To berigtigelser af samme indslag

Et indslag om selvtest førte til ikke færre end to berigtigelser i 19 Nyhederne. Den første blev bragt lørdag 8. januar 2022. Teksten lød:

Og en berigtigelse:

I torsdags bragte vi her i 19 udsendelsen et indslag, der handlede om de covid-19 SELVTEST, som staten har indkøbt.

***VO***

I indslaget udtalte en forsker, at flere af de indkøbte præparater ikke var blevet udsat for uafhængige test, og at man derfor ikke kunne være sikker på, at de virkede. Det gjaldt blandt andet selvtesten af mærket Boson.

Det var ikke korrekt. Covid 19-testen fra Boson var blevet udsat for uafhængige test.

Og TV 2 beklager, at kritikken ikke blev forelagt distributøren af testen.

Og en forsker, der udtalte sig i indslaget, erkender ligeledes fejlen.

Mandag 10. januar bragte 19 Nyhederne endnu en berigtigelse om samme indslag. Her hed det:

Torsdag bragte vi her i 19-udsendelsen en historie, der handlede om de covid-19 selvtest, staten har indkøbt.

Af indslaget fremgik det, at flere af de indkøbte præparater ikke var blevet udsat for uafhængige studier, og at man derfor ikke kunne være sikker på, at de virkede. Det gjaldt selvtestene af mærkerne Boson, Flowflex og Biosynex.

Det var ikke korrekt. Covid-testen fra alle tre producenter er blevet udsat for uafhængige studier. TV 2 beklager fejlen.