Fejl og rettelser

07. april 2021

TV 2 beklager artikel om grønlandsk politiker

TV 2 Nyhederne beklager hermed at have bragt en artikel 2. april, som handlede om den grønlandske politiker Múte B. Egede. Link til TV 2 beklager artikel om grønlandsk politiker
31. marts 2021

TV 2 Nyhederne præciserer undersøgelse om Syrien-børn

Link til TV 2 Nyhederne præciserer undersøgelse om Syrien-børn
26. august 2020

TV 2 præciserer indslag i 19 Nyhederne

Link til TV 2 præciserer indslag i 19 Nyhederne
13. maj 2020

TV 2 fjerner produktnavn

TV 2 har taget hånd om fejlen, straks efter at Programafdelingen blev gjort opmærksom på situationen. TV 2 er blevet gjort opmærksom på, at der i to afsnit af den aktuelle sæson af ’Min sindssygt sunde familie’ bliver nævnt et produktnavn på en træningsgenstand, som en af de medvirkendes firma sælger. TV 2 har vurderet, at omtalen af produktet ved navn ikke er redaktionelt begrundet. Derfor har TV 2 nu besluttet at fjerne de få korte sekvenser i program 2 og 3, hvor produktnavnet fremgår. - Vi er netop på TV 2 blevet orienteret om, at der i anden sæson af ’Min sindssygt sunde familie’ nævnes navnet på en træningsgenstand, som en af de medvirkendes firma sælger. Det er en fejl, som vi beklager. Vi tog hånd om situationen mandag 11. maj om eftermiddagen, da en klage blev viderebragt til TV 2s Programafdeling, og vi har derfor allerede bestilt nye versioner af afsnit 2 og 3 til brug for TV 2 PLAY. Heri vil de få sekvenser, hvor produktet fremgår med navn, være fjernet. Det er vores forventning, at de justerede programmer vil være udskiftet på TV 2 PLAY tirsdag 12. maj eller senest onsdag 13. maj, siger Liv Michelsen, der er TV 2-redaktør på ’Min sindssygt sunde familie’. Link til TV 2 fjerner produktnavn
30. april 2020

’X Factor’ undskylder

I ’X Factor’, som blev sendt på TV 2 6. marts 2020, var et af indslagene optaget i Jacob Dahlgrens udstilling i galleriet Copenhagen Contemporary. Et af værkerne består af tv skærme, og i en kort sekvens var kunstnerens billeder på skærmene blevet udskiftet med ’X Factor’-relaterede billeder. Det må man selvfølgelig ikke, og ’X Factor’ beklager, at det er sket og undskylder mange gange. Link til ’X Factor’ undskylder
30. oktober 2019

TV 2 beklager forkert svamperåd i 19 Nyhederne

TV 2 Nyhederne valgte 26. oktober at bringe en advarsel og dementere et råd om svampeplukning, der blev bragt i 19 Nyhederne 25. oktober 2019. Man kan nemlig generelt ikke smage på en svamp, om den er giftig eller ej. Det råd, der blev givet i Nyhederne, om at tage et lille stykke af svampen på tungen og mærke, om det stikker i tungen for at finde ud af, om den er giftig, er derfor forkert, fremgår det af rettelsen, som blev bragt i Nyhederne på TV 2, på TV 2 NEWS og på tv2.dk. Rådet gælder udelukkende for skørhatte, oplyser svampeekspert Jacob Heilmann-Clausen fra Statens Naturhistoriske Museum. Metoden kræver, at man er 100 procent sikker på, at man står med en skørhat i hånden. Metoden kan derfor kun bruges af kyndige svampeeksperter. Hvis man som ekspert smager på en skørhat, skal man kun tage en lille bid og sørge for at spytte ud igen uden at synke, hedder det i Nyhedernes rettelse. Nyhedernes beklagelse kan læses her: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-10-26-tv-2-beklager-forkert-svamperaad-i-19-nyhederne-man-kan-ikke-smage-om-en-svamp-er Link til TV 2 beklager forkert svamperåd i 19 Nyhederne
30. oktober 2019

Fejl i australsk sundhedsprogram vist på TV 2

TV 2 bragte torsdag 24. oktober et afsnit af det australske sundhedsprogram 'Krop umulig Down Under'.Programmet kommer bl.a. med gode råd til, hvad man som mand kan gøre for at få et bedre helbred. Her advares bl.a. om, at man som mand formentlig øger risikoen for at udvikle prostatakræft, hvis man har mere end syv udløsninger om ugen – en oplysning, der, sagt med et glimt i øjet i programmet, skulle gøre det lettere ’at holde hænderne over dynen’.Programmet er produceret i 2013, og der er siden kommet ny, mere kvalificeret viden på området. Forskning fra bl.a. Harvard Medical School har således i 2017 slået fast, at bekymringen er grundløs: Hyppige udløsninger øger ikke en mands risiko for at få prostatakræft; det ser endda ud til at kunne forholde sig lige omvendt, således at mænd, der har hyppigere udløsninger, mindre ofte udvikler prostatakræft. TV 2 beklager fejlen. Programmet vil ikke blive vist igen. Link til Fejl i australsk sundhedsprogram vist på TV 2
24. oktober 2019

Præcisering af indslag om svin

TV 2 Nyhederne bragte i dagene 6. til 8. oktober 2019 en række indslag og artikler om mulige helbredsrisici ved at være nabo til store svinebesætninger. Dækningen tog blandt andet afsæt i forskning, som har vist, at beboere nær store svinebesætninger i bl.a. Holland oftere end andre lider af en række forskellige sygdomme. Det blev i TV 2s dækning oplyst, at der slet ikke findes dansk forskning på området, hvilket imidlertid ikke er fuldt dækkende, da der findes beslægtede danske studier. Metodisk kan de dog ikke sammenlignes med f.eks. undersøgelserne fra Holland - og de slår alene fast, at der er behov for mere forskning for at konkludere, om der også her i landet er en sammenhæng mellem naboskab til store svineproduktioner og sygdom. Link til Præcisering af indslag om svin
19. december 2018

Fejl på TV 2 News: Billeder brugt i forkert sammenhæng

Torsdag den 6. december bragte vi på TV 2 NEWS en historie om, at der bliver udført mere sort arbejde end tidligere i Danmark. I den forbindelse brugte vi billeder fra virksomheden Murermester Claus Quistgaard. Billederne er blevet lavet tidligere i en anden sammenhæng og havde derfor heller ingen relation til historien om sort arbejde. Vi beklager derfor, at de blev bragt i en sammenhæng med en historie om sort arbejde. TV 2 Danmark beklager fejlen. Link til Fejl på TV 2 News: Billeder brugt i forkert sammenhæng
26. august 2017

Fejl på TV 2 News’ nyhedsticker

Den 26. august 2017 bragte TV 2 NEWS nyheden om en ulykke i Krim. I den forbindelse var der en fejl på TV 2 News’ nyhedsticker, som TV 2 modtog klager over fra den ukrainske ambassade samt flere herboende ukrainere.Nyheden blev kun bragt inyhedstickeren. Det russiske nyhedsbureau Interfax rapporterede i sidste uge om en ulykke, hvor en bus kørte i Kerch-stredet. Ordlyden fra Interfax - "Krim i det sydlige Rusland" - blev desværre brugt direkte og uden at blive redigeret på TV 2 News’ nyhedsticker. Dette var en klar fejl og afspejler ikke noget politisk synspunkt fra TV 2 Danmark i forhold til konflikten mellem Ukraine og Rusland over Krim. TV 2 Danmark beklager fejlen. Link til Fejl på TV 2 News’ nyhedsticker