Retsinformation
Udskriftsdato: 17. februar 2021

KEN nr 10947 af 27/10/2015 (Gzldende)

Pressenavnets kendelse i sag nr. 15-70-00838

Ministerium: Justitsministeriet Journalnummer: 15-70-838



Pressenavnets kendelse 1 sag nr. 15-70-00838

Kritisk omtale af selvmord

TV 2 sendte udsendelsen ”Teenage-selvmordene™ om et procentvis hgjere antal selvmord blandt un-
ge 1 Ringkebing-Skjern Kommune i forhold til resten af landet. I den forbindelse blev en navngiven piges
selvmord omtalt imod familiens enske. Selv efter TV 2 havde modtaget en klage fra familien, blev udsen-
delsen genudsendt. Neevnet har kritiseret TV 2.

Pressenavnets begrundelse og afgerelse:

[Klager] har oplyst, at to personer kort efter [Datter]s ded indfandt sig ved familiens hjem og oplys-
te at veere journalister ved TV 2. TV 2 har oplyst, at TV 2 ikke kender til dette, og at de to personer ikke
er fra TV 2. Navnet finder pa grund af de begrensede muligheder for at fere bevis for naevnet ikke at
kunne tage stilling til, hvorvidt de to personer var journalister ved TV 2 eller eventuelt blot udgav sig for
at vaere det.

P& grund af ovennavnte bevismessige begraensninger har navnet endvidere ikke mulighed for at
tage stilling til klagen over, at TV 2 skulle have taget kontakt til [Datter]s skolekammerater i forbindelse
med forberedelsen af udsendelsen. Navnet finder ikke, at det forhold 1 sig selv, at [Datter]s klasse efter-
folgende medvirkede 1 en anden udsendelse pa TV 2, er tilstreekkeligt til at fastsla, at dette skulle vare
tilfeeldet.

God presseskik — selvmord

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at selvmord ikke ber omtales, medmindre klar
almen interesse kraver eller begrunder offentlig omtale, og i sa fald ber omtalen vere s skansom som
mulig. Ofre for forbrydelser eller ulykker skal vises det storst mulige hensyn. Det samme galder vidner
og paregrende til de implicerede. Ved indsamling og formidling af billedmateriale, herunder amaterbille-
der, skal der vises hensynsfuldhed og takt, jf. punkterne B. 2 og B. 3.

Pressen@vnet finder generelt, at afdekning af drsagerne til unges selvmord — herunder en hgj regio-
nal forekomst af selvmord — er et emne af vasentlig offentlig interesse. Navnet finder imidlertid, at det
havde veret muligt for TV 2 at afdekke de i udsendelsen rejste problemstillinger uden konkret omtale af
[Datter]s selvmord med navnelse af hendes fornavn, omtale af mindeoptoget efter hendes ded og hendes
afskedsvideo.

Det forhold, at selvmordet matte have haft stor betydning i lokalsamfundet og er blevet omtalt i lo-
kalpressen og pd de sociale medier, findes ikke at vere tilstreekkeligt til at tilsidesaette udgangspunktet
om, at omtale af selvmord 1 medierne ber undgas. Pressen@vnet finder siledes ikke, at den generelle al-
mene interesse kan begrunde offentlig omtale af det konkrete selvmord som sket.

I lyset af familiens forudgaende korrespondance med TV 2, hvor TV 2 blev orienteret om, at famili-
en dels ikke gnsker kontakt til medier, dels konkret far afslag pd at fa tilladelse til at vise datterens video-
optagelse, finder Pressen@vnet ikke, at familiens manglende svar pd TV 2s henvendelse af 18. maj 2015
kan betragtes som et stiltiende samtykke.



Naevnet finder heller ikke, at [Klager]s kortfattede indlaeg pa Facebook kan tages som udtryk for, at
familien er indforstdet med offentlig omtale af selvmordet. Der foreligger heller ikke i1 evrigt oplysninger
om, at familien skulle have medvirket til eller foranlediget offentlig omtale af selvmordet.

Pressenavnet udtaler herefter kritik af TV 2 for imod familiens enske at omtale selvmordet ved
navnelse af afdedes navn og omtale af mindeoptoget 1 anledning af hendes ded og hendes afskedsvideo
og for herved ikke at udvise det fornedne hensyn over for afdedes familie. I den forbindelse bemarkes
det, at TV 2 selv efter at vaere blevet bekendt med klagen til Pressenavnet genudsendte udsendelsen.

