Retsinformation
Udskriftsdato: 22. februar 2021

KEN nr 9186 af 28/04/2010 (Gzldende)

Pressenavnets kendelse i sag nr. 2010-6-0968

Ministerium: Justitsministeriet Journalnummer: 2010-6-0968



Pressenavnets kendelse 1 sag nr. 2010-6-0968

Resumé
Klagerne — to personer — klagede over et tv-indslag om deres anholdelse i "Nyhederne” pd TV 2.
Pressenzevnets begrundelse og afgerelse:

Det er en betingelse for at klage til Pressenzvnet, at klageren har retlig interesse i det forhold,
som der klages over. Det indebzerer, at man selv som person, organisation, virksomhed eller lignen-
de skal vaere omtalt, afbilledet eller pa anden made identificeret i mediet.

Pressenzevnet bemzerker i evrigt, at nzevnet pa sit plenarmode den 28. juni 2007 har vedtaget
at praecisere sin praksis vedrerende retlig interesse siledes, at klagen realitetsbehandles, hvis klager
direkte eller indirekte er navnt eller afbildet, uanset vedkommende ikke matte kunne identificeres.
Da klagen angéir TV 2s offentliggerelse af optagelser af klagernes anholdelse, har klagerne retlig
interesse i, at f klagen realitetsbehandlet.

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at der i videst muligt omfang skal felges
en klar saglig linje ved afgoerelsen af, hvilke sager der omtales, og i hvilke tilfzelde navne pa de im-
plicerede nzevnes. En sigtets eller tiltalts navn eller anden identificering ber udelades, nar ingen al-
men interesse taler herfor.

Pressenzvnet finder, at der er en almen interesse i at bringe det piklagede tv-indslag. Ansig-
terne pa klagerne og bilens registreringsnummer var slerede i indslaget. Naevnet finder herefter, at
TV 2 har foretaget en effektiv anonymisering af klagerne, siledes at de ikke kunne genkendes af
andre end den kreds, der i forvejen havde kendskab til sagen. Naevnet udtaler herefter ikke sin kri-
tik af TV 2 for at offentliggore de anonymiserede tv-optagelser.

Pa baggrund af politiets formodning om, at der var tale om en esteuropzisk tyvebande, finder
naevnet heller ikke grundlag for at kritisere TV 2 for at henvise til klagernes nationalitet.

Det omtales i indslaget, at de to afbildede personer, havde forsegt at foretage et indbrud. Dette
viste sig efterfolgende ikke at veere korrekt, idet klagerne — de to afbildede personer — rettelig ikke
havde noget med indbruddet at gere. Da klagerne ikke umiddelbart kan identificeres, finder naev-
net ikke grundlag for at kritisere, at TV 2 ikke berigtigede forholdet.

Neevnet finder, at TV 2 heller ikke i ovrigt har tilsidesat god presseskik.

Det folger af medieansvarslovens § 36, stk. 1, at anmodning om genmeele over for oplysninger
af faktisk karakter, som er egnet til at pifore nogen ekonomisk eller anden skade af betydning, og
som er blevet bragt i et massemedie, skal tages til foelge, medmindre oplysningernes rigtighed er
utvivlsom.

Pressenzvnet finder, at oplysningerne om klagernes involvering i indbruddet er forkerte. Da
klagerne ud fra optagelserne ikke kan identificeres af andre end personer med et kendskab til sag-
en, finder nzevnet imidlertid, at forholdet ikke er egnet til at pafere klagerne skade af betydning.
[K1] og [K2] er derfor ikke berettiget til at fa bragt et genmzele.



[A] har pa vegne af [K1] og [K2] klaget til Pressenaevnet over et indslag bragt pd TV 2 den 24. februar
2010, idet klagerne mener, at god presseskik er tilsidesat. Klagen omfatter endvidere TV 2s afslag pd gen-
mele.

Sagen er behandlet sammen med sag nr. 2010-6-0957, [K1] og [K2] mod ekstrabladet.dk og sag nr.
2010-6-0958, [K1] og [K2] mod Nordkysten.nu. Disse sager vedrerer omtale af samme anholdelse.

1 Sagsfremstilling
TV 2 bragte den 24. februar 2010 kl. 18.00 folgende indslag i Nyhederne:

”Speak: En politimand blev 1 formiddags stukket ned med en skruetrekker, da han overrumplede to ind-
brudstyve. Det skete i Alsgarde i Nordsjelland. Politimanden, der selv bor i huset, horte to bulgarske ty-
veknagte. Han forsegte at stoppe den ene, men blev angrebet med skruetraekkeren. De to mand pé 25 og
37 ar stak af, men blev kort efter anholdt af en politipatrulje i omradet.”

Af billedsiden til indslaget fremgik optagelser fra anholdelsen af to mand, [K1] og [K2]. Ansigterne
kan ikke ses, idet en politimand stér foran den ene mand, og ansigtet pa den anden er sleret med en mane.
Nummerpladen pé bilen, de anholdte kerte i, var sloret.

Et identisk indslag blev samme dag lagt pa tv2.dk til artiklen “Politiet troede avisbude var tyve”. Af
artiklen, der blev opdateret 25. februar 2010, fremgér folgende:

”Videoen ovenfor viser anholdelsen af to avisbude, som politiet troede, var indbrudstyve. Det viste sig
senere, at politiet havde taget fejl: Mcendene var uskyldige og blev losladt med en undskyldning fra politi-
et.

En politimand blev onsdag formiddag stukket ned med en skruetraekker, da han overrumplede to ind-
brudstyve. Det skete i Alsgirde i Nordsjelland.

