Side 6 
 

2. Temaer for seerhenvendelser   

TV 2 og seernes redaktør har i perioden fra marts til oktober modtaget omkring 280 mails med kritik af 
tekst-tv. Sportens sider blev i juni og juli ramt af tekniske nedbrud, men der har i perioden også været mere 
generel kritik af manglende opdatering af en række sider.  

Tilsvarende er der i perioden registreret omkring 1.000 mails med kritik af reklamer, mens antallet af 
henvendelser med kritik af genudsendelser landede omkring 600.   

TV 2|Teknik modtog omkring 80 henvendelser om problemer med at modtage TV 2s signal. En del af 
forklaringen er, at YouSee i maj havde problemer med distributionen, hvilket også ramte TV 2s kanaler. 70 
seere klagede i samme periode over problemer med undertekster, mens afdelingen modtog over 40 klager 
over lyd, blandt andet i forbindelse med reklamer. 

På programsiden er ’Vild med dans’ et af de programmer, som har udløst flest henvendelser fra TV 2s 
seere. TV 2 og seernes redaktør har således modtaget knap 900 henvendelser om programmet siden 
sæsonstarten i september, og af dem handler knap 500 om Allan Simonsens fortsatte deltagelse som følge 
af et stort antal sms-stemmer fra seerne.  

Til sammenligning har TV 2 og seernes redaktør i hele perioden modtaget knap 500 mailhenvendelser 
vedrørende ’Go’ morgen Danmark’, mens et par hundrede henvendelser drejer sig om ’Go’ aften Danmark’. 
For ’Go’ morgen Danmarks’ vedkommende er der tale om en nedgang i antallet af henvendelser. 

TV 2s og Kræftens Bekæmpelses årlige ’Knæk Cancer’-kampagne var genstand for godt 200 henvendelser. 
Det overvejende flertal er positive, mens nogle få har stillet kritiske spørgsmål vedrørende samarbejdet.  

NYHEDERNE modtog i foråret en del mails med kritik under og efter lærer-konflikten. Kritikken kom blandt 
andet fra lockoutede lærere, som påpegede mindre fejl i forbindelse med den journalistiske dækning af 
overenskomstmæssige finesser, ligesom det blev påtalt, at folkeskolens afgangsprøve fejlagtigt blev omtalt 
som en eksamen.   

Tilsvarende udløste et indslag om lægers manglende opfølgende besøg hos ældre, der er udskrevet fra 
sygehuset, kritik fra flere praktiserende læger. Lægerne kritiserede, at det ikke fremgik af NYHEDERNE, at 
ansvaret for de manglende opfølgende besøg ligger hos kommunerne og altså ikke hos de praktiserende 
læger. 

Frigivelsen af de danske søfolk i Somalia førte til et mindre antal henvendelser til NYHEDERNE fra seere, 
som fandt det kritisabelt, at TV 2s reporter for rullende kamera overbragte budskabet om sønnens 
frigivelse til Søren Lyngbjørns forældre på Als. Dokumentaren om gidslernes tid i fangenskab udløste til 
gengæld kun ganske få seerreaktioner. 
 
Flere seere kritiserede i juni simultantolkningen af den amerikanske præsident Obamas tale i Berlin, fordi 
de hellere ville høre den på originalsproget. 
 



Side 7 
 

En række seere kritiserede i oktober dækningen af sagen om Lars Løkke Rasmussens rejser for 
klimaorganisationen GGGI, idet flere fandt, at der var tale om en hetz mod Venstres formand. Flere seere 
tilsluttede sig desuden kritikken fra ’Den korte Avis’ af, at TV 2 skulle have manipuleret med udtalelser fra 
den norske regering. 
 
Endelig har NYHEDERNE og NEWS i slutningen af oktober modtaget en del mails med kritik af, at flere 
reportere ikke var iklædt korrekt sikkerhedsudstyr under dækningen af den kraftige storm 28. oktober. TV 2 
blev desuden i flere mails kritiseret for at koncentrere dækningen af stormen omkring hovedstadsområdet. 
 
SPORTEN modtog i marts og april en del mails med kritik af TV 2s beslutning om at beholde Rolf Sørensen 
som cykelkommentator efter hans indrømmelse af at have taget doping. Kritikken er siden stilnet af og har 
ikke for alvor været et tema for eksempel i forbindelse med dækningen af Tour de France. Her beklagede 
flere seere sig til gengæld over, hvad de opfattede som en hetz mod Bjarne Riis, fordi de ikke ”gad” høre 
mere om doping. Desuden har der i perioden været en del kritiske henvendelser fra seere, som finder, at 
TV 2 dækker for få cykelløb. Der har blandt andet været kritik af, at TV 2 ikke dækker Flandern Rundt. 
 