I medfer af medieansvarslovens § 49 palegger Pressen@vnet herefter den ansvarshavende redakter
af TV 2 at offentliggere folgende pa TV 2. Offentliggerelse af nevnets kendelse skal ske snarest og pa et
tidspunkt teet p4 samme tidspunkt som den kritiserede udsendelse og bringes i folgende udformning:

Speak til et stillbillede af Pressenavnets logo:

“TV 2 har fdet kritik af Pressencevnet for en udsendelse, der blev sendt i juni maned. ”

Billedet skifter til stillbilleder eller levende billeder fra den kritiserede udsendelse. Billederne méa
ikke indebare en kraenkelse af klager og ber ikke afbillede personer af hensyn til risikoen for forveksling.

Herunder oplases:

I juni mdned bragte TV 2 dokumentarprogrammet ”Teenageselvmordene”.

Udsendelsen handler om, at der blandt unge i Ringkobing-Skjern Kommune procentvis er et hojt
antal selvmord sammenlignet med resten af landet.

Imod familiens onske omtalte TV 2 det seneste selvmord begaet af en navngiven 16-drig pige.

Det var unadvendigt for udsendelsens vinkel.

Til et billede af Pressenavnets logo oplases folgende tekst (teksten skal ogsa fremgd af skaermen):

“Pressencevnet kritiserer TV 2 for at omtale pigen. Neevnet kritiserer ogsd, at TV 2 genudsendte ud-
sendelsen efter at have fdet en klage fra familien.

[Til resten af oplaesningen indsettes et skilt med www.pressenaevnet.dk]|

Hele Pressencevnets kendelse kan leeses pd Pressencevnets hjemmeside: pressenaevnet.dk”

Pa TV 2 PLAY offentliggeres folgende:

Kritikken offentliggeres pd TV 2 PLAY ved, at der henvises til kritikken 1 den lebende nyhedsstrem
pa tv2play. dk, hvor det gvrige indhold fremgér (siden, der vises ved at klikke pd ’se vores indhold” fra
forsidebilledet). Henvisningen skal besta af et billede fra programmet (dog ikke fra omtalen af klagers
datter) samt overskriften “Kritik fra Pressen@vnet”, der samtidig fungerer som link. Linket forer hen til en
ops&tning som det ovrige pd TV 2 PLAY med tv-klippet fra offentliggerelsen pa TV 2 og folgende pro-
gramtekst:



"TV 2 har fdet kritik af Pressencevnet for en udsendelse, der blev sendt i juni maned.
1 juni maned bragte TV 2 dokumentarprogrammet Teenageselvmordene .

Udsendelsen handler om, at der blandt unge i Ringkobing-Skjern Kommune procentvis er et hojt
antal selvmord sammenlignet med resten af landet.

Imod familiens onske omtalte TV 2 det seneste selvmord begaet af en navngiven 16-drig pige.
Det var unadvendigt for udsendelsens vinkel.

Pressencevnet kritiserer TV 2 for at omtale pigen. Neevnet kritiserer ogsd, at TV 2 genudsendte ud-
sendelsen efter at have fdet en klage fra familien.

Hele Pressencevnets kendelse kan leses pd Pressencevnets hjemmeside. pressenaevnet.dk”

Er udsendelsen fortsat tilgeengelig pa TV 2 PLAY skal offentliggerelse af nevnets kendelse ogsa
vises som en indledning til den pagaldende udsendelse eller fremga som tekst, nar nye seere klikker ind
for at se udsendelsen.

[Klager] har klaget over udsendelsen "Teenage-selvmordene” sendt pa TV 2 den 25. juni 2015 og genud-
sendt den 8. september 2015, idet hun mener, at god presseskik er tilsidesat.

[Klager] er mor til afdede [Datter].

1 Sagsfremstilling

TV 2 sendte den 25. juni 2015 kl. 20.50 udsendelsen “Teenage-selvmordene”, der omhandler Ringko-
bing-Skjern Kommunes relativt flere selvmord blandt unge end i evrige kommuner.

I udsendelsen fortaller blandt andet en mor og veninde om deres tanker og folelser som parerende til en
pige, [Person A], der har begéet selvmord. I udsendelsen besgges videre Ringkebing Gymnasium, hvor en
psykolog fra Klinik for Selvmordsforebyggelse taler med de unge om dét at have selvmordstanker. Center
for Selvmordsforskning medvirker ogsé 1 udsendelsen.