Saledes kom det dagen efter frem, at de anholdte ikke var gerningsmandene, men blot to avisbude i
gang med deres arbejde. Ifolge politiet passede mendene pd signalementet og ndede derfor bade at blive
anholdt, lagt 1 hdndjern og sigtet. Inden de blev lgsladt igen med en stor undskyldning.

De egentlige gerningsmand menes at vare flygtet fra omradet 1 bil.”

[A] anmodede ved brev af 25. februar 2010 TV 2 om et “’stort genmale pa forsiden”, hvilket TV 2 af-
viste ved brev af 2. marts 2010.

2 Parternes synspunkter
2.1 [K1] og [K2]s synspunkter

[A] har navnlig anfort, at [K1] og [K2] er reklame- og avisuddelere og intet har med sagen at gore og
uberettiget blev sigtet.

[A] har anfort, at der klages over, at slaringen ikke har vaeret tilstreekkelig effektiv, og at mange har
kontaktet bade klagerne og deres arbejdsgiver. Klagernes ansigter og nummerpladen er bragt uslerede i
andre medier, hvorfor TV 2s delvise slering er uden betydning.

[A] har herudover anfort, at indslaget er medvirkende til en systematisk kraenkelse af udleendinge.
2.2 TV 2s synspunkter

TV 2 har anfort, at klagerne ikke er klageberettigede. Efter Pressen@vnets praksis skal man som klager
vaere omtalt, afbilledet eller p4 anden made identificeret i mediet, jf. Pressenavnets kendelse af 23. august
2006 1 sag nr. 2006-6-0353 og navnets kendelse af 29. januar 2007 i sag nr. 2006-6-0433. Det er ikke
tilfeeldet for klagerne, der ikke kan identificeres ud fra indslaget. Der er ikke oplyst nogen navne, og deres
ansigter er totalt slorede, ligesom bilens registreringsnummer ikke var synligt. Klagerne kunne ikke gen-
kendes af andre end den kreds, der i forvejen kendte til sagen. TV 2 har derfor afvist at have handlet 1
strid med god presseskik og afvist at bringe et "genmele pé forsiden”.



TV 2 har herudover oplyst, at tv2.dk har opdateret historien og skrevet, at politiet havde taget fejl og
anholdt to uskyldige.

3 Pressenavnets begrundelse og afgerelse:

I sagens behandling har felgende nevnsmedlemmer deltaget:
Axel Kierkegaard, Jan Kristensen, Lene Sarup og Marianne Druedahl.

Det er en betingelse for at klage til Pressenavnet, at klageren har retlig interesse i det forhold, som der
klages over. Det indebarer, at man selv som person, organisation, virksomhed eller lignende skal vare
omtalt, afbilledet eller pa anden méde identificeret i mediet.

Pressen@vnet bemarker 1 ovrigt, at nevnet pa sit plenarmede den 28. juni 2007 har vedtaget at pracise-
re sin praksis vedrerende retlig interesse saledes, at klagen realitetsbehandles, hvis klager direkte eller in-
direkte er naevnt eller afbildet, uanset vedkommende ikke matte kunne identificeres. Da klagen angér TV
2s offentliggorelse af optagelser af klagernes anholdelse, har klagerne retlig interesse 1, at fa klagen reali-
tetsbehandlet.

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at der 1 videst muligt omfang skal falges en klar
saglig linje ved afgarelsen af, hvilke sager der omtales, og 1 hvilke tilfeelde navne pd de implicerede naev-
nes. En sigtets eller tiltalts navn eller anden identificering ber udelades, nér ingen almen interesse taler
herfor.

Pressen®vnet finder, at der er en almen interesse i at bringe det piklagede tv-indslag. Ansigterne pé kla-
gerne og bilens registreringsnummer var sleorede i indslaget. Nevnet finder herefter, at TV 2 har foretaget
en effektiv anonymisering af klagerne, sdledes at de ikke kunne genkendes af andre end den kreds, der 1
forvejen havde kendskab til sagen. Navnet udtaler herefter ikke sin kritik af TV 2 for at offentliggere de
anonymiserede tv-optagelser.

Pé baggrund af politiets formodning om, at der var tale om en gsteuropaisk tyvebande, finder nevnet
heller ikke grundlag for at kritisere TV 2 for at henvise til klagernes nationalitet.

Det omtales 1 indslaget, at de to atbildede personer, havde forsegt at foretage et indbrud. Dette viste sig
efterfolgende ikke at vere korrekt, idet klagerne — de to afbildede personer — rettelig ikke havde noget
med indbruddet at gore. Da klagerne ikke umiddelbart kan identificeres, finder naevnet ikke grundlag for
at kritisere, at TV 2 ikke berigtigede forholdet.

Neavnet finder, at TV 2 heller ikke 1 ovrigt har tilsidesat god presseskik.

Det folger af medieansvarslovens § 36, stk. 1, at anmodning om genmele over for oplysninger af fak-
tisk karakter, som er egnet til at pafere nogen ekonomisk eller anden skade af betydning, og som er blevet
bragt i et massemedie, skal tages til folge, medmindre oplysningernes rigtighed er utvivlsom.

Pressenavnet finder, at oplysningerne om klagernes involvering i indbruddet er forkerte. Da klagerne ud
fra optagelserne ikke kan identificeres af andre end personer med et kendskab til sagen, finder navnet
imidlertid, at forholdet ikke er egnet til at pafere klagerne skade af betydning. [K1] og [K2] er derfor ikke
berettiget til at fa bragt et genmeele.

Afgjort den 28. april 2010