Omkring 50 seere klagede i maj over problemer i forbindelse med finalen i Giro d’Italia. Etapen blev 
forsinket på grund af ekstremt dårligt vejr, og det betød, at de sidste ryttere kørte over målstregen kl. 17.32 
– samtidig med at DM-finalen i håndbold gik i gang i Gigantium i Aalborg. Der blev derfor først vist 
håndbold fra kl. 17.38. 
 
I juni modtog SPORTEN en hel del mails vedrørende dækningen af Le Mans, blandt andet fra seere, som 
kritiserede, at man ikke dækkede samtlige 24 timer, men blandt andet sendte fodboldkamp fra 
Confederations Cup i løbet af aftenen. Tilsvarende klagede en del seere i august over, at både EM i 
kvindefodbold og VM i svømning ikke blev dækket mere massivt. Endelig modtog SPORTEN en del klager i 
forbindelse med den uheldige afslutning på kampen mellem Aalborg Håndbold og Bjerringbro-Silkeborg i 
september, da en fejl på en afviklingsserver betød, at TV 2s seere blev snydt for den sidste del af kampen.   
 
En del seere har i oktober klaget over TV 2s ansættelse af Peter Schmeichel som ny fodboldvært på 
landsholdsdækningen. Kritikken skyldes blandt andet Schmeichels direkte opfordring til Morten Olsen om 
at søge forlængelse som landstræner. Andre seere har kritiseret TV 2 for ”københavneri” i forbindelse med 
dækningen af de danske kvindefodboldholds kampe i Champions League.  

TV 2 FRI har generelt fået en positiv modtagelse fra seerne med mange forslag til programmer og indslag. 
En del seere har dog kritiseret den nye kanal for at se stort på sikkerheden – blandt andet i forbindelse med 
indslag i ”Frihuset”, hvor værten benyttede en motorsav uden at være iført korrekt sikkerhedsudstyr. 

3. Udsnit af sager indbragt for seernes redaktør 

Bent Jensen frifundet: En seer, Niels Kamp, kritiserede 25. oktober 19-NYHEDERNEs dækning af Østre 
Landsrets frifindelse af professor Bent Jensen for injurier mod journalist Jørgen Dragsdahl, idet han fandt 
indslaget tendentiøst. Ifølge Niels Kamp bestod indslaget af en ”summarisk, men biased gennemgang af 
dommen, hvorefter Jørgen Dragsdahl fik stillet en mikrofon og en forstående studievært til rådighed. Niels 



Side 8 
 

Kamp pegede konkret på, at TV 2 ifølge ham ikke fortalte, at Bent Jensens omtale af Dragsdahl var 
”berettiget”. 

I mit svar anførte jeg, jeg ikke er enig i, at dækningen var tendentiøs, selv om jeg er enig i, at der var tale 
om en kortfattet gennemgang, når man tager i betragtning, at Landsrettens afgørelse fylder 101 sider.  

Det fremgik imidlertid af det direkte interview med Jørgen Dragsdahl, at Bent Jensen ikke ”havde grebet 
sine beskyldninger ud af den blå luft”. Dragsdahl havde – som studievært Mikael Kamber fremhævede – 
”stærke holdninger” og ”forbindelser til Sovjetunionen” under den kolde krig, ligesom ”PET kørte en 
efterforskning gennem flere år” mod ham. 

 På den baggrund fandt jeg ikke anledning til kritik, da det ligger i nyhedsudsendelsers karakter, at der kun 
er begrænset tid til at redegøre for ofte komplicerede forhold. I dette tilfælde mener jeg, at man loyalt 
sørgede for at viderebringe de væsentligste pointer – herunder også Jørgen Dragsdahls kritik af, at han ikke 
har haft adgang til de hemmelige PET-dokumenter, som Bent Jensen baserer sin kritik på. 

Klage over dækning af ”plejemor”-sag. Plejeforældrene i den såkaldte plejesag fra Odense klagede i 
september til seernes redaktør over dækningen af sagen i NYHEDERNE samt på tv2.dk. Ifølge klagerne, som 
ønsker at være anonyme, har TV 2 tilsidesat de generelle krav for god presseskik samt TV2s interne 
etiske retningslinjer.  