Udsendelsen omtaler [Klager]s datter [Datter]s selvmord, der fandt sted i efteraret 2014 som “’det seneste
selvmord”. Af udsendelsen fremgar blandt andet folgende sekvens (halvandet minut):

“Speak: Ringkjebing-Skjern Kommune er blevet et ekstremt billede pé et landsdaekkende problem, som
de faerreste har lyst til at tale om. De seneste tre ar har seks teenagere i kommunen taget deres eget liv.
Det er over ti gange s& mange som landsgennemsnittet. Nu har to af Skjerns beboere valgt at tage sagen i
egen hand efter det seneste ungdomsselvmord ramte byen. Ungdomsselvmordene har pévirket de lokale i
byen, is@r det seneste, som fik meget offentlig opmaerksomhed til trods for, at selvmord sjaeldent bliver
omtalt i medierne.

[Man ser et ungt par dele plakater ud i nogle butikker og forteelle om et foredrag, de vil holde. |

Ung mand (til to forbipasserende pd gaden): Vi har s mange selvmord blandt unge mennesker her i by-
en, og det vil vi gerne hjelpe med at belyse lidt. /Der filmes pa plakaten, som har overskriften “’Nar selv-
mord kommer teet pa”. | Nar man s& den her mindeside, der var lavet for [Datter] og sa videre, sa ved jeg



ikke, hvor mange der blev ved med at skrive og mindeoptog og sa videre, og alle de der ting. Altsa, det
bergrer rigtig mange 1 omradet ogsa.

Speak (mens der forteelles ses avisoverskrifterne: “Forsvundet pige fundet dod natten til ... [det er ikke
muligt at se mere af overskriften i udsendelsen]”, ”Politiet ser ncermere pd [Datter]s afskedsvideo pd net-
tet” og "Afskedsvideo undersages af politiet”. Det ovrige indhold af avissiderne er formorket, sd artikler-
ne ikke kan lceses i deres helhed): En 16-arig pige tog sit eget liv sidste efterar. Inden pigen begik selv-
mord, havde hun lagt en afskedsvideo pd YouTube. Videoen blev pd kort tid set pé nettet af over 100.000
mennesker. Ringkjebing-Skjern Dagblad skrev om selvmordet og byens borgere samlede sig og gik i op-
tog rundt i Skjern for at mindes den unge pige. [Man ser et fotografi fra avisen af mindeoptoget. ]”

[Klager] klagede den 25. juni 2015 til TV 2 over udsendelsen. TV 2 afviste klagen den 2. juli 2015, hvor-
efter [Klager] indbragte klagen for Pressenavnet den 2. august 2015.

Udsendelsen blev genudsendt den 8. september 2015 pd TV 2 og er desuden tilgaengelig pa TV 2 PLAY.

Forlobet forud for offentliggarelsen

I forlengelse af [Datter]s selvmord blev der oprettet en Facebook-hjemmeside med titlen ”R. I. P. [Dat-
ter]”. Efter offentliggerelsen af udsendelsen blev folgende tekst lagt p4 mindesiden den 3. august 2015.
Af mindesiden fremgér bl.a.:

’kere journalister og medier.

Vi adm. for [Datter]s mindeside henstiller til at i IKKE kontakter familien mere. De har ingen ensker om
at stille op til interviews eller artikler men brug for at vaere lidt 1 fred nu. [Datter] har selv sagt det der
skulle siges...”

Forud for udsendelsen sendte TV 2 den 26. januar 2015 en besked til administratoren af Facebook-minde-
siden. Af beskeden fremgar bl.a. felgende:

”Jeg er journalist 1 en dokumentargruppe pa TV 2. Jeg skriver til jer pa denne side 1 hab om, at I vil vide-
reformidle en kontakt til [Datter]s familie. [...]

I et evt. program vil vi forsege at finde svar pd, hvorfor seks unge piger og drenge i kommunen inden for
de seneste tre ar har valgt at tage deres eget liv — 1 hab om at fa sat fokus pd selvmord blandt unge, og i
hab om, at [Datter]s budskab om, at ingen skal gi alene med sine tanker og problemer, kan blive debatte-
ret blandt de unge. Jeg vil derfor gerne i kontakt med [Datter]s familie, hvis de ensker at tale med mig
om, hvad der kan have udlest, at [Datter] valgte s& drastisk en udvej. Det er ikke et interview, men bare en
snak. ”

Af svaret fra administratoren af mindesiden fremgar det:

”Vi sender desvarre ikke journalister videre til familien da de ikke har intentioner om at deltage. Og det
ma man respektere. ”’

Af et brev af 16. april 2015 fra TV 2 til familien fremgar det bl.a.:



”Jeg er journalist pd TV 2 Dokumentar, og jeg skriver til jer, fordi vi er 1 gang med at producere en doku-
mentar, der handler om selvmord blandt unge. Udgangspunktet for programmet er Ringkebing-Skjern
Kommune [...]

Jeg ved, at I mistede jeres datter for et halvt ar siden, og at hun lagde en video ud pa YouTube, der er
blevet set af rigtig mange mennesker. Jeg har forsegt at kontakte jer tidligere via Facebook-siden R. I. P.
[Datter] 1 forhold til et interview, men fik at vide, at det enskede I ikke, hvilket vi selvfelgelig respekterer.
Grunden til, at jeg alligevel skriver til jer nu er, at der er mere end én af de medvirkende i1 programmet,
der nevner den video, som jeres datter lagde ud pé nettet. Flere end 100.000 mennesker har allerede set
videoen. Da videoen er sa offentlig, ville det vaere forkert af os ikke at vise klip fra videoen i vores deekn-
ing, da mange unge allerede forholder sig til den. Vi har ikke tankt os at bringe jeres datters navn, og alle
personer vil blive helt sleret 1 de fa klip vi bringer fra den. Det kommer ikke til at fylde ret meget 1 pro-
grammet, men jeg synes, det er meget vigtigt, at I ved det pa forhand [...]”

Afbrev af 21. april 2015 fra familiens advokat til TV 2 fremgar det bl.a.:

”[...] Som du anferer 1 din fornavnte skrivelse, har mine klienter ikke lyst til at medvirke i den planlagte
udsendelse, og de ensker heller ikke at give tilladelse til, at der i1 udsendelsen vises klip fra den video,
som deres datter inden sin ded lagde op pé det anferte sted pa internettet. Jeg skal anmode om, at du ikke
retter flere henvendelser til mine klienter omkring udsendelsen. ”

TV 2 sendte den 13. maj 2015 advokaten en sekvens fra dokumentaren, hvor TV 2 gerne ville bringe klip
fra datterens video.

Advokaten meddelte ved mail af 18. maj 2015 til TV 2, at:

”Jeg har videresendt din mail med den vedhaftede fil til mine klienter, som fastholder deres beslutning
om, at de ikke vil give samtykke til, at det pdgaeldende klip vises i den planlagte udsendelse. ”

TV 2 skrev den 28. maj 2015 bl.a. folgende til advokaten:

V1 har efterkommet familiens enske og bruger ikke klip fra videoen 1 programmet. Vi har 1 stedet valgt at
forklare den meget offentlighed om selvmordet ved at vise nogle af de avisartikler, der blev skrevet 1 for-
bindelse med det. Vi omtaler derfor ogsa videoens eksistens, men altsd uden at vise noget fra den eller ga
ind 1 indholdet af den. Vi navner ikke [Datter]s navn i speaken, men hendes fornavn fremgar 1 nogle af
avisoverskrifterne, ligesom hendes fornavn bliver nevnt af en af de medvirkende en enkelt gang 1 den
reportagescene, som vi har sendt til dig. ”

TV 2s sidste mail henstar ubesvaret.

2 Parternes synspunkter
2.1 [Klager]s synspunkter

[Klager] har som mor til den afdede [Datter] klaget over TV 2, idet hun navnlig mener, at hensynet til de
efterladte er blevet tilsidesat.

Allerede 2-3 dage efter hendes datters selvmord dukkede to ukendte personer op foran familiens hoved-
der. De begyndte at filme familiens private grund, og oplyste til et familiemedlem, der henvendte sig til



dem, at de var fra TV 2. De blev herefter bedt om at slette alt, hvad der var filmet og om at forlade ma-
triklen, da familien ikke onskede at deltage.

Den 28. maj 2015 berorte TV/MIDT-VEST i en udsendelse kl. 19.30 sagen ved at henvise til hendes dat-
ter pa trods af, at familien ikke onskede at std frem i medierne. [Klager] har den 12. oktober 2015 telefon-
isk over for Pressen@vnet tilkendegivet, at hun alene ensker at klage over TV 2.