I deres klage fremhævede plejeforældrene blandt andet, at sagen efter deres opfattelse ikke havde 
offentlig interesse, og at videoen, som lå til grund for såvel indslag som artikler, ikke var dagsaktuel, 
ligesom de kritiserede, at TV 2 ikke havde oplyst seerne om den biologiske mors partsinteresse i at bringe 
sagen ud i offentligheden næsten fire måneder efter, at episoden i plejefamilien fandt sted. 
Plejeforældrene klagede desuden over, at det af TV 2s dækning fremgik, at de ikke ”ønskede” at udtale sig, 
når forholdet var, at de på grund af tavshedspligt ikke havde mulighed for at kommentere sagen. 

Samlet set fandt plejeforældrene, at TV 2s dækning af sagen var utroværdig, unfair og uredelig og blottet 
for socialt, etisk og moralsk ansvar overfor plejefamilien og de involverede børn. ”Den uprofessionelle 
dækning af sagen har medført udfordringer i børnenes dagligdag, idet børnenes identitet og problemer 
blev kendt i en bred kreds af mennesker”, hed det således i klagen. 

TV 2|NYHEDERNE afviste i sit svar samtlige klagepunkter, idet man blandt andet anførte, at den biologiske 
mors interesser i sagen ikke havde betydning for afgørelsen af, om den skjulte optagelse kunne bringes. 
Man fandt i øvrigt den biologiske mors interesser i sagen uvedkommende, da der efter NYHEDERNEs 
vurdering var tale om en episode helt uden for hendes kontrol. NYHEDERNE tog i svaret ikke stilling til, at 
sagen på den biologiske mors foranledning først blev offentliggjort flere måneder efter, at episoden i 
plejefamilien fandt sted. 

I mit svar til plejefamilien skrev jeg, at jeg er enig med TV 2 i, at det er en sag af samfundsmæssig interesse, 
når børn anbragt i det offentliges varetægt udsættes for et svigt af en type som i den foreliggende sag. 
Odense Kommune besluttede efter TV 2s omtale af sagen at fjerne to af børnene fra plejefamilien, fordi 
man skønnede, at det var for stor en belastning at skulle tage vare på fem plejebørn, og på den baggrund 
var det efter min opfattelse berettiget at rejse sagen i offentligheden. 



Side 9 
 

Set fra min stol var det desuden berettiget at vise den skjulte optagelse, da jeg ikke skønner, at 
dokumentationen kunne være fremskaffet på anden måde. Den lange sekvens var endvidere et væsentligt 
element i dokumentationen af, at episoden gik helt over gevind, og for de fleste seere derfor må forstås 
som et uacceptabelt overgreb. 

Til gengæld er jeg enig med plejefamilien i, at videoen ikke var dagsaktuel, og at TV 2 burde have forklaret 
bedre om baggrunden for episoden, og om hvorfor sagen først kom frem i offentligheden efter næsten fire 
måneder.  

I den forbindelse er det efter min vurdering væsentligt, at den biologiske mor, som selv har oplyst, at hun 
har en borderline-diagnose og ifølge en psykologisk udredning mangler empati for børn, i samme periode 
fik tvangsfjernet sit nyfødte barn, der er nummer syv i rækken. Det kan have været medvirkende årsag til, 
at hun valgte at gå til medierne på et tidspunkt, hvor man ellers måtte formode, at der var faldet ro over 
sagen i plejefamilien. Det burde derfor have fremgået af TV 2s dækning. 

Tilsvarende burde TV 2 have forklaret nærmere om, hvad der førte op til konflikten mellem plejemoren og 
den 12-årige plejesøn. Ikke som undskyldning i forhold til plejemoren – hvis tab af besindelse over for den 
12-årige dreng er stærkt kritisabel – men som forklaring til seerne om, hvordan og hvorfor det kunne gå så 
galt. Det kunne have løftet dækningen i TV 2|NYHEDERNE til en generel og principiel debat om, hvorfor og 
hvornår det kan gå galt i plejefamilier med børn fra en socialt og psykisk belastet baggrund.  