TV 2 kontaktede herefter familien gentagne gange, hvorefter TV 2 den 16. april 2015 oplyste, at de on-
skede at offentliggere hendes datters afskedsvideo. Videoen er ikke offentligt tilgeengelig, og man skal
veere 1 besiddelse af et unikt link for at fa retten til at se videoen. [Klager] mener ikke, at det ber leegges
familien til last, at modtagere af linket har videresendt det til andre, som derefter har delt videoen 1 videre
kreds. Familien gjorde TV 2 opmerksom p4, at videoen er ophavsretligt beskyttet, og at den ikke enskes
vist pa kommercielle programmer.

Herefter antog familien en advokat, som forsegte at forklare journalisten, at familien ikke enskede at del-
tage 1 dokumentaren. Journalisten valgte at undlade at bringe klip fra videoen, men ville medtage avisud-
klip og fortsat henvise til historien og hendes datter som person til trods for familiens klare og tydelige
nej til at medvirke.

Journalisten gjorde thardige forseg pé at fi familiens advokat til at overtale dem til at medvirke til trods
for utallige afvisninger og et onske om ikke pd nogen som helst made at indgd 1 TV 2s program. [Klager]
har svert ved at se, hvordan man skal sige nej pd en forstaelig made, ndr TV 2 abenbart ikke forstod det
klare nej, der blev givet allerede ved den ferste henvendelse den 26. januar 2015. Hver gang TV 2 fik et
nej, oplyste de at ville gare noget andet 1 stedet for, selvom de matte vide, at familien til hver en tid ville
sige nej. Hun har derfor svaert ved at se, at det manglende svar fra familien pa TV 2s sidste henvendelse 1
maj skulle kunne udlaegges som stiltiende accept. I en meget svaer tid matte familien stoppe kampen, ef-
tersom TV 2 pa intet tidspunkt gav udtryk for at ville acceptere familiens nej for det udtrykkelige nej, det
hele tiden havde veret.

[Klager] har herudover anfort, at TV 2 har forsegt at fremskaffe oplysninger i hendes datters omgangs-
kreds, herunder pa hendes uddannelsessted, hvilket efter [Klager]s opfattelse er en udnyttelse af skrabeli-
ge personers tilstand, da disse befinder sig i en sorgproces. TV 2 bragte den 20. august 2015 udsendelsen
"Ndr mobilen tager magten”, hvor det netop er hendes datters klasse, der er fokus pa. Hun er ikke be-
kendt med, at problematikken skulle vaere sarligt udtalt pd denne skole, og hun ser det derfor som udtryk
for, at TV 2 har varet i kontakt med hendes datters nermeste omgangskreds under forberedelserne til ud-
sendelsen.

TV 2 har tilsidesat god presseskik ved at vaelge at sende udsendelsen alligevel, nar familien havde brug
for ro til sorgen. [Klager] ser ikke, at det er 1 offentlighedens interesse, hvad der er sket 1 familien. Der er
ikke tale om en person eller familie, som ma tale en nargdende omtale. Tabet af et familiemedlem har
ikke en sadan almen interesse, at familien ikke skulle kunne bare deres sorg 1 fred for medierne. [Klager]
betragter det som en stor kraenkelse, at man ikke har lov til at serge i fred, ndr der findes en del andre
familier, som gnsker at std frem med deres historie.

Familien modtog efter selvmordet ca. 70 henvendelser fra medier, som enskede at omtale historien, men
de fleste respekterede familiens enske om ikke at udtale sig. TV 2s manglende respekt for deres afslag har
betydet, at familien igen har modtaget mange henvendelser fra andre medier, som ogsd ensker at omtale
historien. Dette har betydet yderligere nedture for familien.

Fotografen pa Ringkebing-Skjern Dagblad er ogsé informeret om, at familien hverken ensker billeder el-
ler andet materiale 1 aviserne. Mediets tilsidesattelse af familiens ensker og de presseetiske regler betyder



abenbart, at et andet medie herefter er berettiget til at gore det samme. Det har varet en sardeles hard
oplevelse for familien, og TV 2 har bestemt ikke gjort det nemmere ved at satte historien pa landsdaek-
kende tv.

2.2 TV 2s synspunkter

TV 2 har indledningsvist gjort opmeerksom pa, at udsendelsen den 28. maj 2015 ikke er sendt pa TV 2,
men pa TV 2s regionale kanal, TV/MIDT-VEST. TV 2 | Danmark A/S og TV/MIDT-VEST er to separate,
selvstendige juridiske enheder. En klage over TV/MIDT-VEST skal derfor rettes til den regionale station.

TV 2 har ikke kendskab til, at to personer fra TV 2 skulle have indfundet sig pd [Klager]s adresse og
foretaget optagelser 2-3 dage efter hendes datters selvmord 1 oktober 2014. TV 2 begyndte forst at resear-
che pé dokumentaren flere maneder senere 1 januar 2015.

TV 2 har anfoert, at selvmord blandt unge er et landsdekkende samfundsproblem, og at dette samt Ring-
kabing-Skjern kommunes hgje koncentration af selvmord blandt unge uden tvivl udger et emne af ve-
sentlig offentlig interesse. [Klager]s datters selvmord fik stor betydning for lokalsamfundet i Skjern, idet
hun var den sjette unge person, der indenfor tre ar begik selvmord i Ringkebing-Skjern kommune. Mange
af de kilder, som TV 2 talte med, henviste til hendes selvmord som et vendepunkt i byen. De fem forste
selvmord blev ikke omtalt offentligt, men pigens selvmord blev derimod omtalt bade i lokalpressen og
den gvrige presse. Der blev oprettet en offentlig tilgeengelig mindeside pa Facebook, ca. 500 borgere del-
tog 1 et mindeoptog for hende, og hun lavede og publicerede inden sit selvmord en afskedsvideo pa You-
Tube. Selvmordet udger derfor efter TV 2s opfattelse en uomgangelig del af historien.

Klagers datters afskedsvideo blev hurtigt spredt pa de sociale medier og er pt. blevet vist over 188.000
gange. Videoen er efter TV 2s opfattelse offentligt tilgengelig, uanset den ikke matte vare umiddelbart
tilgeengelig via segning. TV 2 gnskede at bringe uddrag fra videoen 1 udsendelsen, men afstod fra dette,
da familiens advokat meddelte, at familien ikke enskede dette.

Mindesiden pa Facebook blev oprettet af venner af familien fa dage efter klagers datters ded. Det fremgér
af artiklen I respekt for en ung kvinde og hendes budskab” i Ringkebing-Skjern Dagbladet den 8. no-
vember 2014, at oprettelsen skete med familiens samtykke og med henblik pd, at familien pa sigt selv
skulle sta for administrationen af siden. Mindesiden er offentligt tilgeengelig og folges af ca. 11.000 men-
nesker. P4 mindesiden ligger diverse billeder af klagers datter, af gravstedet, af dedsannoncen, fra kirken
samt fra et mindeoptog i Skjern by. Familien, herunder [Klager], venner, bekendte samt bererte skriver
jevnligt diverse kommentarer pa siden. TV 2 har fremsendt uddrag fra mindesiden, hvoraf det bl.a. frem-
gér, at [Klager] har skrevet “elsker dig for evigt” pa siden.

TV 2 har anfort, at det, der n@vnes 1 udsendelsen vedrerende klagers datters selvmord allerede inden of-
fentliggarelsen var bredt kendt 1 offentligheden, og at omtalen af selvmordet alene er af konstaterende
karakter. Det na@vnes, at hun var en 16-arig pige, at hun havde uploadet en afskedsvideo, samt at der blev
lavet en mindeside og et mindeoptog for hende. Derudover n@vner en deltager i udsendelsen hendes for-
navn. | sammenhang med den evrige offentlige dekning, herunder pa de sociale medier, kan oplysninger-
ne 1 programmet ikke karakteriseres som felsomme, og det kan ikke antages at programmet identificerer
pigen for en storre kreds end den, der 1 forvejen har kendt til hende.

TV 2 folger 1 programmet to personer, der som en reaktion pa de seks selvmord i kommunen — og serligt
[Datter]s selvmord — arrangerer et foredrag i Skjern om selvmord og om at vare parerende til selvmord.
Flere kilder udtalte til TV 2, at der havde varet en tilbageholdenhed mod lignende tiltag, fordi arrangerer
eller myndigheder havde varet bekymret for, at tiltagene ville inspirere flere til selvmord.



I forbindelse med researchen til programmet kontaktede TV 2 1 februar 2015 en rekke af Ringkebing-
Skjern Kommunes uddannelsesinstitutioner. Formalet var dels at komme 1 dialog med de unge omkring
selvmord, herunder here om deres tanker og holdninger til selvmord, samt om, hvad det betod, at der hav-
de veeret sd mange selvmord relativt teet pa dem, dels at tale med ledelserne pd uddannelsesinstitutionerne
om emnet.