Væsentlige elementer var ikke med i dækningen – det gælder for eksempel også begrundelsen for Syd og 
Sønderjyllands Politis beslutning om at frafalde sigtelsen mod plejemoren, hvor 19-NYHEDERNE 4. 
september undlod at nævne, at drengen ifølge samstemmende vidneforklaringer havde optrådt voldeligt 
og truende forud for episoden med plejemoren. Det blev nævnt på nettet og i indslaget kl. 18, men det 
burde have været med i NYHEDERNEs hovedudsendelse, hvor sagen startede to måneder tidligere. 

Den bandende kok. 21 seere klagede i august til seernes redaktør over, at kokken Louisa Lorang bandede i 
programmet ”Jagten på det grønne guld”.  

”Hun er uden en tvivl en dygtig kok og har også et sødt væsen. Men ”pissegodt”, ”fandme” og ”sgu” er 
måske lige i overkanten af, hvad jeg har lyst til at høre i et ganske almindeligt madprogram”, skrev en af de 
utilfredse seere. 

En optælling viste, at kokken bandede 23 gange alene i det første program i serien.  

Det fremgår af TV 2s etiske retningslinjer, at ”TV 2 tilstræber, at værter og medarbejdere både i tale og 
skrift undlader brug af bandeord. Kraftudtryk og slang kan dog i visse tilfælde forekomme, hvis det er 
redaktionelt begrundet”. 

Ifølge TV 2s redaktør på programmet taler den pågældende kok et ”moderne og farverigt” sprog, som 
findes inden for hendes fag. TV 2 arbejder på at forbedre hendes sprog som vært, men ønsker på den 
anden side ikke at tage ”ægtheden” ud af hende. 

På den baggrund fandt jeg ikke anledning til kritik, da der – som jeg skrev i mit svar til de 21 seere - var tale 
om ”bandeord i den lettere genre, som er almindelige i restaurationsbranchen og derfor falder naturligt for 
hende.” 



Side 10 
 

To klager fra Startskuddet. Opholdsstedet Startskuddet klagede i juli og august til seernes redaktør over 
omtale på Operation X’s side på Facebook i forbindelse med omtale af programmet ”Omsorg med piller og 
klarsyn”. Opholdsstedet klagede over, at man ikke havde fået genmæle i forbindelse med et svar til en 
bruger på Facebook, samt at der tilsyneladende var ændret i foromtalen af det pågældende Operation X på 
tv2.dk, da programmet endelig blev sendt 18. april. Startskuddet klagede til seernes redaktør, fordi 
Facebook ikke er tilmeldt Pressenævnet, og fordi opholdsstedet skønnede, at en ændring af foromtalen på 
tv2.dk måtte være i strid med TV 2s etiske retningslinjer.  

I mit svar til Startskuddet anførte jeg, at det efter min opfattelse var tilstrækkeligt og helt i tråd med TV 2s 
etiske retningslinjer, når redaktionen bag Operation X på Facebook gjorde opmærksom på, at Startskuddet 
har en anden opfattelse af forholdene på institutionen, end den der fremlægges af de unge og deres 
pårørende i programmet.  

”Der er tale om en programforomtale og ikke en detaljeret gennemgang af programmet, og det fremgik i 
øvrigt af opslaget på Facebook, at Startskuddet har fået mulighed for at kommentere den kritik, der bliver 
rejst i programmet”, skrev jeg i mit svar til Startskuddet. 

Med hensyn til spørgsmålet om foromtalen på tv2.dk oplyste jeg, at den første artikel blev fjernet fra sitet, 
da den oprindelige udsendelse blev taget af programplanen 19. februar 2013 som følge den tidligere 
forstanders død. Artikel nummer 2 blev offentliggjort på tv2.dk i april, da TV 2 havde besluttet at udsende 
en ny og på væsentlige punkter omredigeret udgave af programmet 18. april 2013. 

”Formelt set er der tale om særskilte programomtaler til to ikke identiske programmer. Jeg finder derfor 
ikke anledning til at rette kritik mod TV 2 for ikke have henvist til den oprindelige programomtale i 
forbindelse med det endelige program”, skrev jeg i mit svar til Startskuddet. 

Narkohandel på Facebook. To seere klagede i juli til seernes redaktør over et indslag i NYHEDERNE om en 
Facebook-side, hvor der arrangeres handel med narkotika. En af klagerne var far til en datter, som havde 
modtaget en del ubehagelige henvendelser som følge af NYHEDERNEs indslag og klip på tv2.dk. 

”Min datter hverken sælger eller køber stoffer hverken fra denne hjemmeside eller andre steder. 
[…]Hendes deltagelse på hjemmesiden skyldes, at der er mange andre aktiviteter på siden, bl.a. debat om 
musikken Tramp, som har min datters interesse”, skrev faren i sin henvendelse til seernes redaktør. 