Redaktionen var pa intet tidspunkt i dialog med medstuderende til klagers datter, og TV 2 har heller ikke
kontaktet personer fra pigens omgangskreds i evrigt.

For sé vidt angér udsendelsen ”Ndar mobilen tager magten” har TV 2 oplyst, at programmet er produceret
af et eksternt produktionsselskab for TV 2, og at redaktionen pd dette program intet har at gere med re-
daktionen bag “Teenage-selvmordene”. Redaktionen pa produktionsselskabet kom 1 kontakt med HTX 1
Skjern pa baggrund af henvendelser til en raekke gymnasier. HTX i1 Skjern var meget interesseret i at med-
virke, og at det var skolen, der besluttede, at det var [Datter]s gamle klasse, der skulle medvirke 1 udsen-
delsen.

TV 2 har papeget, at TV 2 ikke var af den opfattelse, at klager ikke accepterede, at TV 2 bragte den omta-
le, der indgér 1 programmet. Klager havde via sin advokat meddelt TV 2, at hun ikke enskede at medvirke
1 programmet ved interview, og at hun heller ikke enskede, at TV 2 bragte klip fra afskedsvideoen.

Eftersom TV 2 den 28. maj 2015 meddelte klager, hvorledes hendes datters selvmord ville blive omtalt i
programmet, og klager ikke svarede herpa, antog TV 2, at klager samtykkede i den bragte omtale. TV 2
finder omtalen berettiget og finder, at TV 2s kontakt til familien og advokaten har varet varsom, sober og
respektfuld.

3 Pressenzvnets begrundelse og afgerelse:
I sagens behandling har felgende ne@vnsmedlemmer deltaget:

Hanne Schmidt, Inger Bach, Lene Sarup og Marianne Druedahl.

[Klager] har oplyst, at to personer kort efter [Datter]|s ded indfandt sig ved familiens hjem og oplyste at
vare journalister ved TV 2. TV 2 har oplyst, at TV 2 ikke kender til dette, og at de to personer ikke er fra
TV 2. Naevnet finder pa grund af de begraensede muligheder for at fore bevis for nevnet ikke at kunne
tage stilling til, hvorvidt de to personer var journalister ved TV 2 eller eventuelt blot udgav sig for at vere
det.

Pa grund af ovennavnte bevismassige begraensninger har nevnet endvidere ikke mulighed for at tage
stilling til klagen over, at TV 2 skulle have taget kontakt til [Datter]s skolekammerater 1 forbindelse med
forberedelsen af udsendelsen. Navnet finder ikke, at det forhold i sig selv, at [Datter]s klasse efterfolgen-
de medvirkede i en anden udsendelse pa TV 2, er tilstreekkeligt til at fastsla, at dette skulle veere tilfaeldet.

God presseskik — selvmord

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at selvmord ikke ber omtales, medmindre klar al-
men interesse kraver eller begrunder offentlig omtale, og 1 s fald ber omtalen vere s skdnsom som mu-
lig. Ofre for forbrydelser eller ulykker skal vises det storst mulige hensyn. Det samme gelder vidner og
parerende til de implicerede. Ved indsamling og formidling af billedmateriale, herunder amaterbilleder,
skal der vises hensynsfuldhed og takt, jf. punkterne B. 2 og B. 3.



Pressen@vnet finder generelt, at afdekning af arsagerne til unges selvmord — herunder en hgj regional
forekomst af selvmord — er et emne af vasentlig offentlig interesse. Naevnet finder imidlertid, at det hav-
de varet muligt for TV 2 at afdekke de 1 udsendelsen rejste problemstillinger uden konkret omtale af
[Datter]s selvmord med navnelse af hendes fornavn, omtale af mindeoptoget efter hendes ded og hendes
afskedsvideo.

Det forhold, at selvmordet métte have haft stor betydning i lokalsamfundet og er blevet omtalt i lokalpres-
sen og pd de sociale medier, findes ikke at vare tilstraekkeligt til at tilsidesatte udgangspunktet om, at
omtale af selvmord i medierne ber undgés. Pressen@vnet finder siledes ikke, at den generelle almene in-
teresse kan begrunde offentlig omtale af det konkrete selvmord som sket.

I lyset af familiens forudgidende korrespondance med TV 2, hvor TV 2 blev orienteret om, at familien dels
ikke ensker kontakt til medier, dels konkret far afslag pa at fa tilladelse til at vise datterens videooptagel-
se, finder Pressenavnet ikke, at familiens manglende svar pa TV 2s henvendelse af 18. maj 2015 kan be-
tragtes som et stiltiende samtykke.

Neavnet finder heller ikke, at [Klager]s kortfattede indleeg pa Facebook kan tages som udtryk for, at fami-
lien er indforstaet med offentlig omtale af selvmordet. Der foreligger heller ikke i gvrigt oplysninger om,
at familien skulle have medvirket til eller foranlediget offentlig omtale af selvmordet.

Pressen@vnet udtaler herefter kritik af TV 2 for imod familiens enske at omtale selvmordet ved navnelse
af afdedes navn og omtale af mindeoptoget 1 anledning af hendes ded og hendes afskedsvideo og for her-
ved ikke at udvise det fornadne hensyn over for afdedes familie. I den forbindelse bemarkes det, at TV 2
selv efter at vaere blevet bekendt med klagen til Pressenavnet genudsendte udsendelsen.

I medfor af medieansvarslovens § 49 palegger Pressen@vnet herefter den ansvarshavende redakter af TV
2 at offentliggere folgende pa TV 2. Offentliggerelse af nevnets kendelse skal ske snarest og pa et tids-
punkt teet pd samme tidspunkt som den kritiserede udsendelse og bringes 1 folgende udformning:

Speak til et stillbillede af Pressenavnets logo:

"TV 2 har fdet kritik af Pressencevnet for en udsendelse, der blev sendt i juni mdaned. ”

Billedet skifter til stillbilleder eller levende billeder fra den kritiserede udsendelse. Billederne mé ikke in-
debare en krenkelse af klager og ber ikke afbillede personer af hensyn til risikoen for forveksling.
Herunder oplases:

"I juni mdned bragte TV 2 dokumentarprogrammet ~Teenageselvmordene”.

Udsendelsen handler om, at der blandt unge i Ringkobing-Skjern Kommune procentvis er et hajt antal
selvmord sammenlignet med resten af landet.

Imod familiens onske omtalte TV 2 det seneste selvmord begdet af en navngiven 16-drig pige.
Det var unodvendigt for udsendelsens vinkel. ”
Til et billede af Pressen@vnets logo oplases folgende tekst (teksten skal ogsé fremgé af skermen):

"Pressencevnet kritiserer TV 2 for at omtale pigen. Neevnet kritiserer ogsd, at TV 2 genudsendte udsendel-
sen efter at have faet en klage fra familien. ”



[Til resten af oplaesningen indsettes et skilt med www.pressenaevnet.dk]

Hele Pressencevnets kendelse kan leeses pd Pressencevnets hjemmeside: pressenaevnet.dk”

Pa TV 2 PLAY offentliggeres folgende:

Kritikken offentliggeres pa TV 2 PLAY ved, at der henvises til kritikken 1 den lebende nyhedsstrem pa
tv2play. dk, hvor det gvrige indhold fremgér (siden, der vises ved at klikke pa “’se vores indhold” fra for-
sidebilledet). Henvisningen skal besta af et billede fra programmet (dog ikke fra omtalen af klagers dat-
ter) samt overskriften "Kritik fra Pressen@vnet”, der samtidig fungerer som link. Linket forer hen til en
opsa@tning som det ovrige pd TV 2 PLAY med tv-klippet fra offentliggerelsen pa TV 2 og felgende pro-
gramtekst:

"TV 2 har fdet kritik af Pressencevnet for en udsendelse, der blev sendt i juni maned.

1 juni maned bragte TV 2 dokumentarprogrammet ~Teenageselvmordene”.

Udsendelsen handler om, at der blandt unge i Ringkobing-Skjern Kommune procentvis er et hajt antal
selvmord sammenlignet med resten af landet.

Imod familiens onske omtalte TV 2 det seneste selvmord begdet af en navngiven 16-drig pige.
Det var unadvendigt for udsendelsens vinkel.

Pressencevnet kritiserer TV 2 for at omtale pigen. Neevnet kritiserer ogsd, at TV 2 genudsendte udsendel-
sen efter at have faet en klage fra familien.

Hele Pressencevnets kendelse kan leses pd Pressencevnets hjemmeside. pressenaevnet.dk”™
Er udsendelsen fortsat tilgeengelig pd TV 2 PLAY skal offentliggarelse af nevnets kendelse ogséd vises

som en indledning til den pagaldende udsendelse eller fremga som tekst, nar nye seere klikker ind for at
se udsendelsen.

Afgjort den 27. oktober 2015.

10