I mine svar anførte jeg, at den pågældende Facebook-gruppe havde et betydeligt antal medlemmer, 
hvorfor TV 2 har vurderet, at indholdet i henhold til Pressenævnets praksis må betragtes som offentligt 
tilgængeligt materiale, ligesom spørgsmål om organisering af handel med narkotika betragtes som et emne 
af samfundsmæssig betydning.   

”Jeg har forelagt din klage for redaktionen på NYHEDERNE og TV 2 Digital og kan oplyse, at samtlige navne 
som følge af din henvendelse er sløret på tv2.dk, ligesom man har fjernet links til indslaget på såvel tv2.dk 
som TV 2 Play”, skrev jeg i mit svar til de to seere. 

Navn på plejebarn. En bedstefar klagede i juni til seernes redaktør over dækningen af en sag, hvor hans 
barnebarn er anbragt i pleje. Samtidig med at han fandt sagen langt mere nuanceret, end det der blev vist i 
de tre nyhedsindslag, kritiserede han NYHEDERNE for at nævne den niårige piges navn.  



Side 11 
 

I mit svar oplyste jeg, at TV 2 flere gange havde henvendt sig til den biologiske far for at høre hans version 
af sagen, ligesom man adskillige gange havde været i kontakt med Brøndby Kommune, men at ingen af 
parterne ønskede at udtale sig til citat. 

Samtidig anførte jeg, at det efter min vurdering har principiel og offentlig interesse, når en kommune 
kritiseres for at have tilsidesat reglerne om børnesamtale i forbindelse med anbringelse af et niårigt barn, 
ligesom spørgsmål om plejefamiliers forhold er en offentligt relevant sag.  

Jeg fandt derfor ikke anledning til kritik af TV 2 for at have dækket sagen. Til gengæld var jeg enig med 
bedstefaren i, at det ikke var nødvendigt at nævne hans barnebarns navn i indslagene. TV 2|NYHEDERNE 
meddelte derefter familien, at TV 2 ikke vil omtale barnets navn i en eventuel fremtidig dækning af sagen. 

Grædende teenager på Facebook. Flere seere klagede i april til TV 2 og seernes redaktør over et 
nyhedsindslag med en grædende teenager fra en Justin Bieber-koncert, som af NYHEDERNE blev lagt ud på 
tv2.dk og Youtube, hvor det hurtigt blev set mere end 200.000 gange. Indslaget spredte sig derfra til 
Facebook, hvor det blev delt og kommenteret af adskillige tusinde brugere. 

”Det kræver næppe den store styrmandseksamen at forudse, hvad det kan gøre mod sådan en pige, at hun 
på skammeligste vis bliver fanget på meget emotionelt tidspunkt, og udstillet på landsdækkende tv på den 
måde. Ej heller at klippet naturligvis ender på Facebook og andre sociale medier, og at hun naturligvis bliver 
sablet ned og kaldt de skrækkeligste ting efterfølgende. Jeg vil mene, at I har en professionel forpligtelse til 
at overveje konsekvenserne af jeres indslag, inden I sender dem”, skrev en seer i sin klage til seernes 
redaktør. 

TV 2 valgte derefter at af-indeksere klippet på tv2.dk og fjerne det fra Youtube. Til gengæld viste det sig 
noget vanskeligere at få det væk fra Facebook, hvor det dukkede op på nye sider, hver gang det var fjernet 
fra Justin Biebers fanside. 

Bendtners spritkørsel. Flere seere klagede i marts til seernes redaktør over NYHEDERNEs dækning af sagen 
om landsholdsspilleren Niclas Bendtners spritkørsel i det indre København. Det blev i den forbindelse 
kritiseret, at TV 2s nyhedsdirektør i programmet ”Presselogen” på NEWS forsvarede dækningen med, at 
sagen havde offentlig interesse. 

I mit svar anførte jeg, at Niclas Bendtner er den mest profilerede fodboldspiller på det danske landshold. 
Han er derfor ikke bare en tilfældig person, der er taget for spritkørsel. 

”Bendtner er rollemodel for tusindvis af fodboldfans – ikke mindst unge – og på den baggrund er det 
oplagt, at en sådan sag vil blive dækket på TV 2”, skrev jeg til de utilfredse seere. 

____ 

 


